کشور چین در عرصه تولید و عرضه خودروهای برقی موفقیتهای قابلتوجهی کسب کرده است؛ اما چینیها چگونه توانستهاند به سنگ محکی در این زمینه تبدیل شوند؟
خودروسازان در چین بیش از نیم میلیون دستگاه خودروی پلاگین هیبریدی را در ماه می ۲۰۲۳ به فروش رساندهاند که رقمی قابلتوجه برای یک ماه خواهد بود. در مقابل باید به خودروسازان آمریکایی اشاره کرد که در سهماهه دوم امسال حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی فروختهاند و راه درازی برای رقابت با چینیها دارند. استقبال شدید از خودروهای برقی در چین با سرمایهگذاری روی زیرساختهای شارژ، مشوقهای خرید و سیاستهای مناسب در این زمینه همراه بوده است. اگرچه نقش مشوقها در خرید خودروهای برقی را نباید نادیده گرفت اما چینیها برای تولید خودروهای آلاینده نیز جریمههایی در نظر گرفتهاند که بلومبرگ از آن به عنوان روش چماق و هویج نام میبرد.
اما هویجها کدام ها هستند؟ ابتدا باید به مشوقهای خرید چینیها اشاره کرد تا حدود ۸ هزار دلار را شامل میشود. با اینکه برنامه ملی مشوقهای خرید چنین خودروهایی در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید اما مشوقهای محلی در شهرهایی همچون شانگهای ادامه داشته و میتواند تا مبلغ ۱۳۰۰ دلار نیز برسد. سیاست تشویقی بعدی به خودروهایی با قیمت زیر ۴۱۵۰۰ دلار مربوط میشود که میتوانند تا سال ۲۰۲۵ از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی سود ببرند. این امر در سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به ۵ درصد کاهش خواهد یافت. این مشوقها باعث خیزش برندهایی همچون بی وای دی، سایک، جیلی، نیو، ژیپنگ و… شدهاند.
حتی تسلا نیز از چین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای خود نام میبرد. خودروهای بی وای دی سانگ پلاس و شین پلاس به همراه تسلا مدل ۳ و مدل Y جزو محبوبترین خودروهای بازار چین هستند. تلاشها برای استقبال از چنین خودروهایی در آمریکا نیز صورت میگیرد و با قانون کاهش تورم در این کشور مالیات تولید و خرید محصولات برقی کاهش یافته است. همچنین شارژرها در چین قابلدسترستر هستند. این کشور تا پایان می ۲۰۲۳ حدود ۶.۳۶ میلیون شارژر ساخته است که بیش از هر کشور دیگر در دنیاست. همچنین استانداردهای شارژرها نیز یکسان است و دولت از تأسیس زیرساختها حمایت میکند. بخش قابلتوجهی از شبکه شارژ خودروهای برقی به بخش دولتی اختصاص دارد ولی شرکتهای خصوصی نیز در این زمینه ورود کردهاند.
اما به بخش دوم سیاست چماق و هویج بپردازیم که خودروهای درونسوز در حال از دست دادن محبوبیت خود در چین هستند. برای محدود ساختن تردد چنین خودروهایی در چین، پکن سیستم قرعهکشی پلاک را راهاندازی کرده است. برای مثال کمیسیون حملونقل شهرداری پکن ۱۰۰ هزار پلاک جدید را ارائه میکند که از این میان ۷۰ درصد آنها برای خودروهای برقی رزرو میشوند. همچنین خریداران خودروهای درونسوز در شانگهای باید وارد حراجی ماهانه شوند تا بتوانند خودروی خود را پلاک کنند. مشتریان مجبور بودهاند قیمت متوسط ۱۳ هزار دلار را برای پلاک کردن خودروهای بنزینی و دیزلی خود در آوریل ۲۰۲۲ بپردازند و شانس موفقیت نیز فقط ۵.۸ درصد بوده است.
از طرف دیگر پلاکهای سبز رایگان برای خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی عرضه میشود. از ژانویه ۲۰۲۳ به بعد پلاک خودروهای پلاگین هیبریدی نیز ظاهراً روندی مشابه پلاک خودروهای درونسوز را طی میکند تا مردم بیش از پیش به سمت خودروهای برقی هدایت شوند. نهایتاً باید به روشی با نام سیاست اعتبار دوگانه اشاره کرد که شبیه برنامه آلایندگی صفر کالیفرنیاست. خودروسازان بر این اساس اعتبارهایی برای دستیابی به اهداف مصرف سوخت دریافت میکنند و در صورت عدم توانایی در این زمینه جریمه میشوند. البته شرکتها میتوانند در صورت عقبماندگی از اهداف یاد شده از دیگر برندها اعتبار لازم را خریداری کنند.
new reventon
۲ مرداد ۱۴۰۲چون آمریکا میخاست ایران و روسیه رو از معاملات انرژی جهان خارج کنه و دیگه اهرم فشاری به اسم سوخت های فسیلی دست این دو نباشه. خودش و شرکاش اومدن تکنولوژی های ساخت باتری و غیره رو دادن به چین تا این اتفاق سریع تر رخ بده.
بالای 70 درصد کارخونه های اصلی چینی ام غیر چینی ان و سرمایه گذاراشون غربی هستن.
Ehsan
۲ مرداد ۱۴۰۲تو هم طبق روال همیشه همه چیزو ربط میدی به امریکا! تحلیل آب دوغ خیاری!
اشکان
۲ مرداد ۱۴۰۲تقریباً درست میگه ، اروپا اعلام کرد که نباید به یک انرژی وابسته باشیم….اگر بری تحقیق کنی ، مسیر انتقال گاز آلاسکا به آسیا قراره راه اندازی شه…. آمریکا نمیتونه بوسیله فقط کانادا و مکزیک و نفت و گازهای خودش بازار انرژی و کنترل کنه!!! بخشی از تحریم های ونزوئلا هم به همین خاطر لغو کرده!!!
Ehsan
۲ مرداد ۱۴۰۲اصلا این چیزایی که گفتی چه ربطی داشت به کامنت اون؟ چه ربطی داشت به این خبر؟! همینکه تو تاییدش کردی غلط بودنش اثبات شد،سر قضیه روسیه دوتا امار ساده رو که عین آب خوردن تو گوگل پیدا میشن رو اشتباه گفتی و درستشو بهت گفتم بعد دم از تحقیق میزنی؟!! دیگه این قضیه سیاست خارجی کشورا که تو گوگل نیست رو که قطعا اشتباه میگی!
اینکه میگن نباید به یک انرژی وابسته باشیم راه حلش این بود که بیان تکنولوژی بدن به چین بعد خودشون از چین بخرن دوباره نه؟؟ احتمالا تو پشت این راه حل بودی!
jalal rasooly
۳ مرداد ۱۴۰۲همزمان ایران هم چند مسیر انتقال انرژی رو داره را میندازه، این یک چیز عجیب نیست و همه کشور طرح های مشابه دارند. اینکه بیای رشد چین در پلتفرم برقی رو ربط بدی به این داستان و بگی خود غربی ها تکنولوژی رو دادن به چین و کمکش کردن تا رقیب خودشون بشه و حالا برنامه ریزی کنند چه طوری این رقیب رو شکست بدن، به غایت مسخرست و نشان دهنده بلاهت کشور های غربیست. البته این داستان زاییده ذهن شماست و کشور های غربی احمق نیستند که همچین برنامه ریزی کرده باشند.
محمد
۳ مرداد ۱۴۰۲چجوری میخواد نفت و گاز آلاسکا رو به آسیا متصل کنه؟
برو جغرافیات رو تقویت کن😘
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲دلیل رشد چین این چیز ها نبود
دلیلش اشتباه بزرگ خود آمریکا حدود ۵۰ سال پیش بود (اشتباه واسه آمریکا که یجورایی به نفع خیلی از کشور های بدبخت آسیایی تموم شد که به واسطه چین دارن پیشرفت میکنن)
از اون زمانی که آمریکا چین رو وارد تجارت جهانی نیویورک کرد ، و دانشجو های چینی رو به نخبه های علمی تبدیل کرد داخل بهترین دانشگاه های خودش (آمریکا)
استارت قدرت چین توسط آمریکا و همچنین حسادت چین به ژاپن و تایوان بود که اون زمان به کمک آمریکا خیلی درحال رشد بودند
اما این موضوع کاملا ناخواسته بود و آمریکا اصلا خبر نداشت داره بزرگترین رقیب خودش رو میسازه ، چون اگر میدونست هیچوقت به کشوری که وسعتی برابر با خودش داره و جمعیت ۴ برابری و دسترسیش به کشور های دیگه هم خیلی بیشتره فرصت رشد رو نمیداد چون مشخصه میبود ازش جلو میزنه (چون آمریکا تنها همسایه خاش کانادا و مکزیک هستن)
و در نهایت یکی از بزرگ ترین اشتباهات بعدی آمریکا این بود که تولیدات کلی از کارخونه های بزرگش و مونتاژشون رو به چین واگذار کرد (مثل اپل) که باعث شد از این مسیر هم چینی ها کلی تجربه، مهارت ،دانش و هنر و همچنین زیرساخت های فوقالعاده برای تولید محصولات مختلف و همینطور زیرساخت های حمل و نقل خیلی خوب بدست بیاره( واسه انتقال کارگر ها به کارخونه ها و …)
که خب میگم اینها به ضرر چند کشور و به نفع کلی کشور دیگه تموم شد (مثلا همین ایران خودمون بعد تحریم آمریکا اگر با چین روابط خوبی نمیداشت الان از همه طرف رونده شده بودیم, یا خیلی از کشور های آسیایی و حتی اروپایی دیگه ، مثل روسیه ، کشور های عربی ، هند ، آلمان و کلی کشور دیگه که روابط خیلی خوبی با چین دارن و فرقش اینه این روابط مثل روابطشون با آمریکا از روی ترس نیست! بلکه بخاطر اشتیاق تجاری خودشون و منافع اقتصادی هست که واسه هر دو طرف داره
بی انصاف نباشیم ، چین چند بار مثل آمریکا تحدید یا حمله کرده ؟ یا جو تنش زا ایجاد کرده ؟ داره سعی میکنه یک جهان سالم رو تشکیل بده که همه با هم به خوبی و خوشی و بر اساس منافع اقتصادی همکاری کنیم
نه اینکه با زور اسلحه مجبور کنه بقیه رو که کارهاش رو انجام بدن
البته همه چیز رو زمان مشخص میکنه ، شاید همین چین هم ۳۰ سال دیگه تغییر کرد یا شاید حتی هدف های دیگه ای هم داشته باشه که به نفع بقیه نباشه ، اما فعلا میدونیم که ضرری واسه کسی ندارع و حتی باعث پیشرفت خیلی از کشور ها. و همچنین خودش شده
مجتبی .
۲ مرداد ۱۴۰۲اروپا خیلی زودتر وبیشتر ازآمریکا دنبال الکتریکی سازی بود.خودمون گند زدیم میندازیم گردن این واون. باقی جوابتون توکامنت بعدیمه.
amirmohammad
۲ مرداد ۱۴۰۲آمریکایی ها صبح تا شب به این فکر میکنن که چطور جلوی پیشرفت چین رو بگیرن بعد شما میگی خوشون اومدن تکنولوژی رو دادن به چین؟ روسیه رقیب نظامیه آمریکا هست اما چین هم نظامی هم اقتصادی دلیلی نداره قطعا چین رو خطر بزرگتی میبینن و تکنولوژِی نمیدن.روسیه هم که قبل از جنگ 8 میلیون بشکه نفت صادر میکرد الانم 8 میلیون صادر میکنه و اگر امریکا این تکنولوژِی رو داشت خب خودش استفاده میکرد و کلی سود میبرد جای اینکه الان برندهای امریکایی با کلی هزینه از چینی ها باتری بخرن
اشکان
۲ مرداد ۱۴۰۲آمریکا دوران کرونا شاکی بود از چین چرا کارخانه هارو بسته و اجازه کار کارگران و نمیده !!! اپل با مشکل برخورد و به خاطر سیاست های چین دید باید جای دیگه سرمایه گذاری کنه و هند و انتخاب کرد !!! اروپا جدیدا اعلام کرده پیشرفت چین کند شده و سرمایه گذاری هاشون در خطره…..نابودی چین به ضرر غربه!!!
این حرفهایی که شما میزنی و کردن تو گوشت… پرفسور های حاظر که مملکت و نابود کردند ، میگردند یه خبرایی پیدا میکنند که موافق چین و مخالف آمریکا باشه ، بهش شاخ و برگ میدند و بولد میکنند !!! سر کاری بنده خدا!!!
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲سهام ایالت کالیفرنیا رو داری؟
موندم بعضی ایرانیا ن.نشون امریکاییه یا باباشون اینجوری دفاع میکنن و رگ گردن میذارن واسه امریکا
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲روسیه رقیب نظامیشونه درست میگی
ولی از لحاظ اقتصادی عددی نیست آمریکا دست بالا رو داره
ولی در مورد چین اینطوری نیست
پیام
۲ مرداد ۱۴۰۲نسبت به جمعیتشون زیاد نفروختن!
بیقراق
۲ مرداد ۱۴۰۲زیاد مصرف کردی فکر کنم
محسن
۲ مرداد ۱۴۰۲خب درست داره میگه
سیروس
۴ مرداد ۱۴۰۲تحلیل نادرستیه با احترام. به دلیل تکنولوژیک، پیشرفت همیشه در جریان هست چه در خودروهای برقی چه هیبریدی چه بنزینی و چه سوخت های جایگزین. گرمایش زمین هم واقعا جدی تر از چیزی هست که حتی دانشمندان پیشبینی می کردند. ولی مشکل اینجاست که هنوز تولید برق با استفاده از سوخت های فسیلی سهم بسیار بزرگی از بازار رو به خودش اختصاص داده، با برقی شدن بیشتر خودروها تقاضا برای برق بیشتر هم خواهد شد و فعلا سوخت بیشتری در نیروگاه ها باید سوخته بشه تا بتونه تقاضای جدید از سمت بنزین و گازوییل رو پاسخگو باشه. پس حداقل میشه متصور بود تا سالهای متمادی هنوز سوخت های فسیلی به عنوان مهم ترین، قابل اطمینان ترین و ارزانترین گزینه تولید برق ارزان باشند. پیشرفت تکنولوژی به مرور زمان میتونه باعث کاهش مصرف سوختهای فسیلی بشه ولی به احتمال زیاد تا آن زمان راه درازی در پیش است. مورد بعدی بحث باطری ها هست، در صورت توسعه سریعتر باطریهای حالت جامد شرایط کم کم به سمت برقی شدن بیشتر پیش خواهد رفت چون تولید گازهای گلخانه در نیروگاه های (البته در کشورهای توسعه یافته نه درحال توسعه ای مثل ما که با تکنولوژی های منسوخ شده 50 سال پیش به بهره وری پایین درحال تولید برق با سوزاندن گاز و مازوت هستیم) برق بسیار کنترل شده و کمتر هست. در هر صورت تغییرات زیادی در معماری سیاسی و اقتصادی جهان در سالهای آینده اتفاق خواهد افتاد و ما هم بی تاثیر در و از آن نخواهیم بود. ببخشید مطلب طولانی بود ولی بنظرم برای دوستان شاید مفید واقع بشه. موفق باشید.
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲آمریکا تکنولوژی رو داد به چین؟؟؟؟؟
لام.صب خود آمریکایی های بلوند اینقدر ن.ژ.اد پرس.ت نیستن
آمریکا که هیچی ژاپن هم تا چند سال دیگه تو تکنولوژی و صنعت حریف چین نمیشه (منظورم ۲-۳ سال نیست نه واسه ۱۵ سال دیگه یا ۲۰ سال دیگه منظورمه)
من چینی پرست نیستم ولی خب واقعیت اینه که عصر آمریکایی تموم شده و الان تو عصر چین هستیم (مثل زمانی که عصر بریتانیا و شوروی تموم شد و وارد عصر آمریکایی شدیم)
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲خوشحالم بالاخره مردم فهمیدن که چین واقعا چیه و آمریکا دیگه اونی که همه فکر میکردن نیست (در مقابل چین میگم وگرنه که خب همچنان یکی از پایه های قدرت و ابرقدرت نظامیه ، ولی تو صنعت و تکنولوژی چین فرسنگ ها جلوتره و تنها رقیبش ژاپنه که اونم اونقدری ثروت و جمعیت نداره که حریف چین بشه)
هرچند واسه خودم اولش سخت بود بپذیرم آمریکایی که تو فیلم های اسپایدر من میدیدم با آمریکای واقعی هیچ شباهتی نداره و یجورایی کل رویاهام خراب شد ولی حقیقته، آمریکا ۵۰ سال پیش با اختلاف بهترین ، پیشرفته ترین و عالی ترین کشور جهان بود ، همه رویاشون بود به آمریکا برن ولی از اون زمان خیلی گذشتهو آمریکا تو کل این ۵۰ سال فقط درجا زده، وگرنه اگر با همون سرعت رشد میکرد الان میدونید کجا بودیم؟ میدونید چقدر از لحاظ علمی جهان جلوتر بود؟ خیلی خیلی جلوتر منتهی تو ۵۰ سال گذشته که امارات از خاک بلند شد و چین از مراتع شد چنین ابرقدرتی آمریکا همونی که بود موند و هیچ تلاشی واسه پیشرفت بیشتر نکرد چون فکر میکرد تا ابد ابرقدرت میمونه
واقعا حیفه کشوری که ۱۰۰ و خورده ای سال پیش اولین برج هایش رو میساخت زمانی که دبی که هیچ خود ما ایرانی ها هم با ش.ت.ر و اسب اینور اونور میرفتیم! الان از خیلی از کشورهای آسیایی عقبه (امارات ، سنگاپور ،چین و …)(از نظر نظامی نمیگم) حتی خیابوناش انگار مال قرن ها پیشه و همه چیش پوسیده (یه سری به مترو نیویورک بزنین هنوز همون معکب فلزی اسپایدر من تویی مگوایر سال ۲۰۰۲ هست و نه تنها عوض نشده بلکه ذره ای ارتقا پیدا نکرده!)
چین ۳۳۰۰۰ کیلومتر قطار ابرسرعت داره آمریکا کلا ۳۰ کیلومتر! آلمان هم ۳۰۰۰ هزار و خورده ای کیلومتر که نسبت به وسعتش عالیه ، خودتون مقایسه کنین دیگه
شهرسازی ها و زیرساخت اینترنت و … هم بماند(کشوری که سازنده اینترنت بود الان حتی جزو ۵ کشور برتر از لحاظ سرعت اینترنت نیست! جای تاسفه واقعا)
حتی همین مترو که میگم آمریکا زمانی که متروی نیویورک رو ساخت سریع ترین و کارآمد ترین متروی جهان بود با اختلاف! الان چی؟ سرعتش به ۱۰ امین قطار برتر چین هم نمیرسه
هرچند تو خودروسازی خودم همچنان بعضی ماشینای آمریکایی رو واقعا دوست دارم مثل دوج چارجر ، ssc تواتارا ، هامر برقی ، جیب گرند چروکی و فورد برانکو
توی بحث تراشه هم کشور های مثل آمریکا ،تایوان ، هلند و کره جنوبی و ژاپن پیشرو هستن و چین هم خیلی داره رشد میکنه
دیا
۲ مرداد ۱۴۰۲واقعا مملکت ما وحشتناکه. ببینید برای پیشرفت کشورشون چه راهکارهایی میزارن. اونوقت اینجا برای جیب دو نفر ۸۰ میلیون نفر رو دارن نابوود می کنن.
بهنام
۲ مرداد ۱۴۰۲در هیچ کجای تاریخ فاتح برای کشور تصرف شده دل نسوزونده و اونو ویران کرده . اینجا هم تصرف شده و در حال ویرانی کامله .
مجتبی .
۲ مرداد ۱۴۰۲آقای جمشید آرین حدود بیست سال پیش توبرنامه تلوزیونی گفت مادر تکنولوژی ساخت خودرو درونسوز خیلی عقب هستیم اما قطعا خودرو الکتریکی آینده خوبی داره وباتوجه به اینکه پیچیدگی کمتری داره اگه حمایت بشیم میتونیم درساخت خودرو الکتریکی پیشگام باشیم. فکرکنین اگه اون موقع به حرفش گوش داده بودن الآن چه جایگاه ودرآمدی داشتیم؟؟؟ حیف که ***
Navid A J
۲ مرداد ۱۴۰۲ایشون فردی بودن با ادعاهای زیاد که هیچ کدومش هم اثبات نشد. اینقدر بزرگش نکنیم. یکم هم سرچ بزنیم میبینیم جریان واقعی چیه.
مجتبی .
۳ مرداد ۱۴۰۲چیرو سرچ کنم محتوایی که امثال شریعتمداری گذاشتن. دروغ سازی کاری نداره. ظمن اینکه من حرفشو که گفت دارم بازگو میکنم کجای این حرف اشتباهه؟؟؟ مگه قراره به یکنفر متکی باشیم غیر ازایشون هم زیادداشتیم متخصصین درجه یک که البته قطعا اوناهام دیگه نیستن.
Shervin
۶ مرداد ۱۴۰۲مطمئن باشین اگر بجای خودرو های بنزینی هنوز هم خودرو های الکتریکی تولید میشد بازم همین سایپا و ایران خودرو تولید این خودرو ها رو انجام میدادند و همچنان همین آش بود و همین کاسه
amirmohammad
۲ مرداد ۱۴۰۲چین که چندین ساله فقط و فقط داره سیاست های درست رو پیش میگیره نتیجش هم اینی هست که میبینیم.رشد اقتصادی فوق العاده و کلی دستاورد.داستان الکتریکی هم در ادامه سایر سیاست های درستشونه که بازم موفقیت امیز بود
BMW
۲ مرداد ۱۴۰۲هیچ بسم ا….. گفتند و شروع کردند
phonix
۲ مرداد ۱۴۰۲چین از زمان اعدام کردن مسئولان فاسدش بسم الله گفته بود . هرکی یه پاپاسی دزدی کرده بود رو بدون چون و چرا اعدام میکردن
مجتبی .
۲ مرداد ۱۴۰۲فونیکس جان درست میگین برخورد قاطع خوبه اما باید سیستم سالم باشه تا نتیجه درست بدست بیاد. اابته توکانادا فراوونه مختلص چینی فراری.
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲کانادا فکر کنم سرزمین اختلاص گرانه 😂
محمد
۳ مرداد ۱۴۰۲تو چین حرفه اضافه بزنی اعدامی!
تو ایام قرنطینه کلی انسان رو به دلیل فرض مثال ماسک نزدن اعدام کردن، به کمونیست سلام کن😉
سوشیانت
۲ مرداد ۱۴۰۲تو پرفورمنس هیچکدوم از شرکت های چینی به تسلا و لوسید نمیرسن
ali
۲ مرداد ۱۴۰۲برقی های سایک موتور چیزی دیدی؟ byd ? Nio
آواتر ۱۱ و ۱۲ ؟
لوسید فقط یک سدان ساخته که ۱۰ برابر چینی ها قیمتش هست و مشتری کمی داره و اوضاعش جالب نیست.
حتی آیودی هم میخاد پلتفرم برقی از سایک موتور بخره چون با ۲۰_۳۰ هزار دلار یک خودرو برقی میدن که هیچ رقیبی نداره
علی
۲ مرداد ۱۴۰۲متاسفانه توی ایران چون بازار رقابتی نیست و برندهای جهانی نیستن فقط بازار درجه دو و سه چینی هست مردم تنفر عجیبی از محصولات چینی دارن فرقی نمیکنه هاوال ام جی و byd باشه یا لاماری و ونوسیا و.. ! معتقدن همش اشغاله در صورتی که واقعا شرکت سایک و byd اگر حداقل از رقبای اسیایی بهتر نباشن بدتر هم نیستن
مانی
۲ مرداد ۱۴۰۲بر خلاف نظر شما،من یکی از کسانی هستم که هیچ تنفری از محصولات چینی ندارم و اگر محصولی از این کشور کیفیت خوبی داشته باشه تردیدی در خرید اون محصول نمی کنم و الان هم چند محصول از این کشور دارم و از کارکرد اونا واقعا راضی هستم.البته هنوز ماشین چینی ندارم ولی اگه پولی دستم بیاد در خرید یک شاسی بلند چینی تردیدی نخواهم کرد.این رو هم می دونم که اغلب اطرافیان من هم هیچ حس تنفری نسبت به محصولات چینی ندارند.اصلا این بحث تنفر و عقده نسبت به محصولات چینی را من فقط در فضای مجازی هست که زیاد می بینم و در فضای واقعی من تا الان حتی با یک نفر مواجه نشدم که نسبت به محصولات چینی نفرتی داشته باشه چه برسه به اون نفرت عجیبی که تو از اون دم می زنی.متأسفانه یک عده از خودرونویس ها و روزنامه نگارها و آدم های علاف و بیکار ما در سایت ها و توی دورهمی ها و مهمونی های و در فضای مجازی،بین خودشون یک سری فرضیات خیالی و کشکی و فیک رو خلق و مطرح می کنن و فکر می کنن چون خودشون با این فرضیات و شاید جعلیات فیک و ساختگی موافق هستند در فضای واقعی هم مردم مثل اونا فکر می کنند در حالیکه اصلا اینطور نیست.در واقع،نظریات درج شده در فضای مجازی ما فاصله نوری با فضای حقیقی جامعه داره.شاید جالبه که برات بگم که تو فضای مجازی ما خیلی بر علیه وانت پراید 151 و تیبا و امثالهم گارد می گیرند ولی من خودم با مالک هر کدوم از این ماشین ها که صحبت کردم دیدم اصلا از ماشین خودشون ناراضی نیستند و این برای خود من هم خیلی عجیب بود.پس خودت می بینی که بین فرضیات ساخته شده در فضای مجازی با حقایق فضای واقعی ما از زمین تا آسمون فاصله وجود داره.
بیقراق
۲ مرداد ۱۴۰۲اصلی مقاله چیز دیگه ای هست. همین که خودروهای نیو توسط jac تولید میشه خودش خیلی چیزا رو باید به ما ایرانیا بفهمونه
18:45
۲ مرداد ۱۴۰۲احسنت به این همه پشتکار و تلاش و نبوغ…
Enzo Ferrari 2008
۳ مرداد ۱۴۰۲از نظر من یه دوره ایی داره که تموم میشه چین یه روز میاد بالا تو صدر جدول اما یه روز میاد ته جدول همیشه بالا نیست !!
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲هیچ کشوری همیشه بالا نیست
اما اینکه چین بیاد ته جدول و آمریکا دوباره بشه غول جهانی رو از سرتون بیرون کنین
اگرم قرار باشه چین افت کنه حالا حالا ها نیست چون تازه اول راهه حداقل واسه ۳۰ سال دیگه حساب باز کنید
اون موقع هم کلی وارث دیگه واسه ی جانشینش هست مثل هند که همین الان مثل موشک داره پیشرفت میکنه ، برزیل که اونم یکی از مدئیان اصلی ابرقدرتی هست ، و حتی شاید کانادا چون بجز جمعیت تو سایر زمینه ها پتانسیلش رو داره
حالا حالا ها نوبت آمریکا دوباره نمیرسه آمریکا امپراتوریش رو پشت سر گذاشت فعلا نوبت بقیست
خخخ
۳ مرداد ۱۴۰۲چون مردم چین خیلی نژاد پرست هستن و همیشه خودروی داخلی میخرن
جمعیتشون هم ۲ میلیارد نفره
ali
۳ مرداد ۱۴۰۲این حرف غلطه قبلا همیشه فولکس و تویوتا صدر فروش چینی ها بودن اما این یکی دو سال اخیر که پیشرفت عجیبی داشتن چینی ها byd و چانگان و هاوال و.. دارن میان صدر فروش
Mha
۳ مرداد ۱۴۰۲خدمت اونایی که از چین وآمریکا و… حرف میزنن و بحث رو به خارج از خودروهای برقی کشوندن ، نمیخوام زیاد حرف بزنم و خلاصه عرض میکنم ، دریای ژاپن جای جالبیه ، بررسی کشورهای اون منطقه ، گویای خیلی از چیزهاست ، یک طرف کره شمالی و (متحدانش چین و روسیه)، یک طرف کره جنوبی و ژاپن و(متحدانشان آمریکا ، اروپا و …)هستند، فرق کره جنوبی و شمالی مثل بهشت و جهنم است، خودتون بیشتر این موضوع رو بررسی کنید، متوجه منظورم میشوید ، هیچ جای دنیا انقدر قشنگ نمیتونه براتون حقیقت رو روشن کنه .ولی امان از دست کسانی که نمی اندیشند…
Mr
۴ مرداد ۱۴۰۲آره واسه همینه که تو نمایشگاه خودروی شانگهای تمام برند های ریز و درشتی جهان از آسیا تا اروپا و حتی آمریکا با آخرین تکنولوژی شون حضور داشتن
ولی تو نمایشگاه های دیترویت و بس آنجلس تنها برند اروپایی حاضر فولکس واگن بود و بقیه هم خود برند های آمریکایی و چند تا کره ای و ژاپنی بودن
شماهم زمانی از بهشت غربی صحبت کن که حاضر باشی توی خونه ۶۰ متری سه نفری زندگی کنی مثل کره جنوبی و خیلی از کشور های اروپایی ، یا حاضر باشی ماشین های الکتریکی ارزون سوار بشی (مثل مینی و فولکس های ارزون) (مثل مردم اروپایی ) شمایی که میای تو پدال از بنز و BMW ایراد میگیری و به بنز راضی نیستی هیچوقت نمیتونی مثل یک اروپایی زندگی کنی تا بهشت اونو تجربه کنی
JaMsHiD
۸ مرداد ۱۴۰۲یه عده پروفسور نشستن برام تو ایران دارن از سیاست های غرب و چین حرف میزنن😂😂🤝
داداش شما میدونی دریاچه ارومیه خشک بشه چی میشه؟
البته که خشک شده . فقط مسئولین قبول نمیکنن که خشک شده ، چون نمیخوان زیر فشار بزن که چرا میراث زیستی ایران رو نابود کردن !
داستان همش بر میگرده به این ماجرا ، که آقایون پروفسور میخوان پل بزنن روی دریاچه ارومیه تا از اینورش بری اونورش . میگن حالا چرا پل رو روی هوا و روی ستون بسازیم؟همینطوری خاک میریزیم میریم جلو ، یه پل روی زمین میسازیم
مشکل دقیقا از همون جایی شروع میشه که ، این آقایون دانشمند ، به یه جا که میرسن هر چی خاک میریزن میبینن پر نمیشه . ماشین بتن ریز میارن چند روز فقط بتن میریزن تا اونجا پر بشه . حالا جالبه بدونید موقعی که اونجا پر شد و مسیر هموار شد ، فهمیدن سر چشمه اصلی دریاچه رو کور کردن که دیگه نمیشه درستش هم کرد . بعدش برا پوشش این اتفاق ، اومدن بگن همش تقصیر چاه های غیر قانونی دور و ور دریاچه بوده
دروغ نگفتن ، تقصیر اونها هم بوده ، ولی بیشتر تقصیر اینها بوده که سرچشمه اصلی رو کور کردن !
حالا هم که هر روز دریاچه ارومیه بیشتر خشک میشه . و درضمن اون دریاچه به اون عظمت قرار نیست با رودخونه های دور و ورش پر بشه ! مثل اینه که استخر رو بخوای با قوطی آب معدنی پر کنی
حالا رسیدیم سر اصل مطلب
درضمن ببخشید سرتون رو درد آوردم🤝
حالا خشک بشه چی میشه؟
طوفان نمک راه میوفته ، و صد درصد تا خود تهران این طوفان میاد و گسل های زیادی فعال میشن . ترکیب زلزله و طوفان نمک جالبه نه؟؟؟فکر کنم ترسناک تر از برقی شدن ماشین ها باشه
مردم اگه شمال کشور رو تخلیه نکنند ، هزار نوع بیماری پوستی و تنفسی و انواع و اقسام سرطان ها رو میگیرن و کشاورزی و دامپروری غیر قابل انجام هست .
یعنی عملا شمال کشور نابود میشه و نصف ایران کلاغ پر میشه
حالا کسایی که مینی سریال چرنوبیل رو دیدن ، میگن مثل رآکتور شماره چهار ، روی دریاچه یه گنبد بزرگ درست کنن تا طوفان نمک نصف ایران رو نابود نکنه
عملی شدن این ایده که غیر قابل انجام هست ، مساوی هست با خشک شدن تمامی رود های دور و ور دریاچه ارومیه
رآکتور شماره چهار اندازه اش یک در هزارم دریاچه ارومیه نیست که بگی مثلا میشه روی دریاچه ارومیه گنبد سفت و محکمی بسازی !
این کامنت هم نزاشتم که بگم وای باید با قوطی آب هم که شده ارومیه رو پر کنیم و باید فرار کنیم و….. نه . دریاچه ارومیه خشک شد و تموم شد و رفت . فقط جهت اطلاع رسانی این کامنت رو گذاشتم که بدونید چیز های مهم تری از برقی شدن ماشین ها چسبیده بیخ گوشمون
راجع برقی شدن هم بگم ، با این وضعیت مملکت که کلا همه میخوان خود کفا بشن ، امکان تولید خودروی برقی نیست . ته تکنولوژی ویران خودرو و سایپا رو جمع کنی تهش میشه ماشین هیبریدی . پس ما تو ایران حالا حالا ها با خودرو های درون سوز کار داریم . فقط نه از نوع سریع و جذاب و پر قدرتش
منبع هم به جون مادرم نیست فامیلامون هست که دکترا زمین شناسی خونده و چند باری تو بازه های زمانی مختلف از دریاچه ارومیه دیدن کرده و کلی اطلاع راجع به این دریاچه بهم داده .