جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین وزارت نفت و شهرداری تهران در حوزه بهینهسازی مصرف سوخت گفت طبق محاسبات سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت میشود. به گفته وزیر نفت، یارانه سوخت دو برابر کل درآمدهای نفتی کشور در سال ۱۴۰۰ بوده است.
مصرف میانگین روزانه سوخت در کشور ۹۵ میلیون لیتر بنزین اعلام شده است. یک حساب سرانگشتی نشان از مصرف سالیانه بیش از ۳۴ میلیارد و ۶۷۵ میلیون لیتر بنزین در کشور دارد. این به معنی از دست رفتن حداقل ۳۰ میلیارد دلار تنها در بخش مصرف سوخت است.
تصور نمایید که با این رقم میتوان سالانه یک میلیون از خودروهای پرمصرف و آلاینده داخلی را بهطور رایگان با خودروهای الکتریکی میان رده (با قیمت میانگین ۳۰ هزار دلار) جایگزین کرد. بله کاملاً درست خواندید. دولت میتواند یارانه انرژی را بهصورت مستقیم صرف جایگزینی خودروها و حتی خودرودار کردن همه خانوادههای کشور در برنامهای ۱۰ ساله کند. یک راه حل دیگر تهاتر بنزین با خودروهای پاک است.
یک راه دیگر هم برای تسریع در این برنامه، می تواند جایگزینی غیر رایگان اما با قیمت نصف باشد. مثلاً خودروی الکتریکی ۳۰ هزار دلاری را با قیمت ۱۵ هزار دلار به مردم واگذار نمود و مابقی را دولت با صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف سوخت بپردازد. در این وضعیت میتوان سالیانه حداقل ۲ میلیون دستگاه خودروی یارانهای به مردم تحویل داد.
البته برای پوشش مصرف انرژی این خودروها نیز نیاز به سرمایهگذاری در حوزه زیرساخت مخصوصاً تولید برق پاک است که آن هم با صادرات بنزین بیشتر ناشی از کاهش مصرف داخلی بهراحتی به دست میآید.
از سویی هیچ شرکت خارجی معتبری هم یک بازار ۱۰ ساله تضمینشده ۱۰ میلیون دستگاهی با درامد ۳۰۰ میلیارد دلار را از دست نخواهد داد و امتیازهای ویژهای بابت آن ازجمله تولید کامل در داخل ایران را میتوان دریافت نمود که منجر به ایجاد اشتغال هم خواهد شد. البته به شرطی که همین موضوع تبدیل به رانت و همکاری اجباری با دو خودروساز انحصاری کشور و ادامه آفات آن نشود.
نگاه تکبعدی به حمایت از خودروسازی کشور، باعث شده تا علاوه بر زیانهای تولید خودروهای پرمصرف و آلاینده بر سلامت و اقتصاد افراد، کشور نیز سرمایههای هنگفتی را بهصورت سالانه در سایه همین حمایتها بر باد دهد. متأسفانه اقتصاد کشور سالهاست گروگان و اسیر خودروسازانی شده که در حال سوزاندن تمام سرمایهها و فرصتها و به شکل محسوسی باعث فقیر شدن مردم و سست شدن پایههای اعتماد آنان هستند.
ما در این محاسبات، هزینههای هنگفت ناشی از کمبود ایمنی و خسارتهای ناشی از آن، هزینههای کیفیت پایین بر دوش مصرفکننده، هزینه وحشتناک استهلاک خودروهای با تکنولوژی پایین و قدیمی، هزینههای سربار ناشی از انحصار و قیمت سازی کاذب خودروها و غیره را نادیده گرفتهایم.
اگر تصمیم گیران این حوزه، کمی عنایت بیشتر و نگاه عمیقتری به این موضوعات داشته باشند، میتوانیم پس از ۴ دهه تلخ در این صنعت و بازار، گشایشهای مطلوبی هم به نفع مردم و خریداران و هم به نفع جامعه، دولت و اقتصاد رقم بزنیم. خودروهای پاک، ارزان، مدرن، زیبا، ایمن، جدید میتوانند علاوه بر بهبود بصری خیابانها، کاهش آلودگی، افزایش ایمنی، بهبود روحیه مردم، کاهش هزینهها و غیره، باعث شکوفایی اقتصاد انرژی، رضایتمندی شهروندان و جهش به دورهای جدید شوند.
نظر شما چیست؟
elman
۳۱ فروردین ۱۴۰۱اولا باید زیرساخت اینکار رو داشته باشن که ندارن .
دوما باید اون ماشین برقی رو داشته باشن که ندارن .
سوما باید تعمیرگاه های مخصوص ماشین های برقی رو داشته باشن که ندارن .
چهارما باید قطعات یدکی ماشین برقی رو داشته باشن که ندارن .
مشکل این نیست که ما این هارو نداریم . مشکل اینه که با «« باید »» هیچ چیزی محقق ” نشده ” ، ” نمیشه ” و ” نخواهد شد ”
وسلام .
ماکسیمیلیان
۳۱ فروردین ۱۴۰۱پنجماً که ایـنها از روبـاه مــکـــار هم حــیــلــهگــر تـر هـسـتـنـد و قـطـعـاً پـشـت هر تـصـمـیـمی، دسـیـسـهای بـرنـامـه ریـزی شده دارند.
NAVID۰۰۹۸
۳۱ فروردین ۱۴۰۱میگویید روباه مکار !!!
با شما موافقم ، اما ؟!
اما روباه مکار چرا باید باشه که بر ما مدیریت کنه ؟!
میگم به شما با مثال مستند هم میگویم که چرا ما اکثریت روباه مکار هستیم چه شخصی چه دولتی !!!!
امروز داشتم استوری یه پیجی به نام forosh khodro offrod را چِک میکردم که دیدم داره برای یک مورانو فیس قدیم بازاریابی میکنه و توضیحاتش من را به وَجد آورد که واقعاً این پسر جذاب فروشندهی خودرو ( محمد ) چطور روانشناسانه داره تبلیغ دروغ به خورد خریدار بیسواد میده چون از این روش مطمئناً منفعت میبره که اینقدر راحت شوآف میکنه در حالی که اتفاقاً من پیجش را دوست دارم اما از روباه بودنش متنفرم که برای پول هر کاری میکنیم ما ایرانیها و اکثریت روباه و دروغگو هستیم و برای هم شوآف هم اجرا میکنیم !
من عاشق مورانو هستم و تجربهی سفر و رانندگی طولانی را دارم و فقط داشتم به نمایش این محمد آقای جذاب میخندیدم که میگفت مورانو دو تا مشکل داره که یکیش نبود قطعاته و دروغِ چون همه چیزش هست و دومیش ظاهرش که یکی دوست داره و یکی نداره و در ادامه میگه گیربکسش تیپترونیک هست ( البته دونسته این را میگه و نه ناخواسته ) !!!!
خیلی ببخشید ، اما جناب محمد آقای روباه مکار که به هر قیمتی میخواهی خودرو را بفروشی تا کمسیون بگیری و حقایق را به خریدار بیسوادت نمیگویی و مطمئناً هم میفروشی اما چرا نمیگویی این نسل از مورانو به شدت مشکل گیربکس ( cvt ) داره و هزینهی تعمیر و معاوضه تا ۱۰۰ میلیون هم بالاتر میره !!!!
چرا نمیگی مشکل قطعه داره شدید و اتفاقاً قیمت قطعاتش از خودروهای لوکس آلمانی هم گرانتر هست !!!
چرا نمیگی اگر میخرید پول عشقتان را میدهید اما مشکلاتش وحشتناک بالاست و موقع فروش سرویس میشوید مگر اینکه یکی را خر کنید و بندازیدش به او !!!
چرا نمیگویی مصرف سوختش با اینکه cvt هست بالای ۱۸ لیتر میسوزونه !!!
این را هم بگویم که مورانو بینظیره بینظیره و اگر سوارش بشوید عاشقش میشوید اما بزرگترین مشکلش خرابی زیاد گیربکس هست که دقیقاً این محمد آقای جانور ، دانسته خیلی ریز از گفتنش فرار کرد و جالبه که همیشه مشکلات خودروهای مختلف را یا نمیگوید یا خیلی آرام و ریز با لَحنی شاعرانه از کنارش میگذرد !
فقط گفتم که همین حالا بروید به پیجش و ببینید چطور لَفاظی میکند و نقش بازی میکند و اتفاقاً میخواستم مستند بگویم چطور اکثریت روباه مکار هستیم !
دوستان ، عزیزان ، انسانهای نازنین ، در کار و بیزینس خودتان همیشه محکم و استوار روی حقیقت پافشاری کنید و نقش بازی نکنید !
کاری به این نداشته باشید که فلانی روباه مکار هست و … !
خوب باشید تا ببینید چطور درهای نعمت خداوند به رویتان باز میشود که هیچ انسانی هم توان مقابله با خواست و انرژی مثبت خداوند را ندارد !
خداوندی که برای هر دینی متفاوت هست اما کارایی او محافظت از حقیقت و راستی هست و چوب اعمال را ما در همین دنیا میبینیم و نه آخرت !!!
خوب باشید ، روباه مکار نباشید حتی اگر ۹۹٪ جامعه هم روباه مکار هستند ، شما ۱٪ از جمعیت جامعهی ایرانی خوب باشید تا ببینید چه نتیجهای دارد !
جواد عقیلی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱هیچ تحولی یک شبه اتفاق نمی افته. این موضوع نیاز به برنامه ریزی درازمدت داره. هم ایجاد زیرساخت ها و هم مصرف منابع ناشی از صرفه جویی به تدریج صورت خواهد گرفت. مهم این هست که چنین چشم اندازی هم وجود داشته باشه. یکی از دلایلی که کشورهای صنعتی مثلا بیش از 7 هزار دلار یارانه خرید به خودروهای الکتریکی پرداخت می کنن چنین دیدگاهی هست.
اما موضوع مهمی که خواستم خواننده توجه بیشتری کنه، زیان هنگفتی هست که خودروسازان داخلی با این خودروهای قدیمی و پرمصرف به مردم و اقتصاد در سطح کلان وارد می کنن و هنوز هم عده ای با شعار حمایت از اشتغالزایی، از اونها حمایت می کنن. حذف این خودروسازان، سراسر سود و منفعت برای مردم و دولت خواهد بود.
mohamadreza83
۳۱ فروردین ۱۴۰۱مسأله فقط این نیست ؛
مشکلی که کشورهای خاورمیانه دارن و هیچ وقت نمیتونن پیشرفت کنن اینه که یه چالشی به نام زندگی اخروی یا حالا غیردنیوی توی ذهنشون نقش بسته که دائم باهاش دست و پنجه نرم میکنن( عسل ها با شیر جاری میشن و همین که به سیب فکر میکنی یهو میاد جلو دهنت و …)
اشتباه نشه ؛
کلا چون ذات بشر یه جوری هست که همیشه از فنا و نیستی میترسه ؛ و مرگ یه جورایی پایان زندگیه ؛ در طول تاریخ همیشه ساخته ها و تراوشات ذهنش رو به گونه ای برا خودش بیان و تلقین کرده که قانع بشه مرگ به معنای تمومی زندگی نیس و بعدش هم یه مدل دیگه دیگه ادامه میدی و با این حرف به خودش تسکین روحی میده .
این باور توی اکثر مردم دنیا هست ؛ ولی یه فرق بزرگی بین مردم خاورمیانه و مردم بقیه ملل وجود داره ؛
مردم خاورمیانه همه هم و غمشون شده خوشبختی در آخرت ؛ یعنی طرف به دنیا میاد که فقط توی آخرت خوشبخت بشه ؛ زندگی میکنه که بمیره و کلا اصلا طرف به ۷۰_۸۰ سال عمرش به چشم کنکور سراسری نیگا میکنه که باید رتبه خوبی درش بیاره و دیگه حواسش به هیچی نیست !!!
در حالیکه پدیده ای به نام آخرت یا قیامت یا هر چیز دیگه ای چیزی نیست جز آرامش روحی بشر که اون هم باید توی یه زمان معینی در هفته یا ماه یا هر چیز دیگه توی به مکان مخصوص ( مسجد ؛ کلیسا و ….) بهش پرداخته بشه ن اینکه حیاتی ترین تصمیم های یه کشور که سرنوشت چندین میلیون جوان رو میسازه با اتکا بر ایدئولوژی های نشأت گرفته از این مسئله گرفته بشه ؛ به ههر حال اینم یه رویکرد استعماری برای سلطه به یه مملکت بدون حروم کردن یه دلار یا حتی یه گلوله اسلحه هست .
.
.
همه اینها هم زیر سر اون عنگلیس بیشرف هست ؛ یعنی بیشرفتر از این کشور نداریم ؛ حتی توی قضیه اوکراین هم خیانت و نامردی کردن .
... love The DEMON }} To turn over a new start }}
۳۱ فروردین ۱۴۰۱اتفاقا تمام گروهک های تروریستی و تندرویی که مسبب بخش زیادی از این مشکلات هستند چنین تفکراتی رو دنبال میکنن !!
آقای مطهری مقدمه کتاب انسان و سرنوشت حرف جالبی میزنه :
(( علت عقب ماندگی دین نیست فهم غلط از دین است مثلا فهم نادرست از انتظار فرج باعث تنبلی و سکون میشود و انسان و جامعه را از رشد باز می دارد اما وقتی انتظار سازنده باشد حرکت و تمدنسازی شکل میگیرد)) شما به هیچ وجه نمیتونید خیل عظیم دانشمندان مسلمان و صد البته ((تفکر معاد باورانه)) اونها رو منکر بشید ! شما نمیتونید عقب موندگی و وضعیت مشابه کشورهای آمریکای جنوبی، کشورهای آفریقای جنوبی و حتی بعضی کشورای اروپایی با وجود عقاید متفاوت و لائیک رو منکر بشید !
نقش خیلی از کشور ها در تجزیه کشورهای اسلامی به وضوح دیده میشه، از حاکم کردن افرادنالایق و… تاچپاول ثروت ها و انداختن اختلافات گوناگون و زمینه سازی برای ایجاد درگیریها ، با این اوصاف مطمئنید وضعیت اسفناک الان خاورمیانه به اعتقادات مردمش گره خورده ؟!؟! شما دو دست کالاف مدرن وارفار هم بازی کنی حتی با تفسیر غلطشون از این جنگ ها و عقب افتادگی ها ، بازم ناخودآگاه عوامل این عقب موندگی ها رو بهتر درک میکنی !!
موفقیت و پیشرفت تو هر زمینه بسته به چیزای مختلفیه که کمترین سهم رو ایمان یا حقانیت اعتقادای مختلف تشکیل میدن. والا خود خدا هم تو قرآن میگه : ((هر کس برای دنیا یا آخرت تلاش کند، خدا او را مدد میکند )) حالا میخواد کافر باشه یا دین دار !!
اگر یه سرچ کنید هم میبینین در بین ۱۰ کشور با بیشترین میزان فقر و عقب افتادگی فقط و فقط دو کشور با اکثریت مسلمان وجود دارن ! و بقیه از دم شامل اکثریت مسیحی هستن !! در کل بنظرم این پیشرفت ها و یا عقب موندگی ها و پسرفت ها ربطی به دین و اعتقادات مردم کشور ها نداره و به نظرم این عده ای هم که اشاره کردید صرفا دین رو در پوشش ناکارامدی ها و بی عرضگی های خودشون در اوردن وگرنه هیچ کجا اسلام همچین تفکراتی رو ترویج نمیکنه بلکه بر عکس همیشه به پیشرفت های علمی و اخلاقی و صد البته تمدن سازی و حرکت رو به جلو و … تاکید میکنه.
mohamadreza83
۳۱ فروردین ۱۴۰۱جواب این اشعار رو هیچ وقت نمیدم ؛
ولی برا یک بار هم که شده به اندازه یه کتاب مطلب در جواب ساخته خیالات جنابعالی نوشتم که کامنت طبق انتظار رفت برا تأیید و همین الان سایت زحمت حذفش رو کشید …
حیف چشمام که واسه خوندن این کامنت خسته شد …
پیکان جوانان گوجه ای
۳۱ فروردین ۱۴۰۱کلا ما تو تابستون برق نداریم و مجبورن برق صنایع قطع کنن بازم برق منازل روزی 2 تا 4 ساعت قطعی داریم اونوقت ا میلیون خودروی برقی کجای دلم بذارم ………. اون زیرساخت شارژ و غیره هم پیش کش
ماکسیمیلیان
۳۱ فروردین ۱۴۰۱«پـشـت هـر تـصـمـیـم، یـک دسـیـسـه» شـرح حـال دولـتـمـردان ایـران زمـیـن است…
AMIR / ARMI
۳۱ فروردین ۱۴۰۱دوستان عزیزان به فکر آینده در خاک ایدیولوژی محور نباشید
اصلا سیاست های اصلی کشور این اجازه نمیده که اتفاق درست و جدیدی بیوفته
تمام صنایع و منابع یا باید وابسته به اصل نظام باشند
یا باید توسط نظام مدیریت شوند
فکر ذکر کشور بقا و گسترش ارزش های غیر دنیوی هستش
هیچ شرکت خارجی حاضر نیست با سیاست های حال حاضر کشور حتی 1 دلار هم سرمایه گذاری بکنه در این خاک اصلا این بازار داخل کشور توش پولی وجود نداره که بخواد یه شرکت خارجی به خاطر اون بیاد
مگر اینکه بخوان مثل سیستم آموزش و پرورش برای اون چهار درصد مردم کشور کاری بکنن که اون ها هم نیازی ندارن
هنوز هیچ شرکت خارجی حاضر نشده برای ساخت خانه بیاد داخل با اینکه تمام منابع موجوده داخل
هیچ شرکتی حاضر نمیشه باتری لیتیومی که بازار جهانی برای اون تشنه هست بیاره ایران خودرو بسازه برای بازاری که درآمد مردمش به زور به 200 دلار در ماه میرسه
ذره ای امید نداشته باشید اگه حرفه ای تخصصی یا سرمایه ای دارید خارج از کشور به فکر آینده باشید
هیچکس
۳۱ فروردین ۱۴۰۱تعویض خودروهای پر مصرف با خودروهای برقی!!!!
اونوقت کی رانت بخوره؟
کی بخوره کی نگاه کنه؟
مهدی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱زیر ساخت صفر است خودرو برقی با کیفیت با پیمایش 500 کیلومتر در ایران محال است البته قیمتش هم بسیار بالاست اگر تعرفه اش صفر شود حدود 2 میلیارد تومان میشود
ارین صاحب جمعی
۳۱ فروردین ۱۴۰۱فقط یک سوال دارم از این دانشمندان هسته ای با کدوم زیرساخت ؟؟؟؟
Taha Malek
۳۱ فروردین ۱۴۰۱مثلاً خودروی الکتریکی ۳۰ هزار دلاری را با قیمت ۱۵ هزار دلار به مردم واگذار نمود و مابقی را دولت با صرفهجویی ناشی از کاهش مصرف سوخت بپردازد.
فک کردنش هم لذت بخش بود
فکن حالا اروپایی و امریکایی نشد چینی خوب شرکتی مثل نیو ماشیناشو با قیمت جهانی بفروشه اصلا نمیخواد ماشین 35 هزار دلاری رو 15 هزار دلار بدید
ولی تنها چیزی ک واقعیت داره اینه که هیچ کدوم از اینا واقعیت نداره :)
مهرداد
۳۱ فروردین ۱۴۰۱تعویض خودرو پر مصرف شما به علاوه خانه و دارایی شما با یک اتوموبیل برقی چینی با برد ۱ کیلومتر در حالت اکو ( اقتصادی ) .
Jdm باز
۳۱ فروردین ۱۴۰۱حیف که هیچوقت اجرا نمیشه
Gndf
۳۱ فروردین ۱۴۰۱به فرض محال که همچین اتفاقی بیفته، اول باید تاکسی های پیکان و پژو ترکیده رو تعویض کنن که که روزانه تو همین تهران 4 تا مسافت دور زمین رو طی میکنن
بهراد
۳۱ فروردین ۱۴۰۱اول باید نیروگاه خورشیدی بسازن و قبلش ببینن میتونن سلول خورشیدی در داخل تولید کنن و صنایع مس فوق العاده ای داریم اما مثل مس سونگون و سایر معادن ، روسی ها میبرنش.
بعد باید دید میصرفه یا نه، کنار تارا پانوراما اتومات هیبریدی ، یه نمونه برقیم درست می کنن که 200 میلیون گرونتر باشه و بازارش کساد بشه.
خودرو مثل نیسان لیف و تسلا Y و تویوتا هایبرید رو ایران نمیارن ، تو بازار چین میگردن چرب ترین لقمه ای که بهشون سود بده رو میارن 60 هزار دلار میفروشن.کمپانی چینی که اولش ارزان سازی کرده بود (که ایران 4 برابر میفروشه) آخر سر با پول خرابی ماشینا و بازار لوازم یدکی سودشو برمیداره و میره.
به شخصه بعید میدونم پلاگین هیبرید هایی با عمر 5 سال به بالا ، مشتری داشته باشن. صدی 12 لیتر کافیه برای پژو های قدیمی ما
احمدرضا
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خب به جای اینکار ماشینای بنزینی کم مصرف بیارن
حیوانم
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱افرین بر پدال خیلی اقایی میکنید که این کذبیات رو گسترش میدید واقعا هیچ جا نمیشد اینقدر خندید ادم یاد کاخ سفید را حسینیه میکنیم میفته خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
کسرا
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط موندم اگه شارژ ماشینت تو جاده تموم شد وزیر میاد پورش کنه؟؟
اول زیرساخت
بعد حرف
شاپور
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱به تازگی از کلمه میتوان و می توانیم و انشاءالله خیلی زیاد تو حرف مدیران کم سواد تکرار میشه، وزیری چند وقت پیش میگفت میتوانیم ایران را به بهترین نحو با جمعیت ۲۵۰ میلیونی اداره کنیم و حضار آن وزیر که احتمالا دکترایش را هم در فضای مجازی گرفته بود و کلا در فضا سیر میکرد از صحبتهای امید دهنده وی یادداشت برداری می کردند و احتمالا صفایی هم میبردند. اما واقعیت تلخ را براحتی در افزایش هر روزه انسانهای زباله گرد میتوان فهمید. این تعویض ماشین های پرمصرف با نمونه الکتریکی هم یکی از همان میتوانیم های پوچ و متوهمانه است که اتفاقا هیچ وقت نمی توانیم با نبود زیر ساختها و سهم خواهی های کارچاق کن های فاسد دولتی به آن برسیم. پس حرف مفت نزنیم بهتر است.
رامین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ما همیشه درحال اختراع چرخ هستیم زمانی که کل دنیا به سمت برقی کردن بودند ما به دنبال گاز بودیم وچقدر هزینه واستهلاک خودرو بوجود آمد واکنون خدا میداند که چه خوابی دیده اند