پیکاپهای چرخ دوبل با برخورداری از مجموعاً شش چرخ، برای حمل و یدک کشی بارهای بسیار سنگین ساخته میشوند. در اینجا بیشتر با این پیکاپها آشنا خواهیم شد.
احتمالاً تاکنون پیکاپهای بزرگ آمریکایی را دیدهاید که در عقب در هر سمت دو چرخ دارند. این پیکاپهای چرخ دوبل، ظرفیت بار و یدک کشی بیشتری دارند. در این نوع وانتها، دیگر قسمتها هم متناسب با افزایش ظرفیت بار تقویت میشوند و پیکاپهای چرخ دوبل معمولاً به ترمزهای بزرگتر، فنرها و کمکفنرهای قویتر و محور عقب قویتری مجهز هستند. در ادامه مزایا و معایب این پیکاپهای غولپیکر را بررسی خواهیم کرد.
پیکاپهای چرخ دوبل برای چه ساخته شدند؟
پیشینهٔ پیکاپهای چرخ دوبل به دههٔ ۳۰ بازمیگردد. در آن زمان که جادههای آسفالت زیادی وجود نداشت و خودروها به کشش و ثبات بیشتری نیاز داشتند، خودروسازان در پاسخ به تقاضای شرکتهایی که خواستار ظرفیت بار بیشتر و افزایش پایداری در جادههای ناهموار بودند، پیکاپهای چرخ دوبل را ساختند. این پیکاپها در انواع تک کابین، یکونیم کابین و دو کابین ساخته میشوند. نسخههای تک کابین مناسب خریداران تجاری است که از پیکاپ فقط برای کار استفاده میکنند. این نسخهها با بزرگترین اتاق بار و حداقل امکانات رفاهی ارائه میشوند و صرفاً روی کارایی تمرکز دارند.
نسخههای یکونیم کابین توانایی حمل بار و سرنشین را بهطور همزمان دارند اما نسخههای دو کابین با فضای بیشتر و چهاردر با اندازهٔ کامل، راحتی بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم میکنند. در نسخههای یکونیم کابین، تعداد صندلیها یکسان ولی فضای سرنشینان عقب کمتر است و در عوض اتاق بار بزرگتری را ارائه میکنند. به دلیل افزایش تعداد خریدارانی که از پیکاپهای چرخ دوبل بهعنوان خودروی روزمره استفاده میکنند، خودروسازان اقدام به ارائهٔ امکانات رفاهی بیشتر و مناسبتر برای خانوادهها مثل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پیشرفته، جا لیوانی، پورت USB و… کردهاند. بنابراین، یک پیکاپ چرخ دوبل دیگر فقط یک وانت نیست بلکه خودروی مسافرتی خانوادگی، خودروی روزمره و خودروی یدک کشی قدرتمندی است که همه در یک وسیلهٔ نقلیهٔ واحد ترکیب شدهاند.
مزایا و معایب پیکاپهای چرخ دوبل
مثل بسیاری از وسایل ساخت دست بشر، پیکاپهای چرخ دوبل هم نقاط قو و ضعفی دارند. این پیکاپها برای یدک کشی و حمل بار بسیار مناسبتر از وانتهای چرخ تکی هستند و در هنگام وزش بادهای شدید یا لغزندگی مسیر پایداری بیشتری دارند. یکی از معایب پیکاپهای چرخ دوبل اما وزن بیشتر و سرعت و شتاب کمتر حتی با وجود بهرهمندی از پیشرانهٔ قویتر است. علاوه بر این، پیکاپهای موردبحث معمولاً در پایینترین تیپها از تجهیزات کمتری برخوردار هستند و بنابراین برای خرید نمونههای مجهز باید هزینهٔ بیشتری پرداخت کرد.
نقاط قوت
ظرفیت بار و یدک کشی بیشتر: پیکاپهای چرخ دوبل سنگینترین وانتهای بازار هستند و میتوانند سنگینترین تریلرها را جابجا کنند؛ بنابراین، برای کسانی که زیاد به تفریح میروند وسایل تفریحی مثل قایق یا تریلرهای حمل اسب را جابجا میکنند، پیکاپهای چرخ دوبل بهترین گزینه خواهند بود.
عملکرد بهتر در شرایط آبوهوای نامساعد: چرخهای اضافی به این پیکاپها پایداری بیشتری میدهد و در هنگام وزش بادهای شدید یا بارش باران کنترل بهتری را خصوصاً در زمان یدک کشی تریلرهای سنگین فراهم میکنند.
نقاط ضعف
پارک کردن و مانور دهی دشوار: هدایت و رانندگی با پیکاپهای چرخ دوبل به دلیل اندازهٔ بسیار بزرگ، دشوار خواهد بود خصوصاً در مناطق شهری یا جادههای باریک برونشهری. همچنین به دلیل عرض زیاد پیکاپ، پارک کردن سختتر است و لاستیکهای اضافی عقب قدرت مانور را کاهش میدهند.
قیمت و هزینههای نگهداری بالا: پیکاپهای چرخ دوبل گرانتر از نمونههای چرخ تکی هستند. علاوه بر این، به دلیل ساختار پیچیدهتر و دسترسی سختتر به چرخهای داخلی عقب، هزینههای تعمیر و نگهداری این پیکاپها هم بیشتر است و دو لاستیک اضافی هم هزینهٔ دیگری است که پیکاپهای چرخ دوبل به خریداران تحمیل میکنند.
مصرف سوخت بیشتر: به دلیل اندازهٔ بزرگتر و وزن بیشتر، مصرف سوخت وانتهای چرخ دوبل از پیکاپهای چرخی تکی بیشتر است. لاستیکهای اضافی هم باعث افزایش کشش میشوند که این هم مصرف سوخت را افزایش میدهد.
راحتی سواری کمتر: ازآنجاییکه پیکاپهای چرخ دوبل در درجهٔ اول برای جابجایی بارهای سنگین طراحی شدهاند، سواری کمی خشنتری نسبت به پیکاپهای معمولی دارند.
پیکاپهای چرخ دوبل در بازار
پیکاپهای چرخ دوبل با وجود افزایش محبوبیت، هنوز هم سهم نسبتاً کوچکی از بازار پیکاپهای آمریکا را در اختیار دارند زیرا خریداران این وانتها محدود هستند. بااینحال، در حال حاضر چهار مدل پیکاپ چرخ دوبل در آمریکا عرضه میشود که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
شورلت سیلورادو 3500HD
ظرفیت یدک کشی: ۱۶,۳۰۰ کیلوگرم
سیلورادو 3500HD که در نسخههای تک کابین، یکونیم کابین و دو کابین عرضه میشود، برای مدل ۲۰۲۴ مورد بهروزرسانی قرار گرفته و با پیشرانههای ۶.۶ لیتری V8 بنزینی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور یا ۶.۶ لیتری V8 توربودیزل قابل خریداری است.
جیامسی سییرا 3500HD
ظرفیت یدک کشی: ۱۶,۳۰۰ کیلوگرم
سییرا 3500HD پسرعموی لوکستر سیلورادو است و بنابراین این دو پیکاپ از لحاظ پیشرانه و مشخصات فنی کاملاً باهم یکسان هستند. تفاوت اصلی سییرا در طراحی بیرونی با ظاهری چشمگیرتر و کابین لوکستر است و معمولاً قیمت بالاتری نسبت به همتای شورلتی خود دارد.
رم 3500HD
ظرفیت یدک کشی: ۱۶,۸۰۰ کیلوگرم
رم 3500HD هوی دیونی هم مثل سیلورادو با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میشود که شامل ۶.۴ لیتری V8 بنزینی با ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۶.۷ لیتری توربودیزل کامینز با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۶۰ نیوتن متر گشتاور است. رم برای خریدارانی که به راحتی سرنشینان بیشتر اهمیت میدهند، نسخهٔ مگا کب را هم با اتاق بار کوتاهتر ارائه میکند که ۱۶ سانتیمتر طول کمتر و کابین بزرگتری دارد.
فورد F350 و F450 سوپر دیوتی
ظرفیت یدک کشی: ۱۷,۲۰۰ / ۱۸,۲۰۰ کیلوگرم
برخلاف دو رقیب دیگر، فورد پیکاپ چرخ دوبل خود را در دو مدل F350 و F450 ارائه میکند. F350 با سه پیشرانه مختلف قابل خریداری است. موتور استاندارد یک ۶.۸ لیتری V8 بنزینی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور است درحالیکه امکان سفارش یک موتور ۷.۳ لیتری V8 بنزینی با ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۷ نیوتن متر گشتاور و یک ۶.۷ لیتری V8 توربودیزل در دو نسخه با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۳ نیوتن متر گشتاور یا ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۲۷ نیوتن متر گشتاور هم وجود دارد. F450 اما بهصورت استاندارد با نسخهٔ قویتر موتور ۶.۷ لیتری دیزلی عرضه میشود و میتواند تا ۱۸.۲ تن را یدک بکشد که بیشترین ظرفیت یدک کشی در بین تمام پیکاپهای چرخ دوبل بازار محسوب میشود.
مازیار
۲ آبان ۱۴۰۲یکی دیگه از معایب چرخ دوبل اینه که نوسان باد لاستیکهای عقب کمتر خودشو نشون میده و کمتر بهش پرداخته میشه و نتیجه اینکه فرسودگی شون بیشتر میشه
البته این به شرطی هست که مرتب چک نشه که معمولا پیش میاد
مزدا
۲ آبان ۱۴۰۲به دلیل پهناور بودن کشور آمریکا واینکه مناطق سردسیری و گرمسیری متنوع داره و اینکه مزارع بزرگ زیاد هست این نوع پیکاپ متناسب با این شرایط ساخته شدن
amirali
۲ آبان ۱۴۰۲الان همه شون TPMS دارند
NR
۲ آبان ۱۴۰۲جدا یکی از نماد های خودرو سازی آمریکا همین وانت های غول پیکر و گشتاورایی هستند که سر به فلک میکشن
وقعا قدرت رو القا میکنه !
پویا
۲ آبان ۱۴۰۲اینا دیگه نمادی از فرهنگ و جامعه آمریکا محسوب میشن
Enzo Ferrari 2008
۲ آبان ۱۴۰۲چه رخی دارن این پیکاپ ها
سالار جان خان جان فصل
۲ آبان ۱۴۰۲انتخابم سی یرا
کوشا
۲ آبان ۱۴۰۲قیافه هر کدوم ده سال حبس داره😅
net
۲ آبان ۱۴۰۲قیافه این وانتهای چرخ دوبل عقب امریکایی شبیه خاورهای قدیمی بنز هست و بد هست
net
۳ آبان ۱۴۰۲لاستیک دوبل عقب شبیه لاستیک دوبل عقب خاور قدیمی بنز هست
Viper
۲ آبان ۱۴۰۲درباره وانت های سنگین بیشتر مطلب بزارین
یاس ی
۲ آبان ۱۴۰۲چندین سال پیش عموی من در ابوظبی امارات با یدونه دوج رم 3500 با بار تره بار به دلیل وزن زیاد و ترکیدن لاستیک چپ کرده بود. ماشین هم رده اون دور و بر نبوده که بخوان بارش را جابجا کنن میگفت 5 تا هایلوکس 4تا تک کابین و یدونه جفت کابین بار را یردن. میگفت چون نمیخواستیم دوبار بریم سر مزرعه و برگردیم تا حدود 5 تن هم بار میزدیم.
با نیسان آبی توی مشک دو تا دو و نیم تن گازوییل بار میزنن ببین این هوی دیوتی ها دیگه چه موجوداتی هستند ؟
JDM سابق
۲ آبان ۱۴۰۲قویترین پیکاپ دوج رمه بی برو برگرد بخاطر موتور پرنفس کمنز
𝐀𝐥𝐢
۲ آبان ۱۴۰۲وقتی داخلشی انگار پشت ۱۸ چرخی
Amiralii
۲ آبان ۱۴۰۲یک خودرو کاربردی و پرقدرت که جاش توی ایران خیلی خالیه و هیچ وقت این پهلون پنبه های چینی نمی تونن جاش را پر کنند .
arash
۲ آبان ۱۴۰۲آدم با دیدن این وانتها تازه به عظمت آمریکا پی می برد و یاد مدل افسانه ای بلیزر می افتد که 50 سال پیش در ایران خودنمایی میکرد. به قول استاد جغرافیای ما در دبیرستان ، 40 درصد تمامی ثروتهای کره زمین در آمریکا و 10 درصد در ایران و 50 درصد مابقی سهم تمامی سایر کشورهای جهان میباشد. آن وقت آنها چه وانت هایی دارند و ما وانت پراید و پیکان و زامیاد آپشنال.
اکبر مجلل
۲ آبان ۱۴۰۲دم استاد شما گرم
عجب درصد سنجی کرده ها !!!
همه دنیا به احترام ایشون یک دقیقه سکوت
Amir Ali
۲ آبان ۱۴۰۲چه کاریه کامیونت رو شبیه تراک میسازن؟
بنز نارنجی از اینا خیلی قوی تر و ارزون تره
حسن
۲ آبان ۱۴۰۲اینا ماشین کار محسوب میشن اکثرا به عنوان کشنده مورد استفاده قرار میگیرن و به علت ارتفاع پایین تریلر پشت وانت هم کار زیاد هست براشون هم تعادل خوبی دارن درسته هزینه دارن ولی درامد بوجود میارن
اونی هم که میخره برا استفاده روزمره دیگه خوش به حالش معلومه پولداره
همایون
۳ آبان ۱۴۰۲از لحاظ طراحی داخلی و خارجی و کیفیت ساخت رم بهترین گزینه هست ولی فورد بالاترین بازدهی رو داره تو تمام رقبا و وسوسه کنندست.اما تو فضای مجازی ویدیوهای زیادی هست که از کیفیت مونتاژ پایین فورد گلایه دارن البته منظورم مثل تسلا فاجعه نیست ولی نسبت به رم میشه گفت کیفیت ساختش کمتره
RAM1500TRX
۴ آبان ۱۴۰۲🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
کامیونه لامصب کامیون
رخ فقط GMC و RAM
RAM1500TRX
۴ آبان ۱۴۰۲با اینا بری مسابقه طناب کشی😂
امیر یاکوزا
۸ آبان ۱۴۰۲فورد عسله عسل