تکامل جامعه امروزی به نقطهای رسیده که اکثر افراد وابستگی اساسی به خودروهای خود پیدا کردهاند؛ اما خودروها در واقع یکی از مرگبارترین حالتهای حملونقل هستند هرچند به حدی پیش پا افتاده شدهاند که توجه چندانی به آسیبهای آن نمیشود. بیش از ۱.۳۵ میلیون نفر هر ساله جان خود را در جادهها از دست میدهند. برای اینکه درک بهتری از این رقم داشته باشید باید بدانید این رقم به معنی مرگ حدود ۳۷۰۰ نفر در هر روز است. خوشبختانه صنعت خودروی جهانی بهبودهای قابلتوجهی از نظر ایمنی خودروها داشته است. تاکنون تکنولوژیهای ایمنی مهمی معرفی شده و در این مقاله میخواهیم شما را با مهمترین و ضروریترین تکنولوژیهایی که جان انسانها را حفظ میکنند آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
هشدار خروج از لاین و مسیر
یکی از جدیدترین پیشرفتهای رخ داده در صنعت خودرو استفاده از سیستمهای هشدار خروج از مسیر و لاین میباشد. اگرچه این تکنولوژی در همه خودروها نصب نشده اما ثابت کرده ابزاری مناسب برای پیشگیری از ریسک تصادفات و ورود بیمهابای رانندگان به لاین های دیگر بوده است. اکثر سیستمهای هشدار خروج از مسیر از سیگنال الکتریکی که صندلی راننده را میلرزاند یا هشداری صوتی پخش میکند استفاده میکنند. در برخی خودروهای لوکس و پیشرفته دستورات صوتی نیز وجود دارند که به شما هشدار خواهند داد. هر فردی که پشت فرمان خودرویی با این تکنولوژی نشسته باشد قطعاً پس از گذشت مدتی اقدام به اصلاح رفتارهای خود خواهد کرد. جدیدترین نسل این تکنولوژی ثابت کرده وسیلهای مفید در خودروها بوده است.
هشدارهای کمربند ایمنی
همه ما با صدای هشداری که زمان رانندگی بدون بستن کمربند ایمنی به گوش رسیده آشنا هستیم؛ و اگرچه این صدا برای اکثر رانندگان عصبیکننده به نظر میرسد اما واقعاً جان افراد را حفظ کرده است. اکثر رانندگان از قوانین فیزیکی رانندگی با سرعت بالا آگاه نیستند و متأسفانه زمانی متوجه وخامت ماجرا میشوند که دیگر دیر شده است؛ اما واقعیت این است که با اینکه شما حس نمیکنید بدنتان در حال حرکت است اما شما هم درست سرعتی مشابه سرعت خودروی خود دارید. به این ترتیب اگر شما پدال گاز را فشرده و خودرو سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد پس خود شما نیز با همین سرعت در حال حرکت هستید؛ و هر تصادف ناگهانی در این سرعت میتواند منجر به آسیب و جراحت شدید شود. پس بهتر است با بستن کمربند ایمنی از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کنید. سابقه نصب کمربند ایمنی در خودروها به سالها پیش بازمیگردد اما برخی رانندگان اهمیتی به آن نمیدهند. به همین خاطر شاید سیستم هشدار کمربند ایمنی عصبیکننده باشد اما در نهایت جان شما را حفظ میکند.
کروز کنترل راداری
هیچچیزی بهتر از خلاص شدن از شر ترافیک شهری و رفتن به سفری لذتبخش با فعال کردن کروز کنترل و استراحت دادن به پاها نیست؛ اما تنها مشکل این است که با فعال شدن کروز کنترل باید خودتان خودرو را متوقف کنید. هر فردی که از کروز کنترل استفاده کرده باشد میداند ترمز کردن یا کلاچ گرفتن در زمان رانندگی و غیرفعال شدن کروز کنترل و فعال کردن دوباره آن چقدر خسته کننده است؛ اما اینجاست که کروز کنترل راداری وارد مدار میشود. کروز کنترل راداری در صورتی که تشخیص دهد خودرویی پیش روی شماست سرعت خودرو را تنظیم خواهد کرد. در این صورت اگر شما توجهی به جلو نداشته باشید خودرو هشدار داده و سرعت را تنظیم خواهد کرد. سپس زمانی که مسیر پیش روی شما باز باشد سرعت را بیشتر خواهد کرد. باید گفت این نوع از تکنولوژی تنها در برخی خودروهای مدل ۲۰۲۱ وجود دارد اما دیگر نسخههای آن شامل استفاده از دادههای تلماتیکی و هوش مصنوعی نیز میباشد. در آینده نیز نسخههای پیشرفتهترین از کروز کنترل معرفی خواهد شد.
GT
۱۰ دی ۱۴۰۰با تشکر از پدال که نمیزاره کامنت های طولانی منتشر بشه🙂
آخه مگه کامنت طولانی جرمه که حذفش میکنید؟!
جواد عقیلی
۱۰ دی ۱۴۰۰درود بر شما.
کامنت های طولانی فرقی با سایر کامنت ها در پذیرش ندارن. اما به دو دلیل ممکنه احتمال تایید خودکارشون گرفته بشه. یک اینکه سیستم در یک کامنت طولانی ممکنه به کلمات خاص و مشکوکی برخورد کنه و دوم اینکه شما احتمالا کامنت خودتون رو ویرایش کنید که وارد چرخه تایید دستی می شه. در هر صورت همه کامنت ها چه اونهایی که به صورت خودکار تایید نشدن یا حتی وارد پوشه اسپم شدن، به صورت فردی هم کنترل می شن و در صورت نداشتن مشکل منتشر خواهند شد. ممنون از مشارکت همه شما در مباحث و تبادل آرا.
ارادتمند
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۱۰ دی ۱۴۰۰تنها چیزی که خودروی من داره هشدار کمر بند ایمنی هست
یک کاربر
۱۰ دی ۱۴۰۰ترمز خودکار هم از فناوری هایی بود که ولوو بسیار کار کرده بود.
حتی در امریکا به یک اپشن اجباری تبدیل شده، به اینگونه که از فاصله ای کمتر از حدی با ماشین دیگر ، خودرو اجازه حرکت نمیدهد در صورت فراموشی راننده، خودرو ترمز اتومات وار میگیرد.
شما حالا سازمان استاندارد کشورمان مقایسه کنید ده سال پیش ۸۵ مدل استاندارد وضع کرده که خودروسازان هنوز همان هم نتوانستند پاس کنید ، به روز رسانی قوانین استاندارد euroencap و امریکا ، حتی cncap چین تغییرات انرا در طی ده سال ببینید
مقایسه کنیم با قوانین استاندارد ایران! که هیچ تغییر خاصی نکردند چرا؟ سازمان استاندارد متعلق به دولت ، چگونه خودروساز دولتی خودش ملزم کند!
نکته جالب این هست در واردت خودروهای خارجی هم چنین سختگیری های استانداردی اصلا توجه و رعایت در ایران نمیشود . بطور مثال عراق واردات خودرو بدون abs و ایربگ ممنوع کرده. در ایران حداقل استاندارد خودروهای وارداتی میتوانستند جدی تر اجرا کنند.
نمونه جالب تویوتا پریوس و کمری در امارات هیبریدی بودند و برای واردات به ایران نسخه بنزینی انها وارد میشد! در حالیکه سازمان استاندارد و دولت با وضع قوانین خاص برای واردات خودروهای خارجی میتوانستند خودروهایی با مصرف کم و استاندارد ایمنی بیشتر ترویج بدهند. در حالیکه هیچ توجهی به این استاندارد گزاری ها نشد.
خودروهای داخلی میدانیم دولت خودش محکوم نمیکند اما در واردات خودروهای وارداتی هم دولت حقوق مصرف کننده و مردم از لحاظ ایمنی ، کیفیت و مصرف سوخت توجه چندانی برای سیاستگزاری و قانونگزاری نکرده است.
تنها حجم موتور انهم بیشتر دلایل امنیتی دارد که ماشین های پلیس ایران قدرت رهگیری ماشین های ضعیف تر داشته باشند. نوع کیفیت قوانین و استاندارد گزاری بازار خودرو ایران اشکالات اساسی در مقایسه با جهان و حتی خاورمیانه دارد.
NAVID۰۰۹۸
۱۰ دی ۱۴۰۰این تکنولوژیها فقط به درد کسانی میخورند که خودرو را وسیلهی حملونقل میدانند و این یعنی اکثریت جامعه !
اما مطمئناً عاشقان خودرو این تکنولوژیها را چیزی جز اِضافات نمیبینند که فقط دستوپای لذت رانندگی و هیجاناتش را میگیرد !
کسانی را دیدم که با هر بار روشن کردن ماشینشون ، اولین کاری که میکنند اینه که esp را خواموش میکنند😂🚫
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ دی ۱۴۰۰جز هشدار کمربند ایمنی که تاتا نانو هم داره به لطف بعضیا از بقیه شون محرومیم…