در این مقاله به معرفی پرچمداران شرکت های داخلی خودروساز میپردازیم و مهمترین خودروهای شرکتهایی از جمله ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و مدیران خودرو را بررسی میکنیم.
شرکتهای خودروسازی هر ساله تعدادی محصول جدید به بازار معرفی میکنند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کرده و محبوبیت خود را در بازار افزایش دهند و از این راه به سود بیشتری دست یابند. گاهی اوقات مدلهای فیسلیفت از خودروهای قدیمی عرضه میشود و گاهی نیز شاهد حضور خودروهایی کاملا جدید و با ویژگیهای رقابتی هستیم که از آنها با نام خودروی پرچم دار یاد میشود. در این مقاله قصد داریم به معرفی پرچمداران شرکت های داخلی خودروسازی بپردازیم.
در این مقاله، عناوین زیر را خواهید خواند:
معرفی پرچمداران شرکت های داخلی
خودروی پرچم دار چیست؟
شاید تا به حال شنیده باشید که شرکتهای خودروسازی در تبلیغات خود از مدلهای پرچمدار صحبت میکنند. اما خودروی پرچم دار چیست و چه تفاوتی با مدلهای دیگر ساخت همان شرکت دارد؟ یک مدل پرچمدار در مفهوم خودرویی، بهترین، بزرگترین و مهمترین مدل در خط تولید یک شرکت به شمار میرود که برای به نمایش گذاشتن بهترین کاری که آن خودروساز میتواند انجام دهد، طراحی شده است. آنها به گونهای طراحی شدهاند که اوج هنر مهندسی یک شرکت را نشان میدهند و در حقیقت تبلیغ متحرکی برای همه مدلهای دیگر در این محدوده هستند.
معرفی پرچمداران شرکت های داخلی
در ایران شرکتهای خودروسازی و واردکنندگان و مونتاژکنندگان هر سال محصولات جدیدی را به بازار عرضه میکنند. در میان این محصولات، برخی خودروها از بقیه بالاتر و بهتر هستند که به عنوان خودروی پرچم دار شناخته میشوند.
در ادامه با پدال همراه باشید تا به معرفی پرچمداران شرکت های داخلی خودروساز بپردازیم. دقت داشته باشید که برای پرهیز از زیادهگویی و طولانی شدن مقاله، تنها به معرفی، مشخصات فنی و امکانات و آپشنهای هر خودروی پرچم دار در بازار ایران میپردازیم.
شاهین
سازنده: سایپا
شاهین جدیدترین محصول سایپا است و طراحی ظاهری زیباتری نسبت به سایر محصولات این خودروساز داخلی دارد. با این حال، همان پیشرانهای که در تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده بود، زیر کاپوت شاهین هم قرار گرفته است و یکی از ایرادهای این خودروی جدید به شمار میآید. شاهین سایپا خودرویی است با پیشرانه M15 تیبا که با سامانه پرخوران توربوشارژ، آن را مجهز کردهاند. این خودرو از دل پیشرانهای هشت سوپاپ که حجمی ۱٫۵ لیتری دارد، توانی برابر با ۱۱۰ اسب بخار تولید میکند. ضمن اینکه گشتاور مطلوب آن هم ۱۷۸ نیوتنمتر است.
شاهین با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و اتومات به مشتریان عرضه شده است. انتظار میرود که شاهین اتومات موتور ۱۶ سوپاپه و قویتری داشته باشد. سایپا شتاب ۰ تا ۱۰۰ شاهین را اعلام نکرده، اما بعضی تستهای شخصی ۱۳ ثانیه را برای این سدان جمعوجور شهری ثبت کردهاند. بیشینه سرعت شاهین ۱۹۰ کیلومتر برساعت و مصرف سوخت آن حدود ۷/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و دارای وزن ۱۲۷۸ کیلوگرم است.
از جمله امکانات و آپشنهای رفاهی خودروی سایپا شاهین میتوان به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای پردهای، سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت اینچی، سیستم استارت و ورود بدون کلید، دکمههای کنترلی روی فرمان، سانروف، کروز کنترل، استارت دکمهای، سیستم کنترل باد چرخها، فرمان برقی، سیستم روشنایی در روز، حسگر و دوربین دنده عقب، تهویه اتوماتیک، نورپردازی کابین، حسگر باران، کنترل پایداری و صندلی برقی جلو اشاره کرد.
تارا
سازنده: ایران خودرو
ایران خودرو K132 که اکنون با نام تارا شناخته میشود، یکی از محصولات جدید این شرکت است که به گفته مدیران، یک خودرو ملی به شمار میرود. مشخصات فنی خودرو تارا، برای خودرویی در این کلاس مناسب محسوب میشود. تارا فیس لیفت پژو ۳۰۱ است و روی پلتفرم IKPI تولید شده که ایرانیها طبق پلتفرم FP1 پژو سیتروئن طراحی کردهاند. از این رو مشخصات فنی این خودرو با همتای فرانسوی خود نسبتا یکسان است. سدان جدید شرکت ایران خودرو از پیشرانهی TUSP با حجم ۱/۶ لیتر بهره میبرد که توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتنمتر ارائه میدهد.
با استفاده از این موتور، شما میتوانید با حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید. تارا اتوماتیک، برای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۷ لیتر بنزین نیاز دارد. استاندارد آلودگی تارا اتومات، استاندارد یورو ۵ است. نیروی تولیدی تارا دندهای توسط گیربکس دستی ۵ سرعته و تارا اتومات با گیربکس ۶ سرعته اتومات به چرخهای جلو منتقل میشود. بنابر اطلاعات منتشر شده توسط ایران خودرو، شتاب صفر تا صد تارا دستی ۱۲/۵ ثانیه بوده و در ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت به حداکثر سرعت میرسد.
از جمله برخی آپشنهای این خودرو میتوان به مواردی نظیر آینههای جانبی برقی گرمکندار، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، ۴ ایربگ، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین، حسگر باران، دوربین دید عقب، ورود و استارت بدون کلید، چراغهای جلو اتوماتیک، کروز کنترل، ترمز چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستمهای کمکی ABS، EBD، TCS، HSA، ESC و HBA، فرمان برقی همراه با کلیدهای کنترلی، آنتن سقفی فعال، سیستم مالتیمدیا با ۴ اسپیکر، شیشههای برقی، چراغ روشنایی در روز، مهشکنهای جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل، چراغ خوشآمدگویی و مشایعت، سیستم پایش فشار لاستیکها اشاره کرد.
در نسخه اتوماتیک گزینههای تکمیلی زیادی مانند حسگر نور، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی به جای رینگ ۱۵ اینچی فولادی (نسخه دستی)، شیشه دودی، ایربگهای جانبی، روکشهای چرمی، زیر آرنجی جلو، فرمان و دسته دندهها با روکش چرم، به فهرست آپشنهای نسخه پایه اضافه شده تا اتاق تارا کمبودی از نظر سطح آپشن نداشته باشد.
فونیکس تیگو ۸ پرو
عرضهکننده: مدیران خودرو
تاکنون بزرگترین محصول مدیران خودرو، تیگو ۷ به شمار میرفت که به عنوان یک کراساور در ابعاد هیوندای توسان تعریف شده بود؛ اما حالا فونیکس تیگو ۸ به عنوان کراساوری در ابعاد هیوندای سانتافه و کیا سورنتو راهی میدان شده و در میان خودروهای صفر کیلومتر نیز خودرویی در کلاس و اندازه فیدلیتی بهمن خودرو محسوب میشود. تیگو ۸ پرو در گام نخست با موتوری ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر راهی بازار ایران شده که به فناوری تزریق مستقیم سوخت مجهز است و اولین موتور مدیران خودرو با این تکنولوژی پیشرفته محسوب میشود که به بنزین باکیفیت نیز نیاز دارد.
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه با ساختار تر نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را برعهده دارد و این درحالی است که تیگو ۷ به گیربکس دوکلاچه خشک مجهز بود. همچنین در نسخهی فعلی از انتقال قدرت به چرخهای عقب خبری نیست و با یک خودرو دیفرانسیل جلو مواجه هستیم، اما در پلتفرم تیگو، امکان انتقال نیرو به چرخهای عقب دیده شده است.
شتاب صفر تا صد ۸/۹ ثانیه (حدود ۹/۵ ثانیه در شرایط تست) برای تیگو ۸ پرو اعلام شده است که رقمی چشمگیر برای یک کراساور خانوادگی محسوب میشود. خودروهایی مانند فیدلیتی براساس آزمایشهای صورت گرفته شتابی در محدوده ۱۲ ثانیه ارائه میدهند و از این حیث اختلاف قدرت ۱۹۷ اسب بخاری تیگو ۸ پرو در مقایسه با قدرت سایر رقبا کاملا محسوس به نظر میرسد. حداکثر سرعت چری تیگو ۸ پرو به حوالی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت آن هم در شهر و جاده به طور متوسط حدود ۷/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
از جمله مهمترین امکاناتی که مدیران خودرو در تیگو ۸ پرو گنجانده است، میتوان به انواع رادارهای هشدار نقاط کور، هشدار تصادف از پشت سر، رادار تغییر خط حرکت، رادار انحراف از مسیر، حسگرهای پارک جلو و عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف پانورامیک، نمایشگرهای دیجیتال دوگانه ۱۲/۳ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب و جانبی، ورود و استارت بدون کلید، روکش صندلیهای چرمی، صندلیهای جلو با تنظیمات برقی و حافظه، نویگیشن، آینههای جانبی تاشو برقی، در صندوق عقب برقی، کروز کنترل هوشمند، گرمکن صندلیهای جلو، ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستمهای کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل سرعت در سراشیبی و ترمز خودکار اضطراری اشاره کرد.
KMC K7
عرضهکننده: کرمان موتور
جک Jiayue X7 یا همان KMC K7 کرمان موتور دارای بدنهای نسبتا مدرن است؛ این کراساور چینی به گونهای طراحی شده که شکل و چینش چراغهای آن شاسیبلندهایی مانند جیپ چروکی و هیوندای سانتافه را در ذهن تداعی میکند.
نیروی مورد نیاز کیامسی K7 را یک موتور ۱/۵ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۷۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۱ نیوتنمتر تامین میکند. همچنین گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه خودکار نیروی پیشرانه را به چرخهای جلو انتقال میدهد. این کراساور مصرف سوختی برابر با ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. ناگفته نماند که شتاب صفر تا صد این خودرو کمتر از ۱۱ ثانیه (رسمی) و ۱۳ ثانیه (شرایط تست) بوده و حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. از جمله سایر مشخصات این کراساور حدودا ۱۷۰۰ کیلوگرمی میتوان به استاندارد آلایندگی یورو ۵، سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب چند میلهای مستقل اشاره کرد.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی KMC K7 کرمان موتور میتوان به ۴ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، ترمز ضدقفل ABS و کمکی EBD، کنترل لغزش (ESP) و سیستم کنترل حرکت خودرو در شیب، حسگر نور، سانروف پانوراما، ترمز پارک برقی، استارت دکمهای، کروز کنترل، جلوداشبورد دیجیتال، برفپاککن خودکار، جک هیدرولیک درب موتور، درِ صندوق عقب برقی، تریم داخلی چرمی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن آینه بغل، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه و دریچه تهویه عقب، فرمان برقی با قابلیت تنظیم میزان حساسیت و دکمههای کنترل، صندلی برقی راننده، نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچی سیستم مالتیمدیا، ناوبری ماهوارهای، چراغهای دیلایت، سامانه ایگل آی، دوربین ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد.
دیگنیتی پرایم
عرضهکننده: گروه بهمن
دیگنیتی پرایم جدیدترین کراساور چینی بازار ایران محسوب میشود. دیگنیتی پرایم در واقع نسخه ایرانی خودرو دانگ فنگ ix۵ است. بهمن دیگنیتی پرایم یک کراساور سایز متوسط بوده که در نسخه تک دیفرانسیل به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو در بازارهای هدف در چند سطح مختلف از لحاظ امکانات روانه بازار میشود. دیگنیتی پرایم با برخورداری از سبک طراحی کوپه مانند و همچنین امکانات مختلف به عنوان یک کراساور لوکس چینی نیز شناخته میشود، اما این خودرو برای بازار ایران به دلیل داخلیسازی، تطبیق و قیمت نهایی با تغییرات متعدی همراه شده و اکنون در ردیف یک کراساور نیمه لوکس مونتاژی قرار میگیرد.
دیگنیتی پرایم گروه بهمن از پیشرانهی ۱/۵ لیتری توربوشارژر بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر را تولید کند. این پیشرانه که با نام SFG15T شناخته میشود را میتوان یکی از معروفترین پیشرانههای گروه DFM یا دانگ فنگ موتور دانست. حداکثر گشتاور این خودرو در دور موتور ۱۸۰۰ ارائه میشود. از سایر ویژگیهای این پیشرانه میتوان به مصرف سوخت مناسب، بالانسر قوی، تطبیقپذیری مناسب و استهلاک منطقی اشاره کرد. چنین ویژگیهایی این پیشرانه را به یکی از موتورهای مناسب صنعت خودرو چین در کلاس اقتصادی تبدیل کرده است.
برخی از نسخههای ix۵ به موتور HD۱۵ مجهز شدهاند. این پیشرانه از نوع ۱/۵ لیتری توربوشارژ بوده و قدرتی برابر با ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتنمتر ارائه میدهد. حداکثر گشتاور این پیشرانه در دور موتور ۱۵۰۰ در دسترس است. پیشرانه HD15 نسبت به SFG15T از مصرف سوخت کمتری بهره میبرد و چالاکی بهتری را برای این کراساور چینی به همراه دارد. البته هر دو پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند.
پیشرانه ۱۴۸ اسب بخاری دیگنیتی پرایم بر اساس شرایط ایران و سوخت رایج کشور برنامهریزی شده است. گروه DFM نیز مصرف سوخت بهینه این خودرو را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵/۴ لیتر اعلام کرد که در شرایط معمولی مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷/۵ لیتر خواهد بود. ناگفته نماند میزان مصرف سوخت بر پایه سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر و در شرایط ایدهآل رانندگی محاسبه شده است و با یک دور ترکیبی رانندگی متفاوت خواهد بود.
گیربکس CVT قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. این گیربکس اتوماتیک به عنوان نسل سوم گیربکسهای CVT محسوب میشود و محصولات جدید گروه DFM از آن بهره میبرند. این گیربکسها نسبت به نسل قبلی از سرعت عمل بیشتری برخوردار بوده و صدای کمتری را نیز به همراه دارند. جرم این گیربکسها نیز نسبت به نسل قبلی کاهش پیدا کرده و در حالت اسپرت، L و تیپ ترونیک مصنوعی عملکرد بهتری را ارائه میدهند. هرچند این گیربکسها هیچوقت لذت رانندگی سیستمهای انتقال قدرت AT و DCT را برای راننده به همراه نخواهند داشت و در واقع در شتاب ثانویه توانایی بهتری را نسبت به سایر گیربکسهای اتوماتیک ارائه خواهند داد.
در فهرست امکانات دیگنیتی پرایم شاهد برخی از قابلیتهای نسبتا مدرن هستیم؛ از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو میتوان به ۴ کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل ABS، ترمز کمکی EBA، سامانههای کنترل پایداری EBD ، PEPS و TCS، تریم داخلی چرمی، آینههای تاشو برقی، سقف پانوراما، تنظیم حالت رانندگی و حساسیت فرمان، حسگر نور و باران، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، کامپیوتر سفر، هشدار کمربند، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل حرکت در سربالایی، قابلیت اتصال هوشمند تلفن همراه به نمایشگر خودرو، نمایشگر لمسی، صندلی برقی راننده، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، استارت دکمهای، دوربین ۳۶۰ درجه، قفل مرکزی با کنترل از راه دور، یخ زدا شیشه جلو، در صندوق عقب برقی، روشنایی پیشواز و بدرقه، دوربین ثبت وقایع، تهویه اتوماتیک تک کاناله با دو پنل تنظیم، ترمز دستی الکترونیکی، ترمز پارک برقی و ۴ کیسه هوا اشاره کرد.
به زودی مدلهای دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی پرستیژ با قوای محرکه قویتر، نقش پرچمداری محصولات بهمن را برعهده خواهند گرفت.
بی وای دی تانگ
عرضهکننده: کارمانیا
از جنبههای گوناگون، بیوایدی تانگ یکی از خودروهای برتر تولید چین در سالهای اخیر بوده است که توسط کارمانیا وارد ایران شد. نسل دوم این محصول سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و تحسین کارشناسان را برانگیخت. مدل بنزینی شاسیبلند بیوایدی به موتور دو لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۰۲ اسببخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر مجهز است. بیوایدی تانگ با وزن خالص ۱،۹۰۰ کیلوگرم، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد.
برخلاف مدل دوموتوره تمامبرقی، تانگ بنزینی فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید میشود. جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک هم به صورت استاندارد وجود دارد. ناگفته نماند ترمزهای عقب و جلو از نوع دیسکی خنکشونده هستند.
سقف پانورامیک، رینگهای ۲۰ اینچی آلومینیوم، فرمان برقی، گرمکن و سردکن صندلی راننده، تنظیمات برقی صندلیهای جلو با سه حافظه، ترمز پارک دکمهای، کروز کنترل، آینه جانبی برقی به همراه گرمکن، نمایشگر لمسی، دوربین پارک، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ضبط وقایع روبهروی خودرو با حافظه ۳۲ گیگابایت، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، برفپاککن مجهز به حسگر نور، دوربین زیر آینه بغل، سیستم صوتی با ۹ بلندگو همراه رابط بلوتوث و امکان برقراری تماس تلفنی، امکانات ظاهری و رفاهی بیوایدی تانگ در مدل آپشنال هستند.
دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پردهای در طرفین کابین وجود دارد. سیستم حفظ خودرو در شیب (اتوهلد)، کنترل پایداری الکتریکی (EPS)، هشدار خروج از خط و رادار عقب امکانات ایمنی مهم خودروی بیوایدی تانگ هستند.
اس دبلیو ام G01F
عرضهکننده: سیف خودرو
کراساور G01 اولین محصول تجاری حاصل از قرارداد بین برلیانس چین و SWM ایتالیا محسوب میشود که توسط سیف خودرو در ایران عرضه شده است. این مدل در نمای روبهرو شباهت زیادی به شاسیبلندهای امریکایی مثل دوج دورانگو دارد. از نمای جانبی، ارتفاع چندانی با سطح زمین فراهم نمیکند و البته مشخصات یک شاسیبلند واقعی را نمایش نمیدهد. در مجموع، میتوان طراحی بدنهی G01 را در سطح خودروسازی چین، مطلوب توصیف کرد؛ هرچند که فاصلهی زیادی تا استانداردهای خارجی و محصولات عامهپسند بازار جهانی دارد.
مشابه بسیاری دیگر از کراساورهای چینی مثل هایما S۵ و چری تیگو ۷، خودروی G01 هم با پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ در ایران عرضه میشود. این موتور، ۱۵۶ اسببخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت G01 در شهر و جاده و میانگین به ترتیب ۱۰/۶ و ۶/۵ و ۷/۸ اعلام شده است. باتوجه به وزن خالص ۱۵۶۰ کیلوگرمی و جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار، حدود ۱۱/۵ تا ۱۲/۵ ثانیه طول میکشد تا این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک، نیروی موتور را به محور محرک و دیفرانسیل روی چرخهای جلو انتقال میدهد.
ماشینبازها میدانند اگر حرف F بعد از اسم خودرو بیاید و روی بدنه آن باشد، یعنی با یک ماشین اسپرت روبهرو هستیم. SWM G01F مدل اسپرت کراساوور چینی G01 است که چند ماه بعد از عرضه مدل معمولی در بازار ایران، به دست مشتریان رسید. اس دبیلو ام G01F فقط از نظر ظاهری با G01 تفاوت دارد، اما همین کیت بدنه اسپرت باعث شده تا با قیمت بیشتری به فروش برسد.
با وجود اینکه اس دبلیو ام G01F با کیت بدنه اسپرت به بازار عرضه میشود، اما از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با مدل معمولی SWM G01 سیف خودرو ندارد و همچنان از همان پیشرانه ۱/۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر استفاده میکند. شتاب این کراساوور هم چندان سنخیتی با اسپرت بودنش ندارد و ۰ تا ۱۰۰ را در ۱۲/۷ ثانیه پر میکند و حداکثر سرعتش هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به نمایشگر لمسی ۷ اینچی، پنل دیجیتال با طرح ثابت برای پشت فرمان، دوربین دید ۳۶۰ درجه، ادوات چرم مصنوعی در داشبورد و فرمان، چراغهای جلوی LED (نور پایین LED + نور بالای هالوژنی)، چراغ LED روشنایی روز، چراغ بدرقه، آینههای بیرونی با تنظیم الکتریکی و گرمکن، تنظیم خودکار روشنایی چراغها، برف پاک کن و یخ زدای شیشه عقب، تودوزی کرومی، نورپردازی داخلی، فرمان با روکش چرم، فرمان قابل تنظیم و مجهز به کلیدهای چند منظوره، سقف پانورامیک برقی مجهز به آفتابگیر و سیستم تشخیص مانع، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی، صندلی راننده مجهز به سیستم تنظیم برقی در ۶ جهت و مجهز به سیستم گرم کن و تهویه، صندلی سرنشین جلو با تنظیم چهار جهته دستی، سیستم ضبط اطلاعات رانندگی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای و دوربین پارک اشاره کرد.
فوتون ساوانا
عرضهکننده: عظیم خودرو
شاسیبلند قدرتمند فوتون ساوانا، توسط عظیم خودرو در ایران عرضه میشود. این محصول، یکی از گرانترین خودروهای چینی بازار به شمار میرود و تواناییهای بالایی در مسیرهای خارج جاده دارد. مهندسان فوتون، طراحی بدنهی فوتون ساوانا را الهامگرفته از تویوتا هایلندر معرفی میکنند. البته، شباهتهایی میان ساوانا و هایلندر ۲۰۰۷ وجود دارد اما در مجموع، قیاس این دو از نظر زیبایی و پختگی در طراحی، نادرست به نظر میرسد.
مدل بنزینی ساوانا در ۲ نسخه عرضه خواهد شد که هر دو، مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژ هستند. این خودر در مدل استاندارد، قدرت ۱۹۸ اسببخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر از ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. ساوانا استاندارد، با جعبهدنده ۵ دندهی دستی ساخت گترگ (Getrag) آلمان عرضه میشود و بنا به ادعای سازنده، مصرف سوخت ۹/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.
نسخهی دیگر ساوانا با جعبهدنده خودکار ۶ سرعته ساعت ZF آلمان، قدرت و گشتاور بیشتری از پیشرانه میگیرد. این مدل، با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، قدرت ۲۱۴ اسببخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر دارد. ساوانا بنزینی، در نسخههای دستی و خودکار به زمانی حدود ۱۳/۵ تا ۱۴ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
مدل دیزلی فوتون ساوانا از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲/۸ لیتری توربوشارژ استفاده میکند تا قدرت ۱۷۵ اسببخار در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر از ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دور بر دقیقه داشته باشد. ساوانا دیزلی، در زمانی حدود ۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و با نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۹ لیتر گازوئیل در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. تمامی مدلها، علاوه بر دو دیفرانسیل دارای فناوری LSD یا سیستم محدودکنندهی لغزش هستند تا هرزگردی چرخها در سطوح مختلف، کنترل شود.
در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی همراه با ناوبری ماهوارهای، ارتباط بلوتوث با گوشی همراه و امکان برقراری تماس تلفنی، درگاه USB و AUX، دوربین پارک، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ توئیتر، شارژر ۱۲ ولت در جلو و عقب کابین برای تمامی نسخهها قابل استفاده هستند. مدل دنده دستی استاندارد، با صندلیهای پارچهای، تهویه مطبوع دستی و استارت معمولی (با کلید) عرضه میشود؛ در حالیکه مدلهای دنده خودکار استاندارد و لاکچری، مجهز به صندلیهای چرمی، سیستم ورود بدون کلید، تهویه خودکار، کروز کنترل و ۲ بلندگوی اضافی برای سیستم صوتی هستند. در فهرست امکانات ساوانا، گرمکن داخل صندلی و تنظمیات برقی برای هیچکدام از صندلیها، دیده نمیشود.
کوپا T210
عرضهکننده: ریگان خودرو
زوتی T600، قرار بود توسط سایپا عرضه شود اما هماکنون توسط شرکت ریگان خودرو، فروخته میشود. این محصول با فیسلیفت و نسخهی به اصطلاح کوپه هم در چین تولید میشود که اتفاقا توسط شرکت ریگان خودرو، رونمایی شده است. زوتی T600 کوپه، با نام کوپا T210 در ایران تبلیغ میشود.
مدل ارزانتر زوتی T600 که در ایران با نام ریگان کوپا T210 عرضه میشود، مجهز به پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است که قدرت ۱۵۶ اسببخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. این مدل، نهایت گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر فراهم میکند که به دلیل تولید از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، منجر به شتابگیری مناسب از دورهای پایین پیشرانه و لحظات اولیهی شروع حرکت میشود.
کوپا T210 با جعبهدنده دستی ۵ سرعته، میتواند در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. نهایت سرعت این مدل، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است و با جعبهدنده خودکار ۶ سرعته دوکلاچه نیز، تولید میشود.
در نمای بیرونی، رینگهای اسپرت آلومنیوم ۱۷ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۳۵ میلیمتر در همهی نسخهها بهصورت استاندارد وجود دارد. ریل باربند، اسپویلر عقب، چراغ مهشکن جلو و سیستم روشنایی بدرقه هم، تقریبا در تمامی مدلهای زوتی T600 دیده میشود. امکاناتی نظیر سانروف پانورامیک، برف پاککن با حسگر باران، لامپ زنون مجهز به سیستم شستوشو، روشنایی خودکار، آینه بغل راهنمادار فلزی مجهز به گرمکن داخلی با امکان تنظم برقی و جمعشوندگی خودکار، در مدلهای آپشنال، قابل استفاده هستند.
در فضای داخلی کوپا T210، شیشههای برقی برای ۴ طرف، استارت دکمهای، فیلتر تهویه مطبوع، کامپیوتر سفر، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و صندلیهای چرم مصنوعی، امکانات استاندارد در تمامی مدلها هستند. نمایشگر لمسی اینچ، دوربین پارک، ناوبری ماهوارهای، امکان برقراری ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، درگاه USB و AUX با امکان دریافت CD فایلهای MP۳، صندلی برقی ردیف جلو مجهز به گرمکن داخلی، فرمان چرم مصنوعی، آینه وسط با امکان ماتشوندگی خودکار، سیستم صوتی قدرتمند ۶ بلندگو، تهویه مطبوع خودکار و دوگانه، آپشنهای موجود در نسخههای گرانتر هستند.
مدل فلگشیپ (Flagship) ریگان کوپا T210 با امکاناتی مانند آینههای جانبی برقی جمع شونده با گرمکن و چراغ راهنما، کیسه هوای اصلی و جانبی و پردهای سرنشینان جلو، باز و بسته شدن در صندوق عقب برقی به همراه حسگر پایی، برفپاککن ژلهای و حسگر باران، تنظیم برقی ۸ جهت برای صندلی راننده و ۴ جهت برای سرنشین کنار راننده، تنظیمات ضد انعکاس نور آینه وسط خودکار، چراغ جلو از نوع پروژکتوری به همراه دیلایت زنون، چراغهای مشایعت تا منزل، سیستم نورپردازی داخلی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر میدان دید عقب، رادار کنترل رانندگی بین خطوط، سقف پانورامیک برقی، حسگر پارک جلو و عقب و نقطه کور، سیستم تهویه مطبوع خودکار مجهز به یونایزر و دریچه تهویه سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، شارژ بیسیم باتری تلفن همراه، صفحهنمایش تمام لمسی ۱۰ اینچی با ۸ بلندگو، صندلیهای چرمی با گرمکن مخصوص ردیف جلو، فرمان برقی EPS، فرمان چند منظور و تنظیم شونده چرمی با کنترلهای روی فرمان، قابلیت خودکار بالابر شیشه ها و سیستم هوشمند CAN-BUS، کروز کنترل، نمایشگر فشار باد لاستیک، محاسبهگر اطلاعات سفر، GPS، ترمز دستی برقی هوشمند، اتوهلد و شارژ وایرلس در ایران عرضه میشود.
فهرست امکانات ایمنی کوپا T210، شرایط بسیار خوبی برای یک خودروی چینی محسوب میشود، اما باید توجه داشت که بعضی از این آپشنها، مخصوص نسخههای گرانتر هستند. در ارزانترین مدل، ۲ کیسه هوا برای ردیف جلو، ایزو فیکس صندلی عقب ( نگهدارنده ایمنی صندلی کودک)، قفل خودکار درهای خودرو با حساسیت به سرعت، حسگر پارک عقب، دزدگیر مجهز به آلارم صوتی و سیستم ضد سرقت، ترمز ضد قفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز (EBD) آپشنهای استاندارد هستند.
مدلهای کاملتر کوپا T210، به ۶ ایربگ (۴ کیسه هوا در جلو همراه ۲ کیسه هوای پردهای)، ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش (TCS)، فناوری حفظ تعادل (ESC)، سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، نمایش و هشدار فشار باد لاستیکها، مجهز هستند.
فردا SX6
عرضهکننده: فردا موتورز
دانگ فنگ که با برند DFM در بازار چین حضور دارد، برخی از محصولات خود را با نشان FX AUTO روانه بازار میکند و محصول انتخابی خودروسازی فردا یا فردا موتورز نیز ظاهرا همان مدل فنگ ژینگ S500 است که حالا با لوگوی اختصاصی خودروسازی فردا و با کد SX6 معرفی شده است.
خودروی فردا SX6 از پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری در زیر کاپوت خود بهره میبرد که البته به سیستم پرخوران توربوشارژ نیز مجهز شده است. به کمک این سیستم، موتور کم حجم SX6 میتواند حداکثر ۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است و این میزان سوخت را با استاندارد یورو ۵ میسوزاند. این خودرو در زمانی حدود ۱۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابد.
از نظر سطح تجهیزات رفاهی، فردا SX6 به امکاناتی نظیر دیلایت و چراغهای LED و اتولایت، سانروف برقی، کروز کنترل، دو کیسه هوا، مالتیمدیا با صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی، تهویه اتوماتیک مجزا جلو و عقب، حسگر پارک و دوربین با خطوط راهنما، قابلیت اتصال تلفن همراه، فرمان برقی، تودوزی چرمی، صندلی تاشو ردیف سوم، سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز است. همچنین از نظر سطح امکانات ایمنی، روی این خودرو سیستمهای ترمز و پایداری ESP، TCS، VSC، EBD، CBC، TRC و ASR وجود دارد.
دایون Y5
عرضهکننده: ایلیا خودرو
تحریمهای خارجی و ممنوعیت واردات خودرو، باعث شده تا مونتاژ و تولید ماشینهای چینی در داخل کشور رونق بگیرد. خانواده منصوری که پیش از این سالها در حوزه واردات خودرو فعالیت میکردند، شرکتی را با نام خودروسازی ایلیا یا ایلیا موتور راه انداختهاند و میخواهند دایون Y5 را به عنوان اولین محصول مونتاژی، روانه بازار ایران کنند. شاسیبلند آفرودی Y5، بعد از دایون V5، دومین ماشینی است که با آرم این شرکت چینی به دست مشتریان میرسد.
اگرچه دایون Y5 در ابعاد و اندازه کراساوورها طراحی و تولید شده، اما به دلیل داشتن اتاق و شاسی مستقل و همینطور ارتفاع بلند، یک شاسیبلند واقعی محسوب میشود. موتور ۲ لیتری توربوشارژ این خودرو میتواند به حداکثر قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر برسد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو، قدرت پیشرانه را به چرخهای محرک انتقال میدهد و بیشینه سرعت این خودرو به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
برای تکمیل ویژگیهای آفرودی، از یک دیفرانسیل 4WD ساخت بورگوارنر استفاده شده که به همراه قفل دیفرانسیل Eaton و ترمزهای ساخت بوش میتواند در مسیرهای سخت، راهگشا باشد. دایون Y5 به سیستم دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک مجهز است و میتوان با توجه به شرایط جاده و مسیر آن را در یکی از سه حالت دو چرخ سبک (۲2H)، چهار چرخ سبک (4H) و چهار چرخ سنگین (4L) قرار داد. با این مشخصات فنی، Y5 یکی از خودروهای موردعلاقه آفرودبازها خواهد شد.
البته ناگفته نماند که این شاسیبلند چینی کپی دیگر خودرو چینی، فودای لندفورت است که سایپا سالهای زیادی است قصد دارد خط تولید مونتاژ آن را راهاندازی کند. با این تفاوت که پیشرانه لندفورت ۲/۴ لیتری و بزرگتر از دایون است اما فقط ۱۳۶ اسب بخار قدرت دارد.
از جمله امکانات دایون Y5 میتوان به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، حسگر عقب، حسگر فشار باد تایر، حسگر باران، ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، اتولایت، چراغ روشنایی روز، نور بالا خودکار، مهشکن جلو، مهشکن عقب، روشنایی کابین، دکمههای کنترلی فرمان، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، بلوتوث، ناوبری، دوربین عقب، کیسه هوا، ورود بدون کلید، استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، در برقی صندوق عقب، خروجی ۱۲ ولت، ایزوفیکس، آینه بغل برقی و گرمکن آینه بغل و سانروف اشاره کرد.
یواز پاتریوت
عرضهکننده: سروش دیزل مبنا
شرکت سروش دیزل مبنا قصد دارد طی قرارداد همکاری، محصولات شرکت پاتریوت روسیه را در بازار ایران عرضه کند. شاسیبلند یواز پاتریوت به همراه مدل پیکاپ آن در بازار ایران عرضه میشوند. بنابر اطلاعات موجود در سایت شرکت سازنده، پاتریوت روسی با دو نوع پیشرانهی بنزینی و دیزلی تولید میشود؛ اما فاقد جعبهدندهی خودکار است و فقط پنج دندهی دستی دارد.
مدل بنزینی با پیشرانه ۲/۷ لیتر تنفسطبیعی، ۱۵۰ اسببخار قدرت در ۵،۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند و نهایت گشتاور آن ۲۱۷ نیوتنمتر در ۳،۹۰۰ دور بر دقیقه است. نسخهی دو دیفرانسیل این خودرو با وزن خالص ۲،۱۲۵ کیلوگرم، ۱۲/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت آن ۱۱/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و نهایت سرعت آن به ۱۵۰ کیلومتربرساعت میرسد.
مدل دیزلی از یواز پاتریوت پیشرانهی ۲/۲ لیتری با قدرت ۱۴۳ اسببخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتنمتر دارد. وزن خالص این مدل با سیستم دو دیفرانسیل ۲،۱۶۵ کیلوگرم است و نهایت سرعت آن ۱۳۵ کیلومتربرساعت است و حدود ۹/۵ لیتر گازوییل استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.
قدرت این پیشرانهها توسط جعبه دنده ۵ دنده دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت پانچ) و دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیک، به سوی تمامی چرخها ارسال میشود. این خودرو حدود ۲۱۲۵ کیلوگرم وزن دارد و مجاز است تا حدود ۵۲۵ کیلوگرم بار یا مسافر با خود جابجا کند. حداکثر سرعت شاسیبلند یواز پاتریوت حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و در این میان به طور میانگین رقمی معادل ۱۱/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.
یواز پاتریوت سروش دیزل برخلاف انتظار امکانات رفاهی و ایمنی نسبتا قابل قبولی را در خود جای داده است که از جمله میتوان به سیستم مالتیمدیا لمسی به همراه سامانه نویگیشن و پورت USB، کارت حافظه و اتصال از طریق بلوتوث، سیستم الکترونیکی مدیریت انتقال نیرو به سمت چرخها، حالت رانندگی آفرود، سامانه تثبیتکننده سرعت یا کروز کنترل و محدودکننده سرعت، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، یخ زدای شیشه جلو و برف پاککن، حسگر پارک جلو و عقب، چراغ روشنایی روز، دو کیسه هوای جلو، راهنمای پارک، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی، گرمکن فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری، ترمز ضد قفل ABS و دو عدد کیسه هوا اشاره کرد.
آیا خودروهای پرچمدار دیگری نیز میشناسید که در این مقاله نیامدهاند؟ نظرات خود را با پدال در میان بگذارید.
علی صالحی
۱۹ اسفند ۱۴۰۰جناب اسلامی خسته نباشید بابت مقاله
فقط چیزی بگم که خودروسازی فردا موتورز T5 رو پرچم دار معرفی کرده
و اینکه سایپا شاهین ۱۱۰ اسب بخار با ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور داره
NAVID۰۰۹۸
۱۹ اسفند ۱۴۰۰کدخدا را بشناسو دِه را بِچاب !
پرچمدارامونو !!!
تو افغانسان هم قفلِ این وضع !
فقط موندم چه فکری میکنید از این که واردات آزاد بشه و چین و ایرانخودرو و سایپا اجازه بدهند !
همه سر کاریم !
Jdm باز
۱۹ اسفند ۱۴۰۰از مونتاژ کادیلاک رسیدیم به این چینی های در پیتی
هعی
مردیم از خوشی
۱۹ اسفند ۱۴۰۰فقط اینجای متن : یک مدل پرچمدار در مفهوم خودرویی، بهترین، بزرگترین و مهمترین مدل در خط تولید یک شرکت به شمار میرود که برای به نمایش گذاشتن بهترین کاری که آن خودروساز میتواند انجام دهد، طراحی شده است. آنها به گونهای طراحی شدهاند که اوج هنر مهندسی یک شرکت را نشان میدهند
حالا شرکت های چینی را میشه ظاهرشون را قابل قبول دانست ولی شاهین و تارا کجای دلم بزارم حتی نمی تونند یه خودرو با ظاهر مدرن تولید کنند
احمدرضا
۱۹ اسفند ۱۴۰۰یه نصفه مشت آت و آشغال
حتی به یه مشت آشغال هم نمیرسن
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۹ اسفند ۱۴۰۰کاربری به اسم خشایار تو بحث راجب نسل کشی روسیه و اربابشون پوتین گفت آمریکا زمان جنگ به عراق کمک میکرد.قبول ولی فقط سه مورد تجهیزات جنگی عراق رو نام ببر که آمریکا داده باشه.ولی تمام تجهیزات ما ساخت آمریکا بود و همین باعث شد بتونیم 8 سال دفاع کنیم.عراق تمام تجهیزاتش ساخت روسیه بود حتی سیستم جنگشون هم روسی بود.تنها کشور غربی که به عراق تجهیزات داد فرانسه بود اونم چونکه عضو ناتو نبود موفق شد به عراق هواپیما بده.ولی تو جبهه ما کلی تجهیزات اسرائیلی هم بود.حتی اسرائیل وسط جنگ تاسیسات اوسیراک عراق که مشغول ساخت بمب اتم بود رو بمباران کرد.پسر جون از سر کلاسهای *** بلند شو و کمی مطالعه کن
شاهرخ
۱۹ اسفند ۱۴۰۰توهم فقط توی پیج های سلطنت طلب فعالیت داری مطالعت در همون حده واگرنه باید بدونی آمریکا هم کلی کمک به عراق کرد
به غیر از آمریکا بریتانیا آلمان یونان ایتالیا و اسپانیا هم به عراق کمک کردن
تازه تو فک کردی اینکه ایران تونست دووم بیاره فقط به خاطر چهارتا جنگنده آمریکایی بود؟
هزار تا دلیل این وسط هست
Twin H Power
۱۹ اسفند ۱۴۰۰حق با شماست . به خاطر چهارتا جنگنده دووم نیاورد . به خاطر صدها فروند جنگنده مدرن دووم آورد !
به خاطر نیروی متخصص شجاع و تجهیزات به روز دووم آورد . و این در حالتی بود که ارتش فرمانده و بزرگانش رو از دست داده بود ، چرا صدام تا ارتش و مملکت صاحب داشت جرات حمله نداشت !؟
onegold
۲۴ اسفند ۱۴۰۰خداوند این سرزمین را از دروغ و ظلم و جهل و فریبکاری و خرافات نجات دهد
مهردادکمال
۱۹ اسفند ۱۴۰۰احسنت بیگ لایک
اسکندری
۱۹ اسفند ۱۴۰۰اسلحه معیار قدرت نیست مردانگی و با خدا بودن معیاره
GMA
۱۹ اسفند ۱۴۰۰«مردانگی و با خدا بودن معیاره که ما داشتیم»
تکبیر✊
اسکندری
۱۹ اسفند ۱۴۰۰که ما داشتیم
Clean energy (صیانت!)
۱۹ اسفند ۱۴۰۰They get money
دوچرخه سوار
۱۹ اسفند ۱۴۰۰هواپیمای جنگنده آمریکایی بدون تسلیحات اندازه یک چماق هم ارزش نداره .
بدون شک ایران تنها ترین کشور در زمان جنگ بود
تنها کشور که به ایران کمک کرد سوریه بود نه آمریکا.
برو یه کم مطالعه ات را ببر بالا و بی جهت سم پاشی نکن .
حسین
۲۱ اسفند ۱۴۰۰نمیدونم شماها چرا انقدر اصرار به ارباب داشتن داری
یکی روسیه و یکی آمریکا
همه سر و ته یه کرباسن
یاد بگیر مثل آدم زندگی کنی و کسی اربابت نباشه
هرکی هم از راه میرسه تاریخ رو به نفع خودش و طرز فکرش تفسیر میکنه
ارباب های تو هم هر گوشه از دنیا یه جنگی در گرفته حضور داشتن داخلش
روسیه و انگلیس هم فرقی باهاش ندارن
با زیرشلواری نشستن پشت سیستم و ارائه مضخ رفات کوبیدن یکی و غش کردن سمت یکی دیگه نون و آب نمیشه برات
GMA
۱۹ اسفند ۱۴۰۰«یک مدل پرچمدار در مفهوم خودرویی، بهترین، بزرگترین و مهمترین مدل در خط تولید یک شرکت به شمار میرود که برای به نمایش گذاشتن بهترین کاری که آن خودروساز میتواند انجام دهد، طراحی شده است. آنها به گونهای طراحی شدهاند که اوج هنر مهندسی یک شرکت را نشان میدهند»
اوج هنر مهندسی خودروسازی داخلی فقط دو خودرو اول لیست🙃
اگه روی زمین به دنبال نزدیک ترین مکان به جهنم باشید ایران جزو ۵ گزینه اوله🙃
Clean energy (صیانت!)
۱۹ اسفند ۱۴۰۰به اون خدای بالای سر که شاهده
گلبم گرفت
Amard
۱۹ اسفند ۱۴۰۰اکثر چینی های بازار ایران جزو ارزان قیمت ها هستن از بین اینا تیگو 8 پلاس پرچمدار البته موتور نسخه اصلی دو لیتری توربو با 390 نیوتن متر گشتاور که به ایران نیومده در مورد خودروهای ایرانی پلتفرم شاهین مربوط به سال دوهزار یعنی 22 سال پیش یاریس که چپ میکرده موتورشم که خیلی ضعیف در مورد تارا هم موتورش به نسبت خوب اما گیربکس و پلتفرمش قدیمی pf1 واس سی سال پیش خوبی دیگه تارا اتاق به نسبت جادار
حسین
۲۳ اسفند ۱۴۰۰تارا مگه روی پلت فرم پژو ۳۰۱ نیست؟
پلت فرم ۳۰۱ مال چه زمانی است؟
کوبیده
۱۹ اسفند ۱۴۰۰فکرشو نمیکردم اقتصاد مقاومتی انقد بد باشه
محمدرضا
۱۹ اسفند ۱۴۰۰کسی میدونه چند تا بی وای دی تانگ وارد شده من که ندیدم
بهرامی
۲۷ اسفند ۱۴۰۰هنوز هیچی
BMW
۱۹ اسفند ۱۴۰۰هیچکدام را دوست ندارم
حسین
۲۳ اسفند ۱۴۰۰دیگنیتی به اون خوبی رو دوست نداری؟
GMA
۱۹ اسفند ۱۴۰۰پرچم دار بودنتون تو حلقم😐
Afg
۱۹ اسفند ۱۴۰۰مردم نخرید لطفا
Clean energy (صیانت!)
۱۹ اسفند ۱۴۰۰خر سوار شیم؟
امین
۱۹ اسفند ۱۴۰۰حیف و هزاران حیف
مسعود
۱۹ اسفند ۱۴۰۰حالم به هم خورد این لیست رو دیدم
این مثلا بهترینا بود…
کاش ۲۰۰ سال قبل به دنیا میومدیم
Clean energy (صیانت!)
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ای بابا😐
توی ۱۴۰۰ سال پیش به دنیا اومدی سید
GMA
۱۹ اسفند ۱۴۰۰من علاقه داشتم تو دوران باستان زندگی کنم وضعیت از الان بهتر بوده🙃
حسین
۲۳ اسفند ۱۴۰۰کی گفته تو دوران باستان وضیت از الان بهتر بود؟
مهردادکمال
۱۹ اسفند ۱۴۰۰من یواز پاتریوت رو از نزدیک تو کرمانشاه دیدم فوق العاده زشت و در پیتی بود باز صد رحمت به اهو و پاترولای قدیمی که یه چرخشون به صد تا یواز پاتریوت می ارزه
سها
۱۹ اسفند ۱۴۰۰بدفرم تر از شاهین و تارا ندیدم مخصوصأ تارا
AMG GT R
۱۹ اسفند ۱۴۰۰یه سوال اگه این ماشین های ***** پرچمدار هستن اون وقت خودروی سطح پایینشون چه زهر ماری هست؟؟؟
مرتضی
۱۹ اسفند ۱۴۰۰من به شخصه تویوتا کرولا یا هوندا سیویک ۵ سال کارکرد رو به اینا ترجیح میدم
فرشید
۲۰ اسفند ۱۴۰۰به زندگی حقیرانه و مفلوکانه عادت کردیم. به اینکه دلمون خوش باشه به پژو پارس چهل سال پیش. تیگو، کوپا، دیگنیتی شدن پرچم دار. فاجعست. عمرمون هدر رفت با خزعبلات که البته وقتی به فهم و شعور اطرافیانم نگاه میکنم بیشتر از این هم شایسته نیستیم
genius
۲۰ اسفند ۱۴۰۰خودروساز داخلی؟؟!!نکنه ما شدیم یکی از استان های چین چون اینا ۹۰ درصد چینی بودن که
علی
۲۱ اسفند ۱۴۰۰متاسفانه باید عرض کنم در نبود اسب، هر الاغی میتونه توی مسابقه برنده باشه. وقتی تویوتا، نیسان، هوندا، پژو، رنو، هیوندا و بی ام و و سایر برندهای معتبر دنیا نباشن، بایدم چینی ها جولان بدن اونم با قیمتهای دو سه برابری!! این همه ماشین چینی که توی ایران هست والا بخدا توی خود چین نیست!! اینم از عجایب این روزگاره!
ضمنا یکی لطفا بگه توی همه این شاسی بلندهای چینی فقط یکیشون دو دیفرانسیل هست! واقعا نمیفهمم ماشین شاسی بلند تک دیفرانسیل چه حسنی به ماشین سواری داره؟ با توجه باینکه همه شون از سواریها بزرگتر و گرونتر هم هستن.
از نویسنده مقاله انتظار پاسخ دارم
با سپاس
Mehdi
۲۱ اسفند ۱۴۰۰کدوم خودروی پرچمدار، یه مشت آشغال چینی که به لطف جهل و فساد حاکم بر کشور همینا هم واسمون دست نیافتنی شدن
Navid_A.J
۲۱ اسفند ۱۴۰۰یاد موتورهای سی جی 125 طرح هوندا افتادم. منهتی این ماشین ها ظاهر متفاوتی دارن ولی انگار همشون یه جور انجین و گیربکس و آپشن دارن.
حسین
۲۳ اسفند ۱۴۰۰شنیدم دیگنیتی اینقدر خوبه!!! مثل هواپیماست.مصرف پایین موتور خوب…
Alienboy
۲۵ اسفند ۱۴۰۰جی پلاس، گوشی شاهین هم زده؛ دیگه راحت با ماشین ست میشه (: اپل با اون همه تخصص هنوز اینقدر پیشرفت نکرده *_*
هیراد
۲۵ اسفند ۱۴۰۰به نظرم شاهین وتارا از همه بد تر هستند
بهرامی
۲۷ اسفند ۱۴۰۰بهترین این ماشین ها بی وای دی تانگه که توی ایران هنوز نیست. :)))
بنده خدا
۶ اسفند ۱۴۰۱پس دنا پلاس کجا رفت؟🤨.دنا پلاس که خیلی از اون تارا و شاهین بهتره.