اگر خودروسازان جهانی فکر میکنند توانایی تسلط بر بازار خودروی چین در عصر الکتریکیها را دارند شاید با یک شوک مواجه شوند.
پادشاهان عصر خودروهای درونسوز همچون جنرال موتورز و فولکسواگن در حال عقب افتادن از برندهای چینی در بازار محصولات الکتریکی هستند. چین یکی از کلیدیترین بازارهای خودرویی دنیا برای ارائه محصولات الکتریکی و خودران محسوب میشود.
برای تیانا چنگ، کارمند اداری در پکن، دوراهی اصلی خرید کراس اوور الکتریکی Xpeng با قیمت ۲۷ هزار دلار، انتخاب بین این مدل یا BYD و یا Nio بوده است. اساساً او خرید برندهای خارجی را جدی نمیگیرد.
چنگ ۲۹ ساله میگوید:
اگر من خودرویی بنزینی میخریدم شاید برندهای خارجی را انتخاب میکردم؛ اما من به دنبال خودرویی الکتریکی و به غیر از تسلا بودم و برندهای خارجی کمی را با تکنولوژی پیشرفته و جذاب یافتم
طبق گفته انجمن خودروسازان چین، فروش خودروهای الکتریکی در چین به شدت افزایش مییابد و این روند ادامهدار خواهد بود. در چهار ماه ابتدایی ۲۰۲۲، فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در این کشور با افزایش بیش از دو برابری نسبت به یک سال قبل به ۱.۴۹ میلیون دستگاه رسیده است.
تکنولوژیهای پاکتر سهم ۲۳ درصدی از بازار خودروهای سواری چین را در اختیار دارند. این در حالی است که فروش کلی خودروها در چین افت ۱۲ درصدی را نشان میدهد و این امر حاکی از کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی خواهد بود.
هیچ برند خارجی در بین ۱۰ خودروساز برتر عرضه کننده خودروهایی با انرژیهای جدید وجود ندارد و تنها استثنای این جدول تسلا است که در رتبه سوم قرار میگیرد.
تمامی برندهای دیگر پرفروش در چین ملیتی داخلی دارند و از BYD گرفته تا وولینگ و چری و Xpeng را شامل میشوند. BYD به عنوان برترین برند چینی در این زمینه فروش حدود ۳۹۰ هزار دستگاهی را در سال جاری بر جای گذاشته است که بیش از ۳ برابر فروش تسلاست. فولکسواگن به عنوان یکی از مطرحترین برندهای خارجی حاضر در چین رتبه پانزدهم فروش خودروهای الکتریکی در چین را کسب میکند.
چنگ میگوید برندهای خارجی، خواه بیوک ولیت ۷ باشد یا فولکسواگن ID، نمیتوانند نیازهای خریداران را تأمین کنند. چینیها به دنبال یک خودروی الکتریکی راحت با تجربهای مشابه استفاده از گوشیهای هوشمند هستند.
چنگ اظهار میدارد:
برندهای خارجی از سبک زندگی من فاصله دارند. دستیاران دیجیتال باعث ارتباط به برنامههای مختلف شده و همهچیز از باز کردن پنجرهها تا پخش موسیقی را انجام میدهند
همهچیز دگرگون شده است. برندهای خارجی از دهه ۹۰ میلادی تاکنون بازار چین را در اختیار داشتند و معمولاً سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی از فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص میدانند؛ اما این سهم در چهار ماه ابتدایی امسال به ۵۲ درصد کاهش یافته و در ماه آوریل نیز به ۴۳ درصد رسیده است.
مدیرعامل نیسان به چالشهای خودروسازان سنتی در این کشور اشاره میکند و میگوید برخی برندها شاید طی ۳ تا ۵ سال آینده از بازار چین حذف شوند.
ماکوتو اوچیدا خاطرنشان میسازد:
برندهای چینی قویتر میشوند. تغییرات زیادی در چین وجود خواهد داشت و ما باید به دقت وضعیت را بررسی کنیم. از این نظر اگر کند عمل کنیم از رقبا عقب خواهیم افتاد
این مدیر ارشد میگوید کیفیت خودروهای الکتریکی چینی سریعاً افزایش یافته است و در عرض چند ماه پیشرفتهای زیادی را شاهد هستیم. او اظهار میدارد خودروسازان باید از نظر طراحی، توسعه و عرضه خودروهای جدید سریعتر باشند.
بیل روسو که قبلاً مدیر ارشد کرایسلر بوده و هماکنون مدیر یک شرکت مشاوره خودرویی در شانگهای است اظهار میدارد برندهای جهانی باید سریعاً تغییر وضعیت دهند زیرا کمتر از ۲۰ درصد بازار خودروی چین را به دست میگیرند. روسو خاطرنشان میسازد:
برندهای چینی در حال پیروزی در مسابقه خودروهای الکتریکی هستند
او میافزاید حرکت مشتریان به سمت خودروهای الکتریکی که اساساً گوشیهای هوشمندی روی چهار چرخ هستند غیرقابلبرگشت به نظر میرسد و خودروسازان سنتی از این نظر به مشکل برخوردهاند.
روسو میگوید:
فکر میکنم این یک تغییر مهم به سمت تکنولوژی پیشرفته است. مشتریان به دنبال تجربه سرویسهای دیجیتال مدرن که روی اینترفیس و ارتباطات تمرکز دارند خواهند بود. خودروسازان سنتی از این نظر خوب عمل نمیکنند
برندهای گروه فولکسواگن شامل خود فولکسواگن، آئودی، بنتلی، لامبورگینی، پورشه و اشکودا در طول ۲ دهه پیش پیشتاز بودهاند و همین وضعیت درباره برندهای جنرال موتورز یعنی بیوک، شورولت و کادیلاک صادق بوده است.
این دو گروه خودروسازی بزرگ جهانی سهم حدود ۱۳ و ۱۲ درصدی از بازار چین در سال قبل را کسب کردهاند. جنرال موتورز همچنین ۴۴ درصد سهام جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز-وولینگ را در اختیار دارد. آمار فروش این جوینت ونچر نیز در آمار جنرال موتورز به حساب میآید هرچند این جوینت ونچر خودرویی آمریکایی تولید نمیکند.
جنرال موتورز هماکنون روی جلب نظر خریداران جوان چینی در شهرهای بزرگ تمرکز کرده است. این گروه خودروسازی برنامههای الکتریکی سازی خود را با سرمایهگذاری بیش از ۳۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ و تولید بیش از ۳۰ خودروی الکتریکی جدید اعلام نموده است. بیش از ۲۰ نمونه از این خودروها در چین عرضه خواهند شد و کراس اوور الکتریکی کادیلاک لیریک این چراغ را روشن میکند.
گفته میشود پس از لیریک شاسیبلند الکتریکی بیوک و یک قدبلند اسپرت تر عرضه خواهند شد. فروش بیوک در طول ۵ ساله گذشته با افت ۳۲ درصدی به ۸۲۸۶۰۰ دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسیده است درحالیکه شورولت نیز افت بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده و فروشش تنها به ۲۶۹ هزار دستگاه رسیده است.
فولکسواگن که حدود ۵۵ میلیارد دلار را روی خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری خواهد کرد نسل جدید محصولاتش را با نام ID. عرضه میکند. البته این شرکت هدف فروش ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاهی در سال پیش را محقق نکرد. ژرمنها به دنبال فروش ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاهی محصولات ID. در سال جاری هستند هرچند تا ماه آوریل فقط ۳۳۳۰۰ دستگاه را فروختهاند.
یکی از منابع نزدیک به فولکسواگن و جنرال موتورز میگوید نگرانی اصلی برندهای خارجی در چین، محصولات الکتریکی جدید است که بیشتر برای مشتریان آمریکایی و اروپایی طراحی شدهاند و تمرکز زیادی روی پرفورمنس و دوام دارند.
این منبع ناشناس که با برنامههای تولید جنرال موتورز آشناست میگوید:
سرعتهای اتوبانی؟ در اکثر شهرهای بزرگ چین ترافیک به حدی شلوغ است که مردم حتی نمیتوانند سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کنند
فولکسواگن میگوید تقاضا برای خودروهای الکتریکی در چین به شدت با طرح “خودروی هوشمند” ارتباط دارد و به همین خاطر سرمایهگذاری زیادی روی تحقیق و توسعه در این کشور و به ویژه در زمینه نرمافزار را دارند.
این خودروساز میافزاید:
استراتژی ما باعث خواهد شد به اهداف جاهطلبانه خود در چین برسیم. تا سال ۲۰۳۰ ما پیشتاز خودروهای الکتریکی خواهیم بود و به همین خاطر مطمئنیم فولکسواگن برند اول بازار چین در آینده خواهد بود
چالش برندهای خارجی در چین یافتن فرمولی برای تسخیر قلب مشتریان در شهرهای بزرگ است. یکی از خریداران چینی میگوید در زمان خرید BYD خود علاقه چندانی به بررسی برندهای ژاپنی و آلمانی نداشته است. او اظهار میدارد:
به نظر من در بین برندهای آمریکایی فقط تسلا متمایز عمل میکند. برندهای دیگر از نظر من حتی رقابتی نشان نمیدهند
GMA
۱۰ خرداد ۱۴۰۱الان پویان میاد میگه:
سلام فرمانده
رامین دهه نودی هاشو فرا خوانده
کافر مقدس
۱۰ خرداد ۱۴۰۱این اخبار و این مطلب ها مثل هزاران خبر *رقیب تسلا* چینی هاست . ما یدونه ماشین چینی تو نوربرگ رینگ ندیدم تایم بزنه ولی تو اخبار همه شون رقیب تسلان و خودران 4دارن و ایمنی 5ستاره و…………..
صدتا رقیب تسلا تو اخبار داریم ولی یدونه در حقیقت نداریم . خودشونم میرن بیوک و فولکس و نیسان میخرن کلی
فردا روزی مثل ایران قانون میذارن ماشین خارجی خریدن سخت بشه همه میرن سمت ماشین چینی بعد میگن دیدی همه شون دیگه بیوک و فولکس نمیخرن
ehsan.fa
۱۱ خرداد ۱۴۰۱مگه تسلا تو نوربرگ رینگ تایم زده؟ چرا فرا فکنی میکنی. من از چین و چینی ها و تکنولوژی چین متنفرم ولی دلیل نمیشه پیشرفتشون رو انکار بکنیم ، همه هواوی و شیائومی رو انکار میکردند ولی اونا الان کجان و سونی کجاست ، دارند تو فضا ایستگاه میسازند چیزی که قبلا توسط دو قاره اروپا و آمریکا و روسیه(روسیه جزو اروپاس ولی سازمان فضاییش جداس) ساخته شده رو دارند تنهایی میزنند ، ایرانی ها هم تو پدال هیت میدند
ارین صاحب جمعی
۱۰ خرداد ۱۴۰۱پس چرا پرفروشترین برند چین فولکس واگنه و تویوتا و بیوک ؟؟؟؟
دکتر استاپ
۱۰ خرداد ۱۴۰۱چین از هند میخوره
این حرفم شاید الان خنده دار به نظر بیاد ولی طی سال های آینده متوجه میشید
NAVID۰۰۹۸
۱۰ خرداد ۱۴۰۱هند و برزیل و سنگاپور در آینده حرفها برای گفتن دارند ! اما !
چین حرف اول را در جهان میزند به دلایل مختلف از جمله کمونیستی بودنش !
هندیها خیلی خیلی کار دارند که روزی به چین برسند !
هند هنوز برای ۵۰٪ جمعیتش مشکل نظافت و توالت داره !
هنوز مشکل فرهنگ روابط اجتماعی داره !
اونایی که رفتن هند میدونند که زیاد کار داره تا برسه به چین !
چین با مردم خودش شوخی نداره و مثل رباط اَزَشون کار میکشه و با جدّیت در مدرنیته شدن کل شهرهای کشورش داره کار میکنه و بافت شهریاَش امروزه دستکمی از شهرهای مدرنیتهی جهان مثل نیویورک یا واشنگتن نداره !
هند به شدت مشکل زیرساخت داره و مردمش روستایی و عشقی زندگی میکنند !
Absured Hero
۱۶ خرداد ۱۴۰۱هند هم مثل چین کشور پر جمعیتی هست و در نتیجه پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک غول اقتصادی داره اما به لحاظ فرهنگی خیلی مشکل داره و حالا حالا ها نمیتونه مسیری که چین طی کرد رو پیش بگیره
کشوری که توی فرودگاهش تابلو با مضمون«ر*ید*ن ممنوع» نصب شده رو با چین مقایسه نکنید…
ehsan.fa
۱۱ خرداد ۱۴۰۱چون اون آمار بنزینی و برقی هست ولی اینجا فقط برقی گذاشتن
حکمت قاهری
۱۸ خرداد ۱۴۰۱فقط اندکی صبر .سحر نردیک است .بچه که بدنیا میاد که یه مترو نیم قدش نیست ولی بهر حال قد میکشه
Clean energy (سلام فرمانده)
۱۰ خرداد ۱۴۰۱خودشون نخرن کی بخره😂😂😂
محسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۱به خدا نصف این موفقیت رو باید مدیون غیور مردان چینی سوار ایرانی باشن
Avan
۱۰ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز اصلا ایران در تجارت جهانی کوچکترین نقشی ندارد.مگر سالی چند خودروی چینی در ایران فروخته میشه.حتی به دهم صدم درصد تولید خودروی چینی نمی رسد
محسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۱تمام قطعات ماشین های ایرانی برای چین هست ماشین های خودش هم که هست میدونی چه گردش مالی بزرگی میشه تازه ایران هم این ماشین هارو میده سوریه و لبنان و عراق حالا اینارو هم حساب کن ببین چقدر نقش ایران مهمه.
ارین صاحب جمعی
۱۰ خرداد ۱۴۰۱قاعدتا کسی که داره فولکس واگن میخره هم به byd دیگه فکر نمیکنه .
حسین
۱۳ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا بی وای دی و سری ID فولکس که برقی هست هم قیمت هستند، یعنی مسئله قیمت پایینتر نیست و برقی های بی وای دی عملکرد بهتری دارن.
سامان اذری
۱۰ خرداد ۱۴۰۱بهتون قول میدم چند وقت دیگه خبر میرسه چین خودروهایی ساخته با پیمایش هزار کیلومتری و شارژ زیر ۲۰ دقیقه ای و چون پولدار هستن طراح های مشهور رو میکشونن سمت خودشون و
روز به روز هم قیافه و تکنولوژی و قابل اعتماد بودنشون میره بالا
یه زمانی میگفتن گوشی چینی هممون با ماتهتمون میخندیدیم
الان ببین شیائومی چه گوشی هایی ساخته
با چه قیمتی
تو ایران هم تا مشکل برق حل نشه نمیشه رو ماشین های برقی حساب باز کرد
چون تولید برق ایران کفاف مصرف خودمون (و صد البته ماینینگ بیت کوین بالادستی ) هارو نمیده چه رسد به اینکه ماشینهامونم برقی بشه
تنها راه ایران فقط استفاده از انرژی خورشیدی هست تو المان و اروپا دائم ابر هست و بارونیه اکثرا بازم کلی برق میگیرن از پنلهاشون
تو ایرانم .
ماشالله شهر هایی داریم کلا سالی یکی دو ماه ابر میبینن تو اسمون بقیه صاف و افتابی
جون میده انرژی مفت و مجانی خدادادی بگیریم ازش
تو اینترنت سرچ کنید پروژه پنلهای خورشیدی عربستان ببینید چی میاره
قراره کسری برق اروپا رو تامین کنند
NAVID۰۰۹۸
۱۰ خرداد ۱۴۰۱سامان جان
یه زمانی اومدن گفتن روی هر پُشتبام یه پَنِل خورشیدی نصب کنید که اتفاقاً برخی از خانهها و ادارات در شهرها و روستاها هم چنین کاری کردند و پس از سالها هنوز دارند استفاده میکنند !
نمیدانم چی شد که این پروژه به سکوت کشیده شد و دیگری خبری نیست !
اما میخواستم بگم که مشکل ما زیرساختی نیست ، مشکل ما نداشتن مدیر دانا و توانا و دلسوز هست !
یه سرچ بکنید و ببینید شهر دوبی و کشور امارات چطور دارد برقش را تامین میکند و چه هزینهی وحشتناکی بابت گسترش انرژی خورشیدی کرده که در آینده با گسترشش میتونه هزینههایش را به شدت کاهش بده و جالبه که برقِ خودروهای برقی در امارات رایگان هست تا مردمش را به خرید برقیها سوق بده !
باز دوباره یه سرچ بکنید ببینید چطور آب و هوای دوبی را دستکاری میکنند که هوا بین برجهای بلندش مثل اروپا مِهآلود و ابری باشه و ذرات خاک را در خودش جذب کنه و … !
باز سرچ کنید که چطور آبِ شیرینِ شهر دوبی با آن عظمت را تامین میکنند و باقیماندهی نمک از تصفیهی آب را صرف چه کاری میکنند ؟!
به نظر من ، ایران اگر بخواهد درست بشود ، بهتره یه تقلبِ روشن از روی دست حاکمان امارات و بخصوص شیخ محمد داشته باشد !
البته درسته که ایران از نظر جغرافیایی گسترده هست ولی میشه با کاهش هزینهها در شهرهای بزرگ به بهبود شرایطی رسید که در آینده حملونقل را برقی کنند و بنزینیها و کازوئیلیها فقط برای شهرهای کوچک و روستایی باشند !
با اینکه فکر میکنم در آینده تامین برق وایرلِس یا بلوتوثی میشود و یواش یواش سیم و دَکَل برق هم به خاطراهها میپیوندد !
آینده زیباست اما نه با این مدیران دیوانهای که ما داریم که با ظاهرنمایی اول به فکر پُر کردن جیب خودشان و اطرافیانشان هستند که در آخر یا سر از کانادا در میآورند یا در دادگاهها تَبرئه میشوند و تمامی هم ندارند که هر دم ازین باغ خبری میرسد !
ایران دلسوز دانا میخواهد و نه دلسوز نادان !
سامان اذری
۱۱ خرداد ۱۴۰۱داداش کلی برات نوشته بودم که کامنتم تایید نشدم متاسفانه
NAVID۰۰۹۸
۱۱ خرداد ۱۴۰۱سامان جان
شما کارتون درسته و اِرادتمندتان هستم
امین
۱۰ خرداد ۱۴۰۱Vivo
One plus
Realme
و خیلی مدلهای دیگه هرچند مثل قدیم ارزون نیستند ولی هنوز ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر هستند.
گوشی چینی ثابت کردند چین میتونه رقابت کنه و محصول درجه یک داشته باشه
چین با محصولات عرضه شده در ایران درنظر نگیرید.
قطعا بازار آینده فروش در چین هست.
برندهای چینی در الکتریکی ها بازار تسخیرمیکنند.
۱ بازار فروش اول دنیا که چین هست در اختیار میگیرن و سرمایه لازم برای تحقیق و توسعه در اختیار دارند.
دولت چین محکم پشت تولید کننده اش ایستاده.
meysam
۱۰ خرداد ۱۴۰۱برندهای چینی در خود چین که هیچ، تا چند سال دیگه حتی در خاک آمریکا از خود تسلا هم بیشتر فروش کرده و بنظر من یک تنه حدود 30% بازار الکتریکیهای آمریکا را بدست خواهند گرفت
بهزاد
۱۰ خرداد ۱۴۰۱در نظر بگیریم بیشتر تاسیسات یا تغییرات تولید خارجی های حاضر در چین برای ساخت خودروی برقی تا ۲۰۲۵ زمان میبره و این فرآیند یک شبه اتفاق نمیوفته.
تا این زمان ممکنه شرکت ها با چند مدل که محدودیت تولید دارند حضور داشته باشند و فراموش نکنیم هر نوع امکاناتی که در چین برای ساخت وجود داره در اختیار خارجی ها هم هست و از نظر قیمت تمام شده شرکت های داخلی برتری چشمگیری ندارند.
همه ی توصیفات متن در مورد نوع ارتباط مشتری با خودرو در آینده ای نزدیک برای رقبا هم وجود خواهد داشت و بنظرم کارشناس مربوطه بسیار زود نتیجه گیری کرده و فکر نکنم رقبا اینقدر نادان باشند که نیاز مشتری را در نظر نگیرند و بیشتر کاهش فروش مربوط به برندهای آمریکایی بوده که به درستی اشاره کرد که شاید شاهد خروج برخی برندها باشیم که احتمالش بالاست مثل فورد که تا چند سال پیش نزدیک ۱ میلیون فروش داشت و احتمالا امسال به زیر ۲۰۰ هزار دستگاه نزول کنه.
Jdm باز
۱۰ خرداد ۱۴۰۱حالا که برقی شده خودرو ها فک میکنید چیزی هستید؟؟؟
تو بزینی ها هیچی نبودین
فقط میتونید یه وسیله «رفت و امد» بسازید و هیچوقت نمیتونید یه خودروی رکورد شکن بسازید، هیچوقت نمیتونید خودرویی با لذت رانندگی بسازید،هیچوقت نمیتونید یه خودروی ماندگار تولید کنید
حسین
۱۰ خرداد ۱۴۰۱با سلام به جناب آقای اشتری و همه ی عزیزان سایت پدال.خواستم عرض کنم در بعضی اخبار که سایت پدال منتشر میکنه مثل این خبر،عکس خانم هایی هست با لباس بدن نما و نامناسب.اگر مقدور هست با فتوشاپ یا برنامه دیگری این عکسها را پاک کنید تا به گناه دچار نشویم.از همکاری شما کمال تشکر را دارم.موفق باشید.
مهدی
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ما داریم درمورد شاخ شدن خودرو های چینی و پیشی گرفتنشون از برند ها معتبر صحبت می کنیم و شما به این گیر میدید که یکم از دست یه خانوم تو عکسا پیداست؟! خب شما که خیلی مؤمن هستی نگاه نکن و خیلیا مثل شما این ممکلت رو عقب میندازن! ما بحثمون جهانیه و درمورد پیشرفت و شما هم در فکر عقاید پوسیده و پوچ.
قاطر فروش
۱۰ خرداد ۱۴۰۱دنیا بخاطر بازار میلیارد نفری چین باهاش راه اومد و تعامل کرد اما اگه بخوان برن تو فاز تولید ملی و غرب این بازارو از دست بده صد در صد میشینه نگاه میکنه مثل اتفاقی ک برا گوشی های چینی افتاد
فقط برا ما خار داشت
یاس ی
۱۱ خرداد ۱۴۰۱پدال هم گشت ارشاد داره !!!!!!!!!!!!! گیر دادی به لباس توی عکسها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!