صنعت خودروی چین رشد فوقالعادهای را تجربه کرده و برندهای چینی حالا به تهدید بزرگی برای شرکتهای مطرح و صاحبنام در جهان تبدیل شدهاند.
خودروسازان چینی بسیار گرسنه هستند. آنها تا به اینجا نیرومحرکه رشد بازار خودروی داخلی بودهاند. با فروش سالانه ۲۵ تا ۲۸ میلیون دستگاه خودرو، چین نه تنها بزرگترین بازار خودروی دنیاست بلکه منبع بزرگی از حجم تولید و رشد بالا نیز محسوب میشود. به همین خاطر سهم ۱ درصدی از این بازار خودرو به معنی فروش ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار دستگاهی در سال خواهد بود که در مقایسه با آمار فروش برخی شرکتها در اروپا و آمریکا چندان بد نیست.
اولین فاز گسترش برندهای چینی به پایان رسیده است. هماکنون زمان هجوم به بازارهای جهانی و عبور از مرزهای داخلی فرا رسیده و خودروهای چینی به گزینههایی جذابتر، کاراتر، باکیفیتتر و ایمنتر تبدیل شدهاند. در حال حاضر خودروسازان چینی آماده فتح بازارهای جهانی هستند. چینیها برای تحقق این امر ابزارهای گوناگونی در اختیار دارند. برندهای چینی میتوانند روی حمایت قوی دولت این کشور حساب باز کنند و بازار بزرگ داخلی نیز به آنها اجازه میدهد تا با حفظ تیراژ تولید مناسب همچنان از هزینههای خود بکاهند. علاوه بر این، خودروسازان چینی از نظر برقی سازی محصولات در هر سطح و کلاسی جلوتر از رقبای مطرح غربی حرکت میکنند.
سال گذشته میلادی ۱.۱ میلیون دستگاه خودرو در چین تولید و به خارج از مرزهای این کشور صادر شده است. از این میان ۳۵۵ هزار دستگاه در آمریکای لاتین به فروش رفتهاند و این بخش بزرگترین بازار چینیها را تشکیل میدهد. اروپا با سهم ۲۲ درصدی از فروش برندهای چینی در بازارهای جهانی رتبه دوم را در اختیار دارد و پس از آن نیز خاورمیانه با سهم ۱۵۶ هزار دستگاهی قرار دارد. اقتصادهای در حال توسعه ۵۸ درصد از صادرات خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دادهاند.
البته چینیها میدانند که تسلط جهانی بدون حضور بهتر در کشورهای توسعه یافته شامل اروپا، آمریکا، ژاپن و کره محقق نمیشود. دو کشور کره و ژاپن البته بازارهای نسبتاً حفاظت شدهای دارند و آمریکا نیز هنوز برخی مشکلات ژئوپلیتیکی و تجاری را با چین دارد و به همین خاطر اروپا به هدف بعدی برندهای چینی تبدیل شده است. حضور خودروسازان چینی در اروپا شاید باب میل مصرفکنندگان باشد اما برای برخی خودروسازان اروپایی مشکلساز خواهد بود. این خودروسازان محصولات کمتری را تولید میکنند و از نظر برقی سازی نیز هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهاند و به همین خاطر بیشتر در معرض هجوم شرکتهای چینی قرار دارند.
برای مثال فیات را میتوانیم نام ببریم که کاملاً آسیبپذیر است. این شرکت تکیه بسیار سنگینی به بازار ایتالیا دارد و از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۴۷ درصد فروشش در کشور خودش ثبت شده است. فیات سبد محصولات بسیار کوچکی داشته و به جز ۲ ون خود فقط ۴ محصول را عرضه میکند. تنها خودروی برقی فیات با نام 500e شناخته میشود و تنها شاسیبلندش نیز 500X است. فورد نیز میتواند قربانی احتمالی بعدی باشد. این خودروساز در کلاس B اروپا حضور دارد که به اندازه قبل محبوب نبوده اما هنوز هم بخش مهمی به شمار میرود. احتمالاً فوکوس تنها خودروی فورد پس از بازنشستگی موندئو خواهد بود و پوما و کوگا هم شاسی بلندهای محبوبی هستند اما هنوز بهصورت کاملاً برقی تولید نشدهاند.
شرکتهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند قربانی هجوم برندهای چینی به اروپا شوند. برای مثال میتوان برند میتسوبیشی را نام برد که در حال حاضر با دو محصول در اروپا حضور داشته و هیچکدام نیز کاملاً برقی نیستند. این شرکت در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال تنها ۴۳ هزار خودرو در اروپا به فروش رسانده است. حتی این شرایط درباره هوندا نیز صدق میکند که فقط با ۵ خودرو در قاره همیشهسبز حضور پیدا کرده و تنها محصول برقی آن یعنی e نیز حال و روز خوشی ندارد. وجه اشتراک این برندها چیست؟ همه آنها در کلاس خودروهای رده میانی حضور دارند که جزو رقابتیترین و کم بازدهترین کلاسهای خودرویی اروپاست. این شرکتها به خاطر زنجیره تأمین و عرضه محدود با چالش حفظ سهم خود از بازار روبرو هستند و شاید با هجوم برندهای چینی به بازار اروپا، این برندها اولین قربانیان اژدهای زرد باشند…
ali(chevynova)
۱۳ آذر ۱۴۰۱بنظرم تنها برنده اروپایی که میتونه از گزند چینیها در امان باشه بنزه چون برا خودشونه و بهش کاری ندارن ولی بای بقیه میتونن خطرساز باشن
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۱تمام برندها تهدید میشوند و البته نابود میشوند و بزرگانی چون بنز bmw فولکس پورش تولید محدود میشوند یا شاید هم به مالکیت چین در بیایند !!!
شهاب
۱۳ آذر ۱۴۰۱هر چیزی که میگی دقیقاً برعکسش اتفاق می افته
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۱اتفاقاً باعث خوشحالی من هست که هرچی میگم برعکس اتفاق بیوفته تا بلکه فِلاکت کمتری به چشم ببینیم !!!
رامتین
۱۴ آذر ۱۴۰۱موافق نیستم باهات اقا نوید. البته فلاکت در زندگی خودمون هست و به محیط بیرون نباید کاری داشت. باید دید خودمون چه کاره هستیم تو این دنیا. چقدر تحصیلات داریم و چطور زندگی میکنیم. به من و شما هیچ ارتباطی نداره یه روز پورشه در اختیار چین قرار بگیره.
GERMANY
۲۵ آذر ۱۴۰۱برادر آت آشغالای چینی میخواد اس کلاس و سری ۷ و تایکان رو از پا دربیارن ؟ مثلا لاماری میخواد اس کلاس رو از پای دربیاره 🤣🤣🤣🤣🤣 جوک خوبی بود
محمد
۱۳ آذر ۱۴۰۱یه نوای خسته داری خودت رو حافظ منافع آمریکا در جهان میدونی ؟ انشالله خداوند همه مارو به راه راست هدایت کند ، شما برو با همون نوای خسته خودت حال کن بذار بقیه گمراه ها بنز چینی سوار بشن
ali(chevynova)
۱۳ آذر ۱۴۰۱نوا خسته😂
ولی اگه خسته بود قیمت کاربراتورش فقط اندازه ۲ ماه حقوقت نبود
برا درک بهترش خوبه بدونی کاربراتور کارتری که براش گرفتم ۴۵۰دلاره که اگه دلار باشه ۳۰ تومن در بهترین حالت قیمت به ریال برای شما خیلی بالا درمیاد
به همه اینها اضافه کن که ماشن من ۸سیلندره
بی خیال اسم
۱۳ آذر ۱۴۰۱مگه شغلت چیه؟
محمد
۱۳ آذر ۱۴۰۱مگه شما میدونی شغل من چیه که حقوق دو ماهم رو حساب کردی ؟ من تو منطقه زندگی میکنم خیلی از ماشین هایی که از توی گوشی دیدی من باهاشون زندگی کردم از بی ام و بگیر تا چارجر و تاروس سالها هست که آمریکایی سوار میشم اما نه اسم پروفایل نه عکس پروفایل ماشینم رو نذاشتم بعضی از دوستان قدیمی پدال هم در جریانن ،نه به بنز که پدر خودروسازی هست گفتم چینی نه روی ماشین رده معمولی آمریکا اسم خدا گذاشتم ، بنا به هر دلیلی ماشینت رو دوست داری خیلی هم عالی ، اما جنابعالی شورولت نخریدی ، شورولت مثل اینکه شما رو خریده ، زیر هر پست آلمانی میای میگی چینی چینی ، زیر هر پست ژاپنی ها هم میگی اسکی از آمریکایی
ali(chevynova)
۱۳ آذر ۱۴۰۱خوب این سوال رو منم میپرسم ازت
از کجا میدونی نوا من خسته هست؟
شما اگه انواع ماشین رو روندی منم خیلی از محصولات کلاسیک رو بخاطر داشتن رفقای ماشین باز تست کردم پس برتری نسبت به من نداری
اسم پروفایلمم نوا گذاشتم چون دوستش دارم و رفقا به همین علت بهم علی نوا میگن
GMA
۱۳ آذر ۱۴۰۱کل هدفت اینه که بگی بنز چینیه؟؟؟…:))
Alan.r
۱۳ آذر ۱۴۰۱جناب علی من نمیدونم سهامدار بودن جیلی در بنز چه ربطی به خوبی یا بدی مرسدس داره؟
اانقدر از پیشرفت آلمانی ها و مرسدس فشار میخوریکه از هر فرصتی استفاده میکنی تا این بحث رو پیش بکشی
#متعصب نباشیم
علی
۱۳ آذر ۱۴۰۱مرده شور چین را ببرن ، بالا تا پایینش!!! از سیاستش تا فرهنگش بگیر تا صنعتش و خودروسازیش
Avan
۱۴ آذر ۱۴۰۱غذاهاشون رو یادت رفت بگی.
یه زمانی حداقل در بازار لوازم خانگی در بازار ایران حق انتخاب داشتی بین کره ای و چینی الان فقط می تونیم چینی یا چینی ایرانیزه بخریم!!
Mohsen
۲۴ آذر ۱۴۰۱نژادپرستی تو روز روشن
GERMANY
۲۵ آذر ۱۴۰۱موافقم
❤BMW❤
۱۳ آذر ۱۴۰۱چه میگویی؟
AMANTE
۱۳ آذر ۱۴۰۱چین با ذهنیت اینکه محصول بیکیفیت میسازه بین مردم جهان مطرح شد ولی در طول مدت شاهد این هستیم که اکثرا شرکت ها مثل دیجیتال و پوشاک و خودرو و…. محصولات شون رو در چین تولید میکنن.
چین دیگه مثل سابق نیست و محصولات خودرویی و …. با کیفیت هم داره و الان با همین صنعت خودرو قراره بزودی بخش زیادی از بازار خودروهای الکتریکی رو در اختیار بگیره و حتی شاید باعث ورشکستی شرکت های بزرگ و تاریخ دار بشه.
Hamid3x
۱۳ آذر ۱۴۰۱چین هنوز صاحب خیلی از تکنولوژی ها نشده
اینکه تو محصول نهایی داره رشد سریعی میکنه بخاطر حمایت های دولتی و امتیازاتی که بازارش داره، مطمئنا وقتی مهندس چینی حقوق و مزایا مهندس اروپایی رو طلب کنه دیگه این رشد سرعتش کم تر میشه، در ضمن امریکا با محدود سازی همکاری صنعت تراشه های الکترونیکی و ماشین الات پیشرفته با چین عملا در حال کنترل چین است، این یعنی 20 سال آینده محصولات به روز و نوآور دوباره از سمت غرب و امریکا عرضه خواهد شد.
کافر مقدس
۱۳ آذر ۱۴۰۱حالا زوده سخن از تهدید ! بذار چند سال بگذره ماشین ها شون کار کنن آمار رضایت مشتری و خرابی هاش بیاد بعد سخن از تهدید کنید!!!!!!!!!! همونجور که آمار خرابی و رضایت مشتریهای خوده بازار چین رو در رسانه ها نشر نمیدن و برندها خلاصه میشه به رضایت مردم از هوندا و تویوتا و فورد و…….حتی برندخودشون رو نظر سنجی نمیکنن در بازار خودشون !
هر وقت http://www.consumerreports.org چهارتا مشتری راضی از خودرو چینی لیست کرد اون موقع تازه حرف از بازار بزنید نه تهدید ! به تهدید باشه که شونصدتا رقیب تسلا دارن ولی فقط تو اخبار!
ماهیندرا هند رو ببین مثلا آمار رضایت مشتری ش تو چندین کشور هست .ولی بگرد دنبال جیلی مثلا !
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۱کافر مقدس
خودروها جنبهی مالکیتشون را از دست میدهند و تمام اجارهای میشوند که دیگر قرار هم نیست افراد و مالکان به فکر رضایت و خرابی باشند !
دوران خرید خودرو در کشورهای پیشرفته تمام میشود مگر برای خودروهای بسیار گران و خاص !
چین دنیا را میبلعد ! مگر اینکه هر کشوری برایش تعرفه و قوانین وضع کند که البته چین خیلی سال پیش زمینهچینی کرده و اروپا و کانادا را به مالکیت خودش در آورده ولی آمریکا بحثش جداست !
حسین
۱۵ آذر ۱۴۰۱فکر کنم شما در جریان نیستی موسسه jdpower شعبه جدا در چین داره و چند ساله گزارشات بازار چین رو منتشر میکنه.
حسن
۱۳ آذر ۱۴۰۱همانطور که به پشتوانه تکنولوژی و سوابق صنعتی و برتری توان تولید خود مفاهیمی مثل گلوبالیسم و بازار آزاد و تجارت جهانی و … را مد و بعنوان علم و ارزش وارد ذهن و قلب مردم کردند اکنون هم می توانند به سراغ چیزی مثل ملی گرایی اقتصادی بروند تا جوامعشان آسیب نبیند.
منافعشان که اقتضا کند همه حاکمان اروپایی شبه ترامپ و اهل تعرفه و حمایت از تولید ملی و … خواهند شد.
Elmiraj
۱۳ آذر ۱۴۰۱خودروسازان اروپایی آنقدر سرگرم رقابت با تسلا شدن که بازار رده پایین را به کل فراموش کردن…
عقب موندگی در برقی سازی بیش از همه به نفع چینی هاست….
اگر دولتمردان اروپایی دست به اقدام عملی نزنن چینی ها بازار زیر ۴۰ هزار دلارو قبضه خواهند کرد و فیات و فولکس اولین قربانیان خواهند بود.
ممد ژانگولر
۱۳ آذر ۱۴۰۱ی حسی میگه فعلا میذارن بفروشه که بگن ببین ما دموکراسی تو اقتصاد داریم بعد کم کم بهونهای کشورهای غربی شروع میشه و ورود محصولات چینی به علت رعایت نکردن حقوق بشر و حقوق اقتصادی و از عمد پایین نگهداشتن ارزش پول ملی ممنوع میکنن و وارد جنگ جهانی سوم میشیم
انگلیس هندو میندازه به چین و داستان شروع میشه
یا اینکه بین کشورهای آسیایی نمیتونن اختلاف بندازن و کشورهای آسیا میشن آقا بالاسر کشورهای غربی و یجورایی جبران برده داری قدیم بریتانیا کبیر برعکسش صورت میگیره
یعنی غربیها میشن برده شرقیها
از این دو حالت خارج نیست
arashk
۱۳ آذر ۱۴۰۱با این طراحی و قیمت مناسب همه خودرو سازان رو تهدید میکنه البته بجز سایپا و ایران خودرو
Hamid3x
۱۳ آذر ۱۴۰۱چین رو زیاد بزرگش نکنید چون کاملا وابسته به تکنولوژی های هایتک بالخصوص صنعت الکترونیک غرب و امریکاس، اینکه 4 تا شرکت امریکایی محصول نهایی شون تو چین تولید میکنن دلیل بر پیشرفت چین نیست،و متأسفانه خیلی از موارد کیفی و اصولی ساخت رو رعایت نمیکنند ولی خب مشتری نهایی اصلا متوجه نخواهد شد واینکه میبینه با قیمت کمتر صاحب محصول جذاب تری میشه خب مشخصه جذب این برند ها میشه، ولی خب با تصمیمات جدید امریکا زنگ خطر برای توسعه محصولات چینی به صدا درومده!!!
sina
۱۳ آذر ۱۴۰۱به جز تو رده های اقتصادی ارزون مث داچیا بقیه جاها بعیده بتونن تهدید پایداری ایجاد کنن.
ماشین گوشی موبایل نیست هر سال عوض شه و نیاز به کیفیت موندگار داره که پاشنه آشیل محصولات چینی هست.
بهنام
۱۳ آذر ۱۴۰۱فعلاً چین درگیر مسأله ی بزرگتری در داخل هست فعلا اون چالش رو رد کنه بعداً به تسخیر دنیا خواهیم پرداخت.
بهنام
۱۳ آذر ۱۴۰۱توکل اتحادیه اروپایی یه ماشین چینی نمیبینی کم بهترین ماشین اروپایی در رقابت از ماشین چینی پیشی میگیره
غول ماشین سازی کره به سختی با ماشینهای اروپایی که طبق استاندارد یورو۷تولید میشه رقابت میکنه
AHMADREZA
۱۳ آذر ۱۴۰۱متاسفانه یا خوشبختانه کسی توی بلند مدت روی ماشین های چینی حساب نمیکنه
در حد یه ماشین کوتاه مدت که بعدش میرن سراغ یکی بهتر
این یه واقعیته که نمیشه اندازه ژاپنی ها و آمریکایی ها روشون حساب کرد بحث یه عمر خدمت بی چون و چرا هستش
چیزی که اکثرا اروپایی ها ندارن و بعد از دو سه دهه رو استهلاک شدید و خرج سنگین میفتن
حسین
۱۵ آذر ۱۴۰۱شما مالک خودروهای برند چینی که به اروپا صادر شدن هستین؟ احتمالا نیستین، حداقل میتونین ریویو اروپاییها از خودروی چینی رو ببینین تو اینترنت نظرات مثبت هست.
شاگرد2
۱۳ آذر ۱۴۰۱همونجور که ویروس چینی دنیا رو فلج کرد، خودروهاش هم فلج میکنه
Hami
۱۳ آذر ۱۴۰۱بعضیا یه جوری از اروپا و امریکا حرف میزنن انگار میخوان از سرزمین ابا اجدادی دفاع بکنن در برابر چین ،یه جوری تکنولوژی هایتک هایتک میکنن انگار فقط تکنولوژی مختص اروپا و امریکاس و بقیه نمیتونن بهش دست پیدا کنن، چه خوشتون بیاد چه نیاد دنیای تک قطبی تموم شده یکم از تعصبتون نسبت به غرب کم کنید واقعیتای دنیارو بهتر می بینید ، شماهارو که می بینم یاد بچگیای خودم می افتم که فکر میکردم مثلا نوکیا بهترین کمپانی گوشی ساز دنیاس با یه تعصب عجب بهش ولی واقعیت دنیا این نبود و من فقط یه متعصب کور بودم که نمیخواستم پیشرفت کره و چین و بیینم تو صنایع الکترونیکی و گوشی تو بقیه مواردم از صنعت خودرو بگیر تا همین تکنولوژژژژزی هاییییییتک الان دنیا خلاصه نمیشه بین امریکا، اروپا و ژاپن
sina
۱۳ آذر ۱۴۰۱پوتین هم همینو میگفت قبل جنگ اوکراین و قرار بود یه هفته ای کیف رو بگیره :)
Hami
۱۴ آذر ۱۴۰۱الان چه ربطی داشت به پوتین؟؟ما راجب تکنولوژی و اقتصاد حرف میزنیم
Hami
۱۴ آذر ۱۴۰۱الان چه ربطی داشت به پوتین؟؟ ما راجب یه چیز دیگه حرف میزنیم تو ربطش میدی به جنگ پوتین؟؟ البته اگه خیلی دوست داری از این مقایسه های بی ربط بکنی مثلا امریکا تو جنگ ویتنام چون نتوتست ویتنام و بعد از سالها اشغال کنه شکست خورد، با استدلال جنابعالی پس یعنی امریکا تکنولوژی هایتک نداره ؟؟
Hamid3x
۱۴ آذر ۱۴۰۱تو شبیه اونایی هستی که فکر میکنن همه چی با غیرت و پشتکار درست میشه🤣😅
فکر میکنی شرکت های ساخت تراشه تو تایوان و کره و ژاپن با تلاش و کوشش و همت و غیرت مردم شرق آسیا به وجود اومده و شدن رقیب آمریکا 🤔😅
نخیر دوست عزیز تمام ماشین آلاتی تولیدی و طرح های ساخت برای شرکت های امریکایی و اروپایی هستش، به بخاطر همکاری های دوجانبه و جهانی سازی تولید این صنایع منتقل شدند، چین و روسیه هم میلیارد ها دلار سرمایه گذاری کردند ولی شکست خوردند، اینکه بتونی قطعه ای با ابعاد 10 نانومتر بسازی که جریان الکتریسته رو کنترل کنه، با غیرت و منم منم و غرور ملی و اعتماد به نخبه ها و استعداد های داخلی عملی نمیشه😅
این ادعاهایی که شما درباره چین دارند من تو مهندساشون ندیدم😂
Hami
۱۴ آذر ۱۴۰۱من ادعا نکردم کشورهای شرق اسیا به همه تکنولوژی های هایتک دست پیدا کردن، بحث تراشه ام بله هنوز دیزاینش مختص امریکاس ولی چینم یه سری طراحی داشته که اگه تجاری نمیشه فقط بحث تکنولوژی نیست بحثای اقتصادی و فروشم هم توش دخیله، ببین مشکلت دقیقا از همین جا شروع میشه یعنی تعصب بی جا با چاشنی غرب زدگی، مگه طرفداری تیم فوتبال میکنی که پاتونو کردید تو یه کفش که الا بلا فقط امریکا خوبه ، الان به نظر شما امریکا و اروپا مادرزادی برتری خاصی دارن از لحاظ هوشی یا اینکه خدا علم و تکنولوژی رو تو دامن اینا قرار داده گفته فقط مختص شماست برید حالشو ببرید؟؟نه، تنها فرقشون اینه زودتر از بقیه دنیا شروع کردن و دقیقا با سعی و تلاش زیاد تونستن به این سطح برسن
❤BMW❤
۱۳ آذر ۱۴۰۱از نظر من خودروسازی میمونه که تکنولوژی روز دنیا و برتر رو ارائه بده و توی بحث پرفورمنس هم قوی باشه
میتسوبیشی داره به سوی مرگ میره خیلی غم انگیزه از اون طراحی های طلای و خفن سال دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی کجان؟
نسلی از میتسوبیشی لنسر اوو در سالی (به نظرم ۲۰۰۵) سریع ترین سدان بوده
GERMANY
۲۵ آذر ۱۴۰۱حیف از میتسوبیشی واقعا خیلی عقب موند از رقیباش
بهرام
۱۳ آذر ۱۴۰۱تو رو خدا دست بردارید از این تبلیغات زیرپوستی خنک. چه تهدیدی
همین الان چین زیر آوار مشکلات خودش راه نفس کشیدن نداره بندهخدا. افسوس میخورم که سایت پدال داره راه یک مجله خودرویی رو میره که سالیان سال پیش، تویوتا رو تبلیغ می کرد و بنز رو می کوبید. آخرش هم دیدیم که هیچوقت تویوتا بنز نشد. اون همچنان خودروی اقتصادی می زنه و این همچنان خودروی لوکس. و البته مجله محبوب ما اونقدر از این تبلیغات خنک کرد که آخرش غیرقابل تحمل شد و هیچکس نخریدش و درش تخته شد.
ادمین عزیز، ما اینجا قرار نیست هیچ خودروی الکتریکی چینی و غیرچینی رو بخریم. فقط داریم میایم با چهارتا خودروی روز دنیا رو ببینیم. لااقل چشمامون باهاشون آشنا باشه. وگرنه کیه که ندونه فورد و تسلا و کادیلاک و بنز و بیامو کجا و دانگفتگ و بیوایدی و چری کجا….
چرا اینقدر نعل وارونه میزنی. همون چهارتا شرکت غربی که تو چین بودن هم حجم فعالیت شون رو کم کردن. استلانتیس که اصلا تعطیل کرد. این خودروهای چینی هم به زودی همونجایی میرن که هواوی رفت.
مزه سایت رو از بین نبر. خیالت راحت. اینجا بازار انحصاریه. چارهای نداریم جز خریدن چینی. اینقدر تبلیغ گلدرشت و ضایع نکن. چهارتا مطلب از خودروهای درست و حسابی دنیا بذار لطفا.
شاهین
۱۴ آذر ۱۴۰۱دوست عزیز این مطلب از منبع خارجی برگردان شده و هدفش هم توضیح شرایط بازار اروپاست بعد کی شد تبلیغ چین ما نفهمیدیم؟
Jamshid
۲۱ آذر ۱۴۰۱آمریکا جهان خوار نیست این کره و چین دیکتاتور
این دیکتاتوریه متحده چین و کره هست ، که روز ب روز این جهان خوار ها ، دنیا رو ب خطر میندازن
اون از در امان نبودن حیوانات از دست این خونآشام ها ، اونم از ساختن سَد دریا تو چین که دو هزارم ثانیه سرعت زمین رو کمتر کرد
خودش یه فاجعه تمام عیاره یعنی چندین میلیون یا میلیارد سال مرگ زمین رو نزدیک تر کرد
کلا جهان از شما ها بیزار هست دولت کثیف چین