هفته نامه

پنج خودروی افسانه‌ای که فقط در یک رنگ عرضه شدند، از بیوک GNX تا فراری F40

افسانه‌هایی که رنگشان هویتشان شد

برخی خودروهای افسانه‌ای نه‌تنها با عملکرد خیره‌کننده بلکه با رنگ اختصاصی و منحصربه‌فردشان در تاریخ ماندگار شدند. در این مقاله، با پنج نمونه از این ماشین‌ها آشنا خواهیم شد که فقط در یک رنگ خاص عرضه شدند.

در دنیای خودروهای مدرن، تنوع رنگ‌های بدنه به یکی از جذاب‌ترین امکانات برای خریداران تبدیل شده است. از رنگ‌های استاندارد گرفته تا گزینه‌های سفارشی خاص، خودروسازان امروزی گزینه‌های بی‌شماری را پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. بااین‌حال، در برخی موارد نادر، مدل‌های خاص و محدود تنها در یک رنگ عرضه شدند که این محدودیت، به‌جای کاهش جذابیت، به هویت و افسانه‌ای شدن آن‌ها کمک کرد. در ادامه، پنج خودروی پرقدرت و نمادین را معرفی می‌کنیم که فقط در یک رنگ خاص به بازار آمدند.

بیوک GNX

در اوایل دهه ۱۹۸۰، بیوک برای جلب‌توجه و احیای جایگاه خود، تصمیم گرفت پرفورمنس را به محصولاتش تزریق کند. نتیجه این تصمیم، معرفی مدل بیوک گرند نشنال در سال ۱۹۸۲ بود که به‌افتخار موفقیت بیوک در سری مسابقات نسکار گرند نشنال نام‌گذاری شد. این مدل ابتدا به‌صورت یک نسخه محدود یک‌ساله عرضه شد اما موفقیت چشمگیر آن باعث شد بیوک از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ به تولید گرند نشنال ادامه دهد. در سال آخر تولید، بیوک نسخه نهایی و قدرتمند این مدل را با نام GNX معرفی کرد. این خودرو که با همکاری مک‌لارن پرفورمنس تکنولوژی توسعه یافت، در ظاهر شبیه گرند نشنال معمولی بود اما زیر کاپوت، یک موتور V6 توربوشارژ ۳.۸ لیتری کاملاً بازطراحی‌شده قرار داشت. این موتور ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و GNX را قادر می‌ساخت تا در ۵.۵ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳.۴ ثانیه طی کند. GNX که یکی از سریع‌ترین خودروهای آمریکایی دهه ۸۰ بود، تنها در رنگ مشکی یکدست عرضه شد. این رنگ تیره و مرموز، به‌خوبی با شخصیت خشن و قدرتمند خودرو هماهنگ بود تا جایی که تصور GNX در رنگی دیگر تقریباً غیرممکن است.

لوتوس کارلتون

در اواخر دهه ۱۹۸۰، جنرال موتورز اروپا با هدف ارتقاء اپل اومگا (در بریتانیا با نام واکسهال کارلتون) از لوتوس طراحی نسخه‌ای قدرتمند و پرفورمنس از این خودرو را خواست. پایه این پروژه، نسخه اسپرت اومگا CSi با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی تنفس طبیعی بود. مهندسان لوتوس این موتور را به یک نیروگاه ۳.۶ لیتری توئین توربو تبدیل کردند که ۳۸۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ قدرتی که حتی از موتور LT5 V8 کوروت C4 ZR1 (که آن‌هم توسط لوتوس طراحی شده بود) بیشتر بود. کارلتون با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت، در زمان معرفی یکی از سریع‌ترین سدان‌های جهان بود. علاوه بر موتور قدرتمند، لوتوس کارلتون به دیفرانسیل لغزش محدود، ترمزهای بزرگ‌تر، سیستم تعلیق تقویت‌شده و کیت بدنه تهاجمی‌تر مجهز شد. این خودرو که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ تنها در ۹۵۰ دستگاه تولید شد، فقط در رنگ سبز امپریال (مشابه سبز مسابقه‌ای بریتانیایی) عرضه شد. این رنگ، یادآور خودروهای مسابقه‌ای افسانه‌ای بریتانیا بود و به هویت خاص این سدان افزود.

سوبارو ایمپرزا 22B STi

سری WRX STi یکی از معروف‌ترین خودروهای تاریخ سوبارو است و نسخه 22B بدون شک محبوب‌ترین مدل این سری به شمار می‌رود. این مدل در سال ۱۹۹۸ برای جشن چهلمین سالگرد آغاز تولید خودرو توسط سوبارو و سومین قهرمانی متوالی این شرکت در مسابقات رالی WRC معرفی شد. 22B که بر اساس WRX تایپ R کوپه ساخته شد، از کیت بدنه عریض الهام گرفته از رالی بهره می‌برد که توسط طراح افسانه‌ای، پیتر استیونز، طراحی شده بود. قلب تپنده این خودرو، یک موتور تخت چهار سیلندر توربوشارژ EJ بود که از ۲.۰ لیتر به ۲.۲ لیتر ارتقا یافته بود. این موتور به‌صورت رسمی ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت اما در واقعیت، نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۶ ثانیه ممکن می‌ساخت. این خودرو که تنها در ۴۲۴ دستگاه با فرمان چپ تولید شد، فقط در رنگ آبی سونیک میکا عرضه شد؛ رنگی که به نماد این مدل تبدیل شد و طرفداران سوبارو را شیفته خود کرد.

فراری F40

فراری در طول تاریخ خود، خودروهای بی‌نظیری تولید کرده است اما اگر از طرفداران بپرسید کدام مدل بهترین است، اغلب F40 در صدر فهرست قرار می‌گیرد. این سوپراسپرت که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ تولید شد، دومین پرچم‌دار فراری پس از ۲۸۸ GTO محسوب می‌شد و یکی از افسانه‌ای‌ترین طراحی‌های پینین‌فارینا را به نمایش گذاشت. F40 به یک موتور ۲.۹ لیتری V8 دو توربو با ۴۷۸ اسب بخار قدرت مجهز بود و بدون هیچ‌گونه سیستم الکترونیکی کمکی، رانندگی با آن چالشی هیجان‌انگیز بود. فراری ۱, ۳۱۱ دستگاه از F40 تولید کرد و به‌صورت رسمی، تمام آن‌ها تنها در رنگ قرمز مسابقه‌ای عرضه شدند. بااین‌حال، پینین‌فارینا برای سلطان برونئی حدود هفت دستگاه F40 را به رنگ‌های دیگری درآورد. این نمونه‌ها ابتدا به‌صورت فرمان چپ و با رنگ قرمز از کارخانه خارج شدند اما به درخواست سلطان، به فرمان راست تبدیل شده و رنگ‌های متفاوتی از پالت فراری روی بدنهٔ آن‌ها پاشیده شد.

پورشه ۹۱۱ GT3 RS نسل ۹۹۶.۲

نسل ۹۹۶ پورشه ۹۱۱ به خاطر چراغ‌های جلوی جنجالی‌اش ملقب به تخم‌مرغ نیمرو، چندان محبوب نیست اما دراین‌بین یک استثنا وجود دارد. GT3 که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، اولین نسخه از سری افسانه‌ای GT3 بود و برای هومولوگیشن ۹۱۱ در مسابقات کلاس GT3 فیا طراحی شد. GT3 با تیونینگ گسترده و کاهش وزن، نسخه‌ای متمرکز بر پیست بود. در سال ۲۰۰۳، پورشه نسخه‌ای حتی پیست محورتر به نام GT3 RS را بر اساس نسخه فیس‌لیفت‌شده ۹۹۶ (معروف به ۹۹۶.۲) معرفی کرد. این مدل از همان موتور ۳.۶ لیتری تخت شش سیلندر تنفس طبیعی GT3 معمولی استفاده می‌کرد اما با ارتقاهایی، قدرت آن به ۳۸۱ اسب بخار رسید. برخلاف GT3 استاندارد، نسخه RS تنها در رنگ سفید عرضه شد. البته پورشه به مشتریان این امکان را داد که برای رینگ‌ها و نوارهای کناری، بین رنگ‌های قرمز یا آبی انتخاب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. .NARGES.

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (34 ديدگاه)

    سستو المنتو؟؟

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. amirmohammadja79

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (205 ديدگاه)

      سستو المنتو مثل خودروهای بالا کلاسیک به حساب نمیاد فکر میکنم این مقاله بین خودرو های کلاسیک بوده

      موافقم 4
      مخالفم 3
    2. johnmarston

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (174 ديدگاه)

      اون ماشین اصلا رنگ نداره رو بدنه
      کل شاسی و بدنه‌ش از فیبر کربنه

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. ALI.S

        ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (277 ديدگاه)

        کل جذابیتش به همونه 🔥🔥🔥🔥

        موافقم 1
        مخالفم 1
  2. kasra

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (102 ديدگاه)

    ⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛
    ⬛⬛⬛⬛⬛بیوکGNX☠️☠️☠️⬛⬛⬛⬛⬛

    موافقم 17
    مخالفم 2
  3. ممد ژانگولر

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (4432 ديدگاه)

    فراری f40 هنوزم میدرخشه و ی چیز دیگست

    موافقم 15
    مخالفم 5
  4. آریا

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (275 ديدگاه)

    F40 و بیوک Gnx 💀🖤

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. امیررضا

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نیسان گاوی چی؟

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. .

      ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (69 ديدگاه)

      اون فکر کنم رنگ اولش قرمز بوده.

  6. Yaghoob

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (522 ديدگاه)

    F 40 هرچقدر زمان میگذره زیبا تر میشه
    واقعا شگفت انگیزه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. مصطفی

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اصلا من فراری رو با رنگ قرمز میشناسم😁

    موافقم 8
    مخالفم 3
  8. amirmohammadja79

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (205 ديدگاه)

    چقدر ماشینای کلاسیک زیبا بودن واقعا
    آدم لذت میبره از دیدنشون
    انگار طراحیشون تاریخ انقضا نداره
    برای من F40 و سوبارو ایمپرزا بین این دلبر ها از همه دلبرترن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. MUDVAYNE

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حرف مدل‌ های افسانه‌ای شد و DeLorean DMC-12 داره به این میخنده که با اینکه تمام شرایط رو داره چرا توش نیست.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  10. مزدک

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (125 ديدگاه)

    جا داشت که به فورد مدل T ی گرانقدر هم اشاره می شد؛ که بزرگ بنیان گذار کمپانی مبدأ ش؛ در باب انتخاب رنگ برای این خودرو (که جایگاهش به عنوان؛ نخستین محصول خطوط تولید مکانیزه، در تیراژ میلیونی، در تاریخ صنعت خودرو؛ انکارناپذیر هست)؛ فرمودند: من دلیل اعتراضات نهادهای قانون گذار و اصطلاحا حامیان حقوق مشتریان رو درک نمی کنم! همه ی مشتری ها حق دارن فورد مدل T ی خودشون رو، به هر رنگی که بهش تمایل دارن سفارش بدن؛ البته فقط مشروط به این نکته ی کوچک؛ که اون رنگ سیاه باشه!!!
    یعنی بنیان های دیکتاتوری در تمام طول تاریخ بشر، به واسطه ی عمق دموکراسی نهفته در لا به لای سفیدی های بین خطوط متن این جمله ی طلایی؛ با مقیاسی بالای بیست ریشتر به لرزه دراومد…
    تصور می کنم به دلیل همین نگاه دموکراتیک، که وجه اشتراک میان این دو بزرگ تاریخ بود، تنها عکس موجود از شخصی غیر ژرمن، بر روی میز کار هیتلر، عکسی از هنری فورد کبیر بود، و البته چنین نقل شده که تا پیش از تقابل مستقیم بین آلمان و ایالات متحده، در جنگ دوم بین الملل، و ایجاد سد وطن دوستی، در برابر همدلی و تمایل هر کدام از طرفین این درگیری به یکدیگر، عکسی از هیتلر نیز؛ زینت بخش میز کار هنری فورد، در دفتر شخصی وی، در دیترویت بوده! حال؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…
    پیشاپیش از هر نوع اتهام نفرت و دشمنی با این دو بزرگمرد تاریخ معاصر (در عین در نظر گرفتن تمامی نقاط به شهادت تاریخ آشکار قوت و ضعف شخصیت آنان، در کنار هم) اعلام برائت نموده، و چنین پیش داوری و تهمت هایی را، در صحت و سلامت جسمی و عقلی، لسانن تکذیب می کنم!
    رومی سخن کفر نگفت ست و نگوید، منکر نشویدش
    کافر بود آنکس که به انکار برآمد، از دوزخیان شد…

  11. khashayar..

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    f40 واقعا زیباست. کاش میتونستم بخرمش.
    بیوک GNX هم خوبه.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. Hf

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (82 ديدگاه)

    لوتوس کارلتون خیلی قشنگه شیبیه فورد سیراست.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  13. ALI.S

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (277 ديدگاه)

    چرا F40 تاریخ برای تمام شدن زیباییش نداره؟❤️❤️❤️

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. ممد

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پس سستو المنتو کوووووووووو؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا