انجمن خودروسازان اروپا که بهطور مخفف ACEA نامیده میشود، آمار فروش خودروسازان و برندهای مختلف را در این قاره در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده است. مثل سالهای قبل، بر بازار خودروی اروپا همچنان گروه فولکسواگن با برندهای متعدد خود پادشاهی میکند. کل این گروه سال گذشته در قارهٔ سبز ۲,۹۴۴,۱۱۷ دستگاه خودرو فروخته است. پس از این غول خودروسازی، گروه تازه تأسیس استلانتیس که آنهم برندهای فراوانی دارد، با فروش ۲,۳۷۸,۹۷۹ دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفته است. گروه رنو با ۱,۰۹۳,۵۳۹ دستگاه و گروه هیوندای-کیا با ۱,۰۹۳,۵۳۹ دستگاه هم رتبههای سوم و چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
نکتهٔ جالب اینکه فروش گروه بامو با احتساب مینی در اروپا با افزایش ۱.۳ درصدی به ۸۵۸,۷۶۲ دستگاه رسیده و پنجمین گروه پرفروش بازار اروپا لقب گرفته است. این موضوع ازآنجهت قابلتوجه است که بامو برندی لوکس بوده و محصولات آن قیمت بالاتری نسبت به خودروسازان اقتصادی دارند. همچنین بخش عمدهای از این فروش متعلق به خود برند بامو بوده و سهم مینی از آن تنها ۱۷۵ هزار دستگاه است. این در حالی است که فروش دایملر (مرسدس بنز و اسمارت) در اروپا ۶۷۸,۵۷۴ دستگاه بوده که ۱۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. فروش آئودی بهعنوان سومین برند لوکس پرفروش بازار اروپا هم در سال ۲۰۲۱ با ۰.۵ درصد کاهش به ۵۹۷,۴۲۸ دستگاه رسیده است.
در آمار فروش برندها بهطور مجزا نیز فولکسواگن با فروش ۱,۲۷۴,۱۳۷ دستگاه صدرنشین است و پژو با ۷۲۴,۳۸۳ دستگاه و تویوتا با ۷۱۲,۵۷۴ دستگاه به ترتیب در جایگاههای دوم و سوم قرار دارند. در این بخش نیز بامو با فروش ۶۸۲,۸۹۵ دستگاه پرفروشترین برند لوکس اروپا لقب گرفته و مرسدس بنز را با فروش ۶۴۲,۹۴۸ دستگاه پشت سر گذاشته است. البته همهٔ این اعداد متعلق به کشورهای اتحادیهٔ اروپا، بریتانیا و اتحادیهٔ تجارت آزاد اروپا یعنی کشورهای ایسلند، لیختناشتاین، نروژ و سوئیس هستند و شامل کل قارهٔ اروپا نمیشود.
به گفتهٔ ACEA، مجموع فروش خودروهای نو در قارهٔ اروپا در سال ۲۰۲۱ با ۲.۴ درصد کاهش به ۹.۷ میلیون دستگاه رسیده که دلیل اصلی این کاهش کمبود چیپ بوده است. کمبود نیمرساناها طی سال ۲۰۲۱ در تولید خودرو اختلال ایجاد کرد و بعید است که این مشکل به این زودیها برطرف شود. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از شیوع بیماری کرونا فروش خودرو در اروپا ۳.۳ میلیون دستگاه بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.
مردیم از خوشی
۳۰ دی ۱۴۰۰ممنون 🙏
ولی ای کاش کامل تر میبود خبر ، و یک جدول هم میداشت
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۳۰ دی ۱۴۰۰موافقم
می بایست یه جدولی چیزی می بود
خیلی خلاصه نوشته شده
جواد عقیلی
۳۰ دی ۱۴۰۰درود بر شما. حق با شماست. جداول رو هم اضافه کردیم.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۳۰ دی ۱۴۰۰خیلی ممنون🌹
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ دی ۱۴۰۰پژو در جایگاه دوم پرفروش ترین برند خودروی اروپا :)
اصلا ماشین فرانسوی دوست ندارم ولی آمار ثابت می کنه، تولیدات پژو از نظر کیفیت و قیمت خیلی بهتر شدن
کشورهای عضو رسمی اتحادیه اروپا، مجموعا 450 میلیون نفر جمعیت دارن و بریتانیا هم 67 میلیون نفر
اکثرشون هم از نظر اقتصادی شرایط خوبی دارن
مردیم از خوشی
۳۰ دی ۱۴۰۰طراحی هاش فوق العادست فقط اگه مدل هایی با موتور قدرتمند تر هم تولید میکردی برا سلیقه های متفاوت دیگه جای ایرادی باقی نمیگذاشت
datsun
۳۰ دی ۱۴۰۰در برهه از زمان بازار ایران کمک بزرگی به پژو کرد
دايان
۳۰ دی ۱۴۰۰اقای اشتری یه آمار هم از فروش جهانی فرانسوی ها بگو بیشتر کیف کنیم! ببینیم اونجا هم دوم هستن یا چی.چون بازار اروپا که در برابر بازار آمریکا و چین یه شوخیه
datsun
۳۰ دی ۱۴۰۰بازار اروپا کمی انحصاریه مثل آمریکا نیست.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۳۰ دی ۱۴۰۰دقیقا همینطوره.اروپایی ها اجازه نمیدن مخصوصا آمریکایی ها ماشین صادر کنن البته اجازه میدن ولی انقدر مالیات و عوارص میگیرن که توجیه اقتصادی نداره.خیلی خنده داره کمپانی عظیم جنرال موتورز هیچ نماینده ای نداره.حیف شد عمو ترامپ داشت درستش میکرد که این پیر پت پتو رو با هزار کلک جا کردن.
احمدعلی
۳۰ دی ۱۴۰۰یانکی جان،جنرال موتورز همون بازار آمریکا رو بچسبه و به تویوتا واگذارش نکنه(که امسال کرد) بازار اروپا پیشکش.مدیریت قوی تویوتا اینجا معلوم میشه که نه تنها در همه بازارهای جهانی بلکه حتی در کشور جنرال موتورز هم شکستش داده
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
۳۰ دی ۱۴۰۰رتبه بی ام و برای من عجیب ترین رتبه بود
فرامرز
۳۰ دی ۱۴۰۰ب ام و حدود ۷۰۰ هزار و تسلا چقدر؟
(Saeed(peugeot
۳۰ دی ۱۴۰۰من به شخصه عاشق و دیوانه پژو هستم …….
پژو از سال ۲۰۱۱ به اینطرف واقعا عالی کار کرده ….. و فقط دست ما ایرانی ها به محصولات به روزش نمیرسه ….. به نظرم انشالله امسالم خودروی سال اروپا به پژو ۳۰۸ میرسه چون واقعا لایقش هست و محشره ……که اگه امسال ۳۰۸ بشه از سال ۲۰۱۳ تا امسال میشه ۴ بار خودروی سال اروپا ….. که این نشون از پیشرفتش داره ….
۲۰۱۴ = پژو ۳۰۸
۲۰۱۷ = پژو ۳۰۰۸
۲۰۲۰ = پژو ۲۰۸
۲۰۲۲ = ایشالا ۳۰۸
به قول یکی از دوستان نظرات جالب نیست ؛ هر کی هرچی دلش میخواد مینویسه ….. پژو ابر خودرو ساخته برای مسابقات لمانز ؛ طرف میگه واشر نزنه …. یا ادغام با فیات کرایسلر و میگن موتور ۱/۶ میزارن رو دوج و رم …..
خلاصه اینکه ؛ اروپایی ها یه چیزی میدونن ، که چند ساله پژو بعد فولکس رتبه دوم اروپا رو داره …..پرچمدار گروه psa بوده …..چندین سال مسابقات داکار و جوایزشو درو میکرده …..و …
مردیم از خوشی
۳۰ دی ۱۴۰۰کره ای ها بیش ترین افزایش فروش را داشتند !
Arman
۳۰ دی ۱۴۰۰تغییر خاصی نکرد نسبت به سال قبل فقط اینکه امسال بنز و کره ای ها درصد افزایش فروش بالایی داشتن
پارسا
۳۰ دی ۱۴۰۰بی ام و و بنز اختلافش با پژو کم هست ولی قیمت ماشین هاشون زمین تا آسمون فرق داره اینجا ارزش آلمانی ها مشخص میشه
فرامرز
۳۰ دی ۱۴۰۰تازه اگه فرانسه رفته باشید میبینید که تنوع خودروهاشون خیلی کمتر از آلمانه و پر پژو و رنو هست. تو آلمان خودروهای آسیایی و فورد و … کم نیست ولی تو فرانسه تنوع پایین تره. منظورم اینه اگه فرانسه رو از آمار بیارید بیرون، لوکس های آلمانی پر فروش تر از پژو و رنو هستن