سرآغاز صنعت خودروسازی به دهههای پایانی قرن نوزدهم برمیگردد. قبل از این دوره، وسایل نقلیه موتوردار به شکل امروزی وجود نداشتند. اولین گام در راستای ایجاد خودروهای امروزی را میتوان به اختراعات پیشگامان این صنعت نسبت داد. تاریخ صنعت خودروسازی با نوآوریها و اختراعات متعددی همراه است. در این سری از مقالات هفته نامه پدال به چند نمونه از اختراعات پیشگام در این زمینه اشاره میکنیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: تاریخچه سوپرشارژر؛ از ظهور قبل از اختراع خودرو تا جایگزینی با توربوشارژر
همچنین بخوانید: مرور تاریخچه خودروهای هیبریدی و انقلاب تویوتا پریوس
موتور احتراق داخلی
پیشرفت واقعی در صنعت خودروسازی با توسعه موتور احتراق داخلی در قرن ۱۹ رخ داد. دو فرد کلیدی در اختراع موتور احتراق داخلی کارل بنز و گوتلیب دایملر بودند، مهندسین آلمانی که کارهایشان در تحول خودروهای مدرن نقش اساسی داشت.
اولین خودرو
در سال ۱۸۸۵، کارل بنز خودروی “بنز پتنت-موتورواگن” را ساخت که توانست مسافتی حدود ۱۵۰ کیلومتر را طی کند و به عنوان اولین خودرو واقعی جهان شناخته میشود. این خودرو سهچرخه با موتور بنزینی کار میکرد و شامل چندین نوآوری از جمله سیستم جرقهزنی الکتریکی، کاربراتور، و خنکسازی پیشرانه با آب بود. این خودروی بنز یک جهش بزرگ به جلو بود و قابلیت عملی بودن حملونقل با بنزین را نشان داد.
اولین موتور سیکلت
در همان زمان، گوتلیب دایملر و شریکش ویلهلم مایباخ روی موتورهای احتراق داخلی خود کار میکردند. در سال ۱۸۸۶، آنها موتوری بنزینی را روی یک دوچرخه چوبی نصب کردند و چیزی را که به عنوان اولین موتورسیکلت شناخته میشود، ساختند. کارهای بعدی دایملر و مایباخ منجر به توسعه وسایل نقلیه چهار چرخ شد که فناوری خودرو را بیش از پیش پیشرفت داد.
اولین خودروی تولید انبوه
در سال ۱۹۰۳، هنری فورد اولین مدل T خود را تولید کرد. این خودرو با موتور ۱۵ اسب بخاری کار می کرد و به عنوان اولین خودروی قابل استفاده برای همگان شناخته شده است. فورد با استفاده از روشهای نوآورانه برای تولید مدل T، توانست این خودرو را به طور انبوه تولید کند. این کار فورد هزینه تولید را به شکل قابل توجهی کاهش داد و خودروها را برای عموم مردم مقرون به صرفهتر ساخت.
اولین استارت الکتریکی
اولین استارت الکتریکی توسط چارلز کیترینگ و تیم او در سال ۱۹۱۱ اختراع شد. اولین خودرو که به استارت الکتریکی مجهز شد، کادیلاک مدل ۳۰ در سال ۱۹۱۲ بود. کادیلاک با معرفی این تکنولوژی جدید به اولین خودروسازی تبدیل شد که این تغییر انقلابی را در محصولات خود اجرا کرد. اگرچه این سیستم در ابتدا تنها در برخی مدل های لوکس و گران قیمت به کار گرفته می شد، اما به تدریج در خودروهای ارزان قیمتتر نیز مورد استفاده قرار گرفت. این امر موجب افزایش راحتی و سهولت استفاده از خودروها برای عموم مردم شد.
اولین گیربکس اتوماتیک
قبل از معرفی گیربکس اتوماتیک، همه خودروها مجهز به گیربکس های دستی بودند. این بدان معنی بود که راننده باید با استفاده از پدال کلاچ و دنده دستی، تعویض دنده را انجام دهد. این فرآیند نه تنها برای رانندگان خسته کننده بود، بلکه برای افرادی مانند زنان و سالمندان نیز دشوار محسوب می شد. اما در سال ۱۹۴۰، شرکت خودروسازی جنرال موتورز (GM) انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرد. این گیربکس که با نام “Hydra-Matic” شناخته می شد، امکان تعویض دنده را به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت راننده فراهم می کرد.
کمربند ایمنی سه نقطهای
کمربند ایمنی سه نقطه ای یکی دیگر از اختراعات مهم و تأثیرگذار در صنعت خودروسازی است. این سیستم ایمنی اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط نیلس بولین، مهندس سوئدی، ارائه شد. قبل از این ابداع، کمربندهای ایمنی تنها دو نقطه اتصال به بدن داشتند که در تصادفات کارایی چندانی نداشتند. اما کمربند سه نقطه ای با داشتن سه نقطه اتصال به بدن (روی شانه، روی لگن و روی کمر)، امکان توزیع نیروهای وارده در تصادف را فراهم می کرد.
ولوو، شرکت خودروسازی سوئدی، اولین خودروسازی بود که این سیستم ایمنی را در محصولات خود به کار گرفت. ولوو آمازون که در همان سال ۱۹۵۹ معرفی شد، به طور استاندارد مجهز به کمربند ایمنی سه نقطه ای بود. این اقدام ولوو در آن زمان بسیار پیشرو و نوآورانه محسوب می شد. چرا که بیشتر خودروسازان در آن دوره هنوز از کمربندهای ایمنی ساده و قدیمی با دو نقطه اتصال استفاده می کردند.
اولین ترمز ضدقفل (ABS)
ترمز ضد قفل ابتدا برای هواپیماها در سال ۱۹۲۹ توسط گابریل ووازین توسعه یافته. این فناوری برای خودروها در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بیشتر توسعه یافت و سرانجام سیستم ترمز ضدقفل در سال ۱۹۷۸ توسط شرکت بوش در خودروهای کامیون و کامیونت شرکت بنز نصب شد. این نوآوری نقش بسزایی در ارتقای ایمنی و قابلیت کنترل خودروها ایفا کرده است. ترمز ضد قفل با پایش مداوم چرخها و جلوگیری از قفل شدن آنها هنگام ترمزگیری، امکان کنترل فرمان و کاهش سرعت سریع را در شرایط ترمزگیری شدید به راننده میدهد.
اولین چراغ راهنمایی و خط عابر پیاده
اولین چراغ راهنمایی در جهان در سال ۱۸۶۸ در لندن نصب شد. این چراغ نوری قرمز و سبز داشت و به صورت دستی توسط افسر پلیس کنترل می شد. چراغهای راهنمایی برقی اولین بار در سال ۱۹۱۴در کلیولند آمریکا نصب شدند. این چراغها دارای نور قرمز و سبز بودند و توسط یک تایمر کنترل می شدند. اولین خط عابر پیاده در جهان در سال ۱۹۳۴ در لندن ترسیم شدد. این خط به صورت سه خط موازی سیاه رنگ بر روی سطح خیابان کشیده شده بود. خطوط عابر پیاده با رنگ سفید و به شکل امروزی اولین بار در سال ۱۹۵۱ در ایالات متحده آمریکا ترسیم شدند.
مسیر طی شده از اولین تلاش ها تا امروز، نشان دهنده پویایی و نوآوری مداوم صنعت خودروسازی است. این صنعت همواره در حال تحول و پیشرفت بوده و نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره انسان ها ایفا می کند.
پیام۲
۷ تیر ۱۴۰۳ولی همه دلشون برای w124 تنگ میشه
سید علیرضا
۷ تیر ۱۴۰۳واقعاً این ماشین چیه که همه عاشقشن ؟؟
۷ تیر ۱۴۰۳یه ماشین
Amir Enzo
۷ تیر ۱۴۰۳واقعا دمشون گرم ،دم شما نویسنده هم گرم
زیزیگولو
۷ تیر ۱۴۰۳آلمان در طول تریخ همیشه خونه دانشمندای برجسته تو رشتههای فیزیک و شیمی و ریاضیات و مهندسی بوده و همیشه کمکهای بزرگی به پیشرفت و گسترش علم کردن
RPM
۷ تیر ۱۴۰۳اگرچه خودرو توسط کارل بنز آلمانی اختراع شد اما ژرمنها نبودند که در اولین سالهای اختراع این وسیله کاربردی تولید انبوه را پیش بردند. شاید بهتر باشد فکر تولید انبوه خودرو توسط آمریکاییها را نیز فراموش کنید. حتی از این لیست بریتانیا را نیز خط بزنید چراکه تا سال ۱۹۰۶ این فرانسه بود که خودروهای بیشتری را نسبت به کشورهای دیگر تولید کرد. آمریکاییها در سال ۱۹۰۷ این عنوان را به خود اختصاص دادند
تولید انبوه رو اول از همه فرانسه شروع کرد
سوشیانت
۷ تیر ۱۴۰۳خیر آلمان اولین خودرو رو اختراع نکرد خودروی بخار از بنزینی قدیمی تره
Taha Ayoobi
۷ تیر ۱۴۰۳فرانسه خورده خورده میداد بیرون، آمریکا صنعتیش کرد.
تازه فورد هم نبود، الدزمبیل بود.
کلاسیک
۹ تیر ۱۴۰۳خط تولید اختراع اولز موبیل بود . فورد اولین خط مونتاژ متحرک رو اختراع کرد . منظور نویسنده اینه که آمریکایی ها بودن که اولین بار سیستمی به نام خط مونتاژ رو ابداع کردن و اولین بار در کارخانه های آمریکایی ( نه فقط خودروسازی حتی مابقی صنایع ) این سیستم به کار گرفته شد. فرانسوی ها تولید انبوهشون با خط مونتاژ نبود بلکه با همون روش سنتی بود . فکر کنم نویسنده باید بنویسه خط تولید نه تولید انبوه . به این مدل سیستم ، فوردیسم گفته می شه که همه کارخونه های دنیا الان بر این مدل دارن تولید انبوه می کنن.
در رابطه با اختراع اتو مبیل هم باید بگم که آلمانی ها اون رو اختراع نکردند بلکه موتور احتراق داخلی رو یک مهندس هلندی ( کریستیان هوینگس ) در اواخر قرن 17 میلادی ( دوقرن قبل از بنز ) اختراع کرده بود .
RPM
۷ تیر ۱۴۰۳یه نکته جالب راجع به کمربندای ۳ نقطه ای اینه که زمانی که ولوو در ۶۰ سال پیش کمربندهای ایمنی سهنقطهای مدرن را اختراع کرد این پتنت را بهصورت رایگان در اختیار تمامی خودروسازان گذاشت. کمربندهای ایمنی در هر سال جان بیش از ۱۳ هزار نفر در آمریکا را حفظ میکنند!
Taha Ayoobi
۷ تیر ۱۴۰۳چه کار خوبی کرد.
Lamberto
۷ تیر ۱۴۰۳انریکو برناردی ایتالیایی اولین موتور بنزینی جهانو چند ماه زود تر از بنز اختراع کرد همین طور اولین سه چرخ
مهندس جوان الیو ترنتا هم پس اینکه فیات اختراع گیربکس اتوماتیکشو قبول نکرد تو سال ۱۹۴۰ پتنتشو به جنرال موتورز فروختن
کلاسیک
۹ تیر ۱۴۰۳قدیمی ترین پتنتی که برای گیربکس اتوماتیک هست برای سال 1904 بود ( اونم توسط یک مهندس آمریکایی اختراع شده بود به نام استورتونت ) لطفا برید سرچ کنید.
Lamberto
۷ تیر ۱۴۰۳در سال 1884 انریکو برناردی اولین وسیله نقلیه در جهان را با موتور بنزینی، سه چرخه به نام Motrice Pia ساخت. کارل فردریش بنز یک موتور سه چرخه فلزی مشابه را در سال بعد (1885) توسعه داد.[147] موتورسیکلت وسیله نقلیه موتوری دو یا سه چرخ است. اولین موتورسیکلت های نفتی شناخته شده دایملر رایت واگن با 2 چرخ به اضافه 2 پایه (1885) و چرخه بنزینی باتلر با 3 چرخ به اضافه 2 چرخ (1887) هستند. در سال 1893 برناردی یک موتور بنزینی را بر روی یک چرخ محرکه برای یک دوچرخه معمولی نصب کرد، بنابراین، طبق آنچه انریکو فرمی برای دایره المعارف ترکانی نوشت، اولین موتور سیکلت را ایجاد کرد.[148] برناردی را باید یکی از پیشگامان خودرو نیز در نظر گرفت.[147][149] او با Miari e Giusti برای تولید خودروهای سه و چهار چرخ با موتور بنزینی که او در سال 1882 اختراع و ثبت کرده بود، همکاری کرد.[150] برناردی مد 3.5 اسب بخار (1896) دارای بسیاری از نوآوریهای او است، مانند فرمان هندسی صحیح، سیلندر با سر قابل جدا شدن، سوپاپهای بالای سر و تنظیمکننده دریچه ورودی گریز از مرکز.[151] کیفیت وسایل نقلیه با پیمودن 60000 کیلومتر بدون خرابی موتور نشان داده شد
Lamberto
۷ تیر ۱۴۰۳در سال 1931، مهندس ایتالیایی Elio Trenta، ساکن Città della Pieve، اختراعی به نام تغییر خودکار سرعت پیشرونده ارائه کرد. ثبت اختراع این اختراع در سال 1931 در ایتالیا به ثبت رسید و توسط وزارت شرکت ها – اداره مالکیت معنوی به شماره 298415 صادر شد.
مهندس اختراع خود را به فیات ارائه کرد اما پس از تست و اثبات، شرکت تصمیم گرفت پروژه را کنار بگذارد. اول به این دلیل که گیربکس اتوماتیک عملکرد سرعت خودرو را کاهش می دهد، دوم اینکه مصرف سوخت را افزایش می دهد.
به ویژه، از دست دادن عملکرد جنبه ای بود که در آن زمان در ایتالیا احساس می شد. همه خودروسازان در واقع در یک نبرد دائمی برای سرعت کار کردند.
این پتنت در سال 1938 به یک خودروساز آمریکایی به نام “OLDSMOBILE” فروخته شد. در سال 1940، این شرکت طیف کاملی از خودروهای مجهز به سیستم “Hydradrive” را ارائه کرد که حاصل توسعه پروژه Elio Trenta بود.
کلاسیک
۹ تیر ۱۴۰۳در رابطه با اختراع اولیه اتومبیل توسط یک ایتالیایی کاملا باهاتون موافقم . ولی در رابطه با گیربکس اتوماتیک مخالفم . اولین گیربکس اتوماتیک رو مهندس آمریکایی استورتونت تو سال 1904 اختراع کرده بود . ولی هیچ خودرویی تا 4 دهه بعد از این اختراع استفاده نکرد.
اینم مدرک:
https://www.autorepairsanantonio.com/40-automatic-transmission-history
Lamberto
۷ تیر ۱۴۰۳در سال ۱۹۱۳ لانچا تتا اولین خودرویی بود که بصورت استاندارد کارخانه ای مجهز به تجهیزات الکترونیکی بود .
JaMsHiD-R1988
۸ تیر ۱۴۰۳این نسل های بنز برای من جاودانه هستن
W124
W140
W201
W220
W204
W122
Taha Ayoobi
۸ تیر ۱۴۰۳من همه اونایی که گفتی دوست دارم ولی نمیدونم چرا از آخری خوشم نمیاد.
عجیب نع
۸ تیر ۱۴۰۳جالب.ماشین چندین سال اختراع شده..وماجوونا هنوز نتونستیم.بخریمش.
BMW
۸ تیر ۱۴۰۳صنعت خودرو کجا بود و الان به کجا رسید
اشکان
۱۲ تیر ۱۴۰۳اینا جا موندن ،
اولین موتور که موتور بخار بود که توسط شخصی بنام دنی پاپن اهل فرانسه اختراع شد و قدرت خوبی هم تولید میکرد ، بعد نمونه جهش یافته پرقدرتر و خیلی بهترهش یعنی موتور احتراقی بنزینی اختراع شد
اولین ایده ساخت خودروی چهار چرخ توسط پژو
اولین سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیک یا بادی توسط سیتروئن
اولین ایده خودروهای دارای سقف فلزی توسط کادیلاک
اولین پیشرانه دیزلی توسط رادولف دیزل که اولین بار مرسدس بنز بر روی خودرو هاش مثل بنزD260 گذاشت
اولین کمربند ایمنی توسط ولوو
اولین تهویه مطبوع توسط پلاکارد
اولین ایربک توسط مرسدس بنز که بر روی خودرو بنز w126 است کلاس گذاشته شده بود
اولین سیستم کنترل پایداری یا ESP توسط مرسدس بنز
اولین سیستم انژکتوری الکترونیکی توسط جنرال موتورز که روی کوروت ارائه کرد در سال ۱۹۵۷
اولین پیشرانه توربو شارژر الدزمبیل جت فایر سال ۱۹۶۲
اولین سیستم تهویه اتوماتیک توسط کادیلاک در سال ۱۹۶۴ و غیره…
اشکان
۱۲ تیر ۱۴۰۳پژو به بنز پیشنهاد ساخت خودروهای با چهار چرخ را داد