تاکسیهای خودران برخلاف انتظارات اولیه نتوانستند در کشور چین موفقیت چشمگیری به دست آورند.
چند سال پیش امیدهای زیادی به موفقیت تاکسیهای خودران را روبوتاکسی ها در چین وجود داشت. چندین استارت آپ از جمله وی راید، پونی و مومنتا چند صد میلیون دلار را صرف اهداف جاهطلبانه خود کردند. این شرکتها سرمایه زیادی را صرف توسعه و ساخت ناوگانی از خودروهای خودران کردند اما اوضاع آنطور که تصور میشد خوب پیش نرفت. برخلاف برخی شرکتهای آمریکایی که از حمایت غولهایی همچون الفبت و جنرال موتورز برخوردار هستند، استارت آپ های چینی با چالشی به نام درآمد مواجه هستند.
علیرغم سالها تبلیغات و جنجال درباره پیشرفت تکنولوژیهای خودران، دسترسی گسترده به تاکسیهای خودران دور از واقعی به نظر میرسد. از جمله دلایل این موضوع میتوان به چالشهایی همچون ایمنی، قوانین و هزینهها اشاره کرد. فاکتور هزینه بهطور خاص همان چیزی است که پیشتازان تاکسیهای خودران در چین را راهی مسیرهای دیگری میکند. روبوتاکسی ها برای سودده بودن باید در نهایت فاقد کاربران انسانی باشند. چین اخیراً قوانین مربوط به روبوتاکسی ها را شفاف کرده و میگوید باید کاربر انسانی نیز وجود داشته باشد. البته برخی مدلهای بدون راننده در بخشهای محدودی از این کشور فعالیت میکنند. سرویسهای تاکسی خودران برای جذب مشتریان اقدام به ارائه تخفیفهای زیاد روی مسیرهای مدنظر کردهاند. زمانی که یارانهها به اتمام برسد و کنجکاوی اولیه کاربران نیز فروکش کند، چه کسی تمایل خواهد داشت کرایه یکسانی را برای این تاکسیها با مسیرهای ثابت و مشخص پرداخت کند؟
استارت آپ های چینی برای حل این مشکل باید با واقعی ضررده بودن خود روبرو شوند. تعلیق فعالیتهای کروز در آمریکا به خاطر یک حادثه جنجالی شاید همانند آب سردی بر صورت چینیها باشد. کروز که در سهماهه سوم ۲۰۲۳ ضرر ۷۳۲ میلیون دلاری را گزارش کرده بود هماکنون با نگرانیهای زیادی برای مدیران جنرال موتورز همراه شده است. برای حل این مشکلات کروز ۹۰۰ کارمند خود که معادل ۲۴ درصد نیروی کاری است را تعدیل میکند. یکی از مدیران استارت آپ های چینی میگوید:
زمانی که این آمار مالی را دیدم شوکه شدم
رسانهها با شش مدیر فعلی و اسبق شرکتهای پیشرو خودران چینی مصاحبه کردهاند و اکثر آنها خواستار ناشناس ماندن خود بودهاند. یکی از این مدیران میگوید:
حتی اگر کروز به عنوان پیشرو در این صنعت نیازمند ۱.۵ اپراتور برای هر خودرو باشد، روبوتاکسی ها هنوز با سودده بودن فاصله زیادی خواهند داشت. برای اینکه بتوانید با تاکسیهای سنتی رقابت کنید باید نسبت انسان به خودرو نهدهم به یک داشته باشید
یکی دیگر از مدیران معتقد است تاکسیهای خودران فاصله زیادی با سودده بودن ندارند. او میگوید درآمد این شرکتها با حذف اپراتورهای انسانی افزایش خواهد یافت. برای مثال درآمد یک راننده تاکسی در سال حدود ۱۷ هزار دلار است و بنابراین روبوتاکسی میتواند در ۵ سال ۸۴ هزار دلار صرفهجویی داشته باشد. همچنین هزینه ساخت تاکسی خودران ۷۰ هزار دلار است و هر خودرو نیز در طول ۵ سال حدود ۱۴ هزار دلار درآمد خواهد داشت. البته همهچیز خوشبینانه به نظر میرسد و این محاسبات زمانی جواب میدهند که شاهد حذف کامل کاربر انسانی باشیم. تا آن زمان شرکتهای تاکسی خودران باید اعتماد کامل قانونگذاران و مردم را جلب کنند. حادثه کروز نشان داد که این موضوع چقدر سخت است و میتواند در یک شب به خاطر حادثهای مهم از بین برود. یک مسیر منطقی برای پیشبرد تکنولوژی خودران فروش نسخهای سادهتر از آن با امکان دخالت انسانی است.
شرکت دیپ روت که از حمایت علیبابا برخوردار است امسال از حجم کاری خود کاسته و به دنبال تأمین سیستمهای دستیار راننده پیشرفته خودروسازان است. سیستم آماده تولید این شرکت که از نرمافزار رانندگی هوشمند و سختافزار مبتنی بر لیدار سود میبرد با قیمت ۲ هزار دلار به فروش میرسد. بایدو نیز در حال یافتن مشتریانی برای سیستم خود است. مومنتا اولین شرکتی است که این مدل تجاری را بکار گرفته و از چندین سال قبل در حال فروش محصولات خود به دیگر شرکتهاست. مومنتا همچنین از دادههای به دست آمده برای بهبود خودران خود استفاده میکند. البته برخی مدیران معتقدند درآمد حاصل از این کار شاید در مقایسه با راهاندازی سرویس تاکسی خودران محدودتر باشد. در واقع کسبوکار تاکسیهای خودران میتواند میلیارد دلاری باشد؛ اما به عقیده این مدیر ارشد، کسبوکار سیستمهای دستیار راننده پیشرفته چشمانداز خیلی سوددهی ندارد. او میگوید:
چین هر سال حدود ۲۰ میلیون خودروی جدید میفروشد. حق انحصاری اعطا شده به شرکتهای ثالث برای استفاده از این سیستمها تنها به چند میلیون دلار میرسد و در نهایت نیز بازار بین چند بازیگر عمده تقسیم میشود زیرا هیچ شرکت بزرگی ریسک خرید از تنها یک تأمینکننده را نمیپذیرد
علیرغم وجود چنین مشکلاتی، برخی از استارت آپ های چینی در حال بررسی بازارهای خارجی هستند. شرکتهای پونی و وی راید در خاورمیانه حضور یافتهاند و کارشناسان این بازار را نسبتاً دستنخورده میدانند، بازاری که قوانین نسبتاً سهل و سرمایه هنگفتی دارد. در واقع آنها خاورمیانه امروز را شبیه چین ده سال پیش میدانند. پونی توانسته ۱۰۰ میلیون دلار از عربستان سعودی را برای پیشبرد اهداف خود دریافت کند و وی راید نیز اولین مجوز تست روبوتاکسی ها را در امارات به دست آورده است. شرکتهای چینی فعال در زمینه توسعه روبوتاکسی ها هنوز نتوانستهاند به مدل تجاری قابلاعتنایی دست یابند. با ادامه ضرردهی و کاهش سرمایه، سال آینده احتمالاً زمان شکست یا شکوفایی آرزوهای بسیاری از این استارت آپ ها خواهد بود.
پیام
۲۴ دی ۱۴۰۲خداروشکر
amir
۲۴ دی ۱۴۰۲برام جالبه بدونم اگه این خبر مال کره بود مثلا میخواستی چیکار کنی؟
پیام
۲۴ دی ۱۴۰۲امیر واقعا جمله تاثیرگذاری بود. تحت تکثیر قرار گرفتم.
NAVID@@98
۲۴ دی ۱۴۰۲اونها هم مثل ما یارانه دارن که زود تموم میشه 😂
برای تاکسی های خودران باید یه مسیرایی مثل خط ویژه بزارن که مستقیم و بدون پیچ و خم هم باشه راه ورود موتوری هام ببندن هرکیی برای نزدیکترین مقصدش یه مسیرو انتخاب کنه فعلا با این بسازن تا زمانی که تکنولوژی خودران به حد نصاب برسه.۰😗
𝐀𝐥𝐢
۲۴ دی ۱۴۰۲روبوتاکسی ها میتونن کنار کاربردی بودن بدجور خطرناک باشن هیچ اعتمادی بهشون نیست
Zahid AMG. 2005
۲۴ دی ۱۴۰۲من با ماشین های خودران اصلا اعتماد ندارم خیلی تصادفات با همین ماشین های خودران بوده
Khashayar
۲۴ دی ۱۴۰۲طبق قانون استروجن حداقل 90 درصد کارهایی که انجام میدم چرت و پرت و بی فایده است. این در مورد همه چیز صدق میکنه و اثبات شده. مثلا 90 درصد مطالب اینترنت بی فایده و کپی از یک دیگر است. 90 درصد تکنولوژی های موجود در خودرو هم تقریبا هیچ کاربردی ندارند. حداقل 90 درصد فیلم هایی که تولید میشوند چرت و پرت محض میباشند و …… 90 در صد امکانات ویندوز یا هر نرافزار دیگه ای تقریبا کاربردی ندارند و فقط برای سنگین تر کردن نرمافزار و به تبع آن باید سیستمی با پردازنده و گرافیک قویتر خریداری بشه. مثلا نسخه لایت ویندوز 11 فقط نیاز به حدود 4 گیگابایت حافظه داره در صورتی که ویندوز اصلی حدود 60 گیگابایت جا میگیره و پر است از امکانات یا سرویس هایی که تقریبا هیچ کاربردی برای بیشتر کاربرآن ندارند
ab0lf4zl
۲۴ دی ۱۴۰۲میتونی بگی دقیقا چه ربطی داشت؟؟؟!!!!!!!
ارسلان
۲۴ دی ۱۴۰۲چین چیزی که زیاد داره آدم بی کاره….جایی که انقدر نیروی کار داره روبوتاکسی به چه دردش میخوره ؟ میخوات راننده هارو هم بی کار کنه ؟ بعدم چیزی که نمونه بهترش وجود داره چینیش چرا ؟!
آمریکا و اروپا نیروی کار ندارند که دنبال مکانیکی کردن همه چیز اند! چین که هیچ چیزش بدرد نمیخوره جز نیروی کارش
۲۴ دی ۱۴۰۲تاکسی خودران تهران_قزوین عالیه مثل اتوبانش🥰🥰🥰
۲۴ دی ۱۴۰۲ماشینای خوشگل رو میکنن پشت نیسان وانت میارن قزوین واسه گنگ بالا ها و میریم باغ عمو کاظم و عشق و حال
واردات ماشین های خوشگل آزاد بشه روح عمو کاظم شاد میشه به جان عععللللییییییی قزوین باید بره تو منطقه آزاد 😐
در ضمن کسی آدرس قبر عمو کاظم داره بده لفطا
Khashayar
۲۴ دی ۱۴۰۲اتوماسیون یا خودکار سازی برای کارهایی خوبه که که یکسری کار باید به تعداد زیاد تکرار بشه و یک مسیر مشخص وجود داشته باشه مثل مترو و قطار و یا اتوماسیون صنعتی و … نه برای یک خودرو کوچک با مسیرهای نامنظم . این کار راندمان پایینی داره.
BMW
۲۵ دی ۱۴۰۲نمیدونم ولی روح ماشین ها هم داره گرفته میشه ازشون انگار🥲🥲