هفته نامه

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت سوم)

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید

نیسان، ۱۹۳۱

نیسان در سال ۱۹۱۱ کار خود را با نام Kaishinsha Motorcar Works آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۲۵ به DAT Motorcar تغییر نام داد. در سال ۱۹۳۴ نیز نام شرکت دوباره به نیسان تغییر پیدا کرد اما بااین‌حال، تا سال ۱۹۸۶ محصولات این شرکت در برخی بازارها همچنان با نام داتسون عرضه می‌شدند تا اینکه نهایتاً نیسان به نامی جهانی تبدیل شد. هرچند این شرکت در سال ۱۹۱۴ ساخت خودرو را به شکل محدودی آغاز کرده بود اما اولین داتسون تولیدی در سال ۱۹۳۱ به بازار آمد. این خودرو که تایپ ۱۰ نام داشت، شبیه آستین ۷ بود و ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴۹۵ سی‌سی چهار سیلندر تولید می‌شد که بعداً به ۷۴۷ سی‌سی افزایش پیدا کرد.

تویوتا، ۱۹۳۶

اولین خودروی ساخت تویوتا مدل AA بود که در سال ۱۹۳۶ به بازار آمد و از یک پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر استفاده می‌کرد. از این خودرو ۱,۴۰۴ دستگاه ساخته شد. AA اولین خودرویی محسوب می‌شد که به‌طور کامل در ژاپن توسعه پیدا کرده بود. این ماشین همراه با نسخهٔ کابریولت بنام AB، برای اولین بار در نمایشگاهی در توکیو به نمایش درآمد و باعث شد دولت ژاپن به کارخانهٔ ریسندگی تویوتا مجوز تولید خودرو را بدهد و راه را برای احداث فوری اولین کارخانهٔ خودروسازی این شرکت هموار کند.

فولکس‌واگن، ۱۹۳۸

در ۲۶ می ۱۹۳۸، هیتلر کارخانهٔ فولکس‌واگن که آن زمان با نام KDF Wagen شناخته می‌شد را افتتاح کرد. این کارخانه تولید خود را در مقیاس کوچکی آغاز کرد اما درحالی‌که تنها حدود ۲۱۰ دستگاه تایپ ۱ (که بعداً به بیتل شهرت یافت) ساخته شده بود، به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، تولید غیرنظامی کارخانه متوقف شد. پس از جنگ، در سال ۱۹۴۵ ارتش بریتانیا اجازهٔ ازسرگیری تولید را به کارخانهٔ فولکس‌واگن داد زیرا ابتدا بیتل به شرکت‌های مختلف بریتانیایی ارائه شد اما همه این خودرو را پس زدند و معتقد بودند هرگز نمی‌تواند موفقیت تجاری به دنبال داشته باشد. بیتل اما با فروش بیش از ۲۱ میلیون دستگاه تا زمان پایان تولید در سال ۲۰۰۳، به پرفروش‌ترین خودروی تاریخ تبدیل شد.

فراری، ۱۹۴۰

انزو فراری مدیر مسابقات آلفارومئو بود اما زمانی که همکاری خود را با این شرکت قطع کرد، به مدت هفت سال از ساخت هرگونه خودرو با نام خودش منع شد. به همین دلیل، اولین خودروی انزو در سال ۱۹۴۰ با برند Auto Avio ساخته شدند. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۴۹۶ سی‌سی هشت سیلندر خطی با ۷۵ اسب بخار قدرت مجهز بود؛ اما تنها پس از ساخت دو دستگاه، شرکت فعالیت خود را به تولید ماشین‌آلات و ابزار جنگی تغییر داد. پس از جنگ، اولین فراری با نام تیپو ۱۲۵ در سال ۱۹۴۷ ساخته شد. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۴۹۸ سی‌سی V12 مجهز شد که ۱۱۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. یک سال بعد، فراری با نسخهٔ سوپرشارژ همین موتور برای اولین بار در گرند پری حاضر شد.

جیپ، ۱۹۴۱

اولین جیپ در سال ۱۹۴۱ توسط شرکت‌های ویلیز و فورد برای جنگ جهانی دوم تولید شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر مجهز بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس سه سرعته به هر چهارچرخ می‌رساند. با گذشت زمان، جیپ به محصول اصلی ویلیز تبدیل شد و مدل‌های جدیدتر و غیرنظامی استیشن، پیکاپ و جیپستر هم به بازار عرضه شدند. ویلیز به تولید جیپ ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۵۳ توسط شرکت کایزر موتورز خریداری شد و شرکت در سال ۱۹۶۳ به کایزر جیپ تغییر نام داد.

مازراتی، ۱۹۴۷

برادران مازراتی شش نفر بودند که پنج نفر از آن‌ها، زندگی خود را وقف خودرو و موتوراسپرت کردند. آن‌ها شرکت خودروسازی خود را در سال ۱۹۲۶ راه‌اندازی کردند اما تمرکزشان صرفاً روی خودروهای مسابقه‌ای بود تا اینکه در سال ۱۹۴۷ اولین محصول تولیدی مازراتی با نام A6 با یک پیشرانهٔ ۱,۴۸۸ سی‌سی شش سیلندر خطی تولید شد. بعداً نیز نسخهٔ ۲ لیتری این مدل به بازار آمد.

لندروور، ۱۹۴۸

لندروور که اکنون متعلق به تاتا است، در اصل یکی از شاخه‌های شرکت خودروسازی روور بود که قصد داشت صادرات خود را افزایش دهد و درعین‌حال، خلأ خودرویی برای مسیرهای خشن را تشخیص داد. بدین ترتیب، «موریس ویلکس» طراح ارشد روور، طرحی برای تولید وسیلهٔ نقلیهٔ سبک کشاورزی و کاربردی با مفهومی مشابه ویلیز جیپ نظامی اما با تأکید بر استفاده‌های کشاورزی را ارائه کرد. نتیجه، ساخت لندروور سری ۱ در سال ۱۹۴۸ بود که از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری بنزینی استفاده می‌کرد. تولید این خودرو در جولای ۱۹۴۸ آغاز شد و در عرض سه ماه لندروور در ۶۸ کشور سراسر جهان نمایندگی افتتاح کرد.

پورشه، ۱۹۴۸

«فردیناند پورشه» در سال ۱۹۳۱ یک شرکت مشاوره طراحی و مهندسی خودرو تأسیس کرد و پیش از جنگ جهانی دوم، فولکس‌واگن بیتل را توسعه داد. اولین خودروی پورشه اما مدل ۳۵۶ بود که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد. این خودرو در اصل یک بیتل با بدنه‌ای جدید بود که از پیشرانهٔ ۱۱۳۱ سی‌سی تخت هوا خنک استفاده می‌کرد.

ساب، ۱۹۴۹

ساب در سال ۱۹۳۷ برای ساخت هواپیما تأسیس شد و ده‌ها سال بعد اولین خودروی خود را با نام ساب ۹۲ تولید کرد. این خودرو طراحی بسیار آیرودینامیکی داشت و ضریب درگ آن ۰.۳۰ بود یعنی عددی که آئودی ۳۳ سال بعد به آن دست پیدا کرد. ساب ۹۲ به یک پیشرانهٔ دو سیلندر ۷۶۴ سی‌سی دو زمانه مجهز بود که به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد. این خودرو می‌توانست به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

سئات، ۱۹۵۳

«ویلفرد ریکارت» سئات را در سال ۱۹۵۰ در بارسلون تأسیس کرد و برای شروع خودروسازی سراغ فیات رفت و مجوز تولید برخی از محصولات این شرکت ایتالیایی را گرفت. سئات اولین خودروی خود با نام ۱۴۰۰ را در نوامبر ۱۹۵۳ تولید کرد. این خودرو ابتدا به‌صورت سدان تولید می‌شد اما سئات بعداً نسخه‌های استیشن و تجاری را هم ارائه کرد.

سوزوکی، ۱۹۵۵

سوزوکی کار خود را با تولید موتورسیکلت آغاز کرد اما در سال ۱۹۵۵ به تولید خودرو روی آورد. اولین خودروی سوزوکی مدلی بنام سوزولایت بود که در نسخه‌های دودر سدان، ون و پیکاپ ساخته می‌شد. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۳۶۰ سی‌سی دو سیلندر مجهز بود که به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد. از نسخهٔ سدان سوزولایت اما تعداد اندکی ساخته شد و اولین تلاش سوزوکی برای ساخت خودرو عملاً در زمینهٔ مدل‌های تجاری بود.

سوبارو، ۱۹۵۸

سوبارو پیش از آنکه در دههٔ ۹۰ به غول رالی با مدل‌های چهارچرخ محرک توربوشارژ تبدیل شود، اولین خودروی سواری خود را در سال ۱۹۵۸ به بازار فرستاد. این خودرویی دودر با یک پیشرانهٔ دو سیلندر در عقب و گیربکس سه سرعته بود که در نسخه‌های سالن، استیشن و کانورتیبل تولید می‌شد. عجیب اینکه در دوران خودروهای غول‌پیکر آمریکایی، سوبارو ۳۶۰ در ایالات‌متحده هم محبوب شد.

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت پایانی)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (851 ديدگاه)

    اولین مدل مزراتی واقعا درخشانه

    و

    ((در عرض سه ماه لندروور در ۶۸ کشور سراسر جهان نمایندگی افتتاح کرد.))
    این یه انفجار بحساب میاد!!

    موافقم 80
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      اصل مطلب همین بود در توضیح لندروور

      ((لندروور که اکنون متعلق به تاتا است))

      موافقم 12
      مخالفم 35
      1. فرشاد

        ۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        تاتا صاحب امتیازش هندی ها هستن صابشم اونقدری گردن کلفت هس که نصف جی ام رو بخره

        زیرمجموعه تاتا بودنم ربطی به طراحی و پستیژ انگلیسی رنجرور نداره

        موافقم 22
        مخالفم 7
        1. (Ali(chevynova

          ۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          بله بله نصف جی ام رو میخره

          موافقم 9
          مخالفم 16
        2. فرشاد

          ۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (932 ديدگاه)

          اگه بله پس لطفا منو از خوندن کامنتای گوهروارت محروم کن ممنون میشم

          موافقم 11
          مخالفم 5
      2. VW1967

        ۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        داداش تو بجای اینکه هر ماشینی رو تحلیل کنی میگی برندش ماله فلان برنده ، فلان برند ، فلان برند رو خریده ، مشکلی داری ؟
        هر خودرویی که تولید میشه کلی مهندسی و کار و تلاش روش صورت میگیره پس اگه یه خودرودوست باشی به تمام خودروسازی ها احترام می‌زاری .
        و یک ماشین رو براساس کل چیزی که می‌تونه ارائه بده میسنجی.

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. محسن

          ۸ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (162 ديدگاه)

          ما داریم زحمت میکشیم تو نمیدونی چه بلایی سر ما اومده؟

  2. X

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    این لات های کوچه خلوت جاده مخصوص تویوتاAAهم نمیتونن بسازن

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. حسام

      ۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (195 ديدگاه)

      فقط قیافه لندرور😂
      جیپ انتخاب میکنم.

      موافقم 15
      مخالفم 28
  3. corvette

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    موسس فولکس واگن 🌚🌚🌚🌚

    موافقم 38
  4. Arshia m3csl

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    پورشه خیلی قشنگ و خاص و فراری هم اسپرت و جذاب بوده واقعا تویوتا ولی اولین ماشینش لوکس بود برعکس ماشین های دیگش که لوکس نبودن زیاد

    موافقم 22
  5. GMA

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    سئات حضور داشت ولی اشکودا و آستین نه؟ جالبه :)

    موافقم 18
    1. slr300

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      مزدا هم نبود

    2. abbas

      ۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      آستین قسمت های قبل تر بوده

  6. پژمان

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    عکس بهتری از بیتل پیدا نمیشد

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      این تصویر اولین بیتل‌هاست که سال 1938 تولید شدن و تمام قطعات بیرونی همرنگ بدنه بودن، در تولیدات بعد جنگ، این قطعات کرومی شدن

      موافقم 32
      1. Kiavosh

        ۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        چقدر پورشه خوشگله

        موافقم 14
        مخالفم 5
        1. محمدهادی

          ۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2406 ديدگاه)

          کاملا مشخصه کلی روش زمان صرف شده
          طوری که متمایز باشه از بیتل ساده و ارزون

  7. Ahmad

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (194 ديدگاه)

    جالب اینجاست از همه زشت تر اون فراری هستش یادمه جرمی کلارسون هم یه بار گفت مدل های فراری همه‌ زشتن جز ۴۵۸

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. phonix

      ۳ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      کلارکسون از هر 10 کلمش 9 تاش برای مسخره کردن
      صرفا زمان های محدودی واقعا به برسی تخصصی میپردازه مگر اینکه ماشین رو به روش انگلیسی باشه
      پیر مرد پرحاشیه هست واقعا

      موافقم 26
      مخالفم 4
      1. Ahmad

        ۳ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (194 ديدگاه)

        اتفاقا به نظرم راست گفته کلارسون که مدل های فراری بیشترشون زشتن به جز ۴۵۸ چونکه حتی مدل های جدید فراری هم برای متعصب های فراری زیاد طراحی قشنگی به حساب نمیومده مثل روما و اس اف۹۰ که واقعا زشتن

        موافقم 5
        مخالفم 19
        1. JDM

          ۳ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1169 ديدگاه)

          کدوم آدم عاقلی میگه sf90 یا روما زشته
          آدمی که تو بحر این ماشینا نباشه هم وقتی sf90رو ببینه اسم خودشو یادش میره

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. آریا

          ۳ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (191 ديدگاه)

          داش تو فراری نخر 🤣
          توی که به 812 سوپرفست و sf90 میگی زشت دیگه هیچ

          موافقم 11
          مخالفم 2
        3. Ahmad

          ۳ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (194 ديدگاه)

          جناب JDM و آریا شما تا حالا یک بار شده که از نزدیک این ماشینا رو دیده باشید مطمئنن خیر من از زبان افرادی که فراری باز هستن که اکثرا رو فرای تعصب خاص هم دارن همونا میگن فراری های جدید قشنگ نیستن و حتی به خود شرکت هم گله کردن که چرا محصولات جدید فراری اصالت ندارن

          موافقم 1
          مخالفم 6
        4. Farhan

          ۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (75 ديدگاه)

          پس پژو بخر داش

    2. محمدهادی

      ۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      خدایی خیلی زشت و بی ریخت بود اولین فراری
      جالبه اول اصلن اسمش فراری هم نبوده!!
      رنگشم فراری نیست!!
      این لگن چیه؟!

  8. lelewed933

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    سوبارو 365 واقعا کوچیکه
    احتمالا خیلی هم کم مصرف باشه

    موافقم 13
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چه ماشین هایی الان جواهری در کلکسیون ها
    هستن

  10. Enzo Ferrari 2008

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    اما فراری!!
    و پورشه !!

  11. امیرحسین

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    پورشه😘😘😘😘

    موافقم 4
    مخالفم 2
  12. Absurd Hero

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    تویوتا قوی اومد با موتور ۶ سیلندر ۳.۴ لیتر
    قسمت چهارم و پنجم و شیشم هم واسه این سری بسازید هیوندا هم دلش نشکنه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  13. ❤BMW❤

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    جانم پورشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. Car love

    ۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    سلطانه

  15. بی نام

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین لندروور اون زمان کوه صاف رو میرفت بالا

  16. Farhan

    ۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    اون مازراتی دل منو برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا