حرکت به سمت خودروهای الکتریکی شاید یک خطر برای تأمینکنندگان پیشرانههای درونسوز باشد اما برای تأمینکنندگانی همچون TE Connectivity، چالش بزرگ به معنی پاسخگویی به حجم تقاضای زیاد خواهد بود.
این شرکت کانکتورهایی را میسازد که چندین کیلومتر کابل بکار رفته برای سیستمهای برقی همچون حسگرها، سیستمهای تزریق سوخت، سیستم اطلاعات سرگرمی و… را به یکدیگر متصل میکند؛ و اگر خودروهای الکتریکی به یکچیز نیاز مبرم داشته باشند، کانکتورهای بزرگتر و پیچیدهتر است.
به همین خاطر است که کمپانی TE سرمایهگذاری ۱۲۵ میلیون دلاری را صرف افتتاح ساختمانی جدید در سال ۲۰۲۰ کرد تا بتواند قطعات خودروهای الکتریکی را در جنوب آلمان بسازد.
TE به دنبال خرید یک شرکت جدید یا همکاری با کمپانی دیگر برای گسترش حضور خود در صنعت خودروست. ترنز کورتین مدیرعامل این شرکت میگوید:
ما به افزایش ظرفیت خود ادامه میدهیم
از آنجایی که تأمینکنندگان صنعت خودرو فهمیدهاند چگونه در این فضا حضور پیدا کنند، TE و رقبایش همچون سنساتا تکنولوژی، آمفنول و مولکس به دنبال تأمین قطعات با ارزشتر هستند و میخواهند با خودروسازان همکاری فشردهتری داشته باشند تا از این روند جا نمانند.
ویلیام کروین یکی از تحلیلگران شرکت مورنینگ استار میگوید:
همه خودروسازان درباره تمرکز روی محصولات الکتریکی صحبت میکنند و قولهایی درباره شعاع حرکتی بالای خودروهایشان میدهند اما بدون وجود تأمینکنندگانی همچون TE دستیابی به این اهداف ممکن نیست
قطعات خودرویی بیش از ۴۰ درصد درآمد ۱۵ میلیارد دلاری TE را تشکیل میدهند و بنابراین TE یکی از بزرگترین تأمینکنندگانی است که نامش را تاکنون نشنیدهایم.
ارزش بازاری ۴۳ میلیارد دلاری این شرکت بسیار بیشتر از ارزش ترکیبی نیسان و رنو و سه برابر بیشتر از کانتیننتال مشهور است. TE نسبت قیمت به درآمد حدود ۱۸ را دارد درحالیکه این میزان برای کانیتیننتال به حدود ۱۰ میرسد.
مدیر TE میگوید تأمینکنندگان و خودروسازان با افزایش شدید تقاضا برای خودروهای الکتریکی در دو سال گذشته مواجه شدهاند و کارخانه جدید TE با دو برابر ظرفیت تولید برنامه ریزی شده کار میکند.
اگرچه کمبود جهانی نیمهرساناها روی تولید خودرو اثر گذاشته است اما کورتین میگوید خودروسازان اولویت استفاده از چیپ ها را در خودروهای الکتریکی قرار دادهاند و خودروهای درونسوز در مرتبه پایینتر قرار دارند.
چالشی که TE با آن مواجه است زمانبندی و مقیاس افزایش تولید است چراکه حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و خودران میتواند با وقفههایی مواجه شود که از جمله آنها میتوان به نگرانیهای مشوقهای دولتی یا قوانین دست و پا گیر اشاره کرد.
از آنجایی که خودروهای الکتریکی نیازمند برق بیشتری هستند بنابراین TE باید قطعات بزرگتر و پیچیدهتری تولید کند تا بتوانند این برق بیشتر را تحمل نمایند و درعینحال آتش نگیرند. این تأمینکننده همچنین در حال حاضر آلومینیوم بیشتری خریداری میکند که سبکتر و ارزانتر از مس است.
در بخش قدیمیتر کارخانه این شرکت شاهد ماشینهایی هستیم که در هر ثانیه ۱۶ کانکتور را برای خودروهای درونسوز تولید میکند؛ اما در ساختمان جدید شاهد حضور ماشینهای پیچیدهتر و گرانتری هستیم که توسط شرکت آلمانی مانز تولید شدهاند و با سرعت پایینتری اقدام به تولید کانکتورهای بزرگتر مسی با فنرهای آلیاژی برای قطعات شارژ خودروهای الکتریکی میکنند.
TE همچنین کانکتور بزرگی را برای نصب در بالای ماژول باتری خودروهای الکتریکی میسازد. هر خودروی الکتریکی تا ۱۲ ماژول دارد. این کانکتور به عنوان مغز مجموعه عمل میکند و عملکرد پرفورمنس هر باتری را بررسی میکند. همچنین یک نیمهرسانای کوچک هم دمای این باتری را اندازه میگیرد.
کارخانه جدید TE میتواند ۲ میلیون کانکتور را در سال تولید کند اما تقاضا همچنان رو به رشد است.
ماتیاس لچنر مدیر TE در اروپا، خاورمیانه و آفریقا میگوید:
ما نیازمند قطعات بیشتری هستیم
او میافزاید این شرکت به دنبال تولید قطعات بیشتر در مجارستان و کشورهای دیگر است.
لچنر از TE به عنوان شرکتی “پنهان” نام میبرد و میگوید کانکتورها میتوانند زمان شارژ خودروهای الکتریکی را تا ۱۰ برابر کاهش دهند.
کورتین هم میگوید خودروهای الکتریکی و خودران میتوانند ارزش قطعات TE را از حدود ۷۰ دلار در حال حاضر به دو برابر یک خودروی درونسوز متوسط برسانند.
خودروهای الکتریکی سهم جهانی خود از فروش خودروها در سال ۲۰۲۱ را به حدود ۶ درصد رساندهاند و این تازه آغاز راه است. بازار تأمینکنندگان اروپایی از ۲۱۶ میلیارد یوروی کنونی به ۳۳۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید و این روند را نرمافزار، خودروهای الکتریکی و سیستمهای الکترونیکی پیش خواهند برد.
تعداد ۲۲۰۰ نفر در کارخانه TE مشغول بکار هستند و این شرکت در آینده مهندسان، تکنسینها و ماشینهای بیشتری را به مجموعه خود خواهد افزود.
TE دارای سه کارخانه در آلمان و پنج کارخانه دیگر در اروپاست. این شرکت در سراسر دنیا نیز ۲۹ کارخانه دارد.
علیرغم چالشهای موجود، TE روابطی پایدار با مصرفکنندگان خود دارد و با خودروسازان نیز برای تولید خودروهای الکتریکی هماهنگی زیادی دارد.
مدیر این شرکت میگوید:
روی دیوار نوشتهای وجود دارد که میگوید اگر میخواهید موفق شوید باید در عصر الکتریکیها حضور پیدا کنید
میثم
۷ فروردین ۱۴۰۱من نمیشناختمش
واقعا حال کردم
زیزیگولو
۷ فروردین ۱۴۰۱استفاده از تکنولوژی تو زندگی روزمره ما اجتناب ناپذیر هستش چون زندگی بدون فناوری تو دنیای پویای امروز بی معنی هستش
MC20
۷ فروردین ۱۴۰۱خوش به حال ما که از سوار شدن جاروشارژی ها معاف ایم … همزمان بد به حال ما که اسیر اسباب بازی های کره ای (در بهترین حالت) و فرغون های وطنی (در بدترین حالت) هستیم … از نوجونی کلی خیال پردازی کرده بودم که ما هم بالاخره یه روزی سوار یک سوپراسپرت ایتالیایی می شیم … اما حالا دیگه دست دنیا هم داره از V 12 های تنفس طبیعی کوتاه میشه … ولی ، مرگ بر سیلیکان ولی …
تورج
۷ فروردین ۱۴۰۱بس کنید تروخدا. از دید شما فقط چند تا برند قدیمی و تردیشنال خوبن و بقیه آشغال؟؟؟ کره ای که اسباب بازیه. همین اسباب بازی داره خیلی بهتر از برندای کهنه کار عمل میکنه. اون یکی که جارو شارژیه. همین جارو شارژیو اگر یک بار توش شتاب گیری کنی برگی برات نمیمونه. معاف نیستیم عمو بمون نمیرسه. این دو تا خییییلی فرق دارن. ما ایرانیا فقط چیزی که به چشممون قشنگ میادو دوست داریم و بقیه آشغالن.
MC20
۸ فروردین ۱۴۰۱اسباب بازی های کره ای از کدوم برند کهنه کار بهتر کارکرده ؟ شما از فضای ذهنی ایزوله ، داری نظر می دی … من شتاب گیری کمتر از 4 ثانیه رو در کشور خودمون خطرناک می دونم … مردم توان کنترل ماشین رو ندارن … زندگی واقعی در کلان شهرها به شتاب 2 ثانیه نیاز نداره … درضمن معافیم ، یعنی خداروشکر دستمون بهشون نمی رسه دیگه … منم که همین منظور رو داشتم … حتی متوجه حرف من نشدی … موندم چه جوری داشتی حرف منو پاسخ می دادی ؟
تورج
۸ فروردین ۱۴۰۱اسباب بازی هایی که میفرمایید به لحاظ تولید هویت و اصالت طراحی قطعا از یک سری محصولات آلمانی به مراتب بهتر عمل کرده. جایگاهش در کانسیومر ریپورتز و جی دی پاور و خلاصه غنا و اصالت کلی برند به شدت افزایش یافته. برو چهار تا ریویو بخون تا متوجه بشی.. ماشین دو ثانیه ای هم اگر میگی نیاز نیست پس ماشین سه ثانیه ای هم نیاز نیست پس مرسدس آ ام گ و بقیه هم جمع کنن برن. چند هزار رنگی که در نور محیطی مرسدس بکار رفته هم بعید میدونم کسی تا آخر عمرش استفاده کنه چون زمانبره اما من اگر باشم یه الکتریکی یا حتی بنزینی خفن بگیرم ثانیه اول در نمایندگی یه صد تا باش پر میکنم. پس هر آپشنی رو هر روز نباید ازش استفاده کنی ولی دنیای امروز دنیای رقابته. خیلی دوست دارم توی پیج جانی لیبرمن و جیسون کامیسا وقتی توی بخش کامنتا نگاه میکنم یکی بیاد بگه آشغال کره ای یا جاروی برقی
الکتریکی ولی چشمم نمیخوره به چنین کلماتی. احتمالا اونا بندگان خدا ماشین خوبی ندارن سوار شن و صحبت و اظهار نظر نمیکنن اما ایرانیان پراید سوار همیشه طلبکار همیشه کارشناس عرصه خودرو هستند. جنسیس جی هشتاد رو اگر سوار شی فکر نمیکنم ذهنت یارای پردازش اون همه کیفیت باشه. البته خودت خوب گفتی خدا رو شکر که سوار نمیشی. هر چیزی قدر و منزلتی داره و انرژی راه خودشو در جهان پیدا میکنه. پارس سال و شاهین بهینه و تارای سقف شیشه ای با قیمتهای نیم میلیاردی راه خودشونو خوب پیدا کردن
تورج
۸ فروردین ۱۴۰۱و اینکه در کشور ما با این سطح رانندگی من میگم شتاب ده ثانیه ای هم خیلی خطرناکه. خیالت راحت بازار اون ماشینا ایران نیست و رانندگان بهتری اون ماشینارو میرونن. شتاب سه ثانیه ای همون لامبورگینی که گفتی آرزو داری سوار شی هم خیلی خطرناکه پس کل جریان خودروسازی و رقابت بر سر قدرت مالیدست و هیچی بدرد نمیخوره
italian gentleman by maserati (MC20)
۸ فروردین ۱۴۰۱“. . . اسباب بازی هایی که میفرمایید به لحاظ تولید هویت و اصالت طراحی قطعا از یک سری محصولات آلمانی به مراتب بهتر عمل کرده . . . ” این جمله رو این جا گفتی … لطفا جای دیگه نگو ، شبیه جملات یه نوجون بی سواد متعصب به نظر می رسه … هر چند نباید با صاحب همچین جمله ای بحث کرد … اما همین قدر بگم که این جمله ات رو تووی هرکشور اروپایی بگی … درجا ازت تست الکل می گیرن … قبلا هم گفتم فضای ذهنی ات ایزوله هست … بماند … کاش حداقل 1 مثال هم می زدی که من بعد 23 سال پیگیری اخبار دنیای خودرو ، بفهمم کدوم اسباب بازی کره ای از یک سری برند آلمانی بهتر کارکرده … 1 فکتی ، 1 مثالی ، 1 مدرکی … همین جوری رو هوا حرف زدن که … دیگه الان بعید می دونم حتی معنی کلمه اصالت رو بدونی … آخه کره ای و اصالت !!!!!!!!!! فکر کنم مارو گرفتی … بقیه کامنتت هم عقده گشایی هست … همون طور که خودت هم در کامنتت گفتی ” اما من اگر باشم یه الکتریکی یا حتی بنزینی خفن بگیرم ثانیه اول در نمایندگی یه صد تا باش پر میکنم ” … شما هنوز خیلی مونده پخته بشی … مشکل شما نسل جوون اینه عقلتون به زبون دیگرانه … هرچی اونا بگن باور می کنین … جی دی پاور و رفقا هم روی امثال شماها حساب کردن … مبارکتون باشه …
تورج
۸ فروردین ۱۴۰۱اصلا نمیدونم چی بت بگم در جواب شما
شما یک کانسپت مشخص توی ذهنت از اصالت وجود نداره که من بخوام بات بحث کنم. خواستم از ایده پردازی و خلق هویت پر قدرت جنسیس بزات بگم که و خلق خطوطی که سرانجامشون اگر مثل سر انجام خطوط و احجام ضعیف مرسدس در خلق ساب برند ای کیو نباشه قطعا از سر انجام جنون آمیز خطوط فکری در ذهن امثال شمایی که اصلا نمیدونی جی دی پاور چیه اصلا نمیدونی ریلایبلیتی فکتور چیه خییییلی بهتره. پسر جان تویی که ادعای پیشکسوتیت میشه باید بدونی در همون اولین مجله خودروی ایرانی که احتمالا آرشیو کوچکی در خونت برای اثبات پیشکسوت بودنت به بقیه جمع کردی اولین سایتیشنی که آقای کاشانی و خیلیا بش ارجاع میدادن جی دی پاور بود. جی دی پاور رو برای من نساختن مرد بی عقل جی دی پاور شاخص رضایت مشتریان آمریکایی از خودروهاشونه. نه رضایت توی مدعی بیسواد که از پشت فرمون سلاطین صد اسبی سی و چندی ساله تز میدی هاااا. رضایت مشتریان آمریکایی که سالی هزاران هزار ماشین صفر کیلومتر رو از نزدیک لمس میکنن. هر وقت از پیجهای زرد اینستاگرامی به فرهنگی رسیدی که سری به منابع معتبر بزنی بعد بیا اظهار نظر کن. من تست الکل که هیچ تست همه مواد صنعتیم میدم ولی تو این جمله آخرت رو جایی نزن خیلی بت میخندن
تورج
۸ فروردین ۱۴۰۱نظر جیسون کامیسا در مورد مرسدس ای کیو اس پانصد و هشتاد : وقتی سوار این ماشین شدم و مقداری وقت باش صرف کردم در ابتدا با خودم گفتم احتمالا مرسدس به کلی فراموش کرده چطور باید ماشین رو ساخت بعد وقتی سوار اس کلاس بینظیر شدم متوجه شدم نه اشتباه میکردم مرسدس در مدل ای کیو اس یادش رفته چطور باید ماشین بسازی. فضا سازی عقب این ماشین برای صد هزار دلار فاجعست و خود جیسون از کلمه فرامپی پروپورشنز یا تناسبات شلخته طراحی چیزی شبیه به تویوتا کرولا استفاده کرد. البته میدونم جیسون و جی دی پاور در محضر حضرت عالی که دو بار با بنز کپل فامیلتون رفتید تا شمال و اومدید تا اینجا قربون صدقش رفتید و بعدش شدید طرفدار دو آتیشه آلمانی چیزی برای ارائه ندارند ولی خوب شما عفو بفرمایید خام و جوون بوده مثل من بخشش از بزرگانه. در حوصله مطلب نمیگنجه فیدبکهای فوق العاده رسانه و مصرف کننده رو نسبت به محصولات جدید جنسیس بنویسم میتونی با استفاده از مترجم گوگل تشریف ببری بخونی در موردشون
MC20
۹ فروردین ۱۴۰۱کامنت اولت بخش اولش کلا بی معنیه ، خودت یه بار بخون ، ببین می فهمی چی نوشتی !!! بخش دومش هم توهین به من هست … مشخصه سنت کمه … واکنش های هیجانی تو رو درک میکنم … اما بی ادبی چرا ؟؟؟ کسی که منطق داره هرگز توهین نمی کنه … کامنت دومت که ولش کن … ارزش پاسخ دادن نداره … من ترجیح میدم بین نظر جیسون کامیسا و یه کمپانی 139 ساله … به تجربه کمپانی بنز اعتماد کنم تا هیجانات زودگذر کامیسا … بخش دوم کامنت دومت هم که باز تمسخر من هست … اما کامنت سومت … اول باید بری تاریخچه هر برند رو بشناسی و انرژی نهفته پشت اون برند رو کشف کنی که مثبته یا منفی … تا سلیقه پیداکنی و بشی فن یک برند
این قدم اوله یعنی رسیدن به بینش ( نه دانش ) … قدم دوم تحقیق میدانیه که در ایران میسر نیست … میشه تحقیق نظری و خوندن مجلات یا دیدن بررسی ها … من نمیگم خوندن مجلات بده … میگم هرچی مجله ها میگن چشم بسته قبول نکن چون هزار تا پارامتر در نتیجه گیری اونها دخیله … خصوصا پول … اسم پروفایلم یک دیالوگ از فیلم Maserati: A Hundred Years Against All Odds هست … عاشق آلمانی ها هم نیستم … عاشق ایتالیایی ها هستم … در مورد بخش آخر کامنت سومت هم بگم برای تحقیق در مورد یه مدل 2022 یا می تونی به آمار فروش نگاه کنی ( که نسبیه ) یا می تونی صبر کنی تا زمان حقیقت خوب یا بد هر مدلی رو از زبون مصرف کننده نه خبرنگار تست کننده ماشین ، برات روشن کنه … برای مثال بگم برای گوشی نوت 7 ملت عادی و خبرنگارهای حوزه موبایل n تا آنباکس رفتن قبل و بعد ریلیز شدنش … همشون هم از نوت 7 تعریف کرده بودن … همه ذوق مرگ شده بودن … اما چند ماه بعد نتیجه چی شد ؟ اینقدر آتش سوزی گزارش شد و حادثه آفرید که اول ورودش به هواپیما ممنوع شد و درنهایت کلا جمع شد و نوت 8 اومد جایگزین شد … حالا سوال : کدوم یکی از اون دوستان خبرنگار یا بلاگری که تووی آنباکس نوت 7 ، از اون تعریف کرده بودن و به به چه چه کرده بودن و مردم رو غیر مستقیم به خریدش تشویق کرده بودن به اشتباه و عجلشون اعتراف کردن یا به زیان دیده ها خسارتی پرداخت کردند ؟؟؟ حالا همین اتفاق برای هیوندای کنا و k900 ، اسپرتیج ، سانتافه ، توسان و برخی از محصولات کیا افتاده … جی دی پاور و رفقا هم از این محصولات تعریف کردن ( چون حق حسابشون رو گرفتن ) … حالا من بدو آهو بدو … برای اینه اولش گفتم باید بری تاریخچه و انرژی پشت هر برند رو کشف کنی … مثلا مزدا آیا به نظرت مثل کره ای ها فرت و فرت آتیش می گیره ؟؟؟ اگه منطقی هستی و قبول داری نمیگیره به خاطره انرژی پشت برند مزدا هست که مثبته بر خلاف اسباب بازی های کره ای …
تورج
۱۲ فروردین ۱۴۰۱شما انسانی یک دنده به غایت ابله و بدون تردید بی مطالعه و بی تجربه هستید. شما به چه حقی در مقابل قشر جوان انقدر گارد میگیرید؟ همین نشریات خودرویی دارن به بازار جهت میدن و ارزش واقعی هر خودرو رو برملا میکنند. حق الحساب گرفته؟؟؟؟؟ اگر به نفع اون چیزی که توی ذهن پوسیده و پیر شما هست میگقپفت اونوقتم حق الحساب گرفته بود؟؟؟؟ چون مخالف تو حرف زده حق الحساب گرفته؟؟؟؟ جمعش کن این مزخرفاتو خجالت بکش از سنت حداقل. آخر شعورت این بود که بگی حق حساب گرفته؟؟؟ جایی دیگه هم نبینم کامنت گذاشتی که میام از خجالتت درمیام حسابی پیر خرفت
Hamid
۷ فروردین ۱۴۰۱از این به بعد مکانیک خوردو عمومی میشه و اون تراشه و چیپست هست که ارزش اونو مشخص میکنه
حالا از این به بعد نه از فردا شاید از پس فردا
ارین صاحب جمعی
۷ فروردین ۱۴۰۱کشور جز آلمان نداریم سرمایه گذاری بخواد 😅🤣🤣🤣