مینی ونها یا MPV ها وسایل نقلیهای هستند که به دلیل کاربردهای گستردهی آنها در بازار خودروی جهان توجه ویژهای به آنها میشود. البته که بهصورت کلی بازار خودروی ایران کم تنوع و قدیمی است اما اوضاع بازار مینی ونها در ایران بسیار بدتر است. شاید کمبود تنوع و توجه به این سگمنت از بازار باعث شده است دو خودروساز ایرانی، ایران خودرو و فردا موتورز در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران با دو سورپرایز در این سگمنت حضور پیدا کنند. یکی از این محصولات هایما 7X ایران خودرو و دیگری FMC M4 فردا موتورز است. در ادامه به بررسی این دو مینی ون جدید میپردازیم.
طراحی
در دنیای خودرو MPV ها جز خودروهای لوکس قرار میگیرند. در نتیجه طراحی و ظاهر آنها اهمیت زیادی دارد.
هایما 7X توسط طراح محصولات سابق فراری یعنی استودیو پینین فارینا طراحی شده است. نسخهی نمایش داده شده در ایران، در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و محصولی نسبتاً جدید برای هایما است.
در نگاه اول با طراحی بهروز و خاصی طرف هستیم که حتی ممکن است به چینی بودن خودرو شک کنید. ابتدا به سراغ جلوی خودرو میرویم. جلوپنجرهی عریض با حالتی مقعر که روی آن ستونهای عمودی تعبیه شده، در کنار چراغهای باریک و نوک تیز LED فضایی که با حالتی جسورانه به سمت داخل کشیده شدهاند، حس و حال تهاجمی به 7X بخشیدهاند. در نمای کناری هم سعی شده با خطوط متفاوت، ارتفاع این خودرو کمتر از آنچه هست به نظر برسد.
FMC M4 نیز طراحی جذاب، بینقص و خاصی دارد که توجه هر فردی را در برخورد اول جلب میکند. نقطهی عطف طراحی M4 جلوپنجرهی بزرگ آن است. این جلوپنجره تا روی چراغها آمده و نواری کرومی از پایین آن شروع شده و تا عقب خودرو ادامه دارد که یکی از زیباییهای خاص این خودرو به شمار میرود. بااینکه اخیراً خودروسازان چینی دست از کپیبرداری برداشتهاند اما نمیتوان منکر این قضیه شد که این خودرو در نمای جلو بهخصوص جلوپنجره تشابه زیادی به محصولات لکسوس دارد. چراغهای FMC M4 نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجم دهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد. این حجم دهی و هماهنگی در طراحی در نمای کناری خودرو نیز بهوضوح دیده میشود.
در قسمت عقب فردا FMC M4، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو تعبیه شده است در عقب هم همانند جلو و کنار خودرو، حجم دهی بدنه با ظرافت بسیار خوبی شکل گرفته است. همچنین استفاده از ادوات پلاستیک سیاه رنگ برای لوکستر نشان داد خودرو کاهش یافته است.
بااینکه M4 هم در عقب خودرو و هم در جلوی آن از یک زبان طراحی بهره میبرد اما این قضیه برای 7X صادق نیست. در 7X نمای پشتی متفاوتتر از نمای جلو طراحی شده است و نیمی مشکی رنگ و نیمی به رنگ بدنه خودرو است. اگرچه چراغهای عقب گرافیکی زیبا و حس تهاجمی دارند اما برندهی این بخش M4 است که طراحی بهروزتری دارد.
داخل کابین
به سراغ کابین دو خودرو میرویم، با توجه به ذات لوکس مینی ونها اصولاً با کابینی پر امکانات طرف هستیم. هر دو خودرو مانند همهی خودروهای MPV علیرغم داشتن طول زیاد، کاپوت کوتاهی دارند و عمده طول این خودروها مربوط به کابین است. به همین دلیل شاهد کابینی بسیار جادار و راحت برای ۶ تا ۷ نفر در سه ردیف صندلی هستیم.
درون کابین فردا M4 بسیار زیبا و متفاوت طراحی شده است. این کابین دقیقاً همان کابین طراحی شده برای لاماری ایما است، اما به تریم رنگ روشن (ترکیب کرمی و قهوهای) تغییر کرده است. نمایشگر اطلاعات سرگرمی و پنل پشت فرمان در قالب یک نمایشگر بزرگ و یکپارچه در مقابل راننده تعبیه شده است. پنل پشت فرمان اطلاعات مهم و حیاتی خودرو را نشان میدهد. در ردیف دوم دو صندلی مجزا از هم نصب شده که از بین آنها میتوانید به سادگی به صندلیهای ردیف سوم دسترسی داشته باشید. فضای پا در ردیف دوم بسیار زیاد بوده و در ردیف سوم افراد بزرگسال هم میتوانند فضای مناسب و جاداری داشته باشند.
به داخل کابین 7X میرویم، در ابتدا یک اسکرین بزرگ بهرسم طراحی این روزهای بر روی داشبورد جلب توجه میکند، که اطلاعات مختلفی را ارائه میکند. صندلیهای این خودرو نیز در ردیف دوم از هم مجزا هستند و در ردیف سوم صندلیهای به هم چسبیده وجود دارند. تریم داخلی چرم مارون و قسمتیهایی از جنس پیانویی و آلومینیوم در طراحی استفاده شده است.
مشخصاً این روزها رنگ مارون طرفداران بیشتری نسبت به طراحی قدیمی و رنگ کرم قهوهای دارد. در نتیجه شاید بتوان گفت طراحی داخلی 7X نسبت به M4 یک سر و گردن بالاتر است.
مقایسه ابعاد
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای هایما 7X به ترتیب برابر با ۴.۸۱، ۱.۸۷، ۱.۷۲ و ۲.۸۶ متر است.
ابعاد بدنه FMC M4 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب ۴.۸۵، ۱.۹، ۱.۷۱۵ و ۲.۹ متر اعلام شده است.
مقایسه اعداد نشان میدهد دو خودرو تقریباً اندازهی یکسانی دارند.
مقایسه پیشرانه
در سالهای اخیر روند کاهش حجم موتور خودروها و نیز مجهز شدن آنها به توربوشارژر در کنار بالا رفتن کیفیت و دقت ساخت آن بسیار پر رنگ شده است. دو MPV مورد بحث ما نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
در بازار خودروی جهان هایما 7X با دو پیشرانه عرضه میشود. ایران خودرو پیشرانهی قویتر که با کد HMAGA16-YF نامیده میشود را انتخاب کرده است. این موتور چهار سیلندر توربوشارژر ۱/۶ لیتر حجم دارد و ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. توان تولید شده با یک جعبه دندهی ۶ سرعته اتوماتیک منتقل میشود.
FMC M4 مشخصات فنی یکسانی با لاماری ایما دارد. زیر کاپوت M4 یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو با فناوری GDI جاسازی شده که ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، این قدرت را به محور چرخهای جلو انتقال میدهد.
تفاوت دو پیشرانه بسیار کم است و برای نتیجهی نهایی باید منتظر تست رانندگی آنها باشیم.
مقایسه امکانات
هنوز نمیتوان بهطور قطع در مورد امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو نظر داد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم ایران خودرو و فردا موتورز با توجه به سیاستهای خود چه آپشنها و امکاناتی را در زمان عرضه برای این دو مینی ون در نظر میگیرند. با این حال در ادامه به بررسی بعضی از امکانات این دو خودرو میپردازیم.
برای هایما 7X در بخش امکانات داخلی سیستم تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، سیستم ایموبلایزر و ریموت کنترل برای خاموش و روشن کردن خودرو بهصورت استاندارد ارائه میشود. همچنین کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک، دوربین دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم ترمز الکتریکی EBD، کنترل پایداری ESP و ۵ کیسه هوا ایمنی از دیگر مواردی است که هایما برای X7 خود تدارک دیده است و به نظر میرسد این امکانات در زمان عرضه به بازار به طور حتم وجود خواهند داشت.
امکانات رفاهی و ایمنی فردا M4 شامل سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم اتوپارک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه مجهز به سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب، دوربین ثبت وقایع حین رانندگی، رادار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم تهویه مطبوع، سنسور نور، سنسور باران، ۸ ایربگ ۱۰ نقطهای، سقف پانورامیک، جک برقی صندوق عقب، تریم چرمی کابین، صندلی برقی راننده، تنظیم برقی صندلیهای ردیف دوم، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ جذاب و غیره میشوند.
سخن آخر
هایما 7X ایران خودرو و M4 فردا موتورز صد درصد در بازار با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. اما اینکه برندهی این رقابت کدام یک خواهد بود به کیفیت مونتاژ، قیمتگذاری و زمان عرضهی هر دو خودروساز بستگی دارد و برای اظهارنظر نهایی باید منتظر عرضهی رسمی آنها در بازار خودرو باشیم. بر اساس پیشبینیها هر دو خودرو با قیمتی بین ۱ تا ۱/۵ میلیارد تومان به فروش خواهند رسید.
hummer
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بشخصه چون در نمایشگاه هردو خودرو را دیدم
نظر می دهم
خب اول از همه
ظاهر بیرونی هردو خوب بود هرچند اف ام سی توجه بیشتری رو به خودش جلب میکرد
در خصوص نمای پشت هم باز اف ام سی خیلی بهتر بود
(فکر کنم اگه ایران خودرو اون رنگ سیاه رو از پشتش حذف میکرد خیلی بهتر میشد)
وقتی داخل هردو نشستم
در ردیف اول خب هایما بهتر بود
ولی در ردیف دوم فردا با امکانات بیشتر به من احساس بهتری داد
البته من از افرادی که انجا بودند خواهش کردم که ردیف سوم را برایم باز کنند
خلاصه نشستم خب مثل فیدلیتی نبود که 2 نفر بتونند قرار بگیرند
راحت بود مثلا اگه ردیف دوم 206 رو هم ارتفاع سر و هم یکخورده به کنارش اضافه کنید تقریبا همونجوری
هرچند ایران خودرو ردیف سوم را برایم باز نکرد ولی فکر کنم ان هم فضای خوبی برای سرنشینان دارد
ممد ژانگولر
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به وطنم چین خوش امدین
مسعود کامنت
۱ خرداد ۱۴۰۱تقصیر چین نیست که دولتهای ایران از گذشته تا امروز ماشین های چینی رو با سود ۱۲۰ درصد به بالا تحویل ما میدن
Amard
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط خواهشا اسم اینها رو لوکس نزارید تا باعث شو استفاده نش قیمت این ماشین در تراز جهانی نشون میده لوکس نیستن چینی ها کلا یه برند لوکس دارن اونم هونگچی بقیش خودروهای اقتصادی هستند شاید متریال کابین به نسبت لوکس به نظر بیاد اما تعلیق و موتور هیچ تناسبی با ماشین لوکس المانی یا ژاپنی یا حتی کره ای نداره شاید تا حدی به فرانسوی ها نزدیک باش
Clean energy (صیانت!)
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱طرف اومد به اون اف ام سی گفت داخلش از بنز لوکس تره
احساس کردم بهم فوش داد
Dian
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فکر کنم طرف فقط مسخره میکرد
[ ظاهرش از لکسوس قشنگ تره]
[داخلش از بنز لوکس تره]
[موتورش از بنتلی قویتره]
بنظرت کسی که عقل سلیم داره این حرف هارو میزنه؟
ford gt
۴ خرداد ۱۴۰۱از وایپر میگفت قویتره 😂
hjk
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱طراحی جلوی m4 اصلا خوب نیست خیلی نا متناسبه .
قیمت گذاری هم که میلیاردی .
جمال
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اون وقت کی اینو میخاد بخره ؟! آیا این قیمت برای خریداران مناسبه ؟ مثلا خانواده پر جمعیت اینو میتونه بخره واقعا ؟ هزینه نگهداریش چطور ؟
momeni
۳ خرداد ۱۴۰۱چند ماه صبر کن دوست من . خواهی دید که برای خرید این خودورها بر خلاف تصور هر آدم عاقل دیگه ای براش صف می ایستند و حتی به قرعه کشی میزارن . و هموطن من و شما برای برنده شدن در قرعه کشی نذر نیاز هم میکنه . فکر کردی با کی شدی 80 میلیون نفر ؟ هنوز ما ایرانیها رو نشناختی ؟ اونیکه این ماشینها رو در نمایشگاه به نمایش گذاشته خوب میدونسته با کیا طرفه دوست من .
سعید
۴ تیر ۱۴۰۲یک جوری می گی آدم عاقل اینو نمی خره انگار بنز و بی ام و ریخته تو این مملکت. اونی که با 2.5 میلیارد اینو می خره از کجا 7-8 میلیارد بیاره بره بنز بخره؟! ملت ماشین چینی می خرن چون مجبورن می فهمی اجبار!!!
ابوالفضل
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بی همتایان جذاب
مهردادکمال
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بیشتر عجیبن تا زیبا
Ilia2008
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هرچی باشن از سایپا کاروان بهترن
اون اسمش هم مال خودش نیست 😂
از دوج کاروان کش رفتن
Reza Waffen SS
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هایما ۷X 👍
Jdm باز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هر دو خودرو در بازار چین و بازار جهانی به هیچعنوان خودروی لوکس نیستن ، فقط شاید هونگچی و بعضی برند های دیگر مثل nio رو میتونیم لوکس ساز بدونیم بقیه برند های چینی
بیشتر خودرو های متوسط و اقتصادی میزنن
در مورد دو خودرو هم بگم از نظر طراحی در نمای عقب m4 قشنگتره ولی در نمای جلو یکم عجیبه طراحیش ، 7x هم طراحی ملایمی داره و نسبتا خوبه
کابین هم به نظرم هر دو خودرو شبیه هم هستن ولی من 7x رو بیشتر پسندیدم
موتور هم که شبیه همه تقریبا و هر دو هم دیفرانسیل جلو هستن
در مورد قیمت ، قیمتش بالاس و با توجه به اینکه کلا ایرانیا علاقه زیادی به mpv ها ندارن فک کنم فروشش پایین خواهد بود
TML BN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هیچکودومو خوشم نمیاد ولی 7x به نظرم طراحی بهتری داره نسبتا
Dian
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱[نمیدونم چرا ولی از ۷X خوشم اومده😐]
اینو کی گفت پس؟😂
TML BN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱آره یادمه ولی خب منظورم از طراحیشه خوشم اومده
new RAMIN
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱MPV ها ماشین های محبوبی نیستن تو ایران بازار بزرگی ندارن تو کشور. دوما اگه هم قیمت باشن هایما 7x با فردا M4(دانگ فنگ فورتینگ) قطعا برتری با فردا M4 هست اما هنوز قیمت گزاری نشدن. تا زمانی که قیمت گزاری نشدن نمیشه چیز خاصی گفت.
من چون جفتشونو از نزدیک دیدم قطعا و حتما M4 برتره.خیلی باکیفیت تر بود. واقعا میتونم بگم MPV نیمه لوکسی بود. صندلی های ردیف دوم برقی تنظیم میشد میز هم داشت(هایما7x با دست تنظیم میشد صندلی ردیف دوم و میز هم نداشت)و صندلی راننده ماساژور داشت. جلوپنرجش هم نورانی هست روشن کنید از جلوپنجره هم یه بخشی نور میاد.همچنین نسخه فول چینی اتوپارک هم داره. حالا نمیدونم فردا حذفش میکنه یا نه. اون چیزی که من دیدم دانگ فنگ فورتینگ خیلی برتر و سرتر از هایما 7xبود. از هرلحاظ که فکر کنید. البته عجیبم نیست چون برند دانگ فنگ که درجه 2 هست قطعا 10برابر از برند درجه 4 یعنی هایما بهتره…شما آمار فروش هایما رو تو چین ببینید حساب کار دستتون میاد. البته دانگ خیلی بهتر از هایما هست ولی باور کردنش سخته ولی کل فروش هایما+کل فروش جک + کل فروش دانگ فنگ جمعا سال 2021 اندازه فروش تنها هاوال H6 هست!!
به خودروهای روز دنیا فعلا دسترسی نداریم ولی امیدوارم روزی برسه که اگه قراره خودروی چینی سوار شیم برندهای درجه 1چینی و درست حسابی چینی هارو سوارشیم. مثل byd و جیلی و لینک اندکو و هاوال،چانگان وMG وGAC. و اگر هم قراره لوکس سوارشیم چه بهتر هونگکی رو بهش بگیم لوکس و سوارش شیم. هرچند اکثر مدلهاش قیمت های گرونی دارن. نمیدونم اون روز کی میاد ولی امیدوارم یه روز همچین اتفاقی رخ بده اون وقت هست همه میگویم: عجب…پس ماشین چینی اینه…
Alan.r
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هایما رو ترجیح میدم(هر چند هیچ کدومشون ارزش این قیمت رو ندارن)
کوشا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱یاجوج و ماجوج!!!!
ADAK
۱ خرداد ۱۴۰۱توبه
توبه
خدایا تنها تو را می پرستم و تنها از تو یاری می جویم …
Lione
۱ خرداد ۱۴۰۱در دنیای خودرو ها mpv ها جز خودرو های لوکس هستند
از کی؟
امین
۱ خرداد ۱۴۰۱من کاری با مسائل سیاسی ندارم و حتی قیمت که صد البته قیمت همین ماشینهای چینی هم خیلی بالاست . ولی خدایی همین ماشینهای چینی از نظر ظاهری و امکانات و کیفیت متریالهای داخلی بهتر از ماشنهای ساخت ایران نیست. باید قبول کنیم که دست همه به ماشنهای اروپایی نمیرسه با این قیمتهای عجیب و غریب حتی خیلی از مردم هم همین ماشینهای چینی رو هم نمیتونن بخرن.
e. s
۱ خرداد ۱۴۰۱چرا باید ماشین های بی کیفیت چینی رو وارد کنن؟؟؟ اگر قرار باشه 1میلیارد برای ماشین هزینه کنم ترجیح میدم یه اسپورتیج 2013بخرم تا یه ماشین بی هویت چینی 😐واقعا مسئولین ما یک کتاب از خدمات ارزنده خودشون برای ایران پر کردن و به یادگار گذاشتند…
ERFAN22
۸ خرداد ۱۴۰۱میشه بگی از کجا مطمئنی بی کیفیته؟
نکنه از رو ظاهر؟
جواد
۵ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز انصافا باتوجه به شرایط فعلی که العان قیمت این ماشینهای چینی بقولا بی کیفیت رو میدن یک میلیارد ونیم بنظرت خودرو های بنز رو با چه قیمتی وارد میکنن تازه خوبه اینا حداقل 10درصدشونو مونتاژ میکنن
genius
۶ خرداد ۱۴۰۱این چینیها منهای اینکه تمام دانش فنیشون از موتور به ۱.۵ توربو ساخت میتسوبیشی خلاصه میشه تو اسم گذاری هم گند زدن!همش شده x7 و s7 و t7!!!یه ذره ذوق داشته باشید لااقل