اخیرا دادههای نتایج مالی و سوددهی خودروسازان معتبر منتشر شده و خودروسازان اروپایی در این زمینه جلوتر از سایرین حرکت میکنند. همچنین دو شرکت فراری و تسلا نیز سوددهی بسیار خوبی دارند.
تحلیل نتایج مالی سالانه اکثر خودروسازان غربی و برخی خودروسازان بزرگ چینی نشان میدهد بین ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ نتایج جالبی به دست آمده است. این تحلیلها شامل اطلاعات ۲۵ کمپانی مختلف از سراسر جهان بوده و در آن هشت برند ژاپنی ایسوزو، سوبارو، هوندا، تویوتا، میتسوبیشی، مزدا، نیسان و سوزوکی، هفت برند اروپایی شامل فراری، مرسدس بنز، بی ام و، استلانتیس، فولکسواگن، رنو و استون مارتین، پنج برند چینی شامل بی وای دی، گریت وال، جیلی، ژیپنگ و نیو، سه برند آمریکایی شامل تسلا، جنرال موتورز و فورد، گروه هیوندای از کره جنوبی و نهایتاً تاتا از هند شامل جگوار لندروور حضور دارند.
اولین نکته جالب در این تحلیل به خودروسازان اروپایی مربوط میشود که از نظر سوددهی بالاتر از سایر خودروسازان قرار دارند. اروپاییها در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۷.۳ میلیارد دلار سوددهی عملیاتی داشتهاند و درآمد کل آنها فراتر از ۸۸۸.۶ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب مجموع حاشیه سود عملیاتی خودروسازان اروپایی برابر با ۹.۸ درصد بوده که بهترین عملکرد بین سایر نقاط جهان و حتی ۰.۵ درصد بیشتر از نتایج سال ۲۰۲۱ است.
یکی از دلایل چنین عملکرد مثبتی به توانایی غربیها در تبدیل تهدید به فرصت بازمیگردد. مشکل اصلی تمامی خودروسازان جهانی در سال ۲۰۲۲ بحران زنجیره تأمین بود و به دلیل نبود قطعاتی همچون نیمهرساناها امکان حفظ میزان تولید قبلی میسر نشد. مشتریان در سراسر جهان نیز مجبور شدند چندین ماه منتظر دریافت خودروی خود بمانند. اگرچه این وضعیت تأثیر منفی روی فروش کلی شرکتها گذاشت اما بهترین فرصت برای خودروسازان بود تا موجودی انبار را کم کرده، راندمان تولید را بالا برده و به همین خاطر سوددهی خود را بهبود ببخشند. هم خودروسازان و هم مشتریان یاد گرفتند با این واقعیت کنار بیایند و اگرچه هنوز شاهد صفهای طولانی دریافت خودرو هستیم اما خودروسازان از این موضوع نهایت استفاده را کردهاند.
دیگر نتیجهگیری مهم تحلیل موردبحث این است که فراری همچنان پادشاه سوددهی به شمار میرود. اگرچه سود عملیاتی این برند ایتالیایی نسبت به سال ۲۰۲۱ افت ۱ درصدی را نشان میدهد اما فراری حتی در مقایسه با برند رده دوم یعنی تسلا فاصله بسیار زیادی دارد و شکستناپذیر به نظر میرسد. فراری سال پیش فروش ۱۳۲۲۱ دستگاهی داشت که منجر به درآمد کلی ۵.۶ میلیارد دلاری شد. از این رقم ۱.۳۵ میلیارد دلار پس از پرداخت هزینههای عملیاتی به دست آمده است؛ به عبارت دیگر فراری با فروش هر ۱ یورو سود ۲۴ سنتی به جیب زده است. این سود در مقایسه با میزان متوسط صنعت خودروسازی یعنی ۷.۶ سنت بسیار زیاد خواهد بود؛ و نکته مهم اینکه پورسانگوئه هنوز بهطور کامل راهی بازار نشده و گاو شیرده این خودروساز به شمار میرود.
تسلا دومین برند سودده سال قبل است و بیشترین رشد حاشیه سود عملیاتی را بر جای میگذارد. حاشیه سود این خودروساز از ۱۲.۱ درصد سال ۲۰۲۱ به ۱۶.۸ درصد در سال قبل رسیده است. کمپانی ماسک یکی از معدود رشدهای سوددهی در کلاس خودروهای برقی را ثبت میکند و دلایل متنوعی برای آن وجود دارد که از جمله آنها میتوان به افزایش فروش، نبود خودروی جدید در حال توسعه و مقیاس اقتصادی بالاتر اشاره کرد. اما اوضاع چین چگونه است؟ به سختی میتوان تصویری واضح از صنعت خودروی چین به دست آورد زیرا بسیاری از برندهای چینی در حال تولید خودروهای برندهای غربی نیز هستند. البته با توجه به اطلاعات محدود موجود میتوان شاهد وضعیتی نسبتاً ناهمگون بود. گریت وال بالاترین سوددهی را با ۶.۸ درصد ثبت کرده و پس از آن بی وای دی و جیلی قرار دارند. در مقابل باید به ژیپنگ و نیو اشاره کرد که در سال ۲۰۲۲ ضررده بودهاند.
محسن
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲کره با یه برند برتر از کل جاپووون 🤣🤣🤣
phonix
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲کامنت لوس و مسخره :
Ehsan
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲فونیکس چه خبر از لینکا؟ 😂
phonix
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲البته ببخشید اون یکی خیلی بیشتر از جناب عالی سرش میشد
تو صرفا چون روسوفیل هستی خوشت اومد بود هعی پارازیت مینداختی
SFXSuperFast
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲میزان سود نیست
درصد سوده.
وگرنه میزان سوددهی خالص شرکت های ژاپنی خیلی خیلی بیشتر از کیا-هیوندای عه
Ehsan
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا هنرش هم همینه که درصد سودش بالاتر باشه! وگرنه اینکه سود ۹ تا برند از سود ۳ تا برند خیلی بیشتر باشه که طبیعیه! نکنه انتظار داشتی سودشون کمتر باشه
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲اصلا میزان سود کره ای ها هم از ژاپنی ها بیشتر بوده اقا احسان ولی حرف شما هم درسته . کلا این دوستان عشق ژاپن رو درک نمیکنم واقعا اکثرشون هم خودروی ملی سوارن متاسفانه ولی در مورد خودرویی که نداشتن نظر میدن
Muty
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بالا نگه داشتن سود هنره
ولی تعداد بالا فروختن به نظرت هنر نیست ؟!! فروش تعداد فروش ژاپن با کره اصن قابل مقایسه نیس حاجی
این همون سیاستی یه که تسلا داره
ولی درکل
من موافقم ؛ هر شرکتی سیاست کاری و روش فروش خودشو داره حالا که کره چه ژاپن و چه حتی ایرانخودرو!!! بله خنده نداره اینا هم سیاست کاری دارن رگ خواب ملت رو یاد گرفتن و با کمک اهروم های دیگه هی ماشین با کیفیت با طراحی عالی و قیمت منصفانه و رقابتی با عشق تقدیم ملت شریف میکنن
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲خییییلی بیشتر ؟ مدرکی داری ؟ از نظر فروش تویوتا اوله کیا و هیوندای بطور مشترک سوم البته که ظاهرا هیوندای امسال از فولکس میزنه جلو و دوم میشه . اگر امار فروش هم ببینی کره و ژاپن تقریبا به اندازه خودرو فروختن درصد سود کره هم که با اختلاف بیشتره . الان ژاپن با این وضعیت چه خودروی گران قیمت پرفروشی داره که سودش میره بالاتر ؟
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲من الان محاسبه کردم و همینجوری که دیدم مجموع سود کیا و هیوندای و سانگ یانگ تا الان تو 2023 از تویوتا و مزدا و هوندا و نیسان و سوزوکی و اینفینیتی و لکسوس بیشتر بوده . خودتون هم میتونید ببینید هرکدوم رو … امارش هست تو اینترنت
بهزاد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲وضعیت سود هر سال متفاوت میشه به خصوص در شرایط کمبود قطعات و ژاپنی ها الان حدود ۳ ساله درگیر هستند و تا اواخر امسال هم وضعیت همینه و به عنوان مثال سود هیوندای در سال ۲۰۱۲ از چندین سال بعدش هم بالاتر بود و این روند برای همه ی شرکت ها فراز و نشیب داره.
بسیاری از شرکت ها هنوز وضعیت مالی خودشونو برای سه ماهه اول ۲۰۲۳ اعلام نکردن و نمیدونم از کجا میاری این حرف هارو و در ضمن نتایج مالی لکسوس هیچوقت به تنهایی منتشر نمیشه و در آمار کلی تویوتا قرار میگیره و همینطور اینفینیتی برای نیسان.
در سال گذشته دو شرکت کره ای در مجموع حدود ۱۶۶ میلیارد دلار درآمد و حدود ۱۰ میلیارد دلار سوددهی خالص داشتن.
شرکت های معروف ژاپنی حدود ۵۷۰ میلیارد دلار درآمد و حدود ۳۶ میلیارد دلار سود خالص.
البته صنعت خودرو فقط به برندهای تولید کننده معطوف نمیشه بلکه قطعه سازان هم در آمار کلی جزو بدنه این صنعت به حساب میان.
مثلا درآمد سه شرکت دنسو، آیسین، بریجستون در سال گذشته حدود ۱۰۵ میلیارد دلار بود و با احتساب سایر شرکت ها صدها میلیارد دلار گردش مالی این صنعت هست.
هیچکس
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲عه؟؟؟
Ehsan
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲فراری چند ساله رتبه اول رو حفظ کرده،یعنی علاوه بر اینکه تو تخصص خودش بهترین هست تو بحث بازار هم بهترینه
تسلا هم سیاست سود کمتر فروس بیشترش جواب داده ظاهرا
هیوندای هم همونطور که مطلب چند روز پیش اشاره شد امسال بخاطر افزایش فروش خیلی خوبی که داشت سودش هم بالا رفت
MehdiTurbo
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲جالبه کره نو ظهور از ژاپن بالاتره و اختلاف کمی با امریکا داره
جالبه چند وقت پیش بود مال یعنی خیلی وقت پیش که تسلا وضعیتش بد شده بود ایلانم توییت میزد هی و یه بخشی از سهام تسلا را هم فروخت بخش زیادی
ولی از اون موقع دیگه هیچ خبری از شرایط خوب تسلا و اینکه از اون بحران دراومد فروشش زیاد بوده نبود تا این امار الان
کافر مقدس
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ترکیب چندین کشور اروپایی شده یک پرچم ! خوب معلومه یدونه فراری با میزان سود دهی ش میتونه تو این ملاک و معیار بالا بره ! یک پرچم ـه و چندین کشور و انبوهی کمپانی ! فقط خوده زیرمجموع های فولکس به تنهایی کافی ست
Carbonado Aventador
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲فراری به وجود آمد تا پادشاهی کنه..
امیدوارم دوباره تو فرمول یک هم جای حرف و حدیث نزاره..
چون هیچ جایگاهی بیشتر از اول بودن ، برازنده ی این شرکت نیست..
Muty
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲احتمالا منظورت این بوده که :
هیچ جایگاهی کمتر از اول بودن، برازنده ی این شرکت نیست
مانی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کاملا درست گفته،خودت اشتباه گفتی
امیر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲فراری برای همیشه 😍❤
Mohammad
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲چرا تسلا انقد سوددهیش بالاست؟! خیلی عجیبه تو این مدت کم که خودروساز شده انقد سریع به سوددهی بالا برسه
sina
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲توجه داشتم توضیحات بیشتری داشته باشه مقاله درباره کره و ژاپن و چین :(
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲بچه پولدار خفن 😱
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲اوه کره ژاپنو گرفت … نزدیک امریکاست سال بعد اونم میگیره . ولی برام جالب بود که چین و هندم تو این لیستن بخصوص هند
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲کره از ژاپن زد جلو … امسالم از امریکا میزنه جلو ولی در کل برام حضور هند در این لیست خیلی جالب بود
فرشاد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲خدا پدرت بیامرزه
باز تسلا مالکش یه دم کلفته مخ اقتصاده دور از ذهن نیس
چن روز پیش یارو اینجا داشت کله منو میکند که شورلت با ارزش تر از فراریه
MP
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲با آمار با من حرف بزن !
Ferrari ♥️