برای بسیاری از خریداران خودرو این سؤال مهم وجود دارد که تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار ناشی از چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال حتماً با ما همراه باشید.
صنعت خودروی کشور با انتقادهای فراوانی روبرو بوده است اما این انتقادات در چند سال اخیر و همزمان با پرواز قیمتها و درعینحال کاهش کیفیت محصولات تولیدی به بالاترین حد ممکن رسیده است. امروز اگر خریدار و مصرفکننده خودرو به دنبال خرید خودرویی از رده خارج و قدیمی جهت استفاده شخصی باشد میبایست چندین ماه و سال در نوبت بماند و جالب آنکه مشخص هم نیست خودروی خود را با چه قیمت و آپشنی تحویل خواهد گرفت. در برخی موارد حتی نوع خودروی تحویلی نیز مشخص نیست!
تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار ناشی از چیست؟
اگر اخبار مربوط به خودرو و قیمت آن را دنبال کرده باشید حتماً متوجه این موضوع شدهاید که تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار سر به فلک میکشد. در واقع در برخی موارد حتی قیمت بازاری یک خودرو چندین برابر قیمت آن در کارخانه است و خریداران واقعی نیز شاید حتی نتوانند آن خودرو را از خود کارخانه تهیه کنند. همین تفاوت زمینهساز دلالی و واسطهگری شدیدی در بازار شده است و اکثر افراد پس از تحویل خودرو از کارخانه به امید سود بیشتر خودروی خود را در بازار به فروش میرسانند؛ اما چه عواملی باعث میشوند چنین شکاف قیمتی از کارخانه تا بازار به وجود آید؟ برای یافتن پاسخ سؤال همراه ما باشید.
- تقاضای انباشته شده و تولید محدود
مسئله عرضه و تقاضا نه تنها برای خودرو بلکه برای هر کالای دیگری اهمیت دارد و با کاهش عرضه و افزایش تقاضا شاهد رشد قابلتوجه قیمتها خواهیم بود. این موضوع در صنعت خودرو به خوبی خودش را نشان میدهد. مشکلات تحریم، راندمان پایین تولید، عدم رغبت تولیدکننده به عرضه خودرو با قیمت مصوب و… باعث میشوند میزان تولید خودرو کاهش یابد و در همین حین مشتریان زیادی به دنبال خرید خودرو هستند که در نهایت باعث به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا میشود. با افزایش شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودروها افراد زیادی به امید کسب سودهای کلان سرمایه خود را راهی این بخش بازار میکنند و قیمتها نیز روز به روز افزایش پیدا میکند. از طرف دیگر خودروسازان نیز محصولی برای تحویل فوری ندارند و افرادی که به دنبال خرید خودرو باشند میبایست چندین ماه و سال در صف بمانند. مجموع این شرایط باعث تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار میشود.
- عدم واردات چندین ساله خودرو
چندین سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع است و به همین خاطر ناترازی عرضه و تقاضا شدیدتر شده است. واردات خودرو با قیمتهای مناسب میتوانست بخشی از کمبودهای بازار را برطرف کرده و از طرف دیگر خودروسازان داخلی را مجبور به ارتقا کیفیت تولیدات خود کند اما این اتفاق رقم نخورد. البته چندین ماه است که اخباری درباره حضور خودروهای وارداتی نو و دستدوم در بازار به گوش میرسد اما فعلاً چیزی بهصورت واقعی رخ نداده و اگر هم خودرویی وارد شود قطعاً از دسترس اکثر خریداران خارج خواهد بود.
- جولان دلالان در بازار
با وجود شرایطی که ذکر شد زمینه برای حضور دلالان فراهم خواهد شد چراکه میتوانند با روشهای گوناگون خودرو را از کارخانه خریداری کرده و با قیمت بالاتر به خریداران واقعی در بازار بفروشند. گاهی اوقات همین دلالان با قیمت سازیهای کاذب باعث افزایش شدید قیمت خودروها در بازار شدهاند.
- انتظارات تورمی و شرایط اقتصادی
متأسفانه خودرو در کشور ما برخلاف اکثر کشورهای دنیا به محصولی سرمایهای تبدیل شده است. با توجه به افزایش قیمت همه کالاها در کشور قیمت خودرو نیز افزایش مییابد و از طرف دیگر انتظارات تورمی نیز مزید بر علت خواهد بود. در این شرایط قیمت خودروها در کارخانه ثابت است اما قیمت بازار روزبهروز افزایش پیدا میکند. همچنین نرخ ارز نیز تأثیر مستقیمی روی بازارهای گوناگون از جمله خودرو دارد و با اندکی افزایش در نرخ ارز شاهد جهش قیمت خودروها در بازار هستیم.
مواردی که ذکر شد تنها بخشی از دلایل تفاوت قیمت کارخانه ماشین و قیمت بازار هستند. به نظر ما مهمترین راهکار حل این مشکل افزایش تولید از سمت خودروسازان داخلی و آزادسازی واردات خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت است تا به این ترتیب هم نیاز انباشته شده چند سال اخیر پاسخ داده شود و هم خودروسازان داخلی با حس کردن وجود رقیبی قوی به نام خودروهای وارداتی تکانی به خود داده و محصولاتی بهروزتر و ایمنتر برای مردم کشورمان تولید کنند. تا زمانی که افزایش تولید و پاسخ به تقاضاها رخ ندهد هرگونه راهکار دیگر از جمله نزدیک کردن قیمتهای کارخانه به بازار جواب نخواهد داد چراکه قیمت بازار نیز همگام با افزایش قیمت کارخانه افزایش خواهد یافت. امید است وضعیت صنعت و بازار خودروی کشور طی اقدامات کارشناسی بهبود یابد.
برای اطلاع از قیمت روز خودروهای بازار ایران می توانید لینک مربوط به آن را دنبال کنید.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ناشی از شرایط آب و هوایی بَد و سونامی سال ۲۰۱۱ جاپِن هست !!!
F22RAPTOR
۱۹ مرداد ۱۴۰۲عرضه قطره چکانی کارخانه ها به بازار
و ایجاد قشر مظلوم و سختکوش دلالان
البت همه الان یه پا دلالن واسه خودشون
امیر
۱۹ مرداد ۱۴۰۲دوستان شرمنده بابت اسپم
من حدود 400 میلیون بودجه دارم و علاقه ای به ماشینای ایرانی ندارم میخواستم ببینم از بین اینا کدوم انتخاب کنم؟
بیوک
شورولت نوا
جیپ شهباز / صحرا
گلف نسل 2
فولکس گل
نیسان آلتیما
تویوتا کریسیدا
کیا ریو
مزدا 323
شاهین
۱۹ مرداد ۱۴۰۲من خودم باشم یه ریو تمیز میگیرم یه چند ده میلیون تومنی هم میمونه تو جیبم. البته پیدا کردن نمونه های تمیزش سخته.
سروش
۱۹ مرداد ۱۴۰۲شما اول باید ببینی هدفت از ماشین خریدن چیه؟ شهری؟ مسافرت؟ آفرود؟ کلاسیک؟ چون هر کدوم از اینایی که نام بردید دنیای خودشون رو دارن. مثلا اگه ماشین زیر پایی میخواید که سالی حداقل ۲۰ هزار تا باهاش برید گزینههای کلاسیک رو باید خط بزنید. ماشین خانواده/شهری/مسافرت مزدا و ریو خوبن
نویدی
۱۹ مرداد ۱۴۰۲توی این لیست مزدا 323
ولی باید صد تومن دیگه هم توی جیبت باشه برای تعمیراتشون.
خریدن اینجور ماشینا ریسکه.
Saeed
۱۹ مرداد ۱۴۰۲به هیچ وج فولکس گل نخر قیمت لوازم خیای بالاست تازه اگه پیدا شه
به نظر من یه گالانت بخر
لوازم هست زیادم جرون نیست
RIO
۱۹ مرداد ۱۴۰۲به نظر من کریسیدا
مانی
۱۹ مرداد ۱۴۰۲به نظرم یکی از دلائل مهم این قضیه به این بر میگردد که اکثریت مردم ما طی این سالها با ثبت نام و خرید فله ای و بی رویه به نحو عاشقانه ای از خودروسازان داخلی ما حمایت کردند.من معتقدم که مردم ما از هیچ صنعتی به اندازه خودروسازی داخلی طی این سالها حمایت نکردند.آنچه که امروز جلوی چشم ماست محصول دلبستگی شدید و حمایت های بی دریغ و چشم بسته همین مردم از این صنعت فشل و ناکارآمد است.شما اگر توجه بکنید می بینید که ده ها کارخانه و رشته صنعتی در دهه های اخیر در کشور ورشکسته شدند و از بین رفتند ولی خودروسازان ما روز به روز قوی تر و سرحال تر می شوند.علتش هم به این بر می گرده که مردم محصولات آنها شرکت ها را نخریدند ولی محصولات خودروسازان داخلی ما را چشم بسته و با آغوش باز و با شوق و ذوق فراوان خریدند و البته هر سال هم بیشتر خریدند.این قضیه ربطی هم به اجبار و این حرف ها ندارد.چون الان بسیاری از خانواده های شهر نشین ما 2 الی 3 خودرو در حیاط خانه خود دارند که محصول همین خودروسازان داخلی است.خودروسازی داخلی ما عینا محصول عملکرد همین مردمی هست که در فضای مجازی غرغر و انتقادات عادتی و الکی می کنند ولی در فضای حقیقی برای آنها صف های کیلومتری می بندند.
keyvan
۱۹ مرداد ۱۴۰۲قصدم مخالفت نیست ولی شما از نصف به بعدشرو دیدین. قبلشرو نگفتین که، دولت ماشینرو به کالای سرمایهای تبدیل کرده و خانوادهها برای اینکه همون یه ذره سرمایهای که دارن از بین نره مجبورن یه چیزی بخرن. اکثر مردم ایران زیر متوسط هستن و سرمایهشون همون ماشین داخلی میشه. حالا یه ماشین داشته باشن یا سه تا ماشین. میخوان یه جا سرمایه گذاری کنن و پولشون ارزشش از بین نره و یه سود کمی هم بکنن، فقط میتونن ماشین بخرن. همینقدر ساده. یعنی کاره دیگهای نمیتونن انجام بدن.
مازیار
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ناشی از چیست؟
ناشی از دهان های همیشه باز انواع و اقسام *** که خرج از ما بهترون میکنن و حتی اسم بیشترشون رو هم نمی دونیم
رضا
۱۹ مرداد ۱۴۰۲همششدهمافیاخودروسیمانو….همیشهقیمتاشونتوبالاترینحدبودهوازهمهجاحمایتشدنهرکدومازایناصدتاشرکتتوخودشوندارنایناصدسالدیگههمسیرنمیشن..خونهمردموسوزوندن
ناشناس
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ناشی از فساد!