هفته نامه

ابراز تنفر نسبت به خودروهای برقی اسپرت را متوقف کنید!

طرفداران خودروهای بنزینی سنتی، به خودروهای برقی پرفورمنس فرصت بدهید، از کجا معلوم، شاید آن‌ها را دوست داشته باشید.

وقتی خودروی الکتریکی پرفورمنس جدیدی معرفی می‌شود، بارها در بخش نظرات پدال دیده‌ایم که خیلی‌ها نگاهی کاملاً منفی دارند. به‌عنوان‌مثال، در نظرات دیده‌ایم که گفته می‌شود «خودروهای الکتریکی حتی اگر ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشند، بازهم آشغال هستند». البته طبیعی است که نسبت به خودروهای الکتریکی شک داشته باشیم و مطمئناً این انتقادات به خودروهایی مثل فولکس‌واگن ID.4 و نیسان آریا وارد است زیرا این کراس‌اوورهای برقی به‌جز تجهیز به باطری، هیچ ویژگی خاص دیگری برای برتری نسبت به همتایان درون‌سوز ندارند.

اما وقتی این توهین‌ها به یک پورشهٔ ۱۱۰۰ اسب بخاری که ظرف ۲.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌شود چه؟ بخشی از این انتقادات به خاطر تجربه‌ای است که افراد با خودروهای الکتریکی معمولی داشته‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر، وقتی تنها خودروی برقی که با آن رانندگی کرده‌اید یک نیسان لیف هشت‌ساله است، نسبت به تمام خودروهای الکتریکی دید منفی خواهید داشت چون اگر در سال ۲۰۲۴ با آیفون ۷ کار کنید هم همین احساس را خواهید داشت. تکنولوژی به‌سرعت در حال پیشرفت است و خودروهای الکتریکی مدرن در زمان کوتاهی راه درازی را پیموده‌اند. در بازار کنونی آن‌قدر خودروهای الکتریکی جذاب وجود دارد که شوکه خواهید شد.

ریمک نورا را در نظر بگیرید. موتورهای الکتریکی نه غرش مخوف W16 شیرون را دارند و نه ویژگی‌های لذت‌بخشی که یک شش سیلندر تنفس طبیعی ۹۱۱ GT3 در ۹ هزار rpm ارائه می‌کند. ریمک کارهای شگفت‌انگیز دیگری انجام می‌دهد. نورا سریع‌تر از چیزی که ذهن انسان قدرت درک آن را داشته باشد به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هیچ پیشرانهٔ بنزینی در جهان به این اندازه گشتاور تولید نمی‌کند. همچنین یک سیستم هوشمند کنترل گشتاور نیز مقدار گشتاور دقیقی را به هر چرخ می‌فرستد و آن را ۱۰۰ بار در ثانیه تنظیم می‌کند؛ بنابراین، می‌توانید با تمام سرعت وارد یک پیچ شوید و نورا دقیقاً می‌داند برای ارائهٔ حداکثر سرعت خروج از پیچ به چه مقدار گشتاور نیاز دارید. همین کار را در بوگاتی امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

نورا یک شگفتی تکنولوژیک است. ۱۹۰۰ اسب بخار قدرت در یک طراحی آینده‌نگرانه با صدای سفینه‌های فضایی که از بلندگوها پخش می‌شود درحالی‌که با تمام سرعت وارد پیچ‌ها می‌شوید. این چیزی است که قبلاً فقط در بازی‌های کامپیوتری می‌دیدیم. پورشه تایکان هم بسیاری از همین ویژگی‌ها را دارد. شتاب فوری با شاسی عالی و سیستم تعلیق فوق‌العاده. من با تایکان توربو GT جدید چند دور در پیست آزمایشی آتلانتای پورشه زدم و برای یک سدان لوکس با وزنی در حدود ۲.۳ تن، یکی از پویاترین تجربه‌های اخیرم را رقم زد.

این ویژگی‌ها اما فقط در خودروهای گران‌قیمت و دست‌نیافتنی ارائه نمی‌شوند و حتی در خودروهای الکتریکی ارزان‌تری مثل پولستار ۲ پرفورمنس، ب‌ام‌و i4 M50 و کیا EV6 GT می‌توان گشتاور فوری و شتاب شگفت‌انگیز را تجربه کرد. به‌عنوان‌مثال، EV6 GT ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بله چنین شتابی در یک کیا! همچنین به‌زودی هیوندای آیونیک ۵ N هم راهی بازار خواهد شد و مطمئناً شاهد موفقیت بزرگ دیگری از بخش N پرفورمنس این شرکت کره‌ای خواهیم بود.

بااین‌حال، در خودروهای الکتریکی باید قید خیلی چیزها را بزنید. در این ماشین خبری از ارتباط عاطفی نخواهد بود و حتی سریع‌ترین و قوی‌ترین خودروهای الکتریکی هنگتم رانندگی در شهر شبیه آیفون احساس می‌شوند زیرا باطری‌ها و موتورهای الکتریکی هیچ احساسی به انسان نمی‌دهند. در بوگاتی شیرون احساس خواهید کرد که یک موجود زنده پشت سر شما غرش می‌کند درحالی‌که در ریمک متوجه نخواهید شد باطری‌ها و موتورها کجا قرار دارند. همچنین بدیهی است که در یک خودروی الکتریکی خبری صدا و لرزش پیشرانه‌های درون‌سوز نخواهد بود. البته برخی شرکت‌ها مثل هیوندای و دوج سعی در شبیه‌سازی صدای موتور بنزینی داشته‌اند که هرچند بد به نظر نمی‌رسد اما هنوز با واقعیت فاصلهٔ زیادی دارد.

مشکلی بزرگ بعدی فقدان گیربکس دستی است. گیربکس تک سرعته در خودروهای الکتریکی کسل‌کننده‌تر از برنامه‌های شبکهٔ چهار است و عملاً خبری از تعویض دنده نیست. البته در اینجا هم برخی شرکت‌ها مثل تویوتا به دنبال شبیه‌سازی گیربکس دستی در خودروهای الکتریکی هستند اما مطمئناً این هم نمی‌تواند احساس یک گیربکس دستی واقعی را داشته باشد. علاوه بر این‌ها، قیمت گران هنوز هم گریبان گیر خودروهای الکتریکی است. از بین تمام خودروهایی که در اینجا ذکر کردیم، کیا EV6 GT ارزان‌ترین است اما هنوز هم ۶۳ هزار دلار قیمت دارد. البته در آینده خودروهای الکتریکی ارزان‌تر خواهند شد زیرا سرمایه‌گذاری‌های اولیه در توسعهٔ خط تولید و تکنولوژی‌های باطری جبران خواهد شد. فولکس‌واگن اخیراً وعدهٔ ساخت یک GTI برقی ۲۵ هزار دلاری را داده و گزارشاتی در مورد ساخت خودروهای الکتریکی پرفورمنس با قیمت زیر ۴۰ هزار دلار شنیده‌ایم.

بنابراین، خودروهای الکتریکی پرفورمنس هنوز بی‌نقص نیستند اما الکتریکی‌سازی اجتناب‌ناپذیر است. پس بجای اینکه علیه همهٔ خودروهای الکتریکی پرفورمنس گارد بگیریم، ارزشش را دارد که به برخی از آن‌ها نگاهی بیندازیم. رانندگی با یک خودروی برقی تجربهٔ متفاوتی خواهد بود اما چیزهای زیادی برای دوست داشتن خواهد داشت. اگر امکانش را داشتید، با خودرویی مثل کیا EV6 GT رانندگی کنید. از کجا معلوم، شاید واقعاً از آن لذت بردید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۶ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (729 ديدگاه)

    چه بخایم چه نخایم موج خودرو های برقی دامن همه رو میگیره.
    حقیقت اینه که نمیشه با سیاست طرف شد.
    یه زمانی سیبک خودرو هارو گریس خور میزدن یعنی یه سیبک فرمان لندرور بعد چهل سال هنوز داره کار میکنه.ولی الآن عمر یه سیبک با بهترین برند نهایت به چهارسال میرسه.
    دامنه استفاده از موتورهای برقی خیلی وسیعه و تو اکثر قطعات و وسایل الکترونیکی میشه یه ردی از موتورهای برقی پیدا کرد.
    روز به روز هم داره موتورهای برقی جدید با ساختار بهتر رونمایی میشه و شرایط برای خودروهای برقی هم بهتر میشه.

    موافقم 13
    مخالفم 2
  2. Mmz1387

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    قطعا ما بدمون نمیاد یعنی من به شخصه دوست دارم همه ی ماشین های دنیا رو تست کنم ولی به خاطر اینکه موتورهای الکتریکی نه غرش مخوف W16 شیرون را دارند و نه ویژگی‌های لذت‌بخشی که یک شش سیلندر تنفس طبیعی ۹۱۱ GT3 در ۹ هزار rpm ارائه می‌کند و صدای سوپر شارژ دیمون واقعا نمیتونم برقی هارو انتخاب کنم و از اینا بگذرم.من اصلا با پیشرفت علم مخالف نیستم خیلی هم خوبه ولی الان به قیمت پیشرفت علم داریم جذابیت های بیشتری نسبت به ماشین های الکتریکی از دست می دیم
    این نظر حرف من و یه عده ای هست که دلیل تنفرمون اینه

    موافقم 11
  3. BMW

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    چی بگیم دیگه فایده نداره 🥲

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. امیر ساجدی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اکثر ماها هیچکدوم از تجربه‌هایی که توی این مطلب نوشته شده رو نداریم، هیچکدوممون نه صدای غرش موتور شیرون رو شنیدیم و نه حس لذت رسیدن به ۹ هزار دور موتور ۶ سیلندر gt3 رو، بیشترمون فقط چشممونو میبندیم و فقط حرفایی میزنیم که تقریبا هیچ تجربه و آگاهی در موردشون نداریم
    بهتره صبر کنیم تا تجربه واقعی از نشستن پشت یه ماشین برقی رو لمس کنیم

    موافقم 1
    مخالفم 5
  5. s

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    فرقی نمیکنه در هر صورت بی روحن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا