جریمه سرعت غیرمجاز از نظر اکثر رانندگان امری ضروری برای کاهش میزان تصادفات خواهد بود اما گاهی اوقات رقم جریمههای سرعت غیرمجاز به ارقام دیوانه کنندهای میرسد!
صرفنظر از اینکه سفر پیش رو طولانی باشد یا کوتاه، سؤالات زیادی در ذهن راننده به وجود میآید. آیا جاده ایمن است؟ اگر سیستم ترمز از کار بیفتد چهکار باید انجام دهد؟ آیا میتوانم از عهده مشکلات فنی خودرو برآیم؟ حداکثر سرعت مجاز در جاده چقدر است؟ سرعت بالا نه تنها از نظر ایمنی برای خود راننده و سرنشینان و رانندگان دیگر خطرناک است بلکه میتواند از طرق دیگری هم به افراد آسیب برساند.
یکی از آسیبهای سرعت بالا و غیرمجاز خدشهدار شدن سوابق راننده و همچنین حساب بانکی اوست و در برخی کشورها جریمههای سنگینی برای سرعت غیرمجاز تعیین کردهاند. بیشک بسیاری از رانندگان در دنیا نمیتوانند از عهده جریمه ۱ میلیون دلاری برای سرعت غیرمجاز برآیند، اینطور نیست؟ ما درباره کانر کاتو راننده اهل جورجیا آمریکا صحبت میکنیم که به خاطر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت در منطقهای که حداکثر سرعت مجازش ۸۸ کیلومتر در ساعت بوده ۱.۴ میلیون دلار جریمه شده است! البته مقامات این شهر اعلام کردهاند مبلغ ۱.۴ میلیون دلار در حقیقت وثیقه تعیین شده برای راننده متخلف است و مبلغ واقعی جریمه در دادگاه مشخص خواهد شد. باید دانست اکثر جریمههای تعیین شده برای سرعت غیرمجاز در آمریکا از چند صد دلار بیشتر نمیشوند و بهطور متوسط مبلغ این جریمه حدود ۱۵۰ دلار است اما باید دانست بیشترین مبلغ جریمههای سرعت غیرمجاز به ایالات ویرجینیا و ایلینویز اختصاص دارد.
همانند هر جریمه دیگری، استانداردهای تعیین شده برای جریمههای سرعت غیرمجاز در کشورهای مختلف بر اساس فاکتورهای گوناگون فرق میکند و احتمالاً هرچقدر اختلاف سرعت خودروی شما با سرعت مجاز کمتر باشد جریمه تعیین شده نیز کمتر خواهد بود. دانستن این نکته ضروری است که جریمه سرعت غیرمجاز در برخی از کشورهای توسعه یافته جهان بسیار سنگین خواهد بود. در کشور سوئیس میزان این جریمه به وضعیت مالی او بستگی دارد. در سال ۲۰۱۰ یک راننده سوئیسی در این کشور با سرعتی که بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از سرعت مجاز بود متوقف شد و مقامات این کشور جریمه حدود ۱ میلیون دلاری برای او در نظر گرفتند. قبل از این واقعه بیشترین میزان جریمه سرعت غیرمجاز مبلغ ۲۹۰ هزار دلار بود که به یک راننده مختلف با سرعت ۱۳۷ کیلومتر در ساعت در منطقهای با سرعت مجاز ۸۸ کیلومتر در ساعت اختصاص یافت. خودروی این راننده یک فراری تستاروسا بود که توقیف شد. همچنین آندرس ویکلف میلیاردر فنلاندی با جریمههای سرعت غیرمجاز زیادی نقرهداغ شده که یکی از آنها در سال قبل و با مبلغ حدود ۱۳۰ هزار دلار بوده است.
در اسپانیا هم یک راننده پورشه ۹۱۱ با سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت در بزرگراهی که محدودیت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت داشت رانندگی کرد و به ۶ ماه زندان و جهار سال ممنوعیت رانندگی، جریمه شد.
اگرچه روبرو شدن رانندگان با جریمه ۱ میلیون دلاری احتمال کمی دارد اما بهتر است همیشه سرعت مجاز را در جادهها و خیابانها رعایت کنید. در پایان باید گفت نرخهای جدید جرائم رانندگی کشورمان در سال ۱۴۰۳ از چند ماه قبل ابلاغ شده و بر این اساس تجاوز از سرعت مجاز تا ۱۰ کیلومتر در ساعت در کلانشهرها، مراکز استانها، جادههای بینشهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی جریمه ۱۰۰ هزار تومانی دارد درحالیکه میزان این جریمه در سایر شهرها و روستاها و راههای روستایی به ترتیب ۷۰ و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. بیشترین مبلغ جریمه سرعت غیرمجاز در کشورمان به تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت اختصاص دارد که مبلغش برای کلانشهرها، مراکز استانها، جادههای بینشهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی ۵۰۰ هزار تومان است.
ab0lf4zl
۲۹ شهریور ۱۴۰۳قانون سرعت غیر مجاز ی راه دزدی از مردمه فقط. شما نمیتونی و نباید اجازه تولید خودرو با سرعت فراتر از سقف مجاز رو بدین یا وقتی میدین از مردم بخواین ک مثلا خودرو شما 200 تا میره ولی شما نباید بیشتر از 110 تا تازه اونم تو بزرگراه بری. میخواین مشکل حل بشه اجازه تولید ندین یا نرم افزاری سرعت رو محدود کنید و جیب مردم رو نزنید
AMANTE
۲۹ شهریور ۱۴۰۳به نظر ایده هوشمندانه ای میاد ولی اگه دقت کنی حداکثر سرعت در یک کشور متفاوت هست، مثلا در شهر 30 تا 50 و جاده دو بانده و بین شهری 80 تا 90 و بزرگراه ها 100 تا 120 کیلومتر در ساعت.
نمیشه ماشینی رو محدود کرد تا فقط 30 کیلومتر سرعت داشته باشه و نمیشه گفت محدودیت 120 کیلومتر هم درسته چون ممکنه مثلا تو شهر با 90 کیلومتر رانندگی کنه.
البته میشه رادار تابلو خوان رو با کروز کنترل که مثلا نمیشه دستکاری کرد درست کنن ولی اونم بعد مدتی قابل دستکاری میشه.
MehdiTurbo
۲۹ شهریور ۱۴۰۳درست میگه راه دزدیه دولت ،نهایت سرعت ۱۲۰ تو همه کشورا ولی تا ۲۰۰ میره مخصوصا تو سراشیبیا که سرعت میره بالا دوربین نصب میکنند
بعدم میشه محدودیت سرعت دستی رو همه خودرو ها اجباری بشه یا نهایتا ۱۲۰ تا بره نه ۱۶۰ تا ۲۰۰ تا
Sina_carshow
۲۹ شهریور ۱۴۰۳همینکار رو تسلا رو ماشیناش انجام داده و میتونی تنطیم کنی بعد خوندن تابلو تا چند کیلومتر بیشتر بره مثلا خیلیا رو ۵ کیلومتر بیشتر تابلو اعلام شده میزارن کروز کنترل یا محدود کننده سرعت رو
مثلا اگر سرعت جایی ۶۰ کیلومتر هست تسلا رادارش تابلو رو میخونه بعد تا حداکثر ۶۵ کیلومتر میتونی سرعت بری
Dark Knight
۲۹ شهریور ۱۴۰۳دوست من مطمئن باش تمامی قانون مداران و سازمان های امنیتی تا حالا به همچین نکاتی ( در مورد محدود کردن سرعت ماشین ها به سرعت مجاز ) توجه کردن ولی مشکلاتی وجود داره ، ۱- سرعت مجاز در همه کشور ها یکسان نیست به این معنی که مثلا ایران ۱۲۰ هست ، ترکیه و عربستان ۱۴۰ هستن و یک جا هایی مثل آلمان اصلا محدودیت سرعت تو اکثر آزادراه ها ندارن و به همین دلیل برنامه ریزی ماشین ها برای سرعت مجاز هر کشوری واقعا سخت و هزینه بر هست و به جای میلیارد ها دلار هزینه برای محدود کردن توان خروجی ماشین برای کم کردن سرعت ، ترجیح میدن که سیستم های کمک راننده و پیشگیری از تصادف رو توسعه بدن ۲- خودروسازان در تمام دنیا نمیتونن بدون همکاری با سازمان ها دولتی و ایمنی و هزاران ارگان دیگه تصمیم بگیرن این محدودیتشون به حدی زیاده که حتی باید برای اسم گذاری محصولاتشون اول تاییدیه همچین ارگان هایی رو بگیرن ( مثل اون قضیه چند وقت پیش آلفا و فیات با دولت ایتالیا که مجبور شدن در نهایت اسم یکی از محصولاتشان را تغییر بدن ) و دلیل آخر مربوط به مسابقات خودرویی هست چیزی که همیشه و از همون اول بخش جدا نشدنی خودروسازی بوده و علتی که خیلی ها رو به دنیا خودرو ها علاقه مند کرده ، درسته که خیابان و جاده جای درگ گذاشتن یا تایم گرفتن نیست اما به هر حال همه ما بعضی اوقات نیاز به کمی هیجان داریم یا اینکه نیاز داریم زودتر به یک جایی برسیم پس سرعت ماشین رو تو موقعیت های امن افزایش میدیم ، پس در نهایت محدود کردن سرعت به سرعت مجاز نه در توان خودروسازان هست و نه از طرف کسی حمایت میشه
ab0lf4zl
۳۰ شهریور ۱۴۰۳داداش تمام کشور ها بجز یکی از اتوبان های المان حداکثر سرعت مجاز 120_130 کیلومتره.ما اصلا میگیم 150 تا. الان میانگین سرعت ماشین های تولیدی تقریبا 200 کیلومتره. قرار نیست هزینه ای بشه خودرو ب صورت استاندارد با حداکثر سرعت 150 تا تولید بشه یا روی این سرعت محدودیت از طرف کارخانه گذاشته بشه و کسی خواست بره پیست نرم افزاری یا چیزی مشابه برای پیست برداشته بشه.
یا ک کلا قانون محدودیت سرعت رو حذف کنن. این داستان فقط برای خالی کردن جیب مردمه. الان همین بزرگراهای تهران محدودیت 80_90 بیشتر بری جریمه. یا کلیپ ها رو دیدین دیگه طرف سرعت مجاز 30تا بوده 35 تا میره جریمه س. خب طبق چ منطقی . تو ی خیابون ساعت 12 ظهر تایم شلوغ هم 30 بری ساعت 3 صبح ک کسی نیست هم همون سرعت رو . برای این میگم این قانون برا زدن جیب مردمه
محسن مصطفی نژاد
۴ مهر ۱۴۰۳محدودیت سرعت گذاشتن روی خودرو نرم افزاریه راحت با ریمپ میشه حلش کرد دیگه هزینش کجا بود
محمد
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ماشینهای ایرانی هم الان لیمیتر دارند، من اکثر ماشینهایی که دیدم کروز کنترل داشتن لیمیتر هم داشتن مثلا ۲۰۰۸ و تارا که خودم دارم هر دو لیمیتر دارند، خیلی از ماشینها هم مثل سمند، ماکسیما و … از قدیم روی ۱۲۰ بوق میزدند.
خیلی کار مسخرهای هست که سرعت ماشین را محدود کنند یک زمان میخواهی سبقت بگیری باید بالای ۱۲۰ بروی.
mmd@
۲۹ شهریور ۱۴۰۳چه مسخره بازیه همون سرعت گیر خوب بود هالا جریمه چه سمیه ☣️ الکی پول برمیدارن شاید طرف تو شیب باشه بعدش جریمش کنن الکی اینکه نشد زندگی🤬😡
amirkhanzadeh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳اونی که 4 سال از رانندگی ممنوع کردند خیلی بد بود
بنظرم دیگه با مرگ فرقی نداره برای یک خودرو دوست
آرش
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ممد تو میگی سرعت گیر خوب بود خب با ۱۰۰ بری روی سرعت گیر بازم پولت حروم میشه
بعد سرعت گیر نیست کوه دماونده.
SLS
۲۹ شهریور ۱۴۰۳جریمه تو ایران یکی راه های اصلی دولت برای درآمدزاییه
حسن
۳۰ شهریور ۱۴۰۳قطعا من یادمه موقع زیاد شدن جریمه ها همین سوال را از روحانی در مورد جریمه پرسیدن نمیتونست جلو خندش را بگیره میخندید و مثل همه مسئولان پیچوند و در رفت قشنگ با خنده هاش میگفت معلومه که به ما میرسه
sadra gholmai
۲۹ شهریور ۱۴۰۳بعدشم ما ایرانیا پیست نداریم
ولی مثلا اسپانیا که پیست های معروفی داره
میتونی بری اونجا تخته گاز بری.
حالا این حرفم نمیدونم واقعا اجازه میدن همه پیستا یا نه ولی فکر نکنم پیست بدشون بیاد پول بگیرن به ماشین ها اجازه بدن
froG-driVer
۲۹ شهریور ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/speed-ticket-1.webp
چه عکس وایب داری…
آرش
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اگه بجاش دوج چلنجر با مستانگ میذاستند قشنگ تر میشد
Galant.VR4(JDM)
۲۹ شهریور ۱۴۰۳بخوایم منطقی به این موضوع نگاه کنیم اینجوریه که الان تو شهر داری میری با زنو بچه یه دفعه دوتا ماشین با سرعت در حال لایی کشی یا کورس هستن و یکیشون تعادلشو از دست میده میزنه به ماشین و خسارت های جانی و مادی به بار میاره چقدر باید موتورسوار ها و مردم آسیب ببینن ؟
جریمه های سرعت یکی از راههای پیشگیری هست
سرعت گیر در مکان های مناسب و اندازه های استاندارد یکی دیگه از راههای حفظ امنیته البته اکثر این قوانین در ایران منبع کسب درامده تا حفظ امنیت
اشتباه برداشت نکنین ضدحال نیستم منم ماشین بازم
دوست دارم سرعت برم اما یکبار جان کسی رو به خطر نداختم تو شر بالای ۴۰تا که دروغه اما بالای ۶۰ تا نرفتم حتی تو اتوبان سرعت به اندازه تا جایی که کسی درخطر نباشه و خلوت باشه
قوانین پلیس راهنما رانندگی رو خودمون بفهمیم و رعایت کنیم.
ab0lf4zl
۳۰ شهریور ۱۴۰۳داداش اون ب شعور راننده بستگی داره والا همین الانم اکثرا رعایت میکنن کسی واس جریمه نشدن اروم نمیره. قبل دوربین سرعت رو میاری پایین بعدش گازو و میگیری. اونی ک میبینی مدام لایی میکشه و سرعت بالا میره اون رو جریمه ها رو ددی میده براش اصلا مهم نیست چ جون من و تو چ پول جریمه
آرش
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اخه مردم با شعور که سرعت نمیرن
اکثرشون یا کورس میزارن یا درگ یا شوتی سوارن یا ….
آرش
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ولی واقعا فقط جریمه برای پر کردن جیب خودشونه
واقعا ادم زورش میاد که برای همچین چیزهایی پول بده…..