خودروسازیهای تویوتا، نیسان و هوندا در لیست «راهنمای محیطی خودرو گرینپیس ۲۰۲۲» به پایینترین جایگاه رسیدند. این لیست درحقیقت ردهبندی تلاش خودروسازان برای رسیدن به هدف نگهداری زمین در دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد است که در رویداد بزرگ «توافق آبوهوایی پاریس» تعیین شده بود.
تیم داوری سه مولفه را بهعنوان پایههای تصمیمگیری این هیئت و مبنای ردهبندی یادشده عنوان کرده است: فاز بیرونروی از موتورهای احتراق داخلی، کاهش کربن در زنجیره تامین قطعات، کاهش منابع و بازده. بنابر این مولفهها، خودروسازان ژاپنی نامیدکنندهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند؛ درحالیکه جنرال موتورز، مرسدسبنز و فولکسواگن بهترین بازیکنان در این حوزه بودهاند. البته این کمیته معتقد است که حتی شرکتهای برتر در این لیست نیز میتوانستند بهتر از این عمل کنند.
مجموعه فولکسواگن با وجود افزایش فروش مدلهای برقی در سال ۲۰۲۱، بهخاطر عدم کنارگذاشتن موتورهای درونسوز از خط تولید خود به نرخ بالا، چند امتیاز از دست داد. این مجموعه بهدلیل بازده پایین در کربنزدایی از زنجیره تامین فطعات خود نیز مورد انتقاد قرار گرفت.
جنرال موتورز که صدرنشین این لیست محسوب میشود، بهخاطر وابستگی بسیار زیاد به چین برای فروش محسوب برقی خود زیر سوال رفت. گرینپیس مینویسد که عملکرد این شرکت و مرسدسبنز با نیاز کنونی برای کربنزدایی از زنجیره تامین و حملونقل بسیار پایینتر از حد انتظار است.
براساس این ردهبندی، برندهای ژاپنی تویوتا و نیسان پایینترین نرخ دگرگونی و تحول را در تولید و فروش محصولات برقی داشتهاند؛ نرخ تحول این خودروسازان از استاندارد جهانی پایینتر بوده است. گرینپیس اعلام کرده که بدترین شرکتهای حوزه کربنزدایی از زنجیره تامین قطعات، هوندا و تویوتا هستند. با این همه، تویوتا موفق شد تا بهواسطه روابط سیاسی قوی خود از زیر بار مسئولیت کنار برود.
گرینپیس برای تحول موفق در صنعت و کاهش تاثیر منفی بر آبوهوا ۵ پیشنهاد دارد:
- خروج هرچه سریعتر خودروسازان از تولید خودروهای احتراق داخلی
- تبلیغ شارژ با انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش منابع
- کربنزدایی از تولید فولاد
- دگرگونی و تحول بهنحوی که کار کارگران و نیروهای دیگر در سراسر جهان تعطیل نشود
- کاهش مالکیت خصوصی خودرو
نویسنده گرینپیس میگوید:
ما باید از خطرهای بازار درحال توسعه خودرو آگاه باشیم تا هرچه سریعتر خودروهای درونسوز را کنار گذاشته و شبیهسازیهای اقتصادی را انجام دهیم.
درکل، آینده صنعت حملونقل بدون کربن باید شامل خودروهای خصوصی بسیار کمتر، سیستم حملونقل بهینهتر، خودروهای مشترک بیشتر و بازطراحی شهرها برای افزایش فضای قدمزنی و دوچرخهسواری بیشتر باشد.
مردیم از خوشی
۲۰ شهریور ۱۴۰۱به نظرم هیدوژنی ها بهتر از برقی ها هستند اینکه دنیا داره به سرعت میره سمت برقی شدن همه اش بخاطر فشار اتحادیه اروپا هست
برقی کردن زیر ساخت کم تر و سرعت بیش تری داره رفتند سراغ برقی کردن به نظم تویوتا هر گز نباید از پییشرانه های درونسوز دست بکشه تنها 15 درصد الودگی مال صنعت حمل و نقله هست
࿗
۲۰ شهریور ۱۴۰۱اگر سوخت فسیلی رو روی اروپا که مدافع خودرو الکتریکی هست ببندی باید برای تولید برق از نیروگاه ها تسلا بسوزونن😂😂😂
Opinion
۲۰ شهریور ۱۴۰۱مرسی گرین پیس 🔥🔥🔥🔥عالی نواخت
۹۱۱
۲۰ شهریور ۱۴۰۱دقیقا. با هات به شدت موافقم. 🤣🤣🤣
parham68
۲۰ شهریور ۱۴۰۱فناوری کوانتومی از همه بهتره
میشه میلیون ها کیلومتر رو بدون نگرانی از تموم شدن سوخت طی کرد شاید حتی نیازی به شارژ کردن باتری هم نباشه
همین حالا بنز و آی بی ام روی خودرو با باتری کوانتومی کار می کنن
حسین
۲۰ شهریور ۱۴۰۱عزیز زیرساخت ایستگاه شارژ برقی که شبکه برق باشه همه جا هست! هیدرپژه جه شبکه توزیعی داره؟
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱مثل اون ایجاد میشه ضمنا همین الان در اروپا پمپ هیدروژن برای استفاده عموم مردم موجود هست
حسین
۲۵ شهریور ۱۴۰۱تعداد دستگاه های شارژ خودروی برقی در اروپا ۱۵۰هزار عدد و تعداد کل ایستگاه های هیدروژن ۲۰۰ عدد هست!! کار هیدروژن تمومه.
پیام
۲۰ شهریور ۱۴۰۱دوستان سیستم سرقت هیوندای رو ول کنید چون فراخوان میدن میان نصب میکنن، تنبلی و عقب ماندگی ژاپن رو بچسبید 😂😂😂😂😂😂
Erfan
۲۰ شهریور ۱۴۰۱همین ژاپن عقب مانده کاری کرده که حداقل چند دهه از شما جلو هست.
الکتریکی سازی ماشین ها هم وقتی هیچ سودی برای زمین و بشر ندارن من نمیدونم چرا اصلا باید این کار انجام بشه تا زمانی که برق مصرفی به صورت کامل پاک باشه.
#مهر
سبحان
۲۰ شهریور ۱۴۰۱فکر کنید برق کاملا پاکی تولید میشه ولی خودروی الکتریکی وجود نداره هنوز که بشه آلایندگی رو صفر کرد تولید این برق چه سودی داره ؟؟
وقتی مصرفی نباشه تولید برق پاک چه سودی داره ؟؟ اول باید ناوگان حمل و نقل پاک بشه تا نیازی برای تولید برق پاک به وجود بیاد تا بشه تولید کرد
میشه داستان تخم مرغ و مرغ رو هم مثال زد که اول کدوم وجود داشته تا اون یکی به وجود بیاد !
ولی وقتی کلیات در نظر بگیریم هم تولید برق پاک هم تولید وسایل حمل نقل پاک باید در کنار هم گسترش پیدا بکنه
فارغ از همه این ها خودرو های الکتریکی بازدهی انرژی بیشتری دارن که حتی بدون برق پاک هم باعث کاهش آلایندگی میشن مصرفی صدی ۸ لیتر بنزین آلایندگی بیشتری از مصرف صدی ۱۵ کیلووات ساعت برق داره با ۸ لیتر بنزین میشه یک خودروی الکتریکی رو کامل شارژ کرد که میشه ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کرد باهاش
Swedish Arrogant Tiger
۲۲ شهریور ۱۴۰۱وقتی مصرفی نباشه؟!
پس مصارف خانگی و کشاورزی و صنعتی چی میشه!
اگه در توانشون بود حد اقل برای همین ها برق پاک تولید میکردن، جالبه که در همین حد هم نتونستن و حالا میفرمایید برق پاک برای خودرو ها هم میخوان تولید کنن!
مجتبی .
۲۲ شهریور ۱۴۰۱همین مقداربرق تولیدی که برا مصارف دیگه هست اگه باروشهای پاک تولید بشه بخش اعظم آلودگی هوا ازبین میره
parham68
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ببخشید دستم خورد رو دیسلایک
viper2
۲۰ شهریور ۱۴۰۱جناب عرفان با شما کاملا موافقم به نظرم رق چندانی برای محیط زیست نداره و اینکه اول ماشین برقی ساخته شد بعد بنزینی . ولی بحث اینه الان غرب یا بهتره بگم اروپا وابسته به نفت خلیج فارس هست و اینا میخوان با برقی کردن وابستگی خودشون رو به منابع نفتی و گازی از بین بره
Erfan
۲۱ شهریور ۱۴۰۱خب فعلا که امسال به علت بحران انرژی اروپا کمبود نفت و گاز قطعا کمبود برق هم ایجاد خواهد شد و فکر نکنم حتی بتونن خونه های خودشون رو گرم بکنن چه برسه به شارژ ماشین هاشون.
امیر
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ژاپن اسپارک owl ساخته که سریعترین برقی دنیاس
کره مربا تهش بتونه موتور تتا رو از زیر توسان بکشه بیرون جاش باتری آرمیچر بزاره 😂😂😂
در هر صورت جفتش منفجر میشه 🤣
Iman99
۲۲ شهریور ۱۴۰۱اسپارک owl همون که همه چیزش از اروپا و امریکا گرفته شد
شرکت ایتالیایی شاسی و بدنه رو طراحی کرده
شرکت بریتانیایی کانورتر های الکتریکی و الکترونیکی قدرت رو ساخته و از اونهاست
شرکت امریکایی موتور الکتریکی رو طراحی کرده و …
کلا همه چیزش از اروپا یا امریکاس
Iman99
۲۲ شهریور ۱۴۰۱پس اگه مثالم میزنید یه جوری مثال بزن که آبروریزی نشه برای یا اون چیزی که طرفدارش هستی
NAVID۰۰۹۸
۲۰ شهریور ۱۴۰۱با پیام موافقم تا شاید آتیشش بخوابه 😂 !
فقط یه کوچولو خبر از سیاست و اقتصاد نداره که بعد از اینکه دید طوفان ژاپن و تویوتا چطور دنیا را میبلعه ، میاد اینجا معذرتخواهی هم میکنه و اونجاست که ما تصمیم میگیریم ببخشیمش یا نبخشیم 😂 !!!
پیام جان ، عزیزم ، هر وقت معنی اعتماد و اطمینان محصولی را که به مشتری فروختی ، درک کردی ، شاید متوجه بشی که چرا هنوز برخی شرکتهای نامدار در ارائهی برقیها و جوسازیها مقاومت میکنند در حالی که مثل آبخوردن میتوانند برقی ارائه کنند !
اگر خبر از تورم جهانی ، کرونا ، جنگ روسیه و اوکراین ، تنش چین با ویتنام و …. داشته باشی میدونی که مواد اولیهی مهمی که برای باتری برقیها باید استفاده بشه افزایش قیمت بالای ۱۰۰٪ و ۲۰۰٪ و حتی ۱۰۰۰٪ داشتهاند که بهتره بدونی نیکل آلومینیوم تیتانیوم و … از مهمترینشان هست که تازه از طرفی همان تولید برق قیمت سر به فلک کشیده اما چون از بحران سوخت میترسند باید شرکتها را مجبور کنند تا برقی شوند و اگر نه پایان بازی اروپا دیدن داره که همین الانش هم مردم اروپا نسبت به پارسال تا سه برابر توان خریدشان کم شده و دولتها با یارانه دادن به مردم دارند زندگیشون را میچرخوانند !
اگر غیر از این هست ، دوستان مقیم اروپا لطف کنند بگویند تا بقیه هم بدانند قضیه از چه قرار هست !
حسین
۲۰ شهریور ۱۴۰۱اون زمانی که تویوتا الکتریکی تولید انبوه میساخت بقیه درگیر ساخت انجین دوازده سیلندر دویست اسبی بودن
HamiD
۲۰ شهریور ۱۴۰۱و نتونستن بسازن :) تو چهار سیلندر هاشون موندن …
Iman99
۲۲ شهریور ۱۴۰۱اشکالی نداره ناراحت نشید دیگه زور بزنه با کره ای ها مقایسه کنید زاپن رو چه اشکال داره ناراحت نشید چون به پای اروپا و امریکا که نمیرسه چون همینی هم که داره از اروپا و امریکاس در کل که همینم به گرد پای خود اروپا و امریکا در کل نمیرسه میگم تا بدونید
زمانی که تویوتا وجود خارجی نداشت تو آلمان ( اروپا ) و امریکا ماشین و موتور درون سوز اختراع شد و بعد از اونم گیربکس رو اختراع کردن میریم جلوتر اونها خودروی الکتریکی و هیبریدی و پیل سوختی هیدروژنی رو اختراع کردن هنوزم هیچ تویوتا هیچ وجود خارجی نداشت
بعد بعضیا میان میگن چی میساخت چیه چی ساخته چی خواسته بسازه خب هر چی ساخته از یا اروپا گرفته یا از امریکا گرفته از همون اولش که همونم به گرد پای خود اروپا و یا امریکا کلا نمیرسه
در کل همه چیز از خود اروپا و امریکا هست از اختراعش و اولینش بگیر تا پیشرفته ترینش و بهترینش و سطح بالای اون چیز و بالاترین سطح و اول کلا در همه چیز بهترین و سطح بالا اروپا و امریکا هستن و همه چیز هم از خودشونه که از همه نظر در همه چیز سطح بالا و اول و بهترین هستن و کسی به گرد پاشونم نمیرسه
اینها با تحقیق بدست اومده الان نرید یه آمار موضعی و جزئی بیارید و بیگد ببیین.
نه اینها با در نظر گرفتن همه چیز و ملاک و معیار های برتری بدست اومدن تا بدونید کت تن کیه که گفتم
علی
۲۰ شهریور ۱۴۰۱متاسفانه اینا فک کردن با برقی کردن ماشین ها مشکلت زیستی کم میشه!!
تو دنیایی هستیم که اکثر برق مصرفی از سوزاندن سوخت های فسیلی به دست میاد و تولید برق از راه هایی همچون توربین های بادی و آبی محدودیت های شدیدی داره!!
تو خیلی از نقات اروپا به دلیل نبود گاز مردم دارن هیزم پیدا میکنن برای زمستان!! بعد از تویوتا انتقاد میشه!! از شرکتی که بزرگ ترین تولید کننده خودرو های هیبریدی که اگر تویوتا نبود سیستم هیبریدی هم نبود!! شرکتی که پیشگام در تولید خودرو های هیدروژنی هست!!
M.Kkarimi
۲۰ شهریور ۱۴۰۱والا !!! 😂😂
یعنی روز به روز به وجود یه مافیای خیلی عظیم و پر قدرت پشت این قضایا بیشتر پی میبرم ….
Iman99
۲۲ شهریور ۱۴۰۱مخترع سیستم هیبریدی و اولین خودروی هیبریدی و کلا از اختراع اولین سیستم های هیبریدی و از اختراعش بگیر تا الان که بهترین و پیشرفته ترین خودرو ها و سیستمهای هیبریدی با فاصله زیاد همش متعلق به اروپا و امریکاس به نام اینهاس کلا در همه چیز هم این برتری و سطح بالا بودن رو دارن اروپا و امریکا همه چیز هم از خودشونه و کسی به گرد پاشونم نمیرسه تو این مورد هم همینطور
بعد از اونها تویوتا در سطح متوسط خودرو های هیبریدی رو روش سرمایه گذاری کرد و اقدام به تولید و عرضه کرد وگرنه به گرد پای اونها هم نمیرسه و نمیتونه
و این هم گفتن نداره و اینی که میبینی که از هیبریدی تویوتا میگن یا فن متعصبش هستن که تعصب بیجاشون جای عقشون رو گرفته و یا چیزی از صنعت خودرو و واقعیات اون نمیدونن و در کلا درک نسبی از این صنعت و چیزای دیگه ندارن و هنوز به اون حد نصب نرسیدن که درست رو بدونن درست رو در کل گفتم اگه خواستن بدونن
بهنام
۲۰ شهریور ۱۴۰۱دم تویوتا گرم . کارت درسته عالیجناب
mostafa
۲۰ شهریور ۱۴۰۱متاسفانه هر سه ژاپنی در ته جدول هستن و این اصلا خوب نیست این یعنی ژاپنی ها در آینده سهم کمتری از بازار خواهند داشت این همه سال زحمت کشیدن تو بازار آمریکا اسم و رسم کسب کردن و با تغیر جهت بازار دارن از میدان خارج میشن بیشتر هم به خاطر اینه که ژاپنی ها بازار خودرو های اقتصادی رو در اختیار داشتن و نتونستن خودروی اقتصادی برقی بسازن نظر من اینه بازار خودرو های اقتصادی آمریکای شمالی در سال های آینده از دست ژاپنی ها خارج و به دست برند های آمریکایی و کره ای میوفته
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ژاپن توسعه رو شروع کرده
اما تا زمانی که آمار خرید خودرو های برقی به سی و چهل درصد نرسه احتمالا شاهد حضور پر نگشون نباشیم خیلی محافظه کارن
Erfan
۲۱ شهریور ۱۴۰۱قطعا مدیرعامل شرکت تویوتا خیلی بیشتر و بهتر از ما این چیز هارو میدونن و به وقتش بهترین عمل رو خواهند کرد.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۰ شهریور ۱۴۰۱برقی مساوی با الودگی و نابودی بیشتر کره زمین
(JONATHAN (TESLA
۲۰ شهریور ۱۴۰۱به خودی خود تویوتا باعث میشه اسمش توی کشور های توسعه یافته به زشتی یاد بشه
و کشور های توسعه یافته چون الگوی کشور های دیگه هستن و محصولاتی که در این کشور ها محبوب یا منفور میشن روی بازار های دیگه هم تاثیرش رو میشه دید خیلی طول نمی کشه برخی کمپانی ها مجبور به تغییرات اساسی میشن چه خود خواسته چه ناخواسته
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱کشور های در حال توسعه
ایران عربستان هند پاکستان عراق برزیل ترکیه
در کدوم یکی از این کشور ها نام تویوتا بد در رفته؟
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱بجای دیسلایک دادن بفرمایید نام تویوتا کجا بد درفته
نکنه چون تروریستها تویوتا دارن دیگه کسی نمیره سراغش؟
همین عرب ها سفارشات لندکروز اتاق سیصد رو چند سال پر کردن
ماشین تشریفات بالا ترین مقام سیاسی هند تویوتا لندکروز
ماشین تشریفات پاکستان لندکروز هست
در اکثر کشور های آفریقایی از خودرو های تویوتا استفاده میشه
بماند در نقش این شرکت در صلیب سرخ و هلال احمر و ستاره داود سرخ و…
رو هوا حرف نزن دو هزاری
یوسف
۲۰ شهریور ۱۴۰۱چه خوشمون بیاد چه نیاد جهان داره به سمت ترابری الکتریکی حرکت میکنه، از طرفی به نظر میاد تویوتا خیلی از آینده خودش مطمئنه، شاید به خاطر اینکه هنوز بسیاری از بازارهای جهان چندان به سمت الکترکی شدن حرکت نکردن، امیدوارم مثل داستان گوشی های هوشمند نشه که خیلی از بازیگران قدیمی رو هوا کرد و شرکت های تازه ای وارد گود شدن.
parham68
۲۰ شهریور ۱۴۰۱خودرو فقط با باتری کوانتومی
میشه میلیون ها کیلومتر رو بدون نگرانی از تموم شدن سوخت طی کرد شاید حتی نیازی به شارژ کردن باتری هم نباشه
همین حالا بنز و آی بی ام روی خودرو با باتری کوانتومی کار می کنن باید دولت ها، قانون گذار ها، خودرو ساز ها، دانشگاه ها و شرکت ها روی باتری کوانتومی (و فناوری های دیگه کوانتومی) کار کنن
علی صالحی
۲۰ شهریور ۱۴۰۱چیزی به اسم خودرو الکتریکی پاک وجود نداره خود ساخت باتری های ریشارژ برای خودرو ها شاید آلاینده مربوط به کربن کمتری تولید کنه ولی نیتروژن دی اکسید بیشتری تولید میکنه که اگه یکم بیشتر وارد بحث شیمیایی بشیم همین نیتروژن دی اکسید با لایه اوزون (که از مولکول اکسیژن واکنش پذیر تره) واکنش میده در نتیجه لایه اوزون بیشتری از بین میره که جلوگیری کمتری از پرتو های فرابنفش و انعکاس پرتو های فروسرخ صورت میگیره
این نیتروژن دی اکسید شاید کیفیت هوا رو تحت تاثیر قرار نده ولی گرمایش بیشتری بوجود میاره
دقیقا یکی از مقالات دانشگاه کمبریج هست این موضوع
یکی از دلایل تویوتا برای مخالفت سرسخت با الکتریکی سازی همینه ولی از طرفی سیاست های پشت پرده بهشون اجازه نمیده به صورت کاملا علنی افشا کنن
M.Kkarimi
۲۰ شهریور ۱۴۰۱👍👍👍
4wheeled
۲۰ شهریور ۱۴۰۱اون اخر جا خشک کردن 🤦🏻♂️
ilia2008
۲۰ شهریور ۱۴۰۱جا خشک کردن ؟
احیانا منظورت جا خوش کردن نیست ؟
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱به کودکان خردسال خود فارسی را صحیح بیاموزید
JDM lover
۲۰ شهریور ۱۴۰۱همون بهتر
اصن برقی چیه
باید هیدروژنی بشن خودرو ها ، هم الایندگی نزدیک به صفر و هم دارای صدای زیبا و مشابه بنزینی ها
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۰ شهریور ۱۴۰۱سلام دوستا هیدروژن ار اب گرفته میشه که الان دنیا با مشکلات اب روبرو هست
Phonix
۲۰ شهریور ۱۴۰۱سلام رفیق
هوا هم هست
یه چیزایی هم هست یه نام اب شرین کن از ای دریا هم میشه استفاده کرده
بعد نمکش رو برای مصارف پتروشیمی استفاده کرد
ارشک
۲۶ شهریور ۱۴۰۱وقتی آلمان هنوز داره از زغال سنگ استفاده میکنه معاهده پاریس یه شوخی و ابزار برای محدود کردن کشورهای در حال توسعه است
Iman99
۲۷ شهریور ۱۴۰۱آلمان داره روی پیشرفته ترین سیستمهای تولید انرژی در جهان کار میکنه
یکیش راکتور های همجوشی هسته ای هست که انرژی رو از طریق واکنش فوزیونی بین اتم ها به برق تبدیل میکنه و مثل خورشید مصنوعی هست پیشرفته ترین این نوع سیستم ها هم دست خود آلمان و اروپا و امریکاس که در این زمینه و در همه چیزای دیگه از همه با فاصله زیاد برتر و بهترین و پیشرفته ترین و اول و سردمدار و یکه تاز هستن و کسی به گرد پاشونم نمیرسه
مثلا در مورد همین راکتور جوش هسته ای این نوعی که آلمان داره روش کار میکنه. ایلوستریتور نام داره و بسیار سطح بالا و پیشرفته هست و کسی تاحالا همچین چیز پیشرفته ای نساخته چون بقیه نوع عادی این تکنولوژی هستن که به پای این سیستم نمیرسه چون برتری های زیادی نسببت به اون سیستم ها داره در کل
درمورد ذغال سنگ هم اونها ترجیحشون بر این بود که راکتور های هسته ای نسل قبل رو جمع کنن و بجاش از نسل های جدید تولید انرژی استفاده کنن که بالاتر یکیش رو گفتم و بحث استفاده از ذغال سنگ نیست چون دلیلش رو بالاتر گفتم چون خودش از همه پیشرفته تره پس بنابر این آلمان خودش روی پیشرفته ترین سیستم ها کار میکنه