در طول تاریخ، بسیاری از کوپهها برای افزایش زیبایی، بدون ستون وسط یا B ساخته شدند. در ادامه با زیباترین نمونههای این خودروها آشنا خواهیم شد.
در خودروها معمولاً شاهد سه ستون هستیم که از جلو به ترتیب با نام A، B و C شناخته میشوند اما برخی خودروسازان برای افزایش زیبایی کوپههای خود، ستون وسط یا B را حذف کردند. این کار علاوه بر افزایش زیبایی، مزیتهای دیگری را هم به دنبال دارد و حذف ستونهای B نور و هوای بیشتری را وارد کابین میکند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با زیباترین کوپههای کلاسیک بدون ستون آشنا شویم.
لینکلن کانتیننتال سال ۱۹۵۶
فورد زمانی که پس از هشت سال غیبت در سال ۱۹۵۶ دوباره لینکلن را بازگرداند، قصد داشت آن را به یک برند فوق لوکس تبدیل کند. کوپهٔ جدید این برند که در سال ۱۹۵۶ به بازار آمد، گرانترین خودروی ساخت آمریکا در آن زمان محسوب میشد و در برابر بنتلی و رولزرویس قرار میگرفت. یکی از ویژگیهای جذاب کانتیننتال حذف ستون B بود که نمای چشمگیری را ایجاد میکرد. همچنین شیشههای کوچک عقب هم بهصورت برقی پایین میرفتند تا شکوه بیشتری به این کوپهٔ مجلل ببخشند.
شورلت ایمپالا اسپرت کوپه سال ۱۹۵۸
ایمپالا اسپرت کوپه که یکی از ساختههای متعدد «هارلی ارل» بود، از طراحی ستونهای منحصربهفردی بهره میبرد. در جلو، ستونهای A به سمت عقب کشیده شده و با شیب معکوس طراحی شده بودند که دید راننده را بهبود میبخشید. در ادامه هم حذف ستونهای B نمای چشمگیری را ایجاد کرده و این ایمپالا را به یکی از زیباترین کوپههای زمان خود تبدیل میکرد.
مرسدس بنز 220SE کوپه سال ۱۹۶۱
مرسدس 220SE سری W111 در قیاس با سلف خود یعنی پونتون، ظاهر بسیار شیک و چشمگیری داشت که دلیل اصلی این موضوع حذف ستونهای B بود و در دهههای بعد به یکی از ویژگیهای کوپههای مرسدس تبدیل شد. این کوپه که توسط «پل براک» طراحی شده بود، کابین بزرگ و دلبازی را برای چهار نفر ارائه میکرد. 220SE با همین طراحی تا سال ۱۹۷۱ تولید شد.
پلیموث باراکودا سال ۱۹۶۴
هرچند این خودرو نتوانست در بازار فروش حریف فورد موستانگ شود اما یک کوپهٔ بدون ستون زیبا را در اختیار خریداران قرار داد. همین طراحی منحصربهفرد پنجرههای جانبی باراکودا در نسل دوم هم حفظ شد و امکان ورود نور بیشتری را به کابین فراهم میکرد. در نسل سوم که در سال ۱۹۷۰ معرفی شد اما باراکودا کاملاً متحول شد و پنجرههای عقب آن دیگر پایین نمیآمدند.
پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴
GTO در سه نسخهٔ مختلف شامل کوپه، کانورتیبل و هاردتاپ دودر بدون ستون به بازار عرضه شد و هرچند برخی ظاهر نسخهٔ کوپهٔ آن را بیشتر میپسندیدند اما نسخهٔ هاردتاپ به لطف هر چهار پنجرهای که پایین میآمدند و فضای باز بزرگی را ایجاد میکردند، جذابیت خاص خود را داشت. پیشرانههای قدرتمند حداکثر ۶.۶ لیتری هم جذابیت این ماشین را دوچندان میکرد.
بامو 2000CS سال ۱۹۶۵
بدون شک 2000CS یکی از زیباترین کوپههای تاریخ بامو محسوب میشود که یکی از دلایل اصلی این زیبایی، حذف ستونهای B است. البته هرچند این ماشین زیبایی خیرهکنندهای داشت اما از قدرت متناسب با این زیبایی بیبهره بود تا اینکه مدلهای 2800CS و ۳.0CS به ترتیب در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۱ ارائه شدند. نسخهٔ نهایی این کوپهٔ بدون ستون هم CSL 3.0 بود که به خاطر قوانین مسابقات (هومولوگیشن) ساخته شده و برای کاهش وزن به پنجرههای پلکسیگلاس مجهز شده بود.
شورلت کامارو سال ۱۹۶۷
کاماروی خوش استایل که در نسخههای کوپه و کانورتیبل تولید میشد، پاسخ شورلت به فورد موستانگ بود. نسخهٔ کوپهٔ کامارو بدون ستون B و پنجرههای عقبی که پایین میآمدند، ظاهر جذاب و شیکی داشت. در مدل ۱۹۶۷ کامارو لچکی جلو هم دیده میشد اما در مدلهای بعدی نسل اول این لچکیها حذف شدند تا ظاهر شیکتری ایجاد شود. نسل دوم کامارو اما کلاً فاقد پنجرههای عقب بود و به همین دلیل ستون عقب بسیار پهنی داشت.
دوج چارجر سال ۱۹۶۸
هرچند دوج با معرفی چلنجر در سال ۱۹۷۰ خیلی دیر به موستانگ پاسخ داد اما در دههٔ ۶۰ چارجر با فرم فستبک زیبای خود حضور قدرتمندی در بازار داشت. یکی از عناصر کلیدی این طراحی، فقدان ستونهای B بود که نمایی چشمنواز به چارجر میبخشید. در نسل دوم چارجر که در سال ۱۹۶۸ به بازار آمد نیز این زیبایی ادامه پیدا کرد. در این نسل هرچند کرایسلر با حذف ویژگیهایی مثل دورسنج موتور به دنبال کاهش هزینهها بود اما طراحی بدون ستون همچنان حفظ شد.
تویوتا سلیکا سال ۱۹۷۰
تویوتا که به دنبال عرضهٔ رقیبی برای فورد کاپری بود، سلیکا را با ویژگیهای طراحی اروپایی و آمریکایی به بازار فرستاد. سلیکا همچنین با طراحی زیبای بدون ستون، نیمنگاهی هم به موستانگ داشت. بااینحال، در این کوپهٔ ژاپنی خبری از پیشرانههای V8 قدرتمند نبود و سلیکا که بر اساس کارینا ساخته شده بود، با موتورهای ۱.۶ و ۲ لیتری به بازار عرضه میشد. سلیکا در نسخهٔ لیفتبک هم تولید میشد که شباهت بیشتری به موستانگ داشت.
جگوار XJC سال ۱۹۷۳
XJC اولین بار در سال ۱۹۷۳ رونمایی شد و فروش آن در سال ۱۹۷۴ آغاز شد اما تا سال ۱۹۷۵ به دست خریداران نرسید. دلیل تأخیر در آغاز تولید این خودرو پنجرههای بدون ستون بود که برای مقابله با سروصدا و نفوذ آب نیاز به کار زیادی داشت. بااینحال، بدون شک این ماشین با ترکیب تجمل و راحتی سدان XJ با ظاهر اسپرتتر، جذابیت خاصی داشت. جگوار جذابیت XJC را با ارائهٔ پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V12 نیز افزایش داد.
مرسدس بنز SEC سال ۱۹۸۱
SEC اولین کوپهٔ برگرفته از S کلاس بود و از پیشرانهها و تکنولوژیهای آن مثل ایربگ و ترمز ABS استفاده میکرد. بااینحال، SEC به لطف ۱۰ سانتیمتر فاصلهٔ محوری کمتر و پنجرههای بدون ستون، نمای زیباتری نسبت به S کلاس داشت. این کوپهٔ زیبا خریداران زیادی پیدا کرد که اکثر آنها نسخهٔ پرچمدار 500SEC را انتخاب میکردند. سپس نسخهٔ ۵۶۰ زمانی که در سال ۱۹۸۵ ارائه شد خیلی زود به محبوبترین نسخهٔ SEC در بین خریداران تبدیل شد.
بامو سری ۸ سال ۱۹۸۹
سری ۸ نمایانگر حرکت بامو به سمت بخشهای بالاتر بازار کوپهها بود پسازاینکه برای ۱۳ سال به تولید سری ۶ پرداخته بود. برای متمایز کردن سری ۸ و حتی شاید با الهام از SEC مرسدس، بامو برای سری ۸ پنجرههای بدون ستون را در نظر گرفت که واقعاً با طراحی ساده و شیک آن در هماهنگی بود. این کوپهٔ المانی با چراغهای جلوی مخفی و پنجرههای بدون ستون خصوصاً زمانی که هر چهار شیشه پایین بودند بسیار شیک و جذاب به نظر میرسید.
a-m-i-r
۱۱ اسفند ۱۴۰۲امریکاییا🥲🤤
سعید
۱۱ اسفند ۱۴۰۲شورلت ها چقدر زیبا بودن
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۲به قول تبلیغ نوشیدنی های آلیس
همه رو بدید
یکی از یکی خوشگل تر
من که را%ی ام تا آخر عمر اون ایمپالا رو سوار شم
همه رو میخوام
خیلی خوشگلن
-امیرعلی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲اقای اشتری با بودجه یک میلیارد و پانصد میلیون چه ماشینی رو پیشنهاد میدید؟فرقی نمیکنه سدان یا کراس اور فقط صفر باشه.دم شما هم گرم.
سهیل
۱۱ اسفند ۱۴۰۲هر چی میخوای بگیری فقط توربو و دو کلاچه نباشه.
ترجیحا سراغ mvm و چری هم نرو. سراغ ماشین هایی که تازه وارد خط تولید شدن یا کمتر از ۱۰۰ هزار تا فروخته شدن هم نرو. محصولات کرمان موتور بخاطر پشتیبانیش و قطعات فعلا به نظرم بهتره. لاماری. فونیکس. فددلیتی. دیگنیتی. اینا فقط ظاهر دارن.
ممد ژانگولر
۱۱ اسفند ۱۴۰۲همشون عالی .ولی مرسدس بنز در اوج سادگی بیشتر به دل میشینه
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲وای ایمپالا فرشته خودرو هاست.
اصلا میشه ازش یه مجسمه ساخت گذاشت وسط هر میدونی.
❔️❔️❕️❕️سینا❓️❓️❓️❓️❗️❗️
۱۱ اسفند ۱۴۰۲سلام واقعا اون موقه چقدر این ماشینا رو زیبا ساختن ؛ ولی یه سوال چرا کشور ما تو بخش حمل و نقل و دفاع هوایی(ساخت هواپیما و هلی کوپتر) انقدر عقبه؟؟؟ آخه اگه زمانی یکی از کشورهای همسایه به ما حمله کنه(همونطور که عراق اینکارو کرد الانم که طالبان افغانستان چندبار تهدیدمون کرده) مگه میشه با مشت و لگد و شمشیر که خیلی وقته منسوخ و ناکارامد شدن و به زباله دان تاریخ رفتن جلوی ادوات پیشرفته مثل بمب و تانک و مواد منفجره دوربرد وایستاد بابا الان قرن ۲۱ هست!!!!
parhamiof
۱۱ اسفند ۱۴۰۲داداشم اینجا ایرانه خیلی عجیب نیست این چیزا.
خرید تکنولوژی شکست خورده روسیه که خود روسیه ام نمیخواستش عجیبه؟
محمدصادق
۱۱ اسفند ۱۴۰۲سلام
درسته از لحاظ جنگندهی کلاس روز و بالگرد ضعفهایی داریم ولی اینجور نیست که هیچی نداشته باشیم. اتفاقاً همون تجهیزات قبلی رو به فناوریهای جدید مجهز کردیم.
نکتهی دوم هم اینه که تمام توان نظامی هواپیما و هلیکوپتر نیست و در دیگر تجهیزات ما بسیار قدرتمندیم و توان نظامی ما تنها نقطهی قوتی هست که شاید هیچ انسان آگاهی در موردش شک نداره.
پیرمرد فردا
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ازنمره منفیا بدون ک اشتب میکنی
فقط هند
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ایران بزرگترین ارتش هلیکوپتر توی منطقه رو هم داره
جزو ۱۰ تا از بهترین نیرو های دریایی جهان هم هست ،
پس رسما قدرت منطقه دست ایرانه
فقط هند
۱۳ اسفند ۱۴۰۲داداش
پس نمیدونی ،
ایران در حال ساخت جنگنده نسل ۵ هست
ک اسمش میره کنار مثلا f35 رپتور
کلاسیک
۱۱ اسفند ۱۴۰۲چرا کلاسیکها ایقدر زیبا و جذّاب هستن؟(از اکثر خودروهای روز خیلی زیبا و دلنشین ترن و اصلا یه نرمی خاصی دارن) و چرا با این ظاهر و فناوری روز باز تولید نمیشن؟
بهزاد
۱۱ اسفند ۱۴۰۲وجود تویوتا تو جمع این بزرگان مشکوکه …
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲بی ام و 2000cs بیشتر مشکوکه
قدرت طهماسبی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲از نظر واقعا عقب هستیم ، حتی صنایع فعلی ما فرسوده و قدیمی هستند پس محصولات آنها نیز قدیمی و از رده خارج هستند ، واقع بین باشیم تا تصمیمات درستی بگیریم.زنده باد ایران
yaghoub
۱۱ اسفند ۱۴۰۲میتونم تا آخر عمر لینکلن کانتیننتال رو نگاه کنم .
کام
۱۱ اسفند ۱۴۰۲چه خاطراتی با وجود این کلاسیک ها بود
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲بازم میگم
ایکاش من یه جوون تو دهه 60 آمریکا بودم…
جمشید
۱۱ اسفند ۱۴۰۲از بین هنه این کلاسیکها آمریکاییها یه چیز دیگه هستن و میدرخشن
محمدهادی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲اوفففف یکی از تز یکی جواهر تر
اون بنزهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی با اون استیل و کروم کاری هاشون برق چشم آدمو میبرن
چه زیبان
تویوتا سیلیکای ریزه میزه چققد جذذابه لنتی
بهنام
۱۱ اسفند ۱۴۰۲دوستان قدیمی تر میدونن که در مبحث نقد طراحی در مجلات خودرویی از طراحی های آلمانی بعنوان طراحی منطقی و در عین حال زیبا نام برده میشد . گرچه شاید استثناهایی هم وجود داشته باشه . من هم طراحی های کلاسیک آلمانی و در کل سبک طراحی اروپایی رو بیشتر میپسندم و در کل طراحی های طویل و کشیده و با ابعاد بعضاً بسیار بزرگ با تزیینات فراوان کرومی آمریکایی با سلیقه ی شخصی من سازگار نیست.
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲آمریکایی یه چیز دیگه اس…
𝐀𝐥𝐢
۱۱ اسفند ۱۴۰۲انتخابم آلمانی هاست
علی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲بی ام و ها زیباست ولی شورولت ایمپالا بینظیر در طراحی و فوقالعاده است
حسن
۱۱ اسفند ۱۴۰۲بعد میگن مردم ایران مث بز عمل میکنن هر کاری بقیه انجام بدن اونا هم انجام میدن والا خودرو سازها خیلی بدترن هر چی میبینی تا یکی انجام داده بقیه هم همون کارا انجام دادن
BMW
۱۱ اسفند ۱۴۰۲با تمام احترامی که برای BMW قائلم
قسمت جلوی بامو ۲۰۰۰CS شبیه سیبیل هیتلرهههههه
mehran
۱۱ اسفند ۱۴۰۲بیمر سری 8هنوزم هم ماشین بروزی بنظر میاد😊🤩
شکیبا
۱۱ اسفند ۱۴۰۲پسر عمه ام سی ساله رفته کانادا یه تویوتا سیلکا زرد اتومات تو گاراژ خونه شون خوابیده من از بچگی چشمم دنبالشه قسم خوردم بخرمش در حد نو هستش ولی پلاک قدیم قیمتش نا مشخصه احتمالا پسر عمه ام این ماه میاد به نظر شما هفتصد هشتصد میارزه دوستان؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ اسفند ۱۴۰۲تا جایی که من اطلاع دارم
تویوتا سلیکا حتی مدلهای دوکاربرات، ارزش کلکسیونی جندانی نداره و نهایتا اگر خیلی تمیز باشه 200 تا 300 میلیون هست
باز هم بپرسین از متحصص خودروهای کلاسیک
شکیبا
۱۱ اسفند ۱۴۰۲سپاسگذارم جناب اشتری گرامی ولی اگه شما هم میدیدینش عاشقش میشدین ولی قیمت گذاری این جور ماشینا سخته بعضیا حرف شما رو میزنن بعضیا هم میگن قیمتش میلیاردیه منم موندم ولی دوسش دارم واقعا عروسکه فقط نمیدونم شماره گذاری میشه یا نه؟
علی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲نمره قدیم . رو نمیشه بیاری خیابون اگه بتونی نمره تاریخی بگیری شاید بشه دور بزنی
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲کابینش فوقالعاده است خیل خوبه
ایشالا منم میخوام بخرمش
توی دیوار آگهی هاش حدود 200 300 تومنه
اونی که شما میگید اگه خیلیی تمیز باشه
و با توجه به این که اتوماته فکر کنم 500 600 بی ارزه.
کاوه
۱۲ اسفند ۱۴۰۲دوست من سلام،این نظر شخصی منه،واسه زیر پا تویوتا حتی قدیمیش بی آزاره،ولی اولا ماشین پلاک تاریخی شاید بگیره،ثانیا ماشین لوکس کلکسیونی محسوب نمیشه،ولی قیمت مشخصی ندادن ابن ماشینا…باید پول دلت رو بدی،قطعات تویوتا فراوونه اما انتطار نداشته باش به چشم کوروت سوار یا slc سوار نگاهت کنن،اگه ماشین کلاسیک خاص بخوای باید هزینه هاش رو در نظر بگیری،حتی سالم ترینشون….من جگوار دارم نسل ۱….فوق العااااااده گرونن لوازمش،ولی دوسش دارم….سواری تویوتا رو شاید نده ولی واسه من اون تیپ ماشین کلاسیک محسوب میشه….
mehran
۱۱ اسفند ۱۴۰۲لیست از اخر به بالا زیباتره دقیقا رفته رفته زیباتر و بیمر سری هشت هم یه شاهکاره
Abbas
۱۱ اسفند ۱۴۰۲Benz. Sec bmw8 طراحی بی نظیر اما ایمپالا و جاگوار ایکس جی رو انگار فضاییها طراحی کردن خدایی
BMW
۱۱ اسفند ۱۴۰۲به این شاهکار ها مگه میشه چیزی گفت😁🥲👍
Aa
۱۱ اسفند ۱۴۰۲اگه شورولت کامارو هم اضافه میکردید بد نبود.
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲بود که
علی
۱۱ اسفند ۱۴۰۲جاگوار xjc هم زیبا و کلاسش از بقیه بالاتره
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲جگوار کلا سبکش متفاوته
رضا
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ماشین با آدم حرف میزنه،چقد زیباست ،😍😍😍😍
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲مرسدس بنز 220se کوپه خیلی شبیه پونتیاک gto عه
M power
۱۲ اسفند ۱۴۰۲عشق است همشون
Mobin
۱۲ اسفند ۱۴۰۲همشون عشقن ولی ایمپالا بهترین لیست هستش به نظرم
اعتمادیان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲شورلت ایمپالا اسپرت کوپه سال ۱۹۵۸
طاووس در باغ پرندگان خودرو