موضوع تعویض باتری خودروهای برقی اگرچه خیلی طول میکشد تا رخ دهد اما فرایند تعویض آن هزینه بالایی دارد. زمانی که خودروهای برقی برای اولین بار خودی نشان دادند شعاع حرکتی پایین جزو نگرانیهای اصلی بود اما حالا هزینههای جانبی نیز به این مورد اضافه شده است.
خودروسازان هماکنون خودروهای برقی با شعاع حرکتی بالا را تولید میکنند و برد چنین محصولاتی نیاز اکثر مشتریان را پوشش خواهد داد اما نگرانیهایی درباره طول عمر باتری این خودروها وجود دارد و برخی افراد میگویند عمر باتری خودروهای برقی به اندازه پیشرانههای بنزینی قابلاعتماد نخواهد بود. اخیراً تیم Recurrent Auto مطالعهای برای پاسخ به این سؤالها انجام داده و نتایج آن برای خریداران خودروهای بدون آلایندگی جالب خواهد بود. این وبسایت پس از بررسی ۱۵ هزار خودروی برقی فهمیده که تنها باتری ۱.۵ درصد آنها تعویض شده است. ذکر این نکته مهم خواهد بود که تعداد تعویض باتریها شامل فراخوانها نبوده است. از جمله این فراخوانها میتوان به تعویض باتری گرانقیمت شورولت بولت اشاره کرد. البته تعویض باتری موضوعی است که برای بخش اعظم خودروهای برقی به ندرت رخ میدهد و مالکان نباید خیلی نگران چنین چیزی باشند.
جدای از فراخوانهای مربوط به تعویض باتری که شامل هیوندای کنا نیز بوده این نیسان لیف و تسلا مدل S هستند که بیشترین میزان تعویض قطعه مهم یاد شده را به خود اختصاص دادهاند. دو خودروی یاد شده جزو قدیمیترینهای بازار به شمار میروند و در اوایل فرایند همهگیری خودروهای برقی تولید شده بودند بنابراین جای تعجبی ندارد که پس از گذشت این همه سال نیازمند تعویض چنین قطعه گرانقیمتی باشند. جگوار آی پیس، شورولت بولت، تسلا مدل X، آئودی e-tron، تسلا مدل ۳ و مدل Y در ردههای بعدی این مطالعه قرار دارند. البته بازهم باید اشاره کرد میزان تعویض باتری این خودروها بسیار کم بوده است.
مطالعه Recurrent Auto همچنین شامل مدل سال خودروهای موردبحث بوده و با توجه به آن میتوان گفت خودروهای برقی با عمر ۱۰ سال یا بیشتر معمولاً نیازمند تعویض باتری خواهند بود. خودروهای برقی مدل سال ۲۰۱۱ با حدود ۸ درصد تعویض این قطعه بیشترین میزان انجام چنین کاری را داشتهاند. البته بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ و به خاطر فراخوانهای بزرگ شورولت و هیوندای دادهها اختلاف زیادی را با سالهای دیگر نشان میدهند. وبسایت یاد شده میگوید ۸.۵ درصد تسلا مدل S های سال ۲۰۱۳ تعویض باتری داشتهاند و پس از آن نیز مدل S های سال ۲۰۱۴ با فراوانی ۷.۳ درصد قرار میگیرند. نیسان لیف ۲۰۱۱ با ۸.۳ درصد و لیف مدل ۲۰۱۲ با ۳.۵ درصد نیز در ردههای بعدی قرار دارند. البته خریداران خودروهای برقی نباید خیلی نگران باشند زیرا اکثر موارد تعویض باتری با گارانتی انجام میشود و این یک قانون الزامی برای حداقل ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر قوای محرکه خودروست.
علاوه بر این استهلاک باتری بهصورت خطی رخ نمیدهد و شما شاهد کاهش پایدار ظرفیت باتری نخواهید بود. Recurrent اظهار داشته کاهش ظرفیت و تخریب باتری در مراحلی رخ میدهد به گونهای که ابتدا شارژ باتری کم میشود و سپس این روند ادامه یافته و نهایتاً به صورت ناگهانی باتری میتواند خراب شود. خبر بد اینکه اگر مالکی مجبور به تعویض باتری در دوره پس از گارانتی شود احتمالاً هزینه آن نصف یا بیشتر از نصف قیمت خود خودرو خواهد بود.
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۲با این حساب خودروهای الکتریکی به درد بازار ایران نمیخوره
Reza-a
۱۲ فروردین ۱۴۰۲«خبر بد اینکه هزینه تعویض باتری نصف قیمت خودرو خواهد بود» نکته بدتر ماجرا اینجاست که نصف قیمت صفر کیلومتر اون ماشین هزینه داره نه که نصف قیمت اون ماشین در حالت دست دوم! چون باتری نو قراره خریداری بشه و این یعنی خرید ماشین برقی دست دوم نمیتونه خیل توجیه پذیر باشه!
Kato
۱۲ فروردین ۱۴۰۲حالا کم کم مشکلات خودرو های برقی خودشو نشون میده …
خیلی سال زمان میبره تا این مشکلات کامل خودشو نشون بده…
به نظرم اونموقع میرن سمت سوخت مصنوعی…
عاشق پدال
۱۲ فروردین ۱۴۰۲این GM با لگوی ابی رنگ کجاس. بیا بهت میخوام جایزه بدم.
ولی یه چیزی رو از کامنتای پدال فهمیدم. طرف هرچی فقیرتر بیشتر چاپلوسسی این برند اون برند رو میکنه.
چون نداره.
مجتبی .
۱۲ فروردین ۱۴۰۲زیادن شرکتها وکارشناسایی که خودروالکتریکی رو راه حل نهایی نمیدونن واونو مناسب دروه گذار میدونن تا به راه حل بهتر ونهایی برسن.
Hamilton1970
۱۲ فروردین ۱۴۰۲با این حساب میشه گفت که قراره بخش عظیمی از سرمایهگذاریها به سمت سوخت مصنوعی بره…