پورشهفراریمک لارنهفته نامه

مثلث خطر ابرخودروهای مدرن؛ آیا فراری، پورشه و مک لارن به رقابت برمی‌گردند؟

رونمایی از مک‌لارن W1 احتمالا با معرفی ابرخودروهای جدید فراری و پورشه در سال آینده، سه‌گانه جدیدی فراهم خواهد کرد. در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رقابت دوباره‌ی سه برند خواهیم بود؛ اما این‌بار با فرزندان P1، لافراری و ۹۱۸.

چند روز پیش، شرکت مک‌لارن سرانجام به انتظارات هواداران و مشتریانش پاسخ داد و از جایگزین مدل P1 رونمایی کرد. این ابرخودروی ۱,۲۵۸ اسب بخاری توان دستیابی به سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت را دارد و در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی عمود برسطح (داون فورس) تولید می‌کند. از جمله ویژگی‌های خاص آن می‌توان به موتور ۴ لیتری V8 جدید، ۱,۳۵۳ نیوتن متر گشتاور، طراحی منحصربه‌فرد، شاسی مونوکوک جدید و…. اشاره کرد که همه‌وهمه، خبر از خودرویی قدرتمند و سطح بالا می‌دهند. بنابراین مک‌لارن با عرضه این خودرو نشان داده که جدیتی زیادی در کارش دارد و عرصه را بر رقبا تنگ‌تر کرده است. برای آشنایی بیشتر با این خودرو مطلب «شگفتی‌های مهندسی در ابرخودروی مک لارن W1» را مطالعه کنید.

هم‌اکنون تنها خودروی فراری برای رقابت با این مدل، SF90XX است که با تکیه‌بر یک موتور ۴ لیتری V8 توان تولید ۱,۰۳۰ اسب بخار قدرت را دارد. این ابرخودروی خاص که نسخه پیشرفته‌تری از SF90 استراداله به شمار می‌رود و برای مشتریان خاص فراری طراحی شده، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۳ ثانیه زمان نیاز دارد و شتاب‌گیری را تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این مدل مطلب «بررسی فراری SF90 XX اسپایدر؛ سوپراسپرتی در لباس ابرخودروها» را مطالعه کنید.

اما چرا رسانه‌ها تاکنون این مدل را در برابر W1 قرار نداده‌اند؟ چرا دیگر خبری از بحث تثلیث مک‌لارن-فراری-پورشه نیست؟ شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود کسی فراری SF90 را در مقابل W1 قرار ندهد این باشد که خود فراری و طرفدارانش می‌دانند که این خودرو جایگزین اصلی لافراری نیست؛ هر چند که پرچمدار کنونی خودروهای این برند به شمار می‌رود! مشخصا تفاوت زیادی در میان مشخصات این دو خودرو وجود ندارد اما گویا صنعت و رسانه‌ها منتظر یک خبر بزرگ از سوی فراری هستند تا بگوید: این هم از رقیب مک‌لارن W1، فرزند لافراری و نوه مدل انزو.

خوشبختانه هم‌اکنون تصاویر جاسوسی جایگزین لافراری با طراحی شبیه‌به ۱۲ سیلندری در فضای مجازی منتشر شده است؛ پس می‌توان امید داشت که این مدل هم نهایتا تا دو سال دیگر به بررسی‌ها خواهد رسید و در برابر ابرخودروی تازه مک‌لارن قد علم خواهد کرد. اما یک مثلث سه گوشه دارد؟ پس گوشه سوم این ماجرا چه خواهد شد؟ برند پورشه هنوز اعلامیه‌ای رسمی برای تولید یک ابرخودروی جدید منتشر نکرده و مشخص نیست که آیا برای جایگزینی ۹۱۸ برنامه‌ای دارد یا نه؟ اما با توجه به روند معرفی مدل‌های مفهومی در این شرکت که کانسپت میشن E را به تایکان رساند، تا حدی زیادی به تولید ابرخودروی بعدی این شرکت خوشبین هستیم.

ابرخودرو پورشه میشن ایکس

اشتوتگارتی‌ها در خرداد ۱۴۰۲ از طرح اولیه ابرخودروی برقی تازه‌ای به نام میشن X پرده‌برداری کردند. این خودروی توانمند برخلاف W1 و ابرخودروی آینده فراری به پیشرانه‌ای تماما برقی مجهز شده بود تا تصویر پورشه از آینده‌ محصولاتش را به مشتریانش نشان دهد. هدف پورشه تولید یک ابرخودروی ۱,۵۰۰ اسب بخاری و ۱,۵۰۰ کیلوگرمی بود که با تکیه‌بر معماری ۹۰۰ ولتی، عملکردی خارق‌العاده را به نمایش بگذارد.

بنابراین می‌توان احتمال داد که با معرفی ابرخودروهای آینده فراری و پورشه، این رقابت نانوشته بار دیگر آغاز شود؛ اما احتمال هم دارد پورشه، برندها و مدل‌های دیگری را به‌عنوان رقیب در نظر بگیرد. متاسفانه یا خوشخبتانه، برنامه این خودروساز آلمانی برای برقی‌شدن جدی است و بی‌شک روی معرفی تمام مدل‌های جدید آن تاثیر خواهد گذاشت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که پورشه به‌جای رقابت با دو ابرخودروی هیبریدی، مدل‌های قدرتمندتر و سریع‌تر برقی مانند ریمک نورا، پینین‌فارینا باتیستا و لوتوس اِویا را هدف قرار دهد. نظر شما درباره این ابرخودروها چیست؟ به نظر شما پورشه چه تصمیم خواهد گرفت؟ آیا می‌توان به بازگشت رقابت جذاب فراری-مک‌لارن-پورشه امید داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (557 ديدگاه)

    اگر بشه که خیلی خوب میشه

    موافقم 24
    1. amirkhanzadeh

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      منتظر جانشین لافراری هستیم امیدوارم به هیچ عنوان طراحیش شبیه 12 سیلندری نباشه
      همون طراحی نزدیک لافراری قدیمی باشه عالیه
      لافراری با گذشت تقریبا یک دهه هنوزم طراحیش با طراحی الان برابری می کنه و به روزه

      موافقم 21
      مخالفم 1
      1. SMS

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (606 ديدگاه)

        احنمالا میشه مربع , تمراریو هم هست

        موافقم 3
        مخالفم 2
  2. BMZ

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    هدف این خودرو ها اینه که مرزهای مهندسی رو جابه‌جا و بعضا محو کنن
    یادمه وقتی p1 رونمایی شد ، کلی تبلیغ واسش کردن و اسمش تا مدت ها سر زبون ها بود، حقیقتا انتظارم از w1 خیلی بالا بود و انتظار یک چیز هیجان انگیز رو ازش داشتم ولی وقتی رونمایی شد ، جوری که فکم سر p1 افتاد، سر w1 نیوفتاد. البته از کامنت های ملت توی یوتیوب و اینستا هم میشه اینو فهمید.
    به نظرم یک ضلع این مثلث قبلا تشکیل شده ولی اون مک لارن w1 نیست ، بلکه مرسدس amg one عه که واقعا مرز های مهندسی رو جابه‌جا کرد و رکورد های زیادی رو شکوند
    هنوز باید صبر کرد و دید که آیا فراری و پورشه میتونن موفقیت لافراری و 918 رو تکرار کنن و افسانه ای جدید خلق کنن یا نه

    موافقم 22
    مخالفم 18
    1. فقط انگلستان

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      دوست عزیز بنز AMG one هم خودرو خیلی عالی هستش و توش شکی نیست ولی در حد مکلارنW1 نیست
      فعلا که مشخصات تا یه حدودی مشخصه و مکلارن W1 سبکتره
      قدرت بیشتری داره
      توی خط مستقیم سریعتره
      شاسی مکلارن هم به احتمال زیاد پیشرفته تر هستش چون مکلارن تمرکز اصلیش روی شاسیه.

      موافقم 16
      مخالفم 18
      1. فقط انگلستان

        ۲۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        داون فورسش بیشتره
        و موتورشم نیازی به تعویض نداره
        بقیه مشخصات هم در آینده بیشتر مشخص میشه

        موافقم 16
        مخالفم 8
  3. Bmw

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (664 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر هایپر کار پورشه ام مطمئنم قرار انقلابی تو خودروهای برقی ایجاد کنه

    موافقم 16
    مخالفم 10
    1. Nismo

      ۲۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1470 ديدگاه)

      فکر نکنم جایگزین 918 الکتریکی باشه
      احتمال زیاد قوای هایبرید الکتریکی خواهد داشت مثل رقبا

  4. بهروز

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    ببینید که شرکت نوپای مک لارن که تا همین سال 2010 یک شرکت غیرفعال بود، چطور خودش رو قاطی بزرگان میکنه. فراری و پورشه یعنی اصالت و هرکدام از شما اگر مغز و پول رو همزمان داشته باشید هرگز اون آشغال انگلیسی رو نمیخرید. مک لارن برای یک مشت پولدار بی مغز است

    موافقم 10
    مخالفم 27
    1. آریا

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (200 ديدگاه)

      این کامنت اصلا نباید تایید میشد

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. Y_Rons

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      بهتذه یه نگاهی به فرمول یک بندازی ببینی مک لارن جزو بهتریناس نمی خوام فراری sf90xx رو بی ارزش کنم و ظاهرش خیلی زیبا تر از W1 ولی بعضی ها نمی تونن قبول کنن مک لارن w1 از لحاظ پیشرانه وزن و… از فراری sf90xx بهتره و مک لارن روی پیست می درخشه و به همین دلیل وزنش خیلی کمه(نسبت به پیشرانه اش) ولی بازم به هم نزدیکن و اقای بهروز اسالت اسالت مک لارن از بزرگان فرمول یکه و خیلی وقته با فراری در رقابته و فکر نکن که مک لارن جدیده بچه بودی یادت نمی یاد

  5. یوسف

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1049 ديدگاه)

    همیشه این برام سوال بوده….. چرا مک لارن F1 600 اسب بخاری به سرعت 386 کیلوتر رسید. اما تقریبا هیچ خودروی 1000 لسب بخاری تا 30 سال بعدش نمیتونه برسه.
    همین w1 با این همه قدرت نمیتونه…..
    آیا دلیلی خاصی داره….
    یا خود کارخونه ها دنبالش نیستن….
    دوستان دلایل خودتنو بفرمایید. ممنون

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Sina_carshow

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (297 ديدگاه)

      البته خیلی دانش ندارم تو این حوزه ولی فکر میکنم به خاطر میزان زیاد داون فورسی که ماشینای جدید تولید میکنن برای بهبود هندلینگ و چسبندگی باعث مقاومت زیاد هوا میشه که نمیزاره به حداکثر سرعتشون دست پیدا کنن
      از طرفی میتونیم افزایش وزن هم به خاطر هیبرید بودن باشه
      و علت دیگه داشتن نسبت دنده های بسته تر که سریعتر شتاب بگیره زودتر به حداکثر سرعت برسه برا کاهش مصرف سوخت که اجازه تولید بگیره

    2. Mosafer

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (226 ديدگاه)

      احتمالا مسئله وزن دخیله چون f1 حدود 1000 کیلو وزن داشته ولی w1 حدود 1500 کیلو.

      موافقم 2
      مخالفم 2
    3. مازیار

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      خوب F1 این رو هدف قرار داد _ و تا حدودی هم اسپیدتیل _ اما ظاهرا برای مدلهای دیگه این حساسیت رو نداشت
      .
      .
      مثلث دیگه ای هم اگه قراره باشه ضلع آلمانیش AMG ONE هست

      موافقم 8
      مخالفم 3
    4. سبحان

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      ایرودینامیک
      معمولا خودروساز ها علاقه ای ندارن خودرو هاشون منحصر برای تاپ اسپید باشه البته منظورم بوگاتی و هنسی و کوئینک زگ نیست
      نسخه استاندار f1 ضریب درگ 0.32 داشت
      برای مثال ضیب درگ اسپیدتیل 0.27 هستش
      برای اینکه یک ماشین تو پیست و توی پیچ ها به زمین بچسبه باید جوری طراحی بشه که هوا اصطکاک بیشتری داشته باشه و هوا بتونه نیروی رو به پایین بیشتری ایجاد بکنه این نیروی رو به پایین مثل یک وزن میمونه که سرعت خودرو رو کم میکنه انگار به خودرو هر چی بیشتر سرعت میگیره وزن بیشتری وارد میشه
      برای همین خودرو های پیست سرعت نهایی کمتری دارن و f1 استاندارد خودروی پیست نبود

    5. R

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1191 ديدگاه)

      اکثرا رو 350 محدود شدن مثل موتورا که رو 300 محدود شدن

    6. حسین دهمرد

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2664 ديدگاه)

      قوانین ایمنی جدید باعث افزایش وزن ابرخودروها شده.

    7. Galant.VR4(JDM)

      ۲۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1212 ديدگاه)

      یه دلیل دیگش هم پایداری تو اون سرعته الان اکثر برند‌ها دنبال این هستن که تو سرعت های بالا حس اطمینان بدن تا اینکه بخوان به سرعت بالا بدون امنیت برسن
      و بخوای مقایسه کنی رسیدن به 340 تای w1 خیای سریعتر ار 380 f1 هستش و این پشت این قسمت دو دهه مهندسی بی‌وقفه هست

    8. Y_Rons

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      چون اکثر هایپر کار های فراری پورشه و… (به خصوص مک لارن) بیشتر روی پیست تمرکز دارن و اگه دقت کنی آیرو دینامیک هستن ولی برای چسبندگی بیشتر برای شکافتن هوا برای هندلینگ بهتر نه سرعت چون این ماشین ها توی مسابقات زیادی قراره کسب افتخار کنن ماشین هایی مثل McLaren p1 و Ferrari f80 و Porsche 918 و…
      که از هایپر کار های قدرتمندی هستند هرسه اسپویلر قدرت مندی دارن ولی مثلا بو گاتی شیرون که رکورد داره سریع ترین هاست اسپویلرش تو سرعت بالا پایین میاد(اسپویلرش متحرکه)
      و این شرکت‌ها بیشتر دنبال پیروزی در پیست ها هستند.

  6. hosen

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (793 ديدگاه)

    البته اینکه جانشین 918 افسانه ای قراره تمام الکتریکی باشه منو واقعا ناامید میکنه. کاش حداقل هایبریدی بود.

    موافقم 16
  7. JDM سابق

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (749 ديدگاه)

    چیزی که تا الان مشخصه
    مک لارن از مدل W1 رونمایی کرده.
    فراری داره مدل هایپر کار F250 رو داره تست میشه، بالای ۱۰۰۰ اسب مجهز به کیت بدنه پیست محور، که شایعات میگن مشابه لافراری هست( می‌تونه جانشینش باشه).
    پورشه هم خبرایی حول و حوش هایپرکار برقیش به گوش می‌رسه.
    کوروت هم با مدل زورا میاد که بر اساس شایعات همین موتور LT7 در سینه اش نهفته است به همراه موتور الکتریکی.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. R@min

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2074 ديدگاه)

    متاسفانه عدم سرمایه گذاری روی نسل جدید موتورهای بنزینی باعث توقف پیشرفت شده و از طرفی تکنولوژی های برقی هم شکست خورده و نمایشی هستن !

    چه این سه برند چه بقیه چیزی جلو نمی برن و صرفا آپدیت های فنی هست. الان تمام خودروسازهای بزرگ یه موتور میل لنگ تخت و یه پک باتری دارن و نه کسی جلوتره نه عقب تر.

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. mmd@

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      سه تا رقابت با سه اسطوره شروع بشه☠️☠️☠️☠️☠️☠️😈😈😈😈☣️☣️☣️

      موافقم 2
      مخالفم 1
  9. علی منصوری

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    رقابت یعنی پیشرفت ، پیشرفت یعنی آینده و این سه رکن اساس برنامه این کمپانیا از ادوار گذشته تا الان بوده، تا وقتی تو این سگمنت باشن همیشه ی برگ برنده یا حداقل ی مهره جدید برای بازی دارن، فقط اینو می‌دونم با زمان ک جلو برن پا رو یسری سلیقه ها میزارن و نوستالوژی قربونی میشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. سبحان

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    به پورشه هیچ امیدی نیست در سال هایی که مکلارن هر ساله چند خودروی تولید محدود با انواع مهندسی وزنی و ایرودینامیکی میداد بیرون پورشه داشت با تسلا سر تایکان رقابت میکرد
    تا جایی که 911 هیبرید هم نمیبینیم الان پورشه بدترین دوران خودش داره میگذرونه و صنایع خودرویی المانی عملا تو اینده نا معلوم سیر میکنن
    برنامه های فلکس کلا رو هوا هستش حتی اگه خودروی تمام الکتریکی هم معرفی بکنن قطعا بیشتر کار هاش رو ریماک انجام خواهد داد
    فراری هم یک مسیر اشتباه در پیش گرفته و فکر میکنه خودروی تمام الکتریکی یه جایی تو بازار خودرو های میلون دلاری داره من فکر نمیکنم جایگزین لافراری اصلا در حد و حدود یک هایپرکار باشه
    باید تا حدودی قبول کرد مفهوم هایپرکار رو خودرو هایی مثل کوئینگ زگ و بوگاتی و هنسی عوض کردن اعداد حرف اول میزنن یک خودروی 1800 اسب بخاری الان هایپرکار محسوب میشه و اون فاز فراری و مکلارن 900 اسب بخاری سبک وزن از بین رفته
    من حتی w1 رو هایپرکار واقعی نمیدونم به نظرم یک سوپرکار ارزشمنده
    ساخت هایپرکار واقعی بنزینی الان سخت شده

    موافقم 5
    مخالفم 12
  11. Scuderia Ferrari

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    مشخصات جانشین LaFerrari افسانه ای
    ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن
    ۹۰۰ اسب بخار انجین V6 و ۳۰۰ اسب بخار موتور برقی
    ۰ تا ۱۰۰ حدود ۲.۱ ثانیه و ۰ تا ۲۰۰ بین ۵ تا ۵.۵ ثانیه
    در پیست فیورانو ۲ ثانیه سریع تر از SF90XX

    به پادشاه جدید مارانلو سلام کنید 👑👑

    موافقم 12
    مخالفم 4
  12. boost10

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    اگر هم بشه بازم فایده نداره

    چون دیگه جرمی و جیمز می و هموند نیستن که تستش کنن

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. علی صفرپور

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      تازه امشب قسمت آخر رو دیدم. واقعا حیف

      موافقم 4
      مخالفم 1
  13. سهیل گل آزاد

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ۹۱۸ و لافراری و پی وان واقعا خفن ترین و جذاب ترین رقابت های خودرویی رو در دسته هایپرکارا داشتن اولین بار مقاله مقایسشون رو تو مجله ماشین فکر کنم اردیبهشت ۹۲ خوندم بعد گذشت این همه سال هنوزم جذاب ترین رقابت تو دسته هایپرکارا بینشون هست قطعا با معرفی جانشینی ۹۱۸ و لافراری این رقابت ادامه دار خواهد شد

  14. amirboss

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (776 ديدگاه)

    چیزی که فعلا مشخصه فناوری برتر مک لارن نسبت به دورقیب هست.
    ظاهراً فراری نسبت به پورش وضعیت بهتری تو جانشینی پرچم دارش یعنی لافراری داره.
    امیدوارم پورش هم تو جانشین 918 تعلل نکنه و چیز درخورتوجهی رو مهندسی کنه.

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. مهدی

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1744 ديدگاه)

      دقیقا چی مشخصه ؟ فراری و پورشه همیشه تو بخش فناوری و تکنولوژی جلوتر از رقبا بودن و همچنان هستن البته این حرف دلیل بر کمبود مک‌لارن نیست ولی جور خاصی از برتری فناوری مک‌لارن حرف زدین

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        داش مهدی به نظر میاد برتری مک‌لارن طی یک دهه گذشته برای دوستداران برندهای دیگه روی مرز پذیرفته شدن یا نشدن سرگردانه
        شاید W1 در چند مواجهه مستقیم کمکی به این قضیه بکنه

  15. مهدی

    ۲۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1744 ديدگاه)

    بحث نسبیت هست . برتری مک‌لارن به چه چیزی ؟ بلاخره من نویی به عنوان علاقمند به خودرو از تجربیات و مقالات خارجی فکت میارم وگرنه نه تاحالا سوار شدیم نه دستی تو توسعه و ساخت اینها داشتیم تا الان هم چیزی مبنی بر برتری تکنولوژی مک‌لارن نسبت به رقبایی مثل فراری یا پورشه ندیدم. اینکه یه مدل مک‌لارن ممکنه سریعتر باشه یا حتی بهتر مبنی بر برتری تکنولوژی نیست لزوما . فراری برخلاف مک‌لارن یه شرکت مستقل هست که در کنار پکیج کم نظیر خودروهاش بالاترین حاشیه سود رو تو همه شرکت ها داره، یعنی بالاترین راندمان کاری براساس هزینه ای که می‌کنی و دریافتی که داری و در کل یعنی بالاترین تکنولوژی وگرنه همه این شرکت ها توان ساخت خودروی سریعتر رو دارن

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. مازیار

      ۲۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      برتری از نظر منی که به قول درست شما نه سوارش شدم نه دستی در توسعه‌اش داشتم همون عملکرد میدانی هست و فکر می‌کنم این فاکتور در موتوراسپرت تعیین کننده تر از شاخه های دیگه خودروسازی باشه و به جز اون هیچ شکی در برتری برندینگ و حاشیه سود غیر قابل رقابت فراری نیست
      اما تکنولوژی در موتوراسپرت رو مرتبط با عملکرد میدونم

      1. مهدی

        ۲۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1744 ديدگاه)

        خب به فرض عملکرد هم پیست محور ترین خودروی مک‌لارن که سنا باشه احتمالا تو بعضی پیست‌ها حریف خودرویی مثل sf90 نیست چه برسه محصولات میان رده مک‌لارن هرچند من باز هم توان مهندسی رو لزوما به این چیزها نمی‌دونم اما خب شما فرمودین پرفورمنس. از نظر من توان مهندسی یعنی بالاترین راندمان کاری که مشخصا فراری برترین هست و این حرف من نیست حرف کارشناسان خودروییه

        1. مازیار

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          من کلیت حرفهای شما رو قبول دارم اصلا یکی از پنج کاربر مورد قبول من شمایی
          اما مقایسه سنا با sf90 خیلی منصفانه نیست (sf90 هیبریدی و جدیدتر بااینحال اختلاف زیادی ندارن)
          مقایسه W1 با جانشین لافراری چرا
          اندکی صبر

        2. مهدی

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1744 ديدگاه)

          دقیقا منم همین رو میگم. شرایط خودروها باهم فرق دارن یکی چهارچرخ هیبرید اون یکی درون‌سوز دف عقب ولی اینکه دیدیم رفیقمون گفت مک‌لارن برتری تکنولوژی داره خب مصداقش کجاست دقیقا ؟ سریعتر بودن اون زمان ۷۲۰ نسبت به ۴۸۸؟؟ کسی نیومد بگه بابا این بنده خدا ۹۰۰ اسب قدرتشه نه ۷۲۰ اسب! عموم نگاهشون به صدم ثانیه هاست اما من نه! چون دوتا W1 هم تولید نخواهد شد که دقیقا قدرت و شتاب یکسان داشته باشن چه برسه قیاس قدرت و شتابش با بقیه رقبا. واسه من نویی توی یه خودرو اسپرت غیر از شتاب و قدرت هماهنگی موتور و گیربکس و نمودار گشتاور و رفتار شاسی و فرمون و هندلینگ و راحتی تعلیق و زیبایی و کیفیت کابین و طراحی بیرون مهمه و حتی استهلاک! نه صرفا یکی دو صدم بالا پایین . اینکه میگم فراری برتری فناوری داره رو هم حرف کارشناسان خودرویی رو تکرار میکنم وگرنه خودم که چیزی نمی‌دونم

        3. مازیار

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          هماهنگی موتور و گیربکس و نمودار گشتاور و رفتار شاسی و فرمون و هندلینگ و راحتی تعلیق و زیبایی و کیفیت کابین و طراحی بیرون

          حتما اینها خیلی مهمه
          اما خوب سلیقه ها متفاوت هست
          به نظر من اینها که گفتی تو یه گرندتور اولویت بیشتری داره نسبت به یه هایپرکار که چند برابر گرونتره و هدفش کاملا مشخص

  16. همایون

    ۲۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (805 ديدگاه)

    منو باش خوشحال شدم که پرچمدار فراری ۱۲سیلندره اصلا یاد اون بیریخت نبودم که اسمش ۱۲سیلندره شبیه اون باشه که همین مکلارن w1 جلوش زیباترینه.پورشه هم که از همین الان اصلا ربطی به اینا نداره از صدای جذاب ده سیلندر کارااجی‌تی برسی به سکوت موتور برقی

  17. BMW

    ۲۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    🔥🔥👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا