هفته نامه

تلاش جنرال موتورز و تنبلی تویوتا در برقی کردن محصولات آینده

خودروسازی‌های تویوتا، نیسان و هوندا در لیست «راهنمای محیطی خودرو گرین‌‌پیس ۲۰۲۲» به پایین‌ترین جایگاه رسیدند. این لیست درحقیقت رده‌بندی تلاش خودروسازان برای رسیدن به هدف نگهداری زمین در دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است که در رویداد بزرگ «توافق آب‌وهوایی پاریس» تعیین شده بود.

تیم داوری سه مولفه را به‌عنوان پایه‌های تصمیم‌گیری این هیئت و مبنای رده‌بندی یادشده عنوان کرده است: فاز بیرون‌روی از موتورهای احتراق داخلی، کاهش کربن در زنجیره تامین قطعات، کاهش منابع و بازده. بنابر این مولفه‌ها، خودروسازان ژاپنی نامیدکننده‌ترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند؛ درحالی‌که جنرال موتورز، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن بهترین بازیکنان در این حوزه بوده‌اند. البته این کمیته معتقد است که حتی شرکت‌های برتر در این لیست نیز می‌توانستند بهتر از این عمل کنند.

مجموعه فولکس‌واگن با وجود افزایش فروش مدل‌های برقی در سال ۲۰۲۱، به‌خاطر عدم کنارگذاشتن موتورهای درون‌سوز از خط تولید خود به نرخ بالا، چند امتیاز از دست داد. این مجموعه به‌دلیل بازده پایین در کربن‌زدایی از زنجیره تامین فطعات خود نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

جنرال موتورز که صدرنشین این لیست محسوب می‌شود، به‌خاطر وابستگی بسیار زیاد به چین برای فروش محسوب برقی خود زیر سوال رفت. گرین‌پیس می‌نویسد که عملکرد این شرکت و مرسدس‌بنز با نیاز کنونی برای کربن‌زدایی از زنجیره تامین و حمل‌ونقل بسیار پایین‌تر از حد انتظار است.

براساس این رده‌بندی، برندهای ژاپنی تویوتا و نیسان پایین‌ترین نرخ دگرگونی و تحول را در تولید و فروش محصولات برقی داشته‌اند؛ نرخ تحول این خودروسازان از استاندارد جهانی پایین‌تر بوده است. گرین‌پیس اعلام کرده که بدترین شرکت‌های حوزه کربن‌زدایی از زنجیره تامین قطعات، هوندا و تویوتا هستند. با این همه، تویوتا موفق شد تا به‌واسطه روابط سیاسی قوی خود از زیر بار مسئولیت کنار برود.

گرین‌پیس برای تحول موفق در صنعت و کاهش تاثیر منفی بر آب‌وهوا ۵ پیشنهاد دارد:

  • خروج هرچه سریع‌تر خودروسازان از تولید خودروهای احتراق داخلی
  • تبلیغ شارژ با انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش منابع
  • کربن‌زدایی از تولید فولاد
  • دگرگونی و تحول به‌نحوی که کار کارگران و نیروهای دیگر در سراسر جهان تعطیل نشود
  • کاهش مالکیت خصوصی خودرو

نویسنده گرین‌پیس می‌گوید:

ما باید از خطرهای بازار درحال توسعه خودرو آگاه باشیم تا هرچه سریع‌تر خودروهای درون‌سوز را کنار گذاشته و شبیه‌سازی‌های اقتصادی را انجام دهیم.

درکل، آینده صنعت حمل‌ونقل بدون کربن باید شامل خودروهای خصوصی بسیار کمتر، سیستم حمل‌ونقل بهینه‌تر، خودروهای مشترک بیشتر و بازطراحی شهرها برای افزایش فضای قدم‌زنی و دوچرخه‌سواری بیشتر باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    به نظرم هیدوژنی ها بهتر از برقی ها هستند اینکه دنیا داره به سرعت میره سمت برقی شدن همه اش بخاطر فشار اتحادیه اروپا هست
    برقی کردن زیر ساخت کم تر و سرعت بیش تری داره رفتند سراغ برقی کردن به نظم تویوتا هر گز نباید از پییشرانه های درونسوز دست بکشه تنها 15 درصد الودگی مال صنعت حمل و نقله هست

    موافقم 40
    مخالفم 25
    1. ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      اگر سوخت فسیلی رو روی اروپا که مدافع خودرو الکتریکی هست ببندی باید برای تولید برق از نیروگاه ها تسلا بسوزونن😂😂😂

      موافقم 40
      مخالفم 11
      1. Opinion

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (50 ديدگاه)

        مرسی گرین پیس 🔥🔥🔥🔥عالی نواخت

        موافقم 11
        مخالفم 12
      2. ۹۱۱

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (600 ديدگاه)

        دقیقا. با هات به شدت موافقم. 🤣🤣🤣

        موافقم 12
        مخالفم 2
    2. parham68

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      فناوری کوانتومی از همه بهتره
      میشه میلیون ها کیلومتر رو بدون نگرانی از تموم شدن سوخت طی کرد شاید حتی نیازی به شارژ کردن باتری هم نباشه
      همین حالا بنز و آی بی ام روی خودرو با باتری کوانتومی کار می کنن

      موافقم 18
      مخالفم 5
    3. حسین

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (404 ديدگاه)

      عزیز زیرساخت ایستگاه شارژ برقی که شبکه برق باشه همه جا هست! هیدرپژه جه شبکه توزیعی داره؟

      موافقم 13
      مخالفم 6
      1. Phonix

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (336 ديدگاه)

        مثل اون ایجاد میشه ضمنا همین الان در اروپا پمپ هیدروژن برای استفاده عموم مردم موجود هست

        موافقم 14
        مخالفم 8
        1. حسین

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (404 ديدگاه)

          تعداد دستگاه های شارژ خودروی برقی در اروپا ۱۵۰هزار عدد و تعداد کل ایستگاه های هیدروژن ۲۰۰ عدد هست!! کار هیدروژن تمومه.

  2. پیام

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    دوستان سیستم سرقت هیوندای رو ول کنید چون فراخوان میدن میان نصب می‌کنن، تنبلی و عقب ماندگی ژاپن رو بچسبید 😂😂😂😂😂😂

    موافقم 13
    مخالفم 48
    1. Erfan

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      همین ژاپن عقب مانده کاری کرده که حداقل چند دهه از شما جلو هست.
      الکتریکی سازی ماشین ها هم وقتی هیچ سودی برای زمین و بشر ندارن من نمیدونم چرا اصلا باید این کار انجام بشه تا زمانی که برق مصرفی به صورت کامل پاک باشه.
      #مهر

      موافقم 40
      مخالفم 15
      1. سبحان

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (321 ديدگاه)

        فکر کنید برق کاملا پاکی تولید میشه ولی خودروی الکتریکی وجود نداره هنوز که بشه آلایندگی رو صفر کرد تولید این برق چه سودی داره ؟؟
        وقتی مصرفی نباشه تولید برق پاک چه سودی داره ؟؟ اول باید ناوگان حمل و نقل پاک بشه تا نیازی برای تولید برق پاک به وجود بیاد تا بشه تولید کرد
        میشه داستان تخم مرغ و مرغ رو هم مثال زد که اول کدوم وجود داشته تا اون یکی به وجود بیاد !
        ولی وقتی کلیات در نظر بگیریم هم تولید برق پاک هم تولید وسایل حمل نقل پاک باید در کنار هم گسترش پیدا بکنه
        فارغ از همه این ها خودرو های الکتریکی بازدهی انرژی بیشتری دارن که حتی بدون برق پاک هم باعث کاهش آلایندگی میشن مصرفی صدی ۸ لیتر بنزین آلایندگی بیشتری از مصرف صدی ۱۵ کیلووات ساعت برق داره با ۸ لیتر بنزین میشه یک خودروی الکتریکی رو کامل شارژ کرد که میشه ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کرد باهاش

        موافقم 18
        مخالفم 4
        1. Swedish Arrogant Tiger

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1894 ديدگاه)

          وقتی مصرفی نباشه؟!
          پس مصارف خانگی و کشاورزی و صنعتی چی میشه!
          اگه در توانشون بود حد اقل برای همین ها برق پاک تولید میکردن، جالبه که در همین حد هم نتونستن و حالا میفرمایید برق پاک برای خودرو ها هم میخوان تولید کنن!

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. مجتبی .

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1231 ديدگاه)

          همین مقداربرق تولیدی که برا مصارف دیگه هست اگه باروشهای پاک تولید بشه بخش اعظم آلودگی هوا ازبین میره

      2. parham68

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (16 ديدگاه)

        ببخشید دستم خورد رو دیسلایک

        موافقم 3
        مخالفم 7
      3. viper2

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        جناب عرفان با شما کاملا موافقم به نظرم رق چندانی برای محیط زیست نداره و اینکه اول ماشین برقی ساخته شد بعد بنزینی . ولی بحث اینه الان غرب یا بهتره بگم اروپا وابسته به نفت خلیج فارس هست و اینا میخوان با برقی کردن وابستگی خودشون رو به منابع نفتی و گازی از بین بره

        موافقم 13
        مخالفم 3
        1. Erfan

          ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (536 ديدگاه)

          خب فعلا که امسال به علت بحران انرژی اروپا کمبود نفت و گاز قطعا کمبود برق هم ایجاد خواهد شد و فکر نکنم حتی بتونن خونه های خودشون رو گرم بکنن چه برسه به شارژ ماشین هاشون.

          موافقم 7
          مخالفم 3
    2. امیر

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (171 ديدگاه)

      ژاپن اسپارک owl ساخته که سریعترین برقی دنیاس
      کره مربا تهش بتونه موتور تتا رو از زیر توسان بکشه بیرون جاش باتری آرمیچر بزاره 😂😂😂
      در هر صورت جفتش منفجر میشه 🤣

      موافقم 20
      مخالفم 15
      1. Iman99

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        اسپارک owl همون که همه چیزش از اروپا و امریکا گرفته شد
        شرکت ایتالیایی شاسی و بدنه رو طراحی کرده
        شرکت بریتانیایی کانورتر های الکتریکی و الکترونیکی قدرت رو ساخته و از اونهاست
        شرکت امریکایی موتور الکتریکی رو طراحی کرده و …
        کلا همه چیزش از اروپا یا امریکاس

        1. Iman99

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          پس اگه مثالم میزنید یه جوری مثال بزن که آبروریزی نشه برای یا اون چیزی که طرفدارش هستی

    3. NAVID۰۰۹۸

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      با پیام موافقم تا شاید آتیشش بخوابه 😂 !

      فقط یه کوچولو خبر از سیاست و اقتصاد نداره که بعد از اینکه دید طوفان ژاپن و تویوتا چطور دنیا را میبلعه ، میاد اینجا معذرت‌خواهی هم میکنه و اونجاست که ما تصمیم میگیریم ببخشیمش یا نبخشیم 😂 !!!

      پیام جان ، عزیزم ، هر وقت معنی اعتماد و اطمینان محصولی را که به مشتری فروختی ، درک کردی ، شاید متوجه بشی که چرا هنوز برخی شرکت‌های نامدار در ارائه‌ی برقی‌ها و جو‌سازی‌ها مقاومت میکنند در حالی که مثل آب‌خوردن میتوانند برقی ارائه کنند !

      اگر خبر از تورم جهانی ، کرونا ، جنگ روسیه و اوکراین ، تنش چین با ویتنام و …. داشته باشی میدونی که مواد اولیه‌ی مهمی که برای باتری برقی‌ها باید استفاده بشه افزایش قیمت بالای ۱۰۰٪ و ۲۰۰٪ و حتی ۱۰۰۰٪ داشته‌اند که بهتره بدونی نیکل آلومینیوم تیتانیوم و … از مهمترینشان هست که تازه از طرفی همان تولید برق قیمت سر به فلک کشیده اما چون از بحران سوخت میترسند باید شرکت‌ها را مجبور کنند تا برقی شوند و اگر نه پایان بازی اروپا دیدن داره که همین الانش هم مردم اروپا نسبت به پارسال تا سه برابر توان خریدشان کم شده و دولت‌ها با یارانه دادن به مردم دارند زندگیشون را میچرخوانند !
      اگر غیر از این هست ، دوستان مقیم اروپا لطف کنند بگویند تا بقیه هم بدانند قضیه از چه قرار هست !

      موافقم 12
      مخالفم 20
    4. حسین

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      اون زمانی که تویوتا الکتریکی تولید انبوه می‌ساخت بقیه درگیر ساخت انجین دوازده سیلندر دویست اسبی بودن

      موافقم 22
      مخالفم 12
      1. HamiD

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (2464 ديدگاه)

        و نتونستن بسازن :) تو چهار سیلندر هاشون موندن …

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. Iman99

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          اشکالی نداره ناراحت نشید دیگه زور بزنه با کره ای ها مقایسه کنید زاپن رو چه اشکال داره ناراحت نشید چون به پای اروپا و امریکا که نمیرسه چون همینی هم که داره از اروپا و امریکاس در کل که همینم به گرد پای خود اروپا و امریکا در کل نمیرسه میگم تا بدونید
          زمانی که تویوتا وجود خارجی نداشت تو آلمان ( اروپا ) و امریکا ماشین و موتور درون سوز اختراع شد و بعد از اونم گیربکس رو اختراع کردن میریم جلوتر اونها خودروی الکتریکی و هیبریدی و پیل سوختی هیدروژنی رو اختراع کردن هنوزم هیچ تویوتا هیچ وجود خارجی نداشت
          بعد بعضیا میان میگن چی میساخت چیه چی ساخته چی خواسته بسازه خب هر چی ساخته از یا اروپا گرفته یا از امریکا گرفته از همون اولش که همونم به گرد پای خود اروپا و یا امریکا کلا نمیرسه
          در کل همه چیز از خود اروپا و امریکا هست از اختراعش و اولینش بگیر تا پیشرفته ترینش و بهترینش و سطح بالای اون چیز و بالاترین سطح و اول کلا در همه چیز بهترین و سطح بالا اروپا و امریکا هستن و همه چیز هم از خودشونه که از همه نظر در همه چیز سطح بالا و اول و بهترین هستن و کسی به گرد پاشونم نمیرسه
          اینها با تحقیق بدست اومده الان نرید یه آمار موضعی و جزئی بیارید و بیگد ببیین.
          نه اینها با در نظر گرفتن همه چیز و ملاک و معیار های برتری بدست اومدن تا بدونید کت تن کیه که گفتم

          موافقم 6
          مخالفم 1
  3. علی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (147 ديدگاه)

    متاسفانه اینا فک کردن با برقی کردن ماشین ها مشکلت زیستی کم میشه!!
    تو دنیایی هستیم که اکثر برق مصرفی از سوزاندن سوخت های فسیلی به دست میاد و تولید برق از راه هایی همچون توربین های بادی و آبی محدودیت های شدیدی داره!!
    تو خیلی از نقات اروپا به دلیل نبود گاز مردم دارن هیزم پیدا میکنن برای زمستان!! بعد از تویوتا انتقاد میشه!! از شرکتی که بزرگ ترین تولید کننده خودرو های هیبریدی که اگر تویوتا نبود سیستم هیبریدی هم نبود!! شرکتی که پیشگام در تولید خودرو های هیدروژنی هست!!

    موافقم 28
    مخالفم 12
    1. M.Kkarimi

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (862 ديدگاه)

      والا !!! 😂😂
      یعنی روز به روز به وجود یه مافیای خیلی عظیم و پر قدرت پشت این قضایا بیشتر پی میبرم ….

      موافقم 7
      مخالفم 7
    2. Iman99

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      مخترع سیستم هیبریدی و اولین خودروی هیبریدی و کلا از اختراع اولین سیستم های هیبریدی و از اختراعش بگیر تا الان که بهترین و پیشرفته ترین خودرو ها و سیستم‌های هیبریدی با فاصله زیاد همش متعلق به اروپا و امریکاس به نام اینهاس کلا در همه چیز هم این برتری و سطح بالا بودن رو دارن اروپا و امریکا همه چیز هم از خودشونه و کسی به گرد پاشونم نمیرسه تو این مورد هم همینطور

      بعد از اونها تویوتا در سطح متوسط خودرو های هیبریدی رو روش سرمایه گذاری کرد و اقدام به تولید و عرضه کرد وگرنه به گرد پای اونها هم نمیرسه ‌‌و نمیتونه
      و این هم گفتن نداره و اینی که میبینی که از هیبریدی تویوتا میگن یا فن متعصبش هستن که تعصب بیجاشون جای عقشون رو گرفته و یا چیزی از صنعت خودرو و واقعیات اون نمیدونن و در کلا درک نسبی از این صنعت و چیزای دیگه ندارن و هنوز به اون حد نصب نرسیدن که درست رو بدونن درست رو در کل گفتم اگه خواستن بدونن

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. بهنام

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    دم تویوتا گرم . کارت درسته عالیجناب

    موافقم 23
    مخالفم 8
  5. mostafa

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    متاسفانه هر سه ژاپنی در ته جدول هستن و این اصلا خوب نیست این یعنی ژاپنی ها در آینده سهم کمتری از بازار خواهند داشت این همه سال زحمت کشیدن تو بازار آمریکا اسم و رسم کسب کردن و با تغیر جهت بازار دارن از میدان خارج میشن بیشتر هم به خاطر اینه که ژاپنی ها بازار خودرو های اقتصادی رو در اختیار داشتن و نتونستن خودروی اقتصادی برقی بسازن نظر من اینه بازار خودرو های اقتصادی آمریکای شمالی در سال های آینده از دست ژاپنی ها خارج و به دست برند های آمریکایی و کره ای میوفته

    موافقم 10
    مخالفم 26
    1. Phonix

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      ژاپن توسعه رو شروع کرده
      اما تا زمانی که آمار خرید خودرو های برقی به سی و چهل درصد نرسه احتمالا شاهد حضور پر نگشون نباشیم خیلی محافظه کارن

      موافقم 6
      مخالفم 7
    2. Erfan

      ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (536 ديدگاه)

      قطعا مدیرعامل شرکت تویوتا خیلی بیشتر و بهتر از ما این چیز هارو میدونن و به وقتش بهترین عمل رو خواهند کرد.

      موافقم 6
      مخالفم 7
  6. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    برقی مساوی با الودگی و نابودی بیشتر کره زمین

    موافقم 11
    مخالفم 8
  7. (JONATHAN (TESLA

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (302 ديدگاه)

    به خودی خود تویوتا باعث میشه اسمش توی کشور های توسعه یافته به زشتی یاد بشه
    و کشور های توسعه یافته چون الگوی کشور های دیگه هستن و محصولاتی که در این کشور ها محبوب یا منفور میشن روی بازار های دیگه هم تاثیرش رو میشه دید خیلی طول نمی کشه برخی کمپانی ها مجبور به تغییرات اساسی میشن چه خود خواسته چه ناخواسته

    موافقم 9
    مخالفم 22
    1. Phonix

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      کشور های در حال توسعه
      ایران عربستان هند پاکستان عراق برزیل ترکیه
      در کدوم یکی از این کشور ها نام تویوتا بد در رفته؟

      موافقم 11
      مخالفم 9
      1. Phonix

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (336 ديدگاه)

        بجای دیسلایک دادن بفرمایید نام تویوتا کجا بد درفته
        نکنه چون تروریست‌ها تویوتا دارن دیگه کسی نمیره سراغش؟
        همین عرب ها سفارشات لندکروز اتاق سیصد رو چند سال پر کردن
        ماشین تشریفات بالا ترین مقام سیاسی هند تویوتا لندکروز
        ماشین تشریفات پاکستان لندکروز هست
        در اکثر کشور های آفریقایی از خودرو های تویوتا استفاده میشه
        بماند در نقش این شرکت در صلیب سرخ و هلال احمر و ستاره داود سرخ و…
        رو هوا حرف نزن دو هزاری

        موافقم 9
        مخالفم 9
  8. یوسف

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (746 ديدگاه)

    چه خوشمون بیاد چه نیاد جهان داره به سمت ترابری الکتریکی حرکت میکنه، از طرفی به نظر میاد تویوتا خیلی از آینده خودش مطمئنه، شاید به خاطر اینکه هنوز بسیاری از بازارهای جهان چندان به سمت الکترکی شدن حرکت نکردن، امیدوارم مثل داستان گوشی های هوشمند نشه که خیلی از بازیگران قدیمی رو هوا کرد و شرکت های تازه ای وارد گود شدن.

  9. parham68

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خودرو فقط با باتری کوانتومی
    میشه میلیون ها کیلومتر رو بدون نگرانی از تموم شدن سوخت طی کرد شاید حتی نیازی به شارژ کردن باتری هم نباشه
    همین حالا بنز و آی بی ام روی خودرو با باتری کوانتومی کار می کنن باید دولت ها، قانون گذار ها، خودرو ساز ها، دانشگاه ها و شرکت ها روی باتری کوانتومی (و فناوری های دیگه کوانتومی) کار کنن

    موافقم 1
    مخالفم 3
  10. علی صالحی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    چیزی به اسم خودرو الکتریکی پاک وجود نداره خود ساخت باتری های ریشارژ برای خودرو ها شاید آلاینده مربوط به کربن کمتری تولید کنه ولی نیتروژن دی اکسید بیشتری تولید میکنه که اگه یکم بیشتر وارد بحث شیمیایی بشیم همین نیتروژن دی اکسید با لایه اوزون (که از مولکول اکسیژن واکنش پذیر تره) واکنش میده در نتیجه لایه اوزون بیشتری از بین میره که جلوگیری کمتری از پرتو های فرابنفش و انعکاس پرتو های فروسرخ صورت میگیره
    این نیتروژن دی اکسید شاید کیفیت هوا رو تحت تاثیر قرار نده ولی گرمایش بیشتری بوجود میاره
    دقیقا یکی از مقالات دانشگاه کمبریج هست این موضوع
    یکی از دلایل تویوتا برای مخالفت سرسخت با الکتریکی سازی همینه ولی از طرفی سیاست های پشت پرده بهشون اجازه نمیده به صورت کاملا علنی افشا کنن

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. M.Kkarimi

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (862 ديدگاه)

      👍👍👍

      موافقم 3
      مخالفم 2
  11. 4wheeled

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (125 ديدگاه)

    اون اخر جا خشک کردن 🤦🏻‍♂️

    موافقم 3
    مخالفم 11
    1. ilia2008

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (163 ديدگاه)

      جا خشک کردن ؟
      احیانا منظورت جا خوش کردن نیست ؟

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. Phonix

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (336 ديدگاه)

        به کودکان خردسال خود فارسی را صحیح بیاموزید

        موافقم 7
        مخالفم 2
  12. JDM lover

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    همون بهتر
    اصن برقی چیه
    باید هیدروژنی بشن خودرو ها ، هم الایندگی نزدیک به صفر و هم دارای صدای زیبا و مشابه بنزینی ها

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (526 ديدگاه)

      سلام دوستا هیدروژن ار اب گرفته میشه که الان دنیا با مشکلات اب روبرو هست

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. Phonix

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (336 ديدگاه)

        سلام رفیق
        هوا هم هست
        یه چیزایی هم هست یه نام اب شرین کن از ای دریا هم میشه استفاده کرده
        بعد نمکش رو برای مصارف پتروشیمی استفاده کرد

        موافقم 2
        مخالفم 4
  13. ارشک

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    وقتی آلمان هنوز داره از زغال سنگ استفاده میکنه معاهده پاریس یه شوخی و ابزار برای محدود کردن کشورهای در حال توسعه است

    1. Iman99

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      آلمان داره روی پیشرفته ترین سیستم‌های تولید انرژی در جهان کار میکنه
      یکیش راکتور های همجوشی هسته ای هست که انرژی رو از طریق واکنش فوزیونی بین اتم ها به برق تبدیل میکنه و مثل خورشید مصنوعی هست پیشرفته ترین این نوع سیستم ها هم دست خود آلمان و اروپا و امریکاس که در این زمینه و در همه چیزای دیگه از همه با فاصله زیاد برتر و بهترین و پیشرفته ترین و اول و سردمدار و یکه تاز هستن و کسی به گرد پاشونم نمیرسه
      مثلا در مورد همین راکتور جوش هسته ای این نوعی که آلمان داره روش کار میکنه. ایلوستریتور نام داره و بسیار سطح بالا و پیشرفته هست و کسی تاحالا همچین چیز پیشرفته ای نساخته چون بقیه نوع عادی این تکنولوژی هستن که به پای این سیستم نمی‌رسه چون برتری های زیادی نسببت به اون سیستم ها داره در کل
      درمورد ذغال سنگ هم اونها ترجیحشون بر این بود که راکتور های هسته ای نسل قبل رو جمع کنن و بجاش از نسل های جدید تولید انرژی استفاده کنن که بالاتر یکیش رو گفتم و بحث استفاده از ذغال سنگ نیست چون دلیلش رو بالاتر گفتم چون خودش از همه پیشرفته تره پس بنابر این آلمان خودش روی پیشرفته ترین سیستم ها کار میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا