قوانین ایمنی جدید اتحادیهٔ اروپا با نام GSR2 که از بهار پیش رو اجرایی میشود، ادامهٔ عرضهٔ برخی از خودروها را در این قاره غیرممکن خواهد کرد.
معمولاً مقررات سختگیرانهتر آلایندگی خودروسازان را مجبور به خاتمهٔ عرضهٔ برخی محصولات خود در اروپا میکند اما این بار، قوانین جدید ایمنی به قاتل بسیاری از خودروهای جذاب در بازار اروپا تبدیل شده است. این قوانین که مقررات ایمنی عمومی ۲ یا بهطور مخفف GSR2 نام دارد، ادامهٔ عرضهٔ برخی خودروها را در قارهٔ سبز غیرممکن خواهد کرد.
تویوتا GR86 و سوبارو BRZ
تویوتا و سوبارو هردو رسماً اعلام کردهاند که در آیندهای به عرضهٔ GR86 و BRZ در اروپا پایان خواهند داد. به گفتهٔ یکی از مدیران ارشد تویوتا، کوپهٔ دیفرانسیل عقب ارزانقیمت این شرکت فقط برای دو سال دیگر در اروپا عرضه خواهد شد و تویوتا قصد اصلاح GR86 را برای مطابقت با مقررات GSR2 ندارد. سوبارو هم گفته است در پایان سال ۲۰۲۴ فروش BRZ در اروپا خاتمه خواهد یافت. این کوپههای اسپرت برای مطابقت با قوانین ایمنی جدید باید کاملاً از نو مهندسی شوند که این کار به دلیل هزینهٔ بالا از لحاظ تجاری منطقی نخواهد بود زیرا اروپا بازار کوچکی برای این دو خودرو محسوب میشود. علاوه بر این، حتی اگر تویوتا برای مطابقت GR86 با مقررات GSR2 هزینه کند، این اصلاحات تأثیر منفی بزرگی روی شخصیت پویای خودرو خواهد گذاشت و GR86 دیگر آن خودروی رانندهای نخواهد بود که همه میشناسند و دوست دارند.
پورشه ماکان
یکی دیگر از خودروهایی که امسال از بازار اروپا حذف خواهد شد، نسل اول پورشه ماکان است. این کراساوور بنزینی به دلیل عدم مطابقت با قانون امنیت سایبری مرتبط با GSR2 که در ماه جولای اجرا میشود، امکان فروش در قارهٔ سبز را نخواهد داشت. به گفتهٔ سخنگوی پورشه، پلتفرم ماکان بنزینی امکان مطابق با این قوانین را ندارد. هر خودرویی (اعم از درونسوز یا الکتریکی) که نتواند این الزامات را برآورده کند، از اول جولای ۲۰۲۴ اجازهٔ فروش در اتحادیهٔ اروپا را نخواهد داشت. درنتیجه، انتظار میرود فروش ماکان بنزینی در بهار پیش رو در اتحادیهٔ اروپا متوقف شود. البته در کشورهایی که قوانین اتحادیهٔ اروپا اجرا نمیشود ماکان بنزینی میتواند برای مدت بیشتری عرضه شود.
کاهش عرضهٔ آلپین A110
یکی دیگر از کوپهای اسپرتی که با قوانین GSR2 مطابقت ندارد، آلپین A110 است. این برند متعلق به رنو هم مثل تویوتا میگوید اصلاح A110 برای مطابقت با قوانین ایمنی جدید هزینهٔ بالایی دارد و این هزینهها تا پایان تولید این خودرو در سال ۲۰۲۶ جبران نخواهد شد. البته A110 بهطور کامل از بازار اروپا حذف نمیشود زیرا یک معافیت ویژهٔ دوساله از این قوانین در نظر گرفته شده است که امکان فروش حداکثر ۱۵۰۰ دستگاه در سال را به خودروسازان میدهد.
ادامهٔ عرضهٔ مزدا MX-5
هرچند بهزودی عرضهٔ کوپههای اسپرت تویوتا و سوبارو در اروپا خاتمه خواهد یافت اما خبر خوب اینکه مزدا MX-5 پس از سال ۲۰۲۴ همچنان در این قاره عرضه خواهد شد. به گفتهٔ سخنگوی مزدا، میاتا با وجودی که خودروی قدیمیتری است اما عرضهٔ آن در اروپا پس از اجرای قوانین جدید همچنان ادامه خواهد داشت. برای یادآوری، نسل کنونی MX-5 ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۴ با سقف پارچهای معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ هم مزدا نسخهٔ سقف فلزی آن را با نام RF معرفی کرد. از آن زمان، رودستر مزدا دو بار در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ مورد بهروزرسانی قرار گرفته است.
قوانین GSR2 چیست؟
مقررات GSR2 که از جولای امسال اجرایی خواهد شد، فقط شامل خودروها نمیشود و کامیونها، ونها، اتوبوسها و… را هم در برمیگیرد. این مقررات بسته به نوع وسیلهٔ نقلیه، شامل لیستی طولانی از بیش از ۱۰۰ قانون خواهد بود البته برخی از این موارد صرفاً اصلاحات هستند اما حدود ۲۰ تا ۲۵ مورد آن الزامات جدیدی خواهد بود. یکی از این موارد جدید، تجهیز خودروها به سیستم ضبط دادهٔ رویدادها یا همان جعبهٔ سیاه است. این سیستم اطلاعات خودرو مثل سرعت، ترمز، موقعیت خودرو و نحوهٔ عملکرد سیستمهای ایمنی را پنج ثانیه پیش از تصادف تا ۰.۳ ثانیه پس از برخورد ضبط میکند. ازجملهٔ دیگر الزامات جدید GSR2 هم میتوان به دستیار حفظ حرکت میان خطوط، سیستم پایش باد تایرها و هشدار خوابآلودگی راننده اشاره کرد. تا جولای ۲۰۲۹ هم موارد دیگری مثل بهبود ایمنی شیشهها، لاستیکهای بادوامتر و بهبود دید بیرونی خودروها برای بهتر دیدن دوچرخهسواران و عابرین پیاده به این لیست اضافه خواهد شد.
بنابراین، بدون شک خودروها در اروپا گرانتر خواهند شد زیرا اضافه کردن سختافزارها و نرمافزارهای جدید به خودروها برای مطابقت با مقررات، هزینههای بیشتری را برای خودروسازان به همراه خواهد داشت که این هزینه به خریداران تحمیل میشود. این میتواند بیشتر به ضرر خودروهای کوچک باشد زیرا تجهیز آنها به تکنولوژیهای ایمنی جدید میتواند این خودروها را بسیار گران کند.
Mopar
۲۰ بهمن ۱۴۰۲اروپا عملا داره به سمتی حرکت میکنه که رانندگی انسان رو کم کم محدودش کنه و اونو با ربات ها و سیستم های هوشمند جایگزین کنه . طبیعتا ایمنی و محیط زیست رو به هر چیزی ترجیح میدن .
اگر روزی سیستم های خودران پیشرفته تر و ایمن تر و ارزون تر بشن ، شاید در همین اروپا قانون بشن و همه ملزم به استفاده از خودران بشن .
کم کم زمانی میرسه که سبک زندگی عوض میشه و حمل و نقل صرفا هم معنیِ جابجایی از نقطه A به B میشه .
آدما فقط مقصد رو انتخاب میکنن و چند دقه بعد از طریق زمین یا هوا خودشون رو در مقصد میبینن .
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ساموراییها بیهامتان👏👏👏!!!
بسوزه هر آن کس که نَتوان دید!!!
Piero Ferrari
۲۰ بهمن ۱۴۰۲خدارو شکر تو ایران هستیم
Siyavash
۲۰ بهمن ۱۴۰۲واقعا قوانین چرت و پرتی هستن باید این قوانین رو برایه شرکت هایه بزرگ و کارخانه هایی که آلایندگی زیادی دارن نظیر تولید سیمان و پتروشیمی و هزارن شرکت اینگونه بزارن که تمام جو زمین رو دارن نابود میکنن نه این ماشین هایه به روز …..این قوانین اگه ایران بزارن که هیچ ماشینی نباید تویه خیابون تردد کنه چون هیچ ماشین موجود تویه ایران بجز یه تعداد انگشت شمار نمیتونن استاندار هایه آلایندگی رو پاس کنن…کاشکی این قانون برا ایران بود تا حداقل مجور به وارد کردن برنده هایه بزرگ و معتبر ژاپنی و اروپایی رو وارد میکردن…..
محمد
۲۰ بهمن ۱۴۰۲دوست عزیز اتفاقا برای همون کارخونه های تولید سیمان و پتروشیمی هایی هم که گفتی این قوانین چه بسا چند برابر سفت و سخت تر از صنعت خودرو داره اجرا میشه یا در آینده نزدیک اجرایی میشه ، پدال چون سایت حمل و نقل فقط بخش مربوط به خودش رو پوشش میده با یه جستجوی ساده تو اینترنت نسل جدید اون کارخونه و پتروشیمی هارو میتونید ببینید
BMW
۲۰ بهمن ۱۴۰۲تو ایران دیگه همچین قرتی بازی هایی نداریم باز😂👍
علی جردن
۲۰ بهمن ۱۴۰۲در عوض توی ایران هیچ کدوم این مدل هاروهم نداریم 😂👌😂
۲۲ بهمن ۱۴۰۲فیات ۵۰۰ رو دالیم
JaMsHiD
۲۱ بهمن ۱۴۰۲تو ایران یه شیش سیلندر ببند رو E36 عشق دنیا رو ببر غم بنزین هم نخور تا چهل سال دیگه فقط سوخت بنزین داریم با توجه به اینکه رو نفت خوابیدیم (البته اگه دولت عرب ها غارت نکنن)
علی جردن
۲۱ بهمن ۱۴۰۲موتوری که اوستا جمشید جمع کنه برات با موتوری که توی کارخونه های اروپا توسط مهندسین و رباتا بصورت اصولی فابریک بسته می شه زمین تا آسمون فرق می کنه داداش…
ARIAN
۲۰ بهمن ۱۴۰۲اینها هم دوزاری شون افتاد که زمین داره به فنا میره دارن همه چیزو الکتریکی میکنن بعد حالا یک عده انسان نما اصرار دارن که سوخت مازوت بسوزونن. به پیر و پیغمبر قسم چند روز پیش که اصفهان بودم از شدت آلودگی و کثیفی هوا حالم آنچنان بد بود که فقط دائم سرفه میکردم وقتی برگشتم شهر خودمون خود به خود بهتر شدم. به عنوان کسی که تمام عمرش فن ماشین ها بوده میگم به غیر از درصد کمی از خودرو های خاص (کمتر از پنج درصد ماشین ها) بقیه خودرو ها باید سوخت پاک استفاده کنن و نیازی به سوخت فسیلی ندارن. مثلا هیچ نیازی به یه لکسوس شیش سیلندر نداریم چون نه صدای قشنگی داره نه پرفورمنس آنچنانی ولی محصولاتی مثل فراری و امثالهم باید بنزینی باشن حالا حالاها البته اونارو هم میشه با هیدروژن جایگزین کردا…! 🤔
🤡
۲۱ بهمن ۱۴۰۲همه که نمیتونن فراری بخره چجوری میتونه از رانندگی با بنزینی لذت ببره
ab0lf4zl
۲۱ بهمن ۱۴۰۲تو این خراب شده با 206_405_سمند پارس پراید و … چه لذتی میبری؟
وقتی ریه پر دود باشه ترجیح میدی خودروی روز پاک سوار بشی ک اول از همه خودت رو نجات بدی بعد محیط طراف رو
محمد
۲۰ بهمن ۱۴۰۲خیلی حرکت خوبیه ، جان انسان ها و محیط زیست همه جوره ارجحیت داره نسبت به همه چی ، ولی عملا مرگ خودروهای اقتصادی هم رقم میخوره ، چون دیگه نمیشه ماشین های ساده و ارزون درست کرد
abbas
۲۱ بهمن ۱۴۰۲کیه که ندونه همه این کارها برای سوق دادن اروپا ب انرژی برقی و کم شدن نیاز اش ب نفت روسیه و خاورمیانه اس
پشت تمام این بزک ها و کارهای نایس فقط قدرت و سیاست کثیف نهفته اس وگرنه این همه قوانین بیخود و سفت و سخت فقط داره بازار خودرو رو در اروپا انحصاری میکنه ک ممکنه در بلند مدت دودش تو چشم مردم خودش بره
ALI.S
۲۱ بهمن ۱۴۰۲اگر واقعاً برای امنیت مردم بگن که خوبه!
ولی بقیه چیزهایی که توی بخشهای امنیت سایبری خودروها اومده عملاً مزخرفاتی بیش نیست.
همین الان با این قوانین سخت حال حاضر و این مصرف سوخت پایین، کاتالیستهای جدید و سوختهای نسل بالاتر؛ آلایندگی خودروها به صفر حدی رسیده!
از یک سمت داره سوخت فسیلی رو محدود میکنه، از یک سمت هم قوانین جدید برای پارک و استفاده از خودرو برای کم کردن رفت و آمد ماشینهای الکتریکی.
مثل خیلی از کشورهایی که توی اروپا با یک سرچ ساده میشه فهمید که همین الان برای رفت و آمد توی خیابان هزینه و مالیات میگیرند.
خلاصه میشه گفت که برای جلوگیری همیشگی از ایجاد بحران انرژی…