هفته نامه

هزینه‌های واقعی شارژ و نگهداری و تعمیر خودروی برقی در سال 1403

اگر می‌خواهید با هزینه‌های واقعی مالکیت خودروی برقی در سال ۱۴۰۳ آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.


خودروهای برقی به تدریج فراگیر می‌شوند و حتی در کشورمان نیز انواع و اقسام خودروهای بدون آلایندگی عرضه شده‌اند. این خودروها گزینه‌های پاک‌تر و کم صداتری نسبت به خودروهای درون‌سوز هستند و با پیشرفت تکنولوژی و کاهش قیمت‌ها، افراد بیشتری آن‌ها را انتخاب می‌کنند. اگر به دنبال خرید یک خودروی برقی هستید حتماً سؤالات زیادی در ذهن شما وجود دارد. با اینکه اولین موضوع دراین‌باره قیمت است اما باید هزینه‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید. شاید با خرید خودروی برقی از شر هزینه‌های خرید بنزین خلاص شوید اما در عوض هزینه شارژ باتری را باید بپردازید. همچنین برخی هزینه‌های مربوط به سرویس و نگهداری نیز وجود دارد که البته به‌طور معمول کمتر از هزینه‌های قابل‌مقایسه با خودروهای درون‌سوز هستند. نکته دیگر به چگونگی مدیریت باتری خودرو به منظور افزایش طول عمر آن مربوط می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی همه خودروهای برقی بازار ایران + مشخصات و قیمت

هزینه خرید یک خودروی برقی چقدر است؟

در سال ۱۴۰۳ تعداد خودروهای برقی بیش از هر زمان دیگری شده است. مدل‌های ارزان‌قیمت همچون شورولت بولت و نیسان لیف با قیمت پایه حدود ۳۰ هزار دلار در دسترس هستند. گزینه‌های جادارتر و مجهزتری نیز وجود دارند که توسط شرکت‌هایی همچون هیوندای، فولکس‌واگن و تسلا و با قیمت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار عرضه می‌شوند. البته برندهای لوکسی همچون بی ام و، جنسیس و آئودی هم خودروهای برقی خود را با قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار عرضه می‌کنند و خودروهای برقی سطح بالا همچون پورشه تایکان قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار دارند.

دقت داشته باشید که در کشور ما خودروهای برقی با استقبال چندانی مواجه نشده‌اند که اصلی‌ترین دلیل آن را می‌توان نبود زیرساخت‌های شارژ و نگهداری دانست. همین موضوع باعث شده قیمت خودروهای برقی در کارخانه و بازار تفاوت چندانی نداشته باشد و شاید اگر به دنبال استفاده روزمره از خودرو باشید و مسیرهای زیادی را طی نکنید، انتخاب یک خودروی برقی منطقی باشد. با اینکه قیمت خودروهای برقی همچنان بالاتر از مدل‌های بنزینی سنتی است اما این خودروها از ویژگی‌های جذابی همچون رانندگی تک پدال با ترمز احیا شونده سود می‌برند. همچنین سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای در خودروهای برقی وجود دارد و فاصله قیمت برقی‌ها و درون‌سوزها این‌گونه جبران می‌شود.

هزینه خرید شارژر خانگی چقدر است؟

با اینکه هنوز شارژرهای خانگی در کشورمان فراگیر نشده‌اند اما با کمی جست‌وجو می‌توانید برخی از انواع آن‌ها را بیابید. معمولاً این شارژرها قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند هرچند نوع شارژر انتخابی به زیرساخت‌های تأمین برق محل زندگی و همچنین نوع خودرو نیز بستگی خواهد داشت. اکثر خودروهای برقی با شارژر سطح ۱ عرضه می‌شوند که امکان وصل کردن آن به پریز برق خانه وجود دارد. اگرچه به‌کارگیری این نوع شارژر بسیار راحت است اما سرعت شارژ آن بسیار کند بوده و حتی در برخی خودروها بیش از ۲ روز زمان برای شارژ باتری نیاز خواهد بود. شارژرهای سطح ۲ کارایی بهتری دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان باتری خودرو را در حدود ۴ تا ۱۰ ساعت به شارژ ۸۰ درصد رساند. در بازارهای جهانی شارژرهای سطح ۲ قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلاری دارند هرچند باید هزینه‌های نصب ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلاری را نیز به آن افزود. گزینه شارژ در ایستگاه‌های عمومی نیز وجود دارد که فعلاً در کشور ما فراگیر نشده است.

آیا برق ارزان‌تر از بنزین است؟

باید دانست نرخ تعرفه برق در کشورمان عدد ثابتی نیست و ضریبی از هزینه‌های تأمین آن است. هم‌اکنون هزینه تأمین هر کیلووات ساعت برق در کشورمان حدود ۷۵۰ تومان است و هرچقدر که مشترک مصرف انرژی بالاتری داشته باشد باید هزینه بیشتری را بر اساس ضرایب موجود بپردازد؛ اما هزینه متوسط هر کیلووات ساعت برق در آمریکا حدود ۱۶ سنت است و باید گفت خودروهای برقی به‌طور معمول در هر ۱۶۰ کیلومتر بین ۲۵ تا ۴۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و بنابراین شارژ ۱۶۰ کیلومتری آن‌ها در خانه هزینه‌ای بین ۴ تا ۶.۴ دلار برای رانندگان آمریکایی در بر خواهد داشت. اگر بخواهیم این ارقام را برای کشورمان در نظر بگیریم، برای پیمایش ۱۶۰ کیلومتر، شما هزینه برق حدود ۱۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان پرداخت خواهید کرد (اعداد با فرض ثابت بودن ضرایب پرداخت قبض برق محاسبه شده‌اند). اگر مصرف سوخت متوسط یک خودروی بنزینی در صد کیلومتر را ۷ لیتر و قیمت هر لیتر بنزین را ۳۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، پیمایش ۱۶۰ کیلومتری یک خودروی بنزینی با فرض ثابت بودن سایر فاکتورها هزینه سوخت حدود ۳۴ هزار تومانی خواهد داشت.

دقت داشته باشید که شارژ خودروهای برقی در ایستگاه‌های عمومی هزینه بیشتری دارد و هزینه هر کیلووات ساعت انرژی آن‌ها در آمریکا بین ۳۰ تا ۵۰ سنت است و بنابراین برای پیمایش ۱۶۰ کیلومتر باید بین ۸ تا ۲۰ دلار پرداخت کرد. برخی شارژرهای عمومی نیازمند پرداخت حق اشتراک و سایر هزینه‌ها هستند و باید هنگام خرید خودروی برقی به این موارد نیز دقت کرد.

هزینه‌های سرویس و نگهداری خودروی برقی

به این نکته دقت کنید که کشور ما هنوز در ابتدای راه برقی سازی ناوگان حمل‌ونقل خود است و تمامی خودروهای برقی وارداتی به کشورمان نیز از مبدأ چین هستند و به دلیل استقبال بسیار محدود خریداران و زیرساخت‌های ضعیف، بحث تأمین قطعات و خدمات این خودروها با چالش‌های جدی مواجه است. البته خودروهای برقی قوای محرکه ساده‌تری نسبت به مدل‌های بنزینی دارند و از قطعات متحرک کمتری استفاده می‌کنند و به‌طور مثال فاقد مایعاتی همچون روغن‌موتور هستند. در کل میزان خرابی این خودروها کمتر از مدل‌های بنزینی است. شما در خودروی درون‌سوز مجبور به تعویض روغن، شمع و… هستید اما در خودروی برقی خبری از این موارد نیست.

مهم‌ترین جنبه مالکیت خودروی برقی به هزینه لاستیک‌ها، فیلتر هوای کابین و سیستم برقی آن مربوط می‌شود. این خودروها وزن بیشتری دارند و گشتاور آنی تولید می‌کنند و به همین خاطر میزان استهلاک لاستیک آن‌ها بیشتر است. همچنین روغن ترمز آن‌ها باید هر چند سال یک‌بار تعویض شود؛ اما درصورتی‌که با خودروی برقی تصادف کنید یافتن مکانیک متخصص و قطعات آن دشوار خواهد بود و همین موضوع روی هزینه‌های تعمیرات تأثیر مستقیم دارد. چنین مواردی غالبا باعث شده است حق بیمه خودروهای برقی نیز بیشتر باشد.

تعویض باتری خودروی برقی

باتری خودروهای برقی مدرن طول عمر زیادی دارد و بسیاری از خودروسازان گارانتی ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر را برای باتری ارائه می‌کنند. البته اگر باتری خودرو پس از دوران گارانتی نیاز به تعویض داشته باشد باید خود را برای هزینه بالایی آماده کنید. در آمریکا، قیمت باتری خودروی برقی بسته به نوع خودرو بین ۷ تا ۳۰ هزار دلار است که رقم بالایی محسوب می‌شود. همین موضوع در کشورمان نیز صدق می‌کند هرچند باید به این نکته دقت کرد که با پیشرفت تکنولوژی قیمت باتری نیز کاهش خواهد یافت و البته خرابی کامل باتری خودروهای برقی نیز به ندرت دیده شده است. باتری خودروهای برقی به‌طور ناگهانی از کار نمی‌افتد بلکه با گذشت زمان ظرفیت مفید خود را از دست می‌دهند. مشابه اتفاقی که برای باتری گوشی‌ها می‌افتد، اگر به خوبی از باتری خودروی برقی مراقبت کنید طول عمر آن بیشتر خواهد شد.

برای افزایش طول عمر باتری اجازه شارژ ۱۰۰ درصدی و همچنین افت آن به صفر درصد را ندهید. بهتر است بجای شارژ طولانی‌مدت و مداوم باتری، آن را به مدت کوتاه شارژ کنید و فقط از شارژرهای سریع در زمان نیاز استفاده نمایید. با اینکه شارژرهای سریع برای سفرهای طولانی مفید هستند اما استفاده مداوم از آن‌ها باعث کاهش عمر باتری می‌شود.

افت قیمت خودروهای برقی

در کشور ما به دلیل عدم استقبال خوب از خودروهای برقی و نبود زیرساخت‌های شارژ و همچنین عدم عرضه برندهای مطرح، بازار این خودروها رونق چندانی ندارد و به همین خاطر هم قیمت آن‌ها پس از استفاده افت بیشتری خواهد داشت. البته باید گفت قیمت خودروی دست‌دوم به فاکتورهایی همچون میزان کارکرد، شرایط بدنه و کابین و… بستگی دارد. اگرچه کارکرد بالا در خودروی بنزینی به معنی استهلاک بیشتر موتور، گیربکس و سایر قطعات متحرک است اما مهم‌ترین فاکتور استهلاک خودروی برقی به شرایط باتری آن مربوط می‌شود. همه باتری‌ها با گذشت زمان ظرفیت خود را از دست می‌دهند و این به معنی توان پیمایش کمتر خواهد بود؛ اما در مجموع خودروهای بنزینی افت قیمت کمتری نسبت به نمونه‌های برقی دارند و دلیل آن را می‌توان در تولید مدل‌های جدیدتر برقی با تکنولوژی‌های بهتر، محدودیت زیرساخت‌های شارژ و توان پیمایش، عدم آشنایی مشتریان با این دسته از خودروها و… دانست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. مهردادکمال

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    به زبان بی زبانی پدال میگه تو ایران ماشین برقی نخرین.
    کاملا هم منطقی و درسته

    موافقم 59
    مخالفم 10
  2. گاس فرینگ

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (686 ديدگاه)

    جدیدا عده ای که مخالف فرگشت و کرویت زمین و واکسن کرونا بوده و هستن معتقدن که خودروی برقی هم فیلم جدید یهودها برای تسخیر جهان در سند 2030 عه
    هرچند در مملکتی که برای تولید برق کم مونده رو بیارن به ذغال سنگ سوزاندن خودروی برقی برای هوای پاک جوکی تلخ بیش نیست

    موافقم 37
    مخالفم 18
    1. محمد

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      الان تو اروپا،چین و آمریکا کلی ذغال سنگ
      می سوزانند‌.

      موافقم 26
      مخالفم 2
      1. گاس فرینگ

        ۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (686 ديدگاه)

        خب اونها هم اشتباه میکنن برق ماشین برقی اگه میخواد به پاکی هوا کمک کنه باید منبع تجدیدپذبر مثل باد یا خورشید یا آب باشه نه مازوت و ذغال سنگ

        موافقم 18
        مخالفم 5
    2. آرین

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (513 ديدگاه)

      خداوکیلی الان نظر شما اینه که زمین تخته ؟

      موافقم 6
      مخالفم 5
      1. گاس فرینگ

        ۵ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (686 ديدگاه)

        خیر، من گفتم عده ای که از قرآن تفسیر زمین تخت در میارن معتقدن ماشین برقی دسیسه یهوده

        موافقم 10
        مخالفم 16
        1. مجتبی

          ۶ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          پرام. اتفاقا ایات قران تمام اشاره به کروی بودن زمین داره.
          و خب خیلی یکی باید احمق باشه که فک کنه زمین تخته.
          راحت ترین دلیلش سفر از روسیه با امریکاست که اگر زمین تخت باشه از شهرهای بندری روسیه بخوای بری امریکا باید طولانی ترین زمان پرواز رو تجربه کنی درحالی که کاملا برعکس و در کمترین مسافت میرسی به امریکا
          همین راحت ترین دلیل کروی بودن زمین هست

      2. HAIRYTALE

        ۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (715 ديدگاه)

        متوجه نشدی چی گفت

    3. صادق

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      همین باطری خودرو برقی خودش برای محیط زیست مضره هم تولید برقش هم معدوم کردن باطری خرابش هم تولید باطری

      موافقم 7
      مخالفم 5
  3. ashkanyp

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    چه مقاله عالی، با این قیمتا فقط بدرد تردد داخل شهری اونم شهر های کوچیک میخوره که نه خیلی سرد باشن نه خیلی گرم

    موافقم 13
    مخالفم 4
  4. Titanium

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    واقعا نمی‌دونم با چه هدفی خودروی برقی دارن تولید میکنن
    حالا هیبریدی یه چیزی
    ولی آخه برقی….
    نهایتش ۵ سال دیگه بتونیم بخریم البته اگه پولش رو داشته باشیم

    موافقم 5
    مخالفم 4
  5. علی

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    خودروی برقی اگر مسئله قیمت باطری و افزایش پیمایش حل بشه بنظرم خوبه البته اگه مسئله زیست محیطی ناشی از استخراج لیتیوم حل بشه هیبریدی پروژه بهتریه حتی برای کشور ما که سی ان جی زیاد داریم بشرط مدیریت درست و فراهم آوردن زیر ساخت و خودرو های سازگار با این سوخت گزینه خیلی خوبیه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  6. مصطفی

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    یه ایده خوب واسه مسئولین دارم
    چطوره از فکر برقی دربیایین هممممم جان مادرتان؟؟؟؟
    بابا شما هنوز دارین پراید رو ارتقا میدین تولید میکنین اول چهار تا ماشین درست و حسابی بسازین
    همینجوریشم صنعت خودرو سازی ما صد سال از دنیا عقبه و نمیشه که یهو پرواز کنی بیای خودتو برسونی به ماشینای برقی …..

    موافقم 9
    مخالفم 4
  7. شهرام اکبرپور

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام.امروز سه ماه از دریافت اتوموبیل برقیم میگذره.بعد از پنجاه سال رانندگی بدون عذاب وجدان رانندگی میکنم.هزینه هر بار شارژ کامل خودرو در منزل برای پیمایش 450 کیلومتر فقط پنج هزار تومانی.
    براحتی مسیرهای بین تهران تا شمال را بدون نگرانی طی میکنید.شتاب و نرمی خودروهای برقی اصلا در خودروهای سوخت فسیلی دست یافتنی نیست.

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. لیلا

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودرو برقی یک کلاهبرداری بزرگه در دنیا هم آینده نزدیک نشان خواهد داد به بنبست میرسه هر جا مشکل پیدا کنی باید بزاریش بری داستان باتری جداست با هزار بساط در سرما و گرما یه فیلم دیگری.وتا فردا جای مشکل داره بعد ازاین باید کلی مکان برای آشغالدونی نگهداری اینها پیدا کرد که خودش ماجراست

      موافقم 3
      مخالفم 11
    2. صادق

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      فط رفتی مسافرت یه دو روز پول هتل هم برای شارژ باریت کنار بزار تا لذت بیشتری ببری از سفرت

      موافقم 3
      مخالفم 5
  8. حامد

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام
    هر چند نیروگاه های ما اغلب برای تولید برق از سوخت فسیلی استفاده میکنن ولی نهایتا”، تولید الکتریستیه در نیروگاه ها، آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارن.
    در آزمایشات، بهره وری از سوخت فسیلیِ خودروهای احتراقِ داخلی در مقابل تولید الکتریسیته در نیروگاه های فسیلی، شکست خورد.
    این یعنی نیروگاه فسیلی از خودروی احتراق داخلی( بنزینی) بهتر عمل میکنه .
    از طرفی میزان تولید نیروی محرکه در خودروهای احتراق داخلی با بازدهی بین ۱۲ الی۲۳ درصد هستند،
    در حالی که خودروهای برقی بازدهی ۸۰ درصدی دارن
    نیروگاه های فسیلی بیرون شهر هستن و خودروی های احتراق داخلی مستقیما داخل شهر تولید آلایندگی دارن
    نهایتا” برای گذار از سوخت فسیلی باید تمهیداتی اندیشیده شود.
    عده ایی از فرهیختگان جامعه وکمپین های حفاظت از محیط زیست برای خرید خودرو برقی پیش قدم بشن تا دیگران هم جذب مزایای تکنولوژی جدید بشن.

    1. فرشید

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (350 ديدگاه)

      کاملا درسته

  9. سیدقاسم

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان گرامی
    ذکر چند نکته حائز اهمیت است هم برای دوستان تندرو ام و هم دوستان کند رو ام!
    اول دوستان تندرو ام
    ما و شما فرض کنیم اینهم_خودرو برقی_ دسیسه ی یهود هست آنهم از نوع صهیونش برای نابودی مسلمانها و اسلام‌.چرا چون می‌دانند مسلمانها در استفاده از هر وسیله ای آنرا درست و بجا مصرف نمی‌کنند بلکه بیشتر از حد مصرف می‌کنند پس خودرو برقی نیز معضلشان خواهد شد.مثل آلودگی هوای شهرهای مسلمان نشین،مصرف بی رویه ی برق،گاز،آب،بی توجهی به انباشت زباله و هزاران مورد دیگر.خب دوست عزیز تند رو ام مگه الان گرفتار همه ی اینها نیستیم که کالای خارجی هستند؟پس خودرو برقی هم روش
    موضوع دوم
    بحث واسفای تحریم تنباکو و ویدئو و سی دی و ماهواره نیست که حتی مراجع بیانیه ی واسفای استفاده ار کامپیوتر در ادارات را هم سر دادند و مدتی نیز اینترنت ابزار و آلت اجانب بود و ید مخفی ای در آستین یهود!
    بنظر بنده بجای مقاومت در برابر امواج مک لوهانی و استرلینگ. و صدها ابزار مدرن دیگر بقول شما غربی،بیاییم خودمان پیشتاز ساختش بشویم بیاییم خودمان به جهان صادر کنیم و کشور و مملکت خویش را هم از گزند یهوه نجات دهیم.
    مورد آخر و ختم کلام
    نه تو و نه شما و نه هیچکس دیگرمان نخواهند توانست در برابر ارابه های آهنین استیلای غرب مقاومت بکنیم پس بهتر است از این ارابه ی زمخت و آهنین شیر بدونیم نه به جنگش درآییم و گرنه زیز چرخهایش اگر قوانینش را بلد نباشیم جان خواهیم سپرد.همچنانکه اولین مرگ تاریخمان با تصادف ماشین در ایران مشهورترین چهره ی هنریمان بود!
    پس دوستان تندرو و کندرو و همه ی ما
    اول:کاروشی را دریابیم
    دوم آرامش و علوم متجدد را
    و سوم خواهید دید که از شما به دنیا علم،ادب،فرهنگ و…ساطع خواهد شد مانند یابان))(,ژاپن)).،نه با مقاومت.بامید دیدگان بازتر.

  10. سعید

    ۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه برای استفاده ازشارژر سریع در منزل حدود ۲۰ تا ۳۰ آمپر جریان میخواد
    کلا هزینه خودرو برقی خیلیه حتی با بنزین ۲۰ هزار تومنی هم نمی ارزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا