هفته نامه

آسیب‌های قابل‌توجهی که سوخت بی‌کیفیت به موتور خودرو می‌زند

استفاده از سوخت بی‌کیفیت می‌تواند آسیب‌های قابل‌توجهی به موتور خودرو وارد کند.


زمانی که باک خودروی خود را پر می‌کنید واقعاً چیز زیادی درباره بنزینی که می‌زنید نمی‌دانید. در اکثر جایگاه‌های سوخت کشور فقط یک نوع بنزین با اکتان مشخص عرضه می‌شود و تقریباً همه مالکان نیز از همین بنزین استفاده می‌کنند؛ اما در کشورهای غربی سوخت‌های مختلفی با درجه اکتان متفاوت عرضه می‌شود و بنا به گفته متخصصان، این سوخت‌ها از نظر کیفیت تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند. یکی از کانال‌های یوتیوب به تفاوت بین بنزین استاندارد و بنزینی که رانندگان باید استفاده کنند پرداخته است. از نظر قانونی تمامی سوخت‌هایی که در آمریکا عرضه می‌شوند باید به مخلوط حداقل کنسانتره افزودنی LAC آژانس حفاظت محیط‌زیست EPA پایبند باشند. بر این اساس باید حداقل میزان پاک‌کننده در بنزین وجود داشته باشد؛ اما سوخت‌هایی با کیفیت بالاتر نیز وجود دارد که قطعاً قیمت بیشتری دارد.

همچنین بخوانید:

این نوع سوخت با نام بنزین ردیف بالا شناخته می‌شود و برخی شرکت‌ها آن را به عنوان بنزینی سالم‌تر می‌فروشند. اگر سوختی بخواهد عنوان ردیف بالا را به دست آورد باید از نظر پاک‌کننده‌ها و افزودنی‌ها یک سری سطوح کیفیتی خاص را رعایت کند که عموماً این استانداردها بالاتر از الزامات LAC آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا هستند. تولید کننده این نوع سوخت می‌گوید خودروسازانی همچون بی‌ام‌و، استلانتیس، جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، هوندا، تویوتا و فولکس‌واگن حامی توسعه بنزین ردیف بالا هستند.

موسسه AAA یک بررسی مستقل به منظور مقایسه بنزین ردیف بالا و بنزینی که حداقل استانداردهای لازم را رعایت می‌کند انجام داده و فهمیده که بنزین ردیف بالا در هر ۱۶ هزار کیلومتر کارکرد ۱۹ برابر دوده کمتری روی قطعاتی مهم موتور همچون انژکتورها، سوپاپ‌ها و پیستون‌ها بر جای می‌گذارد. رسوب این ذرات روی قطعات در نهایت منجر به رقیق شدن بیش از حد سوخت در روغن می‌شود که آسیب‌زاست زیرا استهلاک موتور را بالا می‌برد. رسوب بیشتر به معنی مصرف سوخت بالاتر و راندمان پایین‌تر است و بنابراین بهتر است رسوب آلاینده و دوده‌ها در قطعات به حداقل برسد. با این تفاسیر بهترین راه استفاده از بنزین باکیفیت و ردیف بالا برای افزایش طول عمر موتور خودروست. البته باید دانست همه جایگاه‌های سوخت آمریکا بنزین ردیف بالا را عرضه نمی‌کنند اما اکثر نام‌های بزرگ یعنی شل، موبیل، چورن، سانوکو، اگزون و… چنین سوختی را به فروش می‌رسانند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    بعد تو ایران ماشین توربو و تزریق مستقیم تولید میکنن، درحالی که بنزین سوپرمون تازه میشه عادی خارج،
    خداروشکر همون سوپر هم دیگه نداریم.

    بعد میگن چرا هوا کثیفه.
    به طرفدارای ماشین چینی هم میگی چینی ها با بنزین ایران سازگار نیستن، میگن یه باکس اکتان بگیر بذار صندوق…

    موافقم 11
    مخالفم 2
  2. ممد ژانگولر

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    خودرو برقی داشته باشید همین مشکل هم نخواهید داشت 🙌

    موافقم 4
    مخالفم 16
    1. car lover

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      کجا شارژش کنیم؟😂😂😂

      موافقم 15
      مخالفم 1
  3. محسن

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    هیچ مطلبی درباره اسیب به موتور ننوشتین. فقط انواع سوخت و کیفیت سوخت تو خارج بررسی کردید!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. PegaSus

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    باسلام خدمت کاربرای محترم سایت پدال. من خودم هایما S5 دارم مدل 97، هیچ تکنولوژی آنچنان عجیب یا به‌روزی هم نداره موتورش؛ یه موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با استاندارد آلایندگی یورو 4… حدودا 30 هزار کیلومتر هم کارکرده تو این مدت. با توجه به تجربه ای که تو این مدت بدست آوردم، میخام یه سری حقایقی رو بهتون بگم.
    بهتون پیشنهاد میکنم تو ایران اصلا سمت ماشینای توربوشارژ، GDI و بالای یورو 4 نرید… در این سالها من مجبور به استفاده از بنزین عادی بودم (مخصوصا تو 2 سال اخیر). چون در بین جایگاه های متفاوتی که مراجعه میکنم، عملا هیچکدوم بنزین سوپر ندارن؛ سالهای گذشته شرایط بهتر بود و تک‌و‌توک میشد توی بعضی جایگاه ها بنزین سوپر پیدا کرد، اما از حدود 2 سال پیش دیگه هیچ جا گیر نمیاد متاسفانه… (اینم بگم که من ساکن شهر قزوین هستم، از وضعیت استانهای دیگه در این زمینه خبر ندارم. ولی بنظرم تقریبا همین شرایط در بقیه استان ها هم وجود داره. بالاخره خودتون شرایط محل زندگیتون رو بهتر میدونید و بر این اساس میتونید بهترین تصمیم رو بگیرید.)
    ماشین من با بنزین عادی همش ناک میزنه و این قضیه برای راننده خیلی آزاردهنده‌ و برای موتور بسیار مضره. حتی در جاده صاف و با 1 سرنشین هم اتفاق میفته این مشکل. اصلا لازم نیست تخته گاز رانندگی کنید، فقط کافیه یکم پاتون رو روی پدال گاز بزارید تا به وضوح صدای ناک رو بشنوید از موتور. توی شرایط سخت تر مثل شیب ها یا تعداد سرنشین بیشتر، این قضیه به بدترین حالت خودش میرسه؛ یعنی موتور ماشین عملا ذجه میزنه دیگه…
    من سال های پیش رانندگی با بنزین سوپر رو هم امتحان کردم؛ در صورتی که از بنزین سوپر استفاده کنید حدودا %80 مشکل حل میشه (ولی نه کامل)، البته اون %20 رو میشه چشم پوشی کرد و اصلا آزاردهنده نیستش.
    حالا دیگه خودتون حدس بزنید ماشین های جدید توربوشارژ با استاندارد آلایندگی 5 و 6 و تکنولوژی GDI به چه مشکلات وحشتناکی دچار میشن با این بنزین بی کیفیت…
    ببخشید سرتون رو درد آوردم، امیدوارم به دردتون بخوره چیزایی که گفتم. با تشکر

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. 911

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    تنها راه حل این مشکل در ایران متاسفانه خریدن ماشینی هست که توربو نباشه، که همه ی ماشین های چینی هم ماشالله tgdi هستند که سریع با بنزین معمولی یا حتی سوپر هم مشکل دارن و تنها گزینه هایی که هست ماشین های خارجی و دست دوم هست که خرجشون بشدت بالا ست،چینی هاهم که موتورشون خلاصه، متاسفانه فقط میمونه ماشین های بی کیفیت و حلبی ایران خودرو و سایپا.

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2849 ديدگاه)

      اشتباه می کنید دوست عزیز
      بسیار زیاد هستند ماشین های چینی مثل x55 و تیگو ۷ و x33 کراس که موتور توربو دارند، اما سیستم gdi ندارند و اصلا نیاز نیست اکتان یا بنزین سوپر براشون استفاده بشه
      می تونید از مالکان این خودروها یا نمایندگی سوال کنید که با فقدان بنزین سوپر طی یک سال اخیر و عدم استفاده از اکتان، درگیر مشکل فنی نشدند

      موافقم 6
      مخالفم 7
  6. نیما

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آقای اشتری سلام ببخشید برای دنا پلاس توربو باید حتما بنزین سوپر زد؟ اینم مثل x55 و تیگو ۷ لازم نیست حتما سوپر زده بشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2849 ديدگاه)

      تا جایی که من می‌دونم دنا پلاس نیازمند اکتان و بنزین سوپر نیست

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. فیات مولتیپلا

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (44 ديدگاه)

        عجب حرفی می‌زنید
        شما چندین هفته بنزین عادی توی دنا بریزید از دماغش در میاد

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2849 ديدگاه)

          بیش از یک ساله در غالب شهرهای ایران، اصلا بنزین سوپر پیدا نمی‌شه

        2. Ali

          ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (27 ديدگاه)

          بوست توربو موتور ef7 و شاهین و همچنین میزان تراکمشون آنقدری هست که خیلی کم دچار ناک بشه! ولی اگه بنزین با کیفیت عالی میداشتیم، بقول مهندس یکی از نمایندگی های سایپا، این امکان وجود داشت که تراکم سیلندر و بوست توربو رو بالا برد و توان بیشتری گرفت! میگفت چجوری میشه که موتور پراید تیون میشه تا ۳۰۰ اسب! و یا موتور کد BPT بعضا تا ۵۰۰ گرفته شده! با سوخت E85 و یا بنزین اکتان بالا سفارشی و وارداتی!(البته قاچاق) خود کارخونه میتونه ولی بخاطر کیفیت سوخت نمیشه ضریب تراکم موتور و فشار بوست رو بالا برد! کسایی میشناسم که چندین ساله سورن توربو و دنا توربو و شاهین دارند و با بنزین معمولی به مشکل نخوردند اونم بدون اکتان بوستر! تازه اون سورن توربو تو انباری خانه پدر بزرگش یه ۲۰۰ لیتری بنزین قرمز زمان بوق پیدا کرده بود میگفت عجب بنزینی بوده اون قدیما! از اون بنزین قدیمی ها که اگر در ظرف رو باز میذاشتی همش بخار میشد! میگفت عجب جونی میداد به موتور!

  7. ARMAN سابق

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (489 ديدگاه)

    به نظر من ریمپ درست و اصولی می تونه این مشکلات رو حل کنه.
    بین 1 تا 5 میلیون با توجه به مدل ماشینتون هزینه می کنید کلا دیگه مشکل با بنزین ندارید تازه قدرت و گشتاورتونم بیشتر میشه تاخیر پدال گاز هم از بین میره

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا