مبلغی که برای ساخت یک خودرو فرمول یک لازم است، بسیار بالاست و شامل هزینه های مختلفی میشود. این هزینه ها شامل مواردی مانند تحقیق و توسعه، مهندسی، تولید، تست و ارزیابی، نیروی انسانی، مواد اولیه و قطعات، فناوری و تجهیزات و… میشود.
هزینههای طراحی و ساخت قسمتهای مختلف یک خودروی فرمول یک به شکل قابل توجهی بر اساس اهمیت و پیچیدگی هر بخش متغیر است. در این سری از مقالات هفته نامه پدال به برخی از اجزای اصلی و هزینههای حدودی ساخت آنها به صورت کلی اشاره میکنیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: دمای قسمتهای مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه
همچنین بخوانید: ۵ تکنولوژی ممنوع شده در فرمول ۱
موتور خودروی فرمول یک
یکی از گرانترین بخشهای خودروی فرمول یک، موتور است که هزینه آن میتواند به بیش از ۱۰ میلیون دلار برسد. این هزینه شامل توسعه، ساخت و تست موتور هیبریدی پیچیده میشود که قادر به تولید قدرت بالا در حالتهای مختلف رانندگی است.
محفظه سوخت
آیرودینامیک خودروی فرمول یک
قطعات آیرودینامیکی مانند بال جلو، بال عقب، و دیفیوزر میتوانند در کل هزینههایی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار را به خود اختصاص دهند. طراحی و توسعه این قطعات در تونلهای باد و با استفاده از محاسبات دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) صورت میگیرد.
شاسی
شاسی خودرو که شامل بدنه و ساختار اصلی است، میتواند هزینهای حدود ۱ تا ۲ میلیون دلار داشته باشد. این بخش از مواد سبک و بسیار مقاوم مانند فیبر کربن ساخته شدهاست تا ایمنی خودرو و عملکرد راننده را تضمین کند.
الکترونیک و سیستمهای کنترل
سیستمهای الکترونیکی که برای کنترل موتور، تعلیق و دادههای حیاتی دیگر استفاده میشوند، میتوانند هزینهای از چند صد هزار تا بیش از ۱ میلیون دلار داشته باشند.
گیربکس
هزینه ساخت یک گیربکس مخصوص فرمول یک میتواند به حدود ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون دلار برسد. گیربکسها باید به شکلی ساخته شوند که تغییرات دنده سریع و مطمئن را در حین حفظ کارایی و دوام فراهم کنند.
لاستیک خودروی فرمول یک
فرمان
جمع هزینههای ساخت خودروی فرمول
باید توجه داشت که این هزینهها تنها تخمینزدههایی هستند و میتوانند بر اساس تیم، فصل رقابتی و پیشرفتهای تکنولوژیکی متغیر باشند. علاوه بر این، هزینههای پژوهش و توسعه، تست و بهینهسازی نیز باید در نظر گرفته شوند که این موارد میتوانند قابل توجه باشند. با این اوصاف، ساخت یک خودروی فرمول یک برای تیم سازنده حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیون دلار آب میخورد. این رقم با نرخ فعلی دلار (۶۰ هزارتومان) معادل با حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.
Amir
۶ تیر ۱۴۰۳موتورش 10 میلیون دلاره!!!
رهگذر
۶ تیر ۱۴۰۳همونجور ک نوشته این هزینه شامل هزینه تحقیق و توسعه هم هست . در ضمن این هزینه ساخته اما در طول یک فصل یک خودرو فرمول یک میتونه نزدیک به 400 میلیون دلار هزینه داشته باشه که شامل تعویض قطعات فنی مثل موتور که هر فصل تا سه موتور میتونه تعویض بشه. برخی قطعات هم هر چند مسابقه یکبار و ساخت و استفاده مجدد قطعاتی ک در تصادفات و برخوردها اسیب میبینن.26 دست تایر که در طول یک فصل مسابقه مصرف میشه و خرابی ها و….
بهزاد
۶ تیر ۱۴۰۳چند ساله محدودیت بودجه اعمال میشه و تیم ها در یک فصل نمیتونن بیش از ۱۴۰ میلیون دلار یا کمی بیشتر هزینه کنند و عدد مثلا ۴۰۰ برای فصول گذشته ست.
SMS
۷ تیر ۱۴۰۳الکی که یکی از گرون ترین ورزش های دنیا نیست که
مهراد
۶ تیر ۱۴۰۳چجوری براشون میصرفه ؟؟ خیلی مسابقات پیچیده و هزینه بریه ، اصلا میزان توجه لازم سردرد آوره
Mohammad
۶ تیر ۱۴۰۳بخش عمده اش رو اسپانسر ها میدن
در عوض تبلیغ اون برند میشه و فروششون میره بالاتر
مثل ردبول و پتروناس و hp و….
Ahmad
۶ تیر ۱۴۰۳اله برکت الله
Drifter
۶ تیر ۱۴۰۳فرمانشون شبیه دسته بازیه
آدمی که ندونه خیال میکنه فرمول یک یه بازیه
ولی در واقع خود مسابقات فوق العاده سخت و استقامتی هستن و بیخود نیست که راننده های فرمول ۱ بهترینای دنیان
علی جردن
۶ تیر ۱۴۰۳همه چیز با دقت فروان ساخته میشه ماشاالله
ARIAN
۶ تیر ۱۴۰۳یا سلطون ابراهیم 😐😳😳😳😳😳
حسن
۶ تیر ۱۴۰۳خوب با این تفاصیل و با هزینه ها در طی یک فصل که واقعا رقم وحشتناکی میشه بهتر بود یه کم هم در مورد بازگشت سرمایه توضیح میدادی
مگه چقد پول تبلیغات و بلیطه با توجه به تعداد خودروهای موجود در پیست در هر دور ایا اصلا سودی برا شرکت کنندگان و برگزار کنندگان میمونه
Mohammad
۶ تیر ۱۴۰۳داداش اسپانسر هاشون شرکت های نفتی یا هلدینگ های گردن کلفت ، این پولا براشون خیلی مبلغ بالایی نیست ، مثلا ردبول با برد های پی در پی تو فرمول یک ، جوری معروف شد و سرمایه گذار هاش زیاد شد و سهامش بالارفت که بعد از اونموقع تا الان اگه نگاه کنی تو رالی هست موتور کراس ، موتور جی پی ، اسکیت سواری ، دوچرخه سواری و…. تو همشون ردبول رو میبینی حتی برای خودش تیم فوتبال خریده ، در کل پولی که از راه معروف شدن تو این کار به دست میاد مبلغ قابل توجه تریه برای اسپانسر ها ، مخصوصا اگه تیم برنده بشه، یا مثلا مرسدس ، قهرمانی های پی در پی همیلتون تو سال های اخیر باعث شده بود فروش خودرو های مرسدس یه درصد قابل توجهی افزایش تو همون سالها داشته باشه
بعضی تیم ها هم هستن چند تا اسپانسر دارن
arvin44
۶ تیر ۱۴۰۳قیمت هر بلیطی حدودا بالای ۷۰۰ دلاره برای هر مسابقه که برای برخی مسابقات هم تا ۱۵۰۰ میره و حدودا تو هر ریس ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر میرن تماشا میکنن که بیشترشون هم میان تیشرتو اینجورچیزا میخرن و … پول شرکت کننده ها رو هم اسپانسر ها میدن
بهزاد
۶ تیر ۱۴۰۳مالک فرمول یک که کمپانی لیبرتی مدیاست در سال گذشته ۳.۲ میلیارد دلار درآمدش بود.
برای نمونه بخشی از درآمد اینگونه بود؛
درآمد از بخش تبلیغات ۹۴۵ میلیون دلار
درآمد از پخش مسابقات ۱.۰۴ میلیارد دلار
بخش حامیان مالی ۵۸۰ میلیون دلار
بخش پرداختی ورودی پیست ها ۷۱۰ میلیون دلار.
پیست هایی که در اون مسابقه برگزار میشه باید هزینه ورودی پرداخت کنند و مثلا پیست باکو بالاترین ورودی را داره با ۵۷ میلیون دلار و عربستان و قطر با ۵۵ میلیون دلار در رده های بعدی هستند و موناکو با ۲۰ میلیون دلار کمترین هست.
در بخش جایزه ها هم در آخر سال و ضریب پرداختی تیم ها که متغیره در سال گذشته ردبول ۱۴۰ میلیون دلار بیشترین دریافتی و بعد مرسدس با ۱۳۱ و کمترین هم تیم آخر که هاس باشه ۶۰ میلیون دریافت کرد.
در بخش اسپانسری هم hp با پرداخت ۱۲۵ میلیون دلار به فراری اوله و oracle هم ۱۰۰ میلیون به ردبول و پتروناس هم ۷۰ میلیون دلار به مرسدس پرداخت میکنه و چندین اسپانسر هم با هزینه ی کمتر مارکشون رو بدنه ی خودروها نقش بسته.
خلاصه پول هست و سفره ای پهنه.
Mad.z.Max
۱۷ تیر ۱۴۰۳تفاصیلللل؟؟؟ چه بلایی سر سیستم آموزش این خراب شده اومده؟؟
MasouD
۶ تیر ۱۴۰۳ای کاش پدال یه مطلب مختص به انجین های مسابقه ای کار کنه
فرمول1،wrc،نسکار،داکار،موتوgp،لمانز و…
یکم لول تخصصی تر بشه
با یه مهندس و تیونر همکاری بشه و تمام انجین ها بررسی بشه
راجع به دورگیری،بوست،توان،گشتاور،نمودارها،هیبریدی ها،ضریب اطمینان و ضریب دوام،متریال و…
مطلب خیلی جذاب و ماندگار میشه
مثل یه رفرنس
Yasin.sn
۷ تیر ۱۴۰۳قیمت موتور ، مهندسی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیدن از ۲ و نیم لیتر حجم رو نشون میده .
علی
۷ تیر ۱۴۰۳فکر میکنم حجم ماشین فرمول ۱ ۱۶۰۰ سی سی هست نه ۲۵۰۰ سی سی
Taha Ayoobi
۷ تیر ۱۴۰۳همینه رو بدنه هر کردم از ماشینا بالغ بر 200 تا شرکت تبلیغ چسبوندن.
هزینه ها باید از یه جا تأمین شه دیگه.
امیرمسعود
۷ تیر ۱۴۰۳باتشکرازجناب نیماشیرازی لطفا درمورد قوای محرکه فرمول ۱ مطالب بیشتری بگذارید.ممنون
BMW
۸ تیر ۱۴۰۳همه چیز با دقیق ترین وسایل ساخته شده ولی با پول ما گرونه ها