هفته نامه

هزینه خرید و استفاده خودروهای برقی می‌تواند گران‌تر از درون‌سوزها باشد

طی هفته‌های اخیر در پی حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین، قیمت سوخت به بالاترین حد خود رسیده و خریداران خودروهای الکتریکی از اینکه مدلی بدون پیشرانهٔ بنزینی خریده‌اند احساس رضایت می‌کنند. از سوی دیگر، دارندگان خودروهای درون‌سوز هنگام مراجعه به پمپ‌بنزین سرخورده می‌شوند اما درواقع آن‌ها هنوز هم نسبت به خودروهای الکتریکی هزینهٔ کمتری برای خرید و استفاده از خودروی خود می‌پردازند. میانگین قیمت بنزین در کالیفرنیا در هفتهٔ دوم مارس به ۵.۵۷ دلار برای هر گالن رسیده و میانگین قیمت در کل ایالات‌متحده هم ۴.۳۲ دلار است. در همین حال، به لطف مقررات سخت‌گیرانه، قیمت برق در اکثر ایالت‌ها تا حد زیادی ثابت مانده است.

هرچند شاید هزینهٔ شارژ خودروهای الکتریکی کمتر از نمونه‌های درون‌سوز باشد اما باید توجه داشت که پر کردن باک یک خودروی بنزینی یا دیزلی بسیار سریع‌تر از شارژ باطری‌های خودروهای الکتریکی انجام می‌شود. به همین دلیل، صاحبان جایگاه‌های سریع برای خدمات خود مبلغی اضافه دریافت می‌کنند. بسته به سرعت شارژ خودرو و جایگاه، یک شارژر سریع DC سطح سه می‌تواند باطری برخی خودروهای الکتریکی را ظرف حدود ۱۸ تا ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ کند. برای این سرعت شارژ، شرکت Electrify America از مالکین خودروهای برقی بدون عضویت به ازای هر کیلووات ساعت ۴۳ سنت و با عضویت (با هزینهٔ ۴ دلار در ماه) ۳۱ سنت دریافت می‌کند.

این اما بهترین حالت است زیرا خیلی‌ها سراغ گزینه‌های ارزان‌تر و کندتر مثل شارژرهای ۲۴۰ ولتی سطح دو می‌روند که برای پر کردن باطری‌های خالی به هشت ساعت یا بیشتر زمان نیاز دارد. این شارژرها معمولاً در ساختمان‌های اداری و خانه‌ها استفاده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، ارزان‌ترین نسخهٔ فورد موستانگ مک‌ایی هم‌اکنون ۴۵ هزار دلار قیمت دارد اما ۷,۵۰۰ دلار مشوق مالیاتی فدرال، این قیمت را به ۳۷,۴۹۵ دلار کاهش می‌دهد. بیشترین بردی که این خودرو می‌تواند به آن دست یابد ۴۰۰ کیلومتر است و اگر سالانه به‌طور میانگین ۲۴ هزار کیلومتر را با آن طی کنید و خودرو را فقط در خانه شارژ کنید، هزینهٔ آن به ۶۵۰ دلار می‌رسد. اگر از شارژرهای سریع استفاده کنید هزینهٔ شارژ سالانهٔ خودرو به ۱,۵۰۰ دلار (به‌علاوهٔ ۴۸ دلار در سال برای حق عضویت) می‌رسد درحالی‌که گران‌ترین شارژرهای سریع این رقم را به ۲,۱۰۰ دلار می‌رسانند.

در همین حال، فورد مدل اسکیپ هیبریدی را هم عرضه می‌کند که اندازهٔ مشابهی با مک‌ایی دارد و با قیمت پایهٔ تنها ۳۲,۷۸۰ دلار، می‌تواند تا ۶۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. حتی با بالاترین قیمت بنزین (۵.۵۷ دلار در هر گالن)، هزینهٔ سوخت سالانهٔ اسکیپ هیبریدی تنها ۲,۰۵۰ دلار می‌شود. قیمت نسخه‌های غیر هیبریدی این خودرو نیز از ۲۷,۷۵۵ دلار آغاز می‌شود و با مصرف سوخت ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر، هزینهٔ سوخت آن در هر سال ۲,۸۰۰ دلار خواهد بود.

قیمت خودرو

هزینهٔ سوخت/شارژ

هزینهٔ کل

خودروی الکتریکی ۳۷,۴۹۵ دلار ۶۵۰ تا ۲,۱۰۰ دلار ۳۸,۱۴۵ تا ۳۹,۵۹۵ دلار
خودروی هیبریدی ۳۲,۷۸۰ دلار ۲,۰۵۰ دلار ۳۴,۸۳۰ دلار
خودروی بنزینی ۲۷,۷۵۵ دلار ۲,۸۰۰ دلار ۳۰,۵۵۵ دلار

البته این فقط یک مثال است اما برای کسی که در سال تنها ۲۴ هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی می‌کند، تفاوت در هزینهٔ شارژ نسبت به بنزین ممکن است برای توجیه قیمت بیشتر خودروهای الکتریکی نسبت به درون‌سوزها در هنگام خرید کافی نباشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. میثم

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    البته هزینه‌های روتین خودروهای درونسوز مثل روغن و فیلترها و تسمه‌ها رو هم حساب کنیم هزینه‌شون بالاتر میره
    اما من قبلا هم گفتم بهترین گزینه در حال حاظر هیبرید و پلاگین هیبریدها هستن
    چون مزیت هردو را باهم دارند
    در شهر از موتور الکتریکی و در جاده و بزرگراه از انجین درونسوز استفاده می‌کنی و خیالت هم راحته
    قیمتشون هم بین این دو است

    موافقم 11
    مخالفم 9
    1. Joker

      ۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (603 ديدگاه)

      اون هزینه هایی که گفتی خودروهای الکتریکی هم دارن حتی بیشتر،الکتریکی ها یکی یه موتور(بهتره بگیم آرمیچر)سر هر چرخ دارن که در کوتاه مدت چه بخوای چه نخوای به مشکل برمیخوره و نیاز به نگهداری بالا داره که شامل سیستم خنک کاری و روغن و ….میشه،تازه این جدا از باطری ها حساب میشه،هزینه مایعات سیستم خنک کاری باتری ها که دیگه سرسام آوره،لاستیک و لنت و روغن ترمز و فیلتر و …. هم کاملا نیازه واسه الکتریکی ها و هیچ تفاوتی نداره با درونسوز و گاها هزینه بالاتری هم شامل میشه…الکتریکی ها هیچ برتری ندارن و نه تنها پاک تر نیستن بلکه آلوده تر و خطرناک تر و با دردسر بسیار بیشتری همراهن،در مورد این موج الکتریکی ها هم باید بسنده کرد به جواب آقای پاگانی که گفته بودن دستور از بالا اومده،همین…

      موافقم 21
      مخالفم 12
      1. مردیم از خوشی

        ۳ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1450 ديدگاه)

        بی شک آینده مال برقی هاست
        خودرو های که از کف جاده شارژ میشند بدون اتلاف زمان
        خودرو هایی با پرفورمنس فوق العاده
        هزینه های نگه داری به مرور زمان کم و کم تر میشه
        در آینده خیلی ها با یه صفحه خورشیدی تو حیاط خونشون میتونند خودرو خودشون را مجانی شارژ کنند

        ولی مشکل اینه که تا رسیدن به این حد ، حدود ۱۰ سال فاصله داریم ویکم زوده برا الکتریکی شدن ولی غرب برای استقلال بیش تر از شرق در تکاپو هست که زودتر مردم را هر جور شده راضی کنه به استفاده از الکتریکی ها و خب موفق هم بوده تا حالا

        موافقم 9
        مخالفم 12
      2. حسین

        ۳ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (404 ديدگاه)

        هاهاها آقا اطلاع نداری چرا اظهار نظر میکنی؟ خودروی تمام برقی اصلا چیزی به نام تعویض روغن نداره، عمر موتور الکتریکی هم خیلی بیشتر از انجین درونسوز قرن بوق هست. مثلا خودروهای تسلا 8 سال گارانتی باتری و موتور دارن! تنها چیزهایی که در خودروی برقی باید تعویض بشن برف پاک کن، مایع خنک کننده(هر چند سال) و لنت ترمز هست که مصرف لنت هم به خاطر سیستم ریجریتیو کمتر از خودروی بنزینی هست. این اطلاعات همه تو اینترنت هست کافیه یه جستجوی ساده انجام بدی…

        موافقم 17
        مخالفم 14
  2. زیزیگولو

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    یه عده میگن هزینه های تعمیرو نگهداری ماشینای هیبریدی با ماشینای بنزینی یکی هستش و یه عده هم در خصوص ماشینای هیبریدی میگن تعمیرو نگهداریشون خیلی هزینه بر هستش

  3. میثم

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    ولی هیدروژنیها اگه یه سری مشکلاتشون حل بشه واقعا گزینه عالی هستن و هزینه تعمیر و نگهداریشون خیلی پایین میاد

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. ارین صاحب جمعی

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    آینده= هیدروژن و برق

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. پویان

      ۳ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (827 ديدگاه)

      ارین چینی ها برنامه ریزی خیلی خوبی برای هیدروژن انجام دادن

      موافقم 3
      مخالفم 12
      1. مردیم از خوشی

        ۳ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1450 ديدگاه)

        میشه تو هر پست اسم چین را نیاری ؟ آقای پویان که میگی اصلا فن چین نیستی و ما هم باور کردیم

        موافقم 16
        مخالفم 1
  5. کوبیده

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    مشکل اینه فقط هزینه سوخت رو حساب کرده از سرویس های دوره ای صرف نظر کرده و این برگ برنده ای برای الکتریکی ها هست

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. علی

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چه جالب
    تا حالا با به اکانت دیگه کامنت میدادم اکانت اصلیم به این وضع افتاده😁😂

  7. مهردادکمال

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1990 ديدگاه)

    موتورهای هیدروژنی بنظرم از همه اینها بهتره تقریبا اکثر مزایای این سه مدل رو با هم میتونه داشته باشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. Jdm باز

    ۳ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بنظرم هیدروژنی بهترینه
    وبعدش هیبریدی ها
    بعدشم پلاگین هیبرید

  9. Navid_A.J

    ۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    من که اگر امکان شارژ در خونه رو داشته باشم، الکتریکی میخرم.

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا