هفته نامه

بحران مرگبار جاده‌های ایران؛ چه کسی پاسخگوست؟

آمارها تکان‌دهنده‌اند؛ روزانه بیش از ۵۰ نفر در جاده‌های ایران جان خود را از دست می‌دهند، یعنی معادل سقوط صدها هواپیمای مسافربری در سال! اگر این فاجعه در هر حوزه‌ای غیر از جاده‌ها رخ می‌داد، جامعه جهانی در شوک فرو می‌رفت و دستگاه‌های اجرایی مجبور به پاسخگویی می‌شدند. اما چرا این حجم از مرگ‌ومیر جاده‌ای در ایران عادی شده است؟ چرا هیچ اقدام جدی و کارآمدی برای کاهش این بحران صورت نمی‌گیرد؟

اقتصادی که در جاده‌ها از دست می‌رود

بر اساس گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هر مرگ ناشی از تصادف ۱۸ میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌کند. با در نظر گرفتن آمار سالانه بیش از ۱۵ هزار کشته در تصادفات، مجموع خسارات سالانه به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد! این مبلغ معادل بودجه چندین وزارتخانه و برابر با پروژه‌های عظیم عمرانی در کشور است.

علاوه بر آن، تصادفات ۷ درصد از تولید ناخالص ملی را می‌بلعد. در کشوری که اقتصاد آن تحت فشارهای مختلف قرار دارد، این آمار نشانه‌ای از بحران عظیم مدیریت و سوء برنامه‌ریزی در حوزه حمل‌ونقل و ایمنی جاده‌ای است.

مسئولیت بر گردن کیست؟

وقتی از مسئولیت صحبت می‌کنیم، سازمان‌های متعددی زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند:

  • وزارت راه و شهرسازی: عدم توسعه مناسب زیرساخت‌های جاده‌ای و نبود استانداردهای ایمنی در بسیاری از راه‌های کشور، یکی از عوامل اصلی تصادفات است. جاده‌های پر از چاله، عدم نورپردازی مناسب، نبود گاردریل‌های استاندارد و نقاط حادثه‌خیز بی‌شماری که سال‌هاست اصلاح نشده‌اند، همه از کم‌کاری‌های این وزارتخانه است.
  • پلیس راهور: اعمال قوانین رانندگی در ایران به‌شدت سلیقه‌ای و ناکارآمد است. هنوز هم بسیاری از رانندگان بدون داشتن مهارت کافی گواهینامه دریافت می‌کنند، دوربین‌های کنترل سرعت محدودند، و نظارت کافی بر تخلفات جاده‌ای دیده نمی‌شود.
  • صنعت خودروسازی: تولید خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت، یکی دیگر از دلایل بالای مرگ‌ومیر در جاده‌های کشور است. خودروسازانی که سال‌هاست بدون نظارت جدی، خودروهایی با ایمنی پایین به مردم تحویل می‌دهند، نقش بزرگی در این تراژدی ایفا می‌کنند.
  • فرهنگ رانندگی: بخش قابل‌توجهی از تصادفات به دلیل رفتارهای پرخطر رانندگان رخ می‌دهد. سرعت غیرمجاز، سبقت‌های نابجا، عدم استفاده از کمربند ایمنی و استفاده از موبایل هنگام رانندگی از جمله مواردی هستند که نیاز به فرهنگ‌سازی جدی دارند.

مقایسه با سایر کشورها

کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که با کاهش سرعت مجاز، اعمال قوانین سخت‌گیرانه، توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش ایمنی خودروها توانسته‌اند آمار تصادفات را به حداقل برسانند. در کشوری مثل سوئد، که مدل «چشم‌انداز صفر» را برای کاهش تلفات جاده‌ای اجرا کرده، سالانه کمتر از ۲۰۰ نفر در تصادفات کشته می‌شوند. اما در ایران، باوجود وعده‌های بی‌شمار، آمار کشته‌ها همچنان بالاتر از میانگین جهانی و منطقه‌ای است.

راهکارها چیست؟

برای کاهش این بحران، باید اقدامات جدی و ساختاری انجام شود:

  1. اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای: به‌روزرسانی و ایمن‌سازی جاده‌ها، نصب دوربین‌های بیشتر، اصلاح نقاط حادثه‌خیز و توسعه مسیرهای جایگزین.
  2. افزایش ایمنی خودروها: تصویب استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر برای خودروهای داخلی و ایجاد رقابت واقعی در بازار خودرو.
  3. تقویت نظارت پلیس راهور: افزایش تعداد دوربین‌های نظارتی، جریمه‌های سنگین‌تر برای تخلفات جدی، و نظارت دقیق بر فرآیند صدور گواهینامه.
  4. آموزش و فرهنگ‌سازی: از مدارس گرفته تا رسانه‌ها، باید فرهنگ رانندگی ایمن را به‌عنوان یک اصل مهم در جامعه نهادینه کرد.

نتیجه‌گیری

مرگ روزانه ده‌ها ایرانی در جاده‌ها یک تراژدی ملی است که نه‌تنها جان عزیزانمان را می‌گیرد، بلکه اقتصاد کشور را نیز فلج می‌کند. تا زمانی که دولت، صنعت خودروسازی و مردم هر سه به‌طور هم‌زمان برای حل این بحران تلاش نکنند، این چرخه مرگبار ادامه خواهد داشت. وقت آن رسیده که این فاجعه جدی گرفته شود، پیش از آنکه باز هم عزیزان بیشتری را در جاده‌ها از دست بدهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ehsan

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    ممنون آقای عقیلی
    عامل اصلی تصادفات فقط و فقط شخص و راننده هست
    عامل مرگ و میر جاده ها و خودرو های نا ایمن

    موافقم 48
    مخالفم 17
    1. *

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      دقیقا
      فقط و فقط راننده و فرهنگ رانندگی داغون داغون باعث این فاجعه است .

      موافقم 23
      مخالفم 3
    2. SS

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (870 ديدگاه)

      این که پاک کردن صورت مسئله هست
      اینجوری میشه گفت عامل تصادف کلا وجود خودرو هست چون اگه نباشه تصادفی رخ نمیده.
      خطای انسانی جزوی از رانندگی هست همه جای دنیا هم وجود داره.
      ضمن اینکه راه و خودرو هم عامل تصادف هستن. برای مثال جاده ای که دو طرفه هست قطعا ریسک بالاتری در تصادف رخ به رخ داره و خودرویی که کنترل پایداری نداره احتمال خیلی بیشتری داره که چپ کنه. چیزی ‌که متفاوت هست این هست که باید وضعیت راه و خودورها باید طوری باشه که خطای راننده رو پوشش بده و باعث معولیت و فوت نشه

      موافقم 13
      مخالفم 3
  2. Doctor Who

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اگر فقط موارد بالا رو که توی مقاله ذکر شده ملاک قرار بدیم، معلوم میشه که حداقل ۳ مورد (وزارت راه، پلیس راهور، صنعت خودروسازی) مستقیم به حاکمیت برمیگرده!
    تازه فرهنگ رانندگی هم ترکیبی از آموزش و اجبار مردم توسط حاکمیت و پلیس هست.
    میشه گفت عمده اشکال آمار فاجعه‌بار مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای توی ایران ریشه دولتی داره!
    اما این لیست متهمین بسیار بسیار بالابلندی دیگری هم داره!
    از مقصرینی که باید کاری میکردن اصلا تصادفی صورت نگیره تا متهمین بعد از وقوع تصادف.

    از مقصرین قبل تصادف و پیشگیری میشه به:
    ۱- آموزش و پرورش در جهت آموزش بچه‌ها توی مدرسه اشاره کرد که درک درستی از تصادف و ویرانی خانواده‌ها به خاطر این اتفاق به بچه‌ها بدن.
    ۲- پیمانکاران راه‌سازی و بخصوص کیفیت پایین آسفالت اونم توی کشوری که معدن نفت و قیر هست. (قیر ماده اصلی عملیات راه‌سازی هست)
    ۳- وزارت بازرگانی که اجازه واردات خودروی ایمن با قیمت مناسب رو نمیده. (اشکال ادغام وزارت صنعت با وزارت بازرگانی اینجا خودش رو نشون میده؛ وزارتی که مسئول تولید صنعتی هست نمیتونه کار بازرگانی و واردات رو انجام بده؛ تضاد منافع ایجاد میشه)
    ۴- وزارت نیرو که با تولید برق برای شبکه بزرگراهی، میتونه کمک بزرگی به کم شدن تصادفات بکنه (البته طبیعتا از سیستمی که در تولید برق برای مردم و صنعت خودش مونده این انتظار زیادی هست)
    ۵- کل حاکمیت که با گرفتن تصمیمات نابخردانه و بعد مورد تحریم جهانی قرار گرفتن، باعث پایین اومدن سرانه درآمد مردم ایران شدن تا مسافرت جاده‌ای و با اتومبیل شخصی توی ایران رواج پیدا کنه.

    از متهمین بعد وقوع تصادفات هم میشه به:
    ۱- اورژانس کشور اشاره کرد؛ امداد هوایی که باید به تعداد بالایی وجود داشته باشه تا بتونه سرعت عمل رو بالا ببره خیلی کم هست.
    ۲- صنعت بیمه که با مانع‌تراشی و پرداخت نکردن هزینه‌های بیمارستانی و غرامت مرگ و نقص عضو، بار مضاعفی به خانواده‌های گرفتار در حادثه اضافه میکنن.

    در مجموع باید گفت در کشور وسیعی مثل ایران، اگر اقتصاد پویایی داشت، مسافرت جاده‌ای اصلا نباید در این حجم رواج پیدا میکرد.

    موافقم 56
    مخالفم 5
  3. فورد

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (902 ديدگاه)

    بزرگترین علتش کیفیت بد خودرو داخلی به خاطر سیاست های غلط که بیشتر منافع شخصی و دنبال میکنه بعدیش کمرنگ شدن حضور پلیس اگر هم حضور داشته باشن بیشتر کارش شده پر کردن قبض جریمه کسب دارمد تا گرفتن کسی که تخلف حادثه ساز داره کسی که لایی میکشه حرکات خطرناک انجام میده کاری ندارن تو کل دنیا اینجوری رانندگی زندان داره داری لاین وسط با سرعت قانونی میری یکی از چپ میاد لایی میکشه یکی از راست میاد بعدیش جاده های افتضاح

    موافقم 33
    مخالفم 6
  4. Puriya

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (635 ديدگاه)

    معلومه
    مسئولیت برگردن اون کسایی که باعث شدن این ماشین ها تولید بشن و قطعا روز قیامت هم جوابگو خواهند بود مسئولیت بر گردن اونیه که به جای اینکه به حواسش به جان مردم باشه به جیبشه که خروار خروار پولش بیشتر شه و گردنش کلفت تر

    موافقم 17
    مخالفم 6
  5. Yaghoob

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (507 ديدگاه)

    متاسفانه فقط آمار مرگ و میر نیست. صدمات و قطع عضو و فلج شدن هم هست. همکلاسی دوران مدرسه خودم الان دوازده ساله از گردن به پائین فلج هست. هزاران مورد اینجوری هست.
    خودروهایی با تکنولوژی چهل پنجاه ساله. رانندگی افتضاح. جاده های وحشتناک و پلیسی که اصلا نیست.
    دوست دارم تشریف بیارید شیراز. غیر از فلکه ستاد که یه دونه سرباز وظیفه ایستاده. هیچ جای شهر پلیس دیده نمیشه.
    شهر هم کلا بی در و پیکر هرکه هرجوری دوست داره رانندگی میکنه

    موافقم 34
    مخالفم 1
  6. علی

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    یعنی فکر کنم هند این همه تصادف نداره
    یکیش همین نور زنون هست که ملت مریض استفاده میکنن و کسی جلوشون رو نمگیره

    موافقم 36
    1. Yaghoob

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (507 ديدگاه)

      نور زنون حتی رانندگان حرفه ای رو هم اذیت میکنه.
      حالا اگه پشت فرمون یه راننده تازه کار باشه به راحتی کنترلش رو از دست میده.
      نور زنون و رانندگی پرخطر باهاش برخورد نمیشه اگر هم بشه بازدارنده نیست. جریمه های دویست سیصد تومنی برای برخی از تخلفات شبیه جوک هست و راننده متخلف رو گستاخ تر میکنه

      موافقم 32
  7. Avan

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    بارزترین ویژگی مسئولان ما مسئولیت ناپذیری است!

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. SMN

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      فعلا چاره ای جز استفاده از این کلمه بی ربط نداریم. مگر اینکه در آینده کلمه جدیدی اختراع بشه!

  8. nima.jdm

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    من خودم سرعت رو دوست دارم
    ولی اکثر تصادفات بخاطر رانندگی با سرعت بالا یا خواب آلودگی و حواس پرتی هست

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. Reza

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    یکیش هم میشه فرهنگ اشتباهی که توی فضای مجازی زیاد شده، از ماشین های آشغال 405 و پارس سلطان جاده میسازن بعد هم که کشته شدن یه بنر میزنن جوون ناکام، عقل هم که ندارن چون به علاوه اینکه خودشون پر پر میشن یکی دیگه رو هم بدبخت میکنن

    موافقم 32
    1. گاس فرینگ

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (696 ديدگاه)

      خب اینم باز برمی‌گرده به خودروساز
      آزرا و آریون و جنسیس رو ولش کن این ها اگه ماشینی مثل گک امپو یا آریزو ۶ جی تی هم اگه دم دست شون باشه و به وسع مالی شون بخوره بیان شوتی کنن با ۲۰۰ تا سرعت بعلت انحراف تعادل ماشین تصادف کنن بازم احتمال مرگ خیلی پایین تر میاد چون هر دو تا شون ۶ ایربگ دارن

      موافقم 9
      مخالفم 4
      1. Reza

        ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (66 ديدگاه)

        مسئله اینه کسی که می‌دونه با این کار شانس مرگشو افزایش میده چرا باز این کارو میکنه؟
        نمونه اش همین چهارشنبه سوری که طرف می‌دونه اگه یه اشتباه کوچیک کنه ممکنه دستشو از دست بده، پاش قطع بشه یا صورتش بسوزه، هزار تا مورد هم دیده ولی باز این کارو می‌کنه!
        حالا این مشکل از ترقه ایه که تو دستشه یا عقلیه که نداره؟

  10. همایون

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1012 ديدگاه)

    یکی از دلایل هم گه به زودی نقشش زیاد میشه اینه با گرون شدن خودروها دیگه خودروهای قدیمی و پوسیده نا ایمن اسقاط نمیشن و بین مشتریها دست به دست میشن و مصرف میشن و معلومه خودرویی که بیش از ده سال کارکرد داشته دیگه اون سازه حتی نیمی از استحکام قبلی رو نداره حالا باشد که اکثریت خودروهای تولیدی تو زمان صفر بودن هم امنیت ندارند چه برسه ده پونزده سال هم بین شمال و جنوب کشور دست به دست بشن

    موافقم 21
    1. گاس فرینگ

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (696 ديدگاه)

      بعد جالب این صافکاری ها هستن ماشین میبینی جلوش کلا نابود شده بعد درست میکنه با افتخار میگه من هیچ جاش رو تعویض نکردم خب اون کاپوت مثلا تا وسط گلگیر تا شده دفعه بعدی اونطور تصادف کنه تا شیشه جلو تا میشه

      موافقم 10
      مخالفم 1
  11. OldBoy

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (93 ديدگاه)

    تعداد جمعیت یا تعداد مرگ و میر برای اینا صرفا یه چنتا عدده. بالای ۲۰ درصد تصادفات منجر به مرگ بخاطر خواب آلودگیه چرا پس سیستم هشدار خواب آلودگی تو ماشینای جدید اجباری نمیشه؟ هرچند من بعید می‌دونم از وجود همچین چیزی اطلاع داشته باشن

    موافقم 11
  12. محمد

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1594 ديدگاه)

    من نمی فهمم چرا یک عده انقدر آیکیو‌ شان پایین است؟
    بروز تصادف ربطی به ایمنی نداره.
    ایمنی به بعد از تصادف مربوطه.

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. Yaghoob

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (507 ديدگاه)

      دوست عزیز اینجا هم بحث اصلی تعداد کشته ها هست که مستقیم به بعد تصادف مربوط میشه. و دقیقا به ایمنی مربوط میشه

      موافقم 11
      مخالفم 2
  13. 제네시스

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (446 ديدگاه)

    دلیل اصلیه مرگ و میر همون عکس زرده بالایی هست ☠️

    موافقم 6
    مخالفم 0
  14. محمد حسین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی از سیستم‌های ایمنی مانع از تصادف میشن. مثل ترمز اضطراری، خروج از خط، برخورد از عقب، سنسور نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خواب‌آلودگی و …….

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. SMN

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    باید عرض کنم خدمت شما که دلایلتان برای ایجاد انگیزه در مسئولان، کافی نیست.
    به نظرم اون مسئولی که گفت ” خوردوی 206 با لند کروز فرقی نداره ” این حرفش به علت نادانی اش نیست. دروغ هم نمیگه و کاملا صادقانه اظهار نظر کرده. به این دلیله که اون تفاوتها براش اهمیتی ندارند !
    مهمترین تفاوت 206 با لند کروز از نظر یک ذهن سالم چیه؟ پاسخ : امنیت سرنشینان
    داخل خودرو چه کسانی می شینن؟ پاسخ : بین یک تا پنج نفر از مردم ایران

  16. محمد کیان شهسوار

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    توی کشور ما که بلانسبت کسانی که حرف حق رو می‌زنند چیزی به اسم فرهنگ وجود نداره!
    هم زبانمون از بین رفته،هم ادب کودکانمون از بین رفته،هم فرهنگ…خب مرد حسابی،تو خودت میدونی رانندگی ناشی چیز بدی هست
    تو نمیتونی زمان رو به عقب برگردونی
    داخل مدرسه بودم دیدم پسره داره ترقه میفروشه اونم چی!یک چیز چسپ پیچی شده ی سیاه با یه فتیله ی کوتاه ۸۰ هزار تومن!
    یکم به وضع خودشون نگاه نمیکنن!
    باید یک بار توی دست خودشون بترکه تا بفهمن
    باید یک بار تصادف بکنن یا جریمه ی سنگین بیفتن شرمنده ی خانواده شون بشن تا دیگه از این کارا نکنن متاسفانه ما به این حد رسیدیم

    از وضع ماشینا که نگم تازه اگر این آقایون ماشینای بهتری بسازن قطعا قیمت های خیلی بالاتر هم میشن که اصلا هیشکی سمتشون نمیره

    پلیس ها هم که کلا دنبال جریمه کردن های بی دلیل هستن تا میبینن یه ماشین لوکس توی خیابونه خودشون رو خفه میکنن تا به هر بهانه ای مثل بین خط ها راه نرفتن یا سبقت گرفتن حتی در خیابان خلوت جریمه های سنگین میکنن ولی نسبت به بقیه نه انگار نه انگار! شایدم با اینا پارتی بازی دارن ها؟؟!!

    بنده خودم به سنی نرسیدم که ببینم داخل آموزشگاه رانندگی چی بهشون یاد میدن
    آدم تا فرهنگ رانندگی نداشته باشه راننده نیست و فکر می‌ کنه بازم حق با خودشه…

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. باباقوری

      ۳ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (45 ديدگاه)

      با تمام جملاتت موافقم به‌جز:
      “پلیس ها هم که کلا دنبال جریمه کردن های بی دلیل هستن تا میبینن یه ماشین لوکس توی خیابونه خودشون رو خفه میکنن تا به هر بهانه ای مثل بین خط ها راه نرفتن یا سبقت گرفتن حتی در خیابا…”

      این دقیقاً چیزیه که بهش می‌گن فرهنگ بد که پلیس ها رو یکسری آدم گشنه و… میدونید که دنبال جریمه الکی هستن! پلیس فقط مجری قانون و دوست مردمه ولی توی ایران چون از سرباز های بی‌تجربه استفاده می‌کنن و زورشون به مردم نمی‌رسه مجبورن شل و ول و رندوم جریمه کنن

  17. داریوش

    ۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (59 ديدگاه)

    به خودت بگیر
    فرهنگ رانندگی نداری ⛔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا