مالکان خودروهای برقی از استهلاک زودهنگام و بالای لاستیکهای خود شوکه شدهاند.
در ماههای اخیر بحثهای فراوانی درباره خودروهای برقی و لاستیکهای آنها صورت گرفته و البته اکثر مالکان نیز از این موارد بیخبر بودهاند. این دسته از وسایل نقلیه استهلاک لاستیک بیشتری دارند چراکه هم وزن خودروهای برقی بیشتر از نمونههای درونسوز است و هم گشتاور آنی موتورهای برقی این روند را تسریع میبخشد.
مالکان از شنیدن و دیدن این موضوع شوکه میشوند زیرا همانگونه که جی دی پاور گزارش میدهد، رانندگان انتظارات دیگری دارند. همچنین اکثر آنها اظهار میدارند کسی قبلاً درباره استهلاک بالای لاستیک خودروهای برقی با مالکان صحبت نکرده است. همین موضوع به برخی از مشکلات در زمان خرید خودروهای بدون آلایندگی اشاره میکند. از آنجایی که مطالعات جی دی پاور نشان داده مالکان خودروهای برقی معمولاً انتظار استهلاک لاستیک مشابه خودروهای درونسوز را دارند بنابراین وقوع چنین مسائلی حاکی از کمبود آموزشها در زمینه همهگیری خودروهای برقی است.
عدم آموزش و دانستههای کافی هم درباره خریداران و هم درباره فروشندگان در نمایندگیها صدق میکند. برای مثال تمامی خودروسازان سر و صدای زیادی درباره خودروهای برقی خود ایجاد کرده و به نقاط قوت آنها اشاره میکنند و فروشندگان در نمایندگیها نیز شاید از مشکلات بالقوهای از جمله استهلاک بالاتر لاستیکها آگاه نباشند و به همین خاطر راهنماییهای نادرستی درباره طرز استفاده و نگهداری از این دسته وسایل نقلیه ارائه نمایند. اشلی ادگار مدیر جی دی پاور میگوید این مشکل باید توسط خودروسازان و تولیدکنندگان لاستیک مرتفع شود. او میگوید:
فاصله بیشتر بین میزان رضایت از خودروهای برقی و بنزینی نشان دهنده وجود فرصتهای مناسب برای تولیدکنندگان لاستیک و خودروسازان در زمینه آموزش دادن به خریداران است. همچنین به دلیل وجود تناقض بین ارائه حداکثر شعاع حرکتی و بهینهسازی استهلاک لاستیک خودروهای برقی، تولیدکنندگان لاستیک و خودروسازان باید باهم کار کنند تا به چالشها در این زمینه فائق آمده و درعینحال عملکرد لاستیکها را نیز بهبود بخشند
در حال حاضر شرکتهای مشهوری همچون میشلن و گودیر در حال تولید لاستیکهایی ویژه برای خودروهای برقی هستند. قطعاً بازاریابی نقش مهمی در این بخش ایفا میکند اما این لاستیکها معمولاً نیازهای ویژه خودروهای برقی را برآورده میسازند. همچنین چنین محصولاتی باید از نظر استحکام، وزن و مقاومت چرخشی تفاوتهایی با انواع عادی داشته باشند. در حقیقت چنین لاستیکهایی برای خودروهای برقی با وزن بالاتر از ۲.۵ و ۳ تن تولید میشوند.
شرکت CDK گلوبال که تولیدکننده نرمافزار نمایندگی خودرویی است اخیراً مطالعهای درباره سرویس خودروهای برقی منتشر کرده است. در این گزارش یکی از پاسخدهندگان اظهار داشته وقتی بحث خودروهای برقی باشد، لاستیک به معنی تعویض روغن خواهد بود. همچنین قبلاً گزارشهایی درباره نیاز یک دستگاه ریویان R1T به تعویض لاستیک در کیلومتر ۱۰ هزار منتشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. اگرچه همه خریداران با این مشکلات روبرو نمیشوند اما با توجه به اینکه اکثر تعویضروغنیها توصیه میکنند روغن خودروهای بنزینی پس از ۵ هزار کیلومتر تعویض شود بنابراین تعویض لاستیک خودروهای برقی و مقایسه آن با تعویض روغن در خودروهای بنزینی امر قابلتوجهی خواهد بود.
قیمت بالای لاستیک خودروهای برقی نیز مزید بر علت شده است. اگر به دنبال خرید یک حلقه لاستیک گودیر الکتریک درایو باشید باید ۲۰۱ دلار برای آن بپردازید. هر حلقه لاستیک الکتریک درایو جی تی هم به ۲۷۱ دلار میرسد و بنابراین برای دو جفت از آن باید حدود ۱۱۰۰ دلار پرداخت کرد. اگرچه این لاستیکها برای تسلا مدل ۳ مناسب هستند اما امکان نصب در ریویان را ندارند و برای این خودرو باید لاستیکهای پیرلی اسکورپیون را انتخاب کرد که هر حلقه آن ۴۶۱ دلار قیمت دارد. قطعاً خودروهای برقی در آینده نقش مهمی در حملونقل ایفا خواهند کرد اما صنعت خودرو هنوز راه زیادی تا ارائه آموزشهای ضروری به خریداران در پیش دارد. موضوع این است که باید مشوقهایی برای شرکتهای مختلف برای ارائه این آموزشها و بیان شجاعانه نقاط قوت و ضعف خودروهای برقی وجود داشته باشد اما در زمانی که فروش خودروهای برقی کمتر از حد انتظارات بوده است، کدام فروشندهای به هزینههای نگهداری بالاتر خودروهای خود اشاره میکند؟
amirmohammadja79
۱۴ فروردین ۱۴۰۳الان با وضعیت تولید برق که صرفا با انرژی های پاک و تجدید پذیر نیست و قیمت بالای موتور برقی و باتری ها و وزن خیلی زیاد ماشین های الکتریکی بهترین گزینه از بین خودروهای درونسوز هیبرید و برقی مدل های هیبرید هستند که هم مصرف سوخت کمتری دارند هم مشکلات برقی ها رو ندارن
کیان
۱۴ فروردین ۱۴۰۳دقیقا همینی هست ک میگین
هرچی بیشتر میگذره بیشتر نشون میده رشد و فروش و گسترش و … ماشینهای برقی با مطالعه دقیق و همه جانبه همراه نبوده. نه تنها هزینه هاشون بلکه اینکه ایا واقعا برای محیط زیست و … تاثیر مثبت تر دارن و یا ندارن هم هنوز سوال بزرگی هست که براش جوابی نیست انگار بطور مشخص و …
ترندی که بدون فکر همه گیر شد و همچنان ادامه داره و این ادامه دار شدنش مشکلاتش و نشون میده و … ، و در نهایت یا مزیتها به مشکلات فائق میشن و یا برعکس و … !!!
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۴۰۳حالا این هیچی ، برای بازیافت باتریها که دیگه نوبت تعویضشون به ترتیب داره میرسه و قیمت بالای باتری نو چه فکری میخوان بکنند ، تازه اونم با این تورمی که به جهان بعد از کرونا و جنگها تحمیل شدش!!!
دوستان ، به ایران نگاه نکنید که دولتیها با تصمیماتشون پدر ملت رو در آوردن ، این قضیه همه جا صادق هست فقط یه جا مثل ایران با شدت بالا و جاهایی دیگر با شدت کمتر و البته دولتهایی هم هستند که تمام قد پشت سربلندی ملتشان ایستادهاند مثل حاکم امارات و بخصوص شهر دوبی و یا عمان یا کویت و…!
فکر نکنید در اروپا یا آمریکا بیفکر از تصمیمی حمایت میکنند ، نه اصلاً ، اتفاقاً میشینند فکر میکنند بحث میکنند جنگ میکنند تا همهجوره احتمالات تخریب را بسنجند ، برقی شدن خودروها یه تصمیم بزرگی بوده تا جیب مردم خودشون رو بزنند با یارانههایی که در ابتدا میدادند و دیگر خیر ، اما چرا خیر ؟!
چون دیگه برقیها نیاز به خدمات دارند و بازی چاپیدنها و پس دادن یارانهها استارت خورده و البته قدرت تبلیغ برقی که ایلان ماسک استادش بود و حالا فراگیر شده!!!
اما داستان تازه داره جالب میشه ، صبر کنید و ببینید چطور صدای مالکان در میاد و همین الانش هم در اومده و همه به اتفاق به این نتیجه رسیدن که برقی فاجعه هستند به دلایلی که گفتنش تکراریست!!!
ناخدا
۱۵ فروردین ۱۴۰۳نوید جان دلبندم ! امارات متحده عربی یک کشور هست و در حال حاضر محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان پادشاه یا به قول خود اماراتیها رئیس امارات متحده عربی هست و هر کدوم از شهرهای امارات هم یک حاکم یا فرماندار داره که توسط پادشاه یا همون رئیس امارات انتخاب میشه اما پادشاه یا رئیس امارات میتونه همزمان علاوه بر مقام پادشاهی حاکم یکی از شهرها هم باشه چون در حال حاضر محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان هم زمان هم پادشاه امارات هست و هم حاکم شهر ابوظبی پس لطفاً وقتی چیزی رو نمیدونی حرف الکی نزن دلبندم !
ناخدا
۱۵ فروردین ۱۴۰۳شهر دبی که پایتخت امارات متحده عربی هست و شهر کویت هم پایتخت کشور کویت هست ولی شهر عمان نداریم دلبندم ! بقول بیژن باغبیشه کجاااااایییییی ؟
۱۵ فروردین ۱۴۰۳نه
نه
نه
نه ……
بازم که جو گرفتت چیزی که مثل روز برامون مشخصه رو داری میگی و .. کلاسم میزاری برامون
جوگیر نباشید
چون داریم میبینیم کامنت اشتباه و بد سطحی شماست NAVID۰۰۹۸ که بد اشتباه و سطحی میگید
ما از سالها پیش میدونستیم مشکلات خودروهای برقی چی اند نیازی به این که یکی مثل تو بیاد بگیه ببینید بچه ها الان هوا تاریکه فردا همین ساعت بیایید بیرون روسنه و خورشید رو نیبینید و متوجه پیشگویی من میشید 😂
این حرفا بدرد خودت میخورن
نه اونایی که زرنگن و دستت رو میخوننن
ما هم قضیه رو روشن میکنیم تا باعث گمراهی دیگران نشی
Dark Knight
۱۴ فروردین ۱۴۰۳مشکل اینجاست بیش تر از ۹۰ درصد ماشین های هیبریدی اصلا اونطوری که ادعا میکنن اقتصادی و پاک نیستن مخصوصا تو ایران با این بنزین آشغال و نیاز شدیدی که هیبریدی ها به مراقبت و سرویس تو نمایندگی ها دارن ، خودم چند ماه سوناتا lf هیبریدی ۲۰۱۷ داشتم ( مال خودم نبود ) که واقعا ماشین راحت و از همه مهم تر ساکتی بود و از نظر لذت رانندگی هم از lf بنزینی خیلی بهتر بود مخصوصا تو شتاب که تا ۱۴۰ تا پا به پای آزار ۳۳۰۰ یا لکسوس es میرفت ، ولی از نظر مصرف سوخت واقعا چیز خیلی جالبی نبود چون یادمه حتی با بنزین سوپر زیر ۹ – ۹/۵ ترکیبی نمیسوزوند که هر چند بهتر ۱۲ لیتر lf بنزینی هست ولی آنچنان کم مصرف و پاک هم نبود برای یا یا اوتلندر هیبریدی که رو کاتالوگ گفتن ۲/۸ سیکل ترکیبی ولی تو واقعیت نشنیدم زیر ۸ بگن ! هیبریدی کردن بیش تر برای بهبود کیفیت رانندگی خوب هست ولی از نظر محیط زیستی واقعا فرق چندانی با بنزینی ها ساده ندارن ( هر چند که حتی برقی ها هم اثرات مخرب خودشون رو دارن )
Blow Job
۱۴ فروردین ۱۴۰۳دقیقا من هم بنظرم الان فقط باید به فکر هیبرید بود
مخصوصا مثل اون بنز GLC350 که میتونست ۱۰۰ کیلومتر رو در حالت برقی بره . واقعا عالی بود
جومونگ
۱۵ فروردین ۱۴۰۳در سایت موتوروان ، پست جالبی قرار گرفته که تیتر جالبی هم داره :
Skyrocketing Toyota Prius Sales Proves People Want Hybrids, Not EVs
قضیه ازین قراره که فروش پریوس ، ۱۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته و مردم بسیار ازش استقبال کردن . ظاهرا یه خودروی هیبرید درست حسابی ، خواسته ی بسیاری از مردمه و اگه برد برقی مناسب ، قدرت مناسب ، قیمت مناسب و هزینه نگهداری مناسب با هم ترکیب بشن ، اکثر خریدارا به سمت اون محصول جذب میشن .
اسد
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ماشین برقی یعنی یه جیب گشاد یا یه چاه ویل برای پول مردم دنیا!!! که قراره پر بشه برای ابرسرمایه داران فاسد گلوبالیست که پشت پرده ، اداره جهان را دردست دارند و تمامی دولتها چه غرب و چه شرق هم نوکرشون هستند! حفظ محیط زیست هم فقط یه شعاردهن پرکنه برای آدم های ساده و سطحی که از درک واقعیتهای این جهان عاجزند!!!
حامد
۱۵ فروردین ۱۴۰۳خورشید هم پشتش به ماست؟
برقی ماشین
۱۵ فروردین ۱۴۰۳مثلا اگه تو ایران ماشین برقی های سنگین فراوون بشن،با این وضعیت جاده و آسفالت و خورده سنگ و شن روی آسفالت،و البته این لاستیک های ایرانی و چینی ضعیف،باید هر ۵هزارتا لاستیک عوض کنیم
سعید
۱۵ فروردین ۱۴۰۳دقت کنید که برق برخلاف سایر انرژی ها قابل ذخیره سازی نیست که صرفه جویی و کم مصرف کردنش خیلی خوب باشه.
وقتی برنامه ریزی میشه فلان مقدار برق تولید بشه براش فرق نداره تو چه صنعتی مصرف بشه.
صدالبته این موضوع برای ایران زیاد صدق نمیکنه و همیشه در ناترازی قرار داره اما برای کشورای پیشرفته که نیروگاهای هسته ای زیادی دارن و نمیشه خاموششون کرد ، خب این برق مازاد بجای بنزین تو خودرو مصرف میشه
محمد
۱۴ فروردین ۱۴۰۳کلا هنوز اصلا وقت خریدن خودروی الکتریکی نیست …
froG-driVer
۱۴ فروردین ۱۴۰۳واقعا حق گفتی خودرو های برقی پر از مشکل هستن و واقعا ارزش خرید ندارن به نظر من یکیش هم این هست که اگه وسط جاده مشکل داشته باشن یا برقشون به هر دلیلی تموم شده دیگه تمومه. باز میشه درونسوز ها رو با بنزینی که از پمپ بنزین نزدیک میاری دوباره را بندازی ولی برقی ها رو نمیشه سیم کشی کرد😂
زیزیگولو
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ماشینای برقی هنوز مشکلای بزرگ و زیادی دارن که حل نشدن!!!!!! مشکلایی مثل نبودن زیرساختای مناسب واسه شارژ اینجور ماشینا، قیمتای بالاتر این ماشینا، مسافتای پیمایش کم، سرعت شارژ پایین، ضعیف شدن باتری در گذر زمان، عملکرد نامطمئن ماشینای برقی تو دماهای بیش از حد بالا یا پایین، مشکل بازیافت یا ازبین بردن باتریا، آلودگی هوا به دلیل اینکه هنوز منبع اصلی تولید برق مصرفی ماشینای برقی سوختای فسیلی هستش، اثرات زیست محیطی استخراج منابع لازم واسه تولید قطعات ماشینای برقی، هزینه تعمیر خیلی بالا و ……… دَه ها مشکل دیگه
۱۴ فروردین ۱۴۰۳حالا اینا خارجین وای به حال برقی ایرانی و لاستیک ایرانی 😂😂😂
بهنام
۱۴ فروردین ۱۴۰۳یکی از دوستان در سفری به یکی از بنادر جنوب کشور سری به لنج سازی اونجا زد . جالب بود که اون لنج های در حال ساخت به موتور دیزل دوازده سیلندر ساخت میتسوبیشی مجهز میشن که قیمت موتور فقط در حدود چهل میلیارد تومن قیمتشه. از سایت پدال میخوام مقاله ای راجع به این موتور و مشخصات اون منتشر کنن چون خیلی کنجکاوم بدونم چه موتوریه و چه مشخصاتی داره .
پیام
۱۴ فروردین ۱۴۰۳کم کم باتری ها سبک میشن و این مسئله هم کمرنگ میشه. اینکه مشکل خاصی نیست! الان نشکلات چیز دیگست!
JaMsHiD
۱۴ فروردین ۱۴۰۳مشکلات فراخوان میلیونی کیا و هیوندا برای آتیش سوزی و گردن نگرفتن نداشتن ایموبلایزری هست که سایپا هم روی ماشیناش میذاره
Hadi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳وزن سنگین ماشین 20 درصد روی استهلاک بیشتر تاثیر میذاره ولی بیشتر مربوط به شتاب سریع میشه چون دنده ای وجود نداره و زود سرعت میگیره و این باعث تشویق راننده میشه که از شتاب آنی لذت ببره و این کار رو تکرار کنه 80 درصد استهلاک زیاد این نوع ماشین ها مربوط به همین تخلیه هیجان راننده بخاطر شتاب سریع این ماشین هایه
کلا شتاب و سرعت روی تعویض زودتر تایرها تاثیر مستقیم داره حتی در بنزینی ها
نمونش بوگاتی که هر 20 هزار باید تایرهاش عوض بشن و هزینه دو جفتش 50 هزار دلاره
پس مشکل اصلی در این مورد ماشین های برقی نیستن بلکه طرز استفاده و نوع گاز دادن مالکان خودروهای برقیه و یا هر خودروی بنزینی هیبریدی هیدروژنی دیزلی دیگری که شتاب گیری سریعی داشته باشن
new reventon
۱۴ فروردین ۱۴۰۳سالانه چندین میلیارد تن دی اکسید کربن به جو وارد میشه و هر سال چند دهم درجه به دمای کره زمین اضافه میشه. باید مصرف سوخت های فسیلی متوقف بشه چون واقعا تهدیدی برای این کره زمین عزیز است.
بنظر من استفاده از فیول سل میتونه خیلی قابل توجه باشه. چون فقط تقریبا 7 تا 10 درصد بازدهی کمتری نسب به الکتریکی ها داره ولی در عوض وزن کل سوخت، فیول سل و تانکر هیدروژن از صد کیلو تجاوز نمیکنه.
yaghoub
۱۴ فروردین ۱۴۰۳هیبرید گزینه معقول تری هست .
Dark Knight
۱۴ فروردین ۱۴۰۳با تایر های جدید میشلن و پیرلی که مخصوصا برای ماشین های برقی ساخته شدن این مشکل به حداقل رسیده و علاوه بر این باعث افزایش شعاع حرکتی هم شده همین چند ساعت پیش motor one یه مقاله در مورد ماشین های برقی ( مخصوصا پرفورمنس ها ) گذاشته که چرا نباید از ماشین های برقی بدمون بیاد و باید حتما رانندگی باهاشون رو تجربه کرد و بعد نظر داد ، در حالی که قطعا کمبود هایی نسبت به درونسوز ها دارن ولی از طرفی چیز هایی رو دارن که تجربه کردنش پشت ماشین های درونسوز غیر ممکن هست مثل گشتاور آنی و در نتیجه شتاب رعد آسا یا سکوت و نرمی فوق العاده اکثر الکتریکی ها و از همه مهم تر تکنولوژی های آینده نگرانه ای که دارن چیز هایی که با نزدیک شدن بنزینی ها به پایان عمرشون بعیده روی درونسوز ها ببینیم ، در مورد تعویض زیاد تایر ها هم باید گفت : درسته که در حال حاضر دارندگان برقی ها مجبور هستن برای دفعات بیشتری تایر ها رو عوض کنن در نتیجه هزینه بیش تر برای تایر ها اما در کل واضحه که هزینه نگهداری برقی ها خیلی خیلی کمتر از بنزینی ها هست چون فقط سالانه هزاران دلار به خاطر قیمت پایین شارژ کردن ماشین به نسبت بنزین صرفه جویی میکنن و از اونجایی که ماشین برقی دارن پس تنها مصرفی هاشون حداقل تا ۱۰ سال همین تایر ها هستن و مایع شیشه شور یعنی دیگه خداحافظ تعویض روغن موتور ، هزار تا فیلتر برای موتور یا گیربکس ها چند سرعته و قطعا به خاطر قطعات بیشتر حرکتی خرابی بالاتر و در نتیجه هزینه تعمیرات بالا درونسوز ها ( چیزی که تو لوکس ها خودشو بیش تر نشون میده ) به نسبت برقی ها
حسن
۱۵ فروردین ۱۴۰۳حرف شما کاملا درسته، فقط کمی در جزییات مشکل داره. هزینه مصرف بنزین برای یک ماشین معمولی (مثلا تویوتا راو 4 یا موارد مشابه) با احتساب سالی 12000 مایل استفاده (حدود 20000 کیلومتر) با بنزین معمولی حدود 1800 دلار در سال می شه. در طرف مقابل هزینه شارژ ماشین برقی هم سایز حدود 1000 دلار هست (کمی بیشتر از نصف). با در نظر گرفتن ماشین های اکونومی (کرولا، سیویک و …) این اختلاف کمتر هم خواهد بود.
از طرف دیگه ماشین های لاکژری با قدرت های بالای 300 اسب بخار به سبب استفاده از بنزین پرمیوم اختلاف هزینه بیشتری خواهند داشت.
این مطلبی که گفتم ممکنه در ایالت های مختلف بخاطر قیمت متفاوت سوخت متفاوت باشه ولی به صورت میانگین به همین صورت هست.
Dark Knight
۱۵ فروردین ۱۴۰۳خداییش چرا از خودتون حرف در میارید ! یه باک بنزین یه ماشین ارزون تو ارزون ترین ایالت امکان نداره زیر ۶۰-۷۰ دلار بشه در صورتی که یه ماشین معمولی تسلا حداکثر ۲۰ دلار هزینه شارژ صفر تا صد تو سوپرشارژر داشته باشه پس هر جوره حساب کنی باز هزینه سوخت یه بنزینی ارزون مثل کرولا حداقل دو برابر شارژ یه تسلا هست ( تازه اون کرولا هست بماند که خیلی ها ماشین ۶ یا ۸ سیلندر دارن ) و از طرفی همون هزینه وحشتناک تعویض هزار جور فیلتر یا تعمیرات بنزینی ها کافی هست که اصلا دیگه نشه به عنوان گزینه اقتصادی بهشون نگاه کرد
amirboss
۱۵ فروردین ۱۴۰۳مهم ترین دلیلش همین افزایش وزن حدود نیم تنی خودروهای برقی در مقابل با خودرو بنزینیه.
حالا هرچی پهنای لاستیک بیشتر باشه تماس لاستیک با سطح بیشتر میشه و موجب فرسایش بیشتر و گرم شدن بیش ازاندازه لاستیک میشه.
فرمول ساخت لاستیک برای برقیا یه کم پیچیده ست.
چون در عین مقاومت بالا باید تا حدالامکان ضربات ریز و درشت ناشی از ترک های سطح خیابون رو جذب کنه تا خودرو یه سواری بی سروصدا داشته باشه.
البته اندازه لاستیک هم بغیر از مسائل فنی تاثیر مستقیم تو مصرف انرژی خودرو های برقی داره.
گشتاور بالا و مانور پذیری بالاتر خودرو های برقی نسبت به بنزینی هم نباید نادیده گرفت.