برای یکی از هیجانانگیزترین مسابقات درگ تاریخ آماده شوید! در اینجا قهرمان فرمول یک جهان یعنی خودروی ردبول RB8 در برابر ریمک نورا 1914 اسب بخاری و مک مورتری اسپرلینگ که رکورددار تپه نوردی گوودوود است قرار گرفته است!
بیایید این ماشینهای شگفتانگیز را مقایسه کنیم. شروع با ریمک که مجهز به چهار موتور الکتریکی است که میتواند در مجموع ۱۹۱۴ اسب بخار و ۲۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ابرخودرو یک بسته باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی را حمل میکند، در نتیجه بسیار سنگین بوده و در حدود ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد و همانطور که میتوانید تصور کنید، این همه قدرت ارزان نیست، زیرا نورا حدود ۲ میلیون پوند قیمت دارد!
در کنار آن مک مورتری قرار دارد. این خودروی الکتریکی تکنفره بسیار سبکتر از ریمک است که فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. همچنین مجهز به دو موتور الکتریکی است که حدود ۱۰۰۰ اسب بخار تولید میکند، درحالیکه یک سیستم فن باورنکردنی را نیز حمل میکند که به تولید ۲۰۰۰ کیلوگرم نیروی داون فورس میانجامد. در نتیجه، میتواند از خط استارت آنچنان شلیک شود که پیشازاین هرگز دیده نشده! اما یک مشکل وجود دارد: حداکثر سرعت مک مورتری اسپرلینگ تنها ۲۴۱ کیلومتر در ساعت است.
سرانجام به خودروی فرمول یکی ردبول RB8 میرسیم که توسط راننده ذخیره تیم ردبول، لیام لاوسون رانندگی میشود. او پشت خودروی RB8 قهرمانی سباستین فتل رانندگی میکند که مجهز به یک موتور ۲.۴ لیتری V8 است که میتواند ۸۰۰ اسب بخار تولید کند. این خودروی در حدود ۷۰۰ کیلوگرمی بهراحتی سبکوزنترین ماشین این رقابت است و تمام قدرت آن فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
بنابراین، یک ترکیب باورنکردنی در این رقابت حاضرند، آیا قدرت الکتریکی پیروز خواهد شد؟ یا F1 قهرمان، از پس این برقیهای تازهنفس برمیآید؟ فقط یک راه برای دانستن وجود دارد… بیایید مسابقه را ببینیم!
وی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲اگه یه فرمول یکی 2018 به بعد بود قطعا نتیجه خیلی تفاوت میکرد
LH44
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ماشین های 2018 تا 2021 سریع تر بودن اما بنظرم تفاوتی تو نتیجه نهایی نداشت.
ماشین های فرمول یک تا جایی که خاطرم هست، بخاطر ماکسیمم سرعتشون معروف نبودن. بخاطر چسبندگی بسیار بالا و شتاب ثانویه نسبت به بقیه ماشین های درون سوز معروف بودن. با اومدن ماشین های برقی و شتاب عجیبشون مثل همین ریمک، دیگه نمیشه ماشین های اف وان رو پادشاه شتاب دونست. ولی اگه یه پیست با چنتا پیچ رو میخواستن طی کنن، قطعن ورق به سمت ماشین فرمول یک برمیگشت.
ماشین فرمول یک بواسطه چسبندگی که داره میتونه پیچ ها رو با سرعتی بزنه که اون دوتا ماشین دیگه تو خوابشونم نمیبینن.
کاظم جفائی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲دقیقاً همینطوره. فرمول یک برای درگ در خط مستقیم ساخته نشده اصلاً. برای این کار درگاسترها هستند که حرف اول رو میزنن و تا حدقابل تحمل بدن انسان شتاب دارن. حدود هفت جی رو به جلو و درنهایت با استفاده از چتر ترمز میگیرن.
وی
۱۶ مرداد ۱۴۰۲چرا یکی از این جی تی ار های تیون شده تا 3000 اسب بخار رو که تو کمتر از 7 ثانیه 400 مت میرا نیاوردند تا معلوم بشه کت تن کیه
حتی تو خود پدال هم خبرش زده بود که یه وایپر 3000 اسبی در 6.7 400 متر طی کرده
R
۱۶ مرداد ۱۴۰۲کت تن کسیه که فابریک باشه نه تا خرخره تیون که با یه درگ گیربکس و دل و رودش بریزه بیرون
وی
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ماشین های درون سوز با محدودیت های خیلی زیادی از جمله الایندگی ساخته میشن ولی برقی ها بدون محدودیت موتور های الکتریکی خیلی قوی میذارند و این عادلانه نیست که یه برقی بدون محدودیت با به بنزینی با کلی محدودیت مقایسه بشه اگه دنبال این باشی که ببینی یه درون سوز چقدر میتونه سریع باشه باید اون محدودیت ها رو با تیون برداری
Reza Waffen SS
۱۵ مرداد ۱۴۰۲حاجی کرک و پشمی نموند واسم عاشق ریمک نورام 😳
ظاهر مک مورتری اسپرلینگ گویای اینه اگه آئرودینامیک عالی میخوای باید قید طراحی رو بزنی
Reza Waffen SS
۱۵ مرداد ۱۴۰۲حاجی کرک و پشمی نموند واسم عاشق ریمک نورام 😳
mercedes
۱۵ مرداد ۱۴۰۲چن وقت پیش کوئینگزگ رگرا رکورد 0. 400. 0 که ریمک نورا پیشتاز بود رو با اختلاف حدود یکو نیم ثانیه شکست، و این یعنی نورا سریع ترین نیست.
بهزاد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲تو درگ ۴۰۰ متر مثل اب خوردن از ریمک میخوره . ربطی نداره . کنیخ زگ تو دور هیولاس از صفر با ریمک نابود میشه
ناشناس به مولا
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ببیند کمتر کسی ماشین برقی رو به دیزلی ترجیح میده
ولی خدایی ریمک قابل قیاس نیست وقاعا چیزیه که باید قبول کرد
شتاب فوقالعاده و حداکثر سرعت عالی رو داره
که حتی بهترین دیزلی ها هم اینارو ندارن
ولی خب دیزلی جای خودشو توی قلبمون داره
و اما انتظار نداشتم ریمک بتونه به مک مورتری برسه و با این همه اختلاف از f1 جلو تر بیوفته
دمشون گرم
ا.م
۱۶ مرداد ۱۴۰۲حالا مگه تو این درگ ماشینی دیزل بود؟؟!!!
Huracan Performante
۱۵ مرداد ۱۴۰۲بنظرم جای فرمول 1 اگه تسلا مدل اس پلد یا اون لامبورگینی هوراکان تیون شده که فک کنم تایم 8.9 رو مت واتسون زده باهاش میاوردن بهتر بود
فرشاد
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ریمک نورا هیولای الکتریکیه تو درگ
تو پرفورمنس و پیست نمیدونم چجوریه
جای اون کوئینگزگه خالی بود
علی ریحانی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲واقعا درگ دیوونه کننده ای بود
خیلی لذت بردیم
محمدهادی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲اگه یه آزمون هم در دل یک پیچ دوبل شیکن وجود داشت،برای تست تحمل شتاب جی،اونوقت ملوم میشد فرمولا وان برای چی ساخته شده..
درگ دومشون بنظرم عادلانه تر بود
راننده مک مورتی تو درگ اول و آخر بسیار با مکث حرکت کرد که دوم شد
وکرنه ریمک زشت و بیریخت هرگز اولی رو نمیدید،تازه اونم بزور یک وجب فاصله!!…
Alireza
۱۵ مرداد ۱۴۰۲قبلا که لانچ ریمک مقابل sf90 رو دیدم از اختلافش واقعا ترسیدم
حالا همون بلارو مک مورتی سر ریمک تو لانچ اورد
Shahab
۱۵ مرداد ۱۴۰۲یعنی برای اینکه از ریمک نورا سریع تر باشی باید این همه ماشینت دود کنه …😬🤯
اصلا کل باند فرودگاه رو دود این ماشینه گرفته
SAMI S11
۱۵ مرداد ۱۴۰۲دود ؟!
اگه اون مک مورتری منظورته اونا فن بودن و داون فورس تولید میکردن .
Shahab
۱۵ مرداد ۱۴۰۲شرمنده مقاله رو نخونده بودم فکر کردم ماشین بنزینیه . آخه معمولا ماشین تقویتی ها خیلی دود درست میکنن . مرسی
سجاد
۱۵ مرداد ۱۴۰۲فکر میکنم خیلی مقایسه جالبی نبود! اکثر خودروهای فرمول 1 شتاب پایین تری به نسبت هایپرکارها و بعضاً سوپرکارهای روز دارند، اما قدرت نهفته اونها در یک پیست مشخص میشه، نه در یک خط مستقیم! تو یک دور پیست، خودروی فرمول 1 به راحتی پیروز خواهد بود و شاید تو سه دور، یک دور کامل پیش بیوفته. نباید در خط مستقیم تستشون کرد، اصلاً برای این هدف ساخته نشده اند.
TRD PRO
۱۵ مرداد ۱۴۰۲مت واتسون این جور چیزا براش مهم نیست .
همین که ویو بگیره ، کافیه .
مجتبی .
۱۵ مرداد ۱۴۰۲مش واتسون
یوسف
۱۵ مرداد ۱۴۰۲عجب جیگریه این مک مورتری….. خیلی باحاله. مخصوصا صداش
مازیار
۱۵ مرداد ۱۴۰۲مثل تیری هست که توی کمان کشیده شده
حمید
۱۵ مرداد ۱۴۰۲دنیا داره کجا میره ما کجا !
BMW
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ریمیکس ترکوند با این سرعت ولی اون ماشین جقله هم انگار جت جنگنده بود اصلا👊😂
الف.ی
۱۵ مرداد ۱۴۰۲این ویدیو از اساس باطله
چرا باید یه ماشین فرمول یک که با تکنولوژی 10 سال پیش و حتی قبل از دوران توربو هایبرید ساخته شده بیاریم و بذاریم کنار یه ابرخودروی نوین الکتریکی 2000 اسبی؟ قراره چی ثابت بشه تو این رقابت فرمالیته؟
محض اطلاع جالبه بدونید ماشینای فرمول یک اواخر دوره توربو هایبرید حتی میتونستن شتاب 0 تا 200 زیر 5 ثانیه ثبت کنن
اون موقع سوپر ماشینای الکتریکی حتی مطرح هم نبودن
Scuderia Ferrari
۱۵ مرداد ۱۴۰۲دانفورس بالاها ، بازنده های همیشگی مسابقات درگ
خط مستقیم ریماک نورا …. پیست ردبول و مک مورتری
اون تکنولوژی سیستم فن مک مورتری هم به زودی فراگیر میشه و برندهای بزرگ هم ازش استفاده میکنن
شایعاتی شده که فراری برای هایپرکار الکتریکی خودش از این سیستم استفاده خواهد کرد ولی به شکلی دیگه
درسته تو درگ کمر شکنه ولی تو پیست ویرانگر خواهد بود
GMA
۱۵ مرداد ۱۴۰۲قبل از مک مورتری، GMA T.50 از فن در قسمت عقب استفاده میکرد، که اون هم از برابهام BT46 الگو گرفته بود. البته بعید میدونم فن اون دو مورد تا این حد در تولید داون فورس موثر باشه.
AMIN JAFARI
۱۵ مرداد ۱۴۰۲من از وقتی تست ریماک با بوگاتی و لامبورگینی رو دیدم متوجه شدم دیگه توو دنیای شتاب موتور بنزینی درون سوز حرفی برای گفتن نداره :)
وی
۱۶ مرداد ۱۴۰۲جی تی ار 3000 اسبی حدود 6 ثانیه 400 متر میره
کاظم جفائی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲با شما موافق نیستم دوست عزیز. نوع ترانسمیشن و اینرسی قطعات موتور هستش که باعث افت شتاب در خودروهای بنزینی میشه. اگه موتور دائماً با حداکثر قدرت کار کنه و انتقال قدرت یا بهتره بگم مدیریت قدرت روی چرخها درست انجام بشه، هیچ تفاوتی بین موتور بنزینی و دیزلی و توربینی و برقی و غیره نخواهدبود. مسئله اینجاست که این سیستمهای انتقال توان گیربکسی، بسیار قدیمی هستند و ایراداتی دارند که همچنان این ایرادات رفع نشده و دارن تولید میشن. نهایتاً به سیستم دوکلاچه و یا سکوئنشال ارتقاء پیدا کردهاند اما باز هم اساسِ کار تغییری نکرده. توضیحش کمی پیچیدهس ولی بهنظرم در آینده این ایرادات حذف خواهدشد و دیگه تفاوتی بین خودروهای دیزلی و برقی و توربینگاز و بنزینی و غیره نخواهدبود. البته ازنظر شتابگیری.
Siyavash
۱۵ مرداد ۱۴۰۲درگ خوبی بود و طبق رول همیشه مت واتسون تویه انتخاب آخر گند زد به درگ..به نظرموبه جایه اوم ماشین کنترلی اسباب بازی که اصلا درکش نمیکنم.یا باید کوئینگ زگ آبی رو میآورد یا شیرون یا sf90 رو میآورد یا حتی تسلا اس پلاد رو میآورد که خیلی درگ زیبایی میشد ولی حیف باز لحضه آخر همه چیز رو خراب کرد با این چینش خودرو…
فکر نمیکردم نورا بتونه آنقدر راحت تویه رولینگ فرمول ۱ رو بزنه حقیقتا تعجب کردم…
ممد
۱۵ مرداد ۱۴۰۲با 206 فرقی ندارن اینا😕
Abc
۱۶ مرداد ۱۴۰۲اگه منظورت فرق ۲۰۶ لندکروزه . فرقشون زیاده.ولی اگه لندکروز بخوای حساب کنی با اینا در حد چند تا پیچ مهره اینا حساب میشه. صد برابر از حرف اون طرف بدتر. میشه اون موقع لگن کروز.
همایون
۱۵ مرداد ۱۴۰۲کسی میدونه دلیل تاپ اسپید انقدر پایین مک موتری چیه ۲۴۱ کیلومتر برای خودرویی که هزاراسب قدرت داره خیلی کمه تازه خود پدال تو مطلب قبلیش گفته بود حداکثر سرعتش ۳۰۶ کیلومتر اعلام شده در مورد خودروی فرمول هم اگه از نمونه های جدید هیبریدی بود احتمالا لانچ سریعتری داشت ولی نکته جالب این بود به محض اینکه خودروی فرمول متوقف میشد یه تیم چند نفره میدویدن سمتش تا بهش رسیدگی کنن
Joker
۱۵ مرداد ۱۴۰۲جای خالی پادشاه کونیگ زگ شدیدا حس میشد😂
RichWAnt
۱۶ مرداد ۱۴۰۲آره موافقم همه رو میخورد
Sobhan
۱۵ مرداد ۱۴۰۲سری ترین درگ تاریخ بود
Behnam1012
۱۵ مرداد ۱۴۰۲صدای ردبوبل RB8 به جفتشون می ارزه
JDM
۱۶ مرداد ۱۴۰۲من نمیدونم هدف از این درگا چیه یا ماشینا به هم ربطی ندارن و از یه کلاس نیستن یا مدل ضعیف یا قدیمیشو میاره اخه چرا بروز ترین ماشین فرمول یک رو استفاده نکرد؟
هدف مت واتسون فقط ویو گرفتن و تبلیغه و تا اون ماشین رو برنده نکنه دست بردار نیست
RichWAnt
۱۶ مرداد ۱۴۰۲داداش ماشین های گرون تر مسئولیت داره شهر هرته مگه بوگاتی خودش و بده برای درگ مگر اینکه صاحبتش رازی بشه مثل کوینگزگ اگرا آر اس تی که درگ انداخت با پورشه دوبار تو carwow اومد
RichWAnt
۱۶ مرداد ۱۴۰۲داداش ماشین های گرون تر مسئولیت داره شهر هرته مگه بوگاتی خودش و بده برای درگ مگر اینکه صاحبتش راضی بشه مثل کوینگزگ اگرا آر اس تی که درگ انداخت با پورشه دوبار تو carwow اومد
کاظم جفائی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲هدف، تبلیغ برای خودروهای برقی هستش وگرنه توی مسیر غیرمستقیم که حتی یکیدوتا پیچ تند فقط داشتهباشه قطعاً فرمولیک برنده میشه. خودروی فرمول برای درگ در خط مستقیم نیست اصلاً.
کاظم جفائی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲چندعدد راکت کاتیوشا رو ببندیم به اطراف بدنهی پراید، در کمتر از یک ثانیه از همهی این ماشینها جلو میافته. اما این کار منظر مهندسی خودرو ارزشی داره؟ قطعاً نه. در دانش مهندسی خودرو چیزی که اهمیت داره کنترل و ایمنی خودرو هستش و نسبت هزینه به دستاورد، نه شتاب و سرعت. و همونطور که دیدید و انتظار هم میرفت، در زمان ترمزگیری، خودروی فرمولیک برنده شد. اگر مسیر پیچدرپیچ بود بازهم فرمول یک برنده میشد. اگر بارانی بود یا مسابقه به درازا میکشید بازهم فرمول یک برنده میشد. در اینجا همهچیز طوری تنظیم شدهبود که نفع باتریدارها باشد. استفاده از باتری برای شتابگیری البته راهکار جالبیست ولی یک میانبُر است. استفاده از فَن برای داونفورس هم قابل توجه بود. این راهکار در خودروهای پورشه لمانز دهه هفتاد استفاده شده بود و بعد ممنوع شد. شاید در آینده از راکت هم برای شتابگیری استفاده شود. ممنون از سایت پدال.
کاظم جفائی
۱۷ مرداد ۱۴۰۲خودروهای برقی خیلی زود باتریشون تموم میشه بعدش باید یه گوشه پارک کنن و تماشای فرمولیک کنن
H
۹ شهریور ۱۴۰۲جای بوگاتی خالی بود چوب بوگاتی بالاترین شتاب رو با وجود سوختگیر بودنش داره
فرمول یک رقیب خوبی برای دوماشین دیگه نبود به نظرم
خودروهای الکتریکی مثل این باید با هم سطح هایی مثل خود رقابت کنه