موضوع کیفیت بد خودروهای ایرانی یک مبحث پرچالش است و در طول سالها به یکی از موضوعات داغ در میان مشتریان این خودروها تبدیل شده است. وجود این مشکل دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم:
۱. تحریم: تحریمهای بینالمللی بر ضد ایران یکی از عوامل اصلی است که تأثیر مستقیم بر صنعت خودروسازی داشته است. تحریمها منجر به دشواریهای متعدد در واردات قطعات با کیفیت و فناوریهای جدید شده و بر میزان سرمایهگذاری خارجی تأثیر گذاشته است.
۲. استفاده از فناوریهای قدیمی: برخی از خودروسازان ایرانی همچنان از فناوریها و طرحهای قدیمی برای تولید خودرو استفاده میکنند. این امر میتواند به کاهش کیفیت و عملکرد خودرو منجر شود.
۳. کنترل کیفیت نامناسب: یکی از مهمترین دلایل کیفیت پایین خودروهای ایرانی، نبود یا ضعف در سیستمهای کنترل کیفیت در خطوط تولید است. این مسئله منجر به آن میشود که خودروها با ایرادات مختلفی به بازار عرضه شوند.
۴. کمبود رقابت: محدودیت در واردات خودرو و همچنین حمایتهای دولتی از شرکتهای خودروسازی داخلی، باعث شده است رقابت در بازار داخلی کم و در نتیجه انگیزه برای بهبود کیفیت و ارتقاء استانداردها پایین باشد.
۵. مشکلات مدیریتی و ساختاری: مسائل مدیریتی، فقدان برنامهریزی صحیح و نبود استراتژیهای کارا در برخی شرکتهای خودروساز داخلی نیز به این مشکلات دامن زدهاند.
۶. محدودیت منابع: کمبود منابع مالی و مواد اولیه با کیفیت برای تولید نیز یکی از چالشهای عمده پیش روی خودروسازان است.
بهبود کیفیت خودروهای ایرانی نیازمند تغییرات اساسی در سیستمهای مدیریتی، کنترل کیفیت، فناوری و رویکردهای ساختاری در صنعت خودروسازی ایران است. همچنین، افزایش رقابت در بازار داخلی و کاهش وابستگی به مدلها و فناوریهای قدیمی از طریق سرمایهگذاری بیشتر در تحقیق و توسعه میتواند راهکارهایی برای بهبود این شرایط باشد.
در این مقاله از سری مقالات هفته نامه پدال قصد داریم ۴۲ سال به عقب برگردیم و ایراداتی که یک مشتری از پیکان گرفته و در روزنامه چاپ شده را با هم ببینیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)
تاریخچه پیکان
پیکان یکی از شناختهشدهترین و پرفروشترین خودروها در تاریخ صنعت خودروسازی ایران است که توسط شرکت ایران خودرو تولید شده است. تولید پیکان در سال ۱۳۴۶ شمسی آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت. این خودرو بر پایه مدل هیلمن هانتر (Hillman Hunter) از شرکت روتس انگلستان ساخته شده بود. پیکان با توجه به قیمت مناسب، دسترسی آسان به قطعات یدکی و تعمیرپذیری بالا، به سرعت به یکی از محبوبترین خودروهای ایرانی تبدیل شد و نقش مهمی در پیشرفت صنعت خودرو و همچنین حمل و نقل شهری و بینشهری در ایران ایفا کرد.
پیکان در مدلها و ورژنهای مختلفی از جمله سدان، استیشن و وانت تولید شده است و بخشی از خط تولید پیکان در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی به کشورهای دیگر مانند مصر صادر میشد.به تدریج با رشد صنعت خودرو و ورود خودروهای مدرنتر به بازار، پیکان کمتر مورد توجه قرار گرفت و در نهایت تولید آن در سال ۱۳۸۴ به اتمام رسید. با این وجود، پیکان همچنان به عنوان یک نماد فرهنگی و بخشی از تاریخچه صنعتی ایران باقی مانده است.
تولید پیکان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایران به شمار میآید و باعث شد تا ایران خودرو به عنوان یکی از بازیگران اصلی در این حوزه مطرح شود. پیکان در همه جای ایران، از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاها، حضور داشت و به عنوان وسیلهای برای حمل و نقل روزانه شناخته میشد. بسیاری از خانوادهها خاطرات خانوادگیشان را با پیکان پیوند زدهاند، از مسافرتهای درون شهری گرفته تا سفرهای طولانی و تعطیلات. با پایان یافتن دوران تولید پیکان، این خودرو همچنان به عنوان یک نشانه و نماد در تاریخ و فرهنگ ایران باقی مانده است. هرچند نمیتوان تاثیرات و جایگاه آن را در تک تک جنبههای زندگی ایرانیان فراموش کرد.
همچنین بخوانید: بازسازی جذاب آخرین نمونه هیلمن GT؛ پیکان جوانان بریتانیایی
ایرداتی که ۴۲ سال پیش از پیکان گرفته شد و در روزنامه چاپ شد!
در تصویر زیر میتوانید ۷ اشکالی که یکی از مشتریان پیکان به نام عباس مشتجابی از این خودرو گرفته را مشاهده کنید:
در نظر شما مخاطبین عزیز پدال در مورد این اشکالات در خودروهای قدیمی و جدید ایران چیست؟
KAIZEN
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳مشکلات کیفی اون زمان قابل توجیه است
تازه خودروسازی رو شروع کرده بودیم و مهارت خاصی نداشتیم
تمام پروسه کنترل کیفی دستی بود
بطوری که برخی از برندهای قدیمی هم در آن زمان مشکلات مونتاژی داشتند.
حتی چینیها تا کمتر از ۱۰ سال پیش کلی مشکلات مونتاژی داشتند
اما الان با این ساختار مدیریتی که فقط بفکر پوله اصلا نباید انتظار کیفیت داشته باشیم چون هدف فقط فروش به قیمت هرچه بیشتره
B
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اونزمان هم قابل توجیه نبود میدونی چرا ؟ چون اون زمان عوارض و گمرک برای ماشینای خارجی و وارداتی گذاشته بودن و مروم رو سوق میدادن سمت خودروی تولید ملی با توجه به متن مقاله گویا این مشکلات بعد ها اضافه سد و دلیلس اون موقع هم بوجود آوردن انحصار بود
کیانوش
۹ آذر ۱۴۰۳ببین توجیه نیست ولی صنعت خودرو سازی که اون زمان عمرش به ده سال هم نرسیده بود رو قطعا نباید با الان قیاس کرد اون زمان پیکان تو هیمن ایران داشت با حضور برند های خارجی حتی تو خوردو های ارزون ژیان تولید سیتروئن رو داشتیم تو ایران رقابت میکرد ولی الان اینا پنج ده است بازار رو گرفتن و به فکر توسعه که نیستن هیچ به کیفیت مونتاژ و قطعات هم نمیرسد
دیا
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳روزنامه دقیقا ماله بعد از انقلابه. یک یا دو سال بعد از انقلاب. یعنی این مشکلات دقیقا بعدا از انقلاب به وجو امده که صدای مردم در امده
حمید
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا شفات بده، پیکان فقط یه دوره به بی کیفیتی معروف بوده که اونم حدود سال ۵۴، ۵۵ و ۵۶ بود که معروف شده بود که در ماشینو باید چندبار بکوبی تا بسته شه!
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳شما یه بار هم تو عمرت پیکان سوار نشدی
۹۹ درصد مشکلای الان ما مال بعد از سال ۵۸ هست
نکنه الان خودروهای امروزی وکیوم دارن؟
شما اگه ادعای تولید با کیفیت دارید خودتون اونموقع یه ماشین خوب میساختید هنوزم دارید اشغال و بی کیفیت درست میکنید تو یه بار هم تو عمرت ماشین ایرانی سوار نشدی
کیانوش
۹ آذر ۱۴۰۳یعنی واقعا کیفیت پیکان های پنجاه هشت و و نه و شت بهتر از قبل انقلاب بود؟!!!!عجیبه واقعا عجیبه من نمیگم پیکان های قبل انقلاب کیفیتشون در حد بنز بوده اما این دیگه مسخره است هر کس ی دره راجب ایرانخودرو خونده باشه راجب اون همه مشکل تو اوایل انقلاب میدونه
مهدی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا دو سه سال بعد از فاجعه
𝐀𝐥𝐢
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ای کاش ایرانخودرو با همون پیکان به تاریخ می پویست حداقل بهتر از این بود که الان با حلبی خودرو بسازن
MehdiTurbo
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اون بنده خدا نسبت به پیکان انگلیسی اون زمان نسبت به رقباش ایراد گرفته نمیدونم زنده است یا نه ولی اگه زنده است بیاد از خودروهای چینی تو ایران نسبت به رقباش بگه برامون 😂
روحش شاد و یادش گرامی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه زنده باشه ممکنه جانباز باشه و حواله جانبازی گیرش بیاد
البته اونایی که جانباز واقعین ماشیناشون از مدل 85 پایین تره و اکثرشون فوت شدن
کیانوش
۹ آذر ۱۴۰۳خدایش امیدوارن هر کی بوده این روزارو ندیده باشه واقعا باز آقا پیکان بود و ی زیان واسه قشر صعیف و یا قشر تازه متوسط شده قبل انقلاب لااقل بدون دردسر میشد خریدش باوجود همه مشکلات کیفیتشون وصع بازار اینجور نبود که گیر این دلال های از خدا بی خبر و هزار تا شرکت چینی فروش باشی خوب یا بد تو ی روز میتونستی بی دردسر ی ماشین بخری با قیمتی مشخص اجباری هم واسه خرید پیکان نبود اگر جرئت رو داشتی همون چند سال آخر پهلوی که نفت گرون شده بود و بانک ها به هر الاغی وام میدادن میتونستی بازم بخری با وام اشتباه اصلی حکومت این بود که اضافه بودجه ای که از فروش گرون تر نفت بدست آورد اومد ریخت تو بازار ازی طرف باعث تورم شد از ی طرف هر خری میتونست وام بگیره و اون وام رو ببره خرج فعالیت های مثلا فلانی بکنه فکر کن بازاری های امروز که شب و روز مینالند اون موقع از بس توشون پر بود چند ماه چند ماه اعتصاب میکردن و هم زمان خرج هم میکردن واسه داداش های خلقیشون اینم از شانس ماست که بازاری چپی هیچ جای دنیا نبود جز ایران
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳تیتر روزنامه کیهان در فردای این روز.چشم عباس آقااا.
حمید
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳احتمالاً ایراد ها درسته و یقیناً تاریخ ۴۲ سال پیش اشتباهه، احتمالاً مربوط به خیلی قبل تر از این حرف هاست.
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳دقت کردید عمر قدیمی ترین پیکان حدود ۶۰ سال هست؟!
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳همین؟😂😂
جوری میگی انگار ما اینجا ماشینامون برات هایده میخونن
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳برات از وسط نصف میشن
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳همین؟😂😂
جوری میگی انگار ما بعد پنجاه سال اینجا ماشینامون برات هایده میخونن😂
زیزیگولو
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به هیچکس پوشیده نیستش که در شرایط فعلی بیشتر خودروهای داخلی از حداقل سطح کیفی برخوردار هستن و اتفاقاً به نظر من همون ۴۰ سال پیش کیفیت ماشینای ایرانخودرو خیلی بالاتر از الآن بوده
ممد ژانگولر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳پیکان دوتا مشکل اساسی داشت یکی بخاطر جعبه فرمونش که رو هوا بود یکی هم بدرد سرما و برف نمیخورد و لیز میخوردو رو هوا بود .هیلمن هم مشکل فرمون داشت و کلا جعبه فرمون نداشت .ولی برای تولید کننده ماشین هلو برو تو گلویی بود و ساخت پیچیده ایی نداشت .
سینا.F
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳پروژه هیلمن هانتر یه پروژه شکست خورده بود که توسط برادران خیامی که نفوظ داشتند در دربار، به ایران راه پیدا کرد. اما شاید میشد با صرف کمی وقت و هزینه و فرایند کاغذ بازی(نسبت به اون زمان که تحریم نبودیم هنوز) بجای این آهن پاره انگلیسی، مثلا شورلت رامبلر(آریا) رو بعنوان خودروی ملی و اقتصادی مونتاژ کنند. ضمن اینکه ایران کشوریه گرمسیری! از هر راننده سالمندی راجع به پیکان پرسیدم، اکثرشون از گرم نکردن بخاریش تو زمستون و آب پز شدن تو گرمای تابستون گله مند بودن.
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳پیکان سنش تقریبا اندازه آریا هست
ولی قیمت آریا خب گرونتر هست
سهیل
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳هرچی بود از محصولات فعلی ایران خودرو خیلی بهتر بود بدنه اش مثل پارس حلبی نبود متریال داخل کابینش مثل ماشین های امروز ایران خودرو از پلاستیک بازیافتی نبود و ضمنا اگر الان ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک را بخواهیم بگیم ایرادات پیکان چند دهه پیش اصلا در مقابلش چیزی نیست
سینا.F
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش پیکان یه پروژه رها شده توسط خوده انگلیس بود و ایران بخاطر ارزون بودنش دست گذاشت روش. دلیل نمیشه خودروی اقتصادیه ایده آلی بوده باشه. کشور ما در اون زمان تحریم نبود و روابط خوبی با جهان غرب داشت.
بنظرت نمیشد بجای انتخاب هیلمن هانتر، یک خودروی اقتصادیه دیگری رو انتخاب کنند که لااقل کولر و بخاری درست حسابی داشته باشه؟! یه خودروی مثل مثلا شورلت رامبلر که تو ایران مونتاژ شد اما کاش بجای این آهن پاره.
BMW
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳دنیا رو چقدر زود گذشت
داود
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳این روزنامه نشون میده فقط ایرادات مربوط به مونتاژ بوده و البته اینم بعد انقلاب ایجاد شده، اون بنده خدا نمیدونست من سال ۱۴۰۰ پژو ۲۰۷ صفر از کارخونه قراره تحویل بگیرم توش کمپرسور کولر یادشون رفته باشه بزارن و از سقف آب بده و چهار ماه تو نمایندگی های مختلف منتظر رسیدن کمپرسور باشم 😂
میرزا قاسمی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مشکل همیشه از اونجاست که مردم هیچ تاثیر در انتخاب خودرو ملی قیمت کالا و مسکن سیاست کشور روش زندگی ندارن و مثل یک ترسو همش رو به دولت سپردن
حسین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳به امید روزی که درب شرکتهای ایرانخودرو و سایپا تا اطلاع ثانوی بتن ریزی بشه دور کارخونه هاش سیم خاردار بکشن تا تبدیل بشن به نماد نابودی صنعت یک مملکت.
انسانیت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام..این مطلب واسه سال ۱۳۶۲ در روزنانه چاپ کردیده و در سال ۱۳۶۰ بخاطر جنگ و تحریم حتی نزدیک به ورشکستگی کامل بوده…تو گوگل سرچ کنین متوجه میشین..پس ربطی به قبل انقلاب نداره ..پس ……