هفته نامه

چرا خودروهای برقی گران قیمت هنوز موردعلاقه خریداران نیستند؟

با وجود افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، خریداران هنوز به مدل‌های برقی سطح بالا و گران‌قیمت روی خوشی نشان نداده‌اند.

طی سال‌های اخیر، محبوبیت خودروهای الکتریکی در بازارهای جهانی افزایش قابل‌توجهی داشته و این خودروها توانسته‌اند با بهبود طراحی، قدرت و از همه مهم‌تر، شعاع حرکتی، نظر خریداران را به خود جلب کنند. بااین‌وجود، خریداران هنوز به خودروهای الکتریکی گران قیمت و سطح بالا روی خوشی نشان نداده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، ب‌ام‌و i7 در چین تنها ۲۴۵ دستگاه فروخته درحالی‌که فروش سری ۷ حدود ۵ هزار دستگاه بوده است.

درحالی‌که خودروسازانی مثل ب‌ام‌و و مرسدس بنز با مدل‌هایی همچون ix و EQS خیلی زود وارد بالاترین سطح بازار خودروهای الکتریکی شده و در تلاش برای جلب خریداران به خودروهایی با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار هستند، تقاضا برای این مدل‌ها در سراسر جهان ناچیز است. حتی در چین که به دلیل رشد سریع بازار خودروهای الکتریکی توجه خودروسازان جهان را به خود جلب کرده، مدل‌های گران‌قیمت هنوز خریدار ندارند زیرا در بالاترین سطح بازار این کشور همچنان پیشرانه‌های درون‌سوز محبوب هستند و بازار مدل‌های برقی فعلاً در محدوده قیمتی زیر ۴۵ هزار دلار رونق دارد.

«اولاً کالنیوس» مدیرعامل مرسدس بنز دراین‌باره می‌گوید:

پذیرش خودروهای الکتریکی در چین هنوز در بخش پریمیوم اتفاق نیفتاده است و بسیاری از خریداران، یک S کلاس V8 هیبریدی را به‌عنوان آخرین خرید درون‌سوز خود در نظر گرفته‌اند

به همین دلیل، تمام برندهای لوکس از سوی تحلیلگران با این پرسش مواجه شده‌اند که چرا خودروهای الکتریکی پرچم‌دار شما فروش خوبی ندارند؟ «الیور زیپس» مدیرعامل ب‌ام‌و دلیل این موضوع را عرضهٔ نسخه‌های گران‌تر i7 در ابتدا دانسته و گفته فروش این خودرو با ارائهٔ مدل تک موتوره i7 eDrive50 افزایش پیدا خواهد کرد زیرا این مدل به میزان قابل‌توجهی از نسخه‌های دو موتوره ارزان‌تر است. درنتیجه، به گفتهٔ وی، فروش پایین i7 تعجب‌آور نیست.

«آدریان ماردل» مدیرعامل جگوار-لندررور نیز می‌گوید حتی برای خودروهای پلاگین‌هیبریدی گران‌قیمت یعنی چیزی که این شرکت برای شاسی‌بلندهای رده بالای خود ارائه می‌کند، در چین تقاضای چندانی وجود ندارد. بااین‌حال، او ابراز اطمینان کرد برای رنجروور الکتریکی که سال ۲۰۲۵ در چین و سال آینده در دیگر بازارها عرضه خواهد شد، خریدار وجود خواهد داشت:

پیش‌بینی شرایط دو سال بعد بسیار دشوار است ولی ما مطمئنیم که اگر مدل‌های لوکس مدرن و درخشانی ارائه کنیم، به‌مرور زمان انتقال از درون‌سوز به الکتریکی واقعاً اتفاق خواهد افتاد.

در بریتانیا نیز نشانه‌هایی از کاهش تقاضا در بالاترین سطح مدل‌های الکتریکی دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فروش ب‌ام‌و iX که هنوز خودروی جدیدی است، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است. قیمت این خودرو در بریتانیا از ۷۰ هزار پوند شروع می‌شود و به ۱۲۳ هزار پوند می‌رسد. کاهش تقاضا برای iX در کل قارهٔ اروپا بدتر است اما فروش جهانی آن به لطف عرضه در ایالات‌متحده که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار iX محسوب می‌شود، به رشد فروش کلی ۶۵ درصدی و رسیدن به ۲۱,۱۷۲ دستگاه کمک کرده است.

بااین‌حال، هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این تقاضا واقعی است و چه مقدار به خاطر تخفیف‌ها و مشوق‌ها تحریک شده است. به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و در بریتانیا برای iX تخفیفی ۶,۵۰۰ پوندی را ارائه می‌کند. در ایالات‌متحده نیز فورد قیمت پایهٔ F150 لایتنینگ را ۱۰ هزار دلار کاهش داده است؛ بنابراین، اگر این تخفیف‌ها حذف شوند معلوم نیست سرنوشت فروش خودروهای الکتریکی چه خواهد شد زیرا به گفتهٔ تحلیلگران، قیمت بالای خودروهای برقی در سراسر جهان برای خریداران شوکه کننده خواهد بود.

بااین‌حال، به‌طورکلی فروش خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است. به‌عنوان‌مثال، در بازار بریتانیا فروش این خودروها در هفت ماه نخست سال جاری ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده و سهم مدل‌های برقی از کل بازار خودرو به ۱۶ درصد رسیده که نسبت به سهم ۱۴ درصدی مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین فروش خودروهای برقی برندهای لوکس نیز همچنان در حال افزایش است. فروش گروه فولکس‌واگن و ازجمله آئودی، در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۳ با رشد ۴۸ درصدی به ۳۲۱,۶۱۰ دستگاه رسیده، فروش مرسدس با جهش ۹۳ درصدی به ۱۱۲,۸۵۰ دستگاه رسیده و فروش ۱۵۲,۹۳۶ دستگاهی ب‌ام‌و هم افزایش ۹۴ درصدی را ثبت کرده است.

ب‌ام‌و مطمئن است که می‌تواند تا پایان امسال به هدف خود که اختصاص سهم ۱۵ درصدی از کل فروش به مدل‌های برقی است دست پیدا کند. جالب اینکه رشد فروش مدل‌های الکتریکی به قیمت کاهش فروش پلاگین‌هیبریدی‌ها تمام شده که در مرسدس با ۵ درصد کاهش به ۷۴,۷۵۸ دستگاه و در ب‌ام‌و با ۱۵ درصد کاهش به ۹۲,۵۳۲ دستگاه رسیده است. بااین‌وجود، خودروسازان لوکس و غیرلوکس باید سخت‌تر کار کنند تا بتوانند خریداران را برای تغییر به سمت الکتریکی‌سازی کامل متقاعد کنند. به گفتهٔ کالنیوس، مرحلهٔ پذیرش اولیه در بخش خودروهای الکتریکی به پایان رسیده و تمام خودروسازانی که این مرحله را طی کرده‌اند احتمالاً هم‌اکنون حداقل یک مدل الکتریکی در سبد محصولات خود دارند.

«الیور بلوم» مدیرعامل گروه فولکس‌واگن نسبت به رشد کندتر بازار خودروهای الکتریکی در اروپا هشدار داده و گفته است:

ما از ابتدای سال تا حدی از خریداران خود بی‌میلی احساس کردیم.

بااین‌وجود، جگوار-لندروور معتقد است زمانی که رنجروور الکتریکی وارد بازار خواهد شد، بالاترین سطح بازار خودروهای برقی تغییر خواهد کرد:

ما جدول زمانی خوبی داریم. همه میگویند خیلی دیر کرده‌ایم ولی ما هرگز این را باور نداریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    ممکنه از جمله به این دلیل باشه که برقی در وهله اول به صرفه بودن رو تداعی می کنه و شاید به همین خاطر سازندگان از مدلهای پائین تر شروع کردن
    و دیگه اینکه به طور معمول یک تغییر جهت بزرگ قاعدتا با رسیک کمتر آغاز میشه

    موافقم 29
    مخالفم 1
  2. hameds1

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    مهمترین مسئله از نظر من اینه که محصولات الکتریکی شون هنوز به اندازه کافی خوب نیستن
    نه از نظر برد و شعاع حرکتی و نه از نظر طراحی و زیبایی به هیچ وجه جزو بهترین ها نیست
    با پول یه الکتریکی لوکس میشه یه درونسوز خیلی بهتر خرید
    پس برای چی خریدار کلی پول بده و محصول لوکسی بخره که در حد بهترین ها نیست؟!

    موافقم 31
    مخالفم 6
    1. phonix

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      لوسید ایر واقعا زیباس

      موافقم 18
      مخالفم 9
      1. hameds1

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (126 ديدگاه)

        بله لوسید واقعا زیباست، صحبتم درباره کمپانی هاییه که درونسوز تولید میکنن و الان رو به الکتریکی سازی اوردن مثل همین بنز و بی ام و تویوتا
        همین نظر بچه های پدال رو بخونی تقریبا نود درصد میگن که طراحی الکتریکی های کمپانی های درونسوز اصلا خوب نیست

        موافقم 12
        مخالفم 3
        1. Amirreza.M

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (301 ديدگاه)

          پورشه و آئودی دارن نور بالا میزنن برات

          موافقم 1
          مخالفم 1
  3. فرشاد

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    خلاصه ش از هر دری زده شه تا برق جایگزین درونسوزشه
    اما هرجوری بشه بازم نمیشه کامل جمش کرد

    موافقم 5
    مخالفم 3
  4. TRD PRO

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    برقیای گرون قیمت بنز و بیمر ،‌ از لحاظ ظاهری حرفی برای گفتن در مقابل درون سوزشون ندارن .
    طراحیشون باید خیلی بهتر از اینا میشد .
    خیلی باید سخاوتمند و انسان با گذشتی باشی تا بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار بدی و قیافه EQS رو تحمل کنی .

    موافقم 30
    مخالفم 4
  5. امیر

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    آخه هنوز اولشه !! برقی ها مگه الان چند سال به صورت گسترده وارد بازار شدن ؟ بعید میدونم بیش تر از ۱۲ سال باشه ، پس طبیعیه که هنوز محصولات پرمیوم الکتریکی ، فرصتی برای خودنمایی پیدا نکردن ، ولی در آینده نه چندان دور ( تا کمتر از ۱۰ سال دیگه ) الکتریکی ها بر بازار خودرو های لوکس سلطنت خواهند کرد ! ماشین های الکتریکی خیلی ساکت هستند و اکثرا سواری نرم و راحتی دارند و این دقیقا چیز هایی که یه لوکس سوار دوست داره ، در کنار این ویژگی ها شتاب وحشتناکی هم دارن که میتونه عنصر آدرنالین هم به خودرو های لوکس تزریق کنه ( بیخودی نیست که کمپانی هایی مثل بنتلی و رولز میخوان هر چه زود تر برقی بشن ) ، ولی این قضیه برای سوپرکار ها و هایپرکار ها کاملا فرق میکنه !! کسی که سوار یه سوپراسپرت میشه ، توقع یه رانندگی هیجان انگیز از همه جهات رو داره پس نبود صدا پیشرانه بد جوری حالش رو میگیره ! کمپانی هایی مثل فراری و لامبو راه حل این مشکل و تو صدا مصنوعی میدونن که از نظر من یه چیز کاملا مزخرف و بی فایده هست ، ای کاش میشد همه کلاس های خودرویی دنیا از اقتصادی گرفته تا سوپرلوکس ، برقی بشن به جز محصولات اسپرت ☹️

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. حسین

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      خوب موتور ش بدن ایران خودرو بسازه صد در صد صدا میده

  6. اشکان

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    من اون تایکان و هستم چه ، برقی ، آبی ، گازی ، نفتی ، زغال سنگی و…..

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. سروش

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    طبیعیه. تازه نسل اول خودروهای برقی رو داریم و به جز شتاب، برتری دیگه‌ای در برابر درنسوز ها ندارن. از نسل دوم و سوم ورق برمی‌گرده و دیگه درونسوز ها به جز خودروهای اسپرت توجیه خرید ندارند

    موافقم 9
    مخالفم 0
  8. حسین دهمرد

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    تا همینجاشم به خاطر اجبار دولتها و سوبسید ها فروختن. وگرنه که نه بنز نه بیمر هنوز رو برقیا سودی نکردن

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. BMW

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    تبلیغات عکس ها بیشترش یا حدودا 90 درصدش عکس های بی ام و هست چه دلی میبره ولی خدایی کی میاد صدای بنزین رو به جارو برقی بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا