در حال حاضر برفپاککنهای چراغ جلو تقریباً منقرض شدهاند و جای خود را به نازلهای پرفشار شستوشوی چراغ دادهاند؛ اما این نوع چراغشوها در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیار متداول بودند. برندهایی مانند ولوو و لندروور دلایل خوبی برای استفاده از این سیستم بر روی خودروهای خود داشتند. بهعنوانمثال، در سوئد، برف زیادی میبارد و زمانی که برف کثیف میشود و در جاده لجن میگیرد، چراغهای جلو اولین و مهمترین قسمتی هستند که توسط این برفها پوشیده میشوند. همین امر در مورد وسایل نقلیه آفرود نیز با گل و گردوغبار صدق میکند و انتظار میرود. در جدیدترین مقاله از سری مقالات تاریخچه، ما به گذشته برگشتهایم و قصد داریم شما مخاطبان عزیز را با چند نوع از زیباترین برفپاککنهای چراغ خودروها آشنا کنیم. با پدال همراه باشید.
مرسدس بنز E کلاس W123/W124
E کلاس W123 هنوز که هنوز مظهر کیفیت و مهندسی بینظیر مرسدس بنز است. برفپاککنهای چراغ این E کلاس ۱۵۰ درجه به دور مرکز خود میچرخیدند. این برفپاککنها همچنین میتوانستند مستقل از برفپاککنهای اصلی خودرو کار کنند که در آن دوران ویژگی جالبی محسوب میشده.
ساب ۹۹
کمپانی سوئدی ساب در دهه ۱۹۷۰ در بسیاری از زمینهها پیشگام بود. گل سرسبد محصولات این شرکت در آن سالها مدل ۹۹ بود. ساب ۹۹ اولین خودرویی بود که در آن دهه مجهز به برفپاککنهای چراغ جلو شد. شاید این نوع برفپاککن امروزه مضحک و مسخره به نظر برسد؛ اما برای آن دوران کاملاً کاربردی بوده.
ولوو ۲۴۰
برخی ممکن است تصور کنند ولوو برای اولینبار برفپاککنهای چراغ را بر روی خودروها قرار داده درصورتیکه این کار اولینبار توسط ساب انجام شد. در طراحی نسخه اولیه ولوو ۲۴۰ برفپاککنها درست زیر کاپوت و بر روی قسمت بالایی چراغها قرار گرفته بودند که بهکلی نظم طراحی جلوی خودرو را به هم زده بوند. اما در نسخههای بعدی این برفپاککنها به قسمت پایینی چراغ نقل مکان کردند و بسیار ظریفتر و زیباتر ساخته شدند.
همچنین بخوانید: بی ام و سری ۹، سدان دهه ۹۰ که قرار بود لوکستر از سری ۷ باشد
بیامو سری ۳ E30
ممکن است در نگاه اول به چراغهای E30 گمان کنید که امکان ندارد برفپاککنی وجود داشته باشید که چهار چراغ گرد را همزمان با هم بشوید؛ اما طراحان بیامو این امر را ممکن ساختهاند. البته تنها بیامو است که میتواند این ایده را بر روی خودرویی اجرا کند و بتواند در کنار کاربردی بودن آن به زیبایی ظاهری خودرو نیز کمک کند.
ولوو S60
در ابتدای قرن بیست و یکم، اکثر رقبای ولوو به استفاده از نازلهای پرفشار برای تمیز کردن چراغهای جلو روی آورده بودند، اما ولوو همچنان گزینه برفپاککن قدیمی را برای مدتی در محصول S60 ارائه کرد. ولوو در آن زمان، یک مکانیسم کوچک و زیبا را کشف کرده بود که به برفپاککن اجازه میداد به قوس ۱۸۰ درجه نزدیک شود.
رنجروور
اتاق L322 رنجروور آخرین مدلی بود که در آن بهجای نازلهای پرفشار از برفپاککن استفاده شد. همچنین این نسل آخرین نسلی بود که مردم آن را با هدف ماجراجویی در خارج از جاده و آفرود خریداری میکردند. زیبایی این برفپاککنهای چراغ جلو این است که سبک و ظریف به نظر میرسد. آرایش چراغهای جلو نیز طوری طراحی شده است که با یک بار حرکت کردن و قوس برداشتن برفپاککن به طور کامل تمیز شوند.
همچنین بخوانید: اولین کراساوورهای جهان، خودروهایی که پایهگذار تحولی بزرگ شدند
لادا نیوا
نیوا موفقترین خودروی ساخت شوروی از لحاظ فروش بود. لادا نیوا برای ساکنان اروپای شرقی حکم جیپ چروکی در آمریکا را دارد! جالب است بدانید در طراحی و ساخت این خودرو هیچ مهندسی خاصی به کار نرفته؛ اما در کمال تعجب بهشدت بادوام و کم استهلاک است. قرار دادن برفپاککن بر روی این خودرو اقتصادی یکی از اقدامات جالب لادا بود. البته بماند که برفپاککن استفاده شده بر روی چراغهای گرد این خودرو به طرز مشکوکی شبیه به همان مکانیزمی است که در بیامو استفاده شده بود.
علی جردن
۲۱ اسفند ۱۴۰۲پرف پاک کن چراغ تو جاده های بدون چراغ بسیار بسیار با اهمیته وقتی بارنگی میشه برف یا گل لای جاده پخش چراغ میشه و بشدت روشنایی چراغ کور میکنه و تو جاده های بدون تیر برق واقعا خطرناکه
NAVID۰۰۹۸
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بچه که بودم ، برفپاکن چراغ بنزهای E و S روانیکننده بودن ، هنوزم که هنوزِ وقتی میبینمشون با اینکه قدیمی شدن ولی به سبب خاطرات شیرین ، جذابِ برام!!!
مهرداد
۲۱ اسفند ۱۴۰۲[هنوزم که “هنوزه” — “جذابه” برام!!!] درست بنویسیم!
تقریبا پستی نیست تو پدال که ایشون رو کامنت اولش ریپلای نکرده باشه! دیده شدن به چه قیمتی؟!
ALI.S
۲۱ اسفند ۱۴۰۲خوب تو هم ریپلای کن، جلوتو که نگرفتن
فرزندایران
۲۴ اسفند ۱۴۰۲اتفاقاایشون درست نوشتن.اگه شمایه مقداربه مغز نازنینت فشاربیاری،متوجه میشی ومطمئنااگه اهل یادگیری باشی،یادهم میگیری انیشتین زمان
Ahmad
۲۲ اسفند ۱۴۰۲کاملا مخالفم ، صدها نفر میشناسم که هرکدوم چندین سال صاحب ماشین هستن ولی یکیشون نگفته که وسط جاده بخاطر اینکه چراغشور نداشته مشکل ایجاد شده براش ، من فکر میکنم صرفا بخاطر با کلاس دیده شدن گذاشتن و جنبه دکوری داره ، نشون به اون نشون که ماشین های آفرودی هیچکدوم از اینا ندارن ، پس نظر علی جردن تخیلاتی بیش نیست
Mercedes 190
۲۳ اسفند ۱۴۰۲شاید از نظر شما کارایی نداشته باشه ولی علاوه بر زیبایی باکلاس بودن کاربردی هم هست البته خب حق داریم بگیم کاربرد نداره چون تاحالا ازش استفاده نکردیم که بخوایم نظر بدیم
هومن توسکی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲سری E24 بی ام و هم جفت برف پاک کن داشت
*ALI*
۲۱ اسفند ۱۴۰۲من اولین باری که دیدم چراغ یه ماشین برف پاکن داره بنز بوده که خیلی برام جالب بود برف پاکن های بی ام و هم خیلی جالبه قیافه ماشین رو یه جوری کرده
۲۱ اسفند ۱۴۰۲به ۴۰۵ هم ازین برف پاک کن ها میزنن بعضیا
خسرو
۲۱ اسفند ۱۴۰۲لادا نیوا هیچ امکانات خاصی نداره، همچنان با تغییرات بسیار اندک تولید میشه و قیمت خوبی داره. تجربه رانندگی خوبی باهاش داشتم. صدای موتور داخل کابین میاد اما مثل ماشینهای ایرانی نیست و لرزشی حس نمیکنید بلکه بیشتر صدای قووم (گاز دادن) رو متوجه میشید. معماری موتوری و برقی ماشین هم بشدت سادهست.
بطور کلی اگر به جنگل میرید وسط برف و بوران، یک رفیق قابل اعتماد میتونه برای شما باشه.
علیرضا
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ماشین های روسی به دوام بالا معروف هستن من به خودم لادا بهتر از کل خودرو ساز چین میدونم با اینکه هیچ اپشن طراحی ندارن اما رفیق نیم راه نیستن تا زمانی که نفس میکشی لادا ولت نمیکنه
𝐀𝐥𝐢
۲۱ اسفند ۱۴۰۲به نظرم چراغ شور بنتلی بنتایگا نسل قبل هم خیلی جالب بود
BMW
۲۱ اسفند ۱۴۰۲بی ام و قشنگه ولی بنز لعنتی رو دوست دارم🥲😁
رامتین
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ایده جالبی بود در زمان خودش ولی بنظرم امروزه جذابیت نداره
M power
۲۲ اسفند ۱۴۰۲فقط بیمر و بنز
باور کن همین الانم تو خیابون ببینی جذبش میشی
علی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲بی ام و خیلی زیبا و جذاب هست