آژانس حفاظت محیطزیست آمریکا EPA در اواخر سال ۲۰۲۲ گزارش سالانه خودرویی خود را منتشر کرد و بر این اساس خودروهای کنونی قویتر، پاکتر و کاراتر از هر زمان دیگری هستند. همچنین بر اساس این گزارش استلانتیس آلایندهترین و تسلا پاکترین خودروساز شناخته شدند.
دادههای EPA خودروهای مدل ۲۰۲۱ را پوشش میدهد و به مواردی همچون مصرف سوخت و آلایندگی کربن دیاکسید خودروها اشاره میکند. بهطور خلاصه باید گفت خودروهایی که در حال حاضر تولید میشوند کممصرفتر و پاکتر از هر زمان دیگری بوده و درعینحال پرقدرتتر ظاهر میشوند. گزارش کامل EPA شامل ۱۵۸ صفحه است اما بهطور خلاصه باید گفت مصرف سوخت کلی خودروهای جدید ۳۲ درصد بهبود یافته و آلایندگی دیاکسید کربن آنها نیز ۲۵ درصد کاهش را نشان میدهد. همچنین اسب بخار تولیدی خودروها نیز رشد ۲۰ درصدی داشته است. نقطه آغاز این گزارشها و مقایسهها سال ۲۰۰۴ است یعنی سالی که مصرف سوخت خودروها پس از یک دهه افزایش رو به بهبود گذاشت.
ذکر این نکته مهم است که گزارش EPA بهصورت متوسط و کل صنعت خودرو را شامل میشود. گزارش موردبحث خودروها را در ۵ بخش وانت پیکاپ ها، شاسی بلندها، کراس اوورها، سدان ها/استیشن و نهایتاً مینی ونها قرار میدهد. دو بخش شاسیبلند و کراس اوور توسط وزن از یکدیگر جدا میشوند و خودروهایی با وزن فراتر از ۲۷۲۰ کیلوگرم در دسته شاسی بلندها قرار میگیرند. کراس اوورها نیز شامل خودروهایی هستند که شاید از سیستم چهار چرخ محرک استفاده کنند؛ و همانطور که میدانیم در طول ۲۰ سال گذشته خریداران علاقه زیادی به خودروهای شاسیبلند و کراس اوور داشتهاند.
به همین خاطر در گزارش EPA آمده که اگر بازار علاقه شدیدی به شاسی بلندها و کراس اوورها نداشت بهبودهای یاد شده بیشتر نیز بودند. مثال این موضوع مصرف سوخت ویژه هر کلاس است که نشان میدهد مینی ونها بهترین بهبود را داشتهاند درحالیکه بهبود مصرف سوخت وانت پیکاپ ها بسیار ناچیز بوده است. همچنین EPA به برندهای خودرویی نیز اشاره میکند به گونهای که استلانتیس بیشترین میزان آلایندگی و مصرف سوخت را بین خودروسازان بزرگ دارد. جای تعجبی ندارد که تسلا با محصولات برقی خود بهترین عملکرد را از نظر آلایندگی و مصرف سوخت بر جای میگذارد.
گزارش EPA پیشرفتهای رخ داده در تکنولوژی خودروها به ویژه در چند سال اخیر را تحسین میکند. برقی سازی خودروها بخش مهمی از این قضیه را تشکیل داده اما تولید پیشرانههای توربوی کوچکتر، سیستمهای استارت/استاپ و غیرفعال سازی سیلندرها نیز نقش مهمی در پاکتر شدن خودروها داشتهاند. از نظر قدرت تولیدی نیز باید گفت خودروهای برقی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار نقش مهمی در این گزارش داشتهاند اما باید به خودروهای رده میانی همچون تویوتا راو ۴ پرایم پلاگین هیبریدی نیز اشاره کنیم که قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار را در دسترس خریداران قرار میدهد. البته EPA اخیراً قوانین جدیدی را برای خودروسازان تعیین کرده است که اگر تائید شوند از سال ۲۰۲۷ عملیاتی خواهند شد و باید شاهد کاهش ۵۶ درصدی آلایندگی خودروها باشیم. EPA تخمین میزند برای دستیابی به این هدف خودروهای برقی باید حدود ۶۷ درصد از فروش بازار خودروهای سبک را تا سال ۲۰۳۲ تشکیل دهند.
یحیی ژرمن
۲۵ فروردین ۱۴۰۲زمین از دست وانت های پر مصرف شاسی بلند های بزرگ نجات بدید
تولید وانت های بزرگ متوقف بکنید خیلی مشکلات حل میشه آمریکایی ها خودرو های آلاینده تولید میکنن
Shayan
۲۵ فروردین ۱۴۰۲حاله باشه
Arshia m3csl
۲۵ فروردین ۱۴۰۲یک چرخ وایپر داج از کل تاریخچه پلاستیک سازی و بیریخت سازی تسلا بزرگتره اگه وایپر برقی بیاد کل تسلا هارو پودر میکنه
Tesla
۲۵ فروردین ۱۴۰۲TESLA 😍👑👑💪⚡️⚡️
رحیم کرکس
۲۵ فروردین ۱۴۰۲اینا هم فهمیدن پژو آشغال میسازه
علیرضا
۲۶ فروردین ۱۴۰۲چه ربطی داره پژو که هر ماشینی میسازه ۱.۶ لیتری کم مصرف و اگر پرفورمنس محصولات بالا ببره پلاگین هایبرید میسازه اگر صادق باشیم دوج جیپ که پر مصرف ترین خودرو های استالینس میسازه وقت خواستی یه چی بگی
Alan.r
۲۵ فروردین ۱۴۰۲یه برند تمام الکتریکی پاکترین خودروساز از نظر مصرف سوخته
وای خدایا عجب کشف بزرگی!!!
Cert
۲۵ فروردین ۱۴۰۲آمریکا قوانین استاندارد آلایندگی
ندارد
کارخانه های باتری سازی در آمریکا نیست، باید کارخانه های باتری سازی گسترش پیدا کند
mmz2008
۲۵ فروردین ۱۴۰۲به نظر من نباید اینو اعلام می کردن(البته که نمیشه) چون استلانتیس همینطوری داره شرکتاشو فدای برقی شدن می کنه و با این خبر شرایط این شرکتا بدتر میشه چون واقعا مدیریت استلانتیس افتضاحه