پیش از این گفته میشد که خرید خودروی برقی در طول زمان مقرونبهصرفهتر و ارزانتر از مدل بنزینی خواهد بود، اما مطالعهی جدید میگوید در شرایط واقعی هزینههای مالکیت خودروهای برقی ارزانتر از خودروهای بنزینی است.
معمولا کارشناسان میگویند حتی اگر خودروهای برقی هزینههای اولیه بالاتری داشته باشند، در دراز مدت نسبت به خودروهای بنزینی باعث صرفهجویی خواهند شد. به گزارش electrek، این موضوع اساساً به دلیل صرفهجویی در هزینههای سوخت و تعمیر و نگهداری است و در بیشتر موارد ثابت شده است. با این حال، مطالعهی جدید نشان میدهد که داشتن نسخه الکتریکی یک خودرو در واقع ارزانتر از نسخه بنزینی آن است که از اولین پرداخت ماهانه شروع میشود.
مطالعهی کنونی که توسط Electrek پوشش داده شده است، تجزیه و تحلیل موسسه Energy Innovation از خودروهای الکتریکی در مقابل هزینه خودروهای بنزینی در هر ایالت آمریکا بود. در این مطالعه هزینههای مالی خودرو (پرداخت ماهیانه)، سوخت، تعمیر و نگهداری، بیمه و سایر هزینههای خودروی الکتریکی لحاظ شده است و حتی شامل اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی و مشوقهای دولتی هم میشود.
اساساً، مطالعه فراتر از هزینه معمول مالکیت ۱۲ ماهه یا مدل هزینه مالکیت بلندمدت است. در عوض، مجموع هزینههای ماهانه را در یک دوره مالی ۶ ساله تقسیم میکند تا مشخص شود که داشتن خودروی برقی در مقایسه با خودروی بنزینی به صورت ماهانه چقدر هزینه دارد.
بخش جالب مطالعه این است که کدام خودروها انتخاب شدند. تقریباً در هر موردی، بهجای انتخاب خودروهای برقی هدفمند در مقابل خودروهای مشابه بنزینی، مدلهایی انتخاب شدهاند که هم با پیشرانههای بنزینی و هم پیشرانه برقی در دسترس هستند.
دلیل احتمالی پشت این تصمیم باید منطقی باشد؛ این یک مقایسه بسیار برابرانه ایجاد میکند. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر در مطالعه از خودروهای برقی مانند تسلا مدل Y و کیا EV6 یا شورلت بولت استفاده شده بود، نتایج میتوانست متفاوت باشد و ما نمیتوانیم دربارهی چگونگی آن حدس بزنیم.
میتوان گفت که اعتبار مالیاتی ۷،۵۰۰ دلاری فدرال برای خودروی برقی تفاوت زیادی در اینجا ایجاد میکند. نتایج ممکن است برای خودروهای برقی که دیگر واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی نیستند، متفاوت باشد و بسیاری از خریداران در وهله اول به سادگی قادر به استفاده از اعتبار نیستند. در نهایت، هیچ تضمینی وجود ندارد که اعتبار مالیاتی در آینده باقی بماند.
به هر حال، مدلهای مورد استفاده برای مطالعه به شرح زیر است:
فورد F-150 XL در مقابل فورد F-150 لایتنینگ پرو
هیوندای کنا SEL در مقابل هیوندای کنا الکتریک SEL
هیوندای کنا لیمیتد در مقابل هیوندای کنا الکتریک لیمیتد
کیا نیرو EX پریمیوم در مقابل کیا نیرو برقی EX پریمیوم
نیسان ورسا S ایکسترونیک CVT در مقابل نیسان لیف
ولوو XC40 اینسکریپشن در مقابل ولوو XC40 ریچارج پلاس
مقایسه هزینههای این خودروهای رقیب بنزینیی و برقی ثابت کرد که برای اکثر مدلها در اکثر ایالتها، خودروهای برقی ماه به ماه ارزانتر بودند. علاوه بر این، همه خودروهای برقی از نظر کل هزینه مالکیت ارزانتر از همتایان بنزینی خود هستند.
همانطور که میبینید، در هر مقایسهای به غیر از نیسان لیف (و برخی ممکن است در مورد لایتنینگ استدلال کنند)، خودروهای رقیب اساساً همان خودرو با پیشرانه متفاوت هستند. با این اوصاف، نسخههای مختلف خودروها دارای مجموعههای استاندارد و ویژگیهای اضافی متفاوتی هستند؛ بنابراین هنوز دقیقاً یکسان نیستند. به خاطر داشته باشید، تمام خودروهای برقی فوق واجد شرایط دریافت ۷،۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی هستند و این مورد در نتایج لحاظ شده است.
ماشین باز
۸ شهریور ۱۴۰۱الان برق تو اروپا گرون شده پس خودروی برقی به صرفه نیست دیگه
بهراد
۹ شهریور ۱۴۰۱اها بعد الان مالیات کمر شکن الایندگی به صرفس؟ تو این زمونه واقعا هم ماشین برقی به صرفه تره البته ما که تو ایرانیم پس قرار نیست تا ۵۰ سال اینده به اینا برسیم.
T
۸ شهریور ۱۴۰۱خودرو های برقی انتخاب خوبی برای شهر هستند کم هزینه هم هستند و خیلی به درد شهر های اروپا میخوره
T
۸ شهریور ۱۴۰۱آقای ماشین باز بنزین خیلی گرون تره و بعضی از خودرو ساز ها هم مثل بی ام وه دو سه سال شارژ رایگان میدن
حق گوی باطل
۸ شهریور ۱۴۰۱نه نمیصرفه هم هزینه تعویض باتری در بلند مدت رو داری هم باید بیشتر پول بدی برای خرید ماشین الکتریکی
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۱دقیقا
ماشین باز
۸ شهریور ۱۴۰۱فقط پراید 😂😂😂😂😂😂
T
۸ شهریور ۱۴۰۱خودرو سازی خارج ۲۰ سال بعد: شورولت برقی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر در حالی که فقط باتری ۵۰ کیلوگرم وزن داره با قابلیت تکنولوژی خودران
خودروسازی داخل ۲۰ سال بعد: ساخت ری را مگنوم پلاس توربو شارژ ریشارژری دو رنگ با سقف قرمز و صندلی های عقب با دوخت باب اسفنجی برای سرگرمی کودکان برای مدل های فول🤣 عمو مهدی کارشو بلده
حق گوی باطل
۸ شهریور ۱۴۰۱عمو مهدی با این جنسایی که میزنه قطعا تا ۲۰ سال دیگه دووم نمیاره
علیمحمدی
۹ شهریور ۱۴۰۱ایرانخودرو موتور برقی رو بومی سازی کرده و آزمایشاتش داره انجام می شه و باید زیرساخت ها فراهم بشه ایران ۴۳ساله و کم و بیش تحریمه و ۵ساله تحت فشار حداکثریه از این طرف هم نفوذی ها و زالوهای داخلی هم کم نبودن با این شرائط کشور سرپاست بعد تو مسخره می کنی
AMANTE
۸ شهریور ۱۴۰۱هزینه ی برای بنزین و روغن و دیگر مایعات ماشین لازم نیست پرداخت کنید.
هزینه ی برق هم اونقدر زیاد نیست که بگیم از بنزین گرون تر درمیاد که اگه گرون تر بود کسی الکتریک نمیخرید.
پنل های خورشیدی و ایستگاه های شارژ رایگان که برای ماشین ها هست کار رو برای مالکان راحت میکنه، مثلا میری فروشگاه جایگاه های مخصوص ماشین الکتریک هست که اکثرا رایگان هست و میتونی ماشین رو شارژ کنی.
در کل مالکیت یک ماشین الکتریک هم هزینه ی کمتری نسبت به بنزینی داره و هم دردسر کمتر.
برد ماشین های الکتریک هم اگه در راه جایگاه های شارژ سریع باشه مشکلی نیست، چون انسان بعد 300 یا 500 کیلومتر رانندگی به یک استراحت حداقل نیم ساعته احتیاج داره، مگر اینکه ایرانی باشه و با چایی حل بشه.
HesamS500
۸ شهریور ۱۴۰۱پس در نتیجه ماشین الکتریکی به درد ایرانی جماعت نمیخوره😅😂😂😂
ارسلان
۸ شهریور ۱۴۰۱بیمه و قیمت سوخت توی هر کشوری قیمتش فرق میکنه مخصوصا اگه اون کشور بخواد با گران کردن قیمت بیمه و سوخت برای خودروی بنزینی و دادن کوپن 7500 دلاری و شارژ رایگان مثلا 5 ساله برای ماشین برقی جامعه رو هول بده به سمتی که میخواد
برای همین این شاخص ارزانتر بودن خودروی برقی رو نمیشه تعمیم داد به تمام جهان
از طرفی ماشینای برقی بعد 1 الی 2 سال 30 درصد ظرفیت باترهای خودشونو از دست میدن و راندمان ماشین به طرز محسوسی پایین میاد و بعد از 10 سال باید باتری کاملا عوض بشه که به دلیل قیمت بالا که 60-70 درصد قیمت کل ماشین رو شامل میشه عملا فاقد ارزشه و ماشین میره قبرستون ماشینا
توی ماشینای بنزینی ماشین که میخری 10 سال بعد که بفروشی یه کمک هزینه میشه برای خرید خودروی جدید ولی ماشین برقی بعد 10 سال اوراق میشه و باید از صفر هزینه ی ماشین جدید رو تقبل کنی
قیمت برق هم که توی اروپا سر به فلک کشیده و دیشب داشتم اخبار رو دنبال میکردم میگفتش در انگلیس هزینه سالانه برق 187 برابر نسبت به مشابه سال قبل شده
پس از کدوم ارزانی صحبت میکنید ؟؟ ارزانی با کوپن یک ارزانی فیک هست که خروجیش افزایش تورم خواهد بود
علیمحمدی
۹ شهریور ۱۴۰۱ارسلان جان تا ۸سال باطری ها گارانتی ان و کیفیتشون نهایتا ۲۰درصد کاهش پیدا کنه بعد ک کاهش بازدهی تصاعدی میشه قیمت باطری هم تقزیبا ۳۵درصد قیمت ماشینه نه ۷۰درصد
ارسلان
۹ شهریور ۱۴۰۱علیمحمدی
در سایت رقیب زومیت (اسم نمیارم چون ممکنه کامنت منتشر نشه) یه مطلب کار شده که ترجمه ی مقاله انگلیسی از نشریه آنلاین Green Car Reports هست
توی مقاله گفته شده هزینه تعویض کامل باتری برای شورولت بولت که یه هاچبک کامپکت و کوچیک هست 50 درصد قیمت ماشین هزینه خواهد داشت
بنده گفتم 60 الی 70 درصد چون ماشین هر چی بزرگتر پک باتری بزرگتری هم خواهد داشت و به دنبالش قیمت بیشتر
خب اینجا برای ریزترین خودرو با کوچیکترین پک باتری قیمت شده 50 درصد قیمت کل ماشین حالا شما چجوری میگی 35 درصد خدا داند
یه خط اخره مقاله هم عیننا برات از روی کپی پیست میکنم نوشته (هنگام تمام شدن عمر باتری، در واقع با چنین شرایطی می توان گفت که خودروهای تماما برقی بعد از حدود 10 سال تقریبا بی ارزش و بلا استفاده می شوند.)
این تحقیق عملی یه نشریه تخصصی خودروهای سبز هست حالا شما اون حرفا رو از کجا اوردی معلوم نیس
امیر
۸ شهریور ۱۴۰۱عکس نماد آتش سوزی رو گذاشتن اول مطلب 😂
نه ممنون من نمیخوام توسط هیوندا کباب شم
Amir
۸ شهریور ۱۴۰۱باشه نخواه اگه وارد شد هم نخر من نمیدونم اگه واقعا هیوندای اینی هست که شما میگین چرا اینقدر فروش داره و سود میکنه
پدرام
۸ شهریور ۱۴۰۱اونایی که میگن خودرو برقی خوب نیست و باتری هاش تا یه حدی کار می کنن بله درسته مثلا تسلا تا 8 سال گارانتی می کنه بعد از اون پول باتری زیاد میشه اما این رو در نظر بگیرید که تو کشورهای اروپایی یا آمریکا یا حتی همین کنار خودمون دبی ماشین رو نهایت 4 یا 5 سال نگه می دارن چون انقدر تنوع شرایط فروش اقساطی هست در برخی مواقع خود کمپانی ماشین رو می خره شما مدل روزش رو از دم قسط پرداخت می کنی اصلا با این شرایط عقل هم حکم می کنه بیشتر از 4 یا 5 سال نگه نداری وقتی میشه خیلی راحت مدل روزش رو خرید حالا چه بنزینی و چه برقی
meysam
۸ شهریور ۱۴۰۱1. به جدولها دقت کنید هزینه ماهانه اختلاف بسیار جزئی در حد چند 10 دلار در ماه است
2. اختلاف قیمت اولیه بسیار زیاد است که بنظر من اگه کسی بلد باشه پولشو سرمایه گذاری کنه چندین برابر اون اختلاف جزئی ماهانه رو میتونه سیو کنه
3. با این سوبسیدی که به الکتریکیها دارن میدن تازه شده این وگرنه اصلا صرفه اقتصادی ندارن
4. بعد از چندین سال مشکل باتریها تازه خودشو نشون میده که احتمالا نیاز به تعویض داره
5. بعد از اینکه مردم رو زورکی هل دادن به سمت برقی و همه گیر شد و این سوبسیدها و مشوقها برداشته شد تازه اصل داستان خودشو نشون میده
6. دیروز ایلان ماسک تو نروژ سخنرانی داشته و مستقیما اشاره کرده به استخراج بیشتر نفت و گاز چون زیرساختهای الکتریکی ضعیف هستن و باید برق بیشتری تولید بشه که نیاز این حجم خودروهای الکتریکی رو پاسخ بده. پس درنتیجه الکتریکیها اونجوری که میگن پاک نیستن. این حرفیه که آکیو تویودا 2 ساله داره گلو پاره میکنه میگه ولی کو گوش شنوا
اینو دیگه کسی نمیتونه بزنه زیرش چون مصاحبه ایلان ماسک تو یوتوب موجوده و بدون اشاره مستقیم به تویوتا، به همون نکاتی اشاره کرده که مدیر تویوتا داره میگه
meysam
۸ شهریور ۱۴۰۱الکتریکیها جدای برند و کشور سازنده، ماشینهای فوق العاده ای هستند
اما نه با تکنولوژیهای فعلی
الان خیلی زود بود برای همه گیرشدنشون
نیاز به تکامل بیشتری داشتن و باید با ریتم آرومتری در دسترس عموم مردم قرار میگرفتن
اینطوری تغییر چندانی در روند گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی اتفاق نمی افته
عارف
۸ شهریور ۱۴۰۱با تایید دوست عزیز میثم ، اگر سال گذشته به دوستان برقی میگفتی ماشین برقی نیاز سیاست مدارها هست نه مردم باورش خیلی سخت بود . اما با اختلافی که امروز بین تولید کنندگان انرژی (نفت و گاز ) واروپا که در فقر شدید انرژیه فسیلی پیش امده میشه فهمید که دولت مردان غربی چرا این همه مشوق مالی و … برای ماشینهای برقی میدهند و مثلا کارشناسها هم تبلیغ ماشین برقی پر هزینه را میکنند
viper2
۸ شهریور ۱۴۰۱اینا فکر سایست خودشونن میخوان وابستگیشون از خاورمیانه از بین بره وگرنه ماشین برقی قبل از ماشین بنزینی ساخته شد.
عارف
۹ شهریور ۱۴۰۱دقیقا
T
۸ شهریور ۱۴۰۱عمر باتری ماشین حداقل ۸ ساله که بنظرم خوبه چون اروپایی ها ۴تا ۵ سال خودرو نگه میدارند و روزشو میخرن
Payfast
۸ شهریور ۱۴۰۱هزینههای مالکیت خودروی برقی ارزانتر از خودروی بنزینی است
نخوندم 🗿
A.A.S
۹ شهریور ۱۴۰۱همه رو برقی کنید اما تو رو خدا سوپراسپرت ها و هایپراسپرت ها همینجوری بمونه
محمد
۹ شهریور ۱۴۰۱این اختلاف چند سال دیگه با تولید باطری های ارزون تر و بادوام تر و همچین تولید برق از انرژی های پاک بیشتر هم خواهد شد با اینکه لذت رانندگی ماشین بنزینی اسپرت یه چیز دیگست ولی باید قبول کرد که ماشین های احتراقی به ته خط رسیدن همه عیب های فعلی مثل وزن بالا و سرعت شارژ کم نهایت تا ده سال بعد حل میشن