تا چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و انتخاب کامالا هریس یا دونالد ترامپ میتواند تأثیر چشمگیری روی صنعت خودروی این کشور داشته باشد.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفتههای گذشته شاهد اتفاقات غیرمنتظرهای بود و هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در حال برجسته کردن مزیتهای خود نسبت به رقیب هستند تا بتوانند وارد کاخ سفید شوند. هر دو طرف به صنعت خودرو نیز پرداختهاند و امیدوارند بتوانند رای کارکنان صنایع خودروسازی و خریداران را به دست آورند. کامالا هریس و معاون اولش تیم والز با برخی اعضای اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکا دیدار کردهاند و امیدوار هستند تا بتوانند در میشیگان به عنوان یکی از ایالتهایی که رقابت فشردهای بر آن حاکم است رای بیشتری را به خود اختصاص دهند. تیم والز همچنین اواخر هفته قبل در دیترویت نیز دیدارهایی داشته است. البته باید دانست تفاوتهای قابلتوجهی در سیاستهای خودرویی هریس و ترامپ وجود دارد. هر دو نامزد علیرغم چالشهای متنوع با یک مشکل کلیدی روبرو شدهاند: خودروهای برقی.
هریس همانند جو بایدن رئیسجمهور کنونی آمریکا طرفدار پر و پا قرص خودروهای برقی است. دولت بایدن تاکنون برخی قوانین جدید را برای توسعه شبکه شارژ عمومی و همچنین مشوقهای خرید این دسته از خودروها وضع کرده است. همچنین بر اساس قوانین جدیدی که اخیراً تصویب شد، حدود دوسوم خودروهای جدیدی که تا سال ۲۰۳۲ در آمریکا به فروش میرسند باید از نوع برقی باشند. هریس میگوید هدف از چنین طرحهایی در دسترس قرار دادن خودروهای برقی برای همه مردم است. اما در مقابل دونالد ترامپ انتقادات زیادی را متوجه خودروهای برقی و به ویژه الزامات فروش آنها کرده و ایده استفاده از سرمایههای دولتی برای تأسیس زیرساختهای شارژ را رد کرده است. او قبلاً مدعی شد خودروهای برقی وزن بسیار بالاتری برای جادههای آمریکا دارند. ترامپ تأکید کرد باید تمامی پلها در آمریکا برای تاب آوردن در برابر وزن این وسایل نقلیه تعمیر شوند. البته ترامپ چندی بعد نظر خود را تغییر داد و اظهار داشت خودروهای برقی باورنکردنی هستند و خودش طرفدار آنهاست!
انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا از نظر هزینههای تبلیغاتی رکورد زده است. تا می ۲۰۲۴ تقریباً ۳.۹ میلیارد دلار از طریق خود نامزدها و یا طرفداران آنها صرف کمپینهای تبلیغاتی شده است. نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به خوبی میدانند که این پولها از کجا آمدهاند و برای مثال ایلان ماسک مدیرعامل تسلا به تنهایی ۱۸۰ میلیون دلار به ترامپ کمک کرده است. ترامپ درباره خودروهای برقی گفته که طرفدار آنهاست و باید هم اینطور باشد زیرا ایلان ماسک به او کمک کرده و انتخاب دیگری ندارد. علیرغم عشق ناگهانی به خودروهای برقی، ترامپ اعلام کرده هنوز مخالف تعیین اهداف فروش الزامی برای این دسته از خودروهاست. او میگوید در صورت انتخاب به عنوان رئیسجمهور آمریکا از همان روز اول این قانون را لغو میکند تا خریداران حق انتخاب داشته باشند. او توسعه شبکه شارژ از طریق دولت را رد کرده و میگوید چنین قانونی هزینه بسیار زیادی در بر خواهد داشت.
با اینکه چنین قانونی بهصورت رسمی الزامی نشده اما دولت بایدن کاملاً به دنبال از رده خارج کردن خودروهای درونسوز تا سال ۲۰۳۵ است. به همین منظور کاخ سفید ۷.۵ میلیارد دلار را برای توسعه شارژرهای عمومی در نظر گرفته است. تا به اینجا کامالا هریس به سیاستهای دولت بایدن درباره انرژی و محیطزیست پایبند بوده و همینجا تفاوتهای زیادی را با سیاستهای ترامپ شاهد هستیم. ترامپ در دوره قبلی که رئیسجمهور آمریکا بود تلاش کرد میانگین مصرف سوخت شرکتی CAFE را تغییر دهد، قانونی که در دولت اوباما الزامی شده بود. او همچنین قوانینی را که به ایالت کالیفرنیا اجازه میداد استانداردهای آلایندگی سختگیرانهتری نسبت به EPA وضع کند را لغو کرد. البته در دولت بایدن هر دو تصمیم ترامپ لغو شد هرچند انتظار میرود در صورت انتخاب مجدد ترامپ این قوانین مجدداً بازگردند. ظاهراً ترامپ در جلسهای که با رهبران صنعت سوختهای فسیلی برگزار شد اعلام کرده برخی قوانین و مقررات را تغییر خواهد داد. البته او خواهان یک توافق خوب شده و از مدیران نفتی مبلغ ۱ میلیارد دلار را برای کمک به کمپینش درخواست کرده است هرچند مشخص نیست که این مبلغ پرداخت شده یا خیر.
با اینکه ترامپ بیشتر سوختهای فسیلی را ترجیح میدهد اما دولت بایدن روی بهبود استقلال انرژی آمریکا تأکید کرده است. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان میدهد میزان استخراج میادین نفتی آمریکا با ثبت رکورد جدیدی به ۱۳.۴ میلیون بشکه در هفته منتهی به آگوست رسیده است. در مجموع به نظر میرسد هریس و ترامپ در برخی مباحث صنعت خودروی آمریکا با یکدیگر اختلاف دارند. دولت کنونی آمریکا بیشتر به دنبال تجارت جهانی است درحالیکه ترامپ آمریکا را از همکاریهای اقتصادی زیادی بیرون کشید.
البته برخی اشتراکات نیز وجود دارد. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود دستور داد واردات چینیها به آمریکا بسیار محدود شود. بایدن حتی پا را فراتر گذاشت و تعرفه ۱۰۲ درصدی را روی خودروهای برقی ساخت چین وضع نمود. انتظار نمیرود که هریس و ترامپ با چینیها روابط خوبی داشته باشند. همچنین در دولت فعلی آمریکا مشوقهای خودروهای برقی به قوانینی همچون مونتاژ در آمریکا یا کشورهای دوست ارتباط دارد. علاوه بر این، باتریها و مواد خام مورد استفاده آنها نیز باید در خود آمریکا یا کشورهای دوست آن تولید و استخراج شوند؛ اما موضوع مهم به حضور ماسک در کمپین ترامپ مربوط میشود. او قبلاً علیه تعرفههای بالای خودروهای برقی سخن گفته اما مشخص نیست که تأثیر ماسک روی ترامپ چقدر است هرچند نمیتوان اظهارات او را نادیده گرفت.
هریس در زمان سخنرانی خود برای کارگران صنعت خودروی آمریکا به وضعیت شغلی مناسب آنها اشاره کرد. این اظهارات در ادامه بیانیه بایدن بود که گفته است در زمان ریاست جمهوری ترامپ ۶ کارخانه خودرویی در آمریکا تعطیل شد و هزاران شغل در سراسر این کشور از بین رفت. بایدن گفته در زمان ریاست جمهوری او ۲۰ کارخانه جدید تأسیس شده و در ماههای پیش رو کارخانههای بیشتری نیز تأسیس خواهد شد. او همچنین به ایجاد بیش از ۲۵۰ هزار شغل صنعت خودروی آمریکا اشاره کرده است. البته باید گفت اظهارات بایدن درباره صنعت خودروی آمریکا با در نظر گرفتن نمایندگیهای فروش خودرو و قطعات صحیح است. آنچه در سالهای آینده رخ خواهد داد به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. آیا بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش میدهد؟ آیا اقتصاد جهانی در رکود فرو میرود؟ آیا جنگ تجاری با چین شدت میگیرد؟ از طرف دیگر شرکتهایی همچون هیوندای و فورد در حال تأسیس کارخانههای جدید در این کشور هستند و انتظار میرود تولید باتری خودروهای برقی در آمریکا رشد قابلتوجهی داشته باشد.
نظرسنجیها نشان میدهد رقابت تنگاتنگی بین هریس و ترامپ وجود دارد. دیدگاههای دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا تا حدود زیادی مشخص است به جز یک مورد و آنهم چرخش دیدگاه ترامپ درباره خودروهای برقی. با اینکه مسائل مربوط به صنعت خودروی آمریکا حداقل در مقیاس کشوری به سادگی حل نمیشوند اما احتمال دارد کارگران و دستاندرکاران این صنعت در ایالتهایی همچون میشیگان نقش کلیدی داشته باشند.
car lover
۲۸ مرداد ۱۴۰۳منتظر تحلیل های فرابشری تاکسی وار دوستان هستیم
Mohsen68
۲۸ مرداد ۱۴۰۳جالب اینه که ۲۴ ساعت حرف از آزادی بیان میزنیم
بعد قبل از اینکه یکی شروع کنه به صحبت لیبل میخوره
حالا گیرم که راننده تاکسی باشه، حق حرف زدن نداره؟!
car lover
۲۸ مرداد ۱۴۰۳سریع جو نده از چیزی خبری نداری
کرگدن باواریا
۲۸ مرداد ۱۴۰۳نه ببین بزار خرامپ بیاد اون درد ملتو خوب میفهمه 🤡
*تیپیکال ایرانی جماعت بعد از کلی صف وایستادن و چنج کردن دار و ندارشون به ۱۰۰۰ دلار و قایم کردن اون زیر فرش و تشک و بالش و آرزو کردن برای آمدن ترامپ و دلار یک میلیون تومانی و ثروتمند شدن افراد ایرانی طبار مذکور*
datsun
۲۸ مرداد ۱۴۰۳کرگدن چه خوب طرفداری ایرانی ترامپ رو توصیف کردی:)
Taha Ayoobi
۲۸ مرداد ۱۴۰۳تنها کشوری که راننده تاکسی هاش دکترای اقتصاد دارن ایرانه.
B
۲۸ مرداد ۱۴۰۳اشتباه فکر میکنید
🇰🇷
۲۸ مرداد ۱۴۰۳وقتی کارخونهخای باتری سازی جدید در امریکا ، مکزیک ، کانادا تاسیس شدند میبیند که بصورت تصاعدی و جهشی خودروهای برقی تولید میشن چون تنها سد بزرگ بروی برقی ها همین زیرساخت یعنی شبکه شارژ و مسئله باتریه!!
آینده قطعا برقیه و هر کی مقاومت میکنه بزودی با ورشکستگی و منع فروش رو به رو میشه!!
دیجی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳کاری به اتفاقی که تو امریکا می افته ندارم فقط میدونم ترامپ ریس جمهور بشه فیمت206تو ایران هم قیمت مازراتی تو ایتالیا میشه
amir
۲۸ مرداد ۱۴۰۳حالا انگار تا الان بایدن تو این چهار سال رئیس جمهور بود قیمتا چند برابر نشد واقعا فرقی نداره کی بیاد آخرش بدبختیم
BMZ
۲۸ مرداد ۱۴۰۳نمیدونم چرا یاد این مقاله افتادم که مقایسه شون خالی از لطف نیست
https://www.pedal.ir/news/jalili-pezeshkian-car-industry/
جلیلی vs پزشکیان / هریس vs ترامپ
سوشیانت
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خب پس از الان مشخص شد که عقل ترامپ از کامالا هریس بیشتر کار میکنه
Mohsen68
۲۸ مرداد ۱۴۰۳درسته که رئیسجمهور تو آمریکا نفوذ محدودی تو خیلی از مسائل داره، چون قوانین و نهادها خیلی قوی هستن و اجازه نمیدن هر تصمیمی بهراحتی عملی بشه. حتی تو اون مواردی که اختیار داره، سناتورها و رسانهها هم همیشه دستش رو میبندن. در نتیجه، انتخاب ترامپ یا هریس بهخودیخود تغییرات اساسی تو صنعت خودرو ایجاد نمیکنه؛ ساختار قانونی و تاثیرات بلندمدت سیاستهای کلی کشور مهمتر از تصمیمات فردیه.
khashayar.
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ترامپ رای بیار نیست. هر چند خودم طرفدارشم.
🇰🇷
۲۸ مرداد ۱۴۰۳با این گندی که دموکراتها زدند دیگه یکی دیگه سرکار نمیاد و مطمئن باش ترامپ کبیر برمیگرده و دوباره امریکایی قدرتمند میسازه . اون مسئله ترور هم ازش یه چهره قهرمان ساخت و مثل رونالد ریگان که بعد از ترور نافرجام در انتخابات ۱۹۸۴ با اختلاف رای آورد ، بازم ترامپ برمیگرده!!!
JDM سابق
۲۸ مرداد ۱۴۰۳هیچکدوم اینا منجی نیستن
اما ذر بحث خودرو
ترامپ میتونه جلوی برقی هارو بگیره البته نه اینکه براشون محدودیت ایجاد کنه
بلکه موانعی که جلوی فروش بنزینی ها رو هست بر میداره
اینو خودش بار ها گفته که فروش برقی ها خوبه ولی نباید اصرار به این کنیم که مردم برقی بخرن
JaMsHiD_R1988
۲۸ مرداد ۱۴۰۳آره برو خونه زندگیتو بفروش مثل بقیه بکنش دلار تا موقعی ترامپ اومد بشه هزار برابر😏
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۸ مرداد ۱۴۰۳اگر این بار هم چپ گلوبالیست چپول دوباره فرد مورد نظر خودش رو که همین هندی زاده دموکرات هست رو بزار راس کار آمریکا با شیب بسیار تند به سمت فلاکت حرکت خواهد کرد.دموکراتها گروهی دروغ گو دزد قاتل و دنبال بی ارزش کردن وطن پرستی و پرورش جهان وطنی هستند.امید وارم مردم آمریکا اینبار با آگاهی کامل جلوی کثافت کاری دموکراتها به ایستن و ترامپ شیر دل رو بفرستن کاخ سفید که برای ما مردم ایران هم خوب میشه.مهمتر اینکه تمام جنگها پایان میگیره.هر کی غیر این فکر میکنه جنگ طلب هست و پست
احمد محسن
۲۸ مرداد ۱۴۰۳این سوال برام پیش اومده که : به توی ایرانی چه ؟؟؟
مجید
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خیلی کنجکاوم ادعایی که ترامپ دربارهی وزن پلها و جادهها گفته در اون حدی هست که میگه یا اغراق کرده و پلها و جادهها تحمل خیلی بیشتری دارند.
مجید
۲۸ مرداد ۱۴۰۳تنها اتفاق مثبتی که میتونه بیوفته این بود که میومدن برخلاف ترامپ با چین میساختن و عوارض رو کاهش میدادن که به نفع مصرفکنندگان جهانی بالاترین کیفیت با پایینترین قیمت به دست مشتری برسه که بایدن هم تو همون مسیر بدون دوربرگردون ترامپ افتاده بود و نمیتونست تصمیم دیگهای بگیره.
دنیای تجارت بر اساس اعتماد متقابله و وقتی این اعتماد متقابل از بین بره خیلی زمان میبره تا برگرده.
Arshia m3csl
۲۹ مرداد ۱۴۰۳امیدوارم ترامپ بیاد تبلیغات lgbt زمان بایدن به اوج خودش رسید کاملا هریس بیاد همجنسگرایی میشه کل گیما و فیلما و دیگه نمیتونیم گیم بازی کنیم و فیلم ببینیم