آموزشهفته نامه

هزینه ساخت یک خودروی فرمول یک چقدر است؟

مبلغی که برای ساخت یک خودرو فرمول یک لازم است، بسیار بالاست و شامل هزینه های مختلفی می‌شود. این هزینه ها شامل مواردی مانند تحقیق و توسعه، مهندسی، تولید، تست و ارزیابی، نیروی انسانی، مواد اولیه و قطعات، فناوری و تجهیزات و… می‌شود.

هزینه‌های طراحی و ساخت قسمت‌های مختلف یک خودروی فرمول یک به شکل قابل توجهی بر اساس اهمیت و پیچیدگی هر بخش متغیر است. در این سری از مقالات هفته نامه پدال به برخی از اجزای اصلی و هزینه‌های حدودی ساخت آنها به صورت کلی اشاره می‌کنیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: دمای قسمت‌های مختلف خودروی فرمول یک حین مسابقه

همچنین بخوانید: ۵ تکنولوژی ممنوع شده در فرمول ۱

موتور خودروی فرمول یک

یکی از گران‌ترین بخش‌های خودروی فرمول یک، موتور است که هزینه آن می‌تواند به بیش از ۱۰ میلیون دلار برسد. این هزینه شامل توسعه، ساخت و تست موتور هیبریدی پیچیده می‌شود که قادر به تولید قدرت بالا در حالت‌های مختلف رانندگی است.

محفظه سوخت

هزینه ساخت باک سوخت یک خودروی فرمول یک بسته به طراحی، مواد استفاده شده و الزامات خاص تیم می‌تواند متغیر باشد. به طور متوسط، هزینه آن می‌تواند بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار باشد. این هزینه بالا به دلیل استفاده از مواد پیشرفته و تکنیک‌های مهندسی مورد نیاز برای اطمینان از ایمنی، عملکرد و دوام تحت شرایط سخت مسابقه‌ای است.

آیرودینامیک خودروی فرمول یک

قطعات آیرودینامیکی مانند بال جلو، بال عقب، و دیفیوزر می‌توانند در کل هزینه‌هایی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار را به خود اختصاص دهند. طراحی و توسعه این قطعات در تونل‌های باد و با استفاده از محاسبات دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) صورت می‌گیرد.

شاسی

شاسی خودرو که شامل بدنه‌ و ساختار اصلی است، می‌تواند هزینه‌ای حدود ۱ تا ۲ میلیون دلار داشته باشد. این بخش از مواد سبک و بسیار مقاوم مانند فیبر کربن ساخته شده‌است تا ایمنی خودرو و عملکرد راننده را تضمین کند.

الکترونیک و سیستم‌های کنترل

سیستم‌های الکترونیکی که برای کنترل موتور، تعلیق و داده‌های حیاتی دیگر استفاده می‌شوند، می‌توانند هزینه‌ای از چند صد هزار تا بیش از ۱ میلیون دلار داشته باشند.

گیربکس

هزینه ساخت یک گیربکس مخصوص فرمول یک می‌تواند به حدود ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون دلار برسد. گیربکس‌ها باید به شکلی ساخته شوند که تغییرات دنده سریع و مطمئن را در حین حفظ کارایی و دوام فراهم کنند.

لاستیک خودروی فرمول یک

هزینه ساخت تایرهای یک خودروی فرمول یک نیز بسته به نوع تایر و نیازهای مسابقه ممکن است متفاوت باشد. به طور متوسط، هر مجموعه تایر (۴ تایر) می‌تواند حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار دلار هزینه داشته باشد. این تایرها طراحی شده‌اند تا در شرایط مختلف آب و هوایی و مسیرهای مختلف عملکرد بهینه‌ای داشته باشند و نیازمند فناوری و مهندسی پیشرفته‌ای هستند.

فرمان

هزینه ساخت یک فرمان خودروی فرمول یک می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد و به پیچیدگی و سفارشی‌سازی مورد نیاز تیم بستگی دارد. به طور متوسط، قیمت آن می‌تواند بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار متغیر باشد. این هزینه بالا به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته، مواد به‌کار رفته و دقت بالای مراحل طراحی و تولید آن است.

جمع هزینه‌های ساخت خودروی فرمول

باید توجه داشت که این هزینه‌ها تنها تخمین‌زده‌هایی هستند و می‌توانند بر اساس تیم، فصل رقابتی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی متغیر باشند. علاوه بر این، هزینه‌های پژوهش و توسعه، تست و بهینه‌سازی نیز باید در نظر گرفته شوند که این موارد می‌توانند قابل توجه باشند. با این اوصاف، ساخت یک خودروی فرمول یک برای تیم سازنده حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیون دلار آب می‌خورد. این رقم با نرخ فعلی دلار (۶۰ هزارتومان) معادل با حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    موتورش 10 میلیون دلاره!!!

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (45 ديدگاه)

      همونجور ک نوشته این هزینه شامل هزینه تحقیق و توسعه هم هست . در ضمن این هزینه ساخته اما در طول یک فصل یک خودرو فرمول یک میتونه نزدیک به 400 میلیون دلار هزینه داشته باشه که شامل تعویض قطعات فنی مثل موتور که هر فصل تا سه موتور میتونه تعویض بشه. برخی قطعات هم هر چند مسابقه یکبار و ساخت و استفاده مجدد قطعاتی ک در تصادفات و برخوردها اسیب میبینن.26 دست تایر که در طول یک فصل مسابقه مصرف میشه و خرابی ها و….

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. بهزاد

        ۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2484 ديدگاه)

        چند ساله محدودیت بودجه اعمال میشه و تیم ها در یک فصل نمیتونن بیش از ۱۴۰ میلیون دلار یا کمی بیشتر هزینه کنند و عدد مثلا ۴۰۰ برای فصول گذشته ست.

        موافقم 8
        مخالفم 0
      2. SMS

        ۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (111 ديدگاه)

        الکی که یکی از گرون ترین ورزش های دنیا نیست که

        موافقم 8
        مخالفم 0
  2. مهراد

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (783 ديدگاه)

    چجوری براشون میصرفه ؟؟ خیلی مسابقات پیچیده و هزینه بریه ، اصلا میزان توجه لازم سردرد آوره

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. Mohammad

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (269 ديدگاه)

      بخش عمده اش رو اسپانسر ها میدن
      در عوض تبلیغ اون برند میشه و فروششون میره بالاتر
      مثل ردبول و پتروناس و hp و….

      موافقم 11
      مخالفم 0
  3. Ahmad

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    اله برکت الله

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. Drifter

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    فرمانشون شبیه دسته بازیه
    آدمی که ندونه خیال میکنه فرمول یک یه بازیه
    ولی در واقع خود مسابقات فوق العاده سخت و استقامتی هستن و بیخود نیست که راننده های فرمول ۱ بهترینای دنیان

    موافقم 8
    مخالفم 4
  5. علی جردن

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1480 ديدگاه)

    همه چیز با دقت فروان ساخته میشه ماشاالله

    موافقم 7
    مخالفم 0
  6. ARIAN

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    یا سلطون ابراهیم 😐😳😳😳😳😳

    موافقم 7
    مخالفم 0
  7. حسن

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1464 ديدگاه)

    خوب با این تفاصیل و با هزینه ها در طی یک فصل که واقعا رقم وحشتناکی میشه بهتر بود یه کم هم در مورد بازگشت سرمایه توضیح میدادی
    مگه چقد پول تبلیغات و بلیطه با توجه به تعداد خودروهای موجود در پیست در هر دور ایا اصلا سودی برا شرکت کنندگان و برگزار کنندگان میمونه

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (269 ديدگاه)

      داداش اسپانسر هاشون شرکت های نفتی یا هلدینگ های گردن کلفت ، این پولا براشون خیلی مبلغ بالایی نیست ، مثلا ردبول با برد های پی در پی تو فرمول یک ، جوری معروف شد و سرمایه گذار هاش زیاد شد و سهامش بالارفت که بعد از اونموقع تا الان اگه نگاه کنی تو رالی هست موتور کراس ، موتور جی پی ، اسکیت سواری ، دوچرخه سواری و…. تو همشون ردبول رو میبینی حتی برای خودش تیم فوتبال خریده ، در کل پولی که از راه معروف شدن تو این کار به دست میاد مبلغ قابل توجه تریه برای اسپانسر ها ، مخصوصا اگه تیم برنده بشه، یا مثلا مرسدس ، قهرمانی های پی در پی همیلتون تو سال های اخیر باعث شده بود فروش خودرو های مرسدس یه درصد قابل توجهی افزایش تو همون سالها داشته باشه
      بعضی تیم ها هم هستن چند تا اسپانسر دارن

      موافقم 12
      مخالفم 0
    2. arvin44

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      قیمت هر بلیطی حدودا بالای ۷۰۰ دلاره برای هر مسابقه که برای برخی مسابقات هم تا ۱۵۰۰ میره و حدودا تو هر ریس ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر میرن تماشا میکنن که بیشترشون هم میان تیشرتو اینجورچیزا میخرن و … پول شرکت کننده ها رو هم اسپانسر ها میدن

      موافقم 8
      مخالفم 1
    3. بهزاد

      ۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2484 ديدگاه)

      مالک فرمول یک که کمپانی لیبرتی مدیاست در سال گذشته ۳.۲ میلیارد دلار درآمدش بود.
      برای نمونه بخشی از درآمد اینگونه بود؛
      درآمد از بخش تبلیغات ۹۴۵ میلیون دلار
      درآمد از پخش مسابقات ۱.۰۴ میلیارد دلار
      بخش حامیان مالی ۵۸۰ میلیون دلار
      بخش پرداختی ورودی پیست ها ۷۱۰ میلیون دلار‌.
      پیست هایی که در اون مسابقه برگزار میشه باید هزینه ورودی پرداخت کنند و مثلا پیست باکو بالاترین ورودی را داره با ۵۷ میلیون دلار و عربستان و قطر با ۵۵ میلیون دلار در رده های بعدی هستند و موناکو با ۲۰ میلیون دلار کمترین هست.
      در بخش جایزه ها هم در آخر سال و ضریب پرداختی تیم ها که متغیره در سال گذشته ردبول ۱۴۰ میلیون دلار بیشترین دریافتی و بعد مرسدس با ۱۳۱ و کمترین هم تیم آخر که هاس باشه ۶۰ میلیون دریافت کرد.
      در بخش اسپانسری هم hp با پرداخت ۱۲۵ میلیون دلار به فراری اوله و oracle هم ۱۰۰ میلیون به ردبول و پتروناس هم ۷۰ میلیون دلار به مرسدس پرداخت میکنه و چندین اسپانسر هم با هزینه ی کمتر مارکشون رو بدنه ی خودروها نقش بسته.
      خلاصه پول هست و سفره ای پهنه.

      موافقم 19
      مخالفم 1
  8. MasouD

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    ای کاش پدال یه مطلب مختص به انجین های مسابقه ای کار کنه
    فرمول1،wrc،نسکار،داکار،موتوgp،لمانز و…
    یکم لول تخصصی تر بشه
    با یه مهندس و تیونر همکاری بشه و تمام انجین ها بررسی بشه
    راجع به دورگیری،بوست،توان،گشتاور،نمودارها،هیبریدی ها،ضریب اطمینان و ضریب دوام،متریال و…
    مطلب خیلی جذاب و ماندگار میشه
    مثل یه رفرنس

    موافقم 16
    مخالفم 0
  9. Yasin.sn

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    قیمت موتور ، مهندسی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیدن از ۲ و نیم لیتر حجم رو نشون میده .

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. علی

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فکر میکنم حجم ماشین فرمول ۱ ۱۶۰۰ سی سی هست نه ۲۵۰۰ سی سی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Taha Ayoobi

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2241 ديدگاه)

    همینه رو بدنه هر کردم از ماشینا بالغ بر 200 تا شرکت تبلیغ چسبوندن.
    هزینه ها باید از یه جا تأمین شه دیگه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. امیرمسعود

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    باتشکرازجناب نیماشیرازی لطفا درمورد قوای محرکه فرمول ۱ مطالب بیشتری بگذارید.ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. BMW

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1406 ديدگاه)

    همه چیز با دقیق ترین وسایل ساخته شده ولی با پول ما گرونه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا