هفته نامه

10 افسانه مشهور درباره موتور دیزلی که نادرست هستند!

موتور دیزلی سابقه زیادی در صنعت حمل‌ونقل دارد و به همین خاطر افسانه‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته‌اند که بسیاری از آن‌ها شاید واقعیت نداشته باشند.


رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن تأثیر زیادی روی فروش خودروهای دیزلی گذاشت و بیشتر مشتریان از چنین خودروهایی روی گردان شدند اما دیزلی‌ها همچنان گزینه اول خودروهای سنگین هستند و در برخی کشورها به ویژه کشورهای اروپایی طرفداران خاص خود را دارند. موتورهای دیزلی به خاطر توانایی‌های خود در کشیدن محموله‌های سنگین شناخته شده‌اند هرچند ویژگی‌های خاص دیگری هم دارند. گاهی اوقات فردی اطلاعات نادرستی را از منابع ناموثق به دست می‌آورد و آن را منتشر می‌کند. برخی جزئیات موتورهای دیزلی هم شاید چند دهه قبل درست بوده‌اند اما با پیشرفت تکنولوژی این جزئیات دیگر صحیح نیستند. در این میان افسانه‌های نادرست زیادی هم در مورد این نیروگاه‌های آهنین منتشر شده که ما می‌خواهیم آن‌ها را رد کنیم.

هزینه نگهداری بیشتر

در زمان انتخاب نوع خودرو، پول فاکتور مهمی خواهد بود. در این بخش خودروهای دیزلی به‌طور خودکار بخشی از امتیاز لازم را از دست می‌دهند زیرا در مقایسه با خودروهای بنزینی هزینه‌های نگهداری بیشتری دارند. به‌طورکلی مردم انتظار دارند بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار بیشتر صرف هزینه‌های یک وانت پیکاپ دیزلی کنند. طبیعتاً در درازمدت هزینه‌های بیشتری نیز وجود خواهند داشت و بسیاری از مردم تصور می‌کنند موتورهای دیزلی هزینه‌های نگهداری بیشتری دارند اما باید دقیق‌تر به این مسئله نگاه کرد. با اینکه قطعات و هزینه تعمیر موتورهای دیزلی بیشتر است اما دوام این موتورها بیشتر است چراکه قطعات کمتری دارند. برای مثال موتورهای دیزلی فاقد شمع هستند و عمل جرقه‌زنی با فشرده‌سازی مخلوط سوخت و هوا صورت می‌گیرد. بسیاری از موتورهای بنزینی معمولاً تا حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر کار می‌کنند و پس از آن باید بازسازی کاملی را تجربه کنند اما دوام موتورهای دیزلی بسیار بیشتر است.

صدا و آلایندگی زیاد

این موضوع قبلاً صحیح بوده است. موتورهای دیزلی قدیمی آلاینده‌تر بوده‌اند و مردم اغلب با دیدن کامیون‌های بزرگ و قدیمی که توده عظیمی از دود تولید کرده‌اند فکر می‌کنند همه موتورهای دیزلی همین‌گونه هستند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی موتورهای دیزلی بسیار بهتر شده‌اند و می‌توان آن‌ها را با نمونه‌های بنزینی مقایسه کرد. قانون سیاست انرژی سال ۲۰۰۵ آمریکا باعث تصویب قانون کاهش آلایندگی دیزلی نیز شد که نتیجه آن ظهور تکنولوژی‌های جدید بود.

جهت مطالعه بیشتر: سیستم EGR موتور دیزلی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

کمیاب بودن گازوئیل

جایگاه سوخت همه‌جا وجود دارد اما همه آن‌ها گازوئیل عرضه نمی‌کنند. به همین خاطر برخی افراد درباره یافتن سوخت خودروهای دیزلی نگران هستند اما در اکثر موارد این ترس بی‌جاست. شاید گازوئیل همه‌جا موجود نباشد اما قطعاً کمیاب نیست. تکنولوژی خودروهای دیزلی محو نخواهد شد و بسیاری از شهرها همچنان به عرضه سوخت این وسایل حمل‌ونقل ادامه خواهند داد.

قدرت کمتر موتورهای دیزلی

از جمله مزایای موتور دیزلی در مقایسه با نمونه بنزینی می‌توان به قدرت و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتر اشاره کرد. قبلاً در مقاله‌ای به دلیل گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی اشاره کرده‌ایم. سوخت گازوئیل حدود ۱۱ درصد انرژی بیشتری نسبت به بنزین دارد و محفظه احتراق موتور دیزلی می‌تواند به دمای بیشتری رسیده و سوخت را مشتعل کند که به رانندگان اجازه می‌دهد بارهای سنگین را جابجا کنند. توربوشارژر نیز در اکثر موتورهای دیزلی بکار رفته تا هوا را قبل از ورود به محفظه احتراق فشرده کند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، افسانه قدرت کمتر خودروهای دیزلی نادرست خواهد بود.

همچنین بخوانید: چرا کامیون‌ها از موتورهای دیزلی استفاده می‌کنند؟

فورد مالک موتورهای کامینز

دیدن اینکه داستان مالکیت فورد بر موتورهای کامینز چقدر گسترده بوده و همچنان هم ادامه دارد عجیب است. حتی در نقطه‌ای از تاریخ فورد مالک کامینز نبوده است. نزدیک‌ترین ارتباط بین دو شرکت به سال ۱۹۹۰ مربوط می‌شود که فورد حدود ۱۱ درصد از سهام کامینز را خریداری کرد اما این میزان خرید باعث نشد فورد به سهامدار عمده کامینز تبدیل شود. در دهه ۹۰ میلادی برخی محصولات سنگین فورد با موتورهای کامینز عرضه شدند و احتمالاً همین موضوع جرقه افسانه نادرست یاد شده را زده است. در سال ۱۹۹۷ کامینز سهام فروخته شده به فورد را مجدداً خریداری کرد.

استارت دشوار موتورهای دیزلی در زمستان

داستان نادرستی که همچنان هم وجود دارد این است که شما باید قبل از رانندگی در زمستان موتور خودرو را به‌طور کامل گرم کنید؛ اما واقعیت این است که با کارکرد درجای خودرو به مدت چند دقیقه شاید آسیب بیشتری به خودرو وارد شود زیرا می‌تواند اصطکاک قطعات موتور را افزایش دهد. این افسانه درباره موتورهای دیزلی نیز وجود دارد. این نیروگاه‌های پرقدرت نیازمند ایجاد دمای بالا از طریق فشرده‌سازی هوا و سوخت هستند و شاید در زمستان کمی تلاش برای روشن کردن آن‌ها نیاز باشد اما استارت زدن آن‌ها دشوار نیست. اکثر خودروهای دیزلی مدرن به هیتر یا گرم کم بلوک موتور مجهز هستند و از نظر شروع به کار در هوای سرد مشکلی ندارند.

ایسوزو سازنده موتور دیزلی دورامکس

تصور نادرست دیگر این است که شرکت ایسوزو موتور دیزلی دورامکس را تولید می‌کند. برای توضیح این مسئله باید به سال ۱۹۹۸ بازگردیم که در آن زمان جوینت ونچری برای تولید مشترک موتورهای دیزلی پرقدرت بین ایسوزو و جنرال موتورز تشکیل شد. احتمالاً افسانه یاد شده از همین زمان شکل گرفته و با اینکه چند دهه قبل درست بوده اما مالکیت ایسوزو بر موتور دورامکس صحیح نیست. اگرچه ابتدا ایسوزو سهم ۶۰ درصدی از جوینت ونچر داشت اما در ادامه جنرال موتورز ۶۰ درصد سهام را در اختیار گرفت و ۴۰ درصد باقی مانده به ایسوزو رسید. در سال ۲۰۲۲ ایسوزو باقی مانده سهام خود را فروخت و بنابراین جنرال موتورز هم‌اکنون مالک کامل جوینت ونچر DMAX Ltd است. ایسوزو همچنان به تولید موتورهای دیزلی ادامه می‌دهد اما شرکای دیگری دارد.

روغن گیاهی جایگزین گازوئیل

همه می‌دانیم که هرگز نباید از بنزین بجای گازوئیل و برعکس استفاده کنیم اما یک افسانه نادرست این است که روغن گیاهی را می‌توان به جای گازوئیل استفاده کرد. با اینکه درست است سوخت‌های بیودیزل مخصوص حاوی روغن‌های گیاهی هستند اما نمی‌توان یک بطری از روغن گیاهی را خریداری کرد و درون باک خودروی دیزلی ریخت. مطالعات نشان داده‌اند روغن‌های گیاهی به‌طور قابل‌توجهی از عمر موتور می‌کاهند. اداره انرژی آمریکا با انتشار گزارشی این افسانه نادرست را رد کرده و گفته است تمامی روغن‌های گیاهی در مقایسه با گازوئیل ویسکوزیته بیشتری دارند و بیشتر با اکسیژن واکنش نشان می‌دهند. روغن گیاهی شاید برای استفاده کوتاه‌مدت مشکلی نداشته باشد اما استفاده کامل از آن بجای سوخت غیرقانونی است.

همچنین بخوانید: چگونه گازوئیل بی کیفیت و ناخالص را تشخیص دهیم؟

ضعف موتور دیزلی در ارتفاعات

خودروهای دیزلی در ارتفاعات بالا تحت‌فشار قرار می‌گیرند زیرا نیازمند نسبت مشخصی از هوا و سوخت هستند. از آنجایی که با افزایش ارتفاع از فشار و تراکم هوا کاسته می‌شود بنابراین برخی خودروهای بنزینی دچار مشکل می‌شوند. همین موضوع باعث شده برخی افراد فکر کنند موتورهای دیزلی هم مشکل مشابهی دارند اما واقعیت این است که کامیون‌ها یا وانت‌های دیزلی در ارتفاعات مشکلی نخواهند داشت. البته فاکتورهای متنوعی عملکرد یک موتور در ارتفاعات را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما وانت‌های دیزلی برای چنین شرایطی بهتر مهیا شده‌اند.

مطلوب بودن کارکرد درجای موتور دیزلی

به‌طورکلی نیازی به کارکرد درجای زیاد موتور بنزینی یا دیزلی نیست. البته شرایطی همچون گیر کردن در ترافیک وجود دارد که چنین شرایطی را ناگزیر می‌کند اما در شرایط عادی بهتر است موتور خودرو را خاموش کرد. همان‌طور که گفته شد نیازی به درجا کار کردن موتور دیزلی در زمستان برای گرم کردن آن نیست. این کار علاوه بر افزایش مصرف سوخت و آلایندگی باعث استهلاک قطعات موتور نیز می‌شود. چنین کاری در برخی کشورها حتی غیرقانونی بوده و باعث جریمه می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا