در ماه آگوست، مجموع فروش خودروهای الکتریکی جیلی (شامل ولوو و پولستار)، بیوایدی، سایک و دیگر برندهای چینی در اروپا از تسلا بیشتر بوده است.
آخرین آمارهای فروش خودرو در اروپا، حقایق بسیار جالبی را نشان میدهد. علاوه بر کاهش فروش کلی در آگوست ۲۰۲۴ که بیشتر ناشی از افت شدید تقاضا برای خودروهای برقی است، خبر شگفتانگیز اینکه مجموع فروش تمام خودروهای چینی در اروپا در ماه آگوست از فروش تسلا بیشتر بوده است. طبق آمارها، مجموع فروش خودروهای الکتریکی چینی از شرکتهای جیلی (شامل ولوو، پولستار و لوتوس)، سایک، بیوایدی و دیگر برندهای چینی حاضر در بازار اروپا، حدود ۱۹,۴۰۰ دستگاه بوده درحالیکه تسلا در این ماه ۱۹,۱۰۰ دستگاه خودرو در قارهٔ سبز فروخته است. این یعنی پس از گروه فولکسواگن، خودروسازان چینی حداقل در ماه آگوست، دومین سازندگان پرفروش خودروهای الکتریکی در اروپا بودهاند. در کل آمار فروش از ابتدای سال تا پایان آگوست هم چینیها با فروش مجموعاً ۱۹۷,۸۱۷ دستگاه خودرو در اروپا، تنها ۱۰۲ دستگاه با تسلا فاصله دارند که فروش ۱۹۷,۹۱۹ دستگاهی داشته است.
البته این مقایسه منصفانه نیست زیرا درحالیکه تسلا یک شرکت واحد است، فروش خودروهای چینی شامل چندین شرکت مختلف است. علاوه بر این، فروش برندهای غیرچینی که مالکیت چینی دارند مثل ولوو هم در این آمار محاسبه شده است. بهعنوانمثال، جیلی که پرفروشترین خودروساز چینی است، در اروپا حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد، ۱۱,۸۰۰ دستگاه متعلق به برندهای ولوو، پولستار و لوتوس بوده است. بااینحال، این آمارها نشان میدهد که خودروسازان بزرگ چینی بهسرعت در حال ایجاد جایگاهی برای خود در بازار اروپا هستند و در بخش خودروهای الکتریکی، فروش برندهای چینی حتی از اکثر خودروسازان ژاپنی و کرهای هم بیشتر است.
آمار فروش خودروهای الکتریکی گروههای خودروسازی در اروپا
گروه | آگوست ۲۰۲۳ | آگوست ۲۰۲۴ |
فولکسواگن | ۴۳,۶۸۳ | ۲۸,۰۸۳ |
تسلا | ۳۳,۸۱۰ | ۱۹,۰۸۸ |
بامو | ۱۶,۴۰۷ | ۱۵,۵۴۷ |
استلانتیس | ۲۶,۳۹۳ | ۱۲,۶۷۵ |
جیلی | ۷,۸۸۶ | ۱۱,۹۹۱ |
هیوندای-کیا | ۱۸,۷۳۴ | ۹,۱۰۲ |
مرسدس | ۱۳,۱۳۴ | ۹,۰۷۶ |
رنو-نیسان | ۱۴,۴۲۸ | ۵,۷۶۶ |
بیوایدی | ۲,۸۰۸ | ۳,۳۲۷ |
سایک | ۸,۸۷۱ | ۳,۰۶۸ |
فورد | ۲,۰۸۱ | ۲,۵۷۶ |
تویوتا | ۲,۳۶۶ | ۲,۰۰۵ |
هوندا | ۳۱۶ | ۶۶۹ |
جیلی، بامو و بیوایدی، برندگان بزرگ آمار فروش آگوست
هرچند این روزها تقاضا برای خودروهای الکتریکی روزبهروز در حال کاهش است ولی هنوز هم برخی خودروسازان افزایش فروش را تجربه میکنند. گروه بامو که در جولای پرفروشترین خودروساز بازار اروپا در بخش خودروهای الکتریکی بود، هرچند در آگوست به رتبهٔ سوم نزول کرده ولی در آمار فروش تنها ۵ درصد کاهش داشته و سهم بازار آن نیز از ۸.۴ درصد در آگوست ۲۰۲۳ به ۱۲.۴ درصد در آگوست امسال افزایش یافته است. دلیل این عملکرد مناسب، عرضهٔ مدلهای الکتریکی جدیدی شامل بامو i5 و مینی کوپر و کانتریمن EV بوده است. بامو علیرغم تمام جنجالهایی که به خاطر طراحیهای بحثبرانگیز خود به راه انداخته، در آگوست امسال ۹,۰۷۶ دستگاه خودروی الکتریکی بیشتری نسبت به مرسدس بنزی فروخته که کاهش فروش ۳۱ درصدی را در این بخش تجربه کرده است. بامو حتی از استلانتیس که دومین گروه خودروسازی بزرگ در اروپا محسوب میشود هم بالاتر قرار گرفته است.
یکی دیگر از برندگان آمار فروش خودروهای الکتریکی بازار اروپا در ماه آگوست، جیلی است. دلیل بزرگ این موفقیت، فروش خوب ولوو EX30 است. این خودرو طی ماه گذشته حدود ۶,۷۰۰ دستگاه در اروپا فروخته که مجموع فروش آن را از ابتدای سال به ۵۴ هزار دستگاه میرساند. این کراساوور کوچک دومین خودروی الکتریکی پرفروش بازار اروپا در ماه آگوست بوده است دیگر دلایل رشد فروش خودروهای الکتریکی گروه جیلی هم لوتوس الترا، پولستار ۴ و پولستار ۳ بودهاند. در آخر هم به بیوایدی میرسیم که هرچند فروش خودروهای الکتریکی آن نسبت به برندهای بزرگ اروپایی هنوز کم است ولی بهطور پیوسته در حال رشد است. ماه گذشته، این برند چینی ۳,۳۲۷ دستگاه خودروی الکتریکی در اروپا به فروش رسانده که ۱۸ درصد نسبت به آگوست ۲۰۲۳ افزایش داشته است. عوامل اصلی این فروش، مدل سیل با فروش بیش از ۱۰۰۰ دستگاه و همینطور مدلهای دلفین و سیل U بودهاند. در این ماه همچنین بیوایدی برای اولین بار از مالک برند امجی یعنی سایک که کاهش فروش ۶۵ درصدی را تجربه کرده پیشی گرفته است.
آمار فروش خودروهای الکتریکی برندهای خودروسازی در اروپا
برند | آگوست ۲۰۲۳ | آگوست ۲۰۲۴ |
تسلا | ۳۳,۸۱۰ | ۱۹,۰۸۸ |
بامو | ۱۳,۲۰۲ | ۱۲,۱۶۵ |
فولکسواگن | ۲۰,۹۳۵ | ۱۱,۳۶۳ |
ولوو | ۴,۳۵۴ | ۹,۷۹۳ |
مرسدس | ۹,۴۰۸ | ۷,۸۹۳ |
آئودی | ۸,۱۸۳ | ۶,۳۱۲ |
اشکودا | ۸,۱۰۷ | ۶,۱۹۸ |
پژو | ۶,۸۴۴ | ۴,۷۴۱ |
هیوندای | ۹,۷۰۰ | ۴,۵۹۸ |
کیا | ۸,۸۶۵ | ۴,۴۳۵ |
رنو | ۶,۲۹۲ | ۴,۱۲۳ |
مینی | ۳,۲۰۴ | ۳,۳۶۸ |
بیوایدی | ۲,۸۰۸ | ۳,۳۲۷ |
کوپرا | ۵,۲۰۸ | ۳,۳۲۰ |
اوپل | ۸,۶۱۱ | ۳,۱۶۴ |
پرفروشترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا
خودرو | آگوست ۲۰۲۳ | آگوست ۲۰۲۴ |
تسلا مدل Y | ۲۱,۵۵۱ | ۱۳,۴۱۰ |
ولوو EX30 | ۰ | ۶,۶۹۸ |
تسلا مدل ۳ | ۱۱,۹۴۳ | ۵,۵۵۷ |
اشکودا انیاک | ۶,۶۴۸ | ۵,۴۴۵ |
فولکسواگن ID.4 | ۹,۱۳۵ | ۴,۰۴۷ |
بامو iX1 | ۴,۶۸۷ | ۳,۶۹۰ |
بامو i4 | ۳,۷۸۶ | ۳,۴۸۲ |
فولکسواگن ID.3 | ۶,۸۳۷ | ۳,۴۴۰ |
آئودی Q4 | ۳,۶۶۷ | ۳,۲۴۴ |
مرسدس EQA | ۳,۷۰۲ | ۳,۲۱۲ |
کوپرا بورن | ۵,۲۰۷ | ۳,۰۹۷ |
فولکسواگن ID.7 | ۳۱ | ۲,۸۰۳ |
هیوندای کُنا EV | ۴,۳۵۰ | ۲,۳۶۳ |
فیات ۵۰۰ | ۵,۷۳۶ | ۲,۲۷۷ |
ولوو EX40 | ۳,۰۶۵ | ۲,۲۲۵ |
حسین
۲ مهر ۱۴۰۳وانت تسلا در چچن با تیربار در قسمت بارش رونمایی شد ، از کارخونه زدن خاموشش کردن!
ساعت مچی و پنل خورشیدی و دستگاه ثبت اثر انگشت هم که اخیرا منفجر کردن از دور!
اینترنت اشیا هم فراگیر بشه ، کل زندگی مون میافته دست چهارتا یهودی سرمایه دار!
ارسلان
۲ مهر ۱۴۰۳اون که دیوونه بود!! کسی حوصله اینطور احمق هارو نداره تو دنیای امروز…کلا یه مشت خل و دیوونه روسیه رو اداره میکنند…
.
.
اون احمق هایی که رفتند و پول و خرج موشک و پهباد کردند ، هنوزم نفهمیدند که تکنولوژی تو جنگ حرف اول و میزنه نه فشفشه…..
پیام
۲ مهر ۱۴۰۳بزرگواران طرفداران ماشینای الکتریکی ژاپن
این آمار فروش کره رو در مقابل ژاپن قبول دارید یا اینم کره توش دست برده؟
هراکلیوس
۲ مهر ۱۴۰۳در مجموع تسلا اولین خودرو برقی فراگیر در دنیاست و بقیه خودرو ساز باید به ماسک به خاطر جسارتش تعظیم کنند
سبحان
۲ مهر ۱۴۰۳وضعیت اروپا الان شبیه وضعیت نقی معمولی هستش :
من باختم، بدم باختم، ابروی غرب من بردم
سقف صنایع رو سر من خراب شده ،خرج من ایالات متحده داره میده
چینی ها دارن تو اروپا جولان میدن هیچ ننگی از این بزرگ تر نیست
من دارم به قهقرا میرم فقط بزارین برم من
ارسلان
۲ مهر ۱۴۰۳منظورت از جیلی و چینی همون ولووعه ؟!
ببین با کیا شدیم ۹۰ میلیون