در این سری مطالب طی سه قسمت، نگاهی به تمام خودروهایی خواهیم داشت که در طول تاریخ با ارائهٔ تکنولوژیهای جدید برای اولین بار، جهان را تغییر دادند.
خودرویی که امروز میشناسیم، حاصل هزاران نوآوری در طول سالیان است و تکنولوژیهایی که امروز در خودروها میبینیم، برای اولین بار در یک خودروی تولیدی خاص ارائه شده است. این خودروها بسیار جلوتر از زمان خود و آغازگر مسیری بودند که رانندگی را بهتر و ایمنتر میکرد. به همهٔ آنها درود میفرستیم که رانندگی را برای ما آسانتر کردند. این سفری طولانی است، پس با پدال همراه باشید.
اولین خودرو: بنز موتورواگن سال ۱۸۸۶
کارل بنز در اواخر قرن نوزدهم، وسیلهای ساخت که از آن بهعنوان اولین خودروی جهان یاد میشود. این خودرو به یک پیشرانهٔ تک سیلندر ۹۵۴ سیسی مجهز بود و به سرعتی در حدود ۱۵ کیلومتر بر ساعت میرسید. برتا بنز، همسر کارل نیز در سال ۱۹۸۸ اولین سفر جادهای خودرویی را با موتورواگن انجام داد. او برای سوختگیری مقابل یک داروخانه توقف کرد و بهطور ناخواسته آن را به اولین پمپبنزین جهان تبدیل کرد.
اولین خودروی تولید انبوه: الدزمبیل Curved Dash سال ۱۹۰۱
فورد مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان نبود بلکه اولین خودرویی بود که در تعداد زیادی فروخته شد. اولین خودرویی که با استفاده از تکنیکهای تولید انبوه ساخته شد، الدزمبیل Curved Dash بود. بااینحال، بین سالهای ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۷ تنها ۱۹ هزار دستگاه از این ماشین ساخته شد درحالیکه این رقم برای مدل T بیش از ۱۶.۵ میلیون دستگاه بود.
اولین استارت برقی: کادیلاک مدل ۳۰ تورینگ سال ۱۹۱۲
مهندس آمریکایی «کلاید کولمن» اختراع استارت برقی را در سال ۱۹۰۳ به ثبت رساند و بعداً جنرال موتورز این طرح را خرید. کادیلاک اولین خودروسازی بود که استارت برقی را در سال ۱۹۱۲ در مدل تورینگ خود ارائه کرد. این یک انقلاب بزرگ بود و بهسرعت در صنعت خودروسازی در دههٔ ۱۹۱۰ گسترش پیدا کرد تا جایی که حتی از سال ۱۹۱۹، فورد مدل T ارزانقیمت هم به استارت مجهز شد.
اولین پیشرانهٔ V8: کادیلاک سال ۱۹۱۴
هرچند از لحاظ تئوری رولزرویس اولین خودروسازی بود که پیشرانهٔ V8 را ارائه کرد اما از این خودرو تنها سه نمونه ساخته شد زیرا در آن سالها پیشرانهها با هندل روشن میشدند و وجود هشت سیلندر نیاز به زور زیادی داشت اما معرفی استارت برقی در سال ۱۹۱۲ به کادیلاک اجازه داد تا اولین خودروی V8 تولید انبوه جهان را در سال ۱۹۱۴ ارائه کند. این شرکت تنها در یک سال ۱۳ هزار دستگاه از مدل ۵.۴ لیتری V8 خود به فروش رساند.
اولین پیشرانهٔ V12: پاکارد توئین سیکس سال ۱۹۱۵
زمانی که تعداد کمی از خودروسازان پیشرانههایی با بیش از چهار سیلندر تولید میکردند، باورنکردنی بود که شرکت آمریکایی پاکارد پیشرانهٔ V12 را معرفی کند. این پیشرانهٔ فوقالعاده نرم، با حجم ۶.۹ لیتر تنها ۸۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد که توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ دستی انتقال میافت.
اولین رینگ آلیاژی: بوگاتی تایپ ۳۵ سال ۱۹۲۴
آلومینیوم سبکتر از فولاد است و بنابراین، استفاده از رینگهای آلومینیومی وزن غیر فنر سوار را کاهش میدهد که باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ میشود. به همین دلیل، بوگاتی اولین رینگهای آلیاژی جهان را در تایپ ۳۵ خود ارائه کرد. بعداً حتی خودروسازان برای کاهش وزن بیشتر سراغ رینگهای منیزیومی هم رفتند.
اولین رادیوی خودرو: جنرال موتورز لاسال سال ۱۹۲۹
لاسال برندی متعلق به جنرال موتورز بود که بین بیوک و کادیلاک قرار داشت و از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۴۰ فعال بود. در سال ۱۹۲۹، این برند اولین رادیو را در خودرو ارائه کرد که بهصورت سفارشی در نمایندگی قابلنصب بود. تا پایان دههٔ ۳۰، رادیو به ویژگی استانداردی در خودروها تبدیل شد و توسعهٔ ترانزیستور پس از جنگ جهانی دوم، رادیوها را بسیار کوچکتر و قابلاعتمادتر کرد. کرایسلر اولین شرکتی بود که در اواخر سال ۱۹۵۵ رادیو ترانزیستوری را در خودرو نصب کرد.
اولین بخاری: نش آمباسادور سال ۱۹۳۳
هرچند بخاری از اوایل دههٔ ۲۰ در خودروها دیده میشد اما این ویژگی بهصورت افترمارکت روی خودروها نصب میشد. در سال ۱۹۳۳ شرکت آمریکایی نش زمانی که طیف جدیدی از محصولات خود را معرفی کرد، یک بخاری نسبتاً جمعوجور و کارآمد را بهصورت کارخانهای روی آنها نصب کرد.
اولین شیشهشوی: تریومف گلوریا سال ۱۹۳۵
اولین خودرویی که بهصورت استاندارد به شیشهشوی مجهز بود، تریومف گلوریا سال ۱۹۳۵ بود. البته این سیستم که از طریق وکیوم کار میکرد، فقط برای نسخههای سقف ثابت گلوریا ارائه میشد.
اولین پیشرانه دیزلی: مرسدس بنز 260D سال ۱۹۳۶
پیشرانهٔ دیزلی که توسط «رودولف دیزل» در دههٔ ۱۸۹۰ اختراع شد، ابتدا در کشتیها و زیردریاییها مورداستفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۰۸ برای اولین بار در یک کامیون دیده شد. کوچکتر و سبکتر کردن موتورهای دیزلی یک چالش بود اما خودروسازان پس از جنگ جهانی اول روی آن کار کردند و مرسدس اولین خودروی سواری تولیدی دیزلی را با نام 260D ارائه کرد. این خودرو ۴۵ اسب بخار قدرت داشت و به حداکثر سرعت قابلاحترام ۹۵ کیلومتر بر ساعت میرسید.
اولین گیربکس اتوماتیک: الدزمبیل سری ۶۰ سال ۱۹۳۹
امروزی استفاده از گیربکسهای دستی آسان است اما در دههٔ ۳۰ کاری طاقتفرسا بود. به همین دلیل، ارائهٔ گیربکس اتوماتیک تحول بسیار بزرگی در خودروها محسوب میشد. این گیربکس توسط جنرال موتورز با نام هایدرامتیک توسعه پیدا کرد و اولین بار در الدزمبیل ارائه شد. جنرال موتورز این گیربکس را به بسیاری از دیگر شرکتها مثل نش، هادسون و رولزرویس هم فروخت.
اولین چراغ راهنما: بیوک رودمستر سال ۱۹۳۹
در چند دههٔ اول پس از اختراع خودرو، رانندگان برای نشان دادن اینکه قصد پیچیدن به چپ یا راست را دارند، باید دست خود را از پنجره بیرون میآوردند. سپس با پیشرفت خودروها، قبل از جنگ جهانی دوم، چیزی بنام ترافیکاتور ابداع شد. این بازویی با نوار نارنجی بود که از کنار خودرو بیرون میآمد و برخی خودروسازان تا اوایل دههٔ ۶۰ همچنان از آن استفاده میکردند. سالها قبل از این اما در سال ۱۹۳۹، بیوک چراغهای چشمکزن قرمز را پشت خودروهای خود نصب کرد که بعداً چراغ راهنما نام گرفت.
اولین سقف بازشوی برقی: پلیموث دولوکس سال ۱۹۳۹
هرچند پیشازاین، شرکتهای زیادی خودروهای کانورتیبل تولید میکردند اما هیچکدام از آنها به سقف بازشوی برقی مجهز نبودند تا اینکه در سال ۱۹۳۹ پلیموث برای اولین بار در مدل دولوکس این سیستم را ارائه کرد.
اولین پنجرههای برقی: پاکارد سوپر ایت سال ۱۹۴۰
سوپر ایت اولین خودروی تولید انبوه با پنجرههای برقی بود. این سیستم که بهصورت هیدرولیکی کار میکرد، از روغن ترمز برای بالا و پایین بردن شیشهها استفاده میکرد. بااینحال، سیستم پاکارد خیلی قابلاعتماد نبود و دچار نشت روغن میشد. حدود یک دهه بعد، در سال ۱۹۵۱ کرایسلر اولین شیشههایی که با برق بالا و پایین میشدند را در مدل ایمپریال خود ارائه کرد.
اولین ترمزهای دیسکی: کرایسلر کراون ایمپریال سال ۱۹۴۸
در اوایل سال ۱۹۴۸ درحالیکه ترمزهای همهٔ خودروها کاسهای بود، کرایسلر کراون ایمپریال اولین ترمزهای دیسکی را در هر چهارچرخ ارائه کرد. بااینحال، یک دهه طول کشید تا بسیاری از خودروسازان سراغ این ترمزها بروند.
اولین سلول ایمنی: ساب ۹۲ سال ۱۹۴۹
ساب در اولین خودروی خود، اولین سلول ایمنی جهان را معرفی کرد. در این خودرو، ساختاری بسیار مستحکم در اطراف کابین ایجاد شده بود که از سرنشینان در برابر ضربههای ناشی از تصادف محافظت میکرد. دیگر قسمتهای خودرو بهگونهای طراحی شده بود که ضربهها را جذب کند. درواقع، در تصادف بجای سرنشینان، خودرو قربانی میشد.
اولین فرمان هیدرولیک: کرایسلر ایمپریال سال ۱۹۵۱
تا پیش از اختراع فرمان هیدرولیک، رانندگی با خودروهای سنگین در شهرها دردسرساز بود و که کسانی که قدرت بدنی کمی داشتند نمیتوانستند سراغ این خودروها بروند تا اینکه کرایسلر در مدل ایمپریال، فرمان هیدرولیک را ارائه کرد. البته جنرال موتورز هم خیلی زود سراغ این فناوری رفت و تا سال ۱۹۵۶، حدود ۲۵ درصد از تمام خودروهای بازار آمریکا به فرمان هیدرولیک مجهز شدند.
اولین نوربالای خودکار: الدزمبیل سال ۱۹۵۲
الدزمبیل در سال ۱۹۵۲ چراغهایی را معرفی کرد که بهطور خودکار کمنور میشدند. این تکنولوژی که چشم خودکار نام داشت، از طریق یک سنسور تشخیص نور که روی داشبورد نصب شده بود، هنگامیکه نور خودروهای روبرو را حس میکرد، بهطور خودکار نور چراغهای جلو را کاهش میداد. البته این سیستم ابتدا کارکرد بینقصی نداشت و به نورهای دیگری مثل بیلبوردهای تبلیغاتی هم واکنش نشان میداد. به همین دلیل، جنرال موتورز سیستم چشم خودکار را اصلاح و در خودروهای دیگری از بیوک، کادیلاک و پونتیاک ارائه کرد.
ادامه دارد…
NAVID۰۰۹۸
۳ بهمن ۱۴۰۲تا جایی که من میدونم ، کادیلاک و مرسدس قبل از سال ۱۹۹۰ میلادی پرچمدار نوآوری در کل صنعت خودروسازی بودن !
NAVID@@98
۳ بهمن ۱۴۰۲دهه ۹۰ میلادی به قبل خیلی خوب بود دوران اوج نوآوری های صنعت خودرو بود هر یک از اینها واقعا یک پرچمدار سطح بالا نوآوری در کل صنعت خودروسازی بودن کلا از خودروساز های اروپا و آمریکا مرسدس بنز و کادیلاک برجسته بودن خودروساز های دیگه هم از اروپا وآ امریکا بودن که در کنارشون پرچمدار نوآوری در کل صنعت خودروسازی بودن
کلا هر یک از اینها خوب بودن فراری هم همینطور بود ساب هم نوآوری های سطح بالایی داشت مثل کرایسلر و الدزموبیل و مرسدس بنز و…
(Ali(chevynova
۳ بهمن ۱۴۰۲ماشالاه امریکن کارز
ماشالاه اختراعات
ماشاله پشتوانه عظیم
امریکن کارز همیشه سنگ محک این صنعت بودن
MatriX
۳ بهمن ۱۴۰۲شروع صنعت خودرو با امریکا بود و اختراعات بی نظیری انجام داد . اما اون دوران به سر اومده و الان چین داره تاریخ رو تکرار میکنه و با اصول بازاریابی و نیروی کار ارزان و منابع وسیع ، همه ی رقبا رو کنار میزنه .
فقط میشه با مالیات سنگین یا تحریم جلوشو گرفت که ترامپ برگرده صد در صد انجامش میده .
ارسلان
۳ بهمن ۱۴۰۲الان چین چه چیز جدیدی به دنیا معرفی کرده ؟! بازم همون قبلی ها که دارند همه کار میکنند!! 😙
MatriX
۳ بهمن ۱۴۰۲لازم نیست چیز جدید معرفی کنه .
کافیه بازی رو خراب کنه و کمپانیای دیگه رو از صحنه خارج کنه . مثلBYD .
heshmat021
۳ بهمن ۱۴۰۲بله چینی ها با متر و خط کش و گونیا تو نمایشگاه های جهان طراحی خودرو هارو میدزدن( فیلماش تو یونوب هست)
با هک و یا فرستادن افراد چینی به شرکت ها برای کار ، ایده ها و نرم افزار هارو میدزدن
حرف منم نیست، fbi در این زمینه هشدار داده به شرکت ها
الف
۳ بهمن ۱۴۰۲با حرف ایشون کاملا موافقم۹۹/۵درصد خودرو های چینی طراحی داخلی و خارجیشون رو از خودرو های شرکت های معروف و معتبر دنیا کپی کردن
ALI.S
۳ بهمن ۱۴۰۲عزیزم شروعش کی با آمریکا بوده؟
منکر خدمت شرکتهای آمریکایی به صنعت خودروسازی نیستم، اما شروع…
amir
۳ بهمن ۱۴۰۲چقدر حیف شده که برخی برند های با سابقه و با محصولات جذاب و چشم گیر دیگه امروزه فعالیت نمیکنن و منحل شدن و یا از خودروسازی دست کشیدن
برند هایی مثل پونتیاک ساب نش آمریکن موتورز الدزموبیل پاکارد دوزنبرگ
و من در این مقاله مجذوب وشیفته شکوه کرایسلر کراون ایمپریال مدل ۱۹۵۱ شدم
خودروهای قبل از دهه هفتاد میلادی بیشترشون یه شکوه خاصی داشتن بدنه های کشیده طراحی های شیک و مجلسی و تکرار نشدنی
چارجر۱۹۶۹ موستانگ نسل اول کادیلاک الدورادو ۱۹۵۹ بیوک ریویرا ۱۹۷۳ کروت نسل دوم …..
به قول دیگر آقا ما چند بدیم برگردیم به دوران کشتی های جاده ای بنزین خوار؟؟؟
رومانی>چین>فرانسه
۳ بهمن ۱۴۰۲پاکارد دوزنبرگ واقعاً جریانساز بودند تعجب میکنم چطور برند چرندی مانند کرایسلر تونست دوام بیاره
amir
۳ بهمن ۱۴۰۲بچه ها چند میگیرین سم تولید نکنید؟ هر کسی یه سمی تولید میکنه سایت پدال شده سم کده
(Ali(chevynova
۳ بهمن ۱۴۰۲کرایسلر اونقدر افتخارات داره که با کمی تحقیق متوجه میشی حرف کاملا اشتباهه
یک نمونه اون کرایسلر ایرفلو هست که اولین ماشین تاریخ بود که در تونل هوا تست شد و طراحیش انجام گرفت
American.classic.cars
۵ بهمن ۱۴۰۲برند چرند کرایسلر ؟
عجب حرف عجیبی
کدوم محصولات کمپانی کرایسلر چرند بوده ؟ جیپ چروکی چیف یا رانگلر یا ویلیز ؟ دوج چارجر یا چلنجر یا دارت و …. ؟ پلیموت کودا یا رادرانر یا فیوری ؟ دسوتو یا ۳۰۰ و یا ایمپریال ؟
parhamiof
۳ بهمن ۱۴۰۲به نظرم amc اگه اگه بود پرفروش ترین ماشین اروپا بود.
R@min
۳ بهمن ۱۴۰۲بزارین برای سال های بعد هم مطلب داشته باشین 😄
amir
۳ بهمن ۱۴۰۲پرچم پدال بالاس
فقط من بدونم کدوم oghde داری اینجاست هرچی بچه ها میگن فقط دیس لایک میده
amir
۳ بهمن ۱۴۰۲در نهایت دوستان رو دعوت به دیدن هولدن افیجی
holden efijy میکنم که این محصول جالب رو ببینن
رومانی>چین>فرانسه
۳ بهمن ۱۴۰۲واقعا ماشالاه امریکن کارز
Jeferson
۳ بهمن ۱۴۰۲اولین کیسه هوا هم مال الدزموبیل تورنادو بود
18:45
۳ بهمن ۱۴۰۲👏👏👏👏👏
دست مریزاد به نویسندگان بی نظیر پدال.
منتظر قسمت دومش هم هستیم…
OM.01
۳ بهمن ۱۴۰۲خیلی دوست دارم خودروهای اواسط دهه 30 تا اواسط دهه 40 نسخه های فابریک و سالم رو برونم ببینم چه حسی دارن.
مثلا از خودروهای بالا واقعا تجربه رانندگی و حس کرایسلر امپریال 1948 و اولدزموبیل سری 60 مدل 1939 برام جای سوال داره و کنجکاوم دربارشون
سواری عایق بندی راحتی کنترل پذیری شتاب و کشش ترمز ها و…
کسی تجربه داره تو پدال !؟😂😅
مازیار
۳ بهمن ۱۴۰۲خوب قطعا در مقایسه با خودروهای امروز، دستکم به لحاظ اون فاکتورها که اسم بردید (سواری کنترل شتاب ترمز) میشه گفت فاجعه هستن
اما اگه یکی مثل خودتون گرایش شدیدی به نوستالژی داشته باشه احتمالا این معایب رو نمی بینه یا کمتر می بینه
محمد
۳ بهمن ۱۴۰۲الان نوید ۰۰۹۸ میاد از تجربه رانندگی و مالکیت همشون رو برات مینویسه
𝐀𝐥𝐢
۳ بهمن ۱۴۰۲خیلی مقاله جالبی بود من که تعجب کردم
۳ بهمن ۱۴۰۲تو ایران هنوز از ترمز عقب کاسه ای و شیشه های دستی استفاده میکنند
BMW
۳ بهمن ۱۴۰۲سال 1886 کجا سال 2023 کجا 🥲
۳ بهمن ۱۴۰۲۲۰۲۴*
رامتین
۳ بهمن ۱۴۰۲کرایسلر کراون ایمپریال چه طراحی اشرافی ای داره. یه حس ترس به آدم میده…
علی یوسفی
۳ بهمن ۱۴۰۲کاربر عزیز رامتین اگه منظورتون مدل ۱۹۴۸ باشه منم با دیدنش یاد فیلم ترسناک و ماورایی بن بست افتادم فک کنم محصول ۲۰۰۲ باشه یه خونواده ای شب کریسمس در جاده گم شدن و یه خودروی سیاهی بود مشابه همین کرایسلر ۱۹۴۸ که هربار ظاهر میشد مث ماشین حمل جسد یکی از اعضای خونواده رو حمل میکرد فیلم زیباییه حتما ببینید انصافا خودروهای آمریکایی دهه های ۳۰ تا ۷۰ مخصوصا ۳۰ تا ۵۰ میلادی شکوه و عظمت رو معنا میکنن.
ابراهیم
۳ بهمن ۱۴۰۲خودروسازهای امریکایی و آلمانی این همه زحمت کشیدند و متاسفانه کشوری مثل چین میاد و فناوری آنها را می دزدد.
ARMAN سابق
۳ بهمن ۱۴۰۲نمی دونم چجوریه هر چند وقت یکبار از این بچه سالا تو پدال پیدا میشه یگیا نظرات مسخره و احمقانه و بعد یه مدت کمی هم محو میشن
𝐀𝐥𝐢
۳ بهمن ۱۴۰۲حداقل اسم برندی که تعصبشو میکشی رو درست بنویس. هیوندای نه هیوندا🤣🤣🤣🤣🤣🤣
۳ بهمن ۱۴۰۲از هرچیزی بدون میاد همون تو سایت میاد هیوندای یخورده ابهت قبل 2018 داشت که بعد اون تبلیغ بی تی اس تمام شرفش به باد رفت
آرین
۳ بهمن ۱۴۰۲این یا امیره یا پیامه یا یکی دیگه که میخواد مسخره بازی در بیازه
همایون
۳ بهمن ۱۴۰۲افرین به کرایسلر فکر نمیکردم خیلی از تکنولوژیهای مهم مثل ترمز دیسکی و فرمان هیدرولیک اولین بار توسط کرایسلر ارائه شده باشه
مجتبی .
۳ بهمن ۱۴۰۲اون زمان تغیرات خیلی سریعتر بودن وبهبود کیفیت وکارایی ماشینا زودتر انجام میشد. کافیه به پیشرفت کادیلاک ۱۹۱۴ نصبت به بنز ۱۸۸۶ نگاه کنیم درحالیکه الآن اینقدر تغیرات به چشم نمیاد.
مجتبی .
۳ بهمن ۱۴۰۲تقریبا تمام رشد اون چنددهه اول رو بنز وآمریکاییها ایجاد کردن.
بی وطن
۴ بهمن ۱۴۰۲در اوایل سال ۱۹۴۸ درحالیکه ترمزهای همهٔ خودروها کاسهای بود، کرایسلر کراون ایمپریال اولین ترمزهای دیسکی را در هر چهارچرخ ارائه کرد. بااینحال، یک دهه طول کشید تا بسیاری از خودروسازان سراغ این ترمزها بروند.و همچنان بعد از ۱ قرن توی ایران همچنان فقط ترمز جلو دیسکی بوده و دیسک چرخهای عقب آپشن چند میلیونی حساب می گردد…
Tesla
۴ بهمن ۱۴۰۲اون موقع که ژاپن کتری و قوری تولید میکرد امریکن کارز چه ها که نمیکرد🇺🇲🇺🇲🇺🇲
عارف رضاییان
۴ بهمن ۱۴۰۲همیشه بهترین بودن اولویت داره به اولین بودن حکایت ایتالیا و دیگرانه که بهترین ماشینها و بهترین ماشین یعنی فراری رو میسازه
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۲ماشالا آمریکا
هرچی تو لیست بود مال آمریکا بود و البته بنز