اگر میخواهید با هزینههای واقعی مالکیت خودروی برقی در سال ۱۴۰۳ آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.
خودروهای برقی به تدریج فراگیر میشوند و حتی در کشورمان نیز انواع و اقسام خودروهای بدون آلایندگی عرضه شدهاند. این خودروها گزینههای پاکتر و کم صداتری نسبت به خودروهای درونسوز هستند و با پیشرفت تکنولوژی و کاهش قیمتها، افراد بیشتری آنها را انتخاب میکنند. اگر به دنبال خرید یک خودروی برقی هستید حتماً سؤالات زیادی در ذهن شما وجود دارد. با اینکه اولین موضوع دراینباره قیمت است اما باید هزینههای دیگری را نیز در نظر بگیرید. شاید با خرید خودروی برقی از شر هزینههای خرید بنزین خلاص شوید اما در عوض هزینه شارژ باتری را باید بپردازید. همچنین برخی هزینههای مربوط به سرویس و نگهداری نیز وجود دارد که البته بهطور معمول کمتر از هزینههای قابلمقایسه با خودروهای درونسوز هستند. نکته دیگر به چگونگی مدیریت باتری خودرو به منظور افزایش طول عمر آن مربوط میشود.
همچنین بخوانید: معرفی همه خودروهای برقی بازار ایران + مشخصات و قیمت
هزینه خرید یک خودروی برقی چقدر است؟
در سال ۱۴۰۳ تعداد خودروهای برقی بیش از هر زمان دیگری شده است. مدلهای ارزانقیمت همچون شورولت بولت و نیسان لیف با قیمت پایه حدود ۳۰ هزار دلار در دسترس هستند. گزینههای جادارتر و مجهزتری نیز وجود دارند که توسط شرکتهایی همچون هیوندای، فولکسواگن و تسلا و با قیمت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار عرضه میشوند. البته برندهای لوکسی همچون بی ام و، جنسیس و آئودی هم خودروهای برقی خود را با قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار عرضه میکنند و خودروهای برقی سطح بالا همچون پورشه تایکان قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار دارند.
دقت داشته باشید که در کشور ما خودروهای برقی با استقبال چندانی مواجه نشدهاند که اصلیترین دلیل آن را میتوان نبود زیرساختهای شارژ و نگهداری دانست. همین موضوع باعث شده قیمت خودروهای برقی در کارخانه و بازار تفاوت چندانی نداشته باشد و شاید اگر به دنبال استفاده روزمره از خودرو باشید و مسیرهای زیادی را طی نکنید، انتخاب یک خودروی برقی منطقی باشد. با اینکه قیمت خودروهای برقی همچنان بالاتر از مدلهای بنزینی سنتی است اما این خودروها از ویژگیهای جذابی همچون رانندگی تک پدال با ترمز احیا شونده سود میبرند. همچنین سیستمهای ایمنی پیشرفتهای در خودروهای برقی وجود دارد و فاصله قیمت برقیها و درونسوزها اینگونه جبران میشود.
هزینه خرید شارژر خانگی چقدر است؟
با اینکه هنوز شارژرهای خانگی در کشورمان فراگیر نشدهاند اما با کمی جستوجو میتوانید برخی از انواع آنها را بیابید. معمولاً این شارژرها قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند هرچند نوع شارژر انتخابی به زیرساختهای تأمین برق محل زندگی و همچنین نوع خودرو نیز بستگی خواهد داشت. اکثر خودروهای برقی با شارژر سطح ۱ عرضه میشوند که امکان وصل کردن آن به پریز برق خانه وجود دارد. اگرچه بهکارگیری این نوع شارژر بسیار راحت است اما سرعت شارژ آن بسیار کند بوده و حتی در برخی خودروها بیش از ۲ روز زمان برای شارژ باتری نیاز خواهد بود. شارژرهای سطح ۲ کارایی بهتری دارند و با استفاده از آنها میتوان باتری خودرو را در حدود ۴ تا ۱۰ ساعت به شارژ ۸۰ درصد رساند. در بازارهای جهانی شارژرهای سطح ۲ قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلاری دارند هرچند باید هزینههای نصب ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلاری را نیز به آن افزود. گزینه شارژ در ایستگاههای عمومی نیز وجود دارد که فعلاً در کشور ما فراگیر نشده است.
آیا برق ارزانتر از بنزین است؟
باید دانست نرخ تعرفه برق در کشورمان عدد ثابتی نیست و ضریبی از هزینههای تأمین آن است. هماکنون هزینه تأمین هر کیلووات ساعت برق در کشورمان حدود ۷۵۰ تومان است و هرچقدر که مشترک مصرف انرژی بالاتری داشته باشد باید هزینه بیشتری را بر اساس ضرایب موجود بپردازد؛ اما هزینه متوسط هر کیلووات ساعت برق در آمریکا حدود ۱۶ سنت است و باید گفت خودروهای برقی بهطور معمول در هر ۱۶۰ کیلومتر بین ۲۵ تا ۴۰ کیلووات ساعت برق مصرف میکنند و بنابراین شارژ ۱۶۰ کیلومتری آنها در خانه هزینهای بین ۴ تا ۶.۴ دلار برای رانندگان آمریکایی در بر خواهد داشت. اگر بخواهیم این ارقام را برای کشورمان در نظر بگیریم، برای پیمایش ۱۶۰ کیلومتر، شما هزینه برق حدود ۱۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد (اعداد با فرض ثابت بودن ضرایب پرداخت قبض برق محاسبه شدهاند). اگر مصرف سوخت متوسط یک خودروی بنزینی در صد کیلومتر را ۷ لیتر و قیمت هر لیتر بنزین را ۳۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، پیمایش ۱۶۰ کیلومتری یک خودروی بنزینی با فرض ثابت بودن سایر فاکتورها هزینه سوخت حدود ۳۴ هزار تومانی خواهد داشت.
دقت داشته باشید که شارژ خودروهای برقی در ایستگاههای عمومی هزینه بیشتری دارد و هزینه هر کیلووات ساعت انرژی آنها در آمریکا بین ۳۰ تا ۵۰ سنت است و بنابراین برای پیمایش ۱۶۰ کیلومتر باید بین ۸ تا ۲۰ دلار پرداخت کرد. برخی شارژرهای عمومی نیازمند پرداخت حق اشتراک و سایر هزینهها هستند و باید هنگام خرید خودروی برقی به این موارد نیز دقت کرد.
هزینههای سرویس و نگهداری خودروی برقی
به این نکته دقت کنید که کشور ما هنوز در ابتدای راه برقی سازی ناوگان حملونقل خود است و تمامی خودروهای برقی وارداتی به کشورمان نیز از مبدأ چین هستند و به دلیل استقبال بسیار محدود خریداران و زیرساختهای ضعیف، بحث تأمین قطعات و خدمات این خودروها با چالشهای جدی مواجه است. البته خودروهای برقی قوای محرکه سادهتری نسبت به مدلهای بنزینی دارند و از قطعات متحرک کمتری استفاده میکنند و بهطور مثال فاقد مایعاتی همچون روغنموتور هستند. در کل میزان خرابی این خودروها کمتر از مدلهای بنزینی است. شما در خودروی درونسوز مجبور به تعویض روغن، شمع و… هستید اما در خودروی برقی خبری از این موارد نیست.
مهمترین جنبه مالکیت خودروی برقی به هزینه لاستیکها، فیلتر هوای کابین و سیستم برقی آن مربوط میشود. این خودروها وزن بیشتری دارند و گشتاور آنی تولید میکنند و به همین خاطر میزان استهلاک لاستیک آنها بیشتر است. همچنین روغن ترمز آنها باید هر چند سال یکبار تعویض شود؛ اما درصورتیکه با خودروی برقی تصادف کنید یافتن مکانیک متخصص و قطعات آن دشوار خواهد بود و همین موضوع روی هزینههای تعمیرات تأثیر مستقیم دارد. چنین مواردی غالبا باعث شده است حق بیمه خودروهای برقی نیز بیشتر باشد.
تعویض باتری خودروی برقی
باتری خودروهای برقی مدرن طول عمر زیادی دارد و بسیاری از خودروسازان گارانتی ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر را برای باتری ارائه میکنند. البته اگر باتری خودرو پس از دوران گارانتی نیاز به تعویض داشته باشد باید خود را برای هزینه بالایی آماده کنید. در آمریکا، قیمت باتری خودروی برقی بسته به نوع خودرو بین ۷ تا ۳۰ هزار دلار است که رقم بالایی محسوب میشود. همین موضوع در کشورمان نیز صدق میکند هرچند باید به این نکته دقت کرد که با پیشرفت تکنولوژی قیمت باتری نیز کاهش خواهد یافت و البته خرابی کامل باتری خودروهای برقی نیز به ندرت دیده شده است. باتری خودروهای برقی بهطور ناگهانی از کار نمیافتد بلکه با گذشت زمان ظرفیت مفید خود را از دست میدهند. مشابه اتفاقی که برای باتری گوشیها میافتد، اگر به خوبی از باتری خودروی برقی مراقبت کنید طول عمر آن بیشتر خواهد شد.
برای افزایش طول عمر باتری اجازه شارژ ۱۰۰ درصدی و همچنین افت آن به صفر درصد را ندهید. بهتر است بجای شارژ طولانیمدت و مداوم باتری، آن را به مدت کوتاه شارژ کنید و فقط از شارژرهای سریع در زمان نیاز استفاده نمایید. با اینکه شارژرهای سریع برای سفرهای طولانی مفید هستند اما استفاده مداوم از آنها باعث کاهش عمر باتری میشود.
افت قیمت خودروهای برقی
در کشور ما به دلیل عدم استقبال خوب از خودروهای برقی و نبود زیرساختهای شارژ و همچنین عدم عرضه برندهای مطرح، بازار این خودروها رونق چندانی ندارد و به همین خاطر هم قیمت آنها پس از استفاده افت بیشتری خواهد داشت. البته باید گفت قیمت خودروی دستدوم به فاکتورهایی همچون میزان کارکرد، شرایط بدنه و کابین و… بستگی دارد. اگرچه کارکرد بالا در خودروی بنزینی به معنی استهلاک بیشتر موتور، گیربکس و سایر قطعات متحرک است اما مهمترین فاکتور استهلاک خودروی برقی به شرایط باتری آن مربوط میشود. همه باتریها با گذشت زمان ظرفیت خود را از دست میدهند و این به معنی توان پیمایش کمتر خواهد بود؛ اما در مجموع خودروهای بنزینی افت قیمت کمتری نسبت به نمونههای برقی دارند و دلیل آن را میتوان در تولید مدلهای جدیدتر برقی با تکنولوژیهای بهتر، محدودیت زیرساختهای شارژ و توان پیمایش، عدم آشنایی مشتریان با این دسته از خودروها و… دانست.
مهردادکمال
۵ اسفند ۱۴۰۳به زبان بی زبانی پدال میگه تو ایران ماشین برقی نخرین.
کاملا هم منطقی و درسته
گاس فرینگ
۵ اسفند ۱۴۰۳جدیدا عده ای که مخالف فرگشت و کرویت زمین و واکسن کرونا بوده و هستن معتقدن که خودروی برقی هم فیلم جدید یهودها برای تسخیر جهان در سند 2030 عه
هرچند در مملکتی که برای تولید برق کم مونده رو بیارن به ذغال سنگ سوزاندن خودروی برقی برای هوای پاک جوکی تلخ بیش نیست
محمد
۵ اسفند ۱۴۰۳الان تو اروپا،چین و آمریکا کلی ذغال سنگ
می سوزانند.
آرین
۵ اسفند ۱۴۰۳خداوکیلی الان نظر شما اینه که زمین تخته ؟
ashkanyp
۵ اسفند ۱۴۰۳چه مقاله عالی، با این قیمتا فقط بدرد تردد داخل شهری اونم شهر های کوچیک میخوره که نه خیلی سرد باشن نه خیلی گرم
Titanium
۵ اسفند ۱۴۰۳واقعا نمیدونم با چه هدفی خودروی برقی دارن تولید میکنن
حالا هیبریدی یه چیزی
ولی آخه برقی….
نهایتش ۵ سال دیگه بتونیم بخریم البته اگه پولش رو داشته باشیم