تمام صنعت خودروی جهان، موفقیتهایشان را مدیون این مدلهای راهگشا هستند.
تا حالا برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید، اولین خودروی آمریکایی چه بود؟ یا ایتالیاییها در چه زمانی اولین خودروی خود را معرفی کردند؟ شاید جواب این سوالات کمتر پرسیدهشده را تا حدودی بدانید اما در این مطلب نگاهی گستردهتر خواهیم داشت تا ببینیم، ملل پیشتاز در صنعت خودرو، ماجرای خود را از کجا و با کدام خودروهای آغاز کردهاند.
اولین خودروی آلمانی: بنز
این مورد را تقریبا همه میدانیم. این کارل بنز بود که در روزهای پایانی قرن ۱۹ میلادی، نخستین خودروی جهان را با سه چرخ راهاندازی کردند. این خودرو که قدرتی کمتر از یک اسب بخار داشت، برای نخستینبار در سال ۱۸۸۸ توسط همسر بنز، برتا، رانده شد و سروصدای زیادی به پا کرد تا بنز ۲۵ دستگاه از آن را بسازد و امپراتوری یکی از موفقترین خودروسازان جهان را آغاز کند.
اولین خودروی فرانسوی: پژو
پژو تایپ ۲، نخستین خودروی فرانسوی بود که با تکیهبر پیشرانه دایملر وارد خط تولید شد. این محصول تولید محدود که تنها ۴ دستگاه از آن تولید شد، در سال در واپسین روزهای قرن ۱۹ میلادی توسط پنهارت تولید شد و تا ۱۸۹۰ با نام پژو به دست مشتریان رسید. فروش آن بیش از ۱۰ ماه زمان برد.
اولین خودروی ایتالیا: میاری اند جوستی
شرکت «میاری اند جوستی» در سال ۱۸۹۴ بنیان نهاده شد و یک خودروی سهچرخ را بهعنوان نخستین محصول خود تولید کرد. این برند که کار خود را به کمک طراح بهنامش، «انریکو برناردی»، آغاز کرده بود، ۵ سال پیش از افتتاح کار فیات مشغول به فعالیت در حوزه خودرو بود.
اولین خودروی آمریکا: دوریا
«چالرز دوریا» در سال ۱۸۹۳ نخستین خودروی ایالاتمتحده را به کمک برادرش فرانک تولید کرد. آن دو پس از بنیان نهادن برند ناموفق «دوریا موتور واگن کمپانی»، ۱۳ خودرو را به دست مشتریان خود رساندند و نهایتا پیش از شروع قرن ۲۰ میلادی به کار خود پایان دادند. هر چند نامشان در صنعت خودروسازی بهخاطر نفاق به جایی نرسید اما بهعنوان نخستین خودروسازان آمریکا شناخته میشوند.
اولین خودروی انگلستان: هامبر سوشبل
دایملر از سال ۱۸۹۶ به بازار انگلستان وارد شد و خودروهایش را به فروش رساند. اما این مسئله راه را برای عرضه نخستین خودروی انگلیسی باز کرد که در سال ۱۸۹۸ توسط شرکت کوچک «هامبر سوشِبِل» تولید میشد. خودروی سه چرخ هامبر از موتور مخصوص خود استفاده میکرد.
اولین خودروی سوئد: اسکانیا
برند باسابقه اسکانیا که هماکنون بهخاطر تولید وسایلنقلیه سنگین شناخته میشود، در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا از قطعات خودروسازان دیگر استفاده میکرد اما از سال ۱۹۰۸ پیشرانه خود را توسعه داد و حدود ۷۰ واحد از آن را هم به فروش رساند.
اولین خودروی ژاپن: تاکوری
«کامانوسوکه اوچیاما» پس تلاش بسیاری روی پروتوتایپ خود، نهایتا در سال ۱۹۰۷ از نخستین خودروی درونسوز ژاپن رونمایی کرد؛ درحالیکه نخستین خودروی بخار حدود ۳ سال پیش از آن به بازار عرضه شده بود. این خودرو که تنها ۱۰ دستگاه از آن تولید و یک نمونه هم به خانواده سلطنتی فروخته شد، نهایتا از موزه خودروی تویوتا سر در آورده است!
اولین خودروی روسیه/ لتونی: روسو بالت
نخستین خودروی روسی، «یاکوو لو اند فرز» نام داشت که تنها یک دستگاه از آن ساخته شد و سازندهاش خیلی زود به کار خود پایان داد. اما داستان خودروسازی روسیه از جایی شروع میشود که «روسو-بالت» در سال ۱۹۰۹ از مدل «۳۰-۲۴» خود پردهبرداری کرد و ۳۴۷ دستگاه از آن را تولید کرد. این خودرو در شهر «ریگا» تولید میشد که در آن زمان تحت زمامدار روسها مدیریت میشد اما هماکنون بهعنوان پایتخت کشور لتونی (لاتویا) شناخته میشود.
اولین خودروی چین: دانگ فنگ
دانگ فنگ CA71 نخستین خودروی چینیها بود که در سال ۱۹۵۸ و با تکیهبر پیشرانه ۱.۹ لیتری مرسدسبنز تولید شد. این سدان زشت که با مدل هونگچی CA72 رقابت میکرد، پیش از آن به خط تولید رسید و در رقابت پیروز شد. البته تولید کننده هر دوی آنها، شرکت «FAW» بود!
اولین خودروی ترکیه: آنادول
مسئولیت ساخت اولین خودروی ترکیه، آنادول A1، بر دوش برند اوتوسان بود که که خود با تکیهبر خرید تمام اجزایش از شرکتهای خارجی بهویژه انگلیسی، آغاز به کار کرد. این برند بیش از ۱۵ هزار دستگاه A1 را در میانه سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ به فروش رساند. این برند بعدها تلاش کرد تا از اولین خودروی تماما ملی خود رونمایی کند اما با شکست مواجه شد.
اولین خودروی کروآسی: ریمک
برخلاف دیگر خودروهایی که در این مطلب به آنها پرداختیم، نخستین خودروی کروآسی یک سدان بلااستفاده و خستهکننده نبود. این کشور ۴ میلیون نفری کوچک اروپایی که در سال ۱۹۹۱ ادعای استقلال کرد، در سال ۲۰۱۶ از نخستین خودروی خود با نام ریمک کانسپت وان رونمایی کرد که راه را برای تولید یکی سریعترین خودروهای جهان، یعنی ریمک نورا، باز کرد. ابرخودروی کانسپت وان ۱,۲۴۱ اسب بخار قدرت داشت.
اولین خودروی ایران: پیکان
رسانههای مختلف بر سر نخستین خودروی ایرانی جدل دارند. بسیاری از سایپا ۷۰۱ کاروان که بر پایه نسل اول فورد گلکسی و فولکسواگن شاران توسعه پیدا کرده بود و از یک موتور ۲.۴ لیتری نیسان سود میبرد، بهعنوان نخستین خودروی ایرانی یاد میکنند. این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد و راه را برای ایرانخودرو سمند هم باز کرد. اما ما دوست داریم که از پیکان، محصول وارداتی و فیسلیفتشده ایرانناسیونال، بهعنوان نخستین خودروی ایرانی یاد کنیم؛ چراکه اولین خودرویی بود که با نامی داخلی تولید شد و از آن پس در خاطره مردم باقی ماند. نظر شما چیست؟
nima.jdm
۷ دی ۱۴۰۳پژو رو دوست دارم
ممد ژانگولر
۷ دی ۱۴۰۳بنز و پژو بعد از صد سال هنوز وجود دارن و باعث افتخارند.
nima.jdm
۷ دی ۱۴۰۳پژو مثل میتسوبیشی دوران خیلی با شکوهی داشت
ولی پژویی که امروز میبینیم دیگه پژو قبل نیست متاسفانه
nima.jdm
۷ دی ۱۴۰۳ولی احساس میکنم اولین ماشین چینی برخلاف ماشینای چینی امروزی استحکام بدنه خوبی داشته
Hairy wrinkled saggy balls
۷ دی ۱۴۰۳کلا همه ماشینای قدیمی محکم تر بودن
فکر میکردن هرچه بدنه سفت تر سرنشینان امن تر
هرچند اینجوری بیشتر سلامت خود ماشین تامین میشد تا سرنشینان
به قول ریچارد هموند هنگام تصادف هر سانتی متری که ماشین دیرتر می ایسته احتمال زنده موندن سرنشینا ده ها برابر میره بالاتر
جمشید
۷ دی ۱۴۰۳احساس نکن
این بدنه های سنگین با ضخامت زیاد فولاد به معنای امنیت بیشتر نیست
حرف من رو تست های تصادف شاخ به شاخ خودرو های جدید آمریکایی با کلاسیک هاشون ثابت میکنه.
amir
۷ دی ۱۴۰۳بعد یه عده زورکی میخوان تاریخو عوض کنن چون خودشون دوست دارن
فرهاد
۷ دی ۱۴۰۳بله امیر، صنعت از اروپا متولد شد
بنیان گذار و خالق خودرو بصورت انبوه برای عموم، اروپاست… زمانی آمریکایی ها درگیر هفت تیرکشی و اسب سواری تو غرب وحشی بودن اروپایی های متمدن مشغول ساخت ماشین آلات صعنتی و ثبت اختراعات بودن.
JaMsHiD-B
۷ دی ۱۴۰۳پژو بود که به بنز پیشنهاد داد که ماشین ها چهار چرخ بشن
پژو بود که سیستم دو میل سوپاپ در سر سیلندر رو ابداع کرد
ماشاالله بهت
صدرا غلامی
۷ دی ۱۴۰۳اقا یک سوال
من اگر بخوام چندتا از عکسای این مقاله هارو دانلد کنم برای پس زمینه دکستاپ به فورمت web هست.
پیشنهادی چیزی دارید؟
چون یکی از این رولتوی منصوری دلمو برده یکی اون استون مارتین والکری
۷ دی ۱۴۰۳اگه نمیتونی بزاری پس زمینه ازش اسکرین بگیر بعد برش بده
Amirshayan
۸ دی ۱۴۰۳https://www.caricos.com/
از این سایت با هر سایزی میخوای دانلود کن
Nr
۷ دی ۱۴۰۳دانگ فنگ زشت نبوده که… اون آناچیز زشت تر بوده که
۷ دی ۱۴۰۳عجب پستی بود امروز دیدم حال دلمو خوب کرد دمتون گرم خسته نباشید دستتون درد نکنه
فقط باید ایران رو اول لیست مینوشتید
AZ
۷ دی ۱۴۰۳خوشم میاد حتی از کرواسی و ترکیه اسم برده شد اما از کره نه 😂
Kamran Aghaei
۷ دی ۱۴۰۳حالا کره در چه جایگاهیه و ترکیه و کرواسی کجان ؟
boost10
۷ دی ۱۴۰۳دادا کرواسی با ریمک با بوگاتی و کونیگزگ و هنسی رقابت میکنه بعد آیا کره میتونه ماشینی بسازه که با اینا بتونه رقابت کنه ؟
hosen
۷ دی ۱۴۰۳این چینی هام قدمت خوبی داشتن نسبتا
Hairy wrinkled saggy balls
۷ دی ۱۴۰۳دقیقا
موندم چرا طی این همه دهه به خودشون تکون ندادن تازه 15-20 سال اخیر یاد پیشرفت افتادن
vahid
۷ دی ۱۴۰۳فقط خودرو چینی لامصب ها خودرو ملی شون هم کپی هست
Souls
۷ دی ۱۴۰۳اون عکس پیکان جوانان که گذاشتین خیلی حس خوبی میده.
samurai
۷ دی ۱۴۰۳خدایی ماشین ژاپنی رو نگاه کن چقدر زیباست :))
زمانی که ژاپن این ماشینو ساخت کشورای دور و برش با خر و اسب اینور و اونور میرفتن :))
البته 1907 کشورای کرره چین فیلیپین …. مستعمره ژاپن بودن :))
nima.jdm
۷ دی ۱۴۰۳دوست دارم برگردیم به زمانی که ژاپن و نازی ها دست به دست هم داشتن دنیارو فتح میکردن حیف که یهو همه چی خراب شد
ژاپن و آلمان عجب ترکیب حقی بودن
Amirsh
۸ دی ۱۴۰۳چی ازشون دیدید که میگید ترکیب حقی بودن آخه ،
مطمئن باش اگه تاریخ جور دیگه ایی رقم میخورد ، میگفتین : اگه انگلیس و آمریکا پیروز میشدن … .
کم خونخوار نبودن این دوتا هم که میگی
مهران میرابوالقاسمی
۷ دی ۱۴۰۳از همه سرتر پیکان ایرانه
Titanium
۷ دی ۱۴۰۳کشور کره مربا هم میزاشتین دیگه
گاس فرینگ
۷ دی ۱۴۰۳توی بخش ایران به سیناد اشاره نکردین اونم سال 79 بود
طبق ویکی پدیا تولید کاروان سال 80 بود و طبق واقعیت یه اتاق برگرفته از ون های اون زمان روی شاسی نیسان گاوی
وحید
۸ دی ۱۴۰۳البته جسارت به اهل فن ها نباشه،پیکان توسط برادران خیامی از انگلستان امتیازش خریداری شد و در آن سرزمین به نام تالبوت میشناختند.
روح و روان برادران خیامی شاد.
A ssss
۸ دی ۱۴۰۳چینیها از همون اول کپی کار بودن😂
ممد
۸ دی ۱۴۰۳درود به همه دوستان
پیکان هم انگلیسی هست عزیزم
مهربد
۸ دی ۱۴۰۳قابل توجه اونایی که فکر می کنند چینی ها از ایرانی ها و حتی کره ای ها، دیرتر شروع کردند..!