هفته نامه

چرا اروپایی‌ها علاقه‌ای به خودروهای آمریکایی ندارند؟

در بحبوحه تنش‌های تجاری بین دولت ترامپ و کشورهای مختلف، آمار نشان می‌دهد اروپایی‌ها علاقه‌ای به خودروهای آمریکایی ندارند؛ اما علت چیست؟


در بازار آمریکا علاقه زیادی به خودروهای اروپایی به ویژه برندهایی همچون فولکس‌واگن و آئودی وجود دارد. اگر از هر آمریکایی درباره خودروی موردعلاقه‌اش سؤال کنید به احتمال زیاد نام سوپر اسپرت‌های ایتالیایی همچون فراری و یا خودروهای کلاسیک آلمانی از جمله پورشه ۹۱۱ را خواهید شنید. اگر از اروپایی‌ها همین سؤال را بپرسید احتمالاً پاسخ‌های مشابهی را دریافت خواهید کرد! واقعیت این است که خودروسازان آمریکایی حضور پررنگی در قاره همیشه‌سبز ندارند. اگرچه سهم آمریکایی‌ها از بازارهای آمریکای جنوبی و آسیا بد نیست اما در اروپا شانسی برای برندهای آمریکایی وجود ندارد؛ اما علت این موضوع چیست؟ قبل از آنکه وارد بحث شویم بهتر است با محبوب‌ترین برندهای بازار اروپا در سال ۲۰۲۳ بر اساس میزان فروش آن‌ها آشنا شویم.

رتبه

نام خودروساز میزان فروش در سال ۲۰۲۳
۱ فولکس‌واگن

۱,۳۵۷,۱۳۹

۲

تویوتا ۸۲۸,۴۸۴
۳ آئودی

۷۳۳,۱۷۶

۴

بی ام و ۷۲۸,۹۹۱
۵ مرسدس بنز

۶۸۲,۴۹۸

۶

رنو ۶۸۱,۰۲۳
۷ اشکودا

۶۸۰,۱۵۳

۸

پژو ۶۳۹,۸۴۸

۹

کیا

۵۷۲,۲۹۷

۱۰ داچیا

۵۵۷,۲۵۳

تسلا مدل Y یک استثنا در قانون عدم علاقه اروپایی‌ها به خودروهای آمریکایی است. این کراس اور برقی در سال ۲۰۲۴ جزو ده محصول پرفروش بازار اروپا بوده و فروش بیش از ۲۵۱ هزار دستگاهی آن دو برابر سال قبلش بوده است. حتی اگر مدل Y را جزو محبوب‌ترین خودروهای بازار اروپا بدانیم باز هم مشکلات آمریکایی‌ها در بازارهای اروپایی پابرجاست. حتی فروش بالای مدل Y نیز باعث نشده تسلا جزو ده برند برتر قاره همیشه‌سبز باشد. با افزایش عرضه خودروهای برقی، تسلط تسلا روی بازار نیز رنگ می‌بازد. البته باید گفت فورد در بین ۲۰ برند پرفروش بازار اروپا قرار دارد و معمولاً هر ساله حدود نیم میلیون دستگاه در این قاره به فروش می‌رساند هرچند باید دانست محصولات فورد در اروپا با خودروهای این شرکت در آمریکا تفاوت‌های زیادی دارند. فورد اسکیپ که در اروپا با استقبال خوبی مواجه است در اسپانیا مونتاژ می‌شود؛ اما آنچه بین اروپایی‌ها واقعاً محبوب است فورد پوماست که سال ۲۰۲۳ فروش حدود ۱۶۰ هزار دستگاهی داشته و در رومانی مونتاژ می‌شود. طراح این خودرو توماس مورل آلمانی است.

اما علت واقعی عدم علاقه اروپایی‌ها به خودروهای آمریکایی چیست؟ مهم‌ترین موضوع قیمت بنزین است. بد نیست بدانید یک گالن بنزین (حدود ۴ لیتر) در لندن هم‌اکنون حدود ۷ دلار قیمت دارد درحالی‌که قیمت یک گالن بنزین در آمریکا بسته به محل زندگی بین ۳ تا ۴ دلار است. علت تفاوت در قیمت بنزین اروپا و آمریکا به مواردی همچون سیستم‌های توزیع و مالیات مربوط می‌شود. البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند. برای مثال می‌توان به موقعیت جغرافیایی اشاره کرد به‌طوری‌که ترددهای روزمره برای خرید وسایل و مواد غذایی در مناطق شهری و روستایی اروپا و آمریکا تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و همچنین سیستم ریلی نیز به حدی توسعه یافته است که به راحتی می‌توان در آمریکا سفر کرد؛ اما حتی این دلایل نیز ریشه در قیمت بنزین دارند. محبوبیت تسلا مدل Y می‌تواند شاهد قوی از این باشد که مصرف سوخت علت اصلی عدم علاقه اروپایی‌ها به خودروهای آمریکایی است.

اما آیا اصلاً بازار خودروی اروپا ارزش سرمایه‌گذاری را برای آمریکایی‌ها دارد؟ ظاهراً برای فورد این‌طور نیست و این در حالی است که فورد جزو معدود برندهای آمریکایی نسبتاً موفق در بازار اروپا بوده است. فورد اخیراً برنامه‌های خود برای تعدیل حدود ۴ هزار نفر از کارکنان خود در اروپا تا سال ۲۰۲۷ را اعلام کرده و گفته که دلیل این کار افت فروش خودروهای برقی و شرایط نامساعد اقتصادی است. این برند ۲۹۰۰ نفر را در آلمان، ۸۰۰ نفر را در بریتانیا و ۳۰۰ نفر را در دیگر کشورهای اروپایی اخراج خواهد کرد. هم‌اکنون فورد حدود ۲۸ هزار کارمند و کارگر در اروپا دارد و بنابراین تعدیل ۴ هزار نفر از آن‌ها رقم بالایی خواهد بود. کاهش محبوبیت تسلا در بازار خودروهای برقی اروپا به همراه برخی مسائل دیگر به خوبی نشان می‌دهد که خودروسازان آمریکایی با چالش‌های زیادی در بازارهای اروپایی مواجه می‌شوند.

در حال حاضر هزینه‌های خودروسازان آمریکایی در بازارهای اروپایی از مزایایی که به دست می‌آورند بیشتر است. تخمین اینکه هزینه توسعه خودرویی همچون تسلا مدل Y چقدر است دشوار خواهد بود اما یکی از تحلیلگران دنیای خودرو در مصاحبه چند سال پیش خود اعلام کرد توسعه یک خودروی جدید حداقل هزینه ۱ میلیارد دلاری در بر دارد و حتی برای یک خودروی کاملاً جدید می‌تواند به ۶ میلیارد دلار هم برسد. این ارقام برای ۱۵ سال پیش بوده‌اند و قطعاً امروز افزایش یافته‌اند. جدای از تسلا به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به هیچ‌یک از ساخته‌های صنعت خودروی آمریکا علاقه‌ای ندارند و بنابراین برندهای آمریکایی باید خودروهای جدیدی را برای قاره همیشه‌سبز توسعه دهند. اگر بتوانید بین ۵ برند پرفروش بازار اروپا باشید و هر ساله چند صد هزار دستگاه خودرو در این قاره بفروشید، این سرمایه‌گذاری ارزشمند خواهد بود اما همان‌طور که در ابتدای این عبارت گفتیم، یک “اگر” بزرگ وجود دارد و چیزی قطعی نیست.

با رشد بازار خودروهای برقی شاید تقاضا برای خودروهای آمریکایی در اروپا افزایش یابد چراکه مصرف بنزین دیگر به عنوان یک دغدغه برای مصرف‌کنندگان اروپایی مطرح نیست. در همین زمان صرف میلیاردها دلار برای تولید خودرویی نه چندان محبوب نمی‌تواند حرکت عاقلانه‌ای باشد و بنابراین بهتر است آمریکایی‌ها همچنان روی خودروهای برقی تمرکز نمایند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. توحید

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    همیشه عنوان مطالب تو این سایت، از عمق مطالب ذکر شده در متن مقاله جذاب تره
    تنها عنوانی که ذکر شد بحث مصرف سوخته
    ولی میتونست کامل تر هم بشه
    ابعاد بزرگ خودروهای آمریکایی
    هیجان رانندگی کمتر
    زیبایی های ظاهری پایین تر (تا حدودی)
    مالیات و بیمه بالاتر نسبت به موارد مشابه اروپایی
    و…

    موافقم 21
    مخالفم 6
    1. شاهین

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4768 ديدگاه)

      سلام بله مواردی که فرمودین تا حدودی درست هستن اما باید از طولانی شدن مطلب هم جلوگیری کنم.
      نکته بعدی اینکه بعضی مواردی که فرمودین اشتباه هست. مثلا بحث هیجان رانندگی کمتر درست نیست و نمیشه قطعا در موردش نظر داد.

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. (Ali(chevynova

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (7550 ديدگاه)

      به توحید

      هیجان رانندگی کمتر
      زیبایی های ظاهری پایین تر (تا حدودی)

      بحث زیبایی سلیقه ای هست، از نظر من یه رم مدل ۲۰۰۰ از نظر زیبایی از بوگاتی بولاید جذاب تره

      در مورد هیجان رانندگی هم همینه
      از نظر من لذت و هیجان روندن یه موستانگ شلبی صد برابر جذاب تر از یه فراری هست

      موافقم 7
      مخالفم 23
      1. Ali

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (32 ديدگاه)

        داداش مث اینکه بگی لذت رانندگی پراید از آریون بیشتره

        موافقم 15
        مخالفم 6
      2. R

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1270 ديدگاه)

        تو داری تئوری نظر میدی ولی اونا روندن فهمیدن یه فراری خیلی بهتر از موستانگه باور نداری برو تستای مجلاتو بخون

        موافقم 11
        مخالفم 3
      3. Iman 007

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (85 ديدگاه)

        ولی من برعکس تو فکر میکنم

        موافقم 4
        مخالفم 2
    3. Ahmad

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (218 ديدگاه)

      ای جان تویوتا که همیشه تو بازی هست

      موافقم 1
      مخالفم 2
    4. Nismo

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1700 ديدگاه)

      اسمش رو باید بذارن قاره‌ی مردگان
      روندن یه مشت هاچبک دیفرانسیل جلو خسته کننده حال آدمو بهم میزنه

  2. Doctor Who

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    یکی از عوامل مهم خرید خودرو بحث فرهنگ هست.
    همونطور که سبک غذایی آمریکایی متفاوت از فرهنگ غذایی اروپا و آسیا و خاورمیانه هست، فرهنگ رانندگی و خرید خودرو هم توی اروپا و آمریکا متفاوته؛
    فرهنگ خرید، فرهنگ مصرف،فرهنگ کاری و اشتغال، سطح درآمد، بافت شهری، مساحت شهر و کشور و خیلی عوامل دیگه روی هم باعث ایجاد نوع خاصی از خرید میشن.
    ایالات متحده کشور وسیعی هست و اقتصاد کشاورزی و دامداری بزرگ‌تری نسبت به اروپا داره که این نوع اقتصاد، سبک خاصی از ماشین‌ها رو میطلبه، ماشینایی پیک‌اپ و وانت برای همین توی بازار آمریکا محبوب هستن.
    اروپا مشخصا چنین مزیتی نداره و اتفاقا خودروهای کوچیک و کم‌مصرف برای اقشار مردم مناسبتره.
    این برای سیاست‌مدارای بعضی مناطق کره زمین باید درس عبرتی باشه که دیده شده حتی خط تولید خودرو رو در کشوری ایجاد کردن که برق صنعتی و کارگر ماهر نداره!
    حالا توجه به فرهنگ و عادات رانندگی که دیگه بماند…

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. (Ali(chevynova

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7550 ديدگاه)

    به همون علت که روستا برای شهر نشین جذاب نیست و برعکسش

    اروپایی جماعت تو زمستون در خونه هاشون لباس زیاد میپوشن بجای اونکه دمای اتاق رو با وسایل گرمایشی بالا ببرن که انرژی زیاد مصرف نشه بعد بیان چلنجر و کامارو ۸ سیلندر سوار شن؟

    اروپاییهایی که عمری سوار گلف و پژو شدن معلومه ماشینی مثل سیلورادو با موتور۶/۲لیتری و طول ۶ متر جذابیت نداره،همونطور که تو آمریکا ماشین هاچبک کم طرفداره

    موضوعی که هست اونکه از همون دهه های ۵۰ تا الان خودروسازی آمریکا بازار هدفش فقط خوده امریکا و کانادا بوده و علاقه ای به ورود جدی به اروپا و ساخت محصولات باب میل اونها نداشته

    موافقم 6
    مخالفم 16
    1. آرش

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (101 ديدگاه)

      ذاتا گدا و اقتصادی عمل میکنن چاره ای هم ندارن شرایط جغرافیای محدودی دارن باید دزدی و غارت اقتصادشان رو بچرخانن

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. Ksrwy

        ۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (19 ديدگاه)

        حالا با درست یا غلط بودنش کاری ندارم ولی چه ربطی به موضوع داشت؟

        موافقم 2
        مخالفم 2
  4. حجت‌اله براهنی

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    اروپایی‌ها می‌ترسن یوقت بنزین بیش‌تر مصرف شه و به فنا برن! همون‌طور که انقدر در خرید ماشین‌های دیزلی زیاده روی کردن تا دیزل‌گیت دراومد اینجا هم همون کارو می‌کنن

    موافقم 4
    مخالفم 3
  5. Saeedfarshchian

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    براشون بزرگه!

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. گاس فرینگ

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چون دولت هاشون با تعرفه های گزاف قیمت آمریکایی رو دو برابر میکنن. قیمت کوروت رو در اورپا و آمریکا قیاس کنید مثلا

    موافقم 4
    مخالفم 5
  7. مازیار

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1261 ديدگاه)

    به نظرم سه عامل دخیله
    اروپا چون اساسا سرزمینی با منابع کم هست
    خودروهایی مورد پسنده که بازدهی و کارایی بالاتر داشته باشه
    و چون مهد اغلب هنرها از جمله نقاشی یا مجسمه‌سازی هست خودروهایی مورد پسنده که تو مقوله زیبایی و ظرافت توجه و امتیاز بیشتری جلب کرده باشه
    و چون مهد اغلب مسابقات اتومبیلرانی هست بیشتر دنبال خودروهایی با “خصوصیات حرکتی” مناسب و نزدیکتر به انواع مسابقه‌ای هستن

    و البته محدودیت فضا در اروپا نسبت به امریکا هم تو انتخابها تاثیر داره

    موافقم 9
    مخالفم 4
  8. مهربد

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (328 ديدگاه)

    نقش اصلی را مالیات و بیمه دارند.. بسیاری از خودروهای اروپایی پرفروش، تا چند سال از پرداخت های دولتی و مازاد، معاف هستند که بیشتر خودروهای آمریکایی از این مزیت بی بهره اند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا