هر شرکتی حاضر نیست ریسک استفاده از پیشرانه ۱۶ سیلندر را به جان بخرد!
با رسمی شدن خبر استفاده بوگاتی از یک موتور V16 بهجای نمونه W16 همیشگیاش، جا دارد نگاهی به برترین ۱۶ سیلندرهای جهان داشته باشیم.
کادیلاک سیکتین (شانزده)
نخستین محصول کادیلاک که از موتور ۱۶ سیلندر استفاده کرد به دهه ۳۰ میلادی، یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش باز میگردد؛ این برند در مدلهایی چون سری ۴۵۲ از پیشرانه ۱۶ سیلندر استفاده کرد و سپس آن را کنار گذاشت اما در سال ۲۰۰۳، یک مدل مفهومی را با نام سیکستین (به معنای شانزده) معرفی کرد. پیشرانه این خودروی کانسپت برای گرامیداشت میراث این برند حجمی ۱۳.۶ لیتری داشت که هزار اسب بخار قدرت تولید میکند و با گشتاورش میتوانست رود نیل را از هم بشکافد. متاسفانه این مدل زیبا هیچگاه رنگ خط تولید را ندید.
بی آر ام P15
خودروی فرمول یک برند «بی آر اِم» از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۶ سیلندر V شکل استفاده میکرد که توان تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت را داشت تا ۱۴ هزار rpm دور برمیداشت. این موتور درحالی بر سر زبانها افتاد که مردم باور داشتند جاهطلبانه ساخته شده و عملکرد خوبی ندارد. غیرقابل اتکا بودن آن را از دور فرمول ۱ خارج کرد.
بی ام و سری ۷ گولدفیش
هنوز کسی نمیاند چرا مهندسان بیامو تصمیم گرفتند موتور ۱۲ سیلندر V شکل عالی M70 مدل سری ۷ را کنار گذاشته و در نسخه گولدفیش (به معنای ماهی قرمز)، آن را با یک V16 جابهجا کنند! درهرصورت، نتیجه کار آنها یک واحد ۴۰۸ اسب بخاری شد که بدنه دراز سری ۷ E32 را جابهجا میکرد. این موتور میتوانست گولدفیش را به نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت برساند اما نهایتا برنامه تولید انبوه آن کنار گذاشته شد.
رولزرویس 101EX
مانند شمار دیگری از خودروهای این فهرست، خودروی سنگین رولزرویس هم هیچگاه رنگ خط تولید را ندید. این رولزرویس که از بدنه مدل فانتوم کوپه استفاده میکرد، به درخواست بازیگر مشهور نقش مستربین، «روآن اتکینسون» و برای مجموعه «جانی انگلیش: تولد دوباره» آماده شد.
اوتو یونیون تایپ C
خودروهای مسابقهای اوتو یونیون که توسط بنیانگذار برند پورشه، «فردیناند پورشه»، ساخته میشدند، همان بلندپروازی بی آر اِم را داشتند اما برخلاف آن، به موفقیت زیادی دست پیدا کردند. در میان محصولات این مجموعه، تایپ C بیشتر از سایرین موردتوجه قرار گرفت. این خودرو با بهرهوری از سوپرشارژر «روتز» رویهمرفته ۵۲۰ اسب بخار قدرت داشت که وظیفه حرکت دادن بدنه ۷۳۴ کیلوگرمی آن را برعهده داشت.
دِوِل سیکستین
ابرخودروی سیکستین محصولی از عربستان سعودی است که برطبق ادعای سازنده، در کمتر از ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و روند شتابگیری را تا ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت ادامه میدهد. هرچند شعار دادن درباره این اعداد و ارقام هیجانانگیز است اما هیچیک از آنها تاکنون به واقعیت نپیوستهاند. سازنده پا را از دول سیکستین هم فراتر گذاشته و مدعی شده که نسخه مخصوص پیست این خودرو توان تولید ۵ هزار اسب بخار قدرت را دارد که البته خبری از بررسی صحت آن نیست.
مازراتی تیپو V4
شاید در زمانه ما یک محصول ۳۷۵ اسب بخاری چندان خاص و چشمگیر به نظر نرسد اما بهرهمندی یک خودرو از این قدرت در سال ۱۹۲۹ به اندازه هزار اسب بخار قدرت بوگاتی ویرون تحسین برانگیز به شمار میرفت. تیپو V4 به یک پیشرانه ۴ لیتری سوپرشارژر مجهز شده بود که ۱۶ سیلندر به آرایش V داشت . ۳۷۵ اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبهدنده ۳ سرعتی دستی به چرخها منتقل میکرد. طراحی بدنه این گرنتورر خاص به شرکت سفارشیسازی «زاگاتو» محول شده بود.
جیمِنِز نوویا
این خودرو ساخته یک عاشق موتورسیکلت از فرانسه بود که میخواست در مسابقات استقامت جهانی شرکت کند؛ پس خودروی مخصوصش را بر پایه یک دستگاه پورشه ۹۱۷ توسعه داد. آقای نوویا در طی ۱۰ سال ساخت این خودرو، تماما از قطعاتی استفاده کرد که خودش ساخته بود. شایعات میگویند که این خودرو در یک بزرگراه بسته به سرعت ۳۷۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده است.
بوگاتی ویرون
این خودرو را میتوان پرافتخارترین چهار چرخ جهان در دهه نخست قرن ۲۱ میلادی دانست. ویرون بهلطف موتور ۱۶ سیلندر W شکل خود به خاطرهها پیوست. البته در ابتدا قرار بود بوگاتی از موتور W18 برای این محصول استفاده کند که به اعلام فولکسواگن، مالک بوگاتی، استفاده از آن کمی بیشاز اندازه بلندپروازانه عنوان شد. با این همه، ویرون موفق شد با همان موتور W16 رکورد سریعترین خودروی جهان را چندبار بشکند.
بوگاتی شیرون
هرچند که نمیتوان دستاوردهای ویرون را نادیده گرفت اما باید اقرار کرد که شیرون بهخوبی جای پدرش را پر کرد. بوگاتی با معرفی نسخه سوپراسپرت این ابرخودرو موفق شد مرز ۳۰۰ مایل بر ساعت (۴۸۰ کیلومتر بر ساعت) را بشکند. برای اینکه بزرگی کار شیرون بهتر درک شود بهتر است نگاهی به دهه هشتاد میلادی بیاندازید. در آن دوره به فراری F40 لقب بهترین خودروی جهان را دادند چراکه موفق شد از مرز ۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۲۰ کیلومتر بر ساعت) عبور کند. پس شیرون کم کاری نکرده است.
F22RAPTOR
۲۱ اسفند ۱۴۰۲پادشاهان بوگاتی و کدیلاک
۲۱ اسفند ۱۴۰۲چی چی پادشاه
به اون آشغالا که هیچ کاربردی ندارن میگی پادشاه؟
پادشاه ایشونه نه اون لگنای تیکه آهن پاره
پادشاه اینان
اینارو به یه بار بوگاتی سوار شدن ترجیح میدم ولی بهم اگه بوگاتی بدن بوگاتی رو به اینا ترجیح میدم چون بوگاتی میتونه اینا رو بسازه 🤬
۲۱ اسفند ۱۴۰۲عععععععععا لینکا رو چرا نفرستادی😭😭😭😭😭
بابا ۸ تا دیس خوردم گرفتی واسه خودت لینکارو
NAVID۰۰۹۸
۲۱ اسفند ۱۴۰۲هر خودروی سواری ( کاری به پیکاپ و SUV ندارم ) اگر تعداد سیلندرش بیشتر از ۶ باشه جز اِفراط چیزی در خریدش نمیبینم!!!
بهترین ترکیبِ اسببخار به وزن و استهلاک و کشش همین ۶سیلندر هست که تازه توربو و هیبرید هم اضافهاَش کنند که دیگه چه بهتر و پکیج کامل میشه و تمام!!!
سالها خودروهای مختلف ۴ سیلندر داشتم و با اینکه واقعاً نیازهای من را برطرف میکرد ولی بعد از اینکه ۶سیلندر گرفتم ، تازه فهمیدم لذت راندن یعنی چی ، چابکی یعنی چی ، و واقعاً بینیازی به قدرت بیشتر یعنی چی؟!
۱۲ تا سیلندرشم درک نمیکنم ولی دیگه آخه ۱۶ تا سیلندر چرا باید بیاد زیر پاتون ، مگه جنگِ ، مگه میخواهید پرواز کنید ، فقط جنبهی خودنمایی داره و بس !!!
مثال میزنم ، آخه حقیقتاً چند درصد از مالکانِ بوگاتی نهایت استفاده از خودرواِشان رو میبرند در صورتی که اکثراً حتی از ۱۰٪ قدرت ماشینشون استفاده هم نمیکنند جز نمایش برای قدرت اجتماعیشون!!!
همه اینارو گفتم که در آخر بگم یه تویوتا اوریون یا ماکسیما بخرید ( بخصوص اونایی که هدفشون خرید بوگاتی در سایت پدال هست ) بیخودی پول تو جوب نریزید ، والا یار یاری که تویوتا اوریون براتون میخونه از بوگاتی نوازشِ بیشتری داره ، حالا از ما گفتن بود ، خود دانید ، پولِ اضافی داشتید با کمال میل میپزیرم!!!
۲۱ اسفند ۱۴۰۲چشم من رفتم بوگاتی بخرم و نظر شما دیدم الان ماکسیما میخوام بخرم پول ندارم ۶ سیلندر ارزون تری سراغ نداری؟
Galant.VR4(JDM)
۲۲ اسفند ۱۴۰۲اون افراط نیست فقط قدرتخودشون رو در بحث مهندسی نشون میدن.
الان مثلا میگی 8 سیلندر اضافیه؟ پس چرا اندازه همون ۶ سیلندر کارآمده!
تعداد سیلندر هم فاکتور اصلی برای چابکی نیست
من با گالانت 4g63 چهارسیلندر آریون و ماکسیما جنسیس رو برات رنده میکنم که نگی 4سیلندر هیجان نداره!
R
۲۲ اسفند ۱۴۰۲چون ژاپن بیشتر از ۶ سیلندر نداره یه صفحه براخودت نوشتی؟ زیاد بود نخوندم
مهدی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ژاپن بیشتر از شش سیلندر نداره ! میخوای کلی هشت سیلندر ژاپنی فقط تو همین ایران برات نام ببرم ؟ لکسوس ال ایکس ۵۶۰ ، لندکروز وی ایکس آر ، لکسوس ال اس تویوتا کراون ، دوازده سیلندر هم داره که تو بازار های خودژاپن و آمریکا زیاده الکی کامنت نزنید
خسرو
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ویرون و شیرون، پدر و پسر، ژن خوب!
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/Bugatti-Veyron.webp
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/05_hockenheim_pur_sport_jet_grey.jpg.webp
دِوِل سیکستین، خوب بود اما تا زمانیکه به اینجا رسیدم: «هرچند شعار دادن درباره این اعداد و ارقام هیجانانگیز است اما هیچیک از آنها تاکنون به واقعیت نپیوستهاند.»
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/devil-sixteen-v16.webp
Joker
۲۱ اسفند ۱۴۰۲واقعا دست بوگاتی درد نکنه که قراره این میراث رو زنده نگه داره،یه عکس نه چندان با کیفیت از جانشین شیرون به بیرون درز کرده هرکس خواست بگه واسش بفرستم…
ارسلان
۲۱ اسفند ۱۴۰۲دِوِل سیکستین برا عربستانه ؟!!!!!!!
چرا من همیشه فکر میکردم برا اماراته ، دفترش ام داخل اماراته و با همکاری مهندسان ایتالیایی و آمریکایی داخل تورین ایتالیا ساخته شده ….؟!
Taha Ayoobi
۲۱ اسفند ۱۴۰۲همه به کنار اون کادیلاک به کنار
چه غولی بوده
ردلاین بی ام و هم خیلی خوب بود
جرمی کلارکسون
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بوگاتی ویرون ❤️💯💪
ابوالفضل
۲۱ اسفند ۱۴۰۲حجم موتور کادیلاک ۱۳.۶ لیتر !!!😳
۱۰۰۰ اسب قدرت
واقعا حیف شد که تولید نشد 😔
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲به قول آقا علی
ماشالا… امرکن موتورز
ماشالا… سابقه درخشان 😂
FOTOX
۲۱ اسفند ۱۴۰۲چرا دول سیکستین انقد شبیه لامبورگینی وننو هست؟
آریا
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ویرون و شیرین که واقعا از همه بهتر بودن از لحاظ ظاهر هم که زیبا تر البته مازراتی هم واسه سال 1929 عجب خوب بوده فکر کن تو اون سال که همه با گاری رفت و آمد میکردند تو یه ماشین 375 اسبی سوار بودی😂
BMW
۲۱ اسفند ۱۴۰۲چه جالب ولی شیرون لعنتی انگار برای دریدن اومده😁🥲
Khashayar
۲۱ اسفند ۱۴۰۲یه مشت آشغال بی مصرف
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲آره اینا اشغالن تو برو تارا پلاس فول اوتومات پانورامیک فول امکانات سوار شو کاریت نباشه
khashayar
۲۱ اسفند ۱۴۰۲منظورم این نیست که تارا شاتون پلاس خودروی خوبیه. بلکه میخوام بگم تولید این خودرو ها هیج کاربردی نداره . یه خودرو 5 هزار اسب بخار چه کاربردی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بجز اینکه فقط وزن و استحلاک رو زیاد کنه و تا دسته به مشتری با قیمت میلیون دلاری به بهانه اسب بخار بیشتر فرو کنن من کاربرد دیگری برای این خودروها نمیبینم
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲داداش این ماشینارو میلیاردرا میخرن تو پاچه کسی نمیره
تاحالا شنیدی بگن عععع مثلا به فلانی یه بوگاتی انداختن 😂
هرکسی میخره با عشق میخره این ماشینارو
Taha Ayoobi
۲۱ اسفند ۱۴۰۲خشایار کسی اینارو به عنوان خودروی خانوادگی کم استهلاک نمیخوره که بگی استهلاک میره بالا
R
۲۲ اسفند ۱۴۰۲مونده هنوز درک کنی
Mohammad
۲۱ اسفند ۱۴۰۲فقط اعداد و ارقام کادیلاک رو نگاه
علی آقا راست میگفت پس 😂
ماشالله امریکن موتورز
ماشالله سابقه درخشان
بیژن
۲۱ اسفند ۱۴۰۲با منطق شما بی مصرف ترین ساخته دست بشر میتونه فضاپیمای وویجر باشه.
ar-ma-n
۲۱ اسفند ۱۴۰۲الان وویجر چه ربطی به این مقاله داره ؟؟
Royal Driver
۲۱ اسفند ۱۴۰۲قطعا برای من موتور تخت ۱۶ پورشه نسخهی آزمایشی ۹۱۷ Can am از اون جذابا میتونه باشه (تن آدم با اومدن نام ۹۱۷ میلرزه). موقعی که پورشه خواست با یک موتور ۱۶ سیلندر ۶.۵ لیتری وحشی ۷۶۰ اسبی توی کلاس وحشتناک Can-Am مکلارن هایی که مجهز به غول های بیش از ۸ لیتری بیگ بلاک شورولت بودن رو به چالش بکشه اما کنسل شدو از تخت ۱۲ قبلی تایپ ۹۱۲ که شاهکار موتوراسپرت بود استفاده کرد، نسخه هایی ازش بود که توئین توربو بودن و توی کوالیفای تریم ۱۵۸۰ اسب رو تحویل راننده میدادن. البته بعضیا این موتورو به عنوان یک وی شکل قبول دارن با ۱۸۰ درجه. برای من که تخته. پورشه از ۱۰ سال پیش قول داده بود که این انجین رو استارت بزنه ولی هنوز خبری ازش نیست. شرکت کلایمکس هم یک انجین ۱.۵ لیتری تخت ۱۶ آزمایشی برای فرمول یک توی دهه ۶۰ توسعه داد (قبل از ظهور فورد-کاسورث ۳ لیتری توی سال ۱۹۶۶, کلایمکس توی دهه ۶۰ ۱.۵ لیتری برای خودش نامی داشت)
رامتین
۲۱ اسفند ۱۴۰۲جیمِنِز نوویا یکم شبیه لامبو هست.
ar-ma-n
۲۱ اسفند ۱۴۰۲مقاله فوقالعاده جذاب بود
و خیلی ممنون از آقا صفرپور اگه امکان داره یک مقاله درباره شرکت های انجین سازی مثل کاسورث معرفی و بررسی بزارید .
مدل p15 خیلی برام جالب بود که با این قدرت چطوری کنترل میشد یا چجوری رانده میشده تو فرمول یک با rpm14هزارتا وحشتناک بوده تو دوران خودش
و همینطوری طراحی نوویا خیلی خوبه جد از اینک آدم یا پورشه میافته انگار ی محصول مشترک با فراری و پورشه هست .
و آخرم میرسیم به دِوِل سیکستین که جدا از اینک یک کانسپت حساب میشه تازه طراحی افتضاح داخل کابینم داره .
جدا از اینک بماند چاخان و دروغ زیاده و ما هنوز منتظر v16 با5000 hp هستیم .
درحال حاضر هیچ وسیله نقلیه چهار چرخ رو خشکی ندیدم همچین داون هورسی داشت باشه بعد اگرم باشه سیستم ترمز خیلی غولی میخواد که هیچ قطعات خاصی میخواد و استهلاک که داره کمر شکن بعدش شیرون با اون هم اعظمت این حرف نمیزه 😐
و
Albert
۲۱ اسفند ۱۴۰۲هر ماشینی هر موتوری هر وسیله ایی تو دوران خودش بهترینه فراری F40،مرسدس بنز SLS 300،فراری 250GTO و خیلی مدلهای دیگه شاید اون موقع اونقدر کسی نمیتونست این اعداد و ارقام و درک کنه ولی الان پره از اینا از پورشه و بنز و فراری و مک لارن گرفته تا آلتیمیت و ونوم ک سرعت و قدرت بیشتری دارن ولی درکل همه خوبن عالین
Albert
۲۱ اسفند ۱۴۰۲هر ماشینی هر موتوری هر وسیله ایی تو دوران خودش عالی تر از همه بوده فراری F40،مرسدس بنز SLS 300،فراری 250GTO و خیلی مدلهای دیگه شاید اون موقع اونقدر کسی نمی تونست این اعداد و ارقام و درک کنه ولی الان پره از اینا از پورشه و بنز و فراری و مکلارن گرفته تا ک سرعت و قدرت بیشتری دارن ولی درکل همه خوبن عالین
M power
۲۲ اسفند ۱۴۰۲جونم بیمر سری ۷
amirboss
۲۲ اسفند ۱۴۰۲هرچی تعداد سیلندر های یه موتور بیشتر باشه اون موتور بالانس تره.
از بین این شونزده تایی ها بی شک موفق ترینش ویرون هست که هنوزم موتورش رو به عنوان یه اثر هنری میپرستم.
قدرت طهماسبی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲هر صنعتی یک حد بالا داره و هر کسی یک نیاز مطابق شرایط اقتصادی ، اقلیمی و فردی ، اجتماعی و خانوادگی و با انتخاب خود به نیازش می رسد
MR.RTG
۲۳ اسفند ۱۴۰۲گولدفیش ماهی قرمز وات؟😂