پورشهفراریمک لارنهفته نامه

مثلث خطر ابرخودروهای مدرن؛ آیا فراری، پورشه و مک لارن به رقابت برمی‌گردند؟

رونمایی از مک‌لارن W1 احتمالا با معرفی ابرخودروهای جدید فراری و پورشه در سال آینده، سه‌گانه جدیدی فراهم خواهد کرد. در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رقابت دوباره‌ی سه برند خواهیم بود؛ اما این‌بار با فرزندان P1، لافراری و ۹۱۸.

چند روز پیش، شرکت مک‌لارن سرانجام به انتظارات هواداران و مشتریانش پاسخ داد و از جایگزین مدل P1 رونمایی کرد. این ابرخودروی ۱,۲۵۸ اسب بخاری توان دستیابی به سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت را دارد و در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم نیروی عمود برسطح (داون فورس) تولید می‌کند. از جمله ویژگی‌های خاص آن می‌توان به موتور ۴ لیتری V8 جدید، ۱,۳۵۳ نیوتن متر گشتاور، طراحی منحصربه‌فرد، شاسی مونوکوک جدید و…. اشاره کرد که همه‌وهمه، خبر از خودرویی قدرتمند و سطح بالا می‌دهند. بنابراین مک‌لارن با عرضه این خودرو نشان داده که جدیتی زیادی در کارش دارد و عرصه را بر رقبا تنگ‌تر کرده است. برای آشنایی بیشتر با این خودرو مطلب «شگفتی‌های مهندسی در ابرخودروی مک لارن W1» را مطالعه کنید.

هم‌اکنون تنها خودروی فراری برای رقابت با این مدل، SF90XX است که با تکیه‌بر یک موتور ۴ لیتری V8 توان تولید ۱,۰۳۰ اسب بخار قدرت را دارد. این ابرخودروی خاص که نسخه پیشرفته‌تری از SF90 استراداله به شمار می‌رود و برای مشتریان خاص فراری طراحی شده، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۳ ثانیه زمان نیاز دارد و شتاب‌گیری را تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این مدل مطلب «بررسی فراری SF90 XX اسپایدر؛ سوپراسپرتی در لباس ابرخودروها» را مطالعه کنید.

اما چرا رسانه‌ها تاکنون این مدل را در برابر W1 قرار نداده‌اند؟ چرا دیگر خبری از بحث تثلیث مک‌لارن-فراری-پورشه نیست؟ شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود کسی فراری SF90 را در مقابل W1 قرار ندهد این باشد که خود فراری و طرفدارانش می‌دانند که این خودرو جایگزین اصلی لافراری نیست؛ هر چند که پرچمدار کنونی خودروهای این برند به شمار می‌رود! مشخصا تفاوت زیادی در میان مشخصات این دو خودرو وجود ندارد اما گویا صنعت و رسانه‌ها منتظر یک خبر بزرگ از سوی فراری هستند تا بگوید: این هم از رقیب مک‌لارن W1، فرزند لافراری و نوه مدل انزو.

خوشبختانه هم‌اکنون تصاویر جاسوسی جایگزین لافراری با طراحی شبیه‌به ۱۲ سیلندری در فضای مجازی منتشر شده است؛ پس می‌توان امید داشت که این مدل هم نهایتا تا دو سال دیگر به بررسی‌ها خواهد رسید و در برابر ابرخودروی تازه مک‌لارن قد علم خواهد کرد. اما یک مثلث سه گوشه دارد؟ پس گوشه سوم این ماجرا چه خواهد شد؟ برند پورشه هنوز اعلامیه‌ای رسمی برای تولید یک ابرخودروی جدید منتشر نکرده و مشخص نیست که آیا برای جایگزینی ۹۱۸ برنامه‌ای دارد یا نه؟ اما با توجه به روند معرفی مدل‌های مفهومی در این شرکت که کانسپت میشن E را به تایکان رساند، تا حدی زیادی به تولید ابرخودروی بعدی این شرکت خوشبین هستیم.

ابرخودرو پورشه میشن ایکس

اشتوتگارتی‌ها در خرداد ۱۴۰۲ از طرح اولیه ابرخودروی برقی تازه‌ای به نام میشن X پرده‌برداری کردند. این خودروی توانمند برخلاف W1 و ابرخودروی آینده فراری به پیشرانه‌ای تماما برقی مجهز شده بود تا تصویر پورشه از آینده‌ محصولاتش را به مشتریانش نشان دهد. هدف پورشه تولید یک ابرخودروی ۱,۵۰۰ اسب بخاری و ۱,۵۰۰ کیلوگرمی بود که با تکیه‌بر معماری ۹۰۰ ولتی، عملکردی خارق‌العاده را به نمایش بگذارد.

بنابراین می‌توان احتمال داد که با معرفی ابرخودروهای آینده فراری و پورشه، این رقابت نانوشته بار دیگر آغاز شود؛ اما احتمال هم دارد پورشه، برندها و مدل‌های دیگری را به‌عنوان رقیب در نظر بگیرد. متاسفانه یا خوشخبتانه، برنامه این خودروساز آلمانی برای برقی‌شدن جدی است و بی‌شک روی معرفی تمام مدل‌های جدید آن تاثیر خواهد گذاشت. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که پورشه به‌جای رقابت با دو ابرخودروی هیبریدی، مدل‌های قدرتمندتر و سریع‌تر برقی مانند ریمک نورا، پینین‌فارینا باتیستا و لوتوس اِویا را هدف قرار دهد. نظر شما درباره این ابرخودروها چیست؟ به نظر شما پورشه چه تصمیم خواهد گرفت؟ آیا می‌توان به بازگشت رقابت جذاب فراری-مک‌لارن-پورشه امید داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    اگر بشه که خیلی خوب میشه

    1. amirkhanzadeh

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (722 ديدگاه)

      منتظر جانشین لافراری هستیم امیدوارم به هیچ عنوان طراحیش شبیه 12 سیلندری نباشه
      همون طراحی نزدیک لافراری قدیمی باشه عالیه
      لافراری با گذشت تقریبا یک دهه هنوزم طراحیش با طراحی الان برابری می کنه و به روزه

  2. BMZ

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    هدف این خودرو ها اینه که مرزهای مهندسی رو جابه‌جا و بعضا محو کنن
    یادمه وقتی p1 رونمایی شد ، کلی تبلیغ واسش کردن و اسمش تا مدت ها سر زبون ها بود، حقیقتا انتظارم از w1 خیلی بالا بود و انتظار یک چیز هیجان انگیز رو ازش داشتم ولی وقتی رونمایی شد ، جوری که فکم سر p1 افتاد، سر w1 نیوفتاد. البته از کامنت های ملت توی یوتیوب و اینستا هم میشه اینو فهمید.
    به نظرم یک ضلع این مثلث قبلا تشکیل شده ولی اون مک لارن w1 نیست ، بلکه مرسدس amg one عه که واقعا مرز های مهندسی رو جابه‌جا کرد و رکورد های زیادی رو شکوند
    هنوز باید صبر کرد و دید که آیا فراری و پورشه میتونن موفقیت لافراری و 918 رو تکرار کنن و افسانه ای جدید خلق کنن یا نه

    موافقم 15
    مخالفم 14
    1. فقط انگلستان

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1101 ديدگاه)

      دوست عزیز بنز AMG one هم خودرو خیلی عالی هستش و توش شکی نیست ولی در حد مکلارنW1 نیست
      فعلا که مشخصات تا یه حدودی مشخصه و مکلارن W1 سبکتره
      قدرت بیشتری داره
      توی خط مستقیم سریعتره
      شاسی مکلارن هم به احتمال زیاد پیشرفته تر هستش چون مکلارن تمرکز اصلیش روی شاسیه.

      موافقم 8
      مخالفم 10
      1. فقط انگلستان

        ۲۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1101 ديدگاه)

        داون فورسش بیشتره
        و موتورشم نیازی به تعویض نداره
        بقیه مشخصات هم در آینده بیشتر مشخص میشه

        موافقم 7
        مخالفم 5
  3. Bmw

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (655 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر هایپر کار پورشه ام مطمئنم قرار انقلابی تو خودروهای برقی ایجاد کنه

    موافقم 9
    مخالفم 7
  4. بهروز

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ببینید که شرکت نوپای مک لارن که تا همین سال 2010 یک شرکت غیرفعال بود، چطور خودش رو قاطی بزرگان میکنه. فراری و پورشه یعنی اصالت و هرکدام از شما اگر مغز و پول رو همزمان داشته باشید هرگز اون آشغال انگلیسی رو نمیخرید. مک لارن برای یک مشت پولدار بی مغز است

    موافقم 3
    مخالفم 8
  5. یوسف

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    همیشه این برام سوال بوده….. چرا مک لارن F1 600 اسب بخاری به سرعت 386 کیلوتر رسید. اما تقریبا هیچ خودروی 1000 لسب بخاری تا 30 سال بعدش نمیتونه برسه.
    همین w1 با این همه قدرت نمیتونه…..
    آیا دلیلی خاصی داره….
    یا خود کارخونه ها دنبالش نیستن….
    دوستان دلایل خودتنو بفرمایید. ممنون

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Sina_carshow

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (189 ديدگاه)

      البته خیلی دانش ندارم تو این حوزه ولی فکر میکنم به خاطر میزان زیاد داون فورسی که ماشینای جدید تولید میکنن برای بهبود هندلینگ و چسبندگی باعث مقاومت زیاد هوا میشه که نمیزاره به حداکثر سرعتشون دست پیدا کنن
      از طرفی میتونیم افزایش وزن هم به خاطر هیبرید بودن باشه
      و علت دیگه داشتن نسبت دنده های بسته تر که سریعتر شتاب بگیره زودتر به حداکثر سرعت برسه برا کاهش مصرف سوخت که اجازه تولید بگیره

    2. Mosafer

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      احتمالا مسئله وزن دخیله چون f1 حدود 1000 کیلو وزن داشته ولی w1 حدود 1500 کیلو.

    3. مازیار

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3209 ديدگاه)

      خوب F1 این رو هدف قرار داد _ و تا حدودی هم اسپیدتیل _ اما ظاهرا برای مدلهای دیگه این حساسیت رو نداشت
      .
      .
      مثلث دیگه ای هم اگه قراره باشه ضلع آلمانیش AMG ONE هست

    4. سبحان

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (317 ديدگاه)

      ایرودینامیک
      معمولا خودروساز ها علاقه ای ندارن خودرو هاشون منحصر برای تاپ اسپید باشه البته منظورم بوگاتی و هنسی و کوئینک زگ نیست
      نسخه استاندار f1 ضریب درگ 0.32 داشت
      برای مثال ضیب درگ اسپیدتیل 0.27 هستش
      برای اینکه یک ماشین تو پیست و توی پیچ ها به زمین بچسبه باید جوری طراحی بشه که هوا اصطکاک بیشتری داشته باشه و هوا بتونه نیروی رو به پایین بیشتری ایجاد بکنه این نیروی رو به پایین مثل یک وزن میمونه که سرعت خودرو رو کم میکنه انگار به خودرو هر چی بیشتر سرعت میگیره وزن بیشتری وارد میشه
      برای همین خودرو های پیست سرعت نهایی کمتری دارن و f1 استاندارد خودروی پیست نبود

    5. R

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      اکثرا رو 350 محدود شدن مثل موتورا که رو 300 محدود شدن

  6. hosen

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    البته اینکه جانشین 918 افسانه ای قراره تمام الکتریکی باشه منو واقعا ناامید میکنه. کاش حداقل هایبریدی بود.

  7. JDM سابق

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (639 ديدگاه)

    چیزی که تا الان مشخصه
    مک لارن از مدل W1 رونمایی کرده.
    فراری داره مدل هایپر کار F250 رو داره تست میشه، بالای ۱۰۰۰ اسب مجهز به کیت بدنه پیست محور، که شایعات میگن مشابه لافراری هست( می‌تونه جانشینش باشه).
    پورشه هم خبرایی حول و حوش هایپرکار برقیش به گوش می‌رسه.
    کوروت هم با مدل زورا میاد که بر اساس شایعات همین موتور LT7 در سینه اش نهفته است به همراه موتور الکتریکی.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. R@min

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2016 ديدگاه)

    متاسفانه عدم سرمایه گذاری روی نسل جدید موتورهای بنزینی باعث توقف پیشرفت شده و از طرفی تکنولوژی های برقی هم شکست خورده و نمایشی هستن !

    چه این سه برند چه بقیه چیزی جلو نمی برن و صرفا آپدیت های فنی هست. الان تمام خودروسازهای بزرگ یه موتور میل لنگ تخت و یه پک باتری دارن و نه کسی جلوتره نه عقب تر.

    موافقم 5
    مخالفم 6
  9. علی منصوری

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    رقابت یعنی پیشرفت ، پیشرفت یعنی آینده و این سه رکن اساس برنامه این کمپانیا از ادوار گذشته تا الان بوده، تا وقتی تو این سگمنت باشن همیشه ی برگ برنده یا حداقل ی مهره جدید برای بازی دارن، فقط اینو می‌دونم با زمان ک جلو برن پا رو یسری سلیقه ها میزارن و نوستالوژی قربونی میشه

  10. سبحان

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    به پورشه هیچ امیدی نیست در سال هایی که مکلارن هر ساله چند خودروی تولید محدود با انواع مهندسی وزنی و ایرودینامیکی میداد بیرون پورشه داشت با تسلا سر تایکان رقابت میکرد
    تا جایی که 911 هیبرید هم نمیبینیم الان پورشه بدترین دوران خودش داره میگذرونه و صنایع خودرویی المانی عملا تو اینده نا معلوم سیر میکنن
    برنامه های فلکس کلا رو هوا هستش حتی اگه خودروی تمام الکتریکی هم معرفی بکنن قطعا بیشتر کار هاش رو ریماک انجام خواهد داد
    فراری هم یک مسیر اشتباه در پیش گرفته و فکر میکنه خودروی تمام الکتریکی یه جایی تو بازار خودرو های میلون دلاری داره من فکر نمیکنم جایگزین لافراری اصلا در حد و حدود یک هایپرکار باشه
    باید تا حدودی قبول کرد مفهوم هایپرکار رو خودرو هایی مثل کوئینگ زگ و بوگاتی و هنسی عوض کردن اعداد حرف اول میزنن یک خودروی 1800 اسب بخاری الان هایپرکار محسوب میشه و اون فاز فراری و مکلارن 900 اسب بخاری سبک وزن از بین رفته
    من حتی w1 رو هایپرکار واقعی نمیدونم به نظرم یک سوپرکار ارزشمنده
    ساخت هایپرکار واقعی بنزینی الان سخت شده

    موافقم 4
    مخالفم 8
  11. Scuderia Ferrari

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4026 ديدگاه)

    مشخصات جانشین LaFerrari افسانه ای
    ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن
    ۹۰۰ اسب بخار انجین V6 و ۳۰۰ اسب بخار موتور برقی
    ۰ تا ۱۰۰ حدود ۲.۱ ثانیه و ۰ تا ۲۰۰ بین ۵ تا ۵.۵ ثانیه
    در پیست فیورانو ۲ ثانیه سریع تر از SF90XX

    به پادشاه جدید مارانلو سلام کنید 👑👑

    موافقم 3
    مخالفم 3
  12. boost10

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    اگر هم بشه بازم فایده نداره

    چون دیگه جرمی و جیمز می و هموند نیستن که تستش کنن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  13. سهیل گل آزاد

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    ۹۱۸ و لافراری و پی وان واقعا خفن ترین و جذاب ترین رقابت های خودرویی رو در دسته هایپرکارا داشتن اولین بار مقاله مقایسشون رو تو مجله ماشین فکر کنم اردیبهشت ۹۲ خوندم بعد گذشت این همه سال هنوزم جذاب ترین رقابت تو دسته هایپرکارا بینشون هست قطعا با معرفی جانشینی ۹۱۸ و لافراری این رقابت ادامه دار خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا