هفته نامه

سریع ترین خودروهای رالی تاریخ؛ از ام جی و هیوندای تا پژو و فورد

در این مقاله جذاب سریع ترین خودروهای رالی دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.


در اکثر رقابت‌های موتور اسپرت، خودروهای مسابقه‌ای به سرعت فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند اما شرایط خودروهای رالی در مسابقات رالی جهانی فرق می‌کند. این خودروها به اندازه سایر مدل‌های مسابقه‌ای سریع نیستند و بنابراین درحالی‌که خودروهای فرمول یک در چشم بر هم زدن به سرعت‌های بسیار بالا دست پیدا می‌کنند اما خودروهای رالی شرایط ویژه‌ای دارند. البته این به معنی کند بودن چنین خودروهایی نیست و مدل‌های رالی توانایی رسیدن به سرعت‌های بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارند. البته دلایلی برای سرعت کمتر خودروهای رالی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها ماهیت مسابقات رالی خواهد بود. برخلاف رقابت‌های دیگر که در پیست‌های مخصوص برگزار می‌شوند، مسابقات رالی در جاده‌هایی برگزار می‌شوند که پیچ‌های زیادی دارند و خطرات گوناگون همچون درختان و موانع دیگر در انتظار رانندگان هستند. نبود مسیرهای مستقیم طولانی و نیاز مداوم به تغییر مسیر باعث شده خودروهای رالی تمرکز ویژه‌ای روی هندلینگ و شتاب گیری داشته باشند. حرکت خودروهای رالی با سرعتی که شاید برای خودروهای مسابقه‌ای دیگر همانند قدم زدن باشد می‌تواند خطرات زیادی را متوجه راننده و نقشه‌خوان کند. با این تفاسیر ما سریع ترین خودروهای رالی در تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

سریع ترین خودروهای رالی تاریخ

ام جی مترو 6R4

سرعت: ۱۹۳ کیلومتر در ساعت

نام این خودرو از ترکیب پیشرانه ۶ سیلندر و سیستم چهار چرخ محرک گرفته شده است. مترو 6R4 در رقابت‌های گروه B شرکت می‌کرد و در دهه ۸۰ میلادی و با کمک تیم فرمول یک ویلیامز توسعه یافت. ام جی در آن زمان با مدل‌های مشهوری همچون آئودی کواترو اسپرت و پژو ۲۰۵ T16 مسابقه می‌داد. از جمله ویژگی‌های مترو 6R4 می‌توان به صدای تولیدی متمایز اشاره کرد که دلیلش پیشرانه ۶ سیلندر ۲۹۹۷ سی‌سی تنفس طبیعی بوده است. نتیجه تغییرات رخ داده در این خودرو کسب قدرت حدود ۴۰۰ اسب بخار، صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت بوده است.

هیوندای i20 N رالی ۱

سرعت: ۱۹۹ کیلومتر در ساعت

پس از موفقیت هیوندای i20 کوپه WRC، کره‌ای‌ها مدل i20 N رالی ۱ را راهی کلاس رالی ۱ مسابقات کرده‌اند. این خودرو نسبت به نسخه قبلی قدرت و گشتاور بیشتری دارد و قطعات آیرودینامیک جدید به خنک ماندن پیشرانه و تولید داون فورس بیشتر کمک می‌کنند. همانند دیگر خودروهای رالی ۱، محصول هیوندای از پیشرانه‌ای هیبریدی استفاده می‌کند که از پیشرانه درون‌سوز ۳۸۰ اسب بخاری و موتور برقی ۱۳۴ اسبی تشکیل شده است. این خودرو می‌تواند به سرعت ۱۹۹ کیلومتر در ساعت دست یابد.

رنو ۵ توربو

سرعت: ۱۹۹ کیلومتر در ساعت

رنو ۵ توربو که با نام R5 توربو هم شناخته شده خودروی رالی دهه ۸۰ میلادی است که قبل از شروع گروه B مسابقات به رقابت می‌پرداخت. پس از موفقیت لانچیا در اواخر دهه ۷۰ میلادی مشخص شد خودروهای رالی نیازمند روش جدیدی برای رقابت بهتر است. این فرمول شامل وزن سبک به همراه نصب پیشرانه در میانه بدنه بود تا توزیع وزن بهتری وجود داشته باشد. رنو ۵ توربو در اولین مسابقه خود در سال ۱۹۸۱ به پیروزی دست یافت و همچنان نشان داد خودرویی سریع و مطمئن است. پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی رنو در ابتدا تنها ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در نهایت خروجی آن به ۳۵۰ اسب بخار رسید.

تویوتا GR یاریس رالی ۱

سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت

این خودرو بر پایه GR یاریس استاندارد شکل گرفته و از پیشرانه ۴ سیلندر توربوی هیبریدی با قدرت فراتر از ۵۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند. از زمان تصویب قوانین جدید کلاس رالی ۱، محصول تویوتا حرف اول را زده و در مسابقات زیادی به پیروزی دست یافته است. حداکثر سرعت GR یاریس رالی ۱ به ۲۰۱ کیلومتر در ساعت می‌رسد که آن را بالاتر از محصول هیوندای قرار می‌دهد. البته سرعت نهایی خودرو در هر مسابقه بسته به نسبت دنده‌ها تغییر خواهد کرد.

پژو ۲۰۵ T16

سرعت: ۲۱۲ کیلومتر در ساعت

از میان تمامی خودروهایی که در کلاس گروه B دهه ۸۰ حضور داشته‌اند، بی‌شک پژو ۲۰۵ T16 مشهورترین آن‌هاست. از هر فردی که بخواهید خودروی کلاس B آن دوران را تصور کند احتمالاً همین پژو را به یاد خواهد آورد. ۲۰۵ T16 ثابت کرد یک خودروی رالی خوب غیرقابل توقف است. این خودرو موفقیت‌های زیادی به دست آورد و علیرغم نام مشترک با ۲۰۵ تولیدی، زیر پوست آن تفاوت‌های زیادی وجود داشت. این مدل از پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۳۴۷ اسب بخاری استفاده کرده و سقف سرعت ۲۱۲ کیلومتر در ساعت دارد.

سیتروئن BX 4TC

سرعت: ۲۱۵ کیلومتر در ساعت

نماینده سیتروئن در رالی گروه B خودروی BX 4TC بوده هرچند از مشکلات فنی گوناگون رنج برده است. از جمله مشکلات سیتروئن می‌توان به وزن بالا، توزیع وزن نامطلوب و ارتفاع سواری و سیستم تعلیق نامناسب اشاره کرد. دلیل این مشکلات را می‌توان در زمان محدود توسعه و بودجه محدود نسبت به رقبا جست‌وجو کرد. البته با وجود پیشرانه ۴ سیلندر توربو و سیستم چهار چرخ محرک، BX 4TC سقف سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت داشته است.

فورد اسکورت RS کازورث

سرعت: ۲۱۹ کیلومتر در ساعت

خودروی فورد در سال ۱۹۹۳ وارد رقابت‌های گروه A شد. پیشرانه ۲ لیتری توربوی اسکورت RS کازورث ۲۲۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا این خودرو صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت کمتر از ۳ ثانیه داشته است. همچنین بسته به تنظیمات گیربکس در هر مسابقه، حداکثر سرعت خودرو به ۲۱۹ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسیده است.

لانچیا رالی ۰۳۷

سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت

همانند بسیاری از سریع ترین خودروهای رالی در تاریخ، لانچیا رالی ۰۳۷ برای حضور در گروه B طراحی شد. این خودرو چندین رکورد در رالی ثبت کرد که یکی از دلایل آن را می‌توان پیشرانه ۲ لیتری سوپرشارژرداری دانست که بیش از ۲۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. لانچیا رالی ۰۳۷ حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعتی داشته و در کمتر از ۷ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

آئودی کواترو

سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت

اکثر خودروهای گروه B سریع، چابک و قدرتمند بوده‌اند. آئودی کواترو نمونه ارتقا یافته از نسخه جاده‌ای بود که پیروزی‌های زیادی را به دست آورد. پیشرانه ۲.۱ لیتری توربوی آئودی ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کرده و ثبت دستیابی به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت شده است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۱ یکی از نسخه‌های کواترو در حراجی با قیمت فراتر از ۲.۳ میلیون دلار فروخته شد تا آن را به گران‌ترین خودروی رالی تاریخ بدل کند.

فورد RS200

سرعت: ۲۲۳ کیلومتر در ساعت

RS200 جزو شاخص‌ترین خودروهای رالی تاریخ است. با وجود سیستم چهار چرخ محرکی که می‌تواند گشتاور را بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع کند، این خودرو علیرغم مشکلات فنی خود توانست امیدوار کننده ظاهر شود. البته راندن RS200 نیز بسیار سخت بود و چندین تصادف سنگین با آن دیده شد. همین تصادفات منجر به تلفات باعث شد حضور RS200 در رقابت‌ها ممنوع شود. این خودرو از پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو استفاده کرده و ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد.

مزدا RX-7 گروه B

سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت

اگرچه رقابت‌های گروه B در سلطه برندهایی همچون پژو، لانچیا، فورد و آئودی بود اما برخی برندها از جمله مزدا تلاش داشتند خودی نشان دهند. ژاپنی‌ها با RX-7 در مسابقات حضور یافتند، خودرویی که از پیشرانه روتاری استفاده می‌کرد و فاقد سیستم توربو بود. جدای از پیشرانه، طراحی دیفرانسیل عقب نیز حرفی در برابر رقبای چهار چرخ محرک نداشت. با اینکه RX-7 به موفقیت چندانی نرسید اما به خاطر قدرت ۳۰۰ اسب بخاری، سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعتی و طراحی زیبای خود جلب‌توجه کرد.

لانچیا دلتا S4

سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت

دلتا S4 جزو موفق‌ترین خودروهای تاریخ رالی است و تنها زمانی از رقابت‌ها کنار رفت که گروه B به خاطر تصادف منجر به فوت یکی از رانندگان و کمک‌راننده او به‌طورکلی لغو شد. تا قبل از آن، خودروی لانچیا جزو سریع ترین ها بوده و پیشرانه ۱.۸ لیتری آن ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید کرده است. لانچیا همچنین وزن خودرو را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد که همین امر سؤالاتی درباره ایمنی S4 به وجود آورد. این خودرو به خاطر سواری دشوار و تلاش زیاد رانندگان مشهور شده و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت زیر ۶ ثانیه دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    فورد rs200 تکرار نشدنیه
    و آئودی کواترو که ورودش به رالی باعث شد مسابقات رالی لول آپ بشه واقعا افسانه بحساب میاد بین خودرو های رالی هنوز که هنوزه بازم ماشینهای کمی پیدا میشن که خارج از جاده مثل این چابک باشن.

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      فقط لانچیا و ائودی که کل اون دهه ها رو زیر رو کردند
      هر چی جایزه و افتخار بود درو کردند

      حیف الان لانچیا چیزی جز نامش براش نمونده

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. NAVID@@98

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (773 ديدگاه)

      👑🥇فورد RS200 خدا بود
      لانچیا دلتا s4 و آئودی کواترو از همشون بهترن یعنی و بهترین هستن
      به قول جی دی ام سابق لانچیا ۰۳۷هم آخرین دف عقبی بود که قهرمانی کسب کرد، اونم جلو کواترو AWD ائودی خدای ماشین های رالی 🥇👑!!!!!!!!!!!

      رالی گروه بی یه چیز متفاوت بود چون آزاد بود قوانین دستو پاگیر رو برداشتن و گذاشتن رقابت خالص باشه و اونی برتر و اول بود که فکر و خلاقیت و مهندسی و تکنولوژی و طراحی برتری داشت نه اینکه نظر شخصی باشه هاااا اینا سنده هاااا… اوفففففففف 🔥😍

      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2817 ديدگاه)

        تنها قانونش این بود که ماشینا باید سقف داشته باشن

    3. kasra

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (50 ديدگاه)

      گروه B عالی بود به قول
      یوها کانکونن رالی برای پسرانه ولی گروه B برای مرد ها

  2. Ahmad

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    مزدا ار ایکس سون از همه شون بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 11
  3. amir

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3605 ديدگاه)

    آئودی کواترو لانچیا دلتا پژو تی ۱۶ رو بیشتر از بقیه دوست دارم
    تو فورزا یدونه اوپل مانتا هم بود اونم خفن بود همش تو مسابقه ها دوم سوم میشد

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2817 ديدگاه)

      اوپل بهترین ماشین مسابقه ایش کالیبرا 4×4 V6 بوده
      به قرآن هیولاییه

      موافقم 4
      مخالفم 1
  4. علی Shelby

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (542 ديدگاه)

    بنظر من لانچیا و فورد و تویوتا تورالی موفقیت های بزرگی داشتن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. SMS

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (589 ديدگاه)

    تو مشهور بودن پژو و لانچیا و آئودی

  6. JaMsHiD_R1988

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2817 ديدگاه)

    پیشرانه پژو 205 T16 بر خلاف نمونه های AWD اون زمان که به صورت افقی نصب می‌شدن ، به صورت عرضی نصب شده و دقیقا پشت سر راننده یا به قولی موتور وسط هست که میشه گفت اولین ماشین تمام چرخ محرک موتور وسط که موتور به صورت عرضی نصب شده
    بر خلاف نسخه هومولوگیشن پژو 405 T16 پایکس پیک ، توی نسخه های هومولوگیشن 205 T16 هم تقریبا از اسپیس فریم استفاده شده . حالا چرا میگم تقریبا ؟ چون قسمت جلوی ماشین که توی نسخه GTI اونجا محل نصب موتور بوده و خود کابین که راننده و کمک راننده میشینه از فولاد اختصاصی تولید شده و فقط قسمت عقب که از پشت راننده تا انتهای ماشین رو در بر میگیره اسپیس فریم استفاده شده ( چیزی که از تو عکس های شاسی ماشین دیدم ) . تقریبا میشه گفت همون نسخه مسابقه ای هست که ضعیف تر شده برخلاف پژو 405 T16 که زمین تا آسمون با نسخه GR و پایکس پیک فرق داره

    مشخصات کاملی از این ماشین توی این سایت پیدا کردم که میتونید ببینید :
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://tech-racingcars.wikidot.com/peugeot-205-t16-e2&ved=2ahUKEwiBkrWEwMKIAxW1BdsEHZqTG2IQFnoECDMQAQ&usg=AOvVaw1KXfuWFXMT-gFXISFb5dLE

    اینجا هم با تصویر چگونگی و محل نصب پیشرانه و گیربکس و دیفرانسیل هارو همراه با میلگاردن ها نشون میده همراه با یه سری توضیحات راجع به این شاهکار هنری که خواندنش خالی از لطف نیست :
    https://www.autozine.org/Archive/Peugeot/classic/205T16.html

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. Gdm

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (113 ديدگاه)

      جالب بود👍👏

      موافقم 1
      مخالفم 1
  7. JaMsHiD_R1988

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2817 ديدگاه)

    یه چیز جالب . سیستم تعلیق عقب و دیفرانسیل عقب پژو 405 T16 و سیتروئن BX 4TC یکی هست . برای همینه سیستم تعلیق عقب پژو 405 T16 هیدروپنوماتیک هست

    یه چیز جالب تر . سیتروئن BX 4TC از نداشتن دیفرانسیل مرکزی رنج میبرد که مدام دیفرانسیل جلو و عقب باهم میجنگیدن
    برای همینه بهترین مقامی که کسب کرده ششم بوده

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (150 ديدگاه)

      ای کاش ۴۰۵ t16 رو وارد ایران می کردند و تکنولوژی ساختش رو میخریدن
      الان تو خیابون پر شده از نواده های پژو ۴۰۵
      این ماشین که منسوخ شد خب حداقل نسخه t16 هم میگرفتن تا الان میدونی چقدر فروش می رفت و روی کیفیت محصولات تاثیر داشت
      یا mi16 که تنفس طبیعی بود
      از زانتیا ۲۰۰۰ هم سریع تر بود

      حاضرم الانم یه mi 16 تمیز گیر اوردم وارد ایران کنم
      به قول جرمی کلارکسون صدای مسلسل می داد
      و مثل مسلسل هم کار می کرد !

      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2817 ديدگاه)

        از T16 تقریبا 1000 عدد بیشتر ساخته نشده . نسخه های تمیزش تو بازارهای خارجی بیش از چهار میلیارد تومن قیمت میخوره
        و من ویدیو دیفرانسیل مرکزی این ماشینو که دیدم ، فهمیدم پژو توی بحث سیستم انتقال قدرت نه تنها ناتوانی نداره بلکه پا به پای بزرگانی همچون آئودی می‌تونست حرکت کنه . فقط مشکل بودجه داره وگرنه دلیلی نداره که پژو دیگه ماشین AWD مکانیکی نزده
        ایران‌خودرو برای ساخت T16 اونقدر ضرر می‌کنه که باید در کارخونه رو تخته کنه
        باید صد ها میلیارد تومن هزینه کنه که بتونه دقیقا همون دیفرانسیل مرکزی و همون سیستم رو با همون دوام تولید کنه
        هر ماشین تقریبا نه صد میلیون پای ایران‌خودرو رو میگیره برای تولید انبوه . و مردم ایران قطعا ماشینو نمیخرن
        چون تو ذهنشون اونقدر پژو جایگاه بدی داره که میگن ما هشتصد یا نه صد میلیون پول بدیم برا پژو سی سال پیش؟
        اونجوری نه مردم میخرن نه برای ایران‌خودرو سود داره مگر اینکه بخواد خودی نشون بده که مهاله

        1. حسین

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (150 ديدگاه)

          سیستم تعلیق و شاسی و ادوات بیرونی و داخلی تغییری نسبت به پژو معمولی نداشته ؟
          و اینکه ایرانخودرو به راحتی می تونست
          این پکیج رو روی سمند یا دنا و پژو پارس بزاره
          اگر خلاقیت داشت با ظاهر ویژه تر و کیفیت مناسب به بازار عرضه کنه
          مردم ما پراید رو اگر متوقف نمی کردند تا قیامت میخریدن
          پژو پارس که تازه امسال متوقف شد بدتر از اون نبود که .
          اونوقت ماشینی با کیفیت mi6 یا t16 خریدار نداشت ؟
          البته نمونه هایی نظیر زانتیا تو بازار کشور بودند
          ولی به خاطر تحریم از دست رفتند
          پس مسئله بی توجهی بوده جمشید
          ایران به چی توجه کرده بخواد به خودرو توجه بکنه
          تازه مسائل افتضاح سیاسی رو اصلا کنار بزاریم
          اون زمان که تحریم هم نبود فقط بی توجهی و البته صد در صد بی سوادی کارو خراب کرد
          وگرنه میلیارد ها پول برای سمند همون زمان به یقما رفت در حالی که لقمه دندون گیری هم نبود
          چرا جمشید
          خیلی چیزا حتی بالاتر از t16 هم برا ما امکان پذیر بودند خیلی گسترده تر
          اون زمان اصلا جو عجیب داشت
          الانم همچین پیشرفت نداشته.

          بابت بحث دیفرانسیل هم اصلا بحث مهمی نیست
          تهش تو دو نسخه تک و دو دف عرضه می شد

        2. JaMsHiD_R1988

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2817 ديدگاه)

          شاسی و سیستم تعلیق کلا فرق می‌کنه
          چون 405 دف جلو بود جایی برای رد شدن میلگاردن نبود برای همین یه تونل زدن
          بعدش بحث کیفیت و دوام و تحمل گشتاور هم بود . دیفرانسیل جلو کلا یه تغییرات اساسی دید چون نیرو رو به جز چرخ های جلو به چرخ های عقب هم می‌فرستاد
          دیفرانسیل عقب هم کلا نداشت براش ساختن . سیستم انتقال روغن جدیدی هم داشت چون به دیفرانسیل مرکزی و دیفرانسیل عقب هم باید روغن می‌رسید
          موتورشم تغییرات خیلی زیادی دید و فقط روی نسخه T16 بستن
          خلاصه بخوام بگم نشدنی نیست برای هیچ شرکتی ولی برای ایران‌خودرو خیلی هزینه بر هست چون تا حالا همچین چیزیو تو عمرش ندیده و کلا همون کپی کردن هم سخته براش چون نیروی کار ماهر ندارن و چندین و چند خط تولید جدید میخواد و مکافات خیلی زیادی داره . دلیلشم مشخصه . نمی‌خواد سر کیسه رو شل کنه و توسعه بده . با همین عتیقه های اقتصادی با قیمت های سر به فلک کشیده آنچنان فروشی رو تجربه می‌کنه که جلوی تقاضای مردم کشور داره کم میاره

          موقعی خودش می‌بینه همین پژو 405 بزک شده ( سمند ) دارن براش سر میبرن ، دلیلی نداره که کلی خرج کنه که مردم ماشین دو دیفرانسیل رالی سوار بشن . اون اصلا براش مهم نیست تا موقعی که بازار تو دستشه و نجومی ماشین میفروشه و میلیارد ها سود میکنه

      2. mmd@

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (334 ديدگاه)

        حسین ۴۰۶چیز خوبیه اونم عیله جانم تمام مدل پژو😈😈😈😃☣️☣️

        1. JaMsHiD_R1988

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2817 ديدگاه)

          406 شش سیلندر یکی دوتا بیشتر وارد ایران نشد
          الان اندازه ماکسیما قیمت میخوره واقعا هم آپشناش در حد ماکسیماس
          فقط باید سه برابر قطعات ماکسیما برای قطعات ماشین خرج کنی چون توی ایران نیست که بخوای بخری

  8. JaMsHiD_R1988

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2817 ديدگاه)

    ای الهی درد و بلای پژو بخوره تو سر بدخواهانش

    موافقم 11
    مخالفم 5
    1. 🇰🇷

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      هنوزم اون ۴۰۵ مدل ۸۸ را داری ؟
      موتور ۲ هزاره ؟

      موافقم 8
      مخالفم 10
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2817 ديدگاه)

        موتورش 1800

        موافقم 12
        مخالفم 2
  9. Amir Enzo

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    لانچیا تو رالی خدا هست

  10. JaMsHiD_R1988

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2817 ديدگاه)

    دیفرانسیل عقب سیتروئن BX 4TC از پژو 505 قرض گرفته شده

  11. JDM سابق

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (730 ديدگاه)

    فورد RS200 اوو خدا بود
    لانچیا ۰۳۷ هم آخرین دف عقبی بود که قهرمانی کسب کرد، اونم جلو کواترو AWD ائودی

    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2817 ديدگاه)

      فیلمشم ساختن
      خیلی هیجانی بود . من که سرپا دیدم😁

  12. jalopy

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    205 T16 🔥🔥🔥

  13. جرمی کلارکسون

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (988 ديدگاه)

    سلطان رالی لانچیا👑💯👏

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. NAVID@@98

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (773 ديدگاه)

    👑🥇فورد RS200 خدا بود
    لانچیا دلتا s4 و آئودی کواترو از همشون بهترن یعنی و بهترین هستن
    به قول جی دی ام سابق لانچیا ۰۳۷هم آخرین دف عقبی بود که قهرمانی کسب کرد، اونم جلو کواترو AWD ائودی خدای ماشین های رالی 🥇👑 !!!!!!!!!!!

    رالی گروه بی یه چیز متفاوت بود چون آزاد بود قوانین دستو پاگیر رو برداشتن و گذاشتن رقابت خالص باشه و اونی برتر و اول بود که فکر و خلاقیت و مهندسی و تکنولوژی و طراحی برتری داشت اوفففففففف 🔥😍

  15. Aryan Abdolahpoor

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    تویوتا gr یاریس به دلیل خاصی ساخته شد چون قبل از اینکه gr یاریس ساخته شود شرکت تویوتا با تویوتا سوپرا gr به مسابقات رالی رفت اما به دلیل مشترک بودن قطعات با بی ام وه (موتور z4) از مسابقات اخراج شد و بعد نسل آخر یاریس grmn به دلیل اینکه در زمان تمرین داشتند ماشین هارا آزمایش میکردند از مسابقه اخراج شدن پس برای اینکه تویوتا در مسابقات رالی بماند gr یاریس را ساخت

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2817 ديدگاه)

      تویوتا سوپرا و رالی؟ من که ندیدم
      تویوتا چندین و چند ساله داره با یاریس مسابقه میده
      حالا اومده توی نسل جدیدش و نسل جدید هومولوگیشنش از همون موتور معروف سه سیلندر و سیستم تمام چرخ محرک استفاده کرده

      1. Aryan Abdolahpoor

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (42 ديدگاه)

        همانطور که در بالا ذکر شد قبل از اینکه سوپرا وارد رالی شود به دلیل ذکر شده در بالا از مسابقات اخراج شد

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. JaMsHiD_R1988

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2817 ديدگاه)

          جالب بود . نشنیده بودم👌

  16. آرش

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    همشون افسانه بودن و هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا