“آینده فروشی در جاده مخصوص” نام نخستین گردهمایی با موضوع خودروهای برقی بود که به میزبانی اندیشکده خودرو و با حضور مدیران صنعت خودرو در محل موزه خودروهای تاریخی ایران برگزار شد.
به گزارش پدال، نخستین گفتمان در خصوص خودروهای برقی در کشور به میزبانی اندیشکده خودرو و با حضور مدیران فنی خودروسازیهای سایپا، ایران خودرو، گروه بهمن، گروه ماموت، کرمان موتور و مپنا، با هدف تشریح وضع فعلی کشور و بررسی مسیر استراتژی صنعت خودرو کشور برای بومی سازی، تولید یا مونتاژ خودروهای برقی برگزار شد.
اندیشکده خودرو مجموعهی مستقلی است که اخیرا به همت جمعی از نخبگان صنعت خودرو و با پشتیبانی شرکتهای علمی خودرویی تشکیل شده تا به دور از فضاهای دولتی، با ارائه راهکارهای تخصصی این حوزه به حکمرانی صحیح این بخش بزرگ از اقتصاد کشور کمک کند.
روند پرسرعت برقی سازی حمل و نقل در دنیا با پیشتازی صنعت خودروی چین و لزوم تنظیم سیاستهای کلان کشور با این اتفاق سبب شد تا جمعی از مدیران و مهندسان با سابقه صنعت خودروی کشور در جلسهای به هم اندیشی و بررسی فرصتها و چالشها حول این موضوع بپردازند.
بر همین اساس نخستین جلسه هم اندیشی خودروهای برقی با حضور سخنرانانی از دانشگاه علم و صنعت، مپنا و ایران خودرو در سه بخش سیاست گذاری، چالشها و ساختار عرضه خودروهای برقی دنبال شد؛
نگاه مردد حاکمیت کشور به موج جهانی برقی سازی حمل و نقل
علی میرزایی سیسان، سخنران اصلی این رویداد، ضمن اشاره به بی هدفی و مردد بودن سیاستگذاران کشور در برقی سازی حمل و نقل، پنجره فرصت حضور ایران در صنعت تولید خودروهای برقی را کوتاه توصیف کرد و بیان داشت چنانچه حاکمیت نسبت به دیدگاه خود در این حوزه شفاف سازی نکند، چین با اهداف خاص خود مالک بازار خودروهای برقی در ایران خواهد شد.
میرزایی در پاسخ به دوگانه مونتاژ یا تولید خودروهای برقی، بومی سازی و مالکیت حداکثری زنجیره تأمین را راهبرد کلیدی برای تقویت زنجیره تامین، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی عنوان کرد و افزود: اولویت ما گلوگاههایی مانند تولید انرژی پاک است. تولید انرژی خورشیدی در ایران باید افزایش یابد و بهنظرم این مهم بهبرطرف شدن ناترازی انرژی کمک میکند و فرصتی را در اختیار سیاستگذار قرار میدهد تا بداند برای گسترش خودروهای پاک و برقی باید چطور برنامهریزی کند. تا زمانی که ناترازی انرژی داشته باشیم، اولویت دولت عوامل مهمتری خواهد بود. اگر قوانین بخواهند تغییر کنند، باید بهسمت دفاع و حمایت از انرژیهای پاک برود.».
میرزایی در خصوص سرعت برقی سازی در کشور نسبت به سایر کشورهای پیشرو در این عرصه، گفت: در ایجاد حمل و نقل برقی سرعت اجرا بسیار مهم است، این مولفه نیز براساس مناطق مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال برقی سازی در نروژ ۵ سال و ۴ ماه و در آلمان ۶ سال و ۵ زمان برد، اما در کشور ما سرعت برقی سازی نسبت به سایر مناطق مختلف در دنیا بسیار ضعیف است.
وی افزود: بزرگترین خطری که جاده مخصوص را این روزها تهدید می کند، مبحث برقی سازی نیست؛ بلکه خطر صنعت زدایی زودرس به فضای فعلی جاده مخصوص حاکم شده است.
لزوم فرهنگ سازی استفاده صحیح از خودروهای برقی
عادل دمشقی، مدیرعامل شرکت خدمات شارژ مپنا به عنوان دیگر سخنران این رویداد ضمن معرفی ساختار زیست بوم حمل و نقل برقی و روند فعالیت شرکت مپنا در توسعه الکتریفیکیشن، نبود “فرهنگ استفاده صحیح از خودروهای برقی” و “فقدان اسناد، الزامات، استانداردها و چارچوبهای مربوط به این حوزه” را از چالشهای مهم موجود در مسیر فعالیت شرکت مپنا برشمرد.
معاون مدیرعامل مپنا در کسب و کار برقی سازی شرط گسترش زیست بوم حمل و نقل برقی در ایران را رفع چالشها در سه حوزه فرهنگی، اقتصادی و زیرساختی دانست و تأکید کرد: کلید حل این مسائل در هماهنگی میان دستگاههای مربوط و مشخص شدن فرمانده این حرکت تحولی است.
وی برای مثال یکی از چالشهای توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی را در هزینه سرمایه گذاری شارژرها عنوان کرد و توضیح داد: در دنیا قیمت شارژرهای خانگی و هزینه زیرساخت آن یک به یک است، اما در کشور ما هزینه زیرساخت ۵۰ میلیون و قیمت دستگاه شارژر ۲۰ میلیون تومان است. این وضعیت برای ایستگاه های شارژ ۲ به یک است، به بیانی دیگر اگر شارژر ۱۲۰ کیلوواتی ۱۰ هزار دلار قیمت داشته باشد، هزینه زیرساخت آن ۲۰ هزار یورو خواهد بود. برای نصب و راه اندازی ایستگاه های شارژ ۱۰ تا ۲۰ میلیارد هزینه شارژرها شده، اما ۱۰ ها برابر هزینه عمرانی آماده سازی محل برای نصب شده است.
خودروهای هیبرید ژنراتوری مطلوب بازار ایران هستند
دکتر طریقی از مرکز استراتژی و بازاریابی ایران خودرو نیز سومین سخنران این نشست بود؛ وی با ارائه آماری از روند عرضه و فروش خودروهای برقی در کشورهای مختلف دنیا به تفکیک فناوری پیشرانه، خودروهای هیبریدی ژنراتوری (EREV) را از لحاظ فناوری ساده، مقرون به صرفه و سازگار با اقلیم کشور ارزیابی کرد و افزود: روند فروش خودروهای دارای فناوری برقی در کشورهای در حال توسعه به سمتی در حال پیش روی است که نشان از اهمیت بالای پایداری در تأمین انرژی قوای محرکه برای مصرف کنندگان دارد؛ به همین منظور خودروهای دوگانه برقی-بنزینی از استقبال روبه رشدی در این کشورها برخوردار هستند.
معرفی کتاب “اقتصاد حمل و نقل برقی”
در این مراسم، شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) کتابی با عنوان اقتصاد حمل و نقل برقی را معرفی کرد. این اثر به همت دکتر علی میرزائی سیسان با زبان فارسی نوشته شده و تحلیلی بر تحولات جهانی حمل و نقل برقی و تواناییهای بالقوه ایران در این زمینه دارد.
نمایش آخرین دستاوردهای حمل و نقل برقی در حاشیه همایش اندیشکده خودرو
در محل برگزاری این رویداد، گروه بهمن سه محصول هاوال هیبرید، بیوایدی هیبرید و هونگچی EQM۵ را بهنمایش گذاشت؛ همچنین گروه صنعتی ایران خودرو نیز دو محصول برقی لونا و نات و کرمانموتور نیز سدان برقی J7 را در معرض نمایش قرار دادند.
بردیا
۱۷ دی ۱۴۰۳آقا ببخشید جاش نیست
ولی آریزو ۵ افال یا هایما s5 ؟؟؟ کدوم رو بخریم بهتره ؟
هراکلیوس
۱۷ دی ۱۴۰۳نتیجه اجلاس : خوردن موز عکس یادگاری گرفتن شماره موبایل یکدیگر برای حل مشکلات شخصی ودر کل اجازه واردات خودرو برقی ازچین برای نخبگان این اجلاس
نیو کار
۱۷ دی ۱۴۰۳هزینه گردهمایی 10میلیارد که شامل اجاره سالن شربت شیرینی و میوه و دادن هدیه نفیس وگرانقیمت به نخبگان برق ماشین
زیزیگولو
۱۷ دی ۱۴۰۳گاری سازان جاده مخصوص با جلسه گرفتن و عوض کردن مدیرعامل و حرف درمانیه هرگز راه به جایی نخواهند برد ………. بقول سعدی شیرازی : ( به عمل کار برآید به سخندانی نیست)
زیزیگولو
۱۷ دی ۱۴۰۳حرف درمانی
آدم ساده
۱۷ دی ۱۴۰۳بیچاره خریداران خودرو برقی؛؛ مانده ایم کی به داد ما میرسد. پول برق، خدمات پس از فروش، و مهمتر از همه کجا شارژ کنیم
علی
۱۸ دی ۱۴۰۳سلام در کشورهای دیگه دارن عمل میکنن تو کشور ما تازه دارن صحبت میکنن واقعا که به عمل کار برآید نه به حرف