هفته نامه

چرا جوانان امروزی علاقه چندانی به اخذ گواهینامه رانندگی ندارند؟

به نظر می‌رسد در دنیای مدرن امروزی، جوانان علاقه زیادی به اخذ گواهینامه رانندگی ندارند اما دلیل این امر چیست؟


تا همین چند سال پیش جوانان برای حضور در کلاس‌های آمادگی اخذ گواهینامه رانندگی و نهایتاً قبولی در آزمون و نشستن پشت فرمان خودرو لحظه‌شماری می‌کردند. معمولاً والدین نیز خوشحال بودند که فرزندشان بزرگ شده و می‌تواند رانندگی کند. چنین چیزی می‌توانست تأثیر زیادی روی اعتماد به نفس فرزندان بگذارد و آن‌ها را برای پذیرش نقش‌های بیشتر در زندگی مهیا کند. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، ۸۷.۳ درصد جوانان ۱۹ ساله در سال ۱۹۸۳ گواهینامه رانندگی داشته‌اند اما این رقم تا سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ درصد کاهش داشته و به ۶۸.۷ درصد رسیده است. علت چیست؟

همچنین بخوانید: تمدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ ؛ شرایط، مدارک، مراحل و هزینه ها

آیا جوانان علاقه‌ای به آزادی عملی که والدین اعطا می‌کردند ندارند؟ آیا آن‌ها نمی‌خواهند مسئولیت راندن یک وسیله نقلیه را قبول کنند؟ یا اینکه جوانان امروزی تنبل شده‌اند؟ دلیل واقعی کاهش استقبال جوانان از اخذ گواهینامه رانندگی هیچ‌کدام از این موارد نیست. اگر دقیق‌تر به قیمت خودرو در بازارهای جهانی نگاه کنید خواهید فهمید که قیمت‌ها افزایش یافته‌اند. در واقع قیمت متوسط یک خودروی صفرکیلومتر بسیار بیشتر از قیمت چند سال پیش است. همچنین به این مورد باید هزینه‌های بنزین و بیمه را نیز افزود. از طرفی برخی والدین اولویت خاصی برای گواهینامه رانندگی فرزندان خود قائل نیستند و ترجیح می‌دهند خودشان آن‌ها را جابجا کرده و یا اینکه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. برخی والدین نیز وقت کافی برای آموزش رانندگی فرزندان را ندارند.

بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، میزان فروش خودروهای صفرکیلومتر و دست‌دوم تنها ۰.۱ درصد کاهش یافته که خیلی بد به نظر نمی‌رسد، این‌طور نیست؟ خیر. همه نسل‌های قبل از نسل Z به‌طور متوسط شاهد افزایش حدود ۱ درصدی میزان فروش خودروها بوده‌اند و علت افت فروش خودرو در سال‌های اخیر می‌تواند همه‌گیری کرونا باشد. در سال ۲۰۱۹ قیمت متوسط یک خودروی صفرکیلومتر حدود ۳۷ هزار دلار بود اما دو سال بعد این رقم به ۴۷ هزار دلار افزایش یافت. خودروهای دست‌دوم نیز وضعیت مشابهی دارند و قیمت متوسط آن از حدود ۲۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۸ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

قیمت خودرو در سال ۲۰۲۴ نیز بهتر نشده است. KKB می‌گوید قیمت متوسط یک خودروی نو در ماه آگوست به‌طور متوسط حدود ۴۹ هزار دلار است. حتی خودروهای لوکس دست‌دوم و ارزان‌قیمت هم رشد قیمت محسوسی داشته‌اند و همه این‌ها باعث شده اخذ گواهینامه برای خودرویی که قیمت خریدش با بهای رهن یک خانه تقریباً برابری می‌کند جذاب نباشد. به‌ صورت‌مسئله باید حق بیمه را نیز افزود که بیشتر از هر زمان دیگری است. از دسامبر ۲۰۲۱ به بعد، حق بیمه خودروها ۴۵.۸ درصد در آمریکا بیشتر شده و وال استریت ژورنال می‌گوید از هر ۱۰ نفری که بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند، ۳ نفر می‌گویند بیش از ۳۰۰ دلار حق بیمه بیشتری نسبت به یک سال قبل پرداخته‌اند. نه تنها این ارقام برای والدینی که به‌صورت تمام‌وقت شاغل هستند مشکل‌ساز است بلکه پرداخت آن برای دانشجویانی که معمولاً به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود.

البته مواردی که ذکر شد تنها دلایل عدم رغبت جوانان امروزی برای اخذ گواهینامه رانندگی نیستند. سرگرمی اصلی بسیاری از جوانان کنسول‌های بازی همچون پلی‌استیشن و ایکس باکس است چراکه بدون حضور فیزیکی در یک محل می‌توانند با دوستان خود ارتباط برقرار کنند. یکی از محققان دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۱۲ گفته بود:

ما در تحقیق خود فهمیدیم که درصد رانندگان جوان به‌طور قابل‌توجهی به تعداد کاربران اینترنت ارتباط دارد. ارتباط مجازی از طریق دستگاه‌های الکترونیکی باعث شده نیاز به ارتباط واقعی کاهش یابد.

تکنولوژی به‌طور قابل‌توجهی اولویت دریافت گواهینامه را برای جوانان کاهش داده است. اکثر دانشگاه‌ها دوره‌های خود را به‌صورت آنلاین نیز برگزار می‌کنند و بنابراین نیازی نیست که جوانان خانه را ترک کنند و حتی در صورت حضور فیزیکی در کلاس نیز از سرویس‌هایی همچون اوبر و لیفت استفاده می‌کنند. تا چند سال قبل بسیاری از این فعالیت‌ها نیازمند خروج از خانه و حضور فیزیکی بود اما در حال حاضر شرایط بسیار فرق کرده است. آمار نشان می‌دهد علیرغم اینکه جوانان کمتر از سایر گروه‌های سنی به‌جز سالمندان رانندگی می‌کنند اما میزان تصادف رانندگان ۱۶ تا ۱۹ ساله چهار برابر بیشتر از رانندگان ۲۰ ساله و بالاتر بوده است. همین امر باعث تغییر سیاست‌ها در اکثر ایالت‌های آمریکا شده و حداقل سن لازم برای رانندگی بدون محدودیت حضور فردی دیگر در کناره راننده تازه‌کار افزایش یافته است. همچنین برای دریافت گواهینامه رانندگی نیز شرایط سخت‌تری وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. nissan skyline

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    وقتی جوان میدونه تا 30 سالگی نمیتونه ماشین مورد علاقشو بخره گواهینامه میخواد چیکار

    موافقم 35
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (583 ديدگاه)

      دقیقا منم می خواستم همینو بگم وقتی طرف نمی تونه ماشین بخره گواهینامه بگیره قاب کنه رو تاقچه

      موافقم 20
      مخالفم 1
    2. net

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3306 ديدگاه)

      مثل ازدواج که جوانان تمایل دارند مجرد باشند و ازدواج نکنند

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. Saggy wrinkled balls

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (669 ديدگاه)

    مم به عنوان یه ۱۹ ساله که تا الان برای گواهی نامه اقدام نکردم حرف شمارو تأیید میکنم

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. hosen

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    تشکر از آقای احمدزاده عزیز.
    البته این مقاله خیلی برای کشور ما صدق نمیکنه.
    اگه یه سر به آموزشگاه ها زده باشین همشون جوون های ۱۸ تا ۲۰ ساله ان.

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. منصور

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (68 ديدگاه)

      این مقاله میگه نسبت عددی تعداد جوانهایی که برای دریافت گواهینامه اقدام می کنند به عدد کل جوانها کاهش پیدا کرده .نیاز به گفتن نیست که متقاضیان دریافت گواهینامه همچنان جوانها هستند.

      موافقم 10
      مخالفم 1
  4. ممد ژانگولر

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4031 ديدگاه)

    حقم دارن وقتی از طریق اینترنت غذا برات میارن مطمئنا اراده کنی ژیلا هم میاد .
    دیگه لزومی نمیبینا بیرون برن

    موافقم 18
    مخالفم 7
  5. mmd@

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    در اینباره حرفی ندارم👍

    موافقم 10
    1. امین

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (512 ديدگاه)

      من هم کامنتی نمیگذارم🖐️

    2. آرش

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (200 ديدگاه)

      دقیقا

  6. محمد

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    تو مقاله به عدم تمایل نسل z اشاره شد ولی بچه های نسل بتا که از ۲۰۲۵ متولد میشن با این سرعت پیشرفت فناوری و همه گیر شدن ماشین های خودران ۱۸ سال بعد (۲۰۴۳) که زمان گرفتن گواهینامشون فرا برسه احتمالا دیگه اصلا نیازی بهش نداشته باشن یا ممکنه داشتن ماشین شخصی تو بعضی کشور های پیشرفته منسوخ شده باشه با ورود خودران ها ، البته طبیعی هم هست شما سال های دهه هفتاد یا هشتاد شمسی خودمون رو نگاه کنید ، نه اینترنت درست حسابی بود ، نه شبکه های مجازی ، نه بازی آنلاین به شکل امروزی ، تفریح و ارتباطات یه صورت حضوری یا مسافرت های دور و نزدیک بود ، فروشگاه آنلاینی هم وجود نداشت که وسایلی که نیاز داری رو بعد دیدن بررسیش تو یوتیوب سفارش بدی و حتی خرید های هفتگی خونت هم آنلاین سفارش بدی ( بعضی ها دیگه روزانه نون داغ هم آنلاین میخرن) تو بحث کاری هم همینطور ، به قول مقاله شما از توی خونه میتونید سر کلاس شرکت کنید یا خیلی از مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی ندارن یا کمتر نیاز دارن رو تمام یا نصفش رو توی منزل انجام بدید بهشون حق میدم مثل نسل های ما و قبل از ما به رانندگی علاقه نداشته باشن ، تو اون سال ها داشتن ماشین یا موتورسیکلت باعث می‌شد ارتباطات آدم افزایش پیدا کنه و دسترسی خیلی راحت تری برای مشاغل شغلی و یا آموزش پیدا کنه در صورتی الان اکثر اینارو میشه از توی خونه استفاده کرد

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. amir

      ۱۱ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3502 ديدگاه)

      حالا اون روز من یه خبری درباره نسل زد خوندم( افراد زیر سی سال خارجی انگار که یعنی تقریبا خیلی از خوانندگان پدال هم حول و حوش همین سنن منتها همونطور که میدونید ما جزو جامعه به حساب نمیایم) که برای مثال شرکت های بازی سازی داشت میگفت اخراجشون دارن میکنن چون خلاقیت ندارن و دل به کار نمیدن باعث افت کیفیت بازی ها شدن
      کلا این نسل زد چیز عجیبیه سلایقش افکارش کاراش…

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. علی

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یکی میشناسم ۱۵ سالش بود با یکی سوار موتور سی جی ۱۲۵ شد (خودش راننده بود) با حداکثر سرعت میرفت که یکهو از پشت زد به یه پژو پارس، سرنشینش چیزیش نشد ولی صورت خودش پاره شد

    موافقم 1
    مخالفم 2
  8. Ali.Khedri

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یکی میشناسم ۱۵ سالش بود با یکی سوار موتور سی جی ۱۲۵ شد (خودش راننده بود) با حداکثر سرعت میرفت که یهویی از پشت زد به به پژو پارس، سرنشین چیزیش نشد ولی صورت خودش جراحت عمیق برداشت

  9. boost10

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    تازه جدا از قیمت ماشین هزینه کلاس آموزش رانندگی هم زیاده

  10. amirboss

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (552 ديدگاه)

    گواهی نامه فقط یه مجوز از سمت پلیس برای روندن خودرو هست و هیچ ارتباطی به مهارت راننده نداره.

  11. Saji

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    اولا ک پسرعمه من پایه یک ک گرفت باباشم ماشین نداشت ۷ ۸ سال پیش الان خودش راناپلاس گرفته با پول زحمت خودش سریع نبود و آسون ولی تونسته با زحمت پول جمع کنه و هم بکشه و بعدش لذت ببره پس شعارای الکی ندین ک نمیشه و امید نیست و فلان و چنان تو ایرانم چه خوشمون بیاد چه نه ۴ ۵ ساله بواسطه گسترش مجازی‌صفتی کلا فراری از قانون زیاد شدع چه بحث گواهینامه چه احترام به قانون راهنمایی رانندکی و سایر چیزا شاید ۲۰ درصدش بخاطر چرندیات کامنتا باشه دلیل اصلیش گشادی و فراری از قانون شدن جووناس دیدم طرف یبار تو آزمون رد شده کل سیستم و مسئولشو شهرو فحش کشیده دیگه هم نرفته امتحان بده ۲۰۶ام زیر پاش داره پس ربطی به نداری نداره به شعور ربط داره

    موافقم 1
    مخالفم 8
  12. حسن

    ۱۱ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1951 ديدگاه)

    امریکا درصد جوانان دارای گواهینامه کمه
    ایران که همه گواهینامه دارن خانمها هم که الی ماشالله در صف اول دریافت گواهینا مه ان ادعا پایه یکم دارن شغل شوفری جاده هم دارن وارد میشن
    مساله بعد اینه گواهینامه اینجا خودش مدرکه الان تاکسی را میدن راننده مزدی تاکسی تلفنیها خودرو دارن راننده میذارن روی ماشین
    نیسان توی تره بار راننده میخواد یا یه نیسان بخری بار ببری یا یه 6 تن بگیری بری مبل و اثاثیه یا بار سبک یا پفک و چیپس ببری
    یا یکش کنی بزنی به جاده
    پس عزیزانم برید گواهینامه بگیرید فاز امریکایی نگیرید شاید شوفر شدید
    البته اتوبوسم خوبه
    حقوق راننده هم یک را ک من میدونم عید جاده 30 تا 35 حدودا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا