ایران خودرودنده عقبهفته نامه

ایرادهایی که یک مشتری ۴۲ سال پیش از پیکان گرفته بود

ایرادات پیکان در روزنامه!

موضوع کیفیت بد خودروهای ایرانی یک مبحث پرچالش است و در طول سال‌ها به یکی از موضوعات داغ در میان مشتریان این خودروها تبدیل شده است. وجود این مشکل دلایل مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

۱. تحریم‌: تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران یکی از عوامل اصلی است که تأثیر مستقیم بر صنعت خودروسازی داشته است. تحریم‌ها منجر به دشواری‌های متعدد در واردات قطعات با کیفیت و فناوری‌های جدید شده و بر میزان سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر گذاشته است.

۲. استفاده از فناوری‌های قدیمی: برخی از خودروسازان ایرانی همچنان از فناوری‌ها و طرح‌های قدیمی برای تولید خودرو استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند به کاهش کیفیت و عملکرد خودرو منجر شود.

۳. کنترل کیفیت نامناسب: یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت پایین خودروهای ایرانی، نبود یا ضعف در سیستم‌های کنترل کیفیت در خطوط تولید است. این مسئله منجر به آن می‌شود که خودروها با ایرادات مختلفی به بازار عرضه شوند.

۴. کمبود رقابت: محدودیت در واردات خودرو و همچنین حمایت‌های دولتی از شرکت‌های خودروسازی داخلی، باعث شده است رقابت در بازار داخلی کم و در نتیجه انگیزه برای بهبود کیفیت و ارتقاء استانداردها پایین باشد.

۵. مشکلات مدیریتی و ساختاری: مسائل مدیریتی، فقدان برنامه‌ریزی صحیح و نبود استراتژی‌های کارا در برخی شرکت‌های خودروساز داخلی نیز به این مشکلات دامن زده‌اند.

۶. محدودیت منابع: کمبود منابع مالی و مواد اولیه با کیفیت برای تولید نیز یکی از چالش‌های عمده پیش روی خودروسازان است.

بهبود کیفیت خودروهای ایرانی نیازمند تغییرات اساسی در سیستم‌های مدیریتی، کنترل کیفیت، فناوری و رویکردهای ساختاری در صنعت خودروسازی ایران است. همچنین، افزایش رقابت در بازار داخلی و کاهش وابستگی به مدل‌ها و فناوری‌های قدیمی از طریق سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه می‌تواند راهکارهایی برای بهبود این شرایط باشد.

در این مقاله از سری مقالات هفته نامه پدال قصد داریم ۴۲ سال به عقب برگردیم و ایراداتی که یک مشتری از پیکان گرفته و در روزنامه چاپ شده را با هم ببینیم. با پدال همراه باشید.

همچنین بخوانید: تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)

تاریخچه پیکان

پیکان یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین خودروها در تاریخ صنعت خودروسازی ایران است که توسط شرکت ایران خودرو تولید شده است. تولید پیکان در سال ۱۳۴۶ شمسی آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت. این خودرو بر پایه مدل هیلمن هانتر (Hillman Hunter) از شرکت روتس انگلستان ساخته شده بود. پیکان با توجه به قیمت مناسب، دسترسی آسان به قطعات یدکی و تعمیرپذیری بالا، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایرانی تبدیل شد و نقش مهمی در پیشرفت صنعت خودرو و همچنین حمل و نقل شهری و بین‌شهری در ایران ایفا کرد.

پیکان در مدل‌ها و ورژن‌های مختلفی از جمله سدان، استیشن و وانت تولید شده است و بخشی از خط تولید پیکان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی به کشورهای دیگر مانند مصر صادر می‌شد.به تدریج با رشد صنعت خودرو و ورود خودروهای مدرن‌تر به بازار، پیکان کمتر مورد توجه قرار گرفت و در نهایت تولید آن در سال ۱۳۸۴ به اتمام رسید. با این وجود، پیکان همچنان به عنوان یک نماد فرهنگی و بخشی از تاریخچه صنعتی ایران باقی مانده است.

تولید پیکان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌آید و باعث شد تا ایران خودرو به عنوان یکی از بازیگران اصلی در این حوزه مطرح شود. پیکان در همه جای ایران، از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاها، حضور داشت و به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل روزانه شناخته می‌شد. بسیاری از خانواده‌ها خاطرات خانوادگیشان را با پیکان پیوند زده‌اند، از مسافرت‌های درون شهری گرفته تا سفرهای طولانی و تعطیلات. با پایان یافتن دوران تولید پیکان، این خودرو همچنان به عنوان یک نشانه و نماد در تاریخ و فرهنگ ایران باقی مانده است. هرچند نمی‌توان تاثیرات و جایگاه آن را در تک تک جنبه‌های زندگی ایرانیان فراموش کرد.

همچنین بخوانید: بازسازی جذاب آخرین نمونه هیلمن GT؛ پیکان جوانان بریتانیایی

ایرداتی که ۴۲ سال پیش از پیکان گرفته شد و در روزنامه چاپ شد!

در تصویر زیر می‌توانید ۷ اشکالی که یکی از مشتریان پیکان به نام عباس مشتجابی از این خودرو گرفته را مشاهده کنید:

در نظر شما مخاطبین عزیز پدال در مورد این اشکالات در خودروهای قدیمی و جدید ایران چیست؟

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۲ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. KAIZEN

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    مشکلات کیفی اون زمان قابل توجیه است
    تازه خودروسازی رو شروع کرده بودیم و مهارت خاصی نداشتیم
    تمام پروسه کنترل کیفی دستی بود
    بطوری که برخی از برندهای قدیمی هم در آن زمان مشکلات مونتاژی داشتند.
    حتی چینیها تا کمتر از ۱۰ سال پیش کلی مشکلات مونتاژی داشتند
    اما الان با این ساختار مدیریتی که فقط بفکر پوله اصلا نباید انتظار کیفیت داشته باشیم چون هدف فقط فروش به قیمت هرچه بیشتره

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. B

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (880 ديدگاه)

      اونزمان هم قابل توجیه نبود میدونی چرا ؟ چون اون زمان عوارض و گمرک برای ماشینای خارجی و وارداتی گذاشته بودن و مروم رو سوق میدادن سمت خودروی تولید ملی با توجه به متن مقاله گویا این مشکلات بعد ها اضافه سد و دلیلس اون موقع هم بوجود آوردن انحصار بود

      موافقم 8
      مخالفم 17
    2. دیا

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      روزنامه دقیقا ماله بعد از انقلابه. یک یا دو سال بعد از انقلاب. یعنی این مشکلات دقیقا بعدا از انقلاب به وجو امده که صدای مردم در امده

      موافقم 16
      مخالفم 8
      1. حمید

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        خدا شفات بده، پیکان فقط یه دوره به بی کیفیتی معروف بوده که اونم حدود سال ۵۴، ۵۵ و ۵۶ بود که معروف شده بود که در ماشینو باید چندبار بکوبی تا بسته شه!

        موافقم 7
        مخالفم 16
        1. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4948 ديدگاه)

          شما یه بار هم تو عمرت پیکان سوار نشدی
          ۹۹ درصد مشکلای الان ما مال بعد از سال ۵۸ هست
          نکنه الان خودروهای امروزی وکیوم دارن؟
          شما اگه ادعای تولید با کیفیت دارید خودتون اونموقع یه ماشین خوب می‌ساختید هنوزم دارید اشغال و بی کیفیت درست میکنید تو یه بار هم تو عمرت ماشین ایرانی سوار نشدی

          موافقم 23
          مخالفم 3
    3. مهدی

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      دقیقا دو سه سال بعد از فاجعه

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    ای کاش ایرانخودرو با همون پیکان به تاریخ می پویست حداقل بهتر از این بود که الان با حلبی خودرو بسازن

    موافقم 21
    مخالفم 2
  3. MehdiTurbo

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    اون بنده خدا نسبت به پیکان انگلیسی اون زمان نسبت به رقباش ایراد گرفته نمیدونم زنده است یا نه ولی اگه زنده است بیاد از خودروهای چینی تو ایران نسبت به رقباش بگه برامون 😂
    روحش شاد و یادش گرامی

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4948 ديدگاه)

      اگه زنده باشه ممکنه جانباز باشه و حواله جانبازی گیرش بیاد
      البته اونایی که جانباز واقعین ماشیناشون از مدل 85 پایین تره و اکثرشون فوت شدن

      موافقم 17
      مخالفم 3
  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    تیتر روزنامه کیهان در فردای این روز.چشم عباس آقااا.

    موافقم 16
    مخالفم 7
  5. حمید

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    احتمالاً ایراد ها درسته و یقیناً تاریخ ۴۲ سال پیش اشتباهه، احتمالاً مربوط به خیلی قبل تر از این حرف هاست.

    موافقم 11
    مخالفم 8
    1. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4948 ديدگاه)

      دقت کردید عمر قدیمی ترین پیکان حدود ۶۰ سال هست؟!

      موافقم 13
      مخالفم 1
  6. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4948 ديدگاه)

    همین؟😂😂
    جوری میگی انگار ما اینجا ماشینامون برات هایده میخونن

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4948 ديدگاه)

      برات از وسط نصف میشن

      موافقم 9
      مخالفم 1
  7. ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4948 ديدگاه)

    همین؟😂😂
    جوری میگی انگار ما بعد پنجاه سال اینجا ماشینامون برات هایده میخونن😂

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. زیزیگولو

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    به هیچکس پوشیده نیستش که در شرایط فعلی بیشتر خودروهای داخلی از حداقل سطح کیفی برخوردار هستن و اتفاقاً به نظر من همون ۴۰ سال پیش کیفیت ماشینای ایرانخودرو خیلی بالاتر از الآن بوده

    موافقم 21
    مخالفم 1
  9. ممد ژانگولر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4151 ديدگاه)

    پیکان دوتا مشکل اساسی داشت یکی بخاطر جعبه فرمونش که رو هوا بود یکی هم بدرد سرما و برف نمیخورد و لیز میخوردو رو هوا بود .هیلمن هم مشکل فرمون داشت و کلا جعبه فرمون نداشت .ولی برای تولید کننده ماشین هلو برو تو گلویی بود و ساخت پیچیده ایی نداشت .

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. سینا.F

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      پروژه هیلمن هانتر یه پروژه شکست خورده بود که توسط برادران خیامی که نفوظ داشتند در دربار، به ایران راه پیدا کرد. اما شاید میشد با صرف کمی وقت و هزینه و فرایند کاغذ بازی(نسبت به اون زمان که تحریم نبودیم هنوز) بجای این آهن پاره انگلیسی، مثلا شورلت رامبلر(آریا) رو بعنوان خودروی ملی و اقتصادی مونتاژ کنند. ضمن اینکه ایران کشوریه گرمسیری! از هر راننده سالمندی راجع به پیکان پرسیدم، اکثرشون از گرم نکردن بخاریش تو زمستون و آب پز شدن تو گرمای تابستون گله مند بودن.

      موافقم 8
      مخالفم 12
      1. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4948 ديدگاه)

        پیکان سنش تقریبا اندازه آریا هست
        ولی قیمت آریا خب گرونتر هست

  10. سهیل

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هرچی بود از محصولات فعلی ایران خودرو خیلی بهتر بود بدنه اش مثل پارس حلبی نبود متریال داخل کابینش مثل ماشین های امروز ایران خودرو از پلاستیک بازیافتی نبود و ضمنا اگر الان ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک را بخواهیم بگیم ایرادات پیکان چند دهه پیش اصلا در مقابلش چیزی نیست

    موافقم 17
    مخالفم 3
    1. سینا.F

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      داداش پیکان یه پروژه رها شده توسط خوده انگلیس بود و ایران بخاطر ارزون بودنش دست گذاشت روش. دلیل نمیشه خودروی اقتصادیه ایده آلی بوده باشه. کشور ما در اون زمان تحریم نبود و روابط خوبی با جهان غرب داشت.
      بنظرت نمیشد بجای انتخاب هیلمن هانتر، یک خودروی اقتصادیه دیگری رو انتخاب کنند که لااقل کولر و بخاری درست حسابی داشته باشه؟! یه خودروی مثل مثلا شورلت رامبلر که تو ایران مونتاژ شد اما کاش بجای این آهن پاره.

      موافقم 7
      مخالفم 11
  11. BMW

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    دنیا رو چقدر زود گذشت

    موافقم 6
    مخالفم 1
  12. داود

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این روزنامه نشون میده فقط ایرادات مربوط به مونتاژ بوده و البته اینم بعد انقلاب ایجاد شده، اون بنده خدا نمیدونست من سال ۱۴۰۰ پژو ۲۰۷ صفر از کارخونه قراره تحویل بگیرم توش کمپرسور کولر یادشون رفته باشه بزارن و از سقف آب بده و چهار ماه تو نمایندگی های مختلف منتظر رسیدن کمپرسور باشم 😂

    موافقم 13
    مخالفم 1
  13. میرزا قاسمی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل همیشه از اونجاست که مردم هیچ تاثیر در انتخاب خودرو ملی قیمت کالا و مسکن سیاست کشور روش زندگی ندارن و مثل یک ترسو همش رو به دولت سپردن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  14. حسین

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به امید روزی که درب شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا اطلاع ثانوی بتن ریزی بشه دور کارخونه هاش سیم خاردار بکشن تا تبدیل بشن به نماد نابودی صنعت یک مملکت.

    موافقم 12
    مخالفم 2
  15. انسانیت

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام..این مطلب واسه سال ۱۳۶۲ در روزنانه چاپ کردیده و در سال ۱۳۶۰ بخاطر جنگ و تحریم حتی نزدیک به ورشکستگی کامل بوده…تو گوگل سرچ کنین متوجه میشین..پس ربطی به قبل انقلاب نداره ..پس ……

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا