کوپههای دیفرانسیل جلو زمانی بازار پررونقی داشتند اما رفتهرفته محبوبیت خود را از دست دادند و با خاتمهٔ تولید سیویک کوپه در پایان سال ۲۰۲۰ منقرض شدند.
وقتی صحبت از خودروهای کوپه میشود، قطعاً همه به یاد خودروهای دیفرانسیل عقب جذاب و قدرتمندی مثل فورد موستانگ یا بامو M4 میافتیم اما خودروسازان مختلف سالها به ساخت کوپههای دیفرانسیل جلو هم میپرداختند که هرچند هیجان یا قدرت همتایان دیفرانسیل عقب خود را نداشتند اما بخش مهمی از تاریخ خودروسازی بودند. این کوپهها با اینکه فاقد لذت رانندگی مدلهای محرک عقب بودند اما در عوض از کابین جادارتر، کارایی روزمرهٔ بیشتر و سواری نرمتری بهره میبردند.
همچنین بخوانید: خودروهای سریع غیرمعمول که فراموش شدند
بااینحال، از حدود دو دهه پیش، این کلاس رفتهرفته محبوبیت خود را از دست داد و کاهش فروش باعث حذف بسیاری از کوپههای دیفرانسیل جلو شد تا بخشی که زمانی پر از گزینههای متنوع بود، بسیار خلوت شود. با خاتمهٔ تولید هوندا سیویک کوپه در اواخر سال ۲۰۲۰، آخرین بازماندۀ بخش کوپههای دیفرانسیل جلو هم کنار رفت تا این کلاس را بهنوعی از بین رفته بدانیم. مدلهایی مثل سیویک کوپه یا سراتو کوپ، با قیمت بسیاری ارزانتر از همتایان دیفرانسیل عقب، کوپههای مردمیتری بودند و انقراض آنها پایان یک دورهٔ مهم در صنعت خودروسازی محسوب میشود. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه با تعدادی از مهمترین کوپههای دیفرانسیل جلویی که از سال ۲۰۰۰ به بعد ساخته شدند آشنا شویم.
هیوندای النترا کوپه سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴
النترا یک سدان اقتصادی و شاید کسلکننده بود و هیوندای قصد داشت این تصویر را تغییر دهد. بدین منظور، پسازاینکه نسل پنجم النترا با طراحی متحول شده و هیجانانگیزتر در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد، هیوندای در سال ۲۰۱۲ نسخهٔ کوپه را به خانوادهٔ آن اضافه کرد. النترا کوپه با یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه شد که ۱۴۸ اسب بخار قدرت داشت و با گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک قابل خریداری بود. النترا کوپه اما فروش بسیار ضعیفی داشت و به همین دلیل هیوندای پس از تنها دو سال به تولید آن خاتمه داد.
تویوتا کمری سولارا سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸
کمری هم مثل النترا، یک سدان خانوادگی اقتصادی است که هیچکس انتظار هیجان از آن ندارد ولی تویوتا که اینطور فکر نمیکرد، در سال ۱۹۹۳ نسخهٔ کوپه را برای رقابت با هوندا آکورد کوپه و سایر خودروهای همرده به خانوادهٔ کمری افزود. کمری کوپه اما هرگز بهاندازهٔ نسخهٔ سدان محبوب نبود و در سال ۱۹۹۶ تولید آن خاتمه یافت. بااینحال، تویوتا که هنوز ناامید نشده بود، در سال ۱۹۹۸ کمری کوپهٔ جدیدی را معرفی کرد که این بار کمری سولارا نام گرفت. این خودرو برای خریدارانی که رانندگی هیجانانگیزتری نسبت به کمری سدان میخواستند اما هنوز به کابین جادار و راحتی مناسب نیاز داشتند ساخته شد. سپس در سال ۲۰۰۳ نوبت به نسل دوم سولارا رسید که فروشی کمتر از حد انتظار داشت زیرا هندلینگ فاقد هیجان همتای سدان را به ارث برده بود و نهایتاً در سال ۲۰۰۸ کنار گذاشته شد.
پژو ۴۰۷ کوپه سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲
پژو که کوپههای ۴۰۴ و ۵۰۴ را در کارنامه داشت، از زمان ۴۰۵ دوباره به فکر ساخت نسخهٔ کوپه افتاد اما این تصمیم نهایتاً با ۴۰۶ به نتیجه رسید و با ۴۰۷ ادامه پیدا کرد. ۴۰۷ کوپه در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ یعنی یک سال پس از رونمایی نسخهٔ سدان معرفی شد و از ظاهر جذابتری بهره میبرد. این ماشین با پیشرانههای ۲.۲ لیتری چهار سیلندر و ۲.۷ و ۳ لیتری V6 عرضه میشد که حداکثر ۲۱۱ اسب بخار قدرت داشتند. پژو در مارس ۲۰۱۲ به تولید ۴۰۷ کوپه پایان داد و در مدل ۵۰۸ این نسخه را ارائه نکرد.
کیا سراتو کوپ سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶
سراتو ابتدا در نسخههای سدان و هاچبک تولید میشد اما در نسل دوم، کیا نسخهٔ کوپه را هم به خانوادهٔ این ماشین اضافه کرد. پیشنمایش این خودرو ابتدا در قالب کانسپتی بنام کوپ (Koup) در نمایشگاه نیویورک ۲۰۰۸ ارائه شد و از سال ۲۰۰۹ به بازار آمد. نام این ماشین هم از ترکیب کیا و کوپه گرفته شده بود. سراتو کوپ برخلاف النترا کوپه، بیشتر دوام آورد و کیا نسل بعدی آن را هم در سال ۲۰۱۲ ارائه کرد. قویترین موتور در این نسل، یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری توربو با ۲۰۱ اسب بخار قدرت بود. در پایان سال ۲۰۱۶، تولید سراتو کوپ به همراه هیوندای جنسیس کوپه به دلیل فروش پایین خاتمه یافت.
هوندا آکورد کوپه سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۷
آکورد کوپه از بسیاری از خودروهای این لیست سابقهٔ بیشتری دارد. هوندا اولین بار در نسل سوم، نسخهٔ کوپه را به خانوادهٔ آکورد افزود و تا نسل نهم همچنان آن را حفظ کرد. اصلیترین بازار آکورد کوپه صرفاً آمریکا بود و این نسخه در اکثر نسلها در دیگر بازارها عرضه نشد. آخرین آکورد کوپه در اواسط سال ۲۰۱۲ همراه با نسخهٔ سدان رونمایی شد. این خودرو با پیشرانههای چهار سیلندر و ۳.۵ لیتری V6 به بازار عرضه میشد که دومی ۲۷۸ اسب بخار قدرت داشت و حتی با گیربکس دستی هم قابل خریداری بود. هوندا از نسل دهم آکورد نسخهٔ کوپه را کنار گذاشت.
شورلت مونت کارلو سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷
جنرال موتورز یکی از پرکارترین خودروسازان در ساخت کوپههای دیفرانسیل جلو بود و با معرفی الدزمبیل تورنادو در سال ۱۹۶۵، بهنوعی بنیانگذار این کلاس محسوب میشد. این شرکت شورلت مونت کارلو که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۶۹ بازمیگشت را در نسل پنجم در سال ۱۹۹۵ به کوپهای دیفرانسیل جلو تبدیل کرد و این رویه در نسل بعدی هم ادامه یافت. در سالهای پایانی تولید نسل ششم حتی یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 با ۳۰۳ اسب بخار قدرت هم برای مونت کارلو در نسخهٔ SS ارائه شد تا این ماشین به تنها کوپهٔ دیفرانسیل جلوی V8 قرن بیست و یکم تبدیل شود. این نسخهٔ SS برای رقابت با نسل پنجم فورد موستانگ در نظر گرفته شده بود و با برنامههای احیای کامارو، شورلت در ژوئن ۲۰۰۷ به تولید مونت کارلو پایان داد.
دوج استراتوس سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵
پیش از آنکه دوج به فکر احیای چلنجر بیفتد، با مدلهای دیفرانسیل جلوی اونجر و استراتوس در بخش کوپهها حضور داشت. آخرین کوپهٔ دیفرانسیل جلوی این شرکت، نسخهٔ کوپهٔ نسل دوم استراتوس بود که در سال ۲۰۰۱ بهعنوان جانشین اونجر معرفی شد. این خودرو با پیشرانههای ۲.۴ لیتری چهار سیلندر و ۳ لیتری V6 عرضه میشد که دومی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت، در استراتوس R/T ارائه میشد. دوج در سال ۲۰۰۵ یک سال پیش از نسخهٔ سدان به تولید استراتوس کوپه پایان داد.
نیسان آلتیما کوپه سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳
نیسان در نسل چهارم آلتیما برای اولین بار نسخهٔ کوپه را برای این خودرو ارائه کرد. این نسخه در اوایل سال ۲۰۰۷ با همان پیشرانههای نسخهٔ سدان عرضه میشد که شامل ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۷۵ اسب بخار و ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۰ اسب بخار قدرت بود. نسخهٔ کوپه فقط در همین یک نسل تولید شد و در سال ۲۰۱۳ کنار رفت زیرا با وجود 370Z در سبد محصولات نیسان، تولید یک کوپهٔ دیفرانسیل جلو توجیهی نداشت.
سایون tC سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶
سایون برندی بود که تویوتا در سال ۲۰۰۳ برای جذب خریداران جوان در آمریکای شمالی تأسیس کرد. پرفروشترین محصول این برند، کوپهٔ کامپکت tC بود که در سال ۲۰۰۴ معرفی و در دو نسل تولید شد. این خودرو در اصل جانشین معنوی تویوتا سلیکا محسوب میشد. هرچند نسل اول tC فروش مناسبی را تجربه کرد که در سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به بیش از ۷۰ هزار دستگاه رسید اما فروش نسل دوم به دلیل عرضهٔ تویوتا GT86 بسیار کمتر از حد انتظار سایون بود. با تعطیلی برند سایون در سال ۲۰۱۶، تولید tC هم خاتمه یافت.
هوندا سیویک کوپه سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۱
اگر آئودی TT را فاکتور بگیریم که بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک عرضه میشود، هوندا سیویک کوپه آخرین کوپۀ دیفرانسیل جلوی بازار بهحساب میآید. اولین بار در نسل پنجم این نسخه به خانوادۀ سیویک اضافه شد و تا نسل دهم ارائه میشد. آخرین نسل سیویک کوپه در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۵ رونمایی شد و فقط در آمریکای شمالی به فروش میرسید. قویترین نسخۀ سیویک کوپه، مدل Si با پیشرانۀ ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۲۰۵ اسب بخاری بود و هوندا نسخۀ تایپ R را برای این مدل ارائه نمیکرد.
مازیار
۸ آبان ۱۴۰۲جا داره یادی هم بشه از ۴۰۶ کوپه یکی از زیباترین اتومبیلهای دنیا
sina
۸ آبان ۱۴۰۲نه واقعا
ترجیحم G86 هس
Anti BTS
۸ آبان ۱۴۰۲جاشون تو ایران خالیه . خیلی جذابن بعضیاشون
گرچه جذابیتش اندازه کوپه دف عقب نیست .
کاش روزی رو به چشم ببینیم که آدم بتونه ماشین دلخواهشو با قیمت منطقی وارد کنه .
amir
۸ آبان ۱۴۰۲سایون تویوتا منو یاده ساترن جنرال موتورز میندازه البته اگه اشتباه نکنم سایون برای محصولات جوان پسند بود اما سترن برای عرضه مدل های ارزان قیمت برای رقابت با سایر برند هایی که مدل های ارزان تولید میکردن بود
رومانی>چین>فرانسه
۸ آبان ۱۴۰۲یادمه یه زمانی ساترن رو خیلی دوس داشتم بخاطر لوگوش ولی تحقیق کردم دیدم اصلا خودروساز خوبی نبود
یوسف
۸ آبان ۱۴۰۲ایده اولیه راه اندازی ساترن ساخت خودروهایی با چاشنی اروپایی برای رقابت با موج خودروهای ژاپنی در آمریکا بود اما ساترن در ده سال آخر عمرش صرفا مدل های اوپل رو ریبج میکرد و پس از تعطیلی ساترن هم ریبج محصولات اوپل به بیوک و سرایت کرد تا اینکه اوپل فروخته شد و الان کاملا از هم جدا شدن.
amir
۸ آبان ۱۴۰۲پونتیاگ هم اواخر عمرش رو اورده بوو به ریبج محصولات هولدن استرالیا مثلا آخرین پونتیاک جی تی او در واقع هولدن مونارو بودش
Enzo Ferrari 2008
۸ آبان ۱۴۰۲النترا چقدر ضایس
ولی هوندا سیویک عجب چیزی بود
مخصوص شورلت مونت کارلو
ممد کادیلاک
۸ آبان ۱۴۰۲رنو لاگونا کوپه رو یادتون رفت
فرمانپذیری محور عقبش ویژگی قابل توجهی بود
سالار جان خان جان فصل
۸ آبان ۱۴۰۲انتخاب من : به قول مرحوم ، هچی
محمد
۸ آبان ۱۴۰۲یه دونه هوندا اکورد کوپه شش سیلندر تو اهواز هست پلاک اروند واقعا ماشین جالبه
مهدی
۸ آبان ۱۴۰۲چرا دنیا دوست داره زشت بشه؟ چیشد که همه کراس اوور پسند شدن؟ حتی اس یو وی واقعی هم نه،کراس اوور کوچولو و زشت،این همه خودروی زیبا از رده خارج شد ،چون ملت خواستن ارتفاع بالاتری بشینن،بری به کی بگی فراری میخواد کراس اوور تولید کنه🤮😔😪
البته این نکته فراموش نشه که نسل جدید دیگه مثل ماها ماشین باز نیست،نسل جدید واقعا ماشین رو صرفا وسیله نقلیه ای میدونه که از نقطه ی ا به نقطه بی بره،ترجیح میده بشینه تو خودرو و سرش تو گوشیش باشه تا بخواد از رانندگی لذت ببره،دنیا داره با همه قشنگیاش خدا حافظی میکنه
یه زمانی لوازم التحریر فروشی ها و کتابفروشی ها پر بود از پوستر های ماشین های سوپر اسپرت و خاص و دوست داشتنی،امروز اما😔
رومانی>چین>فرانسه
۸ آبان ۱۴۰۲دادا تو فقط ایران رو دیدی اینجوریه چرا میگی دنیا داره ب این سمت میره
مهدی
۸ آبان ۱۴۰۲داداش ایران نیست فقط،کل دنیا الان اینجوریه،دنیایی که فراری،آستون مارتین،بنتلی،رولزرویس و خیلی از برندهای دیگه رفتن به سمت تولید کراس اوور و شاسی بلند،مطمئنا داره تغییرات بزرگی میکنه و سلیقه ی مشتریانش داره عوض میشه،من یکی از تفریحاتم رفتن تو سایت خودروساز ها و سفارش محصول هست،شورولت امروز فقط یک مدل سدان داره که ایمپالا هست و به شدت فروشش کمه،فورد فقط یک مدل سدان داره که تاروس هست و اونم فروشش کمه،چیزی که میبینم اینه که بیشتر خودروسازهای دنیا دارن محصولات کوپه و سدان قشنگشون روحذف میکنن و مشغول طراحی کراس اوور ها میشن،همین الان پر فروش ترین کلاس خودرویی دنیا کراس اوور ها هستن،بنتلی و رولزرویس بیشترین فروششون در مدل بنتایگا و کولینان هست،لامبورگینی بیشترین فروشش در مدل اوروس هست،سری به خودروساز های ژاپنی هم که بزنید تعداد سدان ها و کوپه هاشون فوق العاده کاهش پیدا کرده و پرفروش ترین مدل هاشون شده کراس اوور ها،امروز شما فقط در محصولات بنز،ب ام و ،آئودی و تنها تا حدودی تویوتا که البته تویوتا هم با ارفاق،تقریبا سبدی از سدان هامیتونید ببینید،کوپه ها که دیگه پیشکش،آمریکایی ها دارن کوپه هاشون رو حذف میکنن،ژاپنی ها همینطور،مرسدس کوپه ها رو داره تنها به یک مدل محدود میکنه،زمان قدیم چند تا شرکت خاص بودن که تعدادی مدل شاسی بلند ارائه میدادن،الان ولی اوضاع خیلی متفاوته
کوروش
۸ آبان ۱۴۰۲جا داره ایران خودرو و سایپا در راستای کاهش هزینه های تولید و حذف قطعات متحرک درب عقب، این کلاس و احیا کنند!
amir
۸ آبان ۱۴۰۲در آینده ای نزدیک این دو خودروساز برتر جهان صرفا چهار تا چرخ و چهار چرخ میسازن با قیمت چهار برابر قبلا میفروشن
18:45
۸ آبان ۱۴۰۲چه حیییییف…
ولی مونت کارلو و استراتوس چقدر ضایع و مسخره هستن!
مونت کارلو جعبه ای و خالی از ذره ای ظرافت، استراتوس جلوش انگار وانت هست که تبدیل به کوپه اش کردن!! 😑😑😑
محی
۸ آبان ۱۴۰۲باز حداقل کانورتیبل هم داشتن قابل قبول بود
Royal Driver
۸ آبان ۱۴۰۲به به پژو ۴۰۷ رو ببینید. این دورانی بود (اواسط دهه ۸۰ تا سال ۲۰۱۲) که پژو ماشین های خوبی میساخت. مثلا ۶۰۵ که میخواست با بزرگانی مثل W124 و E34 رقابت کنه. ۶۰۵ از لحاظ کیفیت ساخت به طرز جالبی خوب بود. با موتورهای ۳ لیتری وی۶ هم یکم امیدواری هارو به یک سدان فرانسوی کلاس E میدسایز برد بالا. جزو سدان های آندرریت هم محسوب میشه، از آلفارومئو ۱۶۴ که یکی دیگه از رقیباهای اصلیش هم بود دست کم گرفته شده تر بود.