احتمالاً عجیبترین خبر هفته به کسب عنوان پرفروشترین کوپه/کابریوله هفتماهه اول امسال در قاره اروپا توسط فولکسواگن تی راک مربوط میشود.
زمانی که ژرمنها در سال ۲۰۱۹ تی راک کابریوله را معرفی کردند همه این برند را به سخره گرفتند اما حالا چهره این افراد دیدنی خواهد بود. آمار فروش منتشر شده توسط شرکت تحقیقاتی دیتا فورس نشان میدهد خودروی عجیب فولکسواگن پرفروشترین کوپه/کابریو رده میانی بازار اروپا در هفتماهه ابتدایی امسال بوده است. فروش ۸۷۳۲ دستگاهی تی راک در این بازه زمانی نشان دهنده رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. میزان محبوبیت تی راک سقف پارچهای تقریباً دو برابر دومین خودروی این ردهبندی یعنی مزدا MX-5 است، خودرویی که فروش ۴۵۷۰ دستگاهی آن رشد ۵۳.۹ درصدی را نشان میدهد. سومین خودروی پرفروش کلاس کوپه/کابریو رده میانی اروپا در سال ۲۰۲۳ نیز آلپین A110 پیشرانه وسط و گرانقیمت است. این محصول فرانسوی با رشد فروش ۱۶.۸ درصدی به خانه ۲۱۵۵ نفر راه یافته است.
نسخه استاندارد فولکسواگن تی راک در پرتغال ساخته میشود اما برادر دو درب آن خط تولید کارخانه اوسنابراک آلمان را ترک میکند. تی راک کابریو تنها خودرو در نوع خود است چراکه لندروور چند سال قبل تولید مدل عجیب رنجروور اووک کانورتیبل را متوقف کرده است. نسل دوم تی راک نیز تولید خواهد شد اما نمیدانیم که آیا نسخه کابریو دیگری هم در راه خواهد بود یا خیر چراکه ژرمنها اکثر سرمایه خود را صرف توسعه محصولات برقی کردهاند.
دادههای دیتا فورس نشان میدهد در کلاس لوکسها دو بخش جداگانه برای خودروهای کوپه و کانورتیبل داریم. پورشه ۹۱۱ کوپه پرفروشترین کوپه سقف ثابت اروپا طی سال ۲۰۲۳ نام گرفته و فروش ۸۲۱۶ دستگاهی را ثبت کرده است. در کلاس کانورتیبل های لوکس نیز مینی وان/کوپر با فروش ۱۳۷۵۰ دستگاهی رتبه اول را در اختیار دارد. به این ترتیب تی راک در ردهبندی کلی پس از مینی در جایگاه دوم قرار میگیرد.
البته نمیتوان تی راک را خودروی بسیار موفقی دانست چراکه فروش ۸۷۳۲ دستگاه، چندان چشمگیر نیست، مخصوصاً اینکه نسخه استاندارد این خودرو در همان بازه زمانی فروش ۱۱۱,۸۵۵ دستگاه را ثبت کرده است.
در کلاس کوپه /کانورتیبل میانرده اروپا یک نفر نیسان 370Z و یک نفر هم فیات ۱۲۴ را خریداری کرده است که کاملاً عجیب به نظر میرسد زیرا تولید ۱۲۴ سالها قبل متوقف شده است. همچنین ۱۱ نفر خریدار شورولت کامارو بودهاند و فروش تویوتا GR86 و سوبارو BRZ نیز به ترتیب ۹۳۴ و ۳۲۷ دستگاه گزارش شده است. بین این دو خودرو نیز تویوتا سوپرا با فروش ۵۸۴ دستگاه قرار میگیرد. نهایتاً باید گفت فورد موستانگ هم به خانه ۱۹۲۱ اروپایی راه یافته است.
Aref
۱ شهریور ۱۴۰۲چون آب و هوا اروپا طوریه که بارندگی زیاد داره اینجور ماشین ها اونجا زیاد طرفدار ندارن
Enzo Ferrari 2008
۱ شهریور ۱۴۰۲آفرین فولکس واگن
SENIOR
۱ شهریور ۱۴۰۲فولکس واگن کارشوخوب بلده…اینم اندازه خودش مورد تحسینه
A1
۱ شهریور ۱۴۰۲کل این کلاس هارو خودرو ساز ها خالی کردن معلومه که بالاخره بین اینایی که هست چندتا فروش میره
خخخ
۱ شهریور ۱۴۰۲فرق ماشین آمریکایی و اروپایی اینطوریه که
اروپا: مهرداد جم
آمریکا : محسن لرستانی
ایران : اجرای رضا گلزار برای کودکان کر
در کل آمریکا ماشین های گولاخی میسازه و ارزون قیمت هم میفروشه ،تقریبا بیشترشون تنفس طبیعی هستن
ولی اروپایی ها یه ماشین میسازن ، یه آپشن بدرد نخور روش میندازن و با قیمت بالا میفروشن خیلی خیلی بالا بعد تازه خریدارا فکر میکنن یه شاهکار خریدن
نمونش رولزرویس که جا چتری داشت تو ماشیتش همه فکر کردن غوغا کرده🤣🤣🤣
Arshia m3csl
۱ شهریور ۱۴۰۲اروپایی مخصوصا المانی پول هندلینگ و موتور اسپرت و لوکس بودنش رو میگیره الان همین m5 واقعا می ارزه تو سدان های اسپرت و یا پورشه ۷۱۸ کیمن واقعا می ارزه هم هندلینگش خوبه و هم لوکسه و هم سریعه
هومن
۲ شهریور ۱۴۰۲عرشیا جان خخخ شاید زیادم بیراه نگفته باشه، چون همین بی ام و که میگی یا حتی اون پورشه که واقعا دوسش دارم اصطحلاک و نگهداریش انصافا با آمریکاییها یکی نیست، جدیدا که بی ام و واسه ماشین لوکساش کم مونده واسه بوق زدن بیشتر از سه بار در طول روزم هزینه اشتراک بزاره!
همین کارا کردن که یه کشور کمونیستی خاک بر سر مثل چین یکم کیفیت جنسو کشیده بالا و همون byd الان داره تو خونه خودشون قسمتی از سهمشونو میگیره
حسین دهمرد
۱ شهریور ۱۴۰۲نسبت به مینی یه حس دوگانه دارم. از طرفی همیشه حس میکنم از نظر قدرت برند یه ماشین در حد فیاته از طرفی هم انقدر روش مانور میدن که بگن لوکسه آدم تعجب میکنه که چیش لوکسه؟ البته اینکه بیمر پشتشه کیفیتش رو تضمین میکنه اما خب کسی لوکس بخواد خود ب ام و رو میخره نه مینی که از اول برای قشر کم درآمد پایه گذاری شد. متوسط قیمت مینی هم همینو میگه
اذرگون
۴ شهریور ۱۴۰۲عکس اولی خوب بود