درحالیکه فروش خودروهای الکتریکی در بازار بریتانیا رشد ۷۴ درصدی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است، فروش این خودروها در بزرگترین بازار خودروی دنیا یعنی چین بیش از دو برابر این میزان بوده است. آمار رسمی صنعت خودروی چین نشان میدهد فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی در این کشور رشد خیره کننده ۱۵۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است؛ اما جدای از این آمار، برندهها و بازندههای اصلی بازار چه کسانی هستند؟ اول بیایید نگاهی به دادهها داشته باشیم.
- در چین فروش کلی خودروهایی با انرژیهای جدید NEVs (خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی) به ۳.۵۲ میلیون دستگاه رسیده است که حدود نیمی از کل فروش این خودروها در جهان است.
- خودروی وولینگ مینی الکتریکی حدود ۱۲ درصد از فروش یاد شده را به خود اختصاص داده است.
- BYD پیشروی بازار خودروهای الکتریکی است و بیش از ۶۰۰ هزار خودرو با انرژیهای جدید فروخته است.
- سهم خودروهای با انرژیهای جدید از کل بازار چین به ۱۳.۴ درصد رسیده است.
سهم ۱۳.۴ درصدی این خودروها از بازار اهمیت زیادی برای مقامات چینی دارد زیرا آنها میخواهند خودروهای با انرژیهای جدید سهم ۲۰ درصدی از کل بازار را تا سال ۲۰۲۵ به دست آورند. اگر این اتفاق در سال جاری بیفتد اهداف چینیها سه سال زودتر به دست آمده است. در واقع سنگ بنای موفقیت اهداف چینیها در سال ۲۰۲۱ گذاشته شده است. البته این موفقیت نتیجه بیش از یک دهه سرمایهگذاری و ارائه مشوقهاست که منجر به توسعه برندهای داخلی شده است.
اما نقش یارانهها در موفقیت خودروهای الکتریکی کاهش یافته است زیرا اگرچه دولت چین حذف مشوق این خودروها را به تعویق انداخته است اما ۳۰ درصد از آنها را کاسته است. در عوض دلیل اصلی استقبال از خودروهای با انرژیهای جدید در چین را میتوان منع تردد خودروهای درونسوز در شهرهای بزرگ، تولید محصولات جذاب، توسعه برندهای داخلی قابلرقابت با نمونههای خارجی و… دانست.
اشلی ساتکلیف که جزو مدیران گروه جیلی است میگوید:
مشتریان چینی استقبال بیشتری از خودروهای با انرژیهای جدید به عمل میآورند. دلیل این کار نه تنها تکنولوژی مدرن و قابلیت رقابت با نمونههای درونسوز است بلکه تأسیس برندهای الکتریکی جدید هم نقش مهمی در این میان دارند
زیکر تنها یکی از چندین برند الکتریکی پرتعداد در کشور چین است. یکی دیگر از برندهای تازهنفس اورا است که در سال جاری وارد بازار بریتانیا میشود. چینیها فقط به بازار داخلی خود محدود نیستند و برندهای Nio و Xpeng امسال وارد نروژ میشوند و به دنبال گسترش حضور خود در اروپا هستند. شاسیبلند میان سایز Nio ES6 رتبه نوزدهم پرفروشترین خودروی سال ۲۰۱۹ را در اختیار دارد و رشد فروش ۱۰۹.۱ درصدی را ثبت کرده است. سدان Xpeng P7 هم رتبه سیزدهم را در اختیار دارد و رشد فروش ۲۶۳ درصدی را ثبت کرده است.
رئیس Xpeng گفته است:
آنچه باعث چنین رشد فروشی شده است تولید محصولات بسیار خوب و هوشمند است که بین مشتریان مقبولیت بالایی دارند. همچنین رفتارهای مشتریان چینی باعث میشود محصولات جدید و مدرنی تولید شود
شایان ذکر است بخش تحقیق و توسعه بیش از ۴۰ درصد نیروی کاری Xpeng را به خود اختصاص داده است. مدیر این شرکت مدعی شده Xpeng به غیر از تسلا تنها برندی است که تکنولوژی نرمافزار کلیدیاش را به تنهایی توسعه داده است. یکی از کارمندان اسبق تسلا گفته بود:
تسلا یک خودروساز نیست بلکه کمپانی تکنولوژی است که خودرو میسازد
این تمرکز روی تکنولوژی بین سایر برندهای الکتریکی هم به چشم میخورد و مشتریان چینی هم دیگر مثل سالهای قبل به فکر خرید خودروهای خارجی نیستند.
یکی از تحلیلگران صنعت خودرو میگوید:
۱۵ سال پیش لوگو بود که محصول را میفروخت اما بسیاری از مردم حالا به خرید Nio یا Xpeng افتخار میکنند. نسل دیجیتال بیشتر از والدین خود به برندهای داخلی اهمیت میدهند
اما با وجود این همه خبرسازی درباره برندهای چینی باید گفت تسلا پس از وولینگ مینی الکتریکی رتبههای دوم و سوم پرفروشترین خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد. دو خودروی تسلا مدل Y و مدل ۳ بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه فروش را ثبت کردهاند؛ اما اگرچه تسلا پرچم شرکتهای خارجی در چین را بالا نگه داشته است اما علاقه کمتری به محصولات ID فولکسواگن وجود دارد.
فولکس آمار فروش محافظهکارانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاهی را برای محصولات ID در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود اما آمار رسمی نشان دهنده فروش حدود ۷۰ هزار دستگاهی بودهاند. به این موارد باید افت فروش مدلهای تولیدی توسط جوینت ونچرها را هم اضافه کنیم که از ۲۶۴۴۹۵ دستگاه تولیدی در ماه (نیمه دوم سال ۲۰۲۰) به ۱۷۴۳۸۴ دستگاه در ۵ ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است. سال جاری برای برندهای الکتریکی بازار چین اهمیت زیادی دارد مخصوصاً اینکه محصولات جدیدی از فورد و کادیلاک نیز روانه بازار میشوند.
هیچ تحلیلی از بازار چین بدون اشاره به وولینگ مینی الکتریکی کامل نخواهد بود. این خودرو اواسط سال ۲۰۲۰ عرضه شده است و مشتریان جوان توانستهاند پس از سالها پشت فرمان محصولی ارزانقیمت بنشینند. این خودرو قیمت معادل حدود ۴ هزار پوندی داشته است و در سال قبل به خانه حدود ۴۰۰ هزار نفر راه یافته است. وولینگ الکتریکی به محبوبیت بسیار زیادی بین بانوانی با سن زیر ۳۵ سال دست یافته است. آپشن های متنوع، نسخه کابریو، قیمت ارزان و… جزو دلایل موفقیت این خودرو هستند.
تحلیلگران معتقدند تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ همچنان افزایش خواهد یافت. گفته میشود احتمال رسیدن فروش این خودروها به رقم حدود ۶ میلیون دستگاه وجود دارد اما انجمن خودروسازان چینی هشدار داده است خطر کمبود قطعات کلیدی همچنان شرکتها را تهدید میکند. این انجمن گفته است:
کمبود چیپ ها روی رشد بازار تأثیر میگذارد. پرفروشترین خودروها نیازمند چیپ ها هستند تا جایگاه خود را تقویت کنند
علی
۲۸ دی ۱۴۰۰عجب پیشرفتی داشتند هر روز قویتر و سرمایه دارتر ماشینهای لوکس تر و بهتر
کیفیت و تکنولوژیشون روز به روز داره میره بالا و حرف های زیادی در بازارهای جهانی برای گفتن دارن
تو یک خبر از یک سایت چینی شنیده بودم که nio برای بالا رفتن فروشش در اروپا و خارج از کشور با یه شرکت بازار یاب همکاری میکنه
پویا
۲۸ دی ۱۴۰۰بعلاوه اینکه nio میخواد تو امریکا مرکز تحقیق و توسعه تاسیس کنه برای ورود به بازار آمریکای شمالی
RKH7787
۲۸ دی ۱۴۰۰قشنگ معلومه اراده کردن که هوای تمیز نر داشته باشن
new RAMIN
۲۸ دی ۱۴۰۰(اما اگرچه تسلا پرچم شرکتهای خارجی در چین را بالا نگه داشته است اما علاقه کمتری به محصولات ID فولکسواگن وجود دارد.)
😂😂 جدا از آمار فروش تسلا مدل 3 و Y که خوب هست، ای کاش آمار فروش S و X هم مینوشتید! متاسفانه زیاد تحویلشون نمیگیرن.
(۱۵ سال پیش لوگو بود که محصول را میفروخت اما بسیاری از مردم حالا به خرید Nio یا Xpeng افتخار میکنند. نسل دیجیتال بیشتر از والدین خود به برندهای داخلی اهمیت میدهند)
امروزه برند فاقد ارزشه… شما برندنامبر وان باش ولی ماشین برقی مضخرف بساز… کمتر کسی بهت نگاه میکنه. حالا برند هندی باش. یه ماشین بساز درحد سفینه ، صف میبندن کیلومتری! این همین چیزی هست که ثابت شده و میبینیمش…تسلا با اون همه عظمتش تو چین حریف BYD نشد! البته اینکه محصولات تسلا کمه یکی از دلایلش هست.بنز bmw آئودی فولکس با اون همه عظمتشون تو چین محصولات برقی شون تحویل گرفته نمیشه! آمار فروش هست… نگاشون هم نمیکنن.
سال 2022با عرضه محصولات جدید NIO و XPENG و خودرو جدید hiphi Z و خودرو zeekr 001 همچنین برند AVATR(که زیر مجموعه چانگان هست) و همچنین خودرو C385 کمپانی چانگان و محصولات جدید BYD،رقبات سال 2022 در چین سخت تر خواهد شد…
new RAMIN
۲۸ دی ۱۴۰۰(رقبات سال ۲۰۲۲ در چین سخت تر خواهد شد…)
😐رقبات؟؟😑
رقابت
راستی پدال چرا کامنتا رو نمیشه اصلاح کرد؟ بعضی مواقع نمیشه.
بهزاد
۲۸ دی ۱۴۰۰عزیز شرکت های خارجی در سالی که گذشت با بحران کمبود قطعه روبرو بودن ولی این مشکل برای چینی ها بسیار کمتر بود بنا بر دلایلی که گفتنش طولانیه.
Vw الان مشغول ساخت تاسیسات جدید در چین برای تولید خودروهای برقی خودشه و audi هم تا تکمیل تاسیسات جدید اوایل سال ۲۰۲۵ وارد رقابت در حوزه ی برقی در چین خواهد شد و این آمار فروش نه به خاطر نخریدن مشتری بلکه به خاطر حد نهایی تولیداتشان بوده.
با تغییرات قوانین تولید خودرو توسط خارجی ها این امکان وجود داره که شرکت های خارجی روند مستقل شدن را پیش بگیرند و دست شرکای چینی به روند توسعه و ساخت خودروهای خارجی کوتاه بشه و بخش اعظم منابع مالی چینی ها کم بشه که در بلند مدت باعث تضعیف اونها شود.
پویان
۲۹ دی ۱۴۰۰سلام اقا رامین خوبی
بی وای دی محصول جدیدی، میده؟
چانگان چرا هنوز در برقی ها سریع نیست؟
مهدی
۲ بهمن ۱۴۰۰الان رقابت نه در سگمنت لوکس بلکه در عرضه خودروی الکتریکی ارزون هست و بی وای دی دولفین فعلا رقیبی نداره و در سال ۲۰۲۲ فروش خیلی یالایی خواهد داشت. احتمالا امسال حضورش در بازار های غیر آسیا رو توسعه میده.
رضا
۲۸ دی ۱۴۰۰خودروهای تاپشون رو صادر میکنن اروپا و آمریکا و ماشینهای درجه ۳ شون رو میفرستن ایران ، چرا وارد کنندگان ما بهترینها رو وارد نمیکنن ؟
میثم
۲۸ دی ۱۴۰۰وارد کننده از خودشونه
خودشونم که معلومه چه کاره هستند
درنتیجه انحصار ایجاد میکنند
جنس درجه 3 وارد میکنند و به 3 برابر قیمت درجه یک می فروشند
اینطوری سودشون خیلی بیشتر میشه
مردم کیلو چند وقتی بابت همین آشغالا صف می بندند
آرین
۲۸ دی ۱۴۰۰از بنزینیها نتونستند سهم خوبی بگیرند
برقیها رو به دید شروع دوباره میبینند
Nima RST
۲۸ دی ۱۴۰۰اصلا سورپرایز نیست
بنزین تو چین خیلی گرونه
مالیات ماشین هم خیلی گرونه
ماشین برقی هم پول بنزین نداره هم معافیت مالیاتی
ارین صاحب جمعی
۲۸ دی ۱۴۰۰نمیدونم dw را دارین یا نه ولی الان آلمان و چین و امریکا پیشتاز نوآوری صنعت خودروسازی هستن حتما سرچ کنین تو اینترنت دویچه وله فارسی براتون میاره و برام عجیبه تویوتا از نهم رفته ۱۳ بزنید ببینید
عرفان
۲۸ دی ۱۴۰۰(تسلا یک خودروساز نیست بلکه کمپانی تکنولوژی است که خودرو میسازد)
حرف حق !!
نمیگم بده
خیلیم خوبه
ولی خب به عنوان یه فرد و نظر شخصیم حق دارم چنین شرکتی رو دوست نداشته باشم و خودروساز خالص رو ترجیح بدم (خصوصا خودروساز های ایتالیایی (الفا . فراری . لامبو و… که هنر رو با خودرو سازی ترکیب کردند )
یک کاربر
۲۹ دی ۱۴۰۰تسلا ۲ شاید امسال عرصه عوض کرد .
چین بواسطه تولید باتری و موتور های الکتریکی ، قدرت خودروهای برقی در دست دارد . فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد باتری های خودروهای برقی جهان توسط چین تولید میشه .
در مورد ایران هم ، خودرو برقی چینی ۱۲۰ میلیون تومان هست درحالیکه در ایران خودرو یوز ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاشتند شما فقط فاصله نگاه کنید.
الان موتور سیکلت برقی بازار چین رنج ۲۰ تا ۳۰ میلیون و .. هست در ایران زیر ۳۰ میلیون نداریم ، تازه انهم با باتری اسید سرب ! در حالیکه در بازار رقابتی چین باتری ها با کیفیت عمر حداقل ۸ تا ۱۰ هم اومده.
سیاستگزار در ایران زیادی برای خودروسازان و صنایع ، به انها اسان گرفته است نتیجه اش همین زیان های نجومی و مصرف سوخت نجومی و تصادفات بالا هست. نوع سیستم نظارتی ، حسابرسی و بازرسی باید در صنایع عوض بشه . سازمان استاندارد هم باید مستقل بشه ، خودروسازان و صنایع باید مالیات بدهند و دولت از خودروسازی خود ، مالیات ها حقوق کارشناسان و بازرسان مستقل قرار بده.
طرحی که در صنایع غذایی هم قرار بود شکل بگیره اما به سرانجام نرسید ، ناظر کیفی و بهداشت ، مستقیم از کارخانه حقوق میگیرد نتیجه ان شده با کوچکترین گزارش اخراج میشود در حالیکه دولت باید خود مالیات و عوارض انرا میگرفت و مستقل به کارشناس میداد این باعث ارتقا کیفیت و بهداشت محصولات تولید میشد.
نمونه عیان این سیستم غلط نظارتی و حسابرسی ، جنجال برگشت فلفل دلمه هاست که در مبدا کنترل کیفی نمیشوند و در مقصد شناسایی میشوند نتیجه جز ابرو ریزی ، ضربه به بازتر فروش و ازدست دادن اعتماد بازار خارجی نیست .
وزیر صنعت در این چند ماه هیچ برنامه ای برای اشکالات اساسی کیفیتی ، بهره وری پایین ، رقابتی سازی و صادراتی شدن و حمایت حقوق مصرف کننده نداده است .