مجله آتلانتیک با انتشار مقالهای درباره خودروهای برقی و نقش آنها در بدتر شدن آلایندگی لاستیکها خبرساز شد. البته باید دانست این مقاله از برخی جهات گمراه کننده به نظر میرسد و فاکتورهای زیادی را نادیده گرفته است.
چکیده اصلی این مقاله که توسط دیوید زیپر نوشته شده است دو بخش خواهد بود: خودروهای برقی به خاطر باتریهای خود سنگینتر از خودروهای درونسوز هستند و گشتاور آنی آنها باعث فشار بیشتر به لاستیکها و استهلاک آنها میشود. اگرچه زیپر میگوید زوایای پنهان زیادی درباره آلایندگی لاستیک خودروها وجود دارد اما در مقاله خود میگوید:
کوچکترین ذرات لاستیکها که ابعادی نانومتری دارند میتوانند وارد ششها و اندامهای ما شوند. ترکیبات مختلف بکار رفته در لاستیکها با مشکلات دستگاه تنفسی، آسیب به کلیهها، آسیبهای عصبی و نقصهای تولد در ارتباط هستند و نگرانی ویژهای درباره افرادی وجود دارد که در نزدیکی بزرگراهها زندگی میکنند. ذرات لاستیکها میتوانند از طریق غذا ما را تحت تأثیر قرار دهند زیرا مواد شیمیایی آنها میتواند وارد محیطزیست شده و توسط ماهیها و گاوها مورداستفاده قرار گیرند.
این نگرانیها قابلتوجه هستند اما زیپر تأکید میکند خودروهای برقی به خاطر وزن بالای خود باعث بدتر شدن اوضاع میشوند. البته او خودروهای بنزینی و وانتها و کامیونهای دیزلی مشغول در بخش ساخت مسکن را نادیده گرفته است. همچنین شاسی بلندهای بنزینی نیز وجود دارند که میتوانند تا هفت نفر را حمل کنند و آلایندگی لاستیکها را تشدید کنند. در واقع وزن بسیاری از شاسی بلندها و وانت پیکاپ های بنزینی از بسیاری از خودروهای برقی بالاتر است هرچند برخی مدلها هم چون جی ام سی هامر برقی استثنا هستند.
از نظر گشتاور آنی نیز باید گفت برخی خودروسازان چندین دهه است به تولید خودروهای اسپرت با قدرت و گشتاور بالا مشغول هستند و حتی برخی ویژگیها نیز برای برن اوت کردن با خودروها وجود دارد. زیپر حتی اذعان میکند صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودروها چندین دهه است به عنوان ابزار بازاریابی بکار میرود؛ اما قدرت و گشتاور بالا ضرورتاً به معنی استهلاک شدید لاستیکها نیست. حتی خودروهای کمتوان نیز میتوانند لاستیکها را از بین ببرند و فقط کافی است آنها را در دنده یک قرار داده و پدال گاز را فشار دهیم. از طرف دیگر مالکان خودروهای قدرتمند میتوانند با خودروی خود به نرمی رفتار کنند و به همین خاطر استهلاک لاستیک کمتری داشته باشند. اگرچه ما آتلانتیک را به قضاوت یکطرفه و دیدگاه ضد خودروهای برقی متهم نمیکنیم اما زیپر در یکی از نتیجهگیریهای نهایی خود میگوید:
خطر افزایش آلایندگی لاستیک خودروها تنها خطری در جامعه نیست که صنعت خودرو با تولید محصولات برقی بزرگ و سریع آن را تشدید میکند. لاستیکها میتوانند با استهلاک سریعتر خود خطرات ایمنی بیشتری نیز داشته باشند. برای مثال ترمز، هیدروپلنینگ و کشش لاستیک در زمستان میتواند بدتر شود. چنین خودروهایی باعث به خطر افتادن جان عابران پیاده، دوچرخهسواران و دیگر خودروها خواهند شد؛ و باتریهای بزرگ نیز نیازمند مصرف مواد معدنی کمیابی هستند که میتوان از آنها در خودروهای کوچکتر و کاراتر استفاده کرد.
در پایان باید گفت آلایندگی لاستیک خودروها چالشی واقعی است که باید حل شود و فرقی نمیکند که قوای محرکه خودرو درونسوز است یا برقی. نظر شما دراینباره چیست؟
Mr. gt c
۷ مرداد ۱۴۰۲زورشون فقط ب صنعت ماشین رسیده
NAVID۰۰۹۸
۷ مرداد ۱۴۰۲یکی از حال خوبیهای من وقتیه که میخوام سرویس روغن عوض کنم و لاستیک نو بندازم زیر ماشینم ،،،، یعنی عششششق میکنماااا !
اشکان
۷ مرداد ۱۴۰۲لاستیکاتون لاستیک نیستند!!! جای این حرفها باید روی صنعت تون سرمایه گذاری کنید ، و تحقیقات در زمینه بهبود و افزایش کیفیت!!!
نمیشه گفت ماشین برقی تولید نکنید ، چون طرف بلد نیست لاستیک بسازه!!
NAVID۰۰۹۸
۷ مرداد ۱۴۰۲اینم از منطقِ کرهایفنها 😂 !
اشکان
۸ مرداد ۱۴۰۲یه زمانی مردم با خر جا به جا میشدند ، بعد شد ماشین گازوئیلی و…..تا الان رسیدیم به برقی ، آینده ام شاید هیدروژنی!!! خیلی چیزا برا پیشرفت احتیاج به زمان داره ، لاستیک ام صد سال پیش مثل الان تولید نمیشده ، آینده هم مثل الان تولید نخواهد شد….مطمئنا مشکلات همه چیز قابل حله و به زمان و تحقیق نیاز داره…. قرار نیست کاری متوقف کنی ، چون الان راه حلی براش نمیتونی پیدا کنی !!
شما چینی فنی که همچین چیز ساده ای و نمیدونی ؟! با منطق چینی فن ها پیش رفته بودند الان باید مردم تو کار گاری الاغ میبودند. مثل بیست سال پیش چین دقیقاً
آرین
۷ مرداد ۱۴۰۲بیاید از ایران گلدستون و ایران تایر بخرید که به حدی خشکه که اصلا عاجش ساییده نمیشه تا ذرات تایر تو محیط پخش بشه.
تازه بالانس هم نمیشه.
BMW
۷ مرداد ۱۴۰۲هر چیزی تو این دنیا هم خوبی داره هم بدی
HFball
۸ مرداد ۱۴۰۲والا بنظر من خیلی مزخرف گفتن آخه این چه منطقیه 😐
اولا که بهتره جلو جلو بگم احتمالا کامنتم بخاطر تنفر طرفدارای خودروهای درونسوز از خودروهای برقی قراره خیلی دیسلایک بخوره
ولی بیاید منطقی باشیم
خودرو های برقی خیلی خیلی از خودروهای درونسوز هرزگردی لاستیک کمتری دارن و ادعای اون مقاله کاملا چرته و اگه دوستان دقت داشته باشن بخاطر همینه که خودرو های برقی توی درگ به راحتی و بدون هرزگردی و ساییده شدن لاستیک خودرو های درونسوز رو شکست میدن
فک میکنم ادعای این مقاله صرفا جهت ساخت یه دعوای زرگری بین خودشون و خودرو ساز های برقی و یا طرفدارانشه چون چنین مقاله ای نباید انقد احمق باشه که بدون فکر کردن بیاد اینجوری اینهمه خلاف منطق و استدلال حرف بزنه
و در آخر هم بگم که من نه کره ای فنم نه کاربر تسلا
تورو خدا از این بچه بازیا و تعصبات الکی بکشین بیرون منم مثل شماها از عاشقان خودرو و موتور هستم که هر برندی رو به اندازه خودش خاص و دوست داشتنی میدونم