هفته نامه

سدان‌های سریع و جذابی که ناشناخته ماندند، از گالانت VR-4 تا شورلت SS

در این مطلب به سدان‌های قدرتمند و سریعی از برندهای ب‌ام‌و، آئودی، پونتیاک و… خواهیم پرداخت که هر علاقه‌مند به خودرویی باید در مورد آن‌ها بداند.

در جهان خودروسازی، اصطلاحی بنام اسلیپر (Sleeper) وجود دارد و به سدان‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت و شتاب بالایی دارند اما در ظاهر بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسند. در طول تاریخ، اسلیپرهای زیادی ساخته شده‌اند که کاملاً فراموش شده و امروز هیچ‌کس آن‌ها را به خاطر نمی‌آورد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به ۱۰ اسلیپر سریعی بپردازیم که هر عشق ماشینی باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. این خودروها بر اساس حداکثر سرعت رتبه‌بندی شده‌اند.

۱۰-مرکوری مارودر سال ۲۰۰۳

حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۴.۶ لیتری V8
قدرت ۳۰۲ اسب بخار
گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر

پلت‌فرم پانتر فورد در طول عمر خود باعث خلق خودروهای بسیار خوبی شد. بسیاری از این خودروها، سدان‌های لوکسی بودند که معمولاً توسط بازنشسته‌ها خریداری می‌شدند ولی نسل سوم مرکوری مارودر این کلیشه را برهم زد. این خودرو که درواقع نسخهٔ اسپرتی از مرکوری گرند مارکیز محسوب می‌شد، قصد داشت یک سدان پرفورمنس واقعی باشد. به همین دلیل، مارودر به یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 با ۳۰۲ اسب بخار قدرت مجهز شد و قوی‌ترین خودرو پلت‌فرم پانتر لقب گرفت. مارودر در ظاهر هم فاقد تزئینات کرومی بود تا حال و هوایی اسپرت پیدا کند.

۹-میتسوبیشی گالانت VR-4

حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۴ نیوتن متر

گالانت یک سدان خانوادگی معمولی بود ولی نسخهٔ VR-4 داستان کاملاً متفاوتی داشت. این خودرو به‌عنوان مدلی هومولوگیشن ساخته شد تا میتسوبیشی بتواند جواز حضور در مسابقات رالی WRC را دریافت کند. درنتیجه، زیر کاپوت گالانت VR-4 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۰ اسب بخار قدرت قرار گرفت. این سدان اسپرت همچنین از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار بود و ظرف ۷.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. با وجود این مشخصات چشمگیر، گالانت VR-4 زیر سایهٔ لنسر اوولوشن قرار گرفت و فراموش شد.

۸-آکورا RL SH-AWD سال ۲۰۰۵

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6
قدرت ۲۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر

آکورا RL SH-AWD از بیرون شبیه خودروی پدربزرگ‌ها به نظر می‌رسد و هیچ ویژگی خاصی ندارد که پرفورمنس بالای آن را نشان دهد ولی زیر کاپوت این سدان آرام، یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با سیستم افسانه‌ای VTEC هوندا قرار دارد که ۲۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی این موتور هم توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ آکورا به هردو محور منتقل می‌شود. به لطف این سیستم، RL SH-AWD هندلینگ بهتری نسبت به سدان‌های لوکس زمان خود داشت و ظرف ۶.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

۷-پونتیاک G8 GXP سال ۲۰۰۸

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۲ نیوتن متر

G8 GXP هرچند یک سدان است ولی قوی‌ترین خودرویی محسوب می‌شود که پونتیاک در کل تاریخ خود به بازار فرستاد. البته این خودرو درواقع هولدن کومودور نسل VE بود که در استرالیا تولید و با برند پونتیاک به آمریکا صادر می‌شد. G8 در نسخهٔ GXP به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 شورلت کوروت با ۴۱۵ اسب بخار قدرت مجهز شد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۷ ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. متأسفانه اما G8 فقط در دو سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در بازار دوام آورد زیرا جنرال موتورز در پی ورشکستگی، در سال ۲۰۰۹ برند پونتیاک را تعطیل کرد.

۶-آئودی S6 سال ۲۰۰۶

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۵.۲ لیتری V10
قدرت ۴۳۵ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر

آئودی S6 به معنای واقعی کلمه یک اسلیپر است زیرا در سینهٔ این سدان آلمانی، همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 آئودی R8 و لامبورگینی گالاردو قرار دارد که به معنای تولید ۴۳۵ اسب بخار قدرت و صدای فوق‌العاده جذاب است. هرچند S6 یک سدان لوکس بزرگ بود ولی به لطف قلب لامبورگینی، ظرف حدود ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

۵-فولکس‌واگن فیتون W12 سال ۲۰۰۴

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۰ لیتری W12
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر

فیتون یکی از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ فولکس‌واگن محسوب می‌شود. این ماشین با قرض گرفتن قطعات بنتلی فلاینگ اسپور، سدان فوق‌العاده‌ای بود. علاوه بر این، یکی از جذاب‌ترین پیشرانه‌های گروه فولکس‌واگن یعنی ۶ لیتری W12 نیز برای فیتون قابل سفارش بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و این سدان بزرگ را ظرف ۶.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. هرچند فیتون به یک شکست بزرگ تبدیل شد ولی نسخهٔ W12 آن یکی از بهترین اسلیپرهای زمان خود بود.

۴-آئودی A8 W12 سال ۲۰۰۵

حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۰ لیتری W12
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۸۰ نیوتن متر

اکثر علاقه‌مندان، پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 فولکس‌واگن را با بنتلی می‌شناسند و خیلی‌ها نمی‌دانند که این موتور زیر کاپوت آئودی A8 هم قرار گرفت. این پیشرانه مثل فیتون، برای A8 هم به‌صورت تنفس طبیعی ارائه می‌شد و ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. این قوی‌ترین موتور قابل انتخاب برای A8 به‌حساب می‌آمد. به لطف این نیرو، سدان لوکس و بزرگ آئودی ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

۳-شورلت SS سال ۲۰۱۴

حداکثر سرعت: ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۲ نیوتن متر

شورلت SS که جایگزینی برای پونتیاک G8 GXP محسوب می‌شود، قدر نادیده‌ترین محصول تاریخ شورلت به‌حساب می‌آید. این خودرو هم مثل پونتیاک، درواقع هولدن کومودور اما از نسل جدید VF بود که از همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LS3 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. SS که ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید، هرچند خیلی زود فراموش شد ولی سدان پرفورمنس درخشانی بود.

۲-جگوار XJR575 سال ۲۰۱۸

حداکثر سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۷۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر

جگوار XJR معمولی یک اسلیپر عالی بود ولی XJR75 آن را به سطح بالاتری ارتقاء داد. هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد که این سدان لوکس چنین قدرت و پرفورمنسی دارد. پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار در اینجا ۵۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و XJR75 را ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این پرفورمنس چنان سریع است که می‌تواند خودروهای اسپرت را نگران کند درعین‌حالی که چهار بزرگ‌سال را با راحتی کامل در کابین لوکس خود حمل می‌کند.

۱-ب‌ام‌و M760i سال ۲۰۱۹

حداکثر سرعت: ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

پیشرانه ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر

M760i آخرین خودروی دوازده سیلندر ب‌ام‌و بود. این سدان مجلل با نیروگاه ۶.۶ لیتری V12 توئین توربو که ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در دل خودروهای اسپرت ترس می‌انداخت. با این نیرو و سامانهٔ چهارچرخ محرک، M760i ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و با حذف محدودیت سرعت می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. چنین پرفورمنسی در خودرویی ارائه می‌شد که در سبد محصولات ب‌ام‌و از لحاظ تجمل حرف آخر را می‌زد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    شماره ۹ بدین به من برم دنبال زندگیم

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. net

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (3612 ديدگاه)

      هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت ۲۰۱۷ هم ناشناخته ماند

  2. BMW is GOD

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    این بی‌ام‌و ۷۶۰ ۱۲ سیلندر بهترین خودروی این لیست بود و تاپ اسپید ۳۰۵ تا اعلام کارخانه بود و اگه محدودیتش برداشته بشه راحت ۳۳۰ تا رو رد می‌کنه البته فکر نکنم ناشناخته باشه
    قبلاً یکی از فامیل هامون یه گالانت vr4 داشت خیلی خیلی سریع بود
    عین آب خوردن می‌تونست با ماکسیما رقابت کنه
    ولی تاپ اسپیدش ۲۱۰ تا نیست حداقل ۲۶۰ تا میره
    من با ۴۰۵ فابریک مدل ۸۱ با سرعت سنج ۲۲۰ تا رفتم بعد این گالانت با ۲۴۰ اسب قدرت ۲۱۰ تا بره آخه منطقیه ؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. مجتبی

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (22 ديدگاه)

      در خودرو های اسپرت شهری تاپ اسپید مهم نیست بلکه شتاب گیری مهمه چون شما در شهر و اتوبان در بهترین حالت ۱۸۰ کیلومتر برید ولی شتاب گیری اون انرژی از دید رفته ترمز گیری جبران می کند

  3. ______________

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خداوکیلی همشون جذاب بودن
    یکی از یکی بهتر 😁😁💕💕

  4. ممد ژانگولر

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4368 ديدگاه)

    خداوکیلی اون bmw سری هفت آخر لیست خیلی ماشین خوبی در امد .هم محکم بود هم همه جوره زیبا و مجهز . تو ایران هم بود یادش بخیر ۵۰۰م پیش فروش کردن مردم نمیخریدن بعد شد دو میلیارد همه خریدن !

  5. BMW is GOD

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    ویرایش/ اصلاحیه :
    با ۴۰۵ فابریک مدل ۸۱ با سرعت سنج ۲۱۰ تا رفتم
    با زانتیا ۱۸۰۰ مدل ۸۱ ۲۱۰ تا
    با زانتیا ۲۰۰۰ مدل ۸۳ ۲۱۵ تا
    با پارس ای ال ایکس مدل ۸۳ ۲۱۵ تا
    قبل از اینکه ۴۰۵ رو بفروشم محدودیتش رو برداشتم
    و راحت ۲۳۰ تا با سرعت سنج رفتم
    ۴۰۵ اگه محدودیتش برداشته بشه خیلی وحشی میشه و ماکسیما اتومات رو تو صفر تا صد میزنه ولی بعد صد تا نه
    البته باید بگم که ۴۰۵ من از این فرانسوی‌ها بود و از این ایرانیزه‌ های آشغال حلبه به درد نخور که زود واشر می‌زنن نبود و خیلی کم استهلاک و محکم و پرقدرت بود

    موافقم 1
    مخالفم 15
    1. آرین

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (473 ديدگاه)

      دوستان افسانه ها میگن ایشون با 405 غیر فابریک با موتور زانتیا 300 تا پر کرده
      با قوی ترین زانتیا یه توربو بسته و سبکش کرده و 400 تارو رسیدن

  6. Yaghoob

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (390 ديدگاه)

    از محدود لیست هایی بود که کل لیست دوست داشتنی بودن

  7. Mr wrong

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    عدم وجود چارجر و ام ۵( نسل قبل به بعد) رو فاکتور بگیریم بهترین سدان های تاریخ میتونن باشن این ده تا (درکنار اون دوتا)

    1. Taha Ayoobi

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5484 ديدگاه)

      اونا شناخته شده بودن خب

      1. Mr wrong

        ۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (394 ديدگاه)

        اره اون دوتا باشن لیست تکمیل میشه واسه بهترین بودن

        1. Taha Ayoobi

          ۶ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (5484 ديدگاه)

          به جز اونا CT5 و CTS هم میشه باشن

      2. Mr wrong

        ۶ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (394 ديدگاه)

        این لیست واسه ماشین بازا کاملا آشناست
        Xjr و s6 جزو محبوب ترین خودرو های منن

  8. Taha Ayoobi

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5484 ديدگاه)

    پونتیاک چه خوشگله

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. Taha Ayoobi

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5484 ديدگاه)

    من که اون دوتا رو گذاشتم، اینم بذارم دیگه.
    https://www.pedal.ir/magazine/300-horsepower-cars-under-10k/#%D8%AF%D9%88%D8%AC_%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D8%B1_r/t_%D9%85%D8%AF%D9%84_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B0
    شمارو نمیدونم ولی من با دیدن این لیست ها به خاطر افت قیمت این ماشین هایی که عاشقشونم تا ته میسوزم.

  10. Taha Ayoobi

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5484 ديدگاه)

    واقعا همه عالی بودن
    هرچی میخوام چندتارو انتخاب کنم نمیشه.
    فولکس و آئودی ها خیلی وحشی بودن.
    در طول نوشتن کامنت هی میخوام چند تا انتخاب کنم بازم نمیشه.

  11. Titanium

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    وای پسر هیچی مثل یه سدان سریع و قوی با موتور V8 و یه کابین خوب نمیشه

    1. Taha Ayoobi

      ۶ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5484 ديدگاه)

      به اون میگن سدان رویایی…

  12. خوبی؟

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این بی ام و m7 جز شروع کننده های جلو پنجره ی بزرگ بود اگه اشتباه نکنم
    ولی وقعا همشون عشقن خصوصا xj

  13. Saeedfarshchian

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    آئودی مثل لامبورگینی با کت شلواره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا